Connect with us

Actualitate

PSD, INTRE DEZASTRU SI REVIGORARE/CONDAMNARE POLITICA?

Publicat

pe

S-au inchis urnele de vot, a inceput numararea, si rezultatul a venit ca o lovitura napraznica, PSD in pozitia a doua, cu o pierdere procentuala majora. Si, cum nu era de ajuns ca primisera lovitura de baros a electoratului, a venit si a doua: arestarea liderului formatiunii politice, Liviu Dragnea!
Unii sustin ca nu este nicio conexiune intre cele doua, si multi o sa-i creada, eu insa nu pot sa o fac pentru ca, spre deosebire de ei, am avut privilegiul de a avea acces la informatii care mi-au permis sa vad lucrurile dintr-un alt unghi, sa vad realitatea curatata de propaganda ostila social-democratilor, de fake-news. Multi isi pun intrebarea daca in ceea ce-l priveste pe Dragnea condamnarea a fost normala, legala, sau a fost una politica, iar eu le raspund cu deplina convingere ca a fost una comandata, si solutia data anterior zilei de 27 Mai. Desi stiu cine a dat comanda, nu voi da nume, pentru ca nu am elementele de proba necesare, dar stiu cine s-a ocupat de ducerea ei la indeplinire, si de aceasta data am suficiente elemente. Cei care s-au ocupat de solutionarea acestui dosar si de condamnarea liderului PSD, nu au fost decat cei din conducerea actuala a SRI. Pe data de 24 Aprilie 2019 am primit informatia ca s-a luat decizia de catre cei din completul de judecata, sub presiunea celor de la SRI, sa se mentina solutia data in prima instanta. Cum nu fac demersuri sa informez opinia publica pana cand nu verific corectitudinea informatiilor, am asteptat confirmarea lor, si ea a venit dupa cateva zile. Convins fiind suta la suta ca asa stau lucrurile, l-am apelet la telefon pe unul din liderii de la varful partidului, foarte apropiat domnului Dragnea, si i-am spus ca acesta va fi condamnat, ca deja s-a luat decizia, iar solutia va fi ca cea de la fond, si ca este bine sa ia masurile pe care le considera necesare. Mi-a raspuns ca nu crede ca asa se vor derula lucrurile, si sunt convinsi ca liderul lor va fi achitat, dandu-mi argumentele care sustineau aceasta afirmatie. Am ramas in cumpana daca sa fac publice sau nu informatiile pe care le aveam, si am ales varianta sa nu le fac, desi persoana respectiva mi-a sugerat acest lucru, crezand ca poate nu am toate elementele pe care le au ei, dar si posibilitatea ca judecatorii sa se fi razgandit si sa nu tina cont de presiunile facute asupra lor. Dupa aceea am avut discutii cu inca doi prieteni carora le-am spus cum vor evolua lucrurile, si asa s-a intamplat.
Initial se hotarase sa se dea solutia inainte de alegeri, dar si-au dat seama ca o asemenea masura poate crea o emotie colectiva favorabila PSD si au decis sa o amane pana dupa scrutin. Cei din conducerea PSD si simpatizantii lor traiau cu speranta ca daca vor obtine un scor semnificativ la alegeri Dragnea nu va fi condamnat. Mare eroare! El urma sa fie condamnat indiferent de rezultatul scrutinului, pentru ca arestarea lui a facut si face parte dintr-un plan bine gandit si pus la punct de forte externe in colaborare cu cele interne aservite, de destructurare a PSD-ului, plan initiat cu ani in urma dar reactualizat permanent. Majoritatea oamenilor, chiar si a celor care nu iubeau aceasta formatiune politica au ramas surprinsi de rezultatele obtinute la scrutin. Cum s-a ajuns la acesta situatie? Care au fost elementele care au determinat o asemenea evolutie? Din puncul meu de vedere au fost doua categorii de factori cu implicatii grave asupra credibilitatii sale si asupra suportului electoral.

