Actualitate
Am prins, la fața locului, ca jurnalist, toate crizele economice din ultimii 19 ani/Aceasta experienta o voi valorifica in analizele mele privind #economiafricii

Destinul te alege pe tine și nu invers. Am realizat asta în urmă cu mulți ani, având în vedere atât experiența personală cât și cea profesională și aduc acum câteva detalii (pe care cunoscuții mei le cunosc), din ultimii 21 de ani care au stat sub imperiul jurnalismului economic #decriza.
Am intrat în presa economică în 1999, în ultimul an de facultate. Economia României era încă în plină criză după prăbușirea sistemului bancar și era în plină criză a prăbușirii jocurilor piramidale din România. FNI, băncile comerciale mai mari sau mai mici, bănci populare se prăbușeau în urma slabei supravegheri și în beneficiul câtorva, paradind economiile de o viață a celor mulți. A fost prima experiență majoră în jurnalismul de criză;
În 2001 a fost prima întâlnire majoră cu jurnalismul de criză la nivel global. În 7 septembrie 2001, ajungeam pentru prima dată la Washington, în urma unei burse Freedom House și JTI. Am fost așadar martor ocular al evenimentelor din 11 septembrie 2001 (fiind printre puținii jurnaliști care au transmis de la fața locului, în mod real). Am văzut ce înseamnă oprirea zborurilor și am văzut ce înseamnă controale eficiente. Experiența a continuat în următoarele 3 luni în SUA, lucrând în două redacții minunate: WCCO (Minneapolis) și KFOR (Oklahoma City). Am văzut și relatatat (acasă și în redacții), de la fața locului, din centrul informațional al televiziunilor afiliate la CBS, ce înseamnă criza economică și care sunt măsurile luate. Nu știam atunci că de fapt asta înseamnă jurnalism economic de criză.
În noiembrie 2001, eram în clădirea ONU din New York (care a fost închisă pe parcursul zilei), când un avion s-a prăbușit în Queens, iar toată lumea spunea ,,not again”.
În 2006-2008, am arătat zi de la zi la The Money Channel cum România își construiește propria criză economică;
În 15 septembrie 2008 eram la Londra imediat după prăbușirea Lehman Brothers și am transmis zi de zi și în timp real de la London Stock Echange, având intervievați de top ai economiei londoneze, ce a înseamnat declanșarea Marii Recesiuni. Am prins totul, la fața locului.
Întors în țară am acoperit zi de zi ceea ce însemna Marea Recesiune. I-am cunoscut direct pe toți decidenții (de atunci și acum) și știu exact ceea ce pot ei și mai ales ceea ce nu pot. De la fața locului.
În martie 2009, în plină criză financiară globală. am participat din nou la fața locului, în programul IVLP (International Visitor Leadership Program) la cea mai intensă experiență profesională din viața mea – un program al Departamentului de Stat American care a presupus întâlniri cu peste 100 de experți la nivel foarte înalt: din cadrul Federal Reserve, US Treasury, mari bănci de investiții, ONG-uri, organizații ale consumatorilor, scheme de pensii, etc. Și nu numai. Am fost în grup cu participanți cu poziții cheie din peste 20 de țări. Am prins totul, la fața locului.
În octombrie 2012 am fost primul care am relatat despre cazul nu numai al brokerului Cristian Sima, cât al beneficiarilor reali, clienții săi, mulți cu nume mari, nemulțumiți că nu au mai câștigat prin Sima.
În februarie 2014, în cea mai mare criză instituțională pe care a traversat-o România (paralizarea Autorității de Supraveghere Financiară prin arestarea Președintelui ASF, forțat să își dea demisia din funcție și ulterior achitat de ambele instanțe) m-am ocupat de comunicarea ASF în situație de criză. La fața locului. Experiența este neprețuită, atât prin transpunerea la fața locului a comunicării reale în situație de criză (și nu la perete) dar și prin observarea mecanismului birocratic intern, rămas după arestarea lui Rușanu (nevinovat), care din interese proprii și de grup au blocat ulterior comunicarea instituțională a ASF. În cartea pe care o scriu în această perioadă de #stauacasă, voi detalia mult despre cum politrucii fac mai mult rău decât bine, punându-și interesele personale înaintea interesului public. Ceea ce am sesizat neîncetat cât lucram cu ASF pentru comunicare de criză (după criza ASF a urmat criza asigurărilor) mult timp după, a fost sancționat de Consiliul Concurenței prin amendarea a 10 companiii de asigurări, care, sub scutul ASF începând din 1 mai 2014, s-au înțeles la preț și au furat banii asiguraților. Pentru că nu am acceptat să mint, mi-a fost rupt contractul, ceea ce mi-a generat o altă experiență fantastică: înțelegerea sistemului judiciar în cele mai mici detalii. Am prins totul, la fața locului.
