Administratie
Povestea unui buget nuclear sau cum indeamna presedintele la incalcarea legii

(Preluare Inpolitics):
Este bizar și revoltător că nimeni din clasa politică nu a reacționat tăios în septembrie, cînd președintele Klaus Iohannis ne-a transmis nonșalant că bugetul de stat pe anul viitor va trebui votat de viitorul parlament. Practic, a fost un îndemn – dacă nu chiar ordin – adresat guvernului de a încălca legea care prevede termene foarte clare de elaborare și dezbatere a bugetului de stat, recte 31 decembrie. Pînă acum au fost destule cazuri cînd bugetul de stat a fost aprobat cu depășire de termene, uneori cu mult, din cauza unor probleme, să le spunem, tehnice. E prima oară însă, cînd se stabilește încălcarea legii ”la rece”, mult înaintea intrării în rutina bugetară legală. Și, cum spuneam, fără vreo reacție a opoziției.
Ce ne-a spus președintele într-o conferință de presă de pe 9 septembrie?
”Este clar că bugetul pentru anul viitor trebuie construit cu mare grijă și cred că este la fel de evident că e de preferat ca bugetul pentru anul viitor să fie discutat și aprobat de noul parlament care va rezulta din alegerile parlamentare, și nu de acest parlament, unde vedem niște abordări total neprincipiale și neconforme cu realitatea”.
Ce spune legea finanțelor publice:
Art. 35:
”În cazul în care alegerile generale parlamentare sunt organizate în ultimele 3 luni ale anului, calendarul este următorul:
a) Ministerul Finanţelor Publice, pe baza proiectelor de buget ale ordonatorilor principali de credite şi a bugetului propriu, întocmeşte proiectele legilor bugetare şi proiectele bugetelor pe anul următor, pe care le depune la Guvern în termen de 15 zile de la învestirea noului Guvern, conform art. 103 din Constituţia României, republicată;
b) după însuşirea de către Guvern a proiectelor legilor bugetare şi de buget, prevăzute la art. 35 alin. (1), acesta le supune spre adoptare Parlamentului cel mai târziu în 20 de zile de la învestire, fără a depăşi data de 31 decembrie a anului în curs.
Acest mecanism ținînd cont de alegeri nu exista în versiunea inițială a legii, ci a fost introdus în 2012 de guvernul Ponta printr-o OUG.
O scurtă recapitulare:
Bugetul pe anul 2019 a fost adoptat de guvernul Dăncilă abia în februarie 2019, cu mare întîrziere și pe repede înainte, spre indignarea sfîntă a lui Ludovic Orban și a PNL în ansamblu.
”Ce face coaliția PSD – ALDE cu adoptarea bugetului se cheamă abuz de putere” tuna în acea perioadă europarlamentarul PNL, Siegfried Muresan. ”Parlamentarii au avut la dispoziție doar jumătate de zi lucrătoare pentru a formula și depune amendamente la buget. Bugetul a fost adoptat de Guvern vineri după-amiază, iar parlamentarii au termen-limită de depunere a amendamentelor astăzi la ora 12.00”.
„De ce face coaliția PSD – ALDE acest lucru? Pentru că știe că este un buget slab, construit pe cifre umflate, un buget al stagnării economice. De aceea, vrea să se adopte bugetul pe repede-înainte fără a le oferi parlamentarilor timp să analizeze, să dezbată și să adopte în cunoștință de cauză bugetul. Astfel, este încălcat rolul Parlamentului de unică autoritate legiuitoare a țării, așa cum este prevăzut în Articolul 61 din Constituția României”, mai avertiza eurodeputatul PNL.
Desigur, guvernul liberal nu se punea problema să repete ilegalitățile pesediste, astfel că în octombrie 2019, protocolul semnat între UDMR și PNL conținea, între altele, condiția înaintării Parlamentului de către Guvernul Orban a proiectului Legii bugetului de stat, până pe 15 decembrie.
Adică la o lună după termenul legal, dar măcar exista scuza căderii cabinetului Dăncilă, pe 4 noiembrie.
Dacă pentru depășirea termenului legal a existat o scuză pertinentă, nu același lucru se poate spune despre manevra șoc operată de liberali: primul buget din istorie adoptat prin asumarea răspunderii, fără dezbateri parlamentare.
”Am ajuns în această situație excepțională pentru că Guvernul Dăncilă nu a respectat Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, care obligă Executivul să construiască bugetul până la 1 noiembrie și să îl aducă în Parlament înainte de 15 noiembrie”, explica vicepremierul Raluca Turcan, în februarie.
De aici profeția lui Adrian Năstase, imediat după adoptarea legii bugetului, în februarie: ”De acum încolo, niciun Guvern nu va mai veni în Parlament pentru a dezbate bugetul. De acum incolo, niciun guvern nu va mai veni in parlament pentru a dezbate bugetul. Precedentul actual va fi folosit fără a mai putea fi contestat. Dezbaterea bugetului era expresia absolută a democratiei parlamentare, fundament al statului de drept. Gânditi-vă că, in Congresul american, guvernul ar indrăzni să facă un astfel de lucru. Dacă nu stiti, intrebati-l pe ambasadorul Adrian Zuckerman. S-ar putea insă ca doar premierii vizionari să aibă dreptul de a lua astfel de decizii”.
