Actualitate
Salvarea PSD din moarte clinică

Cel mai mare partid politic al ultimilor 30 de ani din România pare a se afla în moarte clinică. Este lovit din toate direcțiile. Din exteriorul țării și din interiorul țării. Electoratul său este de-a dreptul demonizat. Se strigă „Moarte PSD!”. Au fost pierdute alegerile europarlamentare. A fost decapitat Guvernul printr-o moțiune de cenzură. Fostul președinte e după gratii. Actualul președinte, într-o cursă nebunească. Fără prea mari sorți de izbândă. Dacă intră PSD în opoziție, se poate resuscita?
Situația este dramatică. Partidul care a dominat până în prezent România se poate scufunda. Până la disoluție. Iar lovitura mortală vine, culmea, nu din direcția factorului extern, nici măcar din direcția factorului intern, nu de la electorat, ci de la o hienă politică, crescută de partid, ajunsă conducător al partidului, apoi premier al partidului, după care s-a autoexilat. Pentru ca, în final, Victor Ponta să hăcuiască PSD-ul. După ce, cum este previzibil, sub o guvernare liberală va pierde alegerile prezidențiale, își va schimba staff-ul de conducere și, apoi, vulnerabilizat până la extrem, va intra în alegerile locale, ce se va întâmpla cu acest partid? Cum va supraviețui pentru a se menține pe linia de plutire în alegerile parlamentare, care vor avea loc peste un an?
Am insistat în mai multe demersuri editoriale, cu mult timp înaintea alegerilor europarlamentare, asupra necesității unei operațiuni tactice și până la un punct chiar strategice, care ar fi putut fi pusă în operă de către PSD. Tendința încă de atunci era de erodare pronunțată. În mod logic, acest partid ar fi trebuit să găsească o soluție pentru un supliment de oxigen. Și singura soluție era autoejectarea de la guvernare. Liviu Dragnea nu a înțeles acest lucru. Mai târziu, imediat după eșecul de la europarlamentare, nici Viorica Dăncilă nu a înțeles. Și nici nucleul de conducere al partidului. Erodarea de credibilitate și popularitate, atunci când te afli la guvernare, este însă nu numai ireversibilă, ci și supusă unui proces de accelerație. Erodarea nu se produce liniar. Ea crește exponențial. Acum, fie că a vrut, fie că nu a vrut, PSD are șansa, cel puțin teoretic, de a-și reîncărca în opoziție bateriile electorale.
Reîncărcarea bateriilor electorale de către PSD este însă condiționată. Mai întâi de finalizarea de către PNL și Iohannis a actului început prin moțiunea de cenzură votată în Parlament și, deci, prin instalarea unui nou Guvern și, în al doilea rând, de timp. Mai are PSD timp ca până la locale să iasă din moarte clinică, să se revigoreze și să-și recupereze electoratul, care este de presupus că va fi din nou umilit prin rezultatul de la prezidențiale?
Petrov, alias Traian Băsescu, un personaj care a fost de nenumărate ori etichetat drept un animal politic pur-sânge, un expert al combinațiilor, lansează, duminică cred, o gogomănie. Și anume că PSD nu va renunța nici în ruptul capului la guvernare și deci nu va face posibil un guvern PNL printr-un vot parlamentar. Motivul invocat de Petrov, alias Băsescu este că dacă lasă la guvernare PNL, acesta va modifica legea electorală printr-o ordonanță de urgență, astfel încât alegerile locale să nu se mai desfășoare într-un singur tur de scrutin ci în două. Schimbare care dezavantajează cele două partide mari din punctul de vedere al numărului de primari și consilieri, PSD și respectiv PNL și avantajează în schimb partidele mici, cel mai câștigat fiind USR. În ce constă neghiobia? În primul rând PNL, care de altfel a și susținut alături de PSD această formulă de alegeri, nu are niciun interes să-i cedeze USR-ului terenul, pe care l-a câștigat prin numărul mare de primari de care dispune și care este de presupus că vor câștiga din nou alegerile, dacă ele se desfășoară într-un singur tur de scrutin. Și această atitudine este aproape cu certitudine cea care va fi adoptată de către liberali, în ciuda afirmațiilor de campanie făcute până în prezent. În al doilea rând, ar fi o uriașă gafă a unui partid care se pretinde democrat, cum e PNL, ca înaintea alegerilor să modifice, dacă ar fi la guvernare, printr-o simplă ordonanță de urgență o lege, care a fost dezbătută și adoptată de Parlament. Ori dacă PNL ar încerca prin Parlament să schimbe legea, nu ar obține voturile necesare, în condițile în care pesediștii ar spune „nu”. Aceasta însă a fost o simplă paranteză.