În septembrie 2015 am finalizat la Academia de Studii Economice teza de doctorat ,,Mixul de politici economice în perioada de criză”. Pentru a finaliza această lucrare, am studiat riguros crizele din ultima sută de ani, dar am trecut și prin propria criză, declanșată de persoane încă la butoane. Fostul sicofant al Securității, Mugur Isărescu, a cerut chiar public Academiei de Studii Economice să îmi fie retras titlul de doctor, exasperat pentru că presiunile personale pe care le-a făcut înainte de a obține acest titlu au fost ineficiente. La fel ca politica sa monetară. Ineficiență și presiuni care nu pot să își aibă explicația decât în origina sa, de turnător la Securitate.
Fac aceste precizări acum întrucât vreau să subliniez foarte clar: toate intervențiile mele din următoarea perioadă, pe blog sau la televiziuni, vor fi subsumate experienței avute în învățarea din crize economice, la fața locului. Și vor urmări, ca întotdeauna de la începutul experienței mele de jurnalist exclusiv interesul public, în analizele pe care le fac la televiziuni, pe blog cât, pe youtube pe facebook sau linkedin.
Ne vedem diseară, de la ora 20.00, la emisiunea lui Răzvan Dumitrescu, la Antena3, să vorbim din acestă perspectivă despre măsurile pe care autoritățile le iau și mai ales despre cele pe care nu le iau.
Și încă ceva: când actualii decidenți vedeau în urmă cu 10 zile ,,efecte minime pentru economia României”. am avertizat că gândirea haotică a celor care gestionează criza și care ar fi trebuit în primul rând să protejeze sistemul de sănătate publică din România, medicii și persoanele vulnerabile, este prima care ar fi trebuit amputată, precizeaza analistul Radu Teodor Soviani.
Actualitate
Realimentarea flotei aeriene americane: KC-46 Pegasus, singura opțiune viabilă până la apariția NGAS

Forțele Aeriene ale SUA se confruntă cu o nevoie stringentă de a-și moderniza flota de avioane cisternă, iar KC-46 Pegasus de la Boeing pare a fi singura soluție disponibilă pe termen scurt, până la introducerea aeronavei de generație următoare, NGAS, la mijlocul anilor 2030. Cu toate acestea, problemele legate de lanțul de aprovizionare și drepturile de acces la date ar putea reprezenta obstacole pe termen lung, conform unui document recent al serviciului.
Decizia controversată de a achiziționa mai multe KC-46
Conform unei notificări de justificare și aprobare (J&A) publicată de Forțele Aeriene pe 2 octombrie, decizia de a comanda până la 75 de aeronave KC-46 suplimentare a fost motivată de nevoia de a înlocui flota îmbătrânită de KC-135 Stratotanker și de a acoperi intervalul de timp până la disponibilitatea NGAS. Această decizie a necesitat o justificare, deoarece serviciul contractează cu Boeing pentru mai multe avioane cisternă fără o competiție deschisă.
Schimbări de strategie și priorități
Documentul detaliază planurile inițiale ale Forțelor Aeriene de a recapitaliza flota de avioane cisternă prin intermediul programului KC-135 Tanker Recapitalization Program, pentru care au fost primite răspunsuri din partea mai multor companii, inclusiv un parteneriat între Lockheed Martin și Airbus, care concura cu Boeing. Forțele Aeriene au constatat că doar Airbus și Boeing (după retragerea Lockheed din parteneriat) ar putea „îndeplini parțial cerințele preliminare” ale programului, inclusiv cerința ca o soluție să fie gata de implementare până în anul fiscal 2031.