Prima categorie se refera la factori interni si anume la modul in care lucrurile au evoluat in interiorul partidului, la stilul de conducere impus de liderul acestuia, la deciziile luate, care de multe ori nu au fost cele mai inspirate, la ezitarile frecvente in asumarea unor decizii importante care trebuiau sa vina in intampinarea asteptarilor electoratului si pentru care primisera votul masiv al acestora in 2016. Dintre acestea amintim promisiunile facute in campania electorala privind adoptarea Legii raspunderii magistratilor, modificarea Codurilor penale in conformitate cu deciziile Curtii Constitutionale, adoptatea Legilor Sigurantei Nationale, a Legii privind amnistia si gratierea, lege care viza in special pe cei bagati dupa gratii in mod abuziv, si exemplele pot continua. Ezitarea permanenta in luarea unei decizii hotarate de suspendare a Presedintelui cand acesta a incalcat de foarte multe ori si foarte grav Constitutia, inclusiv blocajul instituit asupra activitatii legislative, asupra celei executive, prin refuzul de a desemna persoanele propuse sa ocupe portofoliul de premier dar si pe cele de membrii ai guvernului, de a numi sau revoca in functii publice conform prevederilor legale, a dus la formarea opiniei in randul electoratului ca in zadar au acordat puterea PSD-ului daca nu stie ce sa faca cu ea, sau nu are capacitatea sa o faca. Pe aceeasi linie se inscrie si desemnarea in functiile executive cele mai importante, pe alte principii decat cele normale, a unor persoane incompetente, cu grave carente de instruire dar si in ceea ce priveste inteligenta, cultura generala, incapabile sa comunice atat cu subordonatii dar si cu mass-media, sau a unor persoane asupra carora planau acuzatii grave de coruptie prezentate in diverse moduri opiniei publice. Un impact profund negativ asupra capacitatii de organizare, de coordonare si de actiune ofensiva a partidului au avut si masurile de marginalizare a principalilor lideri si personalitati politice, devenite vizibile in spatiul public si din acest motiv incomode presedintelui formatiunii, dar si frictiunile interne amplificate artificial, unele chiar generate de catre adversarii din exterior, care au dus la plecari semnificative din partid. Chiar l-am avertizat in mai multe randuri, in mod public, prin postari pe retelele de socializare si nu numai, pe domnul Dragnea ca, daca va continua pe aceasta linie, isi va semna singur falimentul politic, si nu ma bucur ca am avut dreptate.
Deloc lipsita de importanta, a fost si cochetarea permanenta cu liderii Statului Paralel, a carui desfiintare o promisese ferm in campania electorala.
Una dintre marile erori ale conducerii PSD a fost si aceea de a considera ca masurile luate in plan social si nu numai, de fapt masuri foarte importante, unele fara precedent, vor acoperi pe cele prezentate anterior si vor mentine optiunea electoratului exprimata in 2016. Nu in ultimul rand trebuie mentionata si lipsa de preocupare in comunicarea cu partenerii externi, si in special cu Bruxelles-ul, si prezentarea corecta a modului in care evolueaza lucrurile in Romania sub guvernarwa PSD. Am putea continua cu multe exemple dar spatiul postarii ne obliga sa ne oprim aici, lasand la dispozitia celor interesati sa le completeze si dezvolte.

