Actualitate
Guvernul se agăța de ideea ca PIB-ul va ajunge la 1031 de miliarde de lei (creștere de 5,5%)

Negând evoluțiile economice reale (creșterea economică reală este sub așteptări – guvernul raportându-se la o creștere economică de 5% înregistrată în primul trimestru pentru a se agăța de ideea ca PIB-ul va ajunge la 1031 de miliarde de lei (creștere de 5,5%), administrația insistă pentru derapaje bugetare. Niciodată de la marea criză din 2009-2012 România nu a mai avut un astfel de derapaj bugetar precum cel consemnat după primele 7 luni ale anului: 2%. Am detaliat pentru psnews, precizeaza analistul Soviani Radu:
Despre rectificarea bugetară pozitivă a lui ”să facem totu’”
Suntem în cel mai complicat moment financiar de după criza din 2009-2012. Acesta este contextul în care apare rectificarea bugetară pe care ministrul finanțelor, Eugen Teodorovici, se străduiește să o prezinte drept ,,pozitivă’’, în fapt ea reprezentând o reașezare a scaunelor pe Titanic.
Negând evoluțiile economice reale (creșterea economică reală este sub așteptări – guvernul raportându-se la o creștere economică de 5% înregistrată în primul trimestru pentru a se agăța de ideea ca PIB-ul va ajunge la 1031 de miliarde de lei (creștere de 5,5%), administrația insistă pentru derapaje bugetare. Niciodată de la marea criză din 2009-2012 România nu a mai avut un astfel de derapaj bugetar precum cel consemnat după primele 7 luni ale anului: 2%. Asta înseamnă că economia a performat sub așteptări, veniturile fiind mai mici decât cele estimate (pe de-o parte pentru că economia a încetinit, pe de altă parte pentru că au fost prost estimate).
Cu o majorare a cheltuielilor față de primele 7 luni ale anului 2018 de 21,5 miliarde de lei (+14,7%) și cu perspectiva majorării sumelor alocate plății pensiilor pentru promisiunile în vigoare după 1 septembrie, realitatea arată că inclusiv proiectul de buget a fost făcut fără să asigure măcar sumele financiare pentru plata integrală a salariilor (serviciilor de informații li s-au alocat sume prin propusa rectificare exact pentru asta, ceea ce arată că reducerea de bugete nu a existat dar și faptul că s-au alocat sume insuficiente pentru plata obligațiilor curente). Dacă adăugăm și faptul că ,,noul buget’’ taie sume de la stradă, școală și spital, vedem că nici măcar nu vorbim despre o adevărată rectificare (care ar trebui să fie indusă nu de proasta/falsa programare bugetară făcută inițial ci de evoluții diferite ale economiei, neașteptate). La noi guvernul explică faptul că va face această rectificare tocmai pentru că nu s-a modificat nimic în proiecția bugetară: economia crește la fel (5,5%), deficitul bugetar rămâne la fel (2,76% din PIB). Ei bine, lucrurile nu stau deloc la fel.
Avem deja un cocktail financiar periculos (cu majorare insuficientă pentru asigurarea cheltuielilor programate a veniturilor, cu majorare a cheltuielilor cu dobânzile cu 10% față de anul trecut pe vremea asta și cu o deteriorare a perspectivelor de creștere economică. Acest coctail face ca datoria deja contractată să fie mai greu și mai scump de finanțat, situație în care, soluția cea mai bună ar fi ca guvernul să se abțină în a mai face cheltuieli suplimentare după perspectivele dorite și nu cele reale de venituri bugetare. Nu o face și prin urmare rezultatul va fi escaladarea tensiunilor bugetare.