Cu toate acestea, la începutul anului 2025, Forțele Aeriene și-au schimbat direcția, deoarece „amenințările globale în evoluție și prioritățile concurente ale DoD” au transformat NGAS într-o „prioritate”. În acest proces, documentul menționează că Forțele Aeriene au constatat că atât Boeing, cât și Airbus ar avea nevoie de „dezvoltare semnificativă” pentru a îndeplini cerințele programului inițial de recapitalizare. Prin urmare, Forțele Aeriene au considerat că opțiunea de recapitalizare este prea costisitoare, deoarece era necesară și finanțarea dezvoltării platformei NGAS.
Astfel, serviciul a renunțat la cerințele pentru un nou efort de avioane cisternă și a optat, în schimb, pentru utilizarea celor deja existente pentru KC-46 până când NGAS va fi disponibil, conform documentului. Această decizie a deschis practic calea pentru Boeing, deoarece A330 MRTT propus de Airbus ar avea nevoie de „dezvoltare semnificativă pentru a îndeplini cerințele obligatorii”.
Timpul, factorul decisiv
Un factor cheie în decizia de a utiliza cerințele KC-46, conform documentului, a fost timpul. Forțele Aeriene înlocuiesc în prezent flota îmbătrânită de KC-135 Stratotanker cu KC-46, dar livrările Pegasus în baza unui contract existent sunt programate să se încheie în 2030 – cu aproximativ șase ani înainte ca NGAS să fie gata cel mai devreme. Pentru a continua înlocuirea KC-135 cu avioane cisternă mai noi, Forțele Aeriene au nevoie de un avion cisternă care să poată acoperi acest interval de șase ani, ceea ce, conform serviciului, doar KC-46 poate face.
Problemele persistă
Cu toate acestea, achiziționarea mai multor KC-46 va veni cu probleme. Boeing „va trebui să rezolve” problemele legate de diminuarea surselor de producție și lipsa de materiale (DMSMS), împreună cu uzura pieselor, care, conform documentului, afectează atât programul KC-46 actual, cât și extinderea acestuia. În plus, documentul ridică problema negocierii pentru mai multe drepturi asupra datelor tehnice și a software-ului, în special atunci când drepturile actuale sunt „inferioare nivelului necesar” pentru extinderea producției KC-46.
Airbus rămâne în joc
Într-o declarație pentru Breaking Defense, Airbus a afirmat: „Ne menținem soluția noastră dovedită de avioane cisternă și evoluția sa, MRTT+. Airbus rămâne angajat alături de USAF, pe măsură ce aceștia continuă să evalueze soluția lor de realimentare aeriană de generație următoare.”
NGAS: Înapoi în viitor
Soarta NGAS a fost incertă până de curând, deoarece oficialii din administrația Biden au declarat că platforma ar putea fi prea costisitoare, în timp ce bugetul FY26 al Forțelor Aeriene a alocat resurse limitate pentru eforturile de cercetare și dezvoltare.
După cum reiese clar din document, Forțele Aeriene tratează acum NGAS ca pe o nevoie critică, deși se menționează că „calea finală către NGAS nu a fost încă definită, având în vedere prioritățile concurente ale apărării”. Programul a finalizat o analiză a alternativelor, se arată în document, deși sunt în curs de desfășurare activități suplimentare de colectare a informațiilor pentru a rafina cerințele.
Conform generalului John Lamontagne, șeful Comandamentului de Mobilitate Aeriană al Forțelor Aeriene, serviciul a examinat o gamă largă de platforme potențiale – de la avioane de afaceri la aeronave cu corp fuzelat și avioane cisternă stealth, cu „semnătură gestionată” – pentru misiunea NGAS. Se așteaptă ca platforma să opereze în medii periculoase, cum ar fi Indo-Pacificul, unde pistele de aterizare sunt puține, iar sistemele de apărare aeriană sunt formidabile.
Industria se pregătește pentru NGAS
Industria se pregătește să ofere Forțelor Aeriene candidați pentru realimentarea de generație următoare. Conform lui Roderick McLean, vicepreședinte și director general al misiunilor de mobilitate aeriană și maritime la Lockheed, compania se așteaptă ca un avion nou, capabil să supraviețuiască, să fie necesar pentru misiune.
