Connect with us

Featured

Întrebarea legitimă este când anume s-a instaurat această obsesie a insecurității în establishmentul politic și militar al Rusiei

Publicat

pe

Rusia nu are nevoie de un război cu Ucraina şi Vestul. Nimeni nu ne ameninţă, nimeni nu ne atacă. O politică bazată pe promovarea unei astfel de idei este imorală, iresponsabilă şi criminală, scriu, într-o petiție lansată în Rusia, intelectuali ruși, artiști, scriitori, activiști pentru drepturile omului și istorici. Cetăţenii Rusiei nu sunt întrebaţi de nimeni. (…) Cetăţenii Rusiei sunt de facto ostaticii unui aventurism criminal. Războiul nu numai că nu corespunde intereselor Rusiei, dar este o ameninţare la adresa existenţei sale. Diplomaţia ţării nu poate lua o altă poziţie decât să respingă categoric un asemenea război, se arată în petiţie. Mai mult, generalul-colonel în rezervă Leonid Grigorievici Ivașov, președintele unei academii geopolitice rusești, a cărui candidatură la președinția Rusiei a fost respinsă din motive administrative în 2011, a precizat, într-un apel către Putin, venind din partea Adunării Ofițerilor Ruși, că suntem ofițeri ai Rusiei și cerem de la președintele Federației Ruse să renunțe la politica criminală de provocare a unui război în care Federația Rusă va fi singură împotriva forțelor combinate ale Occidentului. Nu s-ar putea spune, așadar, că vocile lucide lipsesc din Rusia. Important este dacă Putin le aude și este dispus să țină seama de ele.

Întrebarea legitimă este când anume s-a instaurat această obsesie a insecurității în establishmentul politic și militar al Rusiei.

Începuturile se regăsesc în condițiile dificile ale izbucnirii revoluției bolșevice, în fapt o lovitură de stat a unui grup relativ restrâns care pune mâna pe putere prin sânge și violență, menținându-se la putere prin forță, cu sprijinul unei noi armate revoluționare muncitoresc-țărănească, înființată de Troțki, dar și prin aparatul represiv, care a suprimat orice mișcare de contestare.

Cum spune, inspirat, disidentul sovietic Andrei Amalrik, regimul a desfășurat mai întâi eforturi colosale pentru a obliga toată lumea să tacă, pentru ca apoi să facă noi eforturi  pentru a ști, totuși, ce gândesc și vor oamenii.

Uniunea Sovietică – așa cum se dovedise măcar din timpul campaniei napoleoniene în Rusia, în 1812, dar și a Germaniei naziste, în 1941-1944 – și-a luat ca aliat spațiul, demonstrând că Rusia nu poate fi cucerită dacă există un spațiu suficient de larg în fața capitalei Moscova.

Rusia putea fi înfrântă însă în condițiile ocupării unui spațiu restrâns al teritoriului ei, cu condiția ca războiul să provoace o criză politică internă de proporții (Războiul Crimeii, Războiul ruso-japonez).

În fapt, regimul sovietic s-a instaurat sub zodia unui permanent sentiment de insecuritate al liderilor săi, pe de o parte, pentru că o minoritate și-a impus voința unei majorități pe care a trebuit să o controleze, iar pe de altă parte pentru că ilegitimitatea dobândirii puterii i-a condus la a vedea în „încercuirea capitalistă” un pericol major continuu, eforturile de a contracara această eventuală coalizare a statelor capitaliste fiind costisitoare, permanente și, mai cu seamă, întemeiate pe o propagandă asiduă îndreptată împotriva „străinului”.

Ivan cel Groaznic a fost un cârmuitor mare și înțelept (…). Înțelepciunea lui a constat în faptul că el s-a situat pe poziții naționale și nu a permis pătrunderea străinilor în țara lui, izolând țara sa de pătrunderea influenței străine. (…) Petru I a fost un mare cârmuitor, dar el a deschis prea mult poarta, permițând pătrunderea influemței străine în țară… Și, mai mult, a permis acest lucru Ecaterina. Și așa mai departe. Oare curtea lui Alexandru I a fost o curte rusească? Oare curtea lui Nicolae I a fost o curte rusească?

