Connect with us

Actualitate

Despre riscul votului online, vot mult dorit de catre activistii USR si nu numai!

Publicat

pe

Votul electronic nu este încă o soluție

Astăzi, România nu poate implementa niciun sistem de vot prin Internet, care să asigure securitatea votului în condiții de anonimat, imposibilitatea fraudei și auditarea pe scara largă a unui astfel de sistem și a rezultatelor, indiferent de soluția tehnică aleasă, din motivele explicate mai jos. Riscurile sunt mult prea mari față de potențialele beneficii și de aceea sunt extrem de puține state în lume care au astfel de sisteme funcționale.

Considerăm că este inutil și total neproductiv sa vorbim despre o inițiativă legislativă anume. Peste 5 ani, în funcție de dezvoltările tehnologice, am putea să reanalizăm această concluzie.

Pe larg, despre problemele votului electronic

Acum 4 ani, în 2015, a existat un mare avânt pentru adoptarea votului electronic și, mai exact, a votului pe Internet, pentru prima dată în România. Am scris atunci mai multe articole [1], analizând atât situația din România, cât și din străinătate.

Acum, după 4 ani de relativă liniște pe frontul mioritic, această idee nefastă se arată din nou, fără a avea măcar o dezbatere substanțială pe analize științifice și fără a le cere experților în securitate informatică să studieze mai în detaliu riscurile și problemele inerente.

În primul rând, înțelegem problemele repetate ale votului în diaspora, inclusiv dorința absolut normală într-o societate care își dorește digitalizarea de a găsi o soluție electronică, care ar putea să rezolve nu doar problema participării la vot, dar și pe cea a deplasării la urne, în situația în care ești departe de locul unde trebuie să votezi. Cei de la Centrul de Inovare Publică au analizat mai în detaliu opțiunile alternative pentru îmbunătățirea votului din diaspora, inclusiv pentru proximele alegeri. Soluțiile se bazează pe îmbunătățirea votului pe hârtie, nicidecum pe folosirea votului pe Internet.

Noi ne vom raporta exclusiv la votul prin Internet, propus de mai multe partide prin diverse inițiative legislative în Parlament, care are probleme multiple la nivel principial, indiferent de soluția aleasă, exprimate pe scurt: securitatea votului în condiții de anonimat, fraudabilitatea și auditabilitatea.

De asemenea, ar trebui să mai evidențiem 3 aspecte noi, care au apărut după 2015:

  • Sunt relativ extrem de puține state care au sisteme de vot prin Internet (cu excepția notabilă a Estoniei). În schimb, Franța a renunțat la votul prin Internet în 2017 din motive de securitate, iar după un studiu realizat in 2017, Canada a decis sa nu permită votul online în alegeri federale din motive similare, la fel ca multe alegeri statale. Iar în 2019 Elevetia a renuntat la sistemul de vot electronic la urmatoarele alegeri, dupa ce s-a demonstrat ca nu este sigur.
  • Au existat dezvoltări tehnologice noi în ultimii ani, ce ne pot face mai optimiști cu privire la existența în viitor a unui astfel de sistem, dar nu trebuie să comparăm sisteme de autentificare din zona de Internet banking, unde este necesară identificarea continuă a clientului și unde există riscuri de securitate (dar pe care instituțiile bancare le pot asigura cu societăți de asigurare). În votul online nu există nicio plasă de siguranță, dacă ceva a mers greșit, iar nevoia de secretizare a votului se complică cu necesitatea asigurării anonimității votului.
  • Pentru a înțelege cât de departe suntem încă de un sistem de vot prin Internet funcțional, considerăm că cea mai apropiată șansă este cea inițiată de DARPA în SUA, care a anunțat abia în martie 2019 un proiect de 10 milioane de dolari pentru crearea unui sistem de vot open source, dar nu prin Internet, ci cu mașini de vot (deci secure hardware), sistem care ar trebui validat la două conferințe majore de securitate informatică (DEFCON), deci imposibil de aplicat înainte de 2021. Acest exemplu ar trebui să demonstreze cât de complicat tehnic este sistemul, dar și nivelul de securitate care trebuie dovedit pentru ca orice sistem de vot electronic să îndeplinească niște cerințe de securitate minimale.Explicat prozaic: Nu e vorba de vot prin Internet, ci de vot prin mașini de vot, unde mașina este sigură din punct de vedere hardware. La DEFCON, participarea este gratuită pentru toți hackerii. Dacă reușește ceva să supraviețuiască unui DEFCON, e spectaculos. Dacă reușește să supraviețuiască la două DEFCON-uri, e un miracol!