Actualitate
Armata SUA recunoaște și remediază problemele de securitate cibernetică la Platforma NGC2

Armata SUA a anunțat că a atenuat o serie de riscuri de securitate cibernetică descoperite într-o versiune incipientă a platformei sale Next Generation Command and Control (NGC2), potrivit unui memo intern obținut de Breaking Defense.
Alarma trasă de ofițerul sef pentru tehnologie
Documentul, datat 5 septembrie și semnat de Gabriele Chiulli, ofițerul șef pentru tehnologie din cadrul Biroului Șefului pentru Informații al Armatei, avertiza că platforma NGC2 „în starea sa actuală, prezintă deficiențe critice în ceea ce privește controalele fundamentale de securitate, procesele și guvernanța.”
Chiulli a scris că armatei „îi lipsește vizibilitatea și controalele necesare pentru a asigura securitatea și integritatea platformei”. El a adăugat că „se pare că există o grabă de a introduce capabilități în sistem fără o supraveghere reală sau un proces adecvat, ceea ce crește riscul pe măsură ce acest sistem îl amplifică și mai mult.”
Reacție rapidă și măsuri corective
Cu toate acestea, oficialii armatei au declarat pentru Breaking Defense că, în cele trei săptămâni de la redactarea și distribuirea documentului, problemele au fost rezolvate. „Problemele au fost atenuate imediat”, a declarat Leonel Garciga, șeful pentru informații al armatei, într-un comunicat. El a adăugat că „procesele simplificate de securitate cibernetică au fost capabile să identifice rapid și să asiste biroul programului și furnizorul în trierea vulnerabilităților de securitate cibernetică și în implementarea măsurilor de atenuare.”
Integrarea securității cibernetice de la inceput
Generalul-locotenent Jeth Rey, șeful adjunct de stat major la G-6, departamentul armatei responsabil cu securitatea cibernetică și rețelele, a susținut că identificarea timpurie a acestor deficiențe face parte din procesul intenționat al serviciului și că au fost luate măsuri pentru a le corecta.
„Trebuie să includem securitatea cibernetică de la început în proces și cred că asta am făcut”, a spus Rey într-un interviu recent. „Aceasta este o nouă capacitate și am găsit un risc și l-am atenuat imediat. Cred că este o veste bună pentru noi în viitor. Dacă vom continua să privim lucrurile în acest mod și procesele noastre funcționează, sunt mulțumit.”
NGC2: Prioritatea numărul unu pentru modernizare
NGC2 este prioritatea numărul unu a serviciului în materie de modernizare și este conceput pentru a oferi comandanților și unităților o nouă abordare a gestionării informațiilor, a datelor și a comandamentului și controlului cu arhitecturi agile și bazate pe software.
În iulie, armata a acordat aproape 100 de milioane de dolari companiei Anduril și unei echipe de furnizori pentru a dezvolta un prototip al sistemului, care va fi extins la nivelul întregii divizii la Project Convergence Capstone 6 în această vară, cu Divizia 4 Infanterie. Un prototip a fost testat la evenimentul de anul trecut la nivel de batalion. Mai recent, Lockheed Martin și echipa sa au obținut, de asemenea, un contract pentru a dezvolta un strat de date integrat cu Divizia 25 Infanterie.
Ivy Sting: Testare incrementală și adăugare de capabilități
Pe măsură ce armata urmărește să extindă prototipul Anduril la nivelul întregii divizii, Divizia 4 Infanterie a început o serie de evenimente de tip sprint între acum și Project Convergence pentru a adăuga incremental capabilități. Aceste evenimente sunt numite seria Ivy Sting.
Deficiențe identificate în Memo-ul Chiulli
Memo-ul Chiulli, care a fost redactat cu 10 zile înainte de primul eveniment, enumera o serie de preocupări, al căror „efect cumulativ” era că NGC2 părea mai degrabă o „cutie neagră” în care serviciul nu putea controla ce utilizatori fac sau văd pe rețea.