 Stalin, februarie 1947

Strategia lui Stalin ar putea fi rezumată, consideră istoricul Laurențiu Constantiniu, într-o excelentă lucrare pe această temă (Uniunea Sovietică între obsesia securității și insecurității, Editura Corint, 2010), prin formula securitate prin teritoriu, pentru anii 1939-1944, și securitate prin sovietizare, după 1944, când, prin avansul Armatei Roșii, liderul sovietic impune în țările est-europene regimuri staliniste după chipul și asemănarea celui de la Moscova (în Iugoslavia și Albania comuniștii reușind să ajungă la putere prin forțele proprii).

Stalin are aceeași atitudine faţă de aliaţii săi pe parcursul celui de Al Doilea Război Mondial, pornind de la permanenta insecuritate resimţită de liderii sovietici, îndată după declanşarea Revoluţiei bolşevice.

Constrânşi să treacă de la „revoluţia mondială”, pe care nu reuşiseră să o declanşeze, la formula, mai modestă, a „socialismului într-o singură ţară”, liderii sovietici s-au raportat mereu la problemele pe care „încercuirea capitalistă” le putea crea.

Teama perpetuă de o astfel de încercuire şi conştiinţa fragilităţii regimului politic au determinat leadership-ul sovietic să acţioneze permanent pentru asigurarea unui spaţiu protector la graniţele URSS.

După aceleaşi principii — obţinerea unui brâu de securitate — se va ghida liderul sovietic în politica sa în raport cu Germania, între 23 august 1939 şi 22 iunie 1941, după cum a ştiut să-şi urmărească obiectivele teritoriale şi în cadrul noii alianţe cu Marea Britanie şi SUA.

Documentele sovietice publicate în ultimii ani arată că URSS a fost intens preocupată de politica pe care urma să o aibă în vedere faţă de ţările est-europene, după înfrângerea Germaniei naziste.

În acest scop, a fost constituită, în 1943, o comisie, condusă de Maksim M. Litvinov (fostul comisar al poporului pentru Afaceri Externe şi reprezentant plenipotenţiar al URSS în SUA), menită să analizeze atitudinea pe care Uniunea Sovietică urma să o aibă într-o problemă teritorială dificilă în care dorea să se implice din motive care ţineau, în primul rând, de concepţia sovietică privind participarea la reconstrucţia postbelică a Europei în acord cu interesul constant al URSS de constituire a unui glacis strategic la frontierele sale vestice.

I.V. Maiski, fostul ambasador sovietic în Marea Britanie, căruia i s-a cerut opinia cu privire la problema transilvană, considera că România era un factor important al apărării URSS în sud-estul Europei şi că frontierele comune ale acesteia cu Bulgaria, Iugoslavia şi Ungaria erau „strategic avantajoase pentru URSS”, motiv pentru care cerea încheierea unui pact de ajutor reciproc cu România, care să includă, precis stipulat, „dreptul” URSS de a desfăşura pe teritoriul românesc „baze militare, aeriene şi navale”!

 

Să-i reamintim lui Putin aceste poziții sovietice, care se vor contura pe durata ocupației rusești, până în 1958.

Este limpede, din documentele publicate de cercetătorii ruşi, că URSS a luat în calcul mai multe variante pentru rezolvarea problemei Transilvaniei, în noua alcătuire teritorială postbelică, aplicând însă principii diferite (unul etnic, de pildă, la graniţele de est ale Poloniei, şi unul istoric la graniţele de vest, dar unul istoric-etnic în cazul Transilvaniei), inclusiv analizarea posibilităţii de a crea un stat transilvănean independent care urma să fie controlat de URSS, dar aflat „în afara oricăror uniuni regionale şi federaţii”.

Aceste dezbateri din comisia Litvinov, în 1943-1944, arată că planurile lui Stalin privind instaurarea unor regimuri politice pe deplin controlate de Moscova aveau să evolueze constant în funcţie de avansul Armatei Roşii şi atitudinea foştilor săi aliaţi din anii războiului, SUA şi Marea Britanie.