A doua categorie de factori se refera la cei care apartin de adversarii partidului, atat din interiorul dar mai ales din exteriorul tarii. Va imaginati ca aceste alegeri, campania de convingere a alegatorilor, au fost doar apanajul formatiunilor politice interne? Daca o faceti, va inselati! Lucrurile nu au stat deloc asa! Interesele majore ale puternicilor lumii, ma refer aici la structuri statale dar si la multinationale, inclusiv interesele decidentilor europeni fata de bogatiile si piata Romaniei, au generat o campanie puternica, nemaiintalnita, planificata in amanunt, derulata de catre acestia si aservitii lor din interior, impotriva PSD-ului, liderului acestuia, dar si a executivului actual. Prin masurile luate, imediat dupa instalarea guvernului social-democrat la Palatul Victoria, au fost afectate grav interesele acestora, care erau obisnuiti sa obtina profituri colosale si sa nu dea nimic la bugetul de stat. Majorarea etapizata a salariului minim pe economie, precum si cresterea salariilor bugetarilor cu mult peste nivelul celor din domeniul privat, a generat o crestere semnificativa a retributiilor de la nivelul de baza pana la cel de decizie, si implicit cresterea cheltuielilor multinationalelor cu forta de munca si scaderea deloc importanta a profiturilor lor din aceasta cauza. O noua lovitura li s-a dat atunci cand s-au gandit solutii noi de impozitare, prin care acestea sa nu mai poata evita plata taxelor la bugetul de stat. S-a continuat cu adoptarea Legii Offshore in varianta Dragnea, prin care se punea capat jafului in domeniul resurselor din Marea Neagra, dar si posibilitatii de a dispune de ele dupa bunul plac. Controalele declansate in ultima perioada si masurile luate impotriva celor care comercializeaza produse daunatoare sanatatii populatiei, ca si intentia adoptarii Legii dublului standard prin care se permitea doar comercializarea produselor care respecta sandardele impuse in tarile VEST-EUROPENE, dar si a Legii privind interzicerea exportului de masa lemnoasa neprelucrata, au determinat – si determina – multinationalelor (si nu numai), pierderi de zeci si sute de miliarde de euro. Dezvoltarea continua a economiei nationale, ajungand sub aspectul ritmului de crestere economica pe locul doi in Europa, investitiile in toate domeniile, inclusiv in agricultura care, prin masurile luate, indeosebi prin programul de sprijinire a agricultorilor romani, prin acordarea la timp si in totalitate a subventiilor, prin refacerea sistemului de irigatii pe mii de hectare, in urma carora tara noastra a ajuns deja pe primul loc in Europa la productia de cereale, devine din ce in ce mai competitiva, atat pe piata interna cat si pe cea externa, creand o concurenta deloc dorita de partenerii nostri externi si de firmele lor. De fapt, scopul celor care incearca sa ne domine in continuare este acela ca Romania sa stagneze, sa nu se dezvolte, sa fie doar o piata de desfacere pentru rebuturile lor, pe care si asa le vand la suprapret fata de produsele de calitate comercializate la ei. Din aceasta perspectiva interesele lor promovate si prin intermediul cozilor de topor din interior au ajuns in flagranta contradictie cu intentiile si programul promovat de PSD. De aici hotararea de a lupta cu toate fortele si mijloacele pentru daramarea PSD-ului si a guvernului sau. Au luat decizia sa sponsorizeze cu zeci de milioane de euro actiunile agresive impotriva acestora, sa sponsorizeze campaniile electorale ale formatiunilor politice favorabile, sa le asigure sprijinul logistic in campaniile promovate pe retelele de socializare, prin promovarea informatiilor false, nereale, la adresa social-democratilor, speculand si lipsa de preocupare a lor in acest domeniu, si castigand astfel lupta de influentare in masa a electoratului, de manipulare agresiva a aestuia, si de intoarcere a lui impotriva PSD, actiuni care vor continua pana la atingerea scopului final. In acest context amplu, si cu evidenta tenta de razboi informational, condamnarea lui Dragnea nu este deloc intamplatoare si ea a fost foarte bine gandita si aplicata. Asta trebuie sa dea de gandit actualilor lideri ai partidului, dar si celor care vor deveni in perspectiva lideri, pentru a lua masurile ce se impun.

Fara pretentia de a fi prezentat toate elementele care au generat dezastrul social-democratilor, inchei aici aceasta analiza, nu inainte de a le sugera sa se gandeasca bine daca mai raman la guvernare sau nu. Continuarea guvernarii sub atacurile dure ale lui Iohannis si formatiunilor de dreapta, atacuri fundamentate de aceasta data pe scorurile electorale obtinute, nu face sa duca decat la erodarea si mai accentuata a partidului cu singura finaliate: trecerea in opozitie pentru cel putin 4 ani. Ca sa se revigoreze partidul si sa recastige electoratul el trebuie sa treaca in opozitie, sa paraseasca pozitia de tinta si sa o ocupe pe aceea de tragator, sa-si aleaga o noua conducere care sa inspire incredere celor chemati la vot si sa-i atraga spre valorile social-democrate, cum trebuie sa aduca inapoi oamenii valorosi care au plecat din partid si care nu au intreprins masuri care sa-i lezeze interesele si multe altele…, precizeaza pe pagina sa de socializare fostul sef al SPP, Dumitru Iliescu. (Paul D.).

 

Actualitate

Schimbare de putere navală: China comisionează Portavionul Fujian, primul cu catapulte

Publicat

pe

De

China a inaugurat oficial o nouă eră pentru capabilitățile sale navale prin comisionarea celui de-al treilea și cel mai avansat portavion, Fujian. Ceremonia, desfășurată la Baza Navală Yulin de pe insula Hainan miercuri, a fost onorată de prezența Președintelui Chinez Xi Jinping, semnalând importanța strategică a acestei noi achiziții pentru Marina Armatei de Eliberare a Poporului (PLAN).

Un salt în proiecția navală: Avantajul catapultei

Portavionul Fujian, cu o lungime de aproximativ 316 metri și o lățime de circa 76 de metri, are o deplasare estimată la 80.000 de tone la încărcare maximă, plasându-l printre cele mai mari portavioane din lume. Caracteristica sa cea mai semnificativă este, totuși, integrarea a trei catapulte electromagnetice pentru lansarea aeronavelor. Această tehnologie de ultimă generație sporește dramatic flexibilitatea operațională a portavionului, permițându-i să lanseze aeronave mai grele sau mai puțin puternice, cum ar fi vitalul avion de avertizare timpurie Xi’an KJ-600 (AEW), care erau anterior limitate de rampele de tip „ski-jump” de pe portavioanele mai vechi ale Chinei.

