Actualitate
Curtea de Apel Bucuresti a demascat modul abuziv prin care Ludovic Orban l-a dat afara pe Andrei Tinu de la Autoritatea Nationala pentru Cetatenie

„Nu rezulta motivele pentru care paratul a luat masura eliberarii din functie… Paguba cauzata prin pierderea locului de munca si a venitului nu va putea fi reparata integral prin plata drepturilor restante… Trebuie sa asigure cu caracter de continuitate intretinerea copiilor minori si plata obligatiilor contractuale” .
Hotarare catastrofala pentru premierul Ludovic Orban! Curtea de Apel Bucuresti arata cum a inteles primul ministru al Romaniei sa isi exercite mandatul abia inceput, riscand sa lase practic in strada o familie, doar pentru ca a dorit sa ii demita pe cei care au fost numiti in functii de Guvernul PSD, dezvaluie Lumea Justitiei. Ce este si mai grav, astfel cum rezulta din hotararea instantei, este ca Orban a demis din functie o persoana fara sa prezinte motivele de fapt si de drept care au stau la baza deciziei.
Vorbim despre cazul lui Andrei Tinu, pe care Lumea Justitiei l-a prezentat in urma cu doua saptamani, cand am anuntat solutia pronuntata de judecatoarea Carmen Andreea Necula de la Curtea de Apel Bucuresti prin care Tinu a fost repus in functia de presedinte al Autoritatii Nationale pentru Cetatenie, functie din care fusese demis de premierul Ludovic Orban imediat dupa instalarea la Palatul Victoria. Reinstalat in functie de instanta in data de 7 ianuarie 2020, Andrei Tinu a intampinat unele dificultati in reluarea cu drepturi depline a calitatii sale, dupa ce reprezentata PMP, Adriana Elena Mota, a refuzat pentru doua zile sa elibereze postul de presedinte al ANC in care fusese numita de Orban. In cele din urma, Mota a eliberat biroul si a predat stampilele institutiei pentru ca Tinu sa poata reveni pe post, astfel cum instanta a dispus de indata.
Revenirea lui Andrei Tinu la ANC a facut astfel posibila deblocarea situatiei create in Autoritate, inclusiv de acordare a salariilor angajatilor. Maniera in care Ludovic Orban a inteles sa il demita pe Andrei Tinu de la conducerea ANC, imediat ce a preluat functia de premier (punand in aplicare dorinta noului regim de a numi in functiile importante doar persoane apropiate) este insa aspru criticata, din motivarea solutiei CAB reiesind ca din graba premierului Orban de a scapa de oamenii pusi de PSD s-au facut greseli atat de ordin procedural cat si legal. Caci, Decizia Prim-Ministrului nr. 510/11.12.2019, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 997/11.12.2019, prin care Andrei Tinu era demis de la conducerea Autoritatii Nationale pentru Cetatenie, nu motiveaza temeiurile care au stat la baza destituirii lui Tinu!
CAB: „Motivarea actului administrativ confera garantii ca actul in sine nu contine o decizie abuziva si ca atare nu poate vatama drepturi sau interese legitime”
Astfel cum veti vedea, modalitatea de destituire a lui Tinu din functia de presedinte al Autoritatii Nationale pentru Cetatenie a fost atent analizata de instanta, judecatoarea Carmen Andreea Necula retinand in motivarea sentintei nr. 6 din 7 ianuarie 2020 ca „din cuprinsul deciziei nr. 510/11.12.2019 nu rezulta motivele de fapt ori de drept pentru care paratul a luat masura eliberarii din functie a reclamantului”. Din contra, precizeaza judecatoarea Necula de la Curtea de Apel Bucuresti, „este mentionat art. 29 din OUG nr. 57/2019, care prevede ca deciziile emise de prim-ministru sunt acte administrative, ceea ce contureaza concluzia ca, in aparenta, decizia a carei suspendare se solicita se supune dispozitiilor Legii nr. 554/2004”:
„Sub aspectul cazului bine justificat, ramanand, desigur, in sfera aparentei pe care o presupune solutionarea unei cereri de suspendare a executarii unui act administrativ, Curtea constata ca din cuprinsul deciziei nr. 510/11.12.2019 nu rezulta motivele de fapt ori de drept pentru care paratul a luat masura eliberarii din functie a reclamantului. Din contra, este mentionat art. 29 din OUG nr. 57/2019, care prevede ca deciziile emise de prim-ministru sunt acte administrative, ceea ce contureaza concluzia ca, in aparenta, decizia a carei suspendare se solicita se supune dispozitiilor Legii nr. 554/2004.