De atunci până acum, situația de fond nu s-a schimbat, problemele rămânând aceleași în mare. Așadar, un sistem de vot electronic prin Internet este nefezabil din punct de vedere tehnic în condițiile actuale (sau în condiții care pot fi întrevăzute pe termen scurt sau mediu), deci opțiunea votului electronic este o falsă ipoteză.

Astfel, sunt 3 elemente nesigure în orice comunicație:

  1. Dispozitivul utilizatorului: Calculatorul de la care votul prin Internet se transmite nu poate fi sigur. Aceasta depinde doar de măsurile de securitate ale calculatorului folosit pentru a vota (care sunt aproape imposibil de verificat pentru fiecare calculator în parte). Infectarea calculatoarelor care rulează pe Windows (care sunt majoritatea) este extrem de ușoară.

Explicat simplu: Tu votezi candidatul A și de pe calculatorul tău pleacă faptul că ai votat candidatul B.

  1. Conexiunea prin care are loc comunicația între dispozitivul utilizatorului și server: Există posibilitatea criptării de la un capăt la altul, dar tehnologiile de criptare nu au fost niciodată și nu au cum să fie, chiar și din punct de vedere teoretic, infailibile. Membrii comunității de securitate informatică știu asta de multă vreme iar pentru restul populației aceste lucruri au fost dovedite de ultimele revelații ale lui Edward Snowden: comunicațiile pot fi accesate și modificate cel puțin de NSA și alte agenții de securitate externe.

Explicat simplu: Tu votezi candidatul A și de pe calculatorul tău pleacă faptul că ai votat candidatul A, dar ajunge la final faptul că ai votat candidatul B.

 

  1. Serverul: Calculatorul care primește votul cu software-ul care contorizează poate că e sigur (deși orice expert în securitate informatică va spune că niciun calculator conectat la rețea nu poate fi sigur). Soft-ul de primire și contorizare a voturilor este imposibil de auditat perfect, astfel încât rezultatul votului poate fi ușor falsificat (indiferent de software-ul folosit), în special de națiuni care angajează hackeri (vezi incidentele recente cu Rusia sau chiar Coreea de Nord). Dacă nu este public codul sursă al software-ului, acest software este, practic, o cutie neagră în care bagi votul și nu se știe ce iese. Dacă este public codul sursă al software-ului, riscul este mai mic, însă posibilitatea de a găsi cineva o gaură de securitate pe care să nu o raporteze, ci să o exploateze în interes propriu, este uriașă. Putem să spunem că e obligatoriu să fie open Source software codul, sau să se facă auditări exhaustive, dar ce se întâmplă de la codul sursă până la executabilul / executabilele care rulează pe dispozitivele respective este o cale foarte lungă. Pot fi găsite breșe în codul sursă, poate fi atacat compilatorul astfel încât executatbilele create să facă altceva decât spune codul sursă, pot fi înlocuite executatbilele create corect cu executabile compromise înaintea sau chiar în timpul votului. Atacatorii pot fi la distanță sau se pot ascunde chiar printre cei care organizează votul. Suprafața de atac (attack surface) este imensă și, cu cât sistemul devine mai complex, cu atât suprafața de atac crește ca un balon. Și asta se aplică atât pentru software-ul de pe server cât și pentru software-ul de pe dispozitivul utilizatorului (alegătorului).

Explicat simplu: Tu votezi candidatul A și de pe calculatorul tău pleacă faptul că ai votat candidatul A, ajunge la calculatorul care face contorizarea că ai votat candidatul A. Cu toate acestea, în contorizarea voturilor, unde cineva cu interes a avut acces și se notează că ai votat candidatul B.

