Actualitate
Prețul puterii în cazul PSD

Nu mai dau de mult doi bani pe sondajele de opinie. Această afirmație aparent abruptă, pe care am făcut-o în repetate rânduri înaintea alegerilor europarlamentare, s-a confirmat cu prisosință. Nicio analiză sociologică nu a fost capabilă să prevadă scorul. Și mai ales uluitoarea prezență la vot, raportată prin rețelele STS. Prin urmare, atunci când încercăm să anticipăm efectul rămânerii la putere în cazul PSD, este obligatoriu să ne raportăm la cu totul altceva decât cercetările de piață. La raționamente de logică formală. Așa stând lucrurile, să vedem care e prețul.
Un partid aflat la guvernare, atunci când urmează să aibă loc trei runde extrem de importante electorale, prezidențialele, localele și parlamentarele, are indiscutabil o serie de avantaje. Împărțind cu abilitate cașcavalul puterii, deși întotdeauna guvernanții susțin că fac acest lucru în mod echitabil, PSD, în alianță cu ALDE pot influența într-o oarecare măsură, în interesul lor, în special activul de partid. Primari, consilieri, parlamentari, care pot fi mobilizați astfel, motivați fiind într-o măsură sporită. Aceștia la rândul lor pot transpira pentru aducerea propriului electorat la urne. Ce nu poate însă să facă niciodată un partid la putere sau o coaliție de partide la putere este să influențeze apăsând pe butoanele bugetare grosul electoratului. Electoratul necaptiv. Din afara bazinului propriu.
S-a demonstrat recent – și asta dincolo de trucul cu referendumul suprapus peste europarlamentare și dincolo de vicierea masivă a prezenței la vot raportate de serviciul secret STS – că mărirea pensiilor în cazul a circa cinci milioane de persoane nu a fost de natură să creeze un scor favorabil partidelor aflate la guvernare. Pensionarii au fost insensibili electoral la acest stimul financiar, pe care l-au considerat și-l vor considera întotdeauna pur și simplu un drept cuvenit. Având în această privință perfectă dreptate. Nici alte categorii sociale, a căror coardă sentimentală a încercat să fie vibrată de către coaliție tot prin utilizarea banilor publici, cum ar fi de pildă medicii sau corpul profesoral, nu au dat semne că ar fi gata să-i răsplătească politic cu prilejul alegerilor pe cei din PSD și ALDE. Așa stând lucrurile, e bine să fim extrem de circumspecți atât noi, cei care încercăm să fim arbitri lucizi ai frământărilor politice din România, cât și sau mai ales judecătorii din teren, atunci când încercăm să luăm în calcul avantajele pe care și le poate crea o formațiune, care are și exercițiul puterii executive.
În schimb, dezavantajele, adică jumătatea goală a paharului, țin de domeniul evidenței. O evidență demonstrată implacabil pe tot parcursul istoriei. Puterea erodează atunci când o exerciți și te alimentează electoral atunci când te afli în opoziție. Într-o democrație, fie ea și labilă cum este democrația românească, marcată sau nu de influența factorului intern al statului subteran și a factorului extern – interesele pragmatice și cinice ale marilor puteri – se manifestă cu o relativă constanță cicluri politice. Alternanța la putere. Chiar dacă PSD, cel mai mare partid politic fiind și cu cel mai important bazin electoral, a stat cel mai mult la putere în România în ultimi 30 de ani, o alternanță la putere a avut totuși loc. Mă refer acum la puterea executivă centrală. Adică la guvernare. Pentru că și o bună parte a opoziției se află tot la putere. În localitățile în care este majoritară. Și prin președintele României. Ei bine, statul prea mult la guvernare uneori poate da bătăi mari de cap. Și poate face mai mult rău decât bine sub aspect electoral. Este în firescul lucrurilor ca cetățeanul să vrea tot timpul mai mult de la Guvern. De la administrația publică locală. Și de la președinte. Aceste speranțe, confruntate cu o realitate care întotdeauna rămâne în urmă, generează nemulțumire. Frustrare. Sau chiar furie. Toate acestea se transformă în vot negativ. Votul negativ este un fenomen implacabil. Factorul intern și factorul extern îl pot doar specula și amplifica. Dar nu-l pot schimba fundamental. La bursa politicii unui stat nesuveran joacă mulți, unii fiind extrem de puternici, dar și aceștia se orientează întotdeauna în funcție de direcția din care bate vântul electoral.