Poziționare strategică: Vizează regiuni maritime cheie

Denumit după provincia estică chineză situată direct vizavi de strâmtoarea Taiwan, locația de comisionare a Fujian la Yulin sugerează puternic desfășurarea sa în cadrul Flotei Mării de Sud a PLAN. Zona de responsabilitate a acestei flote include zone maritime critice, cum ar fi Marea Chinei de Sud, puternic disputată, și sensibila strâmtoare Taiwan. Baza Yulin este bine pregătită pentru această nouă adăugire, dispunând de un doc uscat nou construit, suficient de mare pentru a găzdui portavionul, și servind deja ca port de origine pentru un alt portavion chinez, Shandong. Mai mult, baza aeriană din apropiere de Lingshui a fost modernizată în ultimii ani pentru a găzdui și a desfășura antrenamente pentru aeronavele portavionului PLAN, indicând o strategie cuprinzătoare de integrare a Fujian în operațiunile regionale.

De la Șantier Naval la realitate operațională: Un calendar de dezvoltare rapid

Fujian a fost construit la șantierul naval Jiangnan Changxing din Shanghai și lansat inițial în iunie 2022. Drumul său către statutul operațional a fost rapid, mass-media de stat publicând clipuri cu doar două luni înainte de comisionare, prezentând aeronave ale PLAN efectuând operațiuni de zbor la bordul Fujian în timpul testelor pe mare. Acestea au inclus lansări reușite cu catapultă ale avioanelor de vânătoare avansate, cum ar fi Shenyang J-15T și J-35, precum și crucialul avion AEW KJ-600, demonstrând pregătirea și capabilitățile portavionului.

Comisionarea Fujian marchează un moment esențial în eforturile de modernizare navală ale Chinei. Fiind al treilea portavion care intră în serviciul PLAN, alături de Liaoning și Shandong, care sunt mai puțin capabile (ambele lipsite de catapulte și cu aripi aeriene mai mici), Fujian consolidează semnificativ capabilitățile de proiecție a puterii Chinei și subliniază ambițiile sale maritime în creștere în regiunea Indo-Pacifică și nu numai.

Citeste in continuare

Actualitate

Criza din Penitenciare: Soluția „salvarea rezerviștilor”, blocată în sertarele ANP?

Publicat

pe

De

O inițiativă crucială, menită să combată deficitul dramatic de personal din sistemul penitenciar românesc, pare să fie pe cale de a se pierde în hățișurile birocrației. Ministrul Justiției, Radu Marinescu, a propus o soluție pragmatică, aplaudată de sindicate, dar care, conform acuzațiilor, este ignorată de Administrația Națională a Penitenciarelor (ANP). Federația Sindicatelor din Administrația Națională a Penitenciarelor (FSANP) cere reacție rapidă, avertizând asupra riscului de colaps al sistemului.

O măsură salutară, ingropată în inerția instituțională?

Proiectul, asumat în „planul de guvernare Bolojan” și susținut de ministrul Radu Marinescu, vizează reîncadrarea fără concurs a polițiștilor de penitenciare pensionați în ultimii șapte ani. Această inițiativă, considerată de mulți cea mai concretă și aplicabilă măsură din ultimii ani pentru combaterea deficitului acut de personal, este, însă, departe de a deveni realitate. Potrivit FSANP, măsura „salvatoare a fost abandonată în sertarele Administrației Naționale a Penitenciarelor (ANP)”, deși instituția ar fi putut acționa rapid pentru transpunerea ei în practică.

Mecanismul „reîntoarcerii” – O propune cu dublu impact

Conform detaliilor puse în dezbatere, reîntoarcerea în activitate se va face la cerere, fără concurs, cu menținerea categoriei și a gradului profesional de la momentul pensionării. Polițiștii reîncadrați vor ocupa funcții identice sau inferioare celor deținute anterior. Pentru a stimula reintegrarea, salariului de bază i se va adăuga un procent de 15% din pensia actuală, venituri ce ar depăși media națională. Un alt avantaj important este posibilitatea recalculării pensiei de serviciu la o nouă încetare a activității, incluzând perioada suplimentară lucrată.