Dar, în esenţă, opiniile specialiştilor consultaţi în cadrul Comisiei Litvinov au privit, din perspectiva strictă a intereselor sovietice, cu mai multă simpatie cauza revenirii Transilvaniei la statul român, asociată însă cu obţinerea unor avantaje precise pentru URSS – aşa cum, de altfel, s-a şi întâmplat – în sensul impunerii la Bucureşti a unui guvern care să poată fi controlat de Moscova şi renunţării la pretenţiile teritoriale asupra Basarabiei şi nordului Bucovinei care ar fi revenit, astfel, Uniunii Sovietice.

Litvinov a arătat însă cât se poate de limpede că URSS ar trebui să se asigure că există „o bază şi un control” asupra oricărui guvern din țările est-europene, ca o garanţie a faptului că nu va fi urmată o „altă politică” (a se înţelege una nefavorabilă sau complet ostilă URSS!), inclusiv prin accederea acestor țări într-o alianță militară.

În februarie 1947, Stalin, ale cărui armate controlau jumătatea estică a continentului european, îi scrie cineastului său favorit, Serghei Eisenstein, subliniind nevoia de a fi precaut ca lider la „străini”, configurându-i un tablou al țarilor care acționaseră corect sau greșiseră prin atitudinea lor permisivă față de străini: Ivan cel Groaznic a fost un cârmuitor mare și înțelept (…).

Înțelepciunea lui a constat în faptul că el s-a situat pe poziții naționale și nu a permis pătrunderea străinilor în țara lui, izolând țara sa de pătrunderea influenței străine. (…) Petru I a fost un mare cârmuitor, dar el a deschis prea mult poarta, permițând pătrunderea influemței străine în țară… Și, mai mult, a permis acest lucru Ecaterina. Și așa mai departe. Oare curtea lui Alexandru I a fost o curte rusească? Oare curtea lui Nicolae I a fost o curte rusească?

Nu e de tot hazul cum meditează Stalin, în 1947, la rolul nefast al străinilor, în vreme ce armatele sale controlează jumătate din continentul european?

Implozia URSS, după nereușitele tentative de refomare ale lui Mihail Gorbaciov, a adus haos și grave crize politice și economice în imensul spațiu estic.

Rusia s-a văzut nevoită să regândească aranjamentele de securitate cu Europa care înainta acum spre frontierele puse în discuție de vechile republici unionale, în efortul lor de a-și găsi drumul spre o viață independentă.

Să o spunem limpede, pretinsele angajamente ale Occidentului cu privire la o eventuală extindere economică și militară în estul continentului, false de altminteri, nu sunt decât modalități de a introduce în tratativele diplomatice o „victimă inocentă”, Rusia.

Aceeași Rusie care evită să vorbească despre Pactul Ribbentrop-Molotov, cu aranjamentele sale secrete, și consecințele sale. Măcar acesta există, chiar dacă Moscova încă pretinde că nu-l știe!

Elțîn (care nu era sub influența alcoolului!) îi spune lui Bill Clinton, cu prilejul unei conferințe de securitate, în Istanbul, în noiembrie 1999, într-un dialog halucinant: te rog doar un lucru, lasă Europa Rusiei. Rusia e pe jumătate europeană și pe jumătate asiatică.

Clinton îi răspunde ironic: deci vrei și Asia? Elțîn, fără nicio ezitare: Da, da, Bill. Va trebui să cădem de acord și asupra acestor lucruri. Clinton, sceptic: Nu cred că europenii își doresc foarte mult asta. Elțîn insistă: Bill, vorbesc serios. Avem puterea. Rusia are puterea și abilitatea de a ști ce să facă cu Europa.

În decembrie 1999, Clinton l-a sunat pe Elțîn din Biroul Oval: îl susțin pe Putin sută la sută, a spus Elțîn. Sunt sigur că va câștiga viitoarele alegeri. Sunt absolut sigur că este un democrat și o persoană cu un suflet mare. (Tim Weiner, Nebunie și glorie. America, Rusia și Războiul politc, 1945-2020, Editura Litera, p. 203)

De 20 de ani îl vedem la lucru pe „democratul” Putin. Cu suflet mare cât să cuprindă nu doar Rusia, ci și pe vecini, mimând insecuritatea Rusiei, care ar fi „împresurată” de europeni și organizațiile lor „belicoase”.