În mod logic și în baza raționamentelor de mai sus, PSD ar fi trebuit de mult timp să se lase ejectat de la guvernare, fie cu ocazia unei moțiuni de cenzură, fie altfel, pentru a evita o erodare prea profundă și pentru a-și putea reîncărca, în opoziție fiind, bateriile electorale. Nu a făcut-o. Ultimul prilej bun ar fi fost cu o lună două înainte de alegerile europarlamentare , astfel încât paratrăsnetul frustrării cetățenilor, al mâniei, al votului negativ să fie mutat în tabăra frontului anti-PSD. Nu s-a întâmplat acest lucru. PSD nu a plecat de la guvernare nici în cel de-al 24-lea ceas, când s-a confruntat cu rezultatele dezastruoase, contrafăcute sau nu, ale unui referendum câștigat de președinte și al unor alegeri europarlamentare câștigate de opoziție. Și nu o face nici acum.
Noua conducere a PSD, având-o în epicentru pe doamna Viorica Dăncilă, consideră că partidul trebuie să rămână până în ultima clipă responsabil față de propriul electorat și că plecarea de la guvernare ar reprezenta un gest de trădare față de cetățenii care i-au dat acestui partid pâinea și cuțitul Executivului. Ca urmare, PSD, de care s-a atașat și ALDE, nu face altceva decât să culeagă electoral ceea ce a semănat ante-electoral. La capătul acestei experiențe, vom putea ști câtă dreptate am avut sau câtă dreptate nu am avut atunci când încă de la începutul acestui an am lansat conceptul auto-ejectării de la guvernare și reîncărcării bateriilor electorale din opoziție. Mai e foarte puțin timp până la alegerile prezidențiale pe care Klaus Iohannis s-a pregătit cinci ani pentru a le pierde, dar pe care le-ar putea totuși câștiga, acum, când i s-a spulberat orice speranță de a mai accesa importanta funcție de președinte al Consiliului European. Iar speranțele sale au reînviat, culmea paradoxului, datorită PSD. Că în final va câștiga nu el, ci Dan Barna, aceasta este o altă chestiune extrem de interesantă, dar care nu îi va aduce PSD-ului niciun beneficiu. Dimpotrivă.
Sunt extrem de curios să văd în ce măsură factorul extern – și aici mă refer exclusiv la Statele Unite – se va arăta dispus să susțină candidatul PSD la prezidențiale și dacă va reuși în jocul geopolitic să îngenuncheze axa Berlin-Paris, după ce în prealabil își va fi adjudecat și o parte din statul subteran. Atrag atenția însă nu numai că Statele Unite pot juca un rol cheie în această campanie prezidențială și că date fiind circumstanțele Casa Albă nu s-ar putea plasa decât în tabăra candidatului PSD, dar și asupra faptului că, pentru a se întâmpla acest lucru, ținând cont de pragmatismul extrem de accentuat al politicii americane, cea mai mare putere a lumii nu va interveni decât dacă ajunge la concluzia că are șanse mari de succes. Altfel, demersul ar reprezenta o înfrângere și o umilire a Washingtonului.
Până una alta, soarta candidatului PSD se joacă cu multe necunoscute, în timp ce cele mai multe date cunoscute o dezavantajează pe doamna Dăncilă, tind să o trimită la sfârșitul acestui an în cel mai bun caz pe banca de rezerve, să o scoată forțat de la guvernare și să provoace un cutremur încă nemaiîntâlnit în PSD, mult mai puternic decât cel înregistrat de toate seismografele la europarlamentare.
Sorin Rosca Stanescu
Actualitate
Forțele Spațiale independente și inovatoare: inițiative pentru combatul orbital și operațiuni dinamicie

Un pachet de programe pentru a răspunde amenințărilor spațiale
Oficiul pentru Capacități Rapide în Spațiu (Space RCO) desfășoară în prezent aproximativ o duzină de programe menite să contracareze amenințările orbitale. Potențial, aceste inițiative vor conduce la dezvoltarea unei „game de produse” de subsisteme, ce vor permite Forței Spațiale să lanseze rapid noi nave spațiale cu mobilitate superioară, a declarat directorul Space RCO, Kelly Hammett.
