Actualitate
SIIJ este garanţie legală a independenţei Justiţiei în România

(Preluare PRESA CURATĂ):
În urma unei solicitări pe legea 544/2001, privind liberul acces la informaţiile de interes public, transmisă la sfârşitului anului 2019, CSM a dat publicităţii punctul de vedere transmis la CJUE în priviţa SIIJ şi nu numai. Data când CJUE a primit acest punct de vedere al CSM este 5 iunie 2019.
CSM cere respingerea sesizărilor la CJUE pentru că solicitările nu se referă la interpretarea dreptului UE, ci al celui naţional
În privinţa SIIJ, CSM arată că litigiul ridicat de Curtea de Apel Piteşti, se solicită Curţii, în fond prezentarea unei opinii consultative asupra unor modificări şi completări aduse legilor naţionale de organizare a Justiţiei cu referire specială la înfiinţarea SIIJ şi cere respingerea acesteia pentru că solicitarea pronunţării trebuie să se refere la interpretarea dreptului UE şi nu la interpretarea normelor de drept naţional.
CSM către CJUE: SIIJ este garanţie legală a principiului independenţei Justiţiei
CSM prezintă punct cu punct toate prevederile legale adoptate prin care a fost înfiinţat şi operaţionalizat SIIJ, prezintă decizia Curţii Constituţionale care a declarat constituţională SIIJ, toate criticile fiind declarate neîntemeiate şi susţine că înfiinţarea SIIJ , la nivelul celui mai înalt parchet naţional, are ca scop crearea unei structuri specializate, cu obiect determinat de investigaţie, constituind o garanţie legală a principiului independenţei Justiţiei, sub aspectul componentei sale individuale, independenţa judecătorului.
Pe această cale, arată CSM în faţa CJUE, se asigură magistraţilor o protecţie adecvată împotriva presiunilor exercitate asupra lor, abuzurilor săvârşite prin sesizări sau denunţuri arbitrare şi nu în ultimul rând, existenţa unei secţii specializate generează practică unitară, argumentele fiind şi în deciziile CCR.
În România au mai existat structuri specializate. Din 1969 sunt reglementate competenţele în dreptul penal românesc
CSM arată că SIIJ constituie o garanţie legală a principiului independenţei justiţiei în general şi a independenţei judecătorului în special. Arată CSM că în cadrul Ministerului Public din România, au existat într-o formă sau alta, structuri specializate în anchetarea faptelor pretins săvârşite de magistraţi, şi exemplifică cu Serviciul de Combatere a Corupţiei din DNA înfiinţat de Laura Codruţa Kovesi prin Ordinul 10 din 2014, şi spune că în dreptul penal românesc din 1969 sunt reglementate competenţa personală a organelor de urmărire penală şi a instanţelor.
Mai mult, este de tradiţia dreptului penal românesc existenţa unor forme diferite de competenţă: cea materială, cea personală, cea teritorială. Iar totul de ţine de tradiţia juridică românească şi de opţiunile de politică publică.
Chiar MCV vorbeşte de competenţă personală atunci când se referă la “corupţia la nivel înalt”
Mai mult, CSM arată în punctul de vedere transmis la CJUE că MCV chiar atinge subiectul competenţei personale atunci când face trimitere la “corupţia la nivel înalt”, implicând automat o distincţie între subiecţii activi ai infracţiunilor de corupţie, respectiv între persoanele care nu atrag aplicarea unor excepţii de la regulile materiale şi persoanele care, deopotrivă, prin prisma calităţii personale speciale pe care o deţin, impun o astfel de derogare.
CSM susţine că dreptul european invocate nu se poate opune emiterii de către CSM a unor regulamente privind înfiinţarea SIIJ, pentru că CSM, ca garant constituţional al independenţei Justiţiei, doar şi-a îndeplinit obigaţiile în temeiul legii şi în limitele competenţelor.
Statele îşi pot organiza sistemele în mod autohton în baza tradiţiilor eterogene existente la nivel european
Referitor la dosarele aflate pe rolul CJUE şi solicitările instanţelor naţionale, CSM arată că organizarea judiciară a unui stat nu cade în competenţa exclusivă a CJUE şi statele membre pot să-şi organizeze sistemele în mod autohton, ţinând seama de tradiţiile juridice extrem de eterogene la nivel european.
Ce natură juridică are MCV?
