Featured
Cum este redefinită lumea de câmpul de luptă ucrainean
Războiul din Ucraina este, cu siguranţă, o tragedie umanitară, însă nu este acesta motivul pentru care a atras atenţia lumii. La urma urmei, există crize umanitare şi în Yemen, Siria şi alte ţări, chiar în timp ce scriu acest articol. Din perspectivă geopolitică, războiul reprezintă un posibil punct de cotitură – mai exact, se pune întrebarea dacă unitatea politico-militară europeană va rezista, creând un nou model al Europei şi redefinind funcţionarea sistemului global. O altă întrebare este dacă perspectiva despre lume a Chinei se va schimba şi ea, dacă va dori o nouă înţelegere cu SUA sau se va îndepărta de acestea.
Ruşii au luptat în Ucraina surprinzător de slab până acum, mai ales dacă ne gândim la obiectivele acestora: transformarea Ucrainei într-o zonă tampon împotriva Occidentului şi demonstrarea puterii ruseşti ca o forţă de luat în seamă. Până acum, războiul a arătat contrariul. În unele cazuri, se poate trece peste acest lucru. În Afganistan, Irak şi Vietnam, de exemplu, SUA nu au reuşit să îşi atingă obiectivul şi au fost privite drept o putere în declin. Diferenţa este că acele ţări nu erau importante pentru securitatea americanilor. Ucraina, însă, este esenţială pentru cea a Rusiei.
Aşadar, acum Rusia caută întăriri din Siria, Belarus, Grupul Wagner ş.a. Chiar dacă Moscova va găsi doritori, transportarea militarilor, familiarizarea acestora cu terenul de luptă şi introducerea acestora în structura de luptă durează. Şi chiar dacă Moscova va reuşi să facă toate aceste lucruri, tot se anticipează un conflict de lungă durată. Pentru mulţi, nevoia de a recruta trupe străine demonstrează un eşec al comandanţilor ruşi, o slăbiciune în ceea ce priveşte antrenamentul şi motivaţia militarilor, precum şi probleme de logistică.
Dacă Rusia voia să creeze în Europa ideea că ar putea invada oricând – ceva ce, probabil, nu ar fi făcut, însă ar fi împins Europa să ajungă la o înţelegere cu Moscova ori să reconsidere relaţia cu SUA – atunci a eşuat. Cel puţin deocamdată, a adus SUA mai aproape ca niciodată de Europa. Luptele continue şi brutalitatea de care Rusia pare să creadă că are nevoie pentru a înfrânge Ucraina nu fac decât să consolideze şi mai mult această relaţie (SUA-Europa). Este greu să ne imaginăm un rezultat în ceea ce priveşte Rusia – cu excepţia utilizării armelor de distrugere în masă – care să facă Occidentul să perceapă Rusia ca o ameninţare uriaşă.
Şi asta nu se întâmplă doar din cauza performanţei slabe a Rusiei în câmpul de luptă. Statutul de mare putere este obţinut atât din motive economice, cât şi militare. PIB-ul Rusiei în 2001 era de 1.6 trilioane de dolari, plasându-se pe locul 11 în lume, după Coreea de Sud. De atunci, Rusia şchiopătat de la preţuri la energie instabile, criza financiară din 2008, pandemia de COVID-19, iar acum sancţiunile primite ca răspuns la invazie. Cu alte cuvinte, nu mai poate fi considerată nici o putere economică. Iar acest lucru schimbă percepţia noastră despre lumea în care Rusia era văzută ca o mare putere, datorită forţei sale militare, dar care avea o economie slabă.
Cu câteva săptămâni înainte de începerea războiului, China a vrut să se alieze cu Rusia, pentru că avea nevoie de prieteni în faţa structurii de alianţă a SUA, care pornea din Japonia şi ajungea până în India. Aşa cum am menţionat, China nu are aliaţi importanţi, în afară de Pakistan. China a ştiut că nu va susţine economic Rusia – are propriile sale probleme de rezolvat – dar cel puţin China avea nevoie de alinare, pe care a sperat să o obţină prin valorificarea puterii militare ruseşti, pentru a forţa astfel SUA şi Europa să recalculeze ameninţarea pe care sancţiunile la adresa sa le reprezintă.