Mai sunt și multe alte probleme conexe:

  • Secretul și anonimatul votului nu pot fi asigurate. Explicat simplu: Tu votezi candidatul A și cineva poate ști ca ai votat candidatul A. Sunt mulți care spun “În ziua de azi, avem online banking, comerț electronic, comunicații criptate etc. De ce nu avem și vot pe Internet?”
    Răspunsul este un pic mai tehnic, dar crucial: modelul de securitate în cazul domeniilor online banking / comerț electronic / comunicații criptate etc. și cel din cazul votului pe Internet diferă în mod fundamental și radical. În cazurile enumerate, utilizatorul și serverul au același obiectiv: să comunice în siguranță și nimeni altcineva să nu interfereze cu comunicația lor. Ambele părți au același scop și lucrează împreună pentru a atinge acest scop. Chiar și în aceste condiții, există fraude ale sistemului, acoperite de obicei de bănci – fie direct, fie prin asigurare. La votul pe Internet, utilizatorul și serverul au doar parțial același obiectiv: ambii vor să contorizeze votul în mod corect, dar utilizatorul vrea și să-și păstreze anonimatul, în timp ce serverul ar vrea ca utilizatorul să nu fie anonim, pentru a verifica dreptul la vot și a împiedica votul multiplu. Așadar, ca în cazul sistemului de vot pe Internet din Estonia, se poate folosi o procedură complicată, dar până la urmă neverificabilă, pentru încercarea parțială de asigurare anonimității utilizatorului (alegătorului).
    Nu în ultimul rând, secretul votului și anonimitatea sunt un drept al omului, recunoscut prin Convenția Internațională privind Drepturile Civile și Politice (International Covenant on Civil and Political Rights)[2]. România a aderat la această Convenție ONU pe 27 iunie 1968, a ratificat-o pe 9 decembrie 1974 și aceasta a intrat în vigoare în România pe 23 martie 1976. Doar declararea faptului că secretul votului este important, fără garanții temeinice, este inutilă. Niciun sistem de vot pe Internet nu poate, la nivel tehnic, să ofere aceste garanții și se pare că această stare de fapt nu se va schimba, în mod realist, în viitorul apropiat sau mediu.
  • Sistemul de vot pe hârtie este robust la atacuri: Sistemul de vot pe hârtie este, de fapt, un sistem masiv distribuit și foarte robust. Este foarte greu să corupi întregul sistem. Poți corupe părți, mai mici sau mai mari ale acestuia, dar întregul sistem nu poate fi corupt cu ușurință. Practic, singura excepție care poate fi dată când un astfel de sistem a fost corupt în întregime în România este cea a alegerilor fraudate de către comuniști după ce de-Al Doilea Război Mondial. Dar acest lucru a fost posibil doar din cauza ocupației sovietice, așa că putem să spunem că situația era una excepțională. Într-o situație normală, fraudarea completă a alegerilor desfășurate pe hârtie este de domeniul teoriei, dar imposibilă în practică. În cazul unui sistem de vot electronic, situația se schimbă dramatic. Cu cât porțiuni mai mari ale sistemului sunt informatizate, cu atât sistemul devine mai centralizat. Cu cât sistemul este mai centralizat, cu atât orice compromitere a sistemului ridică spectrul compromiterii complete a votului. Un sistem de vot pe Internet reprezintă maximul de informatizare al unui sistem de vot și, prin urmare, reprezintă maximul de centralizare al unui sistem de vot. Așadar, compromiterea acestui sistem duce la compromiterea în întregime a tuturor voturilor sau a suficiente voturi pentru a determina câștigătorul.
  • Sistemul pe hârtie permite reverificarea procesului și rezultatelor sistemului de votare de la un capăt la celalalt, pe când sistemul electronic nu permite această facilitate, datele electronice fiind în esența lor volatile, deci este improbabilă verificarea lui, mai ales în condițiile asigurarii anonimitătii votului. Explicat simplu: Cum poți verifica faptul că cei care au votat candidatul A au fost înregistrați ca votând A?
  • Autentificare: cum trimiți datele de acces în sistem astfel încât nimeni să nu aibă acces la ele în afara alegătorului? Experiența cu Poșta Romana pentru trimiterea cardurilor de sănătate (total nesigură) ne arată că statul român nu are o minimă competență în acest sens.
  • Utilizabilitate: Cum te asiguri că software-ul este făcut suficient de „pe înțelesul tuturor” astfel încât cel care votează A să înțeleagă faptul că votează A și nu B?
  • Observabilitate: Cum găsești niște observatori care chiar pot să auditeze tot sistemul de la un capăt la altul? Cum pot observatorii să observe toate “secțiile de votare” dacă practic secția de votare se mută în calculatorul personal?
  • Suport tehnic: Cum poți să asiguri răspunsurile tehnice corecte și inteligibile la întrebările primite de la toți cei interesați?

Concluzie: Nivelul tehnic actual nu permite asigurarea unui sistem electronic de vot (și cu atât mai puțin a unui sistem de vot prin Internet) la un nivel de siguranță măcar acceptabil.