Deficit crunt de personal: Peste 3.000 de posturi vacante

Ministerul Justiției estimează că această măsură ar avea un dublu efect pozitiv. Pe de o parte, ar diminua cheltuielile bugetare prin reducerea plăților simultane de pensii și salarii. Pe de altă parte, ar ameliora semnificativ deficitul de personal, care, potrivit datelor oficiale ale Ministerului Justiției, depășește în prezent 3.000-4.000 de posturi vacante în rețeaua ANP.

Experiență prețioasă, pe loc, fără costuri suplimentare

Un argument forte al acestei inițiative este experiența vastă a foștilor angajați. „Oamenii s-au pensionat la 47-50 de ani, în plină putere de muncă,” a declarat ministrul Radu Marinescu. Acești rezerviști „știu deja meserie și nu mai necesită formare profesională”, reprezentând o soluție rapidă și imediat aplicabilă. Această abordare este vitală, mai ales în contextul suspendării recrutărilor din sursă externă prin ordonanță de urgență până în 2027.

O gaură de oxigen pentru sistem și prevenirea condamnărilor CEDO

Ministrul Marinescu subliniază și componenta strategică a proiectului: personalul pensionat ar crește capacitatea de intervenție în situații de criză, revolte sau urgențe medicale, unde experiența practică este crucială. Mai mult, reducerea deficitului ar contribui la evitarea unor condamnări la Curtea Europeană a Drepturilor Omului (CEDO), cauzate frecvent de lipsa de personal și de condițiile necorespunzătoare din penitenciare.

FSANP cere acțiune imediată: „Inerția ANP, pericol de colaps”

Federația Sindicatelor din Administrația Națională a Penitenciarelor (FSANP) consideră demersul ministrului Justiției ca fiind „un pas curajos și absolut necesar pentru deblocarea sistemului”. Sindicatul avertizează că reîncadrarea rezerviștilor ar reduce presiunea uriașă asupra polițiștilor activi, care acum efectuează milioane de ore suplimentare și lucrează la limita epuizării. FSANP solicită ANP „să depună efortul minim necesar pentru redactarea proiectului de lege promis de ministrul Radu Marinescu”, considerând „inadmisibil ca, din cauza inerției și indiferenței ANP, o măsură vitală pentru sistem să nu ajungă pe masa Guvernului chiar săptămâna viitoare.”

Un rezervist transmite: „O reformă reală, nu doar discursuri”

Un polițist de penitenciare rezervist, citat de FSANP, subliniază importanța măsurii: „Este o măsură pragmatică, gândită cu cap, care nu trebuie să rămână o promisiune electorală, deoarece l-ar decredibiliza maxim pe ministrul Marinescu. ANP trebuie să se miște rapid și să implementeze proiectul ministrului, altfel, riscăm ca Poliția Penitenciară să intre într-un colaps din care nu se mai iese doar cu discursuri despre reformă și atât. Acest demers înseamnă o reformă reală a sistemului penitenciar, nu tăieri de posturi.”

Implementarea rapidă a acestei inițiative ar putea transforma sistemul penitenciar românesc, trecând de la o stare de suprasolicitare la una de funcționare normală. Rămâne de văzut dacă Administrația Națională a Penitenciarelor va reuși să depășească inerția acuzată de sindicate și să pună în aplicare demersul ministrului Radu Marinescu, sau dacă va lăsa o măsură cheie să eșueze, subminând credibilitatea eforturilor de reformă. (Irinel I.).

Citeste in continuare

Actualitate

Lumen propulsează transformarea digitală a apărării Pentagonului pentru era AI

Publicat

pe

De

Pe măsură ce Pentagonul își reorientează strategic atenția către adversari redutabili din Asia și Europa, rețelele sale fundamentale sunt supuse unui test de stres fără precedent. Armata Statelor Unite ale Americii se angajează într-o transformare digitală monumentală, renunțând la infrastructura învechită pentru a îmbrățișa un viitor în care inteligența artificială și cloud computing-ul sunt esențiale pentru securitatea națională.

Arhitecturile invechite ale războiului: O criză iminentă

Timp de decenii, rețelele de comunicații ale armatei Statelor Unite s-au dezvoltat organic, un amalgam eterogen de linii de cupru vechi, sisteme de multiplexare prin diviziune în timp (TDM) îmbătrânite și protocoale inconsistente. Această arhitectură moștenită, deși odinioară suficientă, se dovedește acum incapabilă să țină pasul cu cerințele războiului modern. Pe câmpul de luptă de astăzi, unde AI, cloud computing-ul și dispozitivele de la periferie (edge devices) necesită conexiuni de bandă largă cu latență ultra-scăzută, infrastructura existentă reprezintă o vulnerabilitate critică.