Suntem în toamna anului 2020 și despre bugetul pe anul viitor nu se aude nimic de la guvern.
Florin Cîțu flutură românilor povestea cu bugetul votat de viitorul parlament, conform legii finanțelor modificate prin OUG.
Cît despre dispoziția Cotrocenilor ca bugetul pe 2021 să fie dezbătut de viitorul parlament, reamintim că mandatul celui actual se încheie duminică, 20 decembrie. Cîteva zile se mai duc cu organizarea noului parlament pe comisii, birouri etc.
Apoi, trebuie votat noul guvern de către noul Parlament. După ce e votat și se instalează în palatul Victoria – alte zile pierdute – guvernul are 15 zile la dispoziție pentru a studia proiectul de buget propus de Finanțe și alte 5 zile pentru a-l trimite Parlamentului să-l dezbată și să-l voteze. Asta dacă nu se va merge iar pe asumarea răspunderii; ar fi de răsul curcilor ca un guvern proaspăt votat de parlament să treacă prin moțiune de cenzură.
E de la sine înțeles că legea finanțelor publice va fi din nou încălcată, pentru că termenul de 31 decembrie nu e decît un vis frumos.
Problema putea fi lesne rezolvată prin elaborarea din timp a bugetului, în cadrul vechilor termene, cu dată limită 15 noiembrie, și cu eliminarea prin OUG a prevederii de la art.35 alin.1 introdusă tot prin OUG, în 2012.
Dar despre ce termene legale am putea discuta atît timp cît președintele României a stabilit încă din septembrie că bugetul trebuie dezbătut și votat de un parlament care intră în funcție abia de pe 20 decembrie încolo și trebuie să termine de votat un guvern și un buget în 11 zile care includ și Crăciunul? (Scuze, am uitat că Nașterea Domnului a fost anulată anul ăsta!)
Interesant de remarcat, prevederea cu anul electoral de la art.35 a mai fost invocată o singură dată, de către guvernul Cioloș susținut de PNL, în 2016. Urmarea a fost că noul buget a fost votat în februarie anul următor.
De ce fac tot posibilul Iohannis și Orban să împingă bugetul pînă după alegeri?
Simplu: pentru că respectarea legii de către guvernul Orban și înaintarea proiectului de buget în timp util spre a fi votat pînă la finele anului, așa cum e logic și benefic, ar reprezenta nucleara care ar pulveriza PNL. Un proiect care, măcar pe hîrtie, va trebui să se încadreze în deficitul bugetar de 3%, cînd cel pe anul 2020 dă semne că sare de 10%.
Noul buget ar trebui să conțină tăieri inimaginabile de fonduri, care ar reprezenta tăieri proporționale de voturi de la liberali, la alegerile din 6 decembrie. Așa că rămîne stabilit, cu obișnuita complicitate a PSD: după alegeri potopul.
Administratie
Poliția de Frontieră recrutează! 240 de locuri la Școala „Avram Iancu” Oradea
Administratie
Predoiu și Dačić consolidează cooperarea România-Serbia în domeniul securității și situațiilor de urgență

Viceprim-ministrul și ministrul Afacerilor Interne, Cătălin Predoiu, a avut o întrevedere cu omologul său sârb, Ivica Dačić, viceprim-ministru și ministru de Interne al Republicii Serbia, prilej cu care au discutat despre securizarea frontierei comune, combaterea criminalității transfrontaliere, accesarea de fonduri externe nerambursabile și extinderea colaborării în domeniul situațiilor de urgență.
Parteneriat strategic bazat pe încredere reciprocă și legături interumane
Întrevederea a reconfirmat relația de respect, înțelegere reciprocă și prietenie dintre România și Serbia, subliniind importanța continuării și consolidării acesteia. Relația bilaterală are o dimensiune strategică deosebită, consolidată de legăturile interumane, comunitățile de sârbi și români din ambele state, precum și de schimburile comerciale consistente.
Intensificarea cooperării polițienești pentru combaterea infracționalității transfrontaliere
Discuțiile s-au concentrat pe intensificarea cooperării polițienești în vederea combaterii infracționalității transfrontaliere, cu accent pe traficul de migranți, de persoane și de droguri. Cei doi miniștri au convenit intensificarea schimbului de informații operative și constituirea unor formate bilaterale de colaborare operativă, precum și un schimb de bune practici pe marginea noilor amenințări din spațiul digital, negocierilor în situații de criză și operațiunilor speciale.
Monitorizarea atentă a fluxurilor migratorii și protecția eficientă a frontierei
Delegațiile s-au angajat să monitorizeze cu atenție fluxurile migratorii de pe ruta Balcanilor de Vest, printr-un schimb eficient de informații între autoritățile competente din România și Serbia, precum și cu ceilalți parteneri din regiune. Cooperarea exemplară dintre structurile de frontieră a fost salutată, convenindu-se continuarea misiunilor de patrulare în format mixt, a ședințelor lunare la nivel teritorial și a întrevederilor la nivel de conducere.