Cu președintele Putin se va încheia, din punctul meu de vedere, jocul „insecurității” practicat de liderii sovietici și ruși în secolele al XX-lea și al XXI-lea.

Condiția esențială este ca lumea europeană, bine articulată în pozițiile exprimate, alianțele constituite și eforturile diplomatice, să dovedească fermitate. Altminteri, Rusia își va savura o victorie de etapă, deocamdată, pe care nu are niciun motiv să nu o treacă în palmaresul său nefericit. (Florin Sperlea).

Exclusiv

Prahova sub asediu: Cum mafia imobiliară ne vinde sicrie cu vedere. „White Tower”, „City Gate”, „Mărășești”: Triunghiul Bermudelor imobiliare

Publicat

pe

De

Prahova în flăcări și beton armat: Când incompetența dansează pe ruine și corupția ne lasă cu ochii-n soare

De la hoteluri carbonizate la blocuri bombe: Cum mafia imobiliară ne Țtne ostatici într-un coșmar urban

Prahova, județ binecuvântat de Dumnezeu, dar blestemat de politicieni și dezvoltatori imobiliari fără scrupule! În timp ce ne trăim viețile liniștite, sub nasul nostru se țes intrigi, se fură ca-n codru și se construiesc bombe cu ceas, gata să explodeze oricând. Ultimul exemplu? Un hotel transformat în crematoriu, din cauza neglijenței crase și a corupției generalizate.

Tatarani: Hotelul făcut scrum, vieți reduse la cenușă

În comuna Tatarani, un hotel s-a transformat într-un iad în flăcări. Două suflete nevinovate, găsite carbonizate. Motivul? Un amalgam de ilegalități: construcție fără autorizație, lipsa autorizației ISU, zero instalații de detectare a fumului sau hidranți. ISU Prahova, după ce a dat o amendă și a dispus închiderea unității, s-a spălat pe mâini. Dar cine plătește cu adevărat? Doi oameni transformați în scrum și o comunitate în stare de șoc.

„White Tower”, „City Gate”, „Mărășești”: Triunghiul Bermudelor imobiliare

Ziarul nostru de investigații, Incisiv de Prahova, a tras un semnal de alarmă: complexele imobiliare White Tower, City Gate și Mărășești, construite de familia Lupu și acoliții săi (Vlad Nichita, Daniel Ștefănescu, etc), sunt focare de nereguli și potențiale tragedii.

  • White Tower: Un turn al minciunilor și al ilegalităților. Construit fără respectarea autorizației, cu etaj suplimentar (30 de apartamente!), fără autorizație ISU și fără utilități. Dar, hei, sute de oameni locuiesc acolo! Un adevărat coșmar locativ.
  • City Gate: Un oraș fantomă, cu apartamente ocupate abuziv. Oamenii aceștia, fără acte în regulă, pot provoca oricând o nenorocire. Responsabilii? Simona Manea (administrator Gersim Development) și acționarii Vlad Nichita și Daniel Ștefănescu.
  • Dar stați, nu plecați! Incisiv de Prahova a obținut imagini șocante: cabluri de alimentare cu energie electrică improvizate, aruncate pe jos, ca-n junglă! Noaptea, zeci de apartamente sunt luminate, semn că sunt locuite. Ziua, oameni se plimbă nestingheriți, ca și cum ar fi acasă. Dar sunt oare acasă? Sau sunt doar niște victime potențiale, așteptând o nenorocire?

  • Mărășești 178: Responsabilitatea morală și penală aparține tuturor celor care au închis ochii.

„Il Capo” și gașca: Cum transformăm betonul în aur și viețile în nimic

În spatele acestor afaceri dubioase stau personaje pitorești:

  • Vlad Nichita („Il Capo”): Maestrul fraudelor imobiliare, cel care trage sforile și împarte cărțile.
  • Lorenz Michael Nasturica („Nash”): Escroc internațional, fugit în Dubai cu milioanele furate. Un fel de Arsène Lupin autohton, dar mult mai periculos.
  • Mihai Lupu: Victima sau complice? Greu de spus. Cert e că și-a făcut o imagine de „afacerist de succes” pe spatele unor fraude și escrocherii.
  • Etc,

Justiția, oarbă și șchioapă?