„Provocarea nu este doar tehnică – este strategică”, subliniază analiza. Acest lucru este valabil mai ales în condițiile în care Pentagonul se confruntă cu o amenințare cu ritm accelerat din partea Chinei în regiunea Indo-Pacifică, necesitând rețele reziliente care se extind de la terestru la spațial, asigurând un flux de date fără întreruperi și securizat în domenii de luptă vaste și complexe.

De la cupru la lumină: Revoluția fibrei optice

Pentru a depăși aceste obstacole formidabile, Departamentul Apărării (DoD) apelează la parteneri industriali precum Lumen Technologies. În calitate de furnizor global de nivel zero pentru trafic IP și de furnizor de încredere pentru operatorii hyperscale, Lumen a devenit un partener de misiune critic pentru DoD, având sarcina de a furniza transport securizat, cu latență scăzută, prin ceea ce numește o „Rețea Privată de Conectivitate” (Private Connectivity Fabric – PCF).

„Petrecem mult timp ajutând DoD să treacă de la sistemele și rețelele vechi, precum și de la TDM pe bază de cupru, la fibră”, a declarat Scott Barnett, vicepreședinte al practicii Departamentului Apărării la Lumen. Problema se extinde dincolo de tehnologia învechită; ea include natura fragmentată a mediului de comunicații al DoD. „Rețeaua DoD este compusă din sute, dacă nu mii, de componente de rețea introduse pe parcursul mai multor decenii”, a adăugat Josh Finke, vicepreședinte senior pentru Sectorul Public la Lumen.

Prin contracte precum acordul Servicii de Transport Indo-Pacific (Indo-Pacific Transport Services – IPTS) cu Agenția pentru Sisteme Informaționale a Apărării (Defense Information Systems Agency – DISA), Lumen contribuie esențial la construirea unei noi coloane vertebrale din fibră. Această coloană vertebrală promite nu doar o capacitate vastly crescută, ci și o flexibilitate și securitate fără precedent. Inovații precum lungimile de undă criptate și senzorii încorporați în fibră, care pot detecta perturbări fizice sau manipulări malițioase, „pur și simplu nu existau acum câțiva ani”, conform lui Finke, inclusiv capacitatea de a rula fibră optică pe distanțe extrem de lungi fără repetoare.

În plus, fibra modernă oferă o scalabilitate remarcabilă. Spre deosebire de implementările mai vechi care necesitau noi fire de fibră pentru fiecare creștere a lățimii de bandă, optica de astăzi poate trimite mai multe fluxuri de date, criptate individual, pe un singur fir de sticlă, folosind diferite lungimi de undă ale luminii. „Fiecare lungime de undă conține o porțiune complet separată de trafic de rețea și putem cripta la nivel de undă”, a explicat Finke. „Fibra, până în prezent, continuă să fie metoda de transport numărul unu pentru fiabilitate, securitate cu latență ultra-scăzută și capacitatea de a se integra în lumea în continuă evoluție a cererii de GovCloud și AI.”

AI la marginea rețelei: Când fiecare milisecundă contează

În timp ce fibra formează fundamentul robust, inteligența artificială (AI) și edge computing-ul sunt forțele care remodelează fundamental infrastructura de rețea. Sarcinile AI sunt rareori limitate la un singur centru de date; ele sunt distribuite în mai multe locații, cerând conectivitate fără întreruperi, de mare viteză, între depozitele de date, aplicații și utilizatorii finali.

„Aplicațiile AI cer deja latență extrem de scăzută, iar piesa de latență este cea care conduce explozia edge-ului – aducerea procesării, stocării și calculului cât mai aproape de utilizatorul final”, a subliniat Barnett. În terminologia apărării, aceasta se traduce prin „senzor-către-trăgător” și „JADC2 (Comandă și Control Unificată în Toate Domeniile)”, evidențiind modul în care toate elementele trebuie să lucreze împreună într-o „rețea” coezivă.

În practică, aceasta înseamnă stocarea temporară (caching) și procesarea datelor mai aproape de locurile unde au loc misiunile. O forță operativă bazată în Pacific, de exemplu, nu își poate permite să aștepte ca datele senzorilor să fie transmise către Statele Unite continentale și apoi returnate. „Dacă operezi în Pacific, nu are prea mult sens să extragi datele din centrele de date din Statele Unite continentale”, a remarcat Barnett. „Are mai mult sens să ai acele date disponibile în Pacific, mai aproape de personalul care are nevoie de ele.”