România, un vecin de încredere și un partener important pentru Serbia
Ministrul Dačić a evidențiat că România reprezintă un vecin de încredere și un partener important al Serbiei în regiune, subliniind importanța consolidării colaborării operaționale bilaterale pentru asigurarea unui climat de siguranță pentru cetățenii celor două țări.
Acord de cooperare în domeniul prevenirii și gestionării dezastrelor
În cadrul întrevederii, miniștrii Predoiu și Dačić au semnat Acordul între Guvernul României şi Guvernul Republicii Serbia privind cooperarea în domeniul prevenirii, limitării şi înlăturării efectelor dezastrelor. Acordul stabilește modalitățile tehnice de desfășurare a acțiunilor comune de prevenire și gestionare a dezastrelor, într-o manieră armonizată cu cerințele europene și internaționale. (Paul D.).
Administratie
România în pragul unui blackout de 52 de ore? Ministrul Energiei trage un semnal de alarmă

România se confruntă cu un risc iminent de blackout masiv, de până la 52 de ore, dacă centralele pe cărbune de la Complexul Energetic Oltenia vor fi închise la sfârșitul anului 2025, conform angajamentelor asumate față de Comisia Europeană. Avertismentul a fost lansat de ministrul Energiei, Bogdan Ivan (PSD), într-o intervenție la B1 TV, în emisiunea „Bună, România!”.
Angajamente nerespectate și fonduri europene irosite: Rețeta dezastrului energetic
Ministrul Ivan a dezvăluit că scenariul sumbru este rezultatul unui studiu independent, contractat de Transelectrica, care a analizat impactul închiderii centralelor pe cărbune în contextul în care România nu a reușit să dezvolte capacități alternative de producție a energiei. Deși a primit 2,6 miliarde de euro de la Uniunea Europeană pentru a construi centrale pe gaz, panouri fotovoltaice și capacități de stocare, autoritățile române nu au realizat proiectele promise. Practic, România riscă să fie acuzată de Bruxelles că „a dat țeapă” Uniunii Europene, deși ministrul a evitat să folosească acești termeni.
Amânarea închiderii, ultima șansă? Scenariile pe masa Comisiei Europene
În prezent, autoritățile române încearcă să obțină o amânare a închiderii centralelor pe cărbune, prezentând Comisiei Europene nu mai puțin de patru scenarii, inclusiv cel al blackout-ului. „Într-o situație complicată, riscăm să avem până la 52 de ore fără energie, lucru care rezultă din acel studiu”, a declarat Ivan, subliniind că amânarea închiderii este esențială pentru a evita acest scenariu negru.
Alternativa Mintia-Iernut: O rază de speranță la orizont?
Ministrul Energiei a menționat că situația s-ar putea stabiliza la toamnă, odată cu intrarea în funcțiune a centralei de la Mintia și a celei de la Iernut. Rămâne de văzut dacă aceste proiecte vor fi finalizate la timp și dacă vor fi suficiente pentru a compensa pierderea capacităților de producție pe cărbune.
România, campioană la prețul energiei? „Pe anumite intervale orare, da”
Pe lângă riscul de blackout, România se confruntă și cu problema prețurilor ridicate la energie. Ministrul Ivan a confirmat că, „pe anumite intervale orare”, România are „cel mai scump curent electric din lume”. Această situație afectează atât consumatorii casnici, cât și competitivitatea companiilor românești, care plătesc mai mult pentru energie decât concurenții lor din alte țări. „E o problema de siguranță națională”, a avertizat ministrul, subliniind ponderea mare a energiei în costul final al produselor.
-
Exclusivacum 4 zile
PANICĂ LA MITITELU! Corupții din Poliția Penitenciară, în corzi! Vine DNA-ul?!
-
Exclusivacum 4 zile
Penitenciarul Ploiești: De la gunoaie de lux la instagramul promisiunilor pierdute – Un director cu „APT Limitat” la decență!
-
Exclusivacum 15 ore
Dezamăgire în Poliție: Tineri polițiști vor să renunțe din cauza presiunii, lipsei de sprijin și salarizării precare
-
Exclusivacum 3 zile
Justiția imobiliară română: O nouă modă – Morții dau case, judecătorii pupă cruci, poliția acoperă hoții!
-
Exclusivacum 3 zile
Marioara „ciuruitoarea”, Nichita „smecherul” și justiția „somnoroasă”: Ploieștiul, capitala fraudelor imobiliare?
-
Exclusivacum 5 zile
Panică în MAI: Guvernul vrea creșterea vârstei de pensionare, sindicatul Diamantul avertizează asupra riscurilor și inechităților
-
Exclusivacum 2 zile
Prahova sub asediu: Cum mafia imobiliară ne vinde sicrie cu vedere. „White Tower”, „City Gate”, „Mărășești”: Triunghiul Bermudelor imobiliare
-
Exclusivacum 4 zile
Coca-Cola: Sifonul penalității de la Ploiești – Cum Nan și gașca au transformat „băutura fericirii” într-un cocktail Molotov de otrăvuri și minciuni!