PSD nu are niciun motiv să nu renunțe la guvernare. Nu are nici cel mai mic motiv ca în următoarele trei campanii electorale să primească toate zoiaele în față, în sensul că a organzat prost alegerile și, în același timp, fiind atent supravegheat, să nici nu poată să se bucure de beneficiile guvernării. Pe de altă parte, PSD s-ar putea opune doar primei nominalizări de premier făcută de Iohannis, și doar primei formule de guvern. La a doua nominalizare va depune armele sub șantajul dizolvării Parlamentului. Și atunci, cu cât mai repede, cu atât mai bine este pentru PSD să abandoneze guvernarea.
PSD nu se mai află în aceeași situație favorabilă în care s-a găsit atunci când a lăsat ca Guvernul Cioloș să se instaleze la Palatul Victoria. Acum PSD, spre deosebire de atunci, este în cădere liberă iar timpul rămas până la alegeri e prea scurt și șocul psihologic generat de pierderea prezidențialelor va fi mult prea puternică. Și nici nu-mi imaginez că într-un termen atât de scurt PSD va fi capabil să recupereze handicapul generat de europarlamentare și de pierderea guvernării, astfel încât, cu Viorica Dăncilă, să câștige alegerile prezidențiale. În consecință, soluția rațională este cedarea cât mai repede posibil a guvernării.
Ce se va întâmpla după reprezintă cu adevărat marea provocare. E adevărat – PSD nu mai beneficiază de avantajul din 2016, când temporar a lăsat Palatul Victoria pe mâna așa-zisului guvern tehnocrat. În schimb, are alte atuuri pe care le-ar putea exploata la maximum. Cel mai important atu este inconsistența, fragilitatea și nesustenabiliatea majorității ad-hoc create la votul moțiunii de cenzură. Noua guvernare, așa cum a fost creionată și apoi proiectată de către Klaus Iohannis, nu poate sfârși decât prost, chiar și în condițiile în care se va afirma cu obstinație că este doar un provizorat, o conducere conjuncturală, care se izbește de o grea moștenire lăsată de PSD. Cât de repede se va produce dezastrul unei noi guvernări, care nu a fost pregătită în niciun fel, și cum va ști PSD să gestioneze acest avantaj și să accelereze prăbușire a liberală în materie de credibiliate, ei bine asta depinde de mai mulți factori. Asupra cărora voi insista într-un alt demers editorial.
Sorin Rosca Stanescu
Actualitate
Realimentarea flotei aeriene americane: KC-46 Pegasus, singura opțiune viabilă până la apariția NGAS

Forțele Aeriene ale SUA se confruntă cu o nevoie stringentă de a-și moderniza flota de avioane cisternă, iar KC-46 Pegasus de la Boeing pare a fi singura soluție disponibilă pe termen scurt, până la introducerea aeronavei de generație următoare, NGAS, la mijlocul anilor 2030. Cu toate acestea, problemele legate de lanțul de aprovizionare și drepturile de acces la date ar putea reprezenta obstacole pe termen lung, conform unui document recent al serviciului.
Decizia controversată de a achiziționa mai multe KC-46
Conform unei notificări de justificare și aprobare (J&A) publicată de Forțele Aeriene pe 2 octombrie, decizia de a comanda până la 75 de aeronave KC-46 suplimentare a fost motivată de nevoia de a înlocui flota îmbătrânită de KC-135 Stratotanker și de a acoperi intervalul de timp până la disponibilitatea NGAS. Această decizie a necesitat o justificare, deoarece serviciul contractează cu Boeing pentru mai multe avioane cisternă fără o competiție deschisă.
