Actualitate
Multe și mari semne de întrebare în cifrele bugetului
Multe și mari semne de întrebare în cifrele bugetului la 7 luni, principala certitudine fiind deteriorarea semnificativa a rezultatului bugetar. Si totusi, exista o explicatie… Am detaliat pentru PS News, precizeaza analistul Radu Soviani.
Pentru a-și atinge obiectivele, guvernul are nevoie de creștere economică de 8%. Deja lucrează la ea…
În anul de criză 2008, pentru a își atinge obiectivele anului 2009, guvernul avea nevoie de creștere economică de 5,5%, pe care a și inventat-o prin bugetul anului 2009. A fost scădere economică de aproape 6%.
În anul de criză bugetară 2019 (cheltuielile bugetare sunt estimate să depășească veniturile cu 31 de miliarde de lei), guvernul are nevoie de o creștere economică de 8% față de 5,5% programat pentru a își atinge obiectivele. A început să o inventeze și pe asta.
Deși economia în mod real este divergentă față de prognoze chiar și în condițiile falsificării creșterilor sub-raportate ale prețurilor din economie (în primul trimestru creșterea economică raportată a fost de 4,8% față de 5,5% programat pentru anul 2019 iar inflația anuală ,,doar’’ cea mai mare din Uniunea Europeană 5%), guvernul a început să lucreze la o creștere de 8% pentru anul 2019. O inventează din vorbe: ,,economia crește peste așteptări’’ sau din cifre bizare.
Dacă economia crește peste așteptări, de ce deficitele sunt superioare față de anul precedent? De ce în primele 7 luni ale anului, fiecare zi a însemnat o cheltuială pe datorie (din venituri inexistente și deci din împrumuturi), zilnic, de 86 de milioane lei, ajungându-se la finalul lunii iunie la un minus bugetar (datorie nouă) de 18,3 miliarde de lei în numai 212 zile?
Ca să avem o idee, în anul 2015, anul ratat cu știință și rea-creadință de către decidenți fie ei păpușați în rol de Președinte de țară, șef de guvern, ministru de finanțe sau guvernator BNR, deficitul bugetar (datoria nouă) la final de an era de 10,3 miliarde de lei. Acum, după numai 7 luni, este cu 80% mai mare decât valoarea anuală înregistrată în 2015. Iar la final de an, deficitul bugetar va fi triplu decât cel din 2015: peste 31 de miliarde de lei.
Strategii de lungă durată ai PSD care l-au manevrat pe Ponta în 2015 au realizat că acel an putea fi unul de cotitură pentru România în bine: anul în care, prin politici fiscale și monetare de bun simț, România ar fi putut fi deja în zona Euro, ar fi avut bani de salarii și pensii mai mari (dacă făcea restructurare bugetară și dacă ar fi absorbit bani europeni pentru infrastructură, pe scurt, dacă ar fi administrat inteligent finanțele publice. Cioloș, care a urmat după Ponta, s-a dovedit a fi același gen de paiață a strategilor de lungă durată care îl manevrau și pe Ponta – a pus în operă deteriorarea pe termen lung a finanțelor publice, girând reducerea de TVA (prea târziu și prea abrupt), populist, astfel încât într-un singur an de cioloșisme și tehnocrățeală deficitul bugetar a urcat cu 80% (pe măsurile garantate de Ponta, implementate de Cioloș). 2016, 2017, 2018 înseamnă circa 83 de miliarde de lei cheltuite pe datorie, din împrumuturi, o bucurie pentru cei care au vrut să netezească drumul României către o recesiune severă. Da. Suma și sursa majorărilor de salarii și pensii speciale din ultimii 3 ani acestea sunt: 83 de miliarde de lei, datorie.
În mod evident, datoria în creștere devine tot mai scump finanțabilă pentru România. După 7 luni din 2018, 46% din deficit reprezintă dobânzi la datoria veche și nou creată, într-un ciclul economic în care România ar fi putut să funcționeze cu excedent bugetar. Aceste împrumuturi pentru consum luate de guverne în ultimii 3 ani, girate de BNR, în perioadă de creștere economică, se apropie de echivalentul celor 20 de miliarde de Euro luate în criză, de la FMI, Comisia Europeană și ceilalți.