De ce nu se face nimic? Simplu: justiția e oarbă, șchioapă și, uneori, complice. Numele infractorilor apar peste tot, dar ei rămân liberi, protejați de un sistem corupt până-n măduva oaselor. Creditele sunt armele lor, bilanțurile contabile – minciunile lor, iar Dubaiul – paradisul lor fiscal.

Concluzie: Prahova, un județ capturat de mafie? (acum vedem și de ce!)

Legături de o ambianță de mafie și conspirație (aici), (aici), (aici), (aici),   (aici), (aici), (aici), (aici), (aici), (aici), (aici), (aici), (aici), (aici), (aici), (aici), (aici), (aici), (aici), etc.

Prahova a ajuns un județ capturat de mafie. Corupția a devenit sistem, iar sistemul – mafie. Dar nu e totul pierdut. Incisiv de Prahova ne arată clar ce se întâmplă. Dacă ne unim forțele, putem schimba această realitate cruntă. Să luptăm pentru un viitor în care siguranța și dreptatea să nu mai fie doar niște vorbe goale!

Ce-i de făcut? Să ne trezim!

E timpul să ne trezim! Să cerem socoteală autorităților, să demascăm mafia imobiliară și să luptăm pentru dreptate. Nu mai putem tolera ca viețile noastre să fie puse în pericol de niște infractori fără scrupule.

E timpul să facem curățenie în propria noastră casă. Să nu mai tolerăm corupția, incompetența și indiferența. Să construim o țară în care legea e lege pentru toți, nu doar pentru fraieri! (Cristina T.).

Citeste in continuare

Exclusiv

Formularul de evaluare a riscului în violența domestică: Formalitate birocratică sau instrument real de protecție?

Publicat

pe

De

O analiză aprofundată a eficienței acestui instrument în contextul tragic al femicidului din România, realizată de Vitalie Josanu de la Sindicatul Diamantul, scoate la iveală lacune sistemice și propune soluții pentru o protecție reală a victimelor.

România, o tară bântuită de violența domestică și femicid

În România, violența domestică a atins cote alarmante, cu peste 132.000 de intervenții ale poliției în 2024 și o creștere a infracțiunilor în domeniu, conform datelor Poliției Române. Cifrele sunt cutremurătoare: 34 de femicide în primele nouă luni din 2025 și 413 femei ucise între 2020 și 2023. Aceste statistici tragice demonstrează ineficiența mecanismelor de protecție existente.

Formularul de evaluare a riscului, teoretic o piatră de temelie, practic o formalitate

Formularul de Evaluare a Riscului, introdus prin ordin comun al ministerelor Afacerilor Interne și Muncii, este instrumentul principal pentru evaluarea riscului și emiterea Ordinului de Protecție Provizoriu (OPP). Teoretic, acest formular ar trebui să fie esențial, dar în practică devine adesea o simplă formalitate birocratică, subliniază Vitalie Josanu de la Sindicatul Diamantul.

Metodologie rigidă, aplicare superficială și sistem fragmentat

Eficiența formularului este subminată de o metodologie cantitativă rigidă, o aplicare superficială din cauza resurselor limitate și un sistem de protecție fragmentat și necoordonat. Cazul din comuna Spiridonești, județul Neamț, și eșecul din cazul lui Emil Ganj din Mureș sunt simptome ale unor deficiențe sistemice profunde.

Discrepanțe alarmante: OPP emise vs. ordine de protecție transformate de instanțe

În 2024, polițiștii au emis 13.274 de ordine de protecție provizorii, dar doar 5.268 au fost transformate de instanțe în ordine de protecție pe termen lung. Această prăpastie ridică semne de întrebare cu privire la eficiența sistemului în etapa de după emiterea OPP. Cazul Gânj arată cum presiunea și manipularea pot anula efectul evaluării inițiale, iar sistemul judiciar și social nu dispune de mecanisme robuste pentru a susține victima în perioada de vulnerabilitate maximă.