Colaborare pentru o abordare standardizată în construcția sateliților
Hammett a indicat posibilitatea unei convergențe și parteneriate între Oficiul pentru Conștientizarea Domeniului Spațial și Operațiuni de Luptă (purtați de Col. Byron McClain, de la Space Systems Command) și Space RCO, pentru a adopta o strategie de tip „product line”, adică module și componente standardizate, pentru operațiuni dinamicie în spațiu. Aceasta presupune dezvoltarea de platforme, sarcini utile și interfețe definite, pentru a evita crearea unor sateliți „la comandă” și pentru a avansa spre o abordare repetabilă, agilă și scalabilă în stilul Space Development Agency.
De la personalizări istorice la soluții agile și comerciale
Ideea centrală, explicată de Hammett, este mutarea de la programele unicat, costisitoare și lent de dezvoltare, către platforme predefinite, reutilizabile, pentru operațiuni spațiale dinamice, precum cele utilizate de agențiile și companiile spațiale comerciale. Acest concept va permite diversificarea misiunilor, de la supraveghere la apărare și evitare a coliziunilor, prin utilizarea de „buse” (platforme operative) standardizate.
Proiecte precum Prime Fusion și înlocuirea GSSAP
Hammett a menționat că programul Prime Fusion Pilot Accelerator, implementat în colaborare cu FedTech, are ca scop accelerarea startup-urilor finanțate de capital de risc și integrarea lor cu contractorii consacrați pentru a dezvolta tehnologii de protecție pentru sateliți, precum și sisteme de evaluare și diagnoză bazate pe inteligență artificială și software de procesare video.
Un alt proiect, de natură similară, vizează contractarea de platforme „agile” pentru operațiuni dinamicie în spațiu, inclusiv pentru înlocuirea constelației GSSAP, destinat monitorizării spațiului geostaționar. Oficiul a emis o solicitare de informații pentru producția de platforme autonome, capabile să opereze minimum 48 de ore „near” geostaționar, cu funcții de întreținere orbitala, dezafectare și operațiuni de proximitate, cu termene de răspuns până pe 2 mai.
Software-ul R2C2 – viitorul operațiunilor spațiale
Pentru gestionarea flotelor de sateliți dinamicie, Space RCO dezvoltă software-ul de comandă și control bazat pe cloud, denumit Rapid Resilient Command and Control (R2C2). Acest sistem va deveni standard pentru toate sateliții operaționali, urmând să fie implementat în Delta 9 după 2026 – un nou centru al Forței Spațiale, destinat generării de forțe de război orbital și serviciului de proiecție a forțelor în spațiu.
Învățarea și integrarea în era războiului orbital
Hammett a avertizat că nu fiecare sistem personalizat tradițional va fi compatibil cu Delta 9 și procesul de integrare în R2C2. Astfel, industria trebuie să se adapteze pentru a-și demonstra capabilitatea de a se integra în platforma unică și agilă a Forței Spațiale, pentru a răspunde noilor provocări și operațiuni strategice din spațiu.
Actualitate
DIU și US Northern Command lansează două noi oportunități pentru dezvoltarea capabilităților împotriva dronelor mici de tip UAS

Inițiative pentru combaterea sistemelor neautorizate de aer
Unitatea pentru Inovație în Apărare (DIU), în colaborare cu Comandamentul Northern al SUA (NORTHCOM) și Biroul pentru contracararea UAS-urilor mici (JCO), a anunțat astăzi două noi oportunități pentru industrie pentru dezvoltarea de soluții în domeniul contracarării sistemelor neautorizate de aer (cUAS).
Solicitare pentru capacități de protecție cu impact redus
Prima inițiativă are în vedere o solicitare pentru „capabilități de protecție cu impact redus” (LCD), care să se extindă în întreaga coaliție militară și să integreze actualele programe de contrat UAV de mici dimensiuni. Potrivit DIU, aceste soluții vor contribui la cea de-a doua fază a efortului Replicator al Pentagonului, care urmărește să răspundă la creșterea amenințărilor militare ale Chinei.
Contextul și obiectivele programului Replicator
Primul program, anunțat în august 2023, prevedea distribuirea a mii de sisteme autonome, coste redus, pentru a contracara agresiunea chineză în următorii doi ani. A doua etapă, denumită Replicator 2, se concentrează în special pe soluții cUAS, iar DIU intenționează ca noile capabilități să minimizeze riscurile pentru trupele, civilii și infrastructurile sensibile, atât în interiorul, cât și în afara teritoriului național.
