Actualitate
Moțiunea fifty-fifty

O nouă moțiune de cenzură împotriva Guvernului, o nouă realizare purtând marca PNL. Titlul acestei analize sugerează existența unui blat. Există toate indiciile că asta e. Se lucrează în regim de cumeterie. O parte din parlamentarii PSD dorește cu ardoare ca partidul să intre în opoziție. În timp ce o parte a parlamentarilor opoziției, inclusiv din PNL, dorește ca Guvernul Dăncilă să supraviețuiască. Iar cele două fracțiuni, care nu se transformă în niciun fel într-o masă critică decât în plan simbolic, se anulează reciproc. Și iese un fâs.
Cei care doresc din interiorul PSD o retragere strategică de la guvernare au logica lor. Ei știu că indiferent dacă s-a furat sau nu s-a furat la ultimul examen electoral de către unitatea militară numită STS, partidul se confruntă cu cu două deficiențe. A stat trei ani la guvernare, a îndeplinit multe dintre angajamentele electorale, multe altele au rămas în așteptare, dar inevitabil credibilitatea sa s-a erodat. Așa cum se întâmplă oricând în cazul oricărei formațiuni politice, care deține puterea executivă. Mai grav este însă că partidul este practic scindat de către Victor Ponta, care i-a smuls cu sau fără ajutorul STS procente importante și care este pregătit să mai adune cu fărașul parlamentari, primari și consilieri. În timp ce frontul PSD se reduce practic la partidul condus acum de doamna Dăncilă și la ALDE, frontul anti-PSD dispune de două partide cu greutate, PNL și USR, de alte două partide cu masă mai mică ponderală, PMP și Pro România, și de jumătate din UDMR, care, cu abilitate, joacă încă pe ambele fronturi. Prin urmare, PSD nu are la dispoziție un partid mare cu care să se alieze pentru o viitoare guvernare. Aceasta este dreptatea celor care doresc retragerea strategică în opoziție în scopul reîncărcării bateriilor electorale.
Voința acestora însă este anhilată de dârzenia cu care doamna Dăncilă acționează. Dacă doamna Dăncilă și-ar pierde statutul de premier printr-o moțiune de cenzură, care nu ar putea să treacă decâ cu votul frontului PSD, atunci ea nu ar mai avea nicio șansă de a obține la Congres președinția partidului. Și o eventuală nominalizare pentru bătălia având drept obiectiv Palatul Cotroceni. De aceea, Dăncilă a utilizat un truc pe cât de discutabil pe atât de verificat în timp, interzicându-le parlamentarilor PSD să voteze. Astfel încât trădătorii să fie siliți să iasă în față, urmând ca apoi să fie excomunicați. Această măsură are efecte certe. Astfel încât moțiunea de cenzură nu are nicio șansă să treacă. Este însă o soluție profund imorală și probabil ilegală. În conformitate cu Constituția României, votul parlamentarilor în general nu poate fi imperativ iar atunci când este vorba de o moțiune de cenzură, este secret. Dacă doamna Dăncilă nu le permite parlamentarilor PSD să voteze, atunci ambele principii sunt încălcate. Dar, repet, toate partidele mari, pe rând, au procedat din nefericire la fel. Încă un precedent politic periculos, care devine cutumă în Parlament.
Dincolo, în tabăra anti-PSD, în linii mari asistăm la o situație la indigo. În sensul că există parlamentari din toate partidele, inclusiv PNL, care apreciază, având argumente relativ solide, dar așezate într-un raționament cinic, că PSD nu trebuie dat jos de la guvernare. Pentru a se roda și mai mult. Și voința acestora este anihilată. Tot printr-un procedeu nedemocratic. Imoral și posibil ilegal. Pentru că Ludovic Orban, de pildă, a încălcat regula conform căreia votul nu poate fi imperativ. Cum? Amenințându-i pur și simplu pe parlamentarii PNL că vor fi dați afară din partid dacă nu semnează moțiunea de cenzură, dacă absentează de la vot sau dacă votează altfel decât cu bilele la vedere. Ceea ce înseamnă din nou că votul în aceste condiții nu mai poate fi secret.
Și uite așa cele două grupări, să spunem dizidente, din taberele PSD și anti-PSD își anulează reciproc voința politică. Iar moțiunea nu trece, deși ar fi putut să treacă. În ciuda faptului că semnatarii ei nu sunt capabili să propună o alternativă la programul de guvernare al PSD.
Sorin Rosca Stanescu
Actualitate
Acord istoric între Uniunea Europeană și Regatul Unit pentru apărare și securitate post-Brexit