Situația ar fi stat ceva mai bine, dacă, într-un mod ticălos, premierii din ultimii ani și Mugur Isărescu nu s-ar fi înțeles să confiște din puterea de cumpărare a populației, prin inflație și să o facă și mai mult din 2020, așa cum au făcut în 2009. Ei se ascund ticălos și mincinos sub ideea de ,,performanță’’ spre exemplu cel mai mare ratangiu al țintelor de inflație lăudându-se cu ,,briliantul generat de brilianți’’ profit de 1,2 miliarde de lei, în fapt o banală injecție de scădere de cumpărare a populației cauzată de raportarea contabilă a deprecierii leului, în esență, nimic, dar nimic briliant. Maradona a fost briliant, dar băieții aștia nu sunt Maradona ci ,,maradoniști’’
Uitându-ne acum cu rezervele de rigoare pe cifrele publicate de către ministerul finanțelor, vedem că ele sunt din ce în ce mai greu a fi percepute drept credibile. Iată două exemple: în ultimele 12 luni, potrivit altei surse de date devenită profund discutabilă – Institutul Național de Statistică, aflăm că salariul mediu net s-a majorat cu 15,5% , până la 3.142 de lei. Apoi vine ministerul de finanțe și ne comunică: încasările din contribuțiile de asigurări (+16,6%) au fost influențate de ,,creșterea efectivului salariaților din economie, al câștigului salarial mediu brut, a salariului minim pe economie’’. Până aici ,,se pupă’’ cifrele. S-a majorat salariul cu 15,5% și da, se pot majora contribuțiile cu 16,6% (cu o creștere a numărului de salariați cotizanți la contribuții). Însă, această majorare ar trebui să se observe și în majorarea impozitului pe salarii. Avem 15%? Avem 16%? Ei bine, nu. Avem doar 0,4% încasări din impozit pe salariu. Devine astfel evident că sumele raportate drept creșteri de încasări din contribuții sunt de fapt artificii contabile asociate cu permutarea contribuțiilor și nu o creșterea reală a numărului de locuri de muncă, în ultimul an. Poate doar pe hârtie. Dacă ar fi existat asta în sectorul privat, real, s-ar fi văzut în profitul companiilor. Care ar fi vărsat un impozit pe profit mai mic generat de majorarea costurilor cu forța de muncă.
Și aici avem al doilea lucru suspect în datele publicate de ministerul finanțelor: brusc, în luna iulie 2019, impozitul pe profit raportat a fi încasat cunoaște un plus de 1,6 miliarde de lei față de perioada similară a anului trecut, din care peste jumătate este plus generat doar în iulie 2019. Ministerul finanțelor nu explică cum o economie care crește cu 4,8%, în care impozitul pe salarii încasat se majorează doar cu 0,4% reușește, în fantastica lună iulie în care avea atât de mult nevoie să nu raporteze un deficit bugetar superior celui de 2% din iunie 2019, să încaseze atât de mult impozit pe profit (+15,9% raportat la perioada similară de anul trecut) în condițiile în care și salariile în sectorul privat s-au majorat (mult sub majorările din sectorul public), ceea ce ar fi trebuit să scadă profitabilitatea companiilor și implicit impozitul pe profit. Avem o singură explicație: aceea că guvernul se pregătește să falsifice din nou prognozele de creștere economică și să ,,admită’’ că a fost pesimist atunci când a estimat o creștere economiei de doar 5,5% la începutul anului, și că de fapt creșterea economică va fi de 8%, ba nu, 10%. Și asta în condițiile în care Europa a intrat în recesiune.
O pliere la condițiile reale ale economiei naționale și globale dar și o admitre a adevăratei cifre de creștere a economiei pentru anul acesta (real, între 2 și 3%) și la realele cifre de inflație (între 6 și 8%) ar însemna a recunoaștere a faptului că în România se lucrează după principiul: ,,fă-te că guvernezi’’. Sau după principiul: ,,fă-te că ești președinte’’. Sau după principiul: ,,fă-te că ești guvernator’’. Decât această admitere e mai ușor să pregătească declararea unei creșteri economice de 8%. Ba nu, 10%. Sau 12%. În condițiile în care, în mod real, nu există nici cea de 4%. (Irinel I.).
Actualitate
Vulturul Cenușiu: Aripile digitale care anticipează viitorul imprevizibil al războiului
Pe marginea abisului: O eră imprevizibilă cere soluții robuste
Armata Statelor Unite și partenerii săi globali se confruntă cu o eră mai imprevizibilă decât oricând în acest secol. Pe fondul unei instabilități geopolitice crescânde și al progreselor tehnologice galopante, întrebarea crucială este cum pot fi siguri că mișcările actuale sunt cele corecte pentru a pregăti viitorul? Un lucru rămâne constant, indiferent de tulburările vremurilor: nevoia de recunoaștere, supraveghere și achiziție de ținte (RST) și alte roluri vitale pe câmpul de luptă.