Autori: Matei-Eugen Vasile si Bogdan Manolea- Redacția ApTI

Bibliografie relevantă:

 

[1]. Pentru referință, iată, mai întâi, link-uri către toată seria de articole ApTI din 2015 privind votul electronic:

https://apti.ro/raspuns-apti-consultare-sar-vot-electronic

https://apti.ro/consultare-sar-vot-electronic-aar

https://apti.ro/workshop-tehnic-vot-electronic

https://apti.ro/electronic-voting-workshop-after-action-report

https://apti.ro/votul-electronic-in-lume

https://apti.ro/esecurile-votului-electronic-partea-1

https://apti.ro/esecurile-votului-electronic-partea-2

https://apti.ro/privire-critica-vot-estionia

https://apti.ro/vot_electronic_pozitie_de_politici_publice_apti_sponge

Cerem scuze tuturor în privința referințelor din link-urile de mai sus care, din păcate, după 4 ani, nu mai sunt funcționale. Ar fi fost un adevărat miracol să mai fie! Dar, chiar și așa, resursele respective pot fi regăsite și în ziua de azi cu relativă ușurință de un cititor interesat și cu acces la oricare motor de căutare.

[2] Convenția Internațională privind Drepturile Civile și Politice (International Covenant on Civil and Political Rights) spune la Articolul 25 (b): „Every citizen shall have the right and the opportunity, without any of the distinctions mentioned in article 2 and without unreasonable restrictions: […] (b) To vote and to be elected at genuine periodic elections which shall be by universal and equal suffrage and shall be held by secret ballot, guaranteeing the free expression of the will of the electors; […]”.

Photo credit: smjbk on Visualhunt / CC BY

 

Actualitate

NGA alocă 708 milioane de dolari Startup-ului Enabled Intelligence: Viziunea artificială, cheia noii generații de informații geospațiale!

Publicat

pe

De

Agenția Națională de Informații Geospațiale (NGA) a acordat startup-ului Enabled Intelligence un contract masiv, evaluat la până la 708 milioane de dolari pe o perioadă de maxim șapte ani. Parteneriatul strategic vizează antrenarea sistemelor de viziune computerizată bazate pe inteligență artificială, un pilon esențial pentru viitorul informațiilor geospațiale americane.

Programul Sequoia: Etichetarea datelor pentru ochiul AI din spațiu

Sub umbrela programului Sequoia, Enabled Intelligence va furniza servicii de etichetare a datelor. Această sarcină fundamentală permite sistemelor de inteligență artificială (AI) și învățare automată (ML) să discrimineze cu precizie între diverse obiecte în imagini. Concret, efortul implică învățarea sistemelor să proceseze imagini satelitare complexe și să identifice ținte de interes specifice, o capacitate crucială pentru monitorizarea globală.

O investiție record: Cel mai mare proiect de etichetare AI al Guvernului SUA

Efortul de etichetare a datelor reprezintă o capacitate fundamentală, în special pentru vastul program Maven al NGA. Oficialii NGA confirmă că acest contract reprezintă cel mai mare proiect de etichetare a datelor AI al guvernului american până în prezent. NGA a preluat gestionarea programului Maven de la Departamentul Apărării în 2022, integrând astfel această componentă vitală în strategia sa.

Contribuția NGA și parteneriatele strategice

„Contractul SEQUOIA va sprijini activitățile de etichetare a datelor pentru capabilitățile de AI și învățare automată (AI/ML) în domeniul informațiilor geospațiale (GEOINT) în cadrul mai multor programe și direcții din cadrul NGA și al membrilor comunității mai largi a Departamentului de Război (DoW) și a Comunității de Informații,” se arată într-un comunicat de presă emis luni de Enabled Intelligence. NGA, responsabilă cu colectarea și analiza imaginilor satelitare și aeriene, diseminează produse GEOINT, precum hărți 3D, către utilizatori din întregul guvern american, inclusiv lideri ai DoD și comandanți militari.

Un Startup specializat, in miezul securității naționale

Fondată în 2020 și finanțată prin capital de risc, Enabled Intelligence, cu sediul în Virginia, este specializată în etichetarea datelor AI pentru sistemele clasificate. Pentru programul Sequoia, firma a încheiat parteneriate strategice cu giganți precum BAE Systems, Vantor (fostul Maxar Intelligence), Whiteboard Federal și alți jucători importanți din industrie, consolidându-și astfel rolul esențial în modernizarea infrastructurii de informații a Statelor Unite.

