Actualitate
România va fi proiectată înapoi cu cel puțin zece ani

Am prezentat înainte de Anul Nou o prognoză în materie de politică externă. Deloc întâmplător. Pentru că izolarea fără precedent a României va amplifica până la paroxism problemele interne cu care ne vom confrunta. Foarte pe scurt, va exista tendința ca populației să i se ia ce i s-a dat. Cetățenii vor reacționa, iar instituțiile de forță vor intra în priză. În final vom avea un an al unor grave tulburări sociale și politice.
Aici nu mai este vorba despre Stânga sau despre Dreapta în materie de politică internă. Și nici despre cine va fi mai puternic după locale și parlamentare. Discordia politică și socială va fi generată de cu totul și cu totul altceva, care nu are niciun fel de legătură cu doctrinele. Despre ce este vorba?
S-a întâmplat ca PSD, aflat la guvernare, să facă eforturi încununate de succes pentru a crește valoarea forței de muncă. Aceasta s-a concretizat în principal prin mărirea salariilor, a indemnizațiilor pentru copii și a pensiilor, ultimele două măsuri fiind și ele de natură să amelioreze bugetul familiilor și, implicit, micșorând presiunea asupra masei salariale, să contribuie la creșterea valorii pe oră lucrată a forței de muncă. Adăugând și alte soluții implementate de PSD, cum ar fi controlul asupra ROBOR-ului, implicit asupra dobânzilor practicate de bănci, precum și impozitarea cu un procent fix din cifra de afaceri a societăților din domeniul energetic, rezultă că acest partid, indiferent ce obiective politice a urmărit, a creat ce puțin două consecințe.
1). A creat o piață a forței de muncă, dacă nu mai atractivă pentru investitorii străini, în orice caz mai concurențială și a permis societăților cu capital românesc, dacă nu să le concureze pe cele străine, ce puțin să supraviețuiască la periferia economiei de piață. În paranteză trebuie precizat că și agricultura a cunoscut un oarecare reviriment prin încurajarea micilor producători, dar și a fermelor mai mari deținute de români să-și aducă produsele pe o piață în care coșul zilnic al cetățeanului a crescut.
2). A doua consecință este că PSD și-a urcat literalmente în cap capitalul străin. Pentru că acesta înregistra inevitabil o diminuare a profiturilor și se simțea din ce în ce mai constrâns să renunțe la unele dintre ingineriile financiare prin care veniturile erau externalizate. Ca urmare, acest capital a utilizat toate căile posibile pentru a facilita răsturnarea PSD-ului de la putere și pentru a aduce la guvernare un regim mai prietenos. La această operațiune au contribuit și serviciile secrete, care și-au pierdut de mult rațiunea de a funcționa sub semnul interesului național. Subordonându-se, sub pretextul parteneriatului euroatlantic, serviciilor secrete ale altor state.
Grozăvia acestui an 2020 constă în faptul că PNL, la putere fiiind, e constrâns de angajamentele sale anterioare, evident fără a recunoaște asta deschis, să scadă din nou prețul forței de muncă. Ceea ce va însemna în plan intern o contractare a pieței de desfacere, iar în plan extern o relansare a exodului românilor în afara granițelor, care vor furniza astfel și în alte state europene mână de lucru ieftină. Pentru a fi mai ușor de înțeles acest fenomen, voi da un singur exemplu, altul decât cele cunoscute în urma primelor măsuri întreprinse de Guvernul Orban. Programul „Prima casă”, însoțit de programele adiacente, a constituit indiscutabil un motor cu o eficiență extraordinară, deja dovedită al dezvoltării construcțiilor și pieței imobiliare. Oficial, PNL nu a pus capăt acestui program. Neoficial însă, l-a îngropat. Iar dovada este nealocarea de resurse în acest scop în viitorul buget. Pentru o întreagă industrie, efectele spre jumătatea anului vor fi devastatoare atât din perspectiva producției în sine cât și a păstrării la standardele de azi a forței de muncă angajate.
Cea mai mare lovitură de acum, extrem de vizibilă și prezentată statistic de toate institutele de prognoză, dată bugetului cetățeanului român este că, prin diferite măsuri adoptate de Guvernul Orban, inclusiv împrumuturile masive și fără noimă operate, inflația va crește, valoarea leului în raport cu euro se va diminua iar măririle de salarii, pensii și alocații nu se vor mai regăsi treptat decât în mică măsură sau nu se vor mai regăsi deloc în buzunarul românilor.
