Featured
Acordul comercial care va înlesni reintroducerea „pesticidelor otrăvitoare” în UE

UE a exportat în 2018-2019 în blocul sud-american Mercosur (Brazilia, Argentina, Paraguay și Uruguay) 7.000 de tone de pesticide interzise în Europa din cauza riscurilor de mediu și de sănătate publică.
Însă reziduurile acestor substanțe periculoase au fost descoperite pe produsele agricole pe care UE le importă din Mercosur, precum legumele și fructele.
Legislația UE nu interzice exportul pesticidelor interzise în UE în terțe țări, permițându-le companiilor să realizeze profituri vânzând aceste chimicale statelor non-UE – fapt care a dus deja la apeluri de a se interzice exportul de pesticide toxice.
În medie, alimentele importate în UE conțin dublul cantității de reziduuri de pesticide conținute de alimentele produse în UE.
În 2018 UE a exportat în total în Mercosur pesticide de peste jumătate de miliard de euro, în principal în Brazilia (446 milioane euro).
La rândul lui, Mercosur a exportat în același an în UE zeci de produse agricole, valorând peste 21 de miliarde de euro – între care soia, cereale, fructe și cafea.
Însă studiul a dezvăluit că 30% din pesticidele autorizate pentru recolte în Brazilia (principalul exportator din Mercosur) și 20% din cele aprobate în Paraguay sunt interzise în UE.
Argentina, de exemplu, a exportat în UE în 2018 pere și mere în valoare totală de vreo 71 de milioane de euro. Iar respectivele fructe sunt tratate în Argentina cu 14 tipuri de pesticide interzise în UE.
În 2018 7% din totalul de 781 de mostre alimentare din țări Mercosur colectate de Agenția Europeană a Standardelor Alimentare conțineau reziduuri de pesticide peste limitele admise în UE.
În 2019-2020 Brazilia a aprobat un număr-record de pesticide – între care și 37 de tipuri interzise în UE.
Europarlamentarul german Helmut Scholz, din grupul Stânga din Parlamentul European (PE), a declarat că în urma concluziilor „alarmante” ale studiului se impune o revizuire a implicațiilor acordului comercial cu Mercosur.
„Odată intrat în vigoare, acordul UE-Mercosur va accentua inegalitățile dintre și din interiorul celor două blocuri regionale – în loc să permită comerțul echitabil și dezvoltarea sustenabilă”, a afirmat el.
„Corporațiile chimice europene care-și aruncă pesticidele toxice în țările Mercosur, inclusiv multe interzise în UE, își vor vedea amplificate profiturile și impunitatea, în condițiile în care ele exploatează reglementările și legile mai laxe ori absente”, a precizat el.
Acordul este supus acum unei revizuiri juridice, un pas preliminar înainte de traducerea lui în toate limbile oficiale ale UE și Mercosur și trimiterea lui la PE și statelor membre spre ratificare. În Consiliul European aceasta va necesita unanimitate.
Dar unele state UE, cum sunt Franța și Austria, s-au declarat îngrijorate de modelul agro-industrial intensiv utilizat de țările Mercosur.
Interdicții în Franța și Elveția
Pe de altă parte, autoarea studiului, profesoara Larissa Mies Bombardi de la Universitatea din São Paulo, a acuzat UE de adoptarea unor „duble standarde” în privința utilizării și exportului pesticidelor, afirmând că populația țărilor din Mercosur e tratată ca niște „cetățeni de clasa a doua”, dat fiind faptul că permite ca ei să fie expuși unor substanțe interzise în UE.
În ultimii 10 ani peste 56.000 de oameni au fost otrăviți de pesticidele folosite în Brazilia – adică, în medie, 15 persoane pe zi. Se estimează însă că numărul real este de vreo 50 de ori mai mare, întrucât cele mai multe intoxicații nu sunt raportate.
Începând din 2022 Franța va fi prima țară din UE care va interzice atât exportul cât și transportul pesticidelor interzise în UE. Interdicția se va aplica și importului de alimente produse cu asemenea pesticide.
Elveția a adoptat deja o interdicție similară, în vigoare din ianuarie 2021.
Prin strategia sa „De la fermă în furculiță”, Comisia Europeană urmărește să reducă cu 50% utilizarea pesticidelor chimice până în 2030. (Paul D.).
Exclusiv
Antigrindina S.R.L.: Rachete, minciuni, secetă: țara care și-a vândut ploaia pe nimic și a rămas cu seceta
Exclusiv
PANICĂ LA MITITELU! Corupții din Poliția Penitenciară, în corzi! Vine DNA-ul?!