Citeste in continuare

Actualitate

Alertă de la supraveghetori: Programul naval de miliarde al Gărzii de Coastă, riscă blocaje și costuri exorbitante

Publicat

pe

De

Un organism de supraveghere guvernamental trage un semnal de alarmă serios cu privire la programul de construcție navală al Gărzii de Coastă, destinat să livreze o nouă clasă de nave esențiale pentru misiuni de aplicare a legii și de căutare-salvare. Biroul de Responsabilitate Guvernamentală (GAO) avertizează că decizia Gărzii de Coastă de a începe construcția înainte de a avea un design stabil al navelor Offshore Patrol Cutter (OPC) amenință cu „reparări costisitoare” și „întârzieri de program”.

Programul în cauză vizează înlocuirea vaselor învechite cu o nouă clasă de nave OPC, vitale pentru operațiunile de patrulare și siguranță maritimă. Pentru realizarea acestora, Garda de Coastă a contractat două companii: Eastern Shipbuilding Group din Florida pentru faza 1 și Austal USA din Alabama pentru faza 2.

Faza 2: Început sub amenințarea instabilității designului

Conform raportului GAO publicat marți, constructorul din faza 2, Austal USA, și Garda de Coastă au adoptat unele „bune practici” în timpul dezvoltării designului pentru faza a doua, inclusiv revizuiri colaborative care au facilitat decizii rapide. Însă, avertismentul principal al GAO este că „construcția OPC 5 a început în august 2024 fără un design stabil”. Continuarea construcției altor nave OPC din faza a doua înainte de stabilizarea designului, așa cum intenționează Garda de Coastă, „mărește riscul ca și faza a doua să se confrunte cu reparații costisitoare și întârzieri de program”.

Miliarde de dolari și intârzieri cronice

Programul de construcție navală, care prevede achiziționarea a 25 de nave OPC, va costa Departamentul de Securitate Internă (DHS) peste 17 miliarde de dolari. Raportul GAO a fost elaborat la solicitarea Comitetului pentru Transport și Infrastructură al Camerei Reprezentanților.

Anterior, în acest an, Garda de Coastă a oprit construcția a două dintre cele patru nave OPC pe care Eastern Shipbuilding le avea contractate ca parte a primei faze. Mai mult, programul pentru prima navă este întârziat cu cinci ani, conform GAO, semne îngrijorătoare ale problemelor structurale din program.

Faza 3: Decizii premature și lipsa de testare

Serviciul maritim plănuiește un contract pentru o a treia fază „după testarea dacă designurile existente îndeplinesc obiectivele de performanță ale OPC, ceea ce este în concordanță cu politica Departamentului de Securitate Internă”, se arată în raport.

Cu toate acestea, „este puțin probabil ca programul să aibă rezultatele testelor înainte de a începe activitățile de achiziție pentru faza 3, cum ar fi dezvoltarea cererii de propuneri”, se subliniază în noul raport. GAO sugerează că „încorporarea cunoștințelor dobândite din testare – precum și alte practici de vârf în construcția navală – în procesul de achiziție pentru faza 3 ar putea ajuta Garda de Coastă să ia decizii de investiții mai bune și ar putea îmbunătăți punctualitatea livrărilor viitoare de OPC.”

Reacția DHS: Respingere și flexibilitate asumată

Jeffrey Bobich, directorul de management financiar al DHS, a apărat decizia agenției de a autoriza construcția în faza a doua înainte de atingerea parametrilor de stabilitate a designului sugerați de GAO. El a susținut că Garda de Coastă a stabilit „cerințe minime suficiente pentru maturitatea designului înainte de construcție”.

De asemenea, Bobich nu a fost de acord cu o recomandare GAO de a stabili un acord formal privind modul în care atât Marina, cât și Garda de Coastă vor supraveghea activitățile de construcție ale Austal pe viitor. „Garda de Coastă menține că coordonarea existentă cu supraveghetorul de construcție, conversie și reparații este suficientă și prezintă un front unit contractorului”, conform unui răspuns scris inclus în raportul GAO.

Totuși, Bobich a fost de acord cu două recomandări separate: revizuirea obiectivelor de cost de bază ale programului și evaluarea planurilor pentru un contract de faza a treia, ținând cont de problemele apărute până în prezent. „Ca parte a acestei evaluări, orice planuri dezvoltate pentru Faza 3 trebuie să rămână flexibile pentru a ține cont de condițiile în evoluție ale programului”, a scris el.