În acest context, General Atomics Aeronautical Systems, Inc. (GA-ASI) continuă să stabilească standardul cu platformele sale modernizate, Modernized Gray Eagle® Extended Range (ER) și Gray Eagle® Short Takeoff and Landing (STOL). Aceste două aeronave de top, cu anduranță mare și capabilități de zbor la altitudine medie, sunt proiectate să răspundă nevoilor operaționale atât ale Armatei SUA, cât și ale clienților internaționali. Ceea ce le face să se distingă este arhitectura lor modulară deschisă, un palmares impresionant de ore de zbor, adaptabilitatea la diverse sarcini utile și armament, precum și rolul indispensabil în recunoaștere și în logistica contestată – aspecte cruciale, în special în teatrele de operații din Pacificul de Vest.
Arhitectura deschisă modulară: Flexibilitate ca un smartphone
Modernized Gray Eagle ER și Gray Eagle STOL se bazează pe arhitectura modulară deschisă a sistemelor (MOSA), o filozofie de design modernă care prioritizează flexibilitatea și inovația. Această abordare asigură integrarea perfectă cu multiple sarcini utile, senzori și sisteme de date, permițând operatorilor să personalizeze configurațiile misiunilor rapid și eficient.
Mulți ofițeri generali și lideri de programe fac o pauză în discuția despre munca lor pentru a-și ridica smartphone-ul: „Așa ceva îmi doresc”, spun ei – un hardware care își poate modifica funcționalitățile cu simplitatea descărcării unei noi aplicații. Ei bine, aeronava Gray Eagle este exact acel tip de sistem.
Ceea ce face aceste platforme unice este capacitatea lor de a rămâne interoperabile cu cadrele existente de comandă, control și partajare a datelor. Arhitectura modulară permite, de asemenea, Armatei SUA și forțelor aliate să integreze noi tehnologii – cum ar fi sisteme radar avansate, capabilități de război electronic sau instrumente de luare a deciziilor bazate pe inteligență artificială – fără a necesita modificări costisitoare sau consumatoare de timp. Pe măsură ce amenințările evoluează, aceste sisteme aeriene fără pilot (UAS) pot evolua alături de ele.
Fiabilitate câștigată în peste 9 milioane de ore de zbor: Un palmares fără egal
GA-ASI a fost recunoscută de mult timp pentru contribuțiile sale la aviația de luptă, cu un palmares definitoriu pentru industrie, care se întinde pe mai mult de trei decenii. Aeronavele companiei, inclusiv Predator®, Reaper® și Gray Eagle, au depășit, în mod colectiv, peste 9 milioane de ore de zbor – o dovadă incontestabilă a fiabilității, anduranței și valorii lor operaționale.
Pentru Armata SUA, aceasta înseamnă că Modernized Gray Eagle ER și Gray Eagle STOL sunt platforme testate în luptă, cu o eficacitate operațională dovedită într-o multitudine de misiuni. Aceste aeronave și-au demonstrat capacitatea de a se adapta și de a prospera sub presiune. Clienții internaționali obțin acces la platforme susținute nu doar de tehnologie de vârf, ci și de decenii de experiență în operațiuni reale, insuflând încredere în capacitatea Gray Eagle de a oferi rezultate.
Versatilitatea misiunii: O multitudine de sarcini utile pentru fiecare scenariu
Unul dintre atributele remarcabile ale Modernized Gray Eagle ER și Gray Eagle STOL este adaptabilitatea sarcinilor utile. Aceste platforme pot fi echipate cu o gamă diversă de senzori, de la camere electro-optice/infraroșii la radar cu deschidere sintetică, module de război electronic și suite de informații de semnalizare. Această versatilitate permite seturi de misiuni care acoperă informații, supraveghere și recunoaștere (ISR); achiziție de ținte; lovituri precise; și multe altele.
Nicăieri nu este versatilitatea misiunii mai utilă decât în teatrul de operații din Indo-Pacific. Forțele americane și aliate trebuie să opereze pe distanțe vaste, adesea în zone cu acces limitat la suport logistic. Acest lucru recompensează o aeronavă eficientă, fiabilă, durabilă și persistentă în toate domeniile. Modernized Gray Eagle ER și Gray Eagle STOL se ridică la înălțimea situației.
Gray Eagle STOL: Pionierul logisticii contestate și al suportului aerian flexibil
Gray Eagle STOL, în special, adaugă un element crucial la această ecuație – capacitatea organică de decolare scurtă (STOL). Aceasta permite aeronavei să opereze de pe aerodromuri austere sau chiar de pe nave militare, eliminând dependența de bazele fixe mari, care ar putea fi țintite de adversari. Poate oferi suport indispensabil cu ISR susținut, reaprovizionare și lovituri, toate în cadrul aceluiași zbor.