O nouă etapă în colaborarea de securitate
După ani de tensiuni politice generate de Brexit, Uniunea Europeană și Regatul Unit au convenit asupra unui acord de cooperare în domeniul apărării și securității, ca parte a unui pachet economic mai amplu. Anunțul a fost făcut în cadrul unui summit desfășurat la Londra, unde Ursula von der Leyen, președinta Comisiei Europene, a declarat că parteneriatul vizează consolidarea colaborării într-o serie de domenii, inclusiv industrie, mobilitate militară, menținerea păcii, gestionarea crizelor și contracararea amenințărilor hibride.
Primul pas spre integrare în programele europene de apărare
Von der Leyen a subliniat că acest acord reprezintă un „prim pas” către implicarea Regatului Unit în programele și inițiativele de apărare ale UE, dar a menționat că va fi nevoie de negocieri suplimentare pentru ca industria britanică să poată concura pentru achiziții comune, în cadrul proiectului SAFE, care are o valoare de 150 miliarde de euro (aproximativ 169 miliarde de dolari).
Un document comun, semnat tot astăzi între UE și Regatul Unit, menționează că cele două părți “trebuie să exploreze rapid posibilitățile de cooperare sporită, benefică reciproc, create de instrumentul SAFE, odată ce acesta va fi adoptat, în conformitate cu cadrul legal propriu fiecărei părți”.
Initiativa EU ReArm și potențialul pentru companii britanice
Acordul se înscrie în cadrul inițiativei ReArm a UE, estimată la până la 800 de miliarde de euro, destinată creșterii cheltuielilor militare și capacităților industriale din tot continentul. SAFE permite statelor membre să acceseze credite pentru investiții în echipamente militare majore, sporind interoperabilitatea și acoperirea lacunelor militare.
Von der Leyen a afirmat că acest program va „crea noi oportunități pentru industriile de apărare” ale UE și va “contribui la sporirea pregătirii militare”. Decizia Marii Britanii de a părăsi UE în 2020 a restricționat companiile locale de la participarea la contractele de apărare ale blocului comunitar. Cu toate acestea, noul acord deschide perspective semnificative pentru companii precum BAE Systems, Babcock și Rolls Royce.
Reacții mixte și așteptări
Kevin Craven, CEO al organizației britanice ADS Group, a calificat acordul drept “o dezvoltare binevenită”, dar a adăugat că este prea devreme pentru a se bucura, deoarece detaliile nu sunt încă clare:
„Este un pas important, dar încă trebuie să vedem exact cu ce beneficii concrete vine pentru industria de apărare a Marii Britanii.”
De cealaltă parte, Antonio Costa, președintele Consiliului European, a salutat acordurile ca pe un “nou început” în relația UE-Regatul Unit, afirmând că acestea “reprezintă mai mult decât simple documente, ci un angajament comun pentru securitate, prosperitate și dezvoltare”.
Împreună, liderii promit o colaborare mai profundă în apărare și un rol întărit pentru Europa în comunul front NATO, precum și sprijin pentru eforturile de pace din Ucraina, inclusiv prin sancțiuni suplimentare împotriva Rusiei.
Un angajament politic, cu semne de întrebare despre ambiție
Premierul britanic Keir Starmer a subliniat că noua înțelegere de comerț asigură Regatului Unit cel mai bun acces la piața UE, păstrând totodată angajamentele de a nu reîntregi unilateral piața unică, uniunea vamală sau libertatea de mișcare.
Pe de altă parte, expertul Ed Arnold de la Royal United Services Institute a exprimat scepticism cu privire la nivelul de ambiție al acestui parteneriat, menționând lipsa de „obiective concrete sau repere realizabile” până în prezent.
Actualitate
Odin plyus nol’ ravno odin. Matematika vsegda prosta.

Nikushor Dan, novyy prezident Rumynii: yavnaya pobeda na vyborakh, sostyazaniyakh i politicheskikh vyzovakh
Actualitate
Necesitatea urgentă a NATO de a-și moderniza capacitățile de război electronic
-
Exclusivacum 2 zile
Jaf și corupție la nivel național: Incisiv de Prahova dezvăluie adevărul despre mafia deșeurilor din Prahova – autoritățile, complice sau ineficiente?
-
Exclusivacum 5 zile
Poluare suspectă la Coca-Cola HBC Ploiești: Autoritățile, în alertă!
-
Exclusivacum 3 zile
Electromecanica Ploiești: O promisiune minciunoasă? Cum Sistemul Antigrindină joacă la două capete, ignorând disperarea fermierilor
-
Actualitateacum 4 zile
Frauda electorală în Republica Moldova: o criză în plină desfășurare
-
Exclusivacum 17 ore
Corupție și afaceri cu statul în Vălenii de Munte: Lumea ascunsă a ilegalităților și a înțelegerilor oculte
-
Exclusivacum 17 ore
Ploieștiul, orașul sfidării și al corupției: de la stalpi montati la mașini pe trotuar/O nouă fază a scandalului WHITE TOWER
-
Exclusivacum 4 zile
Împuternicirea pe funcție: de excepție, aproape regulă în MAI
-
Exclusivacum 17 ore
Scandalul Coca-Cola din România: Între practici ilegale, manipulare și protecție dubioasă