Citeste in continuare

Actualitate

Planul de pace Trump pentru Ucraina: Garanțiile de securitate, piatra de incercare a unui acord secret

Publicat

pe

De

Zvonurile privind un acord preliminar între Ucraina și Statele Unite pentru a pune capăt războiului cu Rusia au agitat scena internațională marți, însă marea întrebare rămâne forma viitoarelor garanții de securitate, potrivit analiștilor de la Atlantic Council. Săptămâna trecută, administrația Trump a șocat lumea, prezentând Kievului un „plan de pace” în 28 de puncte. Acesta includea cereri controversate, considerate de unii parlamentari americani drept o „listă de dorințe” a Rusiei, cum ar fi cedarea de către Ucraina a unor teritorii pe care Moscova nu le controlează în prezent și interdicția de a adera la NATO.

Haosul inițial și rafinarea diplomatică

O serie de activități diplomatice intense au urmat, culminând cu întâlniri la nivel înalt la Geneva și Abu Dhabi. Oficiali americani și ucraineni au semnalat că au depășit unele dintre cele mai spinoase puncte de divergență. Cu toate acestea, alte aspecte rămân de rezolvat, iar acest lucru se întâmplă înainte ca Moscova să-și exprime oficial punctul de vedere. Karoline Leavitt, secretarul de presă al Casei Albe, a declarat pe platforma X că „există câteva detalii delicate, dar nu insurmontabile, care trebuie soluționate și vor necesita discuții suplimentare între Ucraina, Rusia și Statele Unite.”

În timp ce negocierile continuă, experți de la Atlantic Council au oferit o actualizare a situației. Deși nimeni nu a văzut planul actual, redus la 19 puncte, în totalitate, există sentimentul că acesta ar putea reprezenta un moment de cotitură în război. Daniel Fried, fost ambasador american în Polonia și Asistent al Secretarului de Stat pentru Europa, a rezumat reacția inițială la plan: „Proiectul inițial a fost un haos total.” Totuși, el și-a exprimat speranța că „conturul unui acord sustenabil există. Haosul, graba, titlurile sunt distracții… nu este prima dată când o administrație americană se angajează într-o diplomație grăbită.”

Scepticismul Kievului și lipsa angajamentului Rusiei

Desigur, în ciuda modului în care s-au desfășurat negocierile, acesta nu este un plan de pace între SUA și Ucraina, ci unul între Ucraina și Rusia. În acest sens, a existat un scepticism generalizat că Moscova va accepta altceva decât capitularea totală la cererile sale. „Din perspectiva ucraineană, ei nu văd acest plan în 19 puncte ca pe ceva pe care Rusia îl va accepta,” a declarat Myroslava Gongadze, cercetător asociat în Ucraina, menționând că a petrecut noaptea într-un adăpost antiaerian din cauza atacurilor rusești. „Cu toate acestea, scopul acestui exercițiu nu a fost exact de a ajunge la un acord, ci de a respinge acel plan în 28 de puncte și de a include unele interese ucrainene într-o posibilă negociere și de a arăta că Ucraina este cu adevărat dispusă să discute pacea.”

Garanțiile de securitate: Nodul gordian al păcii

Cea mai mare întrebare, au convenit experții, a fost cum ar arăta o garanție de securitate dacă Ucraina nu poate adera la NATO. Este esențial ca aceasta să asigure o siguranță reală pentru Kiev, atât din partea SUA, cât și a Europei. Planul inițial de 28 de puncte discuta garanțiile de securitate pentru Ucraina, dar într-un mod vag. „Din perspectiva mea, întrebarea esențială pe care trebuie să o punem aici este cea a garanțiilor de securitate. Cine va oferi aceste garanții? Cine va fi responsabil?” a spus Gongadze. „Deci, dacă răspunsurile sunt slabe și nu clare, atunci Ucraina este pregătită pentru o nouă criză.”

Fried a subliniat că orice garanție de securitate trebuie să includă atât SUA, cât și Europa. „Indiferent dacă SUA lucrează cu Coaliția Celor Dispuși sau cu NATO, sau cu ambele, garanțiile de securitate vor trebui să fie definite într-un mod credibil,” a declarat Fried. „Putin le va urî. Va încerca să ia acest acord ostatic pentru a le elimina. Așadar, în cele din urmă, Trump va trebui să-l înfrunte pe Putin pentru a obține acordul său într-o formă decentă.”