În punctul de vedere transmis la CJUE la jumătatea anului trecut, CSM, garant constituţional al independenţei Justiţiei, arată că în ceea ce priveşte admisibilitatea cererilor conexate aflate pe rolul CJUE, este necesar mai întâi să se stabilească în ce măsură CJUE este competenţă să se pronunţe, în sensul în care să se stabilească dacă decizia 2006/928/CE a Comisiei Europene şi recomandările cuprinse în rapoartele întocmite pe baza acesteia reprezintă sau nu acte adoptate de instituţiile, organele, oficiile sau agenţiile UE, supuse astfel interpretării CJUE şi dacă Decizia ar mai avea caracter obligatoriu raportat la aplicarea ei în 2018.
MCV este act legislativ sau non legislativ?
Aşadar, explică CSM, că se impune stabilirea naturii juridice a MCV, respectiv dacă acesta este un act legislativ al UE sau dacă e un act non legislativ, cât şi natura juridică a rapoartelor şi implicit a recomandărilor pe care acestea le cuprind.
MCV nu cuprinde obligaţii concrete pentru statului român!
CSM arată că decizia 2006/928/CE a Comisiei Europene, deşi reprezintă în sens formal o decizie, se numeşte decizie, aceasta nu este în conţinutul său concret pentru că nu cuprinde obligaţii. “Aşadar după cum rezultă din însuşi conţinutul Deciziei sus menţionate, MCV nu stabileşte obligaţii concrete pentru statul român, ci mai degrabă creează cadrul necesar pentru acordarea de asistenţă specializată, prin organele Uniunii, în vederea garantării capacităţii organelor judiciare din România pentru a contribui la instituirea, în cadrul UE, a unei pieţe interne, a unui spaţiu de libertate, securitate şi justiţie”, arată CSM care precizează că finalitatea cadrului şi asistenţei o reprezintă politicile publice.
Raportele MCV nu impun statului monitorizat obligaţii legislative
De asemenea, CSM arată că şi în perioada 2007-2010, MCV nu a cuprins nicio dispoziţie specific prin care să ceară sau să impună adoptarea unei legislaţii naţionale, rămânând la aprecierea statului membru modul cum îşi adaptează legislaţia.
“Rapoartele MCV date publicităţii de CE cuprind în conţinutul lor, analize, evaluări şi recomandări cu titlu general, în condiţii de legalitate şi respectarea normelor de competenţă, nu pot trasa în sarcina statului monitorizat vreo obligaţie de natură legislativă”, arată CSM.
CSM explică că legiuitorul european a stabilit cu precizie şi claritate care sunt actele UE şi ce forţă juridică au fiecare, acesta fiind un criteriu de determinare a actelor după forţa lor juridică, clasificându-le în acte normative cu forţă juridică obligatorie, adică acte legislative,şi acte juridice neobligatorii.
CSM cere CJUE respingerea cererii ca inadmisibilă
Spre exemplu, subliniază CSM în faţa CJUE, printr-o recomandare, instituţiile îşi fac cunoscută opinia şi sugerează direcţii de acţiune, fără însă a şi stabili vreo obigaţie legală destinatarilor recomandării. Ca atare, CSM cere CJUE respingerea cererii privind pronunţarea unei hotărâri preliminare ca inadmisibilă, arătând că MCV prin rapoartele emise nu sunt acte legislative ale Uniunii Europene care să poată fi supuse interpretării art 267TFUE.
Dacă MCV ar fi obligatoriu, s-ar genera un nou izvor de drept, s-ar aduce în discuţie însăşi esenţa UE şi s-ar răsturna toate regulile de interpretare a actelor juridice
“Nu se poate atribui caracter obligatoriu MCV, care par a fi derivate din obiectivele de referinţă. O astfel de interpretare ar aduce în discuţie însăşi esenţa UE şi ar răsturna toate regulile de interepretare a actelor juridice, prin instituirea unei noi obligaţii în mod unilateral de către una dintre părţile semnatare ale unui act bilateral, peste voinţa celeilalte părţi”, concluzionează CSM în argumentele privind inadmisibilitatea, arătând că s-ar genera astfel din MCV un nou izvor de drept.
Comisia Europeană pentru CJUE: Deciziile CCR au prioritate faţă de legislaţia europeană
De altfel, în noiembrie 2019, Comisia Europeană a transmis CJUE, în procesul Gala Bute, că deciziile CCR au prioritate faţă de legislaţia europeană.