Actul administrativ este definit in art. 2 alin. 1 lit. c) din Legea nr. 554/2004 ca fiind actul unilateral cu caracter individual sau normativ emis de o autoritate publica, in regim de putere publica, in vederea organizarii executarii legii sau a executarii in concret a legii, care da nastere, modifica sau stinge raporturi juridice.
De regula, decizia cuprinsa intr-un act administrativ trebuie motivata atat in fapt cat si in drept, fiind necesar ca autoritatea sa expuna ratiunile pentru care dispune intr-o anumita maniera si respectiv considerentele pentru care dispune o anumita solutie, iar aceasta deoarece actul, care emana de la administratie, trebuie executat de indata, dar si pentru a putea fi examinat din perspectiva legalitatii de catre instanta de contencios administrativ, precum si sub aspectul oportunitatii, in masura in care marja de apreciere recunoscuta autoritatii publice a fost depasita. Astfel, motivarea actului administrativ confera garantii ca actul in sine nu contine o decizie abuziva si ca atare nu poate vatama drepturi sau interese legitime.
Desigur ca pot exista situatii in care, desi formal un act administrativ apare ca fiind nemotivat, exista o vasta documentatie prealabila care justifica atat in fapt, cat si in drept, masurile dispuse de autoritatea publica, iar destinatarului actului i-au fost aduse la cunostinta aceste motive. In cadrul cererii in anulare urmeaza a fi analizat daca aceste conditii sunt indeplinite in cauza ori daca paratul era scutit de obligatia de motivare a deciziei nr. 510/11.12.2019, insa aparenta de nemotivare a actului contestat este suficienta, in opinia instantei, pentru a se retine existenta unui caz bine justificat care impune suspendarea actului administrativ pana la solutionarea definitiva a dosarului nr. 7217/2/2019, inregistrat pe rolul Curtii de Apel Bucuresti”.
CAB: „Paguba cauzata reclamantului prin pierderea locului de munca si a venitului nu va putea fi reparata integral prin plata drepturilor restante”
Potrivit hotararii pronuntate de judecatoarea Carmen Andreea Necula de la Curtea de Apel Bucuresti in dosarul nr. 7254/2/2019 pe care Lumea Justitiei o prezinta in exclusivitate, pe langa lipsa motivarii deciziei de a-l destitui pe Andrei Tinu de la conducerea ANC, premierul Ludovic Orban a provocat si un prejudiciu de ordin financiar care insa, retine instanta, „nu va putea fi reparat integral prin plata drepturilor restante”. Iar aceasta intrucat prin decizia intempestiva a premierul Ludovic Orban de a-l demite pe Tinu s-a creat posibilitatea ca acesta sa nu mai aiba nicio sursa de venit, din moment ce functia ocupata era incompatibila cu orice alta functie publica sau privata si din moment ce acesta avea in intretinere doi copii minori, dar si obligatii contractuale asumate:
„Astfel, constata instanta ca prin emiterea actului contestat reclamantul si-a pierdut locul de munca, existand prezumtia simpla ca a pierdut si orice sursa de venit, din moment ce art. 10 din OUG nr. 5/2010 instituie incompatibilitatea calitatii de presedinte te al Autoritatii cu orice alta functie publica sau privata.
Totodata, analizand inscrisurile depuse la dosar, instanta apreciaza ca paguba cauzata reclamantului prin pierderea locului de munca si a venitului nu va putea fi reparata integral prin plata drepturilor restante, in ipoteza anularii in mod definitiv a actului contestat, din moment ce acesta trebuie sa asigure cu caracter de continuitate intretinerea copiilor minori si plata obligatiilor contractuale asumate, iar sanctiunile care intervin in caz de neexecutare sunt mult mai energice decat plata unor penalitati de intarziere.
De exemplu, neindeplinirea obligatiei de intretinere a copiilor minori se poate rasfrange in mod negativ asupra relatiilor familiale dintre reclamant si copiii sai.