Consecința acestei realități sociale se va materializa în plan politic printr-un reviriment al unui partid care nu mai vrea să facă nimic și care în realitate este incapabil să se revigoreze și printr-o diminuare a impactului electoral a unui partid care știe să taie, dar nu știe să pună la loc. Cu alte cuvinte, în formula actuală, PSD nu manifestă nicio dorință reală de a reveni la butoane, întrucât este confruntat pe de-o parte cu o competiție internă, pe de altă parte cu o imixtune gravă la vârf a serviciilor secrete, iar PNL este constrâns de logica celor două runde de alegeri care urmează să rămână la butoane, indiferent cât de complicat și de suprasolicitant se dovedește acest lucru. Soluția alegerilor anticipate, admițând că a putea fi implementată, nu-i va asigura PNL-ului o repoziționare fermă în angrenajul puterii legislative și în orice caz nu este de natură să atenueze șocurile sociale și politice generate în societate. Dar, evident, dacă se va ajunge la anticipate, aceasta va reprezenta o nouă traumă pentru populație și un semnal grav de instabilitate pentru partenerii externi și pentru investitori.
Din punct de vedere social, peste România a fost turnată o uriașă cantitate de produs inflamabil. Inevitabil, mai devreme sau mai târziu, se va declanșa un incendiu la nivel național. În această situație, partidele politice se vor dovedi a fi depășite. PNL se va zbate în patul lui Procust al guvernării, alergând de colo-colo buimac într-o încercare disperată de a domestici focul, în timp ce PSD la început se va bucura, alintându-se în logica „după noi potopul”, în cea de-a doua fază se va concentra lansând acuze grave la adresa binomului Iohannis-Orban, iar în a treia fază va mima un comportament de partid în opoziție, pregătit să preia din nou puterea. Va fi mult prea târziu, pentru că între timp Ciolacu se pregătește – și probabil cu succes – să rupă partidul.
Prin urmare, forțele politice, care în mod normal reprezintă coloana vertebrală a unei democrații, se vor dovedi incapabile să răspundă cât de cât coerent și convingător nemulțumirilor din ce în ce mai accentuate ale populației, presa arondată diverselor formațiuni politice sau captivă a statului subteran va genera o veritabilă hărmălaie, crescând gradul de incoerență, iar vidul de credibilitate creat va trebui umplut cu altceva.
Iar la dispoziție nu mai există decât factorul intern și factorul extern. Instituțiile de forță din România și instituțiile, inclusiv cele statale, din proximitatea României. Intuind acest deznodământ, Klaus Iohannis a inițiat două măsuri. 1). A impus Guvernului Orban mărirea bugetului tuturor instituțiilor de forță, pentru a-și asigura fidelitatea acestora într-o confruntare cu nemulțumirile previzibile ale românilor. 2). Și-a consolidat angajamentele, unele dintre ele iresponsabile și extrem de costitisitoare față de oficialii europeni și euroatlantici.
Dacă noi în mod deliberat am ajuns să nu mai avem o politică externă, Klaus Iohannis blocând din această perspectivă inițativele nici ele prea consistente ale Guvernului PSD și ulterior, după victoria PNL, forțând Guvernul să depună efectiv toate armele și să se predea, înseamnă că ceea ce urmează să se întâmple în acest an bun, dar mai ales rău în România, va fi orchestrat de forțele externe. Firește, cu sprijin intern tipic pentru starea de vasalitate.
În acest an 2020 este nu numai posibilă, ci și previzibilă o explozie socială. Sau chiar mai multe. Toate vor fi anunțate în primul rând de sindicate. Dacă vor fi mai multe, poate că se vor disipa. Dacă va fi una singură, România va fi proiectată înapoi cu cel puțin zece ani. (Sorin Roșca Stănescu)
Actualitate
Reducerea singurătății la bătrânețe: Programele SFOCJ care fac diferența

Singurătatea la bătrânețe este o problemă din ce în ce mai răspândită, afectând un număr semnificativ de vârstnici care se simt izolați, abandonati sau neajutorați. Societatea Femeilor Ortodoxe din Cluj (SFOCJ) înțelege cât de greu poate fi pentru seniori să trăiască fără sprijin și fără o legătură umană constantă.