S-a abținut în schimb guvernul de a adopta rectificarea săptămâna acesta (și a amânat-o pe luni), invocând un motiv penibil: ,,ca să nu mai fie interpretări’’. Păi tocmai adoptarea rectificării ar fi condus la tăierea interpretărilor. Or, motivul real este că guvernul nu poate face rectificare bugetară decât pe legi existente. Or, nici impozitul haiduc inventate de minți de argați financiar, nici supra-impozitarea pensiilor speciale, nici propusele taxe pe băuturile cu zahăr nu au fost trecute, până la amânare, prin guvern. Explicațiile ministrului finanțelor arată un administrator financiar în derivă, care nu înțelege ce trebuie să facă: ,,la sănătate rămâne bugetul cum a fost alocat la începutul anului (…) la cercetare să vedem cum maximizăm ceea ce avem alocat deja (…) trebuie să se facă toate eforturile posibile ca cei 650 de milioane de Euro alocați din fonduri europene să intre în buget’’, a spus Teodorovici. Nimic diferit față de politica financiară a analfabeților economici de dinainte de 1989 subsumată sub sloganul ,,să facem totul’’. ,,N-ai voie să cheltui bani publici fără să încerci să îi ceri de la Bruxelles pentru a fi rambursați’’. Se ocupă Bruxelles-ul cu rambursarea banilor publici cheltuiți sau se ocupă cu decontarea unor cheltuieli în urma unor proiecte aprobate? Ceea ce ne transmite ministrul Teodorovici este în esență altceva: cum păcălim realitatea financiară – mizăm în rectificarea bugetară umflarea estimărilor de venituri prin fixarea pe hârtie a unor sume provenite din decontări din fonduri europene a unor cheltuieli publice deja făcute, neaprobate ca proiect.
După criza din 2009 a fost adoptată o măsură care spunea însă altceva: niciun proiect care poate fi finanțat din bani europeni nu va fi făcut din fonduri bugetare naționale. Între timp, politicile financiare au mers în sens contrar: bazaconiile cu autostrăzi și spitale în parteneriat public-privat (abandonate de facto), bazaconia cu autostrăzi aprobate în CSAT, din fonduri publice și nu europene și singura realitate de necontestat – asigurarea cheltuielilor curente, majorate, din împrumuturi consistente. Un fel de senzație ,,te simți mai bogat’’ oferită contra voturilor.
Peste această instabilitate bugetară, se adaugă instabilitatea politică: există un risc real ca partidul lui Tăriceanu să trântească în Parlament rectificarea bugetară, ceea ce, în mod real echivalează cu o moțiune de cenzură. Cum tratează ministrul finanțelor, care este și Președinte executiv PSD această aproape certă moțiune? ,,PSD este un partid prea important pentru a fi șantajat’’. Oare șantajul se practică la persoanele/instituțiile realmente mici? Judecând după reeșaparea ideii introducerii impozitului pe bacșiș, ca soluție la căderea veniturilor bugetare în raport de majorarea cheltuielilor, putem vedea întreaga dimensiune a actualei administrații politico-financiare: chelneri de bacșișuri mici. (Paul D.).
Actualitate
Realimentarea flotei aeriene americane: KC-46 Pegasus, singura opțiune viabilă până la apariția NGAS

Forțele Aeriene ale SUA se confruntă cu o nevoie stringentă de a-și moderniza flota de avioane cisternă, iar KC-46 Pegasus de la Boeing pare a fi singura soluție disponibilă pe termen scurt, până la introducerea aeronavei de generație următoare, NGAS, la mijlocul anilor 2030. Cu toate acestea, problemele legate de lanțul de aprovizionare și drepturile de acces la date ar putea reprezenta obstacole pe termen lung, conform unui document recent al serviciului.
Decizia controversată de a achiziționa mai multe KC-46
Conform unei notificări de justificare și aprobare (J&A) publicată de Forțele Aeriene pe 2 octombrie, decizia de a comanda până la 75 de aeronave KC-46 suplimentare a fost motivată de nevoia de a înlocui flota îmbătrânită de KC-135 Stratotanker și de a acoperi intervalul de timp până la disponibilitatea NGAS. Această decizie a necesitat o justificare, deoarece serviciul contractează cu Boeing pentru mai multe avioane cisternă fără o competiție deschisă.
Schimbări de strategie și priorități
Documentul detaliază planurile inițiale ale Forțelor Aeriene de a recapitaliza flota de avioane cisternă prin intermediul programului KC-135 Tanker Recapitalization Program, pentru care au fost primite răspunsuri din partea mai multor companii, inclusiv un parteneriat între Lockheed Martin și Airbus, care concura cu Boeing. Forțele Aeriene au constatat că doar Airbus și Boeing (după retragerea Lockheed din parteneriat) ar putea „îndeplini parțial cerințele preliminare” ale programului, inclusiv cerința ca o soluție să fie gata de implementare până în anul fiscal 2031.