Pentru aceste considerente de fapt si de drept, in temeiul art. 15 raportat la art. 14 din Legea nr. 554/2004, Curtea va admite in parte cererea de chemare in judecata, in considerarea capatului de cerere respins ca inadmisibil prin incheierea din data de 23.12.2019, si va dispune suspendarea executarii Deciziei nr. 510/11.12.2019, emise de paratul Prim ministrul Romaniei, pana la solutionarea definitiva a actiunii in anulare ce face obiectul dosarului nr. 7217/2/2019, inregistrat pe rolul Curtii de Apel Bucuresti”. (Irinel I.).
Actualitate
Armata SUA recunoaște și remediază problemele de securitate cibernetică la Platforma NGC2

Armata SUA a anunțat că a atenuat o serie de riscuri de securitate cibernetică descoperite într-o versiune incipientă a platformei sale Next Generation Command and Control (NGC2), potrivit unui memo intern obținut de Breaking Defense.
Alarma trasă de ofițerul sef pentru tehnologie
Documentul, datat 5 septembrie și semnat de Gabriele Chiulli, ofițerul șef pentru tehnologie din cadrul Biroului Șefului pentru Informații al Armatei, avertiza că platforma NGC2 „în starea sa actuală, prezintă deficiențe critice în ceea ce privește controalele fundamentale de securitate, procesele și guvernanța.”
Chiulli a scris că armatei „îi lipsește vizibilitatea și controalele necesare pentru a asigura securitatea și integritatea platformei”. El a adăugat că „se pare că există o grabă de a introduce capabilități în sistem fără o supraveghere reală sau un proces adecvat, ceea ce crește riscul pe măsură ce acest sistem îl amplifică și mai mult.”
Reacție rapidă și măsuri corective
Cu toate acestea, oficialii armatei au declarat pentru Breaking Defense că, în cele trei săptămâni de la redactarea și distribuirea documentului, problemele au fost rezolvate. „Problemele au fost atenuate imediat”, a declarat Leonel Garciga, șeful pentru informații al armatei, într-un comunicat. El a adăugat că „procesele simplificate de securitate cibernetică au fost capabile să identifice rapid și să asiste biroul programului și furnizorul în trierea vulnerabilităților de securitate cibernetică și în implementarea măsurilor de atenuare.”
Integrarea securității cibernetice de la inceput
Generalul-locotenent Jeth Rey, șeful adjunct de stat major la G-6, departamentul armatei responsabil cu securitatea cibernetică și rețelele, a susținut că identificarea timpurie a acestor deficiențe face parte din procesul intenționat al serviciului și că au fost luate măsuri pentru a le corecta.
„Trebuie să includem securitatea cibernetică de la început în proces și cred că asta am făcut”, a spus Rey într-un interviu recent. „Aceasta este o nouă capacitate și am găsit un risc și l-am atenuat imediat. Cred că este o veste bună pentru noi în viitor. Dacă vom continua să privim lucrurile în acest mod și procesele noastre funcționează, sunt mulțumit.”
NGC2: Prioritatea numărul unu pentru modernizare
NGC2 este prioritatea numărul unu a serviciului în materie de modernizare și este conceput pentru a oferi comandanților și unităților o nouă abordare a gestionării informațiilor, a datelor și a comandamentului și controlului cu arhitecturi agile și bazate pe software.
În iulie, armata a acordat aproape 100 de milioane de dolari companiei Anduril și unei echipe de furnizori pentru a dezvolta un prototip al sistemului, care va fi extins la nivelul întregii divizii la Project Convergence Capstone 6 în această vară, cu Divizia 4 Infanterie. Un prototip a fost testat la evenimentul de anul trecut la nivel de batalion. Mai recent, Lockheed Martin și echipa sa au obținut, de asemenea, un contract pentru a dezvolta un strat de date integrat cu Divizia 25 Infanterie.
Ivy Sting: Testare incrementală și adăugare de capabilități
Pe măsură ce armata urmărește să extindă prototipul Anduril la nivelul întregii divizii, Divizia 4 Infanterie a început o serie de evenimente de tip sprint între acum și Project Convergence pentru a adăuga incremental capabilități. Aceste evenimente sunt numite seria Ivy Sting.
Deficiențe identificate în Memo-ul Chiulli
Memo-ul Chiulli, care a fost redactat cu 10 zile înainte de primul eveniment, enumera o serie de preocupări, al căror „efect cumulativ” era că NGC2 părea mai degrabă o „cutie neagră” în care serviciul nu putea controla ce utilizatori fac sau văd pe rețea.