Structura și metodologia formularului: O deconstrucție critică

Formularul conține 21 de întrebări structurate, grupate în categorii precum indicatori de risc letal, de escaladare, de control coercitiv și factori agravanți. Cu toate acestea, metodologia de calcul este problematică, transformând evaluarea într-un exercițiu aritmetic. Anumiți factori de risc, precum strangularea sau amenințările de a ucide, sunt predictori mai puternici ai femicidului, dar modelul românesc ignoră această ierarhizare.

Anularea judecății profesionale a polițistului și erori fatale

Standardizarea excesivă anulează judecata profesională a polițistului, care devine un funcționar care aplică o formulă, fără a analiza contextul sau limbajul non-verbal al victimei. Astfel, formularul poate duce la subevaluarea riscului în cazuri cu indicatori puțini, dar gravi, sau supraevaluarea în cazuri cu mulți indicatori de gravitate redusă.

Cadrul legal și analiza comparativă cu modelul DASH

Modelul românesc pare a se inspira din chestionarul DASH (Marea Britanie), dar omite componenta esențială de management integrat și colaborativ al cazului. O comparație între indicatorii de risc din formularul românesc și DASH evidențiază lacune semnificative, cum ar fi lipsa unei întrebări specifice despre strangulare.

Studii de caz: Eșecul sistemului în situații reale

Cazurile tragice de femicid demonstrează modul în care formularul eșuează în practică. În cazul din Neamț, poliția s-a concentrat pe un incident minor (furtul unui telefon), ignorând contextul de violență domestică. Cazul Ganj ilustrează un colaps în lanț al sistemului, unde fiecare instituție și-a îndeplinit formal atribuțiile, dar victima este moartă. Cazul din Arad evidențiază eroarea externalizării responsabilității către victimă.

Factori sistemici și umani care subminează eficiența

Eficiența formularului este influențată de contextul uman și instituțional. Prejudecățile polițiștilor, criza de personal, birocrația și lipsa de comunicare interinstituțională afectează capacitatea de intervenție. De asemenea, răspunsurile victimei sunt filtrate prin frică și neîncredere.

Noile tehnologii și limitele implementării

Sistemul de monitorizare electronică („brățări electronice”) este limitat de subutilizare cronică, dependența de consimțământul victimei și iluzia siguranței. Investiția masivă în tehnologie riscă să devină o altă formalitate costisitoare.

De la formalitate la protecție reală: O reformă multi-nivel

Pentru o protecție reală, este necesară o reformă multi-nivel, care să vizeze instrumentul, formarea personalului, integrarea sistemică, cadrul legislativ și resursele umane.

Recomandări principale:

  • Revizuirea instrumentului: Trecerea la un model hibrid (scor numeric și evaluare calitativă), introducerea de indicatori ponderați (strangularea, tentativa de omor).
  • Formare și resurse: Instruire specializată obligatorie, în parteneriat cu ONG-uri, pentru recunoașterea tiparelor de control coercitiv.
  • Integrare sistemică: Crearea Conferințelor Multi-Agenție pentru Evaluarea Riscului (MARAC), flux informațional obligatoriu și automatizat către DGASPC.
  • Cadru legislativ: Revizuirea condiției consimțământului, incriminarea femicidului.
  • Abordarea crizei de resurse umane și a birocrației: Plan strategic de deblocare a posturilor și de recrutare, debirocratizare și digitalizare accelerată, implementarea programelor de suport psihologic pentru polițiști.

Vitalie Josanu de la Sindicatul Diamantul concluzionează că o reformă amplă este esențială pentru a transforma Formularul de Evaluare a Riscului dintr-o formalitate birocratică într-un instrument real de protecție a victimelor violenței domestice. (Cerasela N.).

Citeste in continuare

Exclusiv

Poliție în oglindă: 47 de „inspectori sanitari” pentru 120.000 de angajați — o farsă organizată

Publicat

pe

De

Când medicii fac și muncă de control, iar inspectorii… nu există în organigramă

„Soluția” improvizată: 47 de cadre medicale, obligate să facă și inspecție sanitară

Se spune că la 120.000 de angajați ai MAI există doar 47 de persoane care, oficial, realizează activități de inspecție sanitară. Realitate sau glumă proastă? Conform surselor interne, majoritatea sunt medici aflați în organigrama medicinii muncii (CMDTA) — cu atribuții clare — forțați însă să preia și sarcini de inspector sanitar, în afara fișei postului. Rezultatul: o activitate de control formală, superficială sau inexistentă.