G4media.ro
De precizat că MAE şi MJ ţin la secret noua poziţie a României la CJUE în privinţa SIIJ, în ciuda transmiterii în presă a precedentei poziţii a României, noua poziţie a României se bazează pe un memorandum adoptat de Guvernul Ludovic Orban, la finalul anului trecut, într-o vineri seară, un memorandum plin de neadevăruri, care a fost adoptat fără consultarea sistemului judiciar românesc, contestat de magistraţi şi care contrazice 7 decizii obligatorii şi definitive ale unicei instanţe de jurisdicţie constituţională din România.
Documente care au ieşit la iveală arată că ministrul Justiţiei, Cătălin Predoiu, a plănuit uniletral, prin intervenţii directe, atât modificarea punctului de vedere al României la CJUE cât şi memorandumul, încă din primul moment al preluării mandatului de ministru al Justiţiei în Guvernul Ludovic Orban.
Actualitate
Startup-ul Shield AI dezvăluie X-BAT, un nou concept de dronă de luptă cu inteligență artificială
Actualitate
Armata SUA intensifică producția de piese 3D, depășind restricțiile de proprietate intelectuală

Lipsa drepturilor de proprietate intelectuală asupra multor componente ale echipamentelor militare împiedică armata să le reproducă rapid și eficient prin imprimare 3D. Astfel, armata intenționează să producă singură mai multe piese.
Armata SUA întâmpină dificultăți în reproducerea și imprimarea 3D a pieselor necesare pentru arme și platforme, deoarece nu deține proprietatea intelectuală a acestora. Din acest motiv, armata ar putea începe să fabrice mai multe piese prin imprimare 3D, fără a utiliza proprietatea intelectuală a furnizorilor, a declarat șeful interimar al Comandamentului de Materiale al Armatei, pentru Breaking Defense.
Lipsa proprietății intelectuale, o problemă costisitoare și timidă
Generalul-locotenent Christopher Mohan, comandantul adjunct și comandantul interimar al AMC, a declarat că industria nu ar trebui să fie surprinsă dacă armata va începe să producă mai multe piese prin imprimare 3D, fără a utiliza proprietatea intelectuală a furnizorilor. Scopul este de a repune în funcțiune tancurile, elicopterele și alte platforme mai rapid. El a recunoscut că acest lucru face industria „îngrijorată și obosită”, dar a adăugat că a fost transparent cu furnizorii cu privire la dificultățile armatei.
„Nu mai putem aștepta”
„Am fost foarte deschiși cu ei și i-am spus ieri unuia dintre partenerii noștri din industrie, nu fiți surprinși dacă veți vedea că facem lucruri pentru că nu putem aștepta. Nu putem aștepta”, a declarat Mohan într-un interviu acordat la conferința anuală AUSA de săptămâna trecută.
„Recunosc că proprietatea lor intelectuală este proprietatea lor intelectuală”, a spus Mohan despre furnizori. „Ne este rușine că nu am cumpărat-o de la început, ceea ce este o prostie, o misiune prostească.”
Exemplu concret: O valvă de anvelopă
Ca exemplu, Mohan a spus că, în urmă cu câteva luni, unul dintre vehiculele armatei nu funcționa din cauza unei probleme provenite de la o mică valvă din anvelopă, așa că a cerut furnizorului principal datele tehnice pentru a face inginerie inversă asupra valvei. Cu toate acestea, furnizorul nu deținea datele tehnice, deoarece aparțineau celui care a fabricat valva cu aproximativ două sau trei niveluri sub principal, așa că a durat și mai mult pentru a repara piesa.
„Nu putem trăi așa, nu-i așa? Așa că, din nou, am spus să nu fiți surprinși dacă începem să facem lucruri”, a spus Mohan, adăugând: „trebuie să existe un fel de model care să spună: ‘Hei, putem cumpăra drepturile doar pentru piesa pe care trebuie să o imprimăm. Nu trebuie să cumpărăm întregul sistem de vehicule sau orice altceva.”
Progrese în imprimarea 3D la scară largă
Deși lipsa deținere a proprietății intelectuale a furnizorilor rămâne o problemă pentru armată, Mohan a spus că armata a făcut progrese în utilizarea fabricației aditive la scară largă. Ca parte a unuia dintre „sprinturile” de imprimare 3D ale armatei, serviciul este pe cale să creeze 60 de piese în 60 de zile, deși Mohan nu a precizat pentru ce vor fi piesele. De obicei, ar dura săptămâni pentru a face o singură piesă.