Cu toate acestea, la începutul anului 2025, Forțele Aeriene și-au schimbat direcția, deoarece „amenințările globale în evoluție și prioritățile concurente ale DoD” au transformat NGAS într-o „prioritate”. În acest proces, documentul menționează că Forțele Aeriene au constatat că atât Boeing, cât și Airbus ar avea nevoie de „dezvoltare semnificativă” pentru a îndeplini cerințele programului inițial de recapitalizare. Prin urmare, Forțele Aeriene au considerat că opțiunea de recapitalizare este prea costisitoare, deoarece era necesară și finanțarea dezvoltării platformei NGAS.
Astfel, serviciul a renunțat la cerințele pentru un nou efort de avioane cisternă și a optat, în schimb, pentru utilizarea celor deja existente pentru KC-46 până când NGAS va fi disponibil, conform documentului. Această decizie a deschis practic calea pentru Boeing, deoarece A330 MRTT propus de Airbus ar avea nevoie de „dezvoltare semnificativă pentru a îndeplini cerințele obligatorii”.
Timpul, factorul decisiv
Un factor cheie în decizia de a utiliza cerințele KC-46, conform documentului, a fost timpul. Forțele Aeriene înlocuiesc în prezent flota îmbătrânită de KC-135 Stratotanker cu KC-46, dar livrările Pegasus în baza unui contract existent sunt programate să se încheie în 2030 – cu aproximativ șase ani înainte ca NGAS să fie gata cel mai devreme. Pentru a continua înlocuirea KC-135 cu avioane cisternă mai noi, Forțele Aeriene au nevoie de un avion cisternă care să poată acoperi acest interval de șase ani, ceea ce, conform serviciului, doar KC-46 poate face.
Problemele persistă
Cu toate acestea, achiziționarea mai multor KC-46 va veni cu probleme. Boeing „va trebui să rezolve” problemele legate de diminuarea surselor de producție și lipsa de materiale (DMSMS), împreună cu uzura pieselor, care, conform documentului, afectează atât programul KC-46 actual, cât și extinderea acestuia. În plus, documentul ridică problema negocierii pentru mai multe drepturi asupra datelor tehnice și a software-ului, în special atunci când drepturile actuale sunt „inferioare nivelului necesar” pentru extinderea producției KC-46.
Airbus rămâne în joc
Într-o declarație pentru Breaking Defense, Airbus a afirmat: „Ne menținem soluția noastră dovedită de avioane cisternă și evoluția sa, MRTT+. Airbus rămâne angajat alături de USAF, pe măsură ce aceștia continuă să evalueze soluția lor de realimentare aeriană de generație următoare.”
NGAS: Înapoi în viitor
Soarta NGAS a fost incertă până de curând, deoarece oficialii din administrația Biden au declarat că platforma ar putea fi prea costisitoare, în timp ce bugetul FY26 al Forțelor Aeriene a alocat resurse limitate pentru eforturile de cercetare și dezvoltare.
După cum reiese clar din document, Forțele Aeriene tratează acum NGAS ca pe o nevoie critică, deși se menționează că „calea finală către NGAS nu a fost încă definită, având în vedere prioritățile concurente ale apărării”. Programul a finalizat o analiză a alternativelor, se arată în document, deși sunt în curs de desfășurare activități suplimentare de colectare a informațiilor pentru a rafina cerințele.
Conform generalului John Lamontagne, șeful Comandamentului de Mobilitate Aeriană al Forțelor Aeriene, serviciul a examinat o gamă largă de platforme potențiale – de la avioane de afaceri la aeronave cu corp fuzelat și avioane cisternă stealth, cu „semnătură gestionată” – pentru misiunea NGAS. Se așteaptă ca platforma să opereze în medii periculoase, cum ar fi Indo-Pacificul, unde pistele de aterizare sunt puține, iar sistemele de apărare aeriană sunt formidabile.
Industria se pregătește pentru NGAS
Industria se pregătește să ofere Forțelor Aeriene candidați pentru realimentarea de generație următoare. Conform lui Roderick McLean, vicepreședinte și director general al misiunilor de mobilitate aeriană și maritime la Lockheed, compania se așteaptă ca un avion nou, capabil să supraviețuiască, să fie necesar pentru misiune.