Schimbări de strategie și priorități
Documentul detaliază planurile inițiale ale Forțelor Aeriene de a recapitaliza flota de avioane cisternă prin intermediul programului KC-135 Tanker Recapitalization Program, pentru care au fost primite răspunsuri din partea mai multor companii, inclusiv un parteneriat între Lockheed Martin și Airbus, care concura cu Boeing. Forțele Aeriene au constatat că doar Airbus și Boeing (după retragerea Lockheed din parteneriat) ar putea „îndeplini parțial cerințele preliminare” ale programului, inclusiv cerința ca o soluție să fie gata de implementare până în anul fiscal 2031.
Cu toate acestea, la începutul anului 2025, Forțele Aeriene și-au schimbat direcția, deoarece „amenințările globale în evoluție și prioritățile concurente ale DoD” au transformat NGAS într-o „prioritate”. În acest proces, documentul menționează că Forțele Aeriene au constatat că atât Boeing, cât și Airbus ar avea nevoie de „dezvoltare semnificativă” pentru a îndeplini cerințele programului inițial de recapitalizare. Prin urmare, Forțele Aeriene au considerat că opțiunea de recapitalizare este prea costisitoare, deoarece era necesară și finanțarea dezvoltării platformei NGAS.
Astfel, serviciul a renunțat la cerințele pentru un nou efort de avioane cisternă și a optat, în schimb, pentru utilizarea celor deja existente pentru KC-46 până când NGAS va fi disponibil, conform documentului. Această decizie a deschis practic calea pentru Boeing, deoarece A330 MRTT propus de Airbus ar avea nevoie de „dezvoltare semnificativă pentru a îndeplini cerințele obligatorii”.
Timpul, factorul decisiv
Un factor cheie în decizia de a utiliza cerințele KC-46, conform documentului, a fost timpul. Forțele Aeriene înlocuiesc în prezent flota îmbătrânită de KC-135 Stratotanker cu KC-46, dar livrările Pegasus în baza unui contract existent sunt programate să se încheie în 2030 – cu aproximativ șase ani înainte ca NGAS să fie gata cel mai devreme. Pentru a continua înlocuirea KC-135 cu avioane cisternă mai noi, Forțele Aeriene au nevoie de un avion cisternă care să poată acoperi acest interval de șase ani, ceea ce, conform serviciului, doar KC-46 poate face.
Problemele persistă
Cu toate acestea, achiziționarea mai multor KC-46 va veni cu probleme. Boeing „va trebui să rezolve” problemele legate de diminuarea surselor de producție și lipsa de materiale (DMSMS), împreună cu uzura pieselor, care, conform documentului, afectează atât programul KC-46 actual, cât și extinderea acestuia. În plus, documentul ridică problema negocierii pentru mai multe drepturi asupra datelor tehnice și a software-ului, în special atunci când drepturile actuale sunt „inferioare nivelului necesar” pentru extinderea producției KC-46.
Airbus rămâne în joc
Într-o declarație pentru Breaking Defense, Airbus a afirmat: „Ne menținem soluția noastră dovedită de avioane cisternă și evoluția sa, MRTT+. Airbus rămâne angajat alături de USAF, pe măsură ce aceștia continuă să evalueze soluția lor de realimentare aeriană de generație următoare.”
NGAS: Înapoi în viitor
Soarta NGAS a fost incertă până de curând, deoarece oficialii din administrația Biden au declarat că platforma ar putea fi prea costisitoare, în timp ce bugetul FY26 al Forțelor Aeriene a alocat resurse limitate pentru eforturile de cercetare și dezvoltare.
După cum reiese clar din document, Forțele Aeriene tratează acum NGAS ca pe o nevoie critică, deși se menționează că „calea finală către NGAS nu a fost încă definită, având în vedere prioritățile concurente ale apărării”. Programul a finalizat o analiză a alternativelor, se arată în document, deși sunt în curs de desfășurare activități suplimentare de colectare a informațiilor pentru a rafina cerințele.
Conform generalului John Lamontagne, șeful Comandamentului de Mobilitate Aeriană al Forțelor Aeriene, serviciul a examinat o gamă largă de platforme potențiale – de la avioane de afaceri la aeronave cu corp fuzelat și avioane cisternă stealth, cu „semnătură gestionată” – pentru misiunea NGAS. Se așteaptă ca platforma să opereze în medii periculoase, cum ar fi Indo-Pacificul, unde pistele de aterizare sunt puține, iar sistemele de apărare aeriană sunt formidabile.