Leslie Shedd, cercetător asociat al Consiliului, a menționat că, în funcție de modul în care este formulată o garanție de securitate, aceasta ar putea necesita ratificarea Senatului SUA. Chiar dacă nu este o cerință legală, ar trimite un semnal important dacă Congresul și-ar arăta sprijinul. „Implicarea atât a Camerei Reprezentanților, cât și a Senatului ar putea fi un mesaj chiar mai puternic decât simpla ratificare a unui tratat prin Senat. Cred că acesta este un pas crucial. Cred, de asemenea, că ar trece cu un sprijin bipartizan semnificativ în ambele camere,” a spus ea. „Rămâne o mare parte a oamenilor de ambele părți ale spectrului politic care sunt foarte frustrați de Rusia, care nu cred că Rusia este prietenul nostru, și, prin urmare, cred că ar exista sprijin pentru asta.” Potrivit Financial Times, acordul va plafona forțele militare ale Ucrainei la 800.000 de soldați. Deși un plafon al forțelor ar părea o victorie pentru Rusia, există întrebări serioase dacă Ucraina ar putea menține oricum o forță atât de mare pentru o perioadă lungă de timp în afara războiului activ.

Ascensiunea lui Dan Driscoll: Secretarul Armatei, jucător cheie neașteptat

De-a lungul acestui proces, Secretarul Armatei, Dan Driscoll, a apărut ca un interlocutor cheie, o apariție rară pentru un secretar de ramură. Driscoll a livrat planul Ucrainei, s-a deplasat la Geneva pentru negocieri cu națiunile europene, iar apoi a călătorit la Abu Dhabi pentru consultări directe cu rușii și ucrainenii. Rolul lui Driscoll în această negociere este puțin probabil să liniștească zvonurile din Washington care îl indică drept viitor secretar al apărării, dacă Pete Hegseth ar părăsi Pentagonul.

Shedd l-a numit pe Driscoll „o stea în ascensiune a administrației,” care a „câștigat încrederea președintelui” până la punctul în care este lăsat să participe la negocieri. „Sunt de acord că este cu siguranță neconvențional, dar Președintele Trump tinde să conducă un cabinet neconvențional, o administrație neconvențională. Și, știți, cred că adesea există părți foarte bune în asta,” a spus Shedd. „Nu vrei să trimiți aceiași oameni în mod repetat dacă simți că a existat un blocaj în negociere.” Fried a fost de acord că Driscoll pare să aibă influență în cadrul administrației și a declarat că, în cele din urmă, este un lucru bun că se află acolo. Cu toate acestea, „aș adăuga că ai nevoie de cineva ca Driscoll, care înțelege detaliile, deoarece rușii se pot aștepta să arunce diverse șiretlicuri deghizate în oferte tentante. Ai nevoie de cineva care să detecteze bombele mirositoare în ambalajul frumos.”

Citeste in continuare

Aveți un PONT?

Cel mai complet ziar de investigații dedicat cititorilor din România. Aveți un pont despre fapte de corupție la nivel local și/sau național? Garantăm confidențialitatea! Scrie-ne la Whatsapp: 0735.085.503 Sau la adresa: incisiv.anticoruptie@gmail.com Departament Investigații - Secția Anticorupție

Știri calde

Exclusiv17 ore ago

IPJ Prahova: Circul ielelor, trompeților și „ofițerilor” reciclați! Balul mascat al incompetenței atinge noi culmi de patos!

Prahova fierbe, iar Poliția Română, în filială locală, pare să-și fi asumat rolul de cel mai fidel circ ambulant, oferind...

Exclusiv17 ore ago

Circul ‘secretelor’ de la Neamț: Cum lenea mai-marilor MAI transformă legea într-o farsă comic-amară!

Asistați, dragi cititori, la o nouă reprezentație grotescă din teatrul absurdului românesc, acolo unde uniforma, mai-marele și… lenea crasă se...

Exclusiv2 zile ago

Circul macabru al absurdității la Poliția Capitalei: SAS-ul bâjbâie, sefii manelizează, iar adevărul e declarat „delict”! Saga agentului-șef Wilhelm Constantin Bendriș

O poveste cu sânge, lacrimi și „rapoarte prealabile” pe post de ciocan, unde un luptător SAS e tăvălit de un...