Actualitate
Armata SUA recunoaște și remediază problemele de securitate cibernetică la Platforma NGC2

Armata SUA a anunțat că a atenuat o serie de riscuri de securitate cibernetică descoperite într-o versiune incipientă a platformei sale Next Generation Command and Control (NGC2), potrivit unui memo intern obținut de Breaking Defense.
Alarma trasă de ofițerul sef pentru tehnologie
Documentul, datat 5 septembrie și semnat de Gabriele Chiulli, ofițerul șef pentru tehnologie din cadrul Biroului Șefului pentru Informații al Armatei, avertiza că platforma NGC2 „în starea sa actuală, prezintă deficiențe critice în ceea ce privește controalele fundamentale de securitate, procesele și guvernanța.”
Chiulli a scris că armatei „îi lipsește vizibilitatea și controalele necesare pentru a asigura securitatea și integritatea platformei”. El a adăugat că „se pare că există o grabă de a introduce capabilități în sistem fără o supraveghere reală sau un proces adecvat, ceea ce crește riscul pe măsură ce acest sistem îl amplifică și mai mult.”
Reacție rapidă și măsuri corective
Cu toate acestea, oficialii armatei au declarat pentru Breaking Defense că, în cele trei săptămâni de la redactarea și distribuirea documentului, problemele au fost rezolvate. „Problemele au fost atenuate imediat”, a declarat Leonel Garciga, șeful pentru informații al armatei, într-un comunicat. El a adăugat că „procesele simplificate de securitate cibernetică au fost capabile să identifice rapid și să asiste biroul programului și furnizorul în trierea vulnerabilităților de securitate cibernetică și în implementarea măsurilor de atenuare.”
Integrarea securității cibernetice de la inceput
Generalul-locotenent Jeth Rey, șeful adjunct de stat major la G-6, departamentul armatei responsabil cu securitatea cibernetică și rețelele, a susținut că identificarea timpurie a acestor deficiențe face parte din procesul intenționat al serviciului și că au fost luate măsuri pentru a le corecta.
„Trebuie să includem securitatea cibernetică de la început în proces și cred că asta am făcut”, a spus Rey într-un interviu recent. „Aceasta este o nouă capacitate și am găsit un risc și l-am atenuat imediat. Cred că este o veste bună pentru noi în viitor. Dacă vom continua să privim lucrurile în acest mod și procesele noastre funcționează, sunt mulțumit.”
NGC2: Prioritatea numărul unu pentru modernizare
NGC2 este prioritatea numărul unu a serviciului în materie de modernizare și este conceput pentru a oferi comandanților și unităților o nouă abordare a gestionării informațiilor, a datelor și a comandamentului și controlului cu arhitecturi agile și bazate pe software.
În iulie, armata a acordat aproape 100 de milioane de dolari companiei Anduril și unei echipe de furnizori pentru a dezvolta un prototip al sistemului, care va fi extins la nivelul întregii divizii la Project Convergence Capstone 6 în această vară, cu Divizia 4 Infanterie. Un prototip a fost testat la evenimentul de anul trecut la nivel de batalion. Mai recent, Lockheed Martin și echipa sa au obținut, de asemenea, un contract pentru a dezvolta un strat de date integrat cu Divizia 25 Infanterie.
Ivy Sting: Testare incrementală și adăugare de capabilități
Pe măsură ce armata urmărește să extindă prototipul Anduril la nivelul întregii divizii, Divizia 4 Infanterie a început o serie de evenimente de tip sprint între acum și Project Convergence pentru a adăuga incremental capabilități. Aceste evenimente sunt numite seria Ivy Sting.
Deficiențe identificate în Memo-ul Chiulli
Memo-ul Chiulli, care a fost redactat cu 10 zile înainte de primul eveniment, enumera o serie de preocupări, al căror „efect cumulativ” era că NGC2 părea mai degrabă o „cutie neagră” în care serviciul nu putea controla ce utilizatori fac sau văd pe rețea.