Această capacitate crucială este întruchipată în Rețeaua Privată de Conectivitate (PCF) de la Lumen, o arhitectură securizată care integrează fibră, Ethernet și unde optice – inclusiv cele criptate – pentru a muta volume masive de lucru cu fiabilitate și viteză de neegalat. PCF este proiectată să conecteze orice utilizator, aplicație sau locație la datele de care are nevoie, oriunde s-ar afla acele date, eliminând dependența de internetul public sau de conexiunile punct-la-punct costisitoare. Pentru Pentagon, PCF asigură nu doar conectivitate, ci și reziliență, cu instrumente bazate pe AI capabile să ruteze automat traficul ocolind vulnerabilitățile.

Mănușa Indo-Pacifică: Un imperativ strategic

Miza strategică din spatele acestei modernizări a rețelei este poate cel mai acut resimțită în regiunea Indo-Pacifică. „Auzim la știri în fiecare zi că China este amenințarea cu ritm accelerat”, a comentat Barnett. „Lucrăm într-un mediu în care asistăm la cea mai mare acumulare militară din Pacific de la cel de-Al Doilea Război Mondial. Trebuie să pregătim DISA și DoD pentru a fi gata în toate domeniile.”

Această pregătire implică mai mult decât simpla instalare de fibră. Ea necesită parteneriate sofisticate cu operatori aliați din Australia, Japonia și Coreea pentru a țese rețelele peste granițe, integrând cabluri submarine, sateliți și sisteme terestre într-un întreg rezilient. Într-un teatru de operațiuni unde milisecundele contează, necesitatea de a stoca date temporar (cache) pentru edge computing poate face diferența între informații acționabile și un răspuns întârziat, ineficient.

Contractul IPTS oferă DoD ceva ce i-a lipsit istoric în regiune: un singur furnizor unificat responsabil pentru interconectarea unui ecosistem vast și divers de operatori și infrastructură. Pentru Lumen, provocarea nu este doar tehnică, ci operațională – asigurarea accesului forțelor comune și de coaliție la datele de care au nevoie, în siguranță și în mod fiabil, indiferent de condiții.

Rețeaua ca senzor: Reziliență fără precedent

Dincolo de rolul său principal de conductă de date, infrastructura modernă de fibră optică poate acționa și ca un senzor în sine. Cu modemurile avansate care acționează laserele din optoelectronică, „sensibilitatea acelor lasere ar putea detecta cele mai mici mișcări”, a explicat Barnett. Această capacitate are aplicații largi, de la avertismente de siguranță publică pentru cutremure sau tsunamiuri, până la detectarea manipulării fizice sau a tăierii accidentale a fibrei.

Această capacitate de a trata rețeaua însăși ca un senzor, cuplată cu o orchestrare bazată pe AI care poate reruta traficul fără intervenție umană, reprezintă un nou nivel de reziliență. Pentru DISA și DoD, aceasta oferă conștientizarea situațională a rețelei necesară pentru a menține continuitatea chiar și în medii contestate, unde întreruperile nu sunt doar posibile, ci probabile.

Rezultate decisive într-o lume contestată

Pe măsură ce DoD intră într-o eră a domeniilor contestate și a competiției marilor puteri, transportul securizat și rezilient al datelor nu mai este o problemă de fundal. Este o cerință de primă linie. Pentru misiuni unde milisecundele pot defini rezultatele, capacitatea de a muta datele în siguranță și în mod fiabil – de la periferie la cloud și la luptător – este decisivă. Fibra optică, lungimile de undă criptate și o Rețea Privată de Conectivitate oferă coloana vertebrală pentru această transformare.

Prin contractul IPTS și parteneriatele globale cu operatorii hyperscale, Lumen ajută DISA și DoD-ul în sens larg să-și pregătească rețelele pentru viitor împotriva amenințărilor în evoluție. Făcând acest lucru într-o eră în care transportul securizat, cu latență ultra-scăzută, al datelor este decisiv, se poate dovedi la fel de critic precum armele pe care le desfășoară.

Citeste in continuare

Aveți un PONT?

Cel mai complet ziar de investigații dedicat cititorilor din România. Aveți un pont despre fapte de corupție la nivel local și/sau național? Garantăm confidențialitatea! Scrie-ne la Whatsapp: 0735.085.503 Sau la adresa: incisiv.anticoruptie@gmail.com Departament Investigații - Secția Anticorupție

Știri calde

Exclusiv19 ore ago

Șefi din Poliția Română, sub lupa procurorilor

Șefi din Poliția Română, sub lupa procurorilor: Liderul Sindicatului „Diamantul” denunță o „sesizare mincinoasă” cu tenta de abuz în serviciu...