De aceea, organizația pune la dispoziție o serie de programe inovative care contribuie la reducerea singurătății la bătrânețe, oferind ajutor și companie celor care au cel mai mult nevoie de ea.
Prin programele sale dedicate, SFOCJ nu doar că sprijină vârstnicii din punct de vedere material, dar le oferă și oportunități de socializare și suport emoțional. În acest articol, vom explora modalitățile prin care SFOCJ ajută la combaterea singurătății vârstnicilor.
Cum ajută programele SFOCJ la reducerea singurătății la bătrânețe
SFOCJ și-a dedicat întreaga activitate ajutorării vârstnicilor din Cluj, prin programe care vizează nu doar aspectele materiale, dar și nevoile emoționale ale acestora. Printre inițiativele remarcabile se numără:
- „Sfântul Vasile cel Mare” – Un program social de succes care sprijină 85 de bunici, oferindu-le alimente de bază, dar și sprijin emoțional prin vizite la domiciliu și convorbiri telefonice.
- „Adoptă un bunic” – O inițiativă prin care persoanele din comunitate pot oferi sprijin vârstnicilor care nu au pe nimeni. Acest program reduce semnificativ sentimentul de izolare al seniorilor, aducându-le mângâiere și speranță.
- Ateliere de socializare – Pentru a preveni riscul de izolare socială, SFOCJ organizează evenimente de socializare pentru seniori, fie la sediu, fie în aer liber. Aceste întâlniri sunt o oportunitate minunată pentru vârstnici de a-și face noi prieteni și de a se simți parte a unei comunități.
- Sprijin emoțional continuu – Prin vizite periodice și suport telefonic, SFOCJ creează o relație de încredere cu beneficiarii, contribuind la îmbunătățirea stării lor mentale și emoționale.
Prin aceste programe, SFOCJ reușește să combată singurătatea și să ofere o viață mai împlinită celor care au fost adesea uitați de familie și societate.
Cum poți ajuta la reducerea singurătății la bătrânețe
Există multe moduri prin care tu, ca individ, poți contribui la reducerea singurătății la bătrânețe și la sprijinirea vârstnicilor din Cluj. Iată câteva sugestii prin care poți face o diferență reală:
Adoptă un bunic/o bunică
Prin donații lunare de 130 de lei, poți contribui la achiziționarea pachetelor cu alimente de bază pentru vârstnici. În plus, poți participa la vizite periodice și discuții telefonice, oferind sprijin emoțional celor care au cea mai mare nevoie.
Răspândește povestea noastră
Poți împărtăși informațiile despre programele SFOCJ cu prietenii și familia ta, încurajându-i să se alăture acestui demers important. Cu cât mai mulți oameni se implică, cu atât mai mult putem face pentru a sprijini vârstnicii din comunitatea noastră.
Devino voluntar
Dacă ai timp disponibil, poți deveni voluntar și te poți implica activ în activitățile organizației, de la vizite la domiciliu până la distribuirea de pachete cu alimente. Voluntariatul este o modalitate excelentă de a adresa direct nevoile vârstnicilor.
Fă donații ocazionale
Dacă nu poți contribui lunar, poți dona produse alimentare neperisabile sau produse de igienă personală. De asemenea, poți dona bani pentru achiziționarea de medicamente sau alte produse esențiale pentru vârstnici.
De asemenea, un alt program important este „Fondul de urgență”, care oferă ajutor rapid vârstnicilor aflați în situații de criză. Fondul susține nevoile urgente, cum ar fi alimente, medicamente sau consumabile medicale, și este susținut din donațiile venite de la evenimente precum Ziua Mondială a Rugăciunii Elveția.
Cum își găsesc sprijin familiile vulnerabile
În plus față de ajutorul oferit vârstnicilor, SFOCJ se implică și în susținerea familiilor aflate în dificultate, prin programe cum ar fi „Familia rămasă acasă”. Acest program ajută familiile femeilor aflate în detenție, oferind suport material și emoțional copiilor care nu mai au un părinte acasă. În plus, SFOCJ își propune să le ofere îndrumare și sprijin emoțional acestor copii, care se află într-o perioadă delicată a vieții lor.