„Lipsa de guvernanță înseamnă că nu există o persoană sau o entitate responsabilă pentru acceptarea acestui risc în numele armatei”, se arată în document. „Având în vedere postura actuală de securitate a platformei și a aplicațiilor terțe găzduite, probabilitatea ca un adversar să obțină acces persistent nedetectabil la platformă necesită ca sistemul să fie tratat ca fiind cu risc foarte ridicat.”
Problemele enumerate includ lipsa controlului accesului și a responsabilității, codul sursă neverificat și vulnerabil pentru aplicațiile terțe, lacune critice în guvernanță și igiena de bază a securității și lipsa guvernanței datelor.
Prima deficiență evidențiată a menționat că sistemul nu avea control al accesului bazat pe roluri, ceea ce înseamnă că, odată ce unui utilizator i se acordă acces, acesta ar avea acces nerestricționat la toate aplicațiile și la toate datele – o anatema pentru principiile mai largi de încredere zero ale Pentagonului. Memo-ul a descris acest lucru ca fiind o defecțiune critică de securitate care ar putea duce la un potențial acces și utilizare abuzivă a informațiilor clasificate.
În ceea ce privește aplicațiile terțe, memo-ul notează că Serviciul Federal de Cloud Palantir care găzduiește aplicațiile într-o metodologie de găzduire a containerelor nu a fost evaluat de armată sau de o politică a CIO a armatei care să susțină funcția de conductă deținută/operată de contractant. Niciuna dintre aplicații nu a fost supusă scanării de rutină a securității aplicațiilor web.
Memo-ul a susținut că sistemul funcționează cu vulnerabilități cunoscute, neatinuate, similar cu desfășurarea unui sistem de arme cu defecte cunoscute. Fără un proprietar clar al misiunii care să își asume responsabilitatea pentru securitatea operațională a sistemului, memo-ul a avertizat că securitatea va fi compromisă.
Măsuri concrete și rezultate pozitive
Oficialii armatei nu au precizat exact cum sau când a fost abordată fiecare presupusă deficiență, dar, la Ivy Sting pe 15 septembrie, NGC2 a funcționat bine, potrivit lui Garciga. El a menționat că procesele simplificate de securitate cibernetică au permis ca Ivy Sting 1 să „avanseze fără întârziere.”
Maiorul Sean Minton, un purtător de cuvânt al armatei, a declarat că „armata este într-o transformare unică în generație pentru a oferi soldaților noștri capabilitățile de care au nevoie rapid.”
„După cum s-a demonstrat în acest caz, postura noastră proactivă de securitate cibernetică este concepută pentru a identifica riscurile și a le atenua, minimizând în același timp efectele asupra forței”, a spus el.
Actualitate
Cursa pentru motoare mai mici: Companiile se luptă pentru contracte pe piața UAV-urilor attritabile, în ciuda incertitudinilor privind CCA
-
Exclusivacum 4 zile
PANICĂ LA MITITELU! Corupții din Poliția Penitenciară, în corzi! Vine DNA-ul?!
-
Exclusivacum 4 zile
Penitenciarul Ploiești: De la gunoaie de lux la instagramul promisiunilor pierdute – Un director cu „APT Limitat” la decență!
-
Exclusivacum 11 ore
Dezamăgire în Poliție: Tineri polițiști vor să renunțe din cauza presiunii, lipsei de sprijin și salarizării precare
-
Exclusivacum 3 zile
Justiția imobiliară română: O nouă modă – Morții dau case, judecătorii pupă cruci, poliția acoperă hoții!
-
Exclusivacum 3 zile
Marioara „ciuruitoarea”, Nichita „smecherul” și justiția „somnoroasă”: Ploieștiul, capitala fraudelor imobiliare?
-
Exclusivacum 5 zile
Panică în MAI: Guvernul vrea creșterea vârstei de pensionare, sindicatul Diamantul avertizează asupra riscurilor și inechităților
-
Exclusivacum o zi
Prahova sub asediu: Cum mafia imobiliară ne vinde sicrie cu vedere. „White Tower”, „City Gate”, „Mărășești”: Triunghiul Bermudelor imobiliare
-
Exclusivacum 4 zile
Coca-Cola: Sifonul penalității de la Ploiești – Cum Nan și gașca au transformat „băutura fericirii” într-un cocktail Molotov de otrăvuri și minciuni!