Exclusiv2 zile ago

Opacitatea legală: Sindicatul polițiștilor denunță „reperele interne” ale MAI ca „perversitate și devianță mintală”

Ministerul Afacerilor Interne (MAI) și Inspectoratul General al Poliției Române (IGPR) sunt ținta unor acuzații dure privind sustragerea de la...

Exclusiv3 zile ago

IGPR, acuzat de „inchiziție internă”: Proceduri secrete transformă polițiștii în „vite fără drepturi”

Inspectoratul General al Poliției Române (IGPR) este ținta unor acuzații extrem de grave lansate de Emil Pascut, reprezentant al Sindicatului...

Exclusiv4 zile ago

Prahova, tărâmul reîncarnării: „Metoda Portocală” revine, dar acum e sub licență politică!

Se spune că istoria nu se repetă, dar rimează. În Prahova, însă, istoria nu doar rimează, ci pare că își...

Exclusiv4 zile ago

MAI, templul incompetenței aprobate: De la principiul Peter la ‘pricipitul polițienesc’ – Când ierarhia e o farsă, iar bunul simț, o glumă proastă.

Când ierarhia devine o farsă și bunul simț o glumă proastă Cunoașteți, desigur, Principiul Peter, acea axiomă nemiloasă, formulată de...

Exclusiv4 zile ago

Reforma MAI sub lupă: Sindicatul Europol demască „demagogia” din spatele anunțurilor ministeriale

Vicepremierul și Ministrul Afacerilor Interne, Marian Cătălin Predoiu, a anunțat, pe 18 noiembrie, cu mare fast, ceea ce a descris...

Exclusiv5 zile ago

Legea pumnului în gură la SAS: Cum a devenit „vagabond” un delict de 20% din salariu, sub privirea ironică a manualului de Mobbing al MAI! Saga agentului-șef Wilhelm Constantin Bendriș

În culisele întunecate ale Serviciului pentru Acțiuni Speciale (SAS), unde „inelul magic” al abuzului continuă să rotească destinele, iar „psihologii...

Exclusiv5 zile ago

Justiția Română: Spectacolul absurd continuă! Procuratura clasează, justificând incălcări flagrante! moștenitorii, nu morții, plătesc biletul!

În România anului 2025, justiția a depășit granițele ridicolului, transformându-se într-un circ macabru unde clovnii, odinioară gardieni ai legii, se...

Exclusiv5 zile ago

CIRCUL JUSTIȚIEI ROMÂNE: Dosarul POP IONUȚ-COSTIN, RECLASAT LA CATEGORIA „PROBLEME REZOLVATE… DE NOI” – CHIAR ȘI CU INSTANȚA LA UȘĂ!

Cazul fostului Comandant Descarcerare Petrobrazi – Pop Ionuț-Costin (III) În analele deja supraîncărcate ale absurdului juridic românesc, dosarul domnului Pop...

Exclusiv5 zile ago

SINAIA, MONARHIA ABSOLUTĂ MARCA OPREA: Sora „impăratului” cade în cap, Prefectul se „trezește” la Parchet, iar PNL Prahova fierbe în suc propriu!

În orașul unde legea pare să fie un simplu moft, iar democrația o glumă proastă, piesa de teatru absurd a...

Exclusiv5 zile ago

Penitenciarul Târgșor: UN NOU ÎNCEPUT DEZVĂLUIT! Interviu EXCLUSIV și reportaj incendiar cu Adrian Grigoroiu, liderul EQUITAS – Marca Incisiv de Prahova

Penitenciarul Târgșor: Răsăritul unei noi ere – O reformă jurnalistică de amploare Redacția Incisiv de Prahova vă prezintă o analiză...

Exclusiv6 zile ago

Verdict clar al justiției: Actele administrative Nu pot infrânge legea. Sindicatul Diamantul prezintă decizii fundamentale

Sindicatul „Diamantul” a dezvăluit recent o serie de „extrase bune de ținut minte” din jurisprudența înaltelor instanțe românești, care clarifică...

Exclusiv6 zile ago

Intervenție fulger la Mioveni: Studenta-polițist, alături de colegii săi, prinde criminalul unui taximetrist

O acțiune promptă și coordonată a trei polițiști, printre care și o elevă stagiară, a condus la prinderea rapidă a...

Partener media exclusiv

stiri actualizate Raspandacul

Parteneri

Criptomonede Taxi Heathrow London

Top Articole Incisiv