Dincolo de aspectele militare, Rusia s-a bucurat de posibilitatea de a primi sprijin financiar de la China sau cel puţin impresia dată celor care o împrumutau că statul chinez susţinea economia rusească. Era evident că abilitatea Rusiei de a contribui semnificativ într-un câmp de luptă chinezesc era una limitată, aşa cum era dorinţa Chinei de a îmbrăţişa o economie rusească slabă. Alianţa lor putea provoca temeri doar asupra celor care se lăsau înfricoşaţi.
Alianţă încă există la nivel retoric, însă posibilitatea unui sprijin real nu. Rusia a fost deja afectată de către acţiunile economice ale SUA şi aliaţilor, iar China, în această conjunctură economică, nu îşi poate permite să fie prinsă în capcana în care se află Rusia. Orice sprijin militar ar fi dat peste cap de sancţiuni. În termeni simpli, Rusia este un impediment pentru China.
Decizia Beijingului de a anunţa alianţa cu Rusia cred că s-a bazat pe cunoaşterea detaliilor invaziei Rusiei. Acest lucru a făcut alianţa să fie atractivă pentru China, când a crezut că Rusia este capabilă de o victorie rapidă şi uşoară care, în teorie, ar forţa Occidentul să-şi reconsidere poziţia faţă de China, aceasta din urmă putând să repete strategia rusească.
Incompetenţa Rusiei a forţat China să facă orice pentru a-şi reveni, iar acest lucru necesită recosiderarea relaţiei cu SUA. Se află într-un declin economic sever. Alianţa sa cu Rusia nu a fost benefică şi nici nu va fi. SUA şi Europa au dezvoltat un fel de război economic care, dacă i s-ar aplica şi Chinei, s-ar dovedi a fi destul de dăunător. Astfel, strategia pe termen scurt a Chinei este să pară sigură pe sine, să menţină, la nivel retoric, sprijinul faţă de Rusia şi să critice SUA, în timp ce se gândeşte la următorul pas.
De notat este că Taiwanul nu este următorul pas. China a văzut că războaiele dau greş, aşa că o invazie a Taiwanului este de evitat acum.
Dacă ne gândim la marile puteri ale lumii, ne gândim în mod normal la SUA, Europa şi Rusia. Rusia va avea dificultăţi în revendicarea unui astfel de statut dacă nu va face ceva surprinzător de eficient. Europa este o mare putere dacă rămâne unită atât militar, cât şi economic. Este acum, însă pe măsură ce teama de Rusia se risipeşte, reapar tensiuni mai vechi. China încă este o mare putere, deşi una cu o armată netestată şi o economie dificilă. Pentru moment, SUA rămân singura putere economică şi militară de necontestat.
Dr. George Friedman este fondatorul şi preşedintele companiei Geopolitical Futures (GPF) şi fondatorul agenţiei de analize Stratfor, pe care a condus-o până în anul 2015. Totodată, George Friedman este autorul a numeroase lucrări pe teme de geopolitică, inclusiv „Următorii 100 de ani. Previziuni pentru secolul XXI” (inclusă pe lista de bestselleruri a NYT).
Autor: George Friedman
Sursă foto: Mediafax
Administratie
Păulești se transformă: Primarul Tudor Sandu prezintă un Bilanț robust de un an, intre provocări și realizări concrete
Administratie
Păulești, în siguranță pentru iarnă: Primarul Tudor Sandu, un apel la prevenție pentru protejarea fiecărei familii
Administratie
Aer curat pentru Prahova: Președintele Virgiliu-Daniel Nanu, lider în lupta pentru sănătate și transparență!
Prahova merită să respire curat, iar acest deziderat devine o realitate palpabilă sub viziunea și determinarea Președintelui Consiliului Județean, Virgiliu-Daniel Nanu. Într-un efort continuu de a îmbunătăți calitatea vieții prahovenilor, leadershipul județului se angajează ferm în implementarea unui sistem de monitorizare a calității aerului modern, eficient și, mai ales, transparent.
Un angajament neclintit pentru sănătate: Președintele Nanu la dezbaterea cheie
Sănătatea publică și confortul cetățenilor sunt priorități absolute, iar Președintele Virgiliu-Daniel Nanu demonstrează acest lucru prin implicare directă. Ziua de ieri a marcat un moment important, prin participarea sa activă la dezbaterea publică organizată la Hotel Central din Ploiești, dedicată problematicii poluării olfactive. Acest subiect, de interes major pentru locuitorii municipiului și ai întregului județ, a găsit în Președintele Nanu o voce fermă și un susținător al soluțiilor concrete.