În plus, serviciul a creat un depozit digital care are piese „simpliste” care sunt ușor de imprimat pentru soldații de pe câmpul de luptă, cum ar fi grile de ventilator, mânere de uși și multe altele.
„Este un magazin containerizat. [Soldații] au putut să treacă prin rețelele tactice până la capăt, să se conecteze la depozitul digital, să descarce piesa și să o imprime pe teren, așa că știm că funcționează”, a spus Mohan. „Nu este atât de ușor pe cât ne-am dorit, dar știm că avem capacitatea de a face asta.”
Economii substanțiale și piese mai rezistente
Secretarul armatei, Dan Driscoll, a făcut ecou sentimentelor lui Mohan, arătând unei mulțimi de la AUSA o aripioară pentru rezervorul de combustibil extern al unui Black Hawk pe care serviciul a creat-o fără proprietatea intelectuală a companiei.
„Acest lucru poate suna banal, dar simpla posibilitate de a ne face sau repara propriile piese poate economisi milioane de dolari și poate salva vieți”, a spus Driscoll în timpul discursului său de deschidere la AUSA săptămâna trecută.
„Sunt construite ieftin, așa că se strică des. Furnizorul percepe peste 14.000 de dolari pentru o înlocuire. Echipa noastră o poate face mai bine. Au scanat-o 3D, au făcut inginerie inversă, au imprimat prototipuri și au efectuat validarea structurală în doar 43 de zile”, a adăugat el, ținând piesa în mână.
El a spus că armata a reușit să fabrice piesa cu puțin peste 3.000 de dolari, adăugând că piesa fabricată de armată era „cu 300% mai puternică și cu 78% mai ieftină”.
Autorizarea soldaților de a repara pe câmpul de luptă
În plus, în septembrie, Driscoll a dat soldaților autoritatea de a repara ceea ce trebuie reparat pe câmpul de luptă, în cadrul anumitor linii directoare create de armată.
De exemplu, dacă există un risc mic de a repara ceva, soldații nu trebuie să treacă printr-un proces birocratic mai înalt pentru a obține aprobarea, dar dacă există un risc „mediu” sau „mare”, soldații vor trebui să treacă printr-un proces de aprobare lung. Acest nou sistem este benefic, a spus Mohan, deoarece anterior exista o abordare „unică pentru toți” pentru a obține aprobarea de a repara ceva pe teren, astfel încât soldații nu puteau repara nimic, chiar dacă era „risc scăzut”.
„Sunt în armată de mult timp. Nu am văzut niciodată pe nimeni să aibă probleme pentru că a reparat ceva, nu-i așa? a spus Mohan. „Trebuie să schimbăm modul în care gândim.”
Actualitate
Baza Aeriană din SUA devine poligon de antrenament pentru Qatar: Un semnal geopolitic puternic
-
Exclusivacum 2 zile
Burcu acuză: „SNPP transformă angajații în carne de tun pentru răzbunări personale! – Nu apără, ci exploatează!”
-
Ancheteacum 3 zile
ANP liniștește spiritele: Salariile polițiștilor de penitenciare nu sunt în pericol, restructurările nu implică disponibilizări
-
Administratieacum 3 zile
Penitenciarul de Femei Ploiești – Târgșorul Nou: O abordare proactivă pentru reintegrarea socială, cu beneficii concrete pentru angajatorii din Prahova
-
Administratieacum 16 ore
Băicoi: Primăria asigură verificări gratuite ale instalațiilor de gaz, prioritizând siguranța locuitorilor
-
Exclusivacum 2 zile
Protest divizat în penitenciare: Acuzații de deturnare și manipulare în SNPP – Reacția polițiștilor de penitenciare
-
Exclusivacum 2 zile
Jilavawood: Minciuni, padocuri și proteste de carton – Clanul Teoroc joacă teatru ieftin pe scena Justiției!
-
Exclusivacum 3 zile
Spitalul fantomă de la Târgu Ocna: Salarii grase pentru nimeni, pacienți trimiși la plimbare!
-
Exclusivacum 4 zile
ÎCCJ clarifică drepturile funcționarilor publici în cazul sancțiunilor disciplinare: Cercetare prealabilă și audiere obligatorii chiar și pentru „mustrarea scrisă”