Leverage pentru inovație rapidă și adaptabilă
Solicitarea va folosi procesul DIU de deschidere către soluții comerciale (CSO), care permite colaborarea mai flexibilă și mai rapidă cu companii non-tradiționale din domeniul apărării. DIU speră ca această abordare să reducă timpul necesar pentru inovare și să elimine blocajele sistemice în achiziția de capabilități LCD. Aceasta se aliniază cu ordinul executiv recent, „Modernizarea Achizițiilor de Apărare și Stimularea Inovației în Industria de Apărare“, din luna trecută, ce urmărește accelerarea procesului de achiziție și simplificarea procedurilor pentru cumpărări rapide de tehnologii militare.
Termen și viitoare provocare de inovare
Termenul pentru depunerea ofertelor din partea industriei este 16 mai. În același timp, DIU a anunțat că intenționează să lanseze, în colaborare cu NORTHCOM, o competiție cu premii pentru soluții inovatoare în detectarea, identificarea și urmărirea UAS-urilor, deși detalii suplimentare nu au fost furnizate în acest moment.
Actualitate
Reconfigurare strategică: Armata SUA oprește două programe majore

Încetarea investițiilor: Motorul T901 și FTUAS
Pe măsură ce ies la iveală detalii suplimentare despre reducerile programelor Armatei SUA, un purtător de cuvânt al serviciului a confirmat planurile de a încheia lucrările pentru un nou motor de elicopter și pentru Sistemul Viitor Tactic Aerian fără Pilot (FTUAS). „Oprim investițiile și achizițiile în aceste două programe ca parte a inițiativei de transformare a armatei pentru a elibera resurse și a le reinvesti,” a declarat purtătorul de cuvânt.
Provocările motorului T901 și impactul deciziilor recente
De asemenea cunoscut sub numele de motor T901, Programul de Motor Turbina Îmbunătățită (ITEP) era destinat alimentării elicopterelor UH-60 Black Hawk și AH-64 Apache, oferind cu 50% mai multă putere și o eficiență a consumului de combustibil cu 25% mai bună. Însă, dezvoltarea a întâmpinat obstacole în ultimii ani. În ciuda planurilor Armatei de a închide proiectul, GE continuă dezvoltarea, concentrându-se pe atingerea obiectivelor contractului activ, inclusiv pregătirile pentru primul zbor din acest an.
Sfârșitul FTUAS și schimbarea de strategie
Programul FTUAS, destinat să înlocuiască RQ-7 Shadow, a întâmpinat de asemenea întârzieri, deși companiile Griffon și Textron erau încă în cursa pentru contract. În cadrul unei audieri a Comitetului pentru Servicii Armate al Senatului, senatorul Jack Reed a dezvăluit că Armata a oprit planurile pentru FTUAS. O parte din fondurile economisite va fi direcționată către dezvoltarea accelerată a Bell’s Future Long-Range Assault Aircraft (FLRAA).
Prioritizarea FLRAA: o nouă direcție
Armata a solicitat Bell o strategie pentru a accelera programul FLRAA, cu scopul de a aduce aparatul în dotarea soldaților cât mai curând posibil. „Încercăm să canalizăm resursele spre FLRAA pentru a devansa cronologia de implementare cu ani de zile. Avem nevoie de o aeronavă care să zboare de două ori distanța, cu dublă viteză și capacități superioare”, a menționat purtătorul de cuvânt.
-
Exclusivacum 2 zile
De trei ani, Incisiv de Prahova avertiza: Iată adevărul despre corupția din Penitenciarul Ploiești
-
Exclusivacum 15 ore
Teatru de proastă calitate și impostori de doi bani în Ploiești: Escrocheria anului – doi farisei care-și fură „icoanele” și-și joacă rolurile de-adevărate prosteală
-
Exclusivacum 4 zile
Dezastru în tabăra lui Nicușor Dan: campanie de dezinformare și atacuri neacoperite
-
Exclusivacum 15 ore
Vlad Nichita, la marginea eșecului? Avocatul plătește prețul dezvăluirilor noastre și amână verdictul final
-
Exclusivacum 4 zile
Ordinul MAI [S/7/2018] contrazice deciziile judecătorești privind plata sporurilor în concediu
-
Exclusivacum 2 zile
Scandal la Interne: Sindicatul Diamantul acuză abuzuri grave în acordarea majorărilor salariale „Bayraktar”
-
Featuredacum 2 zile
Unsprezece comercianți suspectați de fraudare a Sistemului de Garanție-Returnare: verificări în curs și semne de întrebare despre „musterii” din Prahova
-
Featuredacum 4 zile
Prioritizare analiză mutări polițiști promoția iunie 2025 pentru reîntregirea familiei