„Lipsa de guvernanță înseamnă că nu există o persoană sau o entitate responsabilă pentru acceptarea acestui risc în numele armatei”, se arată în document. „Având în vedere postura actuală de securitate a platformei și a aplicațiilor terțe găzduite, probabilitatea ca un adversar să obțină acces persistent nedetectabil la platformă necesită ca sistemul să fie tratat ca fiind cu risc foarte ridicat.”
Problemele enumerate includ lipsa controlului accesului și a responsabilității, codul sursă neverificat și vulnerabil pentru aplicațiile terțe, lacune critice în guvernanță și igiena de bază a securității și lipsa guvernanței datelor.
Prima deficiență evidențiată a menționat că sistemul nu avea control al accesului bazat pe roluri, ceea ce înseamnă că, odată ce unui utilizator i se acordă acces, acesta ar avea acces nerestricționat la toate aplicațiile și la toate datele – o anatema pentru principiile mai largi de încredere zero ale Pentagonului. Memo-ul a descris acest lucru ca fiind o defecțiune critică de securitate care ar putea duce la un potențial acces și utilizare abuzivă a informațiilor clasificate.
În ceea ce privește aplicațiile terțe, memo-ul notează că Serviciul Federal de Cloud Palantir care găzduiește aplicațiile într-o metodologie de găzduire a containerelor nu a fost evaluat de armată sau de o politică a CIO a armatei care să susțină funcția de conductă deținută/operată de contractant. Niciuna dintre aplicații nu a fost supusă scanării de rutină a securității aplicațiilor web.
Memo-ul a susținut că sistemul funcționează cu vulnerabilități cunoscute, neatinuate, similar cu desfășurarea unui sistem de arme cu defecte cunoscute. Fără un proprietar clar al misiunii care să își asume responsabilitatea pentru securitatea operațională a sistemului, memo-ul a avertizat că securitatea va fi compromisă.
Măsuri concrete și rezultate pozitive
Oficialii armatei nu au precizat exact cum sau când a fost abordată fiecare presupusă deficiență, dar, la Ivy Sting pe 15 septembrie, NGC2 a funcționat bine, potrivit lui Garciga. El a menționat că procesele simplificate de securitate cibernetică au permis ca Ivy Sting 1 să „avanseze fără întârziere.”
Maiorul Sean Minton, un purtător de cuvânt al armatei, a declarat că „armata este într-o transformare unică în generație pentru a oferi soldaților noștri capabilitățile de care au nevoie rapid.”
„După cum s-a demonstrat în acest caz, postura noastră proactivă de securitate cibernetică este concepută pentru a identifica riscurile și a le atenua, minimizând în același timp efectele asupra forței”, a spus el.
Actualitate
Cursa pentru motoare mai mici: Companiile se luptă pentru contracte pe piața UAV-urilor attritabile, în ciuda incertitudinilor privind CCA
Actualitate
Generalul Kenneth Wilsbach, ales de Donald Trump pentru a conduce Forțele Aeriene ale SUA, pe fondul controverselor și al tensiunilor cu China

Într-o decizie surprinzătoare, președintele Donald Trump l-a selectat oficial pe generalul Kenneth Wilsbach pentru a ocupa funcția de șef de Stat Major al Forțelor Aeriene, conform unei notificări transmise Congresului. Anunțul vine după o perioadă de incertitudine marcată de dezbateri intense și campanii neobișnuite în cadrul comunității aviatice.
O nominalizare atipică, presărată cu obstacole
Breaking Defense a raportat în premieră, pe 26 septembrie, că Wilsbach era alegerea lui Trump pentru a-l înlocui pe generalul David Allvin, care a anunțat neașteptat luna trecută că se va retrage din funcția de ofițer uniformat de rang înalt al serviciului în noiembrie, la jumătatea mandatului său de patru ani.
Drumul lui Wilsbach spre funcția de șef de stat major a fost unul neobișnuit, comparativ cu procesul tipic de nominalizare birocratică. Totul a început când a demisionat din funcția de șef al Comandamentului de Luptă Aeriană în august. Generalul cu patru stele a anunțat la momentul respectiv că intenționează să se pensioneze, însă, când Allvin și-a anunțat plecarea câteva zile mai târziu, Wilsbach a apărut ulterior ca favorit pentru acest post.