Prin astfel de inițiative, SFOCJ contribuie la sprijinirea familiilor vulnerabile și la reducerea sentimentului de abandon, asigurându-se că nu doar vârstnicii, ci și copiii și familiile lor beneficiază de un sprijin real în momentele dificile.
Împreună putem reduce singurătatea la bătrânețe
Prin toate aceste programe și inițiative, Societatea Femeilor Ortodoxe din Cluj (SFOCJ) își aduce aportul important la reducerea singurătății la bătrânețe. Fiecare acțiune, fie că este vorba de o donație, o vizită sau un simplu gest de compasiune, face o diferență semnificativă în viața celor care au cea mai mare nevoie de sprijinul nostru.
Dacă vrei să ajuti și tu, te invităm să te alături eforturilor noastre și să contribui la crearea unei comunități mai unite și mai grijulii față de seniorii noștri. Împreună, putem reduce singurătatea și putem aduce mai multă lumină în viața vârstnicilor din Cluj!
Actualitate
Revizuirea performanței Agenției pentru Dezvoltarea Spațială (SDA) de către Departamentul Apărării

Solicitarea de revizuire a SDA
Oficiul de achiziții al Departamentului Apărării (DoD) solicită o revizuire a performanței organizaționale și a abordării de achiziție a Agenției pentru Dezvoltarea Spațială (SDA) pentru a determina dacă aceasta răspunde nevoilor militarilor și dacă agenția ar trebui să își mențină statutul independent în cadrul Forțelor Spațiale. Acesta este mesajul transmis într-un memorandum semnat pe 31 ianuarie, obținut de Breaking Defense.
Controlul civil și supravegherea Agenției
Departamentul Forțelor Aeriene este responsabil pentru supravegherea civilă a Forțelor Spațiale. Deși SDA a primit libertatea de a lua anumite decizii de achiziție în afara sistemului obișnuit de achiziții al Forțelor Aeriene, supravegherea rămâne în sarcina biroului secretarului asistent pentru achiziții și integrare spațială, în prezent condus de general-maiorul Stephen Purdy.
Riscuri și Problematica Statutului SDA
Memorandumul lui Morani subliniază că, dacă echipa de revizuire identifică riscuri semnificative legate de strategia de contractare, finanțare, program sau livrarea capabilităților, aceasta ar trebui să ofere recomandări pentru corecții. Este important de menționat că o posibilă acțiune corectivă ar putea fi revocarea statutului semi-independent al SDA în cadrul Forțelor Spațiale.
Tensiuni în leadership-ul SDA
În fața îngrijorărilor legate de integrarea sateliților și stațiilor terestre SDA în operațiunile Forțelor Spațiale, au existat apeluri pentru clarificarea rolului agenției și a modului în care aceasta își va desfășura activitatea. SDA se pregătește să lanseze primele sale sateliți operaționali în această primăvară, dar nu a reușit să elaboreze planuri clare pentru integrarea acestora cu rețelele existente.
Schimbări în leadership
După decizia de a suspenda pe directorul SDA, Derek Tournear, Air Force a numit inițial pe general-locotenentul Philip Garrant, șeful Comandamentului Sistemelor Spațiale (SSC), în locul său, dar recent a fost înlocuit de William Blauser, adjunctul biroului pentru Capacități Rapide al Forțelor Aeriene.
Senatorul Kevin Cramer a exprimat îngrijorări că alegerea lui Garrant reflectă o mișcare de subordonare a SDA în fața SSC, contrar prevederilor actului de autorizare a apărării din 2021.
Mesaje de inovare și colaborare
Cramer a afirmat că îndepărtarea lui Tournear transmite un mesaj îngrijorător invitaților din DoD, indicând că birocrații se opun inovației. Este clar că există nevoia unei soluții rapide pentru a remedia această situație și a asigura un canal direct de comunicare între SDA și conducerea Forțelor Spațiale.
Această revizuire subliniază provocările cu care se confruntă agențiile de apărare americane în căutarea unei eficiențe sporite și a unui mediu de operare colaborativ în domeniul dezvoltării spațiale.
Actualitate
Sectorul de apărare din Turcia: Creștere de 29% în exporturile de apărare în 2024

În 2024, sectorul de apărare din Turcia a înregistrat o creștere de 29% în exporturile de apărare, ajungând la 7,15 miliarde de dolari, conform declarațiilor lui Haluk Görgün, președintele Agenției Turcești pentru Industria Apărării.