Exclusiv
Comunicare defectuoasă în MAI: Haos și nesiguranță alimentate de lideri sindicali confuzi

MAI, campion la mesaje trunchiate și confuze
Incapacitatea cronică a Ministerului Afacerilor Interne (MAI) de a comunica profesionist, transmiterea unor mesaje incomplete și eronate, generează un climat de nesiguranță și haos în rândul angajaților, atrage atenția Emil Pășcuț de la Sindicatul Diamantul. Mai mult, incapacitatea unor lideri sindicali de a descifra mesajele MAI, de a identifica informațiile lipsă cu ajutorul legii, amplifică și mai mult această stare de confuzie.
Sindicatele, între vaiete nefondate și euforie naivă
„Unii (MAI) spun niște prostii trunchiate, jumătăți de adevăr care nu reprezintă adevărul”, acuză Pășcuț. Alții preiau aceste informații distorsionate și oscilează între două atitudini emoționale:
- Văicăreală: Lipsită de argumente raționale și juridice, însoțită de amenințarea cu plecarea a 17.000 de polițiști.
- Euforie: Generată de promisiunile unui politician duplicitar, care asigură că nu va accepta creșterea vârstei de pensionare.
Pășcuț: „Vârsta standard de pensionare nu poate fi crescută!”
În acest haos informațional, Emil Pășcuț clarifică: „Vârsta de pensionare ‘standard’ nu poate fi crescută. Ea este deja fixată la 65 de ani, egală cu vârsta standard de pensionare din Legea 360/2023 privind sistemul public de pensii”. Așadar, anunțul MAI privind creșterea vârstei de pensionare este fals, înșelător și rezultatul unor incompetenți incapabili să folosească termenii juridici adecvați.
Reducerea vârstei standard de pensionare este reglementată inclusiv de Legea 360/2023 privind pensiile civile, deci nu este un favor excepțional acordat doar polițiștilor și cadrelor militare. Justificarea generală pentru reducerea vârstei de pensionare, în ambele sisteme, public și militar, este speranța mai mică de viață.
Condiții speciale: Structurile de suport, privilegiate nejustificat
Singurul aspect care ar trebui reevaluat în MAI este acordarea condițiilor speciale (care atrag vechime virtuală de 6 luni la an) structurilor de suport, în mod egal cu polițiștii operativi. Deși suportul este util, aceste structuri și-au însușit toate drepturile și beneficiile recunoscute polițiștilor, profitând de puterea pe care o au în MAI. Un exemplu elocvent este majorarea Bayraktar, unde structurile de suport au obținut procente mai mari decât structurile operative. Un alt exemplu este suplimentul de anticorupție, încasat fraudulos de structurile de suport din DGA.
Pășcuț: „O reformă reală presupune restabilirea echilibrului între operativi și suport”
Structurile de suport și cele operative sunt grupuri distincte de interese, aflate în dezechilibru. O reformă reală presupune restabilirea echilibrului între operativi și suport. Echilibru nu înseamnă egalitate! Fără restabilirea acestui echilibru, MAI nu va avea progres nici peste 100 de ani, avertizează Emil Pășcuț. (Cristina T.).
-
Exclusivacum o zi
Penitenciarul Ploiești: De la gunoaie de lux la instagramul promisiunilor pierdute – Un director cu „APT Limitat” la decență!
-
Exclusivacum 2 zile
Prahova penală: Cum un sef de poliție transformă mita în… inșelăciune!
-
Exclusivacum 12 ore
PANICĂ LA MITITELU! Corupții din Poliția Penitenciară, în corzi! Vine DNA-ul?!
-
Exclusivacum 3 zile
Penitenciarele românești: Circul groazei continuă!
-
Exclusivacum 2 zile
ANP: Paradisul pensionarilor sau infernul angajaților? Un sondaj socant dezvăluie realitatea din spatele gratiilor
-
Exclusivacum 2 zile
Ciuruitorul de Ploiești revine la Notariat! Lupu Marioara, Nichita și ‘fleacul’ de sute de inimi frânte
-
Exclusivacum 2 zile
EXCLUSIV: Președintele FSANP trage un semnal de alarmă cutremurător din interiorul sistemului penitenciar: „ANP are nevoie de terapie urgentă!”
-
Exclusivacum o zi
Panică în MAI: Guvernul vrea creșterea vârstei de pensionare, sindicatul Diamantul avertizează asupra riscurilor și inechităților