Organigrama fantomă: „nu sunt prevăzute funcții distincte de inspector sanitar”

Oficial, la nivelul întregului minister „nu sunt prevăzute funcții distincte de inspector sanitar”. Asta explică de ce responsabilii se ascund în hârtii și transmiteri birocratice: dacă nu există funcție, cum poți cere responsabilitate? Traducere liberă: lipsă de voință administrativă sau lene managerială mascată în proceduri.

Conducerea MAI — experți în… orice altceva, mai puțin reformă

Atâta vreme cât în fruntea ministerului se află oameni „incapabili prăfuiți” — cu abilități care, în altă viață, i-ar fi recomandat pentru zugrăvit, sudură sau agricultură — nu e de mirare că reforma serviciului de poliție rămâne doar în PowerPoint. Problemele serioase cer lideri cu viziune, nu cu talent de barman de provincie.

Contabilul eroul economiilor: cum se fură… pardon, se „economisesc” salariile

Printre Circul de la etajul central tronează un contabil care raportează „economii” substanțiale la cheltuielile cu personalul — economii ce par să fie obținute din reducerea sau negarea drepturilor salariale ale polițiștilor. Exemple recente: recalculări intenționat dezavantajoase ale sporurilor pentru condiții grele în timpul concediilor, refuzul recunoașterii permanenței la domiciliu și neplata acesteia, neangajarea personalului pentru curățenie la posturi — toate măsuri care „taie” din salarii sub pretext de eficiență.

35 de milioane „salvate” — o realizare demnă de statuie?

Dl. Grecu, probabil mândru, a raportat 35 de milioane de euro economisite la personal. O sumă impresionantă, dacă e privită dinspre contabil. Din perspectiva celor afectați, e un calcul făcut pe spatele oamenilor. Ar merita poate o medalie, o stea, sau măcar un tablou pe holul ministerului — în glumă amară, bineînțeles.

Concluzie: reformă sau cosmetizare?

Când funcțiile lipsesc, când medicii sunt transformați în inspectori part-time, când economia bugetară înseamnă în realitate tăieri ale drepturilor și când conducerea pare ruptă de realitate, rămâne întrebarea: reformă reală sau doar cosmetizare de scenă? Iar până se schimbă conducerea și atitudinea, poliția va rămâne o structură care administrează problemele de la birou, nu de pe stradă. (Irinel I.).

Citeste in continuare

Aveți un PONT?

Cel mai complet ziar de investigații dedicat cititorilor din România. Aveți un pont despre fapte de corupție la nivel local și/sau național? Garantăm confidențialitatea! Scrie-ne la Whatsapp: 0735.085.503 Sau la adresa: incisiv.anticoruptie@gmail.com Departament Investigații - Secția Anticorupție

Știri calde

Exclusiv21 de ore ago

Prahova sub asediu: Cum mafia imobiliară ne vinde sicrie cu vedere. „White Tower”, „City Gate”, „Mărășești”: Triunghiul Bermudelor imobiliare

Prahova în flăcări și beton armat: Când incompetența dansează pe ruine și corupția ne lasă cu ochii-n soare De la...

Exclusiv21 de ore ago

Formularul de evaluare a riscului în violența domestică: Formalitate birocratică sau instrument real de protecție?

O analiză aprofundată a eficienței acestui instrument în contextul tragic al femicidului din România, realizată de Vitalie Josanu de la...

Exclusiv21 de ore ago

Poliție în oglindă: 47 de „inspectori sanitari” pentru 120.000 de angajați — o farsă organizată

Când medicii fac și muncă de control, iar inspectorii… nu există în organigramă „Soluția” improvizată: 47 de cadre medicale, obligate...

Exclusiv2 zile ago

Justiția imobiliară română: O nouă modă – Morții dau case, judecătorii pupă cruci, poliția acoperă hoții!