„Lipsa de guvernanță înseamnă că nu există o persoană sau o entitate responsabilă pentru acceptarea acestui risc în numele armatei”, se arată în document. „Având în vedere postura actuală de securitate a platformei și a aplicațiilor terțe găzduite, probabilitatea ca un adversar să obțină acces persistent nedetectabil la platformă necesită ca sistemul să fie tratat ca fiind cu risc foarte ridicat.”
Problemele enumerate includ lipsa controlului accesului și a responsabilității, codul sursă neverificat și vulnerabil pentru aplicațiile terțe, lacune critice în guvernanță și igiena de bază a securității și lipsa guvernanței datelor.
Prima deficiență evidențiată a menționat că sistemul nu avea control al accesului bazat pe roluri, ceea ce înseamnă că, odată ce unui utilizator i se acordă acces, acesta ar avea acces nerestricționat la toate aplicațiile și la toate datele – o anatema pentru principiile mai largi de încredere zero ale Pentagonului. Memo-ul a descris acest lucru ca fiind o defecțiune critică de securitate care ar putea duce la un potențial acces și utilizare abuzivă a informațiilor clasificate.
În ceea ce privește aplicațiile terțe, memo-ul notează că Serviciul Federal de Cloud Palantir care găzduiește aplicațiile într-o metodologie de găzduire a containerelor nu a fost evaluat de armată sau de o politică a CIO a armatei care să susțină funcția de conductă deținută/operată de contractant. Niciuna dintre aplicații nu a fost supusă scanării de rutină a securității aplicațiilor web.
Memo-ul a susținut că sistemul funcționează cu vulnerabilități cunoscute, neatinuate, similar cu desfășurarea unui sistem de arme cu defecte cunoscute. Fără un proprietar clar al misiunii care să își asume responsabilitatea pentru securitatea operațională a sistemului, memo-ul a avertizat că securitatea va fi compromisă.
Măsuri concrete și rezultate pozitive
Oficialii armatei nu au precizat exact cum sau când a fost abordată fiecare presupusă deficiență, dar, la Ivy Sting pe 15 septembrie, NGC2 a funcționat bine, potrivit lui Garciga. El a menționat că procesele simplificate de securitate cibernetică au permis ca Ivy Sting 1 să „avanseze fără întârziere.”
Maiorul Sean Minton, un purtător de cuvânt al armatei, a declarat că „armata este într-o transformare unică în generație pentru a oferi soldaților noștri capabilitățile de care au nevoie rapid.”
„După cum s-a demonstrat în acest caz, postura noastră proactivă de securitate cibernetică este concepută pentru a identifica riscurile și a le atenua, minimizând în același timp efectele asupra forței”, a spus el.
Actualitate
Cursa pentru motoare mai mici: Companiile se luptă pentru contracte pe piața UAV-urilor attritabile, în ciuda incertitudinilor privind CCA
-
Exclusivacum 4 zile
PANICĂ LA MITITELU! Corupții din Poliția Penitenciară, în corzi! Vine DNA-ul?!
-
Exclusivacum 4 zile
Penitenciarul Ploiești: De la gunoaie de lux la instagramul promisiunilor pierdute – Un director cu „APT Limitat” la decență!
-
Exclusivacum 13 ore
Dezamăgire în Poliție: Tineri polițiști vor să renunțe din cauza presiunii, lipsei de sprijin și salarizării precare
-
Exclusivacum 3 zile
Marioara „ciuruitoarea”, Nichita „smecherul” și justiția „somnoroasă”: Ploieștiul, capitala fraudelor imobiliare?
-
Exclusivacum 3 zile
Justiția imobiliară română: O nouă modă – Morții dau case, judecătorii pupă cruci, poliția acoperă hoții!
-
Exclusivacum 5 zile
Panică în MAI: Guvernul vrea creșterea vârstei de pensionare, sindicatul Diamantul avertizează asupra riscurilor și inechităților
-
Exclusivacum o zi
Prahova sub asediu: Cum mafia imobiliară ne vinde sicrie cu vedere. „White Tower”, „City Gate”, „Mărășești”: Triunghiul Bermudelor imobiliare
-
Exclusivacum 4 zile
Coca-Cola: Sifonul penalității de la Ploiești – Cum Nan și gașca au transformat „băutura fericirii” într-un cocktail Molotov de otrăvuri și minciuni!