„Aceste cifre reflectă nu doar un succes economic, ci și viziunea de independență în industria de apărare pe care Turcia o conturează singură”, a spus Görgün într-o postare pe platforma X.
El a subliniat că Turcia „construiește o industrie de apărare puternică pentru prietenii și aliații noștri, precum și un ecosistem inovator în domeniul exporturilor tehnologice pentru viitorul nostru. Lucrăm neobosit pentru o Turcie care nu doar că produce, ci și proiectează, exportă și construiește viitorul.”
Printre cei mai mari exportatori de apărare din Turcia se numără producătorul de drone Baykar, Turkish Aerospace Industries, ASFAT, producătorul de vehicule blindate MKE și ARCA, conform unei alte postări pe X semnată de Görgün.
Aselsan a declarat că a semnat contracte de export cu șapte noi țări, în valoare de 1 miliard de dolari în 2024, „o cifră record în istoria sa.”
Între timp, Baykar a obținut venituri de 1,8 miliarde de dolari din exporturi, reprezentând 90% din venitul total al firmei, conform unei declarații a companiei.
„În 2023, compania s-a clasat printre primii 10 exportatori din Turcia, înregistrând 1,8 miliarde de dolari în exporturi — o bornă pe care a reușit să o repete cu succes în 2024, consolidându-și astfel succesul răsunător”, a spus Baykar.
Turcia și-a intensificat eforturile de a crește producția de apărare pentru a reduce dependența de națiunile și companiile occidentale, care ar putea fi supuse embargourilor.
„Turcia a realizat necesitatea localizării inovației/producției în domeniul apărării din motive strategice și a accelerat o campanie de investiții pentru a dezvolta echipamente critique de înaltă tehnologie, acoperind o gamă largă de platforme sofisticate cu sisteme de armament autohtone”, a declarat Serhat Süha Çubukçuoğlu, expert la Trends Research & Advisory din Abu Dhabi, pentru Breaking Defense.
Creșterea exporturilor de apărare ar putea fi datorată „localizării industriilor strategice, inclusiv apărarea, și instabilității economice a Turciei, precum și dimensiunii relativ mici a pieței, ceea ce determină companiile de apărare să își îndrepte atenția spre piețele externe”, a spus el. „Aceasta ajută Turcia să genereze venituri în valută străină necesare pentru a acoperi deficitul bugetar, a servi datoria externă și a reinvesti în cercetare-dezvoltare. Cu un portofoliu mai amplu de clienți, sectorul de apărare primește mai multe cereri și devine financiar mai sustenabil.”
Çubukçuoğlu a subliniat că, deși Turcia își produce cea mai mare parte a echipamentelor standard de categorie medie local, „dependențele critice de componente-cheie, cum ar fi motoarele de avion, semiconductoarele și tehnologiile de propulsie navală persistă.”
„Angajamentul Turciei față de autosuficiența în tehnologia de apărare este evident și această tendință este așteptată să continue în următorul deceniu”, a concluzionat el.
-
Exclusivacum 3 zile
Aroganta și ipocrizia în conducerea ANP: Întâlnire cu realitatea
-
Exclusivacum 5 zile
Poliția sau mafia? Războiul politic care distruge afaceri in Cerasu/Rețeaua corupției de la Vălenii de Munte: între putere și abuz
-
Exclusivacum 5 zile
Corupție și intimidare: Adevărul din umbră al gestionării deșeurilor în Prahova
-
Exclusivacum 4 zile
Scandalul White Tower: Abuzuri imobiliare și corupție în România
-
Exclusivacum 22 de ore
CALDE MULȚUMIRI CONDUCERII INTERIMARE A INSPECTORATULUI JUDEȚEAN DE POLIȚIE PRAHOVA SI AL SERVICIULUI DE INVESTIGAȚII CRIMINALE, SPECIAL DOMNILOR GINEL PREDA ȘI BĂLAN MARCEL !!!
-
Exclusivacum 3 zile
A apărut proiectul de OUG pentru recalcularea salariilor și pensiilor militare
-
Exclusivacum 4 zile
Critici dure la adresa lui Dan Halchin în urma bilanțului de la Penitenciarul Iași
-
Exclusivacum 5 zile
Sindicatul Polițiștilor „Diamantul” formularizează denunț penal impotriva conducerii Poliției Române pentru abuz în serviciu