Actualitate
Tentativa lui Iohannis de a forma în 2019 o Convenție Democratică Zombie a eșuat

Analistul Radu Soviani consideră, într-o declarație pentru PSnews, că respingerea moțiunii de cenzură depusă de partidele de opoziție împotriva Guvernului Dăncilă transmite semnale extrem de puternice atât pentru cei ”nemoționați”, cât și pentru ”moționatori”.
,,Respingerea moțiunii de cenzură față de guvernul Dăncilă, care a îmbrățișat doar 200 de voturi (43% din membrii Parlamentului) față de 233 necesare este de natură să transmită semnale extrem de puternice atât pentru cei ”nemoționați”, cât și pentru ”moționatori”. În primul rând, moționatorii înregistrează un prim eșec în tentativa declanșată de Președintele Iohannis de a reînvia Convenția Democratică din România, botezată acum ,,Acord Politic Național’’. În al doilea rând, mobilizarea moționatorilor de a aduna voturi de la PSD se dovedește, cel puțin prin prisma efectului, că a fost ,,doar din gură’’. Întrebarea lui Dăncilă a fost legitimă ..Chiar vă doriți să veniți la guvernare?’’ și a subsumat goliciunea moțiunii de cenzură. Personal, m-am oprit din citit textul moțiunii după primele două paragrafe. Goliciunea și superficialitatea moționatorilor a fost devoalată și de discursuri: Dan Barna de la USR refuză încă să vadă că Dragnea a intrat în temniță sub mandatul de premier al Vioricăi Dăncilă și să dovedească lipsă de viziune: ,,guvernul Dăncilă este marcă înregistrată Liviu Dragnea’’, în condițiile în care Dăncilă se desprinde de combinatori gen Darius Vâlcov, iar Dan Barna încă nu realizeză că prin întemnințarea lui Liviu Dragnea, el și USR au rămas fără ,,raison d’etre’’.
În privința moționaților, rămași la guvernare – e important ce vor face de acum încolo dar mai ales ce se vor abține să facă. Este bine că doamna Dăncilă a respins repetat intențiile de abrogare a OUG 114 și asta pentru un singur motiv, de altfel singurul rezonabil pentru existența OUG114: urmărirea transferurilor de active bancare, care rămâne. În felul acesta, OUG114 și Dăncilă demonstrează determinarea în a fixa circuitul banilor, ceea ce, în opinia mea, va conduce și la primele cercetări în perioada următoare a spălărilor de bani făcute prin sistemul bancar românesc, la supravegherea BNR-ului condus de Mugur Isărescu și în frauda bugetului de stat. Restul prevederilor din OUG114 au fost deja îndulcite, dar din păcăte, unele dintre cele nocive prin care guvernarea economică proastă Vâlcov-Teodorovici au încercat să exporte propria incompetență în taxe noi pentru români, au fost deja incluse în prețuri mai mari – și nu mă refer la taxa pe active financiare, care în esență trasează circuitul banilor”, a declarat Radu Soviani.
Totodată, Soviani susține că „PNL și USR, într-adevăr, nu au vrut să ajungă la guvernare, iar tentativa lui Iohannis de a forma în 2019 o Convenție Democratică Zombie, a eșuat”.
”Pe de altă parte, Viorica Dăncilă a arătat că se încred prea mult în cifrele comunicate de INS și în prognozele umflate de Vâlcov prin Comisia Națională de Prognoză. Nu realizează încă Dăncilă faptul că, deși datoria publică a rămas relativ constantă ca procent în PIB, în termeni nominali, în ultimii ani (de creștere economică), datoria publică a crescut mai mult decât a crescut în criză. Deja aproape de jumătate din deficit reprezintă numai cheltuieli cu dobânzi, iar comparația că datoria publică este mai mică decât în alte state europene (ca procent în PIB, și neurmărită nominal) este o cacofonie economică: alte state au datorie mai mare dar îi costă semnificativ mai puțin finanțarea ei. Și toate celelalte state au folosit perioada de creștere economică pentru diminuarea deficitului și nu pentru majorarea sa.
Concluzia fermă pe care o pot trage după rezultatul acestei moțiuni de cenzură este dublă: PNL și USR, într-adevăr, nu au vrut să ajungă la guvernare, iar tentativa lui Iohannis de a forma în 2019 o Convenție Democratică Zombie, a eșuat”, a conchis acesta.
Parlamentul reunit a respins, marți, moțiunea de cenzură. Au fost 200 de voturi „pentru”, iar ca să fie demis Guvernul în favoarea moțiunii de cenzură ar fi trebuit să voteze cel puțin 233 de parlamentari.
Actualitate
Acord istoric între Uniunea Europeană și Regatul Unit pentru apărare și securitate post-Brexit