Viziunea viitorului: Un sistem de monitorizare inteligent și accesibil
În cadrul întâlnirii, Președintele Consiliului Județean Prahova a prezentat o viziune clară și strategică: necesitatea implementării unui sistem modern, precis și integrat de monitorizare a calității aerului. Un sistem capabil să identifice, în timp real, sursele care generează disconfortul olfactiv și să ofere o imagine fidelă a situației. „Deciziile administrative trebuie să fie fundamentate pe date corecte, verificabile și actualizate permanent,” a subliniat Nanu, evidențiind importanța unei abordări bazate pe știință și fapte concrete.
Transparență totală: Informațiile, la indemâna fiecărui cetățean
Un alt pilon central al strategiei sale este transparența totală. Virgiliu-Daniel Nanu a cerut, cu insistență, ca informațiile privind calitatea aerului să fie publicate într-un mod accesibil și ușor de urmărit de către cetățeni. Această măsură nu doar că sporește încrederea publicului, dar permite comunității să evalueze în mod direct eficiența măsurilor aplicate. O comunitate informată este o comunitate puternică, capabilă să participe activ la procesul de îmbunătățire a mediului.
Sinergie instituțională: Fără transfer de responsabilitate, doar soluții!
Conștient de complexitatea provocărilor de mediu, Președintele Nanu a reiterat importanța unei coordonări instituționale reale. „Este crucial să eliminăm orice transfer de responsabilitate între autorități,” a declarat el, pledând pentru proceduri clare, reacții rapide și intervenții bine documentate în gestionarea problemelor de mediu. Această abordare fermă asigură o colaborare eficientă între toate instituțiile implicate, transformând obstacolele în oportunități de acțiune coordonată.
Consiliul Județean Prahova, sub conducerea dinamică a Președintelui Virgiliu-Daniel Nanu, își reafirmă angajamentul de a sprijini implementarea unui sistem eficient și modern pentru monitorizarea calității aerului. Obiectivul final este clar: protejarea sănătății și asigurarea confortului prahovenilor, construind împreună un viitor în care aerul curat nu este doar un deziderat, ci o realitate palpabilă. Prahova merge înainte, spre un mediu mai sănătos și mai curat, ghidată de o viziune strategică și un leadership dedicat.
-
Exclusivacum 5 zileSINAIA, MONARHIA ABSOLUTĂ MARCA OPREA: Sora „impăratului” cade în cap, Prefectul se „trezește” la Parchet, iar PNL Prahova fierbe în suc propriu!
-
Exclusivacum 2 zileCircul macabru al absurdității la Poliția Capitalei: SAS-ul bâjbâie, sefii manelizează, iar adevărul e declarat „delict”! Saga agentului-șef Wilhelm Constantin Bendriș
-
Exclusivacum 5 zileLegea pumnului în gură la SAS: Cum a devenit „vagabond” un delict de 20% din salariu, sub privirea ironică a manualului de Mobbing al MAI! Saga agentului-șef Wilhelm Constantin Bendriș
-
Exclusivacum 14 oreIPJ Prahova: Circul ielelor, trompeților și „ofițerilor” reciclați! Balul mascat al incompetenței atinge noi culmi de patos!
-
Exclusivacum 4 zilePrahova, tărâmul reîncarnării: „Metoda Portocală” revine, dar acum e sub licență politică!
-
Featuredacum 5 zileScandal de proporții la vârful Poliției Române: Sindicatul Diamantul cere DNA să ancheteze o mușamalizare de patru ani
-
Exclusivacum 5 zileCIRCUL JUSTIȚIEI ROMÂNE: Dosarul POP IONUȚ-COSTIN, RECLASAT LA CATEGORIA „PROBLEME REZOLVATE… DE NOI” – CHIAR ȘI CU INSTANȚA LA UȘĂ!
-
Exclusivacum 5 zileJustiția Română: Spectacolul absurd continuă! Procuratura clasează, justificând incălcări flagrante! moștenitorii, nu morții, plătesc biletul!