În România anului 2025, justiția imobiliară a devenit un spectacol grotesc, unde morții sunt victime sigure, iar cei vii se...

Exclusiv2 zile ago

Marioara „ciuruitoarea”, Nichita „smecherul” și justiția „somnoroasă”: Ploieștiul, capitala fraudelor imobiliare?

Un cutremur anunțat: Ciuruitoarea revine, iar „Il Capo” tremură (doar un pic)? Zilele trecute, un fior rece a străbătut Ploieștiul,...

Exclusiv2 zile ago

Reducerea bugetului MAI, o lovitură pentru polițiști. Economii fictive, sporuri furate și finanțări discutabile

Emil Păscuț de la Sindicatul Diamantul trage un semnal de alarmă cu privire la reducerea bugetului Ministerului Afacerilor Interne (MAI)...

Exclusiv3 zile ago

Antigrindina S.R.L.: Rachete, minciuni, secetă: țara care și-a vândut ploaia pe nimic și a rămas cu seceta

Mafia rachetelor și a minciunilor: Rachete, minciuni și secetă: Cum ‘Antigrindina S.R.L.’ a secat fermierii de bani (AICI), (aici),  (aici),  (aici),  (aici), (aici),  (aici),  (aici), (aici) e (aici),  (aici),   (aici), (aici),  (aici), (aici),  (aici),  (aici), (aici), (aici), ...

Exclusiv3 zile ago

PANICĂ LA MITITELU! Corupții din Poliția Penitenciară, în corzi! Vine DNA-ul?!

Radu Marinescu și Bogdan Burcu, Nemesis-ul șpăgarilor: „Vă vom curăța, până la ultimul!” „Tartorul” a crăpat! Festinul corupției, oprit brusc!...

Exclusiv3 zile ago

Comunicare defectuoasă în MAI: Haos și nesiguranță alimentate de lideri sindicali confuzi

MAI, campion la mesaje trunchiate și confuze Incapacitatea cronică a Ministerului Afacerilor Interne (MAI) de a comunica profesionist, transmiterea unor...

Exclusiv3 zile ago

Coca-Cola: Sifonul penalității de la Ploiești – Cum Nan și gașca au transformat „băutura fericirii” într-un cocktail Molotov de otrăvuri și minciuni!

România, colonie penală cu gust de Coca-Cola: O afacere murdară, unde apa de canal e la modă, iar politicienii locali...

Exclusiv4 zile ago

Penitenciarul Ploiești: De la gunoaie de lux la instagramul promisiunilor pierdute – Un director cu „APT Limitat” la decență!

Când pușcăria devine groapa de gunoi a incompetenței Penitenciarul Ploiești, sub conducerea eternului împuternicit Valentin Matei, nu mai este doar...

Exclusiv4 zile ago

Panică în MAI: Guvernul vrea creșterea vârstei de pensionare, sindicatul Diamantul avertizează asupra riscurilor și inechităților

Emil Pășcuț, lider sindical, dezvăluie scenariile posibile și atrage atenția asupra privilegiilor nejustificate ale structurilor de suport. Declarațiile publice ale...

Exclusiv4 zile ago

Salvare pe ultima sută de metri: Polițiștii angajați în 2022 rămân în sistem încă un an datorită unei ordonanțe de urgență

Sindicatul Europol dezvăluie eforturile pentru evitarea pierderii a peste 100 de polițiști gata formați, angajați pe perioadă determinată. Zeci de...

Exclusiv5 zile ago

ANP: Paradisul pensionarilor sau infernul angajaților? Un sondaj socant dezvăluie realitatea din spatele gratiilor

Un studiu intern al ANP aruncă o lumină crudă asupra sistemului penitenciar românesc. Pensionări masive, moral la pământ și nemulțumiri...

Exclusiv5 zile ago

Prahova penală: Cum un sef de poliție transformă mita în… inșelăciune!

După Decizia ICCJ, corupția își găsește refugiu la IPJ Prahova După ce Înalta Curte de Casație și Justiție a mai...

Partener media exclusiv

stiri actualizate Raspandacul

Parteneri

Criptomonede Taxi Heathrow London

Top Articole Incisiv