Gray Eagle STOL ar putea decola dintr-o bază din zona din spate, încărcat cu provizii pentru forțele SUA sau aliate aflate într-o poziție avansată. Aeronava poate zbura la destinație fără risc pentru un echipaj uman la bord, poate folosi o pistă neamenajată sau improvizată pentru a ateriza și a livra hrană, medicamente și muniție, apoi redecola pentru a survola zona și a asigura supravegherea în timp ce forțele locale recuperează proviziile. Dacă rămân amenințări, Gray Eagle STOL poate fi desfășurat pentru a le angaja sau pentru a coordona cu alte forțe.
Inima recunoașterii și achiziției tintelor: O privire constantă asupra câmpului de luptă
Pentru Armata SUA și forțele armate globale, recunoașterea, căutarea și achiziția țintelor rămân fundamentale pentru războiul modern. Modernized Gray Eagle ER și Gray Eagle STOL s-au dovedit instrumentale în furnizarea de informații acționabile comandanților din multiple domenii – fie că este vorba de urmărirea mișcărilor inamice, monitorizarea țintelor de mare valoare sau securizarea punctelor critice maritime.
Aceste platforme excelează în furnizarea de capabilități ISR persistente, oferind o acoperire continuă a infrastructurii critice, a liniilor frontului și a zonelor contestate. Abilitatea lor de a furniza date aproape în timp real comandanților de la toate nivelurile asigură că luarea deciziilor este informată, rapidă și eficientă. În spațiile de luptă complexe, unde amenințările asimetrice, roiurile de drone și rachetele de croazieră care zboară la joasă înălțime se împletesc cu provocările tradiționale ale adversarilor statali, platformele Gray Eagle oferă o conștientizare situațională fără egal.
Deși noile sisteme mici alimentate cu baterii au un rol pe viitoarele câmpuri de luptă, doar platformele mari, cu aripi lungi, în stilul aeronavelor tradiționale, pot gestiona aceste cerințe esențiale în modul în care Armata SUA și partenerii săi au nevoie.
Avantajul GA-ASI: Liderii mondiali în sistemele aeriene fără pilot
În centrul succesului Modernized Gray Eagle ER și Gray Eagle STOL se află avantajul fundamental al GA-ASI. Cu o istorie de livrare a peste 1.100 de aeronave pe parcursul a trei decenii și avansuri pionierat în aviația de luptă, GA-ASI și-a consolidat reputația de lider mondial în dezvoltarea UAS. Fie că sprijină asistența umanitară, cercetarea științifică sau operațiunile de luptă, sistemele companiei au redefinit rolul platformelor fără pilot în războiul modern.
Pentru Armata SUA și aliații săi globali, Modernized Gray Eagle ER și Gray Eagle STOL de la GA-ASI rămân standardul de aur. Într-o eră definită de evoluția tehnologică rapidă și complexitatea operațională, aceste aeronave reprezintă o investiție vitală în securitatea și eficacitatea viitoare.
Actualitate
Schimbare de putere navală: China comisionează Portavionul Fujian, primul cu catapulte
Actualitate
Criza din Penitenciare: Soluția „salvarea rezerviștilor”, blocată în sertarele ANP?
-
Exclusivacum 4 zileMAFIA DIPLOMATICĂ: CUM MINISTERUL DE EXTERNE A DEVENIT FEUDA „SIRENEI” ȘI A „CONSULILOR” DE PLASTIC, CU PARLAMENTUL PE POST DE TEATRU DE PĂPUȘI!
-
Exclusivacum 5 zileValentin Matei: De la imputernicitul etern la ejectatul toxic – O cronică a incompetenței cu inimioare pe Instagram
-
Exclusivacum 3 zileJilava, pușcăria statului: Între clanuri, cadavre și caricatura justiției!
-
Exclusivacum 15 oreVălenii de Munte: Imperiul crăiesc al corupției și micul dejun ilegal al elitelor!
-
Exclusivacum 5 zileDezastru la Academia de Poliție: Reabilitare de 8,3 milioane de euro, mistuită de vânt și birocrație
-
Exclusivacum 15 oreI.P.J. PRAHOVA, DE LA DOREL LA CARACAL: MAEȘTRII CIRCULUI, SUB BAGHETA GONFLABILĂ A INCOMPETENȚEI! (VIDEO)!
-
Exclusivacum 5 zileInvestiție de peste 16 milioane lei ingropată într-un proiect IT nefuncțional la MAI: REN-FEC, un eșec costisitor?
-
Exclusivacum 2 zileȘefi din Poliția Română, sub lupa procurorilor