Industria se pregătește pentru NGAS
Industria se pregătește să ofere Forțelor Aeriene candidați pentru realimentarea de generație următoare. Conform lui Roderick McLean, vicepreședinte și director general al misiunilor de mobilitate aeriană și maritime la Lockheed, compania se așteaptă ca un avion nou, capabil să supraviețuiască, să fie necesar pentru misiune.
Actualitate
Armata SUA recunoaște și remediază problemele de securitate cibernetică la Platforma NGC2

Armata SUA a anunțat că a atenuat o serie de riscuri de securitate cibernetică descoperite într-o versiune incipientă a platformei sale Next Generation Command and Control (NGC2), potrivit unui memo intern obținut de Breaking Defense.
Alarma trasă de ofițerul sef pentru tehnologie
Documentul, datat 5 septembrie și semnat de Gabriele Chiulli, ofițerul șef pentru tehnologie din cadrul Biroului Șefului pentru Informații al Armatei, avertiza că platforma NGC2 „în starea sa actuală, prezintă deficiențe critice în ceea ce privește controalele fundamentale de securitate, procesele și guvernanța.”
Chiulli a scris că armatei „îi lipsește vizibilitatea și controalele necesare pentru a asigura securitatea și integritatea platformei”. El a adăugat că „se pare că există o grabă de a introduce capabilități în sistem fără o supraveghere reală sau un proces adecvat, ceea ce crește riscul pe măsură ce acest sistem îl amplifică și mai mult.”
Reacție rapidă și măsuri corective
Cu toate acestea, oficialii armatei au declarat pentru Breaking Defense că, în cele trei săptămâni de la redactarea și distribuirea documentului, problemele au fost rezolvate. „Problemele au fost atenuate imediat”, a declarat Leonel Garciga, șeful pentru informații al armatei, într-un comunicat. El a adăugat că „procesele simplificate de securitate cibernetică au fost capabile să identifice rapid și să asiste biroul programului și furnizorul în trierea vulnerabilităților de securitate cibernetică și în implementarea măsurilor de atenuare.”
Integrarea securității cibernetice de la inceput
Generalul-locotenent Jeth Rey, șeful adjunct de stat major la G-6, departamentul armatei responsabil cu securitatea cibernetică și rețelele, a susținut că identificarea timpurie a acestor deficiențe face parte din procesul intenționat al serviciului și că au fost luate măsuri pentru a le corecta.
„Trebuie să includem securitatea cibernetică de la început în proces și cred că asta am făcut”, a spus Rey într-un interviu recent. „Aceasta este o nouă capacitate și am găsit un risc și l-am atenuat imediat. Cred că este o veste bună pentru noi în viitor. Dacă vom continua să privim lucrurile în acest mod și procesele noastre funcționează, sunt mulțumit.”
NGC2: Prioritatea numărul unu pentru modernizare
NGC2 este prioritatea numărul unu a serviciului în materie de modernizare și este conceput pentru a oferi comandanților și unităților o nouă abordare a gestionării informațiilor, a datelor și a comandamentului și controlului cu arhitecturi agile și bazate pe software.
În iulie, armata a acordat aproape 100 de milioane de dolari companiei Anduril și unei echipe de furnizori pentru a dezvolta un prototip al sistemului, care va fi extins la nivelul întregii divizii la Project Convergence Capstone 6 în această vară, cu Divizia 4 Infanterie. Un prototip a fost testat la evenimentul de anul trecut la nivel de batalion. Mai recent, Lockheed Martin și echipa sa au obținut, de asemenea, un contract pentru a dezvolta un strat de date integrat cu Divizia 25 Infanterie.
Ivy Sting: Testare incrementală și adăugare de capabilități
Pe măsură ce armata urmărește să extindă prototipul Anduril la nivelul întregii divizii, Divizia 4 Infanterie a început o serie de evenimente de tip sprint între acum și Project Convergence pentru a adăuga incremental capabilități. Aceste evenimente sunt numite seria Ivy Sting.
Deficiențe identificate în Memo-ul Chiulli
Memo-ul Chiulli, care a fost redactat cu 10 zile înainte de primul eveniment, enumera o serie de preocupări, al căror „efect cumulativ” era că NGC2 părea mai degrabă o „cutie neagră” în care serviciul nu putea controla ce utilizatori fac sau văd pe rețea.