Exclusiv2 zile ago

Jilava, pușcăria statului: Între clanuri, cadavre și caricatura justiției!

Benzi desenate? Nu, e realitatea cruntă din Penitenciarul Jilava, transformată într-un festin grotesc de abuzuri, teroare și o tăcere atât...

Exclusiv2 zile ago

IPJ Neamț, Mecca nepotismului: Justiția română, o pagină de bisericuță!

De la altar la tribunal, și de acolo, cine știe, poate direct la… pensie specială! În România anului de grație...

Exclusiv2 zile ago

IPJ Constanța: Academia de hărțuire, sub umbra epoleților grei!

În cel mai recent episod al serialului „Poliția Română: Oglinda Societății”, difuzat fără audiență dar cu un impact devastator, se...

Exclusiv3 zile ago

MAFIA DIPLOMATICĂ: CUM MINISTERUL DE EXTERNE A DEVENIT FEUDA „SIRENEI” ȘI A „CONSULILOR” DE PLASTIC, CU PARLAMENTUL PE POST DE TEATRU DE PĂPUȘI!

Când impostura își dă întâlnire cu sinecura, iar disprețul față de românii din străinătate devine sport național, nu e de...

Exclusiv3 zile ago

Miliarde de lei vărsați la buget: Sindicatul Diamantul demontează „minciunile” despre contribuțiile polițiștilor și militarilor

Sindicatul Național al Polițiștilor și Personalului Contractual „Diamantul” a rupt tăcerea cu privire la contribuțiile individuale ale polițiștilor și militarilor...

Exclusiv4 zile ago

Dezastru la Academia de Poliție: Reabilitare de 8,3 milioane de euro, mistuită de vânt și birocrație

Un proiect de reabilitare de peste 41 de milioane de lei (aproximativ 8,3 milioane de euro) la Academia de Poliție...

Exclusiv4 zile ago

Investiție de peste 16 milioane lei ingropată într-un proiect IT nefuncțional la MAI: REN-FEC, un eșec costisitor?

Un proiect IT cu o valoare de peste 16 milioane lei, menit să modernizeze sistemul de evidență a populației, pare...

Exclusiv4 zile ago

Valentin Matei: De la imputernicitul etern la ejectatul toxic – O cronică a incompetenței cu inimioare pe Instagram

„Breaking news de la Ploiești! După ani de „împuterniciri” care au sfidat logica și bunul simț, Valentin Matei, eternul și...

Exclusiv5 zile ago

Antigrindina S.R.L.: Cum să furi ploaia cu binecuvântarea Guvernului – Ediția fermierii detectivi!

Un memoriu exploziv dezvăluie jaful antigrindină și incompetența crasă a autorităților. Guvernul Boc, direct la Bălăcăneanca? HG 256/2010: De la...

Exclusiv5 zile ago

EXCLUSIV: Abuzuri și hărțuire în Serviciul pentru Acțiuni Speciale al Poliției Capitalei – Un polițist rupe tăcerea! (I)

Dezvăluiri șocante: Presiuni, intimidări și discriminare în unitatea de elită a Poliției Capitalei Un agent șef de poliție din Serviciul...

Exclusiv5 zile ago

IPJ Prahova: De la păpuși gonflabile la flori furate – Un circ al incompetenței care continuă!

Marcel Bălan, Eroul incompetenței, veghează de la vârf (aici)! După ce ne-a uluit cu promovarea comisarului Marcel Bălan, cel care...

Exclusiv5 zile ago

Sindicatul Diamantul denunță opacitatea salarizării în MAI și MApN: Guvernul, acuzat de complicitate cu interesele securiștilor vopsiți

Emil Păscuț: Transparența, un principiu călcat în picioare în administrația publică Emil Păscuț, reprezentant al Sindicatului Diamantul, acuză Guvernul de...

Exclusiv6 zile ago

Jilava, infernul din spatele gratiilor: Abuzuri, alcool și teroare intr-un penitenciar scăpat de sub control (inregistrari audio )

Un sistem putred, lăudat pe nedrept în trecut, iese la iveală odată cu primele măsuri luate de noul ministru al...

Exclusiv6 zile ago

Justiția prahoveană, teatru absurd cu mafioți și victime: Când sfidează averea și rânjetul, iar adevărul se ascunde pe portaluri mincinoase!

Schimbarea orelor, adrenalina și rânjetul batjocoritor: O zi tipică la Curtea de Apel Ploiești Prahova, tărâm al afacerilor dubioase și...

Partener media exclusiv

stiri actualizate Raspandacul

Parteneri

Criptomonede Taxi Heathrow London

Top Articole Incisiv