Controverse legate de politicile DEI și o campanie inedită
Candidatura generalului a părut apoi blocată după ce conturi de social media au denunțat declarațiile anterioare ale lui Wilsbach privind diversitatea, echitatea și incluziunea (DEI), susținând în schimb pe șeful Comandamentului de Grevă Globală al Forțelor Aeriene, generalul Thomas Bussiere, pentru funcția de conducere a serviciului. Bussiere fusese anterior ales să ocupe funcția de viceșef al Forțelor Aeriene, dar Aviation Week a raportat că nominalizarea sa a fost retrasă.
Această campanie fără precedent pentru rolul militar de conducere al Forțelor Aeriene a devenit subiectul principal de discuție în cadrul comunității aviatice și a fost un subiect fierbinte printre participanții la conferința Asociației Forțelor Aeriene și Spațiale de săptămâna trecută. Secretarul Forțelor Aeriene, Troy Meink, într-o conferință de presă cu reporterii pe 22 septembrie, a minimalizat îngrijorările conform cărora serviciul ar rămâne fără lider în funcția sa uniformată de conducere, spunând că „esențialul este că nu vom rămâne fără un șef”.
Depășirea blocajului și tensiuni geopolitice
Apoi, pe 26 septembrie, surse au declarat pentru Breaking Defense că candidatura lui Wilsbach pentru funcția de șef de stat major a depășit blocajul și că nominalizarea generalului pentru acest post era așteptată în zilele următoare. Senatul a primit oficial nominalizarea sa luni seara, conform notificării transmise Congresului.
Wilsbach este pilot de vânătoare, pilotând aeronave precum F-22 Raptor, F-15 și F-16. Dacă va fi confirmat, el va ghida Forțele Aeriene printr-o serie de transformări în curs sub administrația Trump și va servi într-o perioadă critică, pe măsură ce cresc temerile că China ar putea invada Taiwanul și ar invoca un răspuns din partea SUA.
Atenționări privind interceptările aeriene chineze
În nume propriu, Wilsbach a comandat forțe în timpul a ceea ce el a numit interceptări „complet neprofesionale și total nesigure” de către piloții chinezi.
„Ceea ce este deranjant este că… răspunsul lor tipic este: ‘Este vina ta, pentru că acest lucru nu s-ar fi întâmplat dacă nu erai aici'”, a declarat Wilsbach reporterilor în septembrie 2023, referindu-se la cazurile în care oficialii americani au reușit să-i confrunte pe omologii lor chinezi cu privire la interceptări.
„Faceți-o în siguranță, faceți-o profesional și totul va fi bine”, a spus Wilsbach. „Nu vom avea o eroare de calcul. Nu vom avea un dezastru.”
-
Exclusivacum 3 zile
PANICĂ LA MITITELU! Corupții din Poliția Penitenciară, în corzi! Vine DNA-ul?!
-
Exclusivacum 4 zile
Penitenciarul Ploiești: De la gunoaie de lux la instagramul promisiunilor pierdute – Un director cu „APT Limitat” la decență!
-
Exclusivacum 4 zile
ANP: Paradisul pensionarilor sau infernul angajaților? Un sondaj socant dezvăluie realitatea din spatele gratiilor
-
Exclusivacum 2 zile
Marioara „ciuruitoarea”, Nichita „smecherul” și justiția „somnoroasă”: Ploieștiul, capitala fraudelor imobiliare?
-
Exclusivacum 4 zile
Panică în MAI: Guvernul vrea creșterea vârstei de pensionare, sindicatul Diamantul avertizează asupra riscurilor și inechităților
-
Exclusivacum 2 zile
Justiția imobiliară română: O nouă modă – Morții dau case, judecătorii pupă cruci, poliția acoperă hoții!
-
Exclusivacum 20 de ore
Prahova sub asediu: Cum mafia imobiliară ne vinde sicrie cu vedere. „White Tower”, „City Gate”, „Mărășești”: Triunghiul Bermudelor imobiliare
-
Exclusivacum 3 zile
Coca-Cola: Sifonul penalității de la Ploiești – Cum Nan și gașca au transformat „băutura fericirii” într-un cocktail Molotov de otrăvuri și minciuni!