O nouă etapă în colaborarea de securitate
După ani de tensiuni politice generate de Brexit, Uniunea Europeană și Regatul Unit au convenit asupra unui acord de cooperare în domeniul apărării și securității, ca parte a unui pachet economic mai amplu. Anunțul a fost făcut în cadrul unui summit desfășurat la Londra, unde Ursula von der Leyen, președinta Comisiei Europene, a declarat că parteneriatul vizează consolidarea colaborării într-o serie de domenii, inclusiv industrie, mobilitate militară, menținerea păcii, gestionarea crizelor și contracararea amenințărilor hibride.
Primul pas spre integrare în programele europene de apărare
Von der Leyen a subliniat că acest acord reprezintă un „prim pas” către implicarea Regatului Unit în programele și inițiativele de apărare ale UE, dar a menționat că va fi nevoie de negocieri suplimentare pentru ca industria britanică să poată concura pentru achiziții comune, în cadrul proiectului SAFE, care are o valoare de 150 miliarde de euro (aproximativ 169 miliarde de dolari).
Un document comun, semnat tot astăzi între UE și Regatul Unit, menționează că cele două părți “trebuie să exploreze rapid posibilitățile de cooperare sporită, benefică reciproc, create de instrumentul SAFE, odată ce acesta va fi adoptat, în conformitate cu cadrul legal propriu fiecărei părți”.
Initiativa EU ReArm și potențialul pentru companii britanice
Acordul se înscrie în cadrul inițiativei ReArm a UE, estimată la până la 800 de miliarde de euro, destinată creșterii cheltuielilor militare și capacităților industriale din tot continentul. SAFE permite statelor membre să acceseze credite pentru investiții în echipamente militare majore, sporind interoperabilitatea și acoperirea lacunelor militare.
Von der Leyen a afirmat că acest program va „crea noi oportunități pentru industriile de apărare” ale UE și va “contribui la sporirea pregătirii militare”. Decizia Marii Britanii de a părăsi UE în 2020 a restricționat companiile locale de la participarea la contractele de apărare ale blocului comunitar. Cu toate acestea, noul acord deschide perspective semnificative pentru companii precum BAE Systems, Babcock și Rolls Royce.
Reacții mixte și așteptări
Kevin Craven, CEO al organizației britanice ADS Group, a calificat acordul drept “o dezvoltare binevenită”, dar a adăugat că este prea devreme pentru a se bucura, deoarece detaliile nu sunt încă clare:
„Este un pas important, dar încă trebuie să vedem exact cu ce beneficii concrete vine pentru industria de apărare a Marii Britanii.”
De cealaltă parte, Antonio Costa, președintele Consiliului European, a salutat acordurile ca pe un “nou început” în relația UE-Regatul Unit, afirmând că acestea “reprezintă mai mult decât simple documente, ci un angajament comun pentru securitate, prosperitate și dezvoltare”.
Împreună, liderii promit o colaborare mai profundă în apărare și un rol întărit pentru Europa în comunul front NATO, precum și sprijin pentru eforturile de pace din Ucraina, inclusiv prin sancțiuni suplimentare împotriva Rusiei.
Un angajament politic, cu semne de întrebare despre ambiție
Premierul britanic Keir Starmer a subliniat că noua înțelegere de comerț asigură Regatului Unit cel mai bun acces la piața UE, păstrând totodată angajamentele de a nu reîntregi unilateral piața unică, uniunea vamală sau libertatea de mișcare.
Pe de altă parte, expertul Ed Arnold de la Royal United Services Institute a exprimat scepticism cu privire la nivelul de ambiție al acestui parteneriat, menționând lipsa de „obiective concrete sau repere realizabile” până în prezent.
Actualitate
Odin plyus nol’ ravno odin. Matematika vsegda prosta.

Nikushor Dan, novyy prezident Rumynii: yavnaya pobeda na vyborakh, sostyazaniyakh i politicheskikh vyzovakh
Actualitate
Necesitatea urgentă a NATO de a-și moderniza capacitățile de război electronic
-
Exclusivacum 2 zile
Jaf și corupție la nivel național: Incisiv de Prahova dezvăluie adevărul despre mafia deșeurilor din Prahova – autoritățile, complice sau ineficiente?
-
Exclusivacum 5 zile
Poluare suspectă la Coca-Cola HBC Ploiești: Autoritățile, în alertă!
-
Exclusivacum 3 zile
Electromecanica Ploiești: O promisiune minciunoasă? Cum Sistemul Antigrindină joacă la două capete, ignorând disperarea fermierilor
-
Actualitateacum 4 zile
Frauda electorală în Republica Moldova: o criză în plină desfășurare
-
Exclusivacum 18 ore
Corupție și afaceri cu statul în Vălenii de Munte: Lumea ascunsă a ilegalităților și a înțelegerilor oculte
-
Exclusivacum 18 ore
Ploieștiul, orașul sfidării și al corupției: de la stalpi montati la mașini pe trotuar/O nouă fază a scandalului WHITE TOWER
-
Exclusivacum 4 zile
Împuternicirea pe funcție: de excepție, aproape regulă în MAI
-
Exclusivacum 18 ore
Scandalul Coca-Cola din România: Între practici ilegale, manipulare și protecție dubioasă