„Lipsa de guvernanță înseamnă că nu există o persoană sau o entitate responsabilă pentru acceptarea acestui risc în numele armatei”, se arată în document. „Având în vedere postura actuală de securitate a platformei și a aplicațiilor terțe găzduite, probabilitatea ca un adversar să obțină acces persistent nedetectabil la platformă necesită ca sistemul să fie tratat ca fiind cu risc foarte ridicat.”
Problemele enumerate includ lipsa controlului accesului și a responsabilității, codul sursă neverificat și vulnerabil pentru aplicațiile terțe, lacune critice în guvernanță și igiena de bază a securității și lipsa guvernanței datelor.
Prima deficiență evidențiată a menționat că sistemul nu avea control al accesului bazat pe roluri, ceea ce înseamnă că, odată ce unui utilizator i se acordă acces, acesta ar avea acces nerestricționat la toate aplicațiile și la toate datele – o anatema pentru principiile mai largi de încredere zero ale Pentagonului. Memo-ul a descris acest lucru ca fiind o defecțiune critică de securitate care ar putea duce la un potențial acces și utilizare abuzivă a informațiilor clasificate.
În ceea ce privește aplicațiile terțe, memo-ul notează că Serviciul Federal de Cloud Palantir care găzduiește aplicațiile într-o metodologie de găzduire a containerelor nu a fost evaluat de armată sau de o politică a CIO a armatei care să susțină funcția de conductă deținută/operată de contractant. Niciuna dintre aplicații nu a fost supusă scanării de rutină a securității aplicațiilor web.
Memo-ul a susținut că sistemul funcționează cu vulnerabilități cunoscute, neatinuate, similar cu desfășurarea unui sistem de arme cu defecte cunoscute. Fără un proprietar clar al misiunii care să își asume responsabilitatea pentru securitatea operațională a sistemului, memo-ul a avertizat că securitatea va fi compromisă.
Măsuri concrete și rezultate pozitive
Oficialii armatei nu au precizat exact cum sau când a fost abordată fiecare presupusă deficiență, dar, la Ivy Sting pe 15 septembrie, NGC2 a funcționat bine, potrivit lui Garciga. El a menționat că procesele simplificate de securitate cibernetică au permis ca Ivy Sting 1 să „avanseze fără întârziere.”
Maiorul Sean Minton, un purtător de cuvânt al armatei, a declarat că „armata este într-o transformare unică în generație pentru a oferi soldaților noștri capabilitățile de care au nevoie rapid.”
„După cum s-a demonstrat în acest caz, postura noastră proactivă de securitate cibernetică este concepută pentru a identifica riscurile și a le atenua, minimizând în același timp efectele asupra forței”, a spus el.
Actualitate
Cursa pentru motoare mai mici: Companiile se luptă pentru contracte pe piața UAV-urilor attritabile, în ciuda incertitudinilor privind CCA
-
Exclusivacum 4 zile
PANICĂ LA MITITELU! Corupții din Poliția Penitenciară, în corzi! Vine DNA-ul?!
-
Exclusivacum 4 zile
Penitenciarul Ploiești: De la gunoaie de lux la instagramul promisiunilor pierdute – Un director cu „APT Limitat” la decență!
-
Exclusivacum 16 ore
Dezamăgire în Poliție: Tineri polițiști vor să renunțe din cauza presiunii, lipsei de sprijin și salarizării precare
-
Exclusivacum 3 zile
Justiția imobiliară română: O nouă modă – Morții dau case, judecătorii pupă cruci, poliția acoperă hoții!
-
Exclusivacum 3 zile
Marioara „ciuruitoarea”, Nichita „smecherul” și justiția „somnoroasă”: Ploieștiul, capitala fraudelor imobiliare?
-
Exclusivacum 5 zile
Panică în MAI: Guvernul vrea creșterea vârstei de pensionare, sindicatul Diamantul avertizează asupra riscurilor și inechităților
-
Exclusivacum 2 zile
Prahova sub asediu: Cum mafia imobiliară ne vinde sicrie cu vedere. „White Tower”, „City Gate”, „Mărășești”: Triunghiul Bermudelor imobiliare
-
Exclusivacum 4 zile
Coca-Cola: Sifonul penalității de la Ploiești – Cum Nan și gașca au transformat „băutura fericirii” într-un cocktail Molotov de otrăvuri și minciuni!