Connect with us

Actualitate

Elemente de incompatibilitate pentru accesul la informaţii secrete de stat/SRI este “stat” in “stat”/Dragnea si Tariceanu nu s-au trezit si Iohannis isi rade in „barba”

Publicat

pe

Cei doi numiti in functia de demnitate publica respectiv presedintele Senatului si presedintele Camerei Deputatilor din cadrul Parlamentului Romaniei, chiar daca sunt alesi prin vointa populara, sunt in situatia legala de a nu putea sa aiba acces la informatii clasificate secret de stat in conformitate cu prevederile din Legea nr.51/1991 privind securitatea nationala a Romaniei, cu modificarile si completarile ulterioare:

 “art.10.  Activitatea de informaţii pentru realizarea securităţii naţionale are caracter secret de stat. Informaţiile din acest domeniu nu pot fi comunicate decît în condiţiile prezentei legi.

art.11 Informaţii din domeniul securităţii naţionale pot fi comunicate:

  1. a) preşedintelui Senatului, preşedintelui Adunării Deputaţilor, precum şi comisiilor permanente pentru apărare şi asigurarea ordinii publice ale celor două camere ale Parlamentului;
  2. b) miniştrilor şi şefilor departamentelor din ministere, cînd informaţiile privesc probleme ce au legătură cu domeniile de activitate pe care le coordonează sau de care răspund;
  3. c) prefecţilor, primarului general al Capitalei, precum şi conducătorilor consiliilor judeţene, respectiv al municipiului Bucureşti, pentru problemele ce vizează competenţa organelor respective;
  4. d) organelor de urmărire penală, cînd informaţiile privesc săvîrşirea unei infracţiuni.

Comunicarea informaţiilor se aprobă de către conducătorii organelor cu atribuţii în domeniul securităţii naţionale.

Prevederile art. 10 privitoare la apărarea secretului de stat se aplică în mod corespunzător tuturor persoanelor prevăzute la alin. 1 lit. a)-d).”

De altfel, in conformitate cu art.1, alin (5) din Constitutia Romaniei se precizeaza ca orice cetatean indiferent de statul sau social “In Romania, respectarea Constitutiei, a suprematiei sale si a legilor este obligatorie.”, iar prin art.70 Mandatul deputatilor si al senatorilor, alin. (2) “Calitatea de deputat sau de senator incetează la data intrunirii legale a Camerelor nou alese sau in caz de demisie, de pierdere a drepturilor electorale, de incompatibilitate ori de deces.”, iar prin art. 71 Incompatibilitati, alin (3) din legea fundamentala se stipuleaza ca Alte incompatibilităti se stabilesc prin lege organică.”

Pe acest fond si in corelatie cu cele de mai sus si prevederile Legii 182/2002 privind protecţia informaţiilor clasificate, respectiv ale HG nr.585/2002 Standardele naţionale de protecţie a informaţiilor, in speta cele cuprinse in – art.160 “Constituie elemente de incompatibilitate pentru accesul solicitantului la informaţii secrete de stat oricare din următoarele situaţii:

  1. a) dacă în mod deliberat a ascuns, a interpretat eronat sau a falsificat informaţii cu relevanţă în planul siguranţei naţionale ori a minţit în completarea formularelor tip sau în cursul interviului de securitate;
  2. b) are antecedente penale sau a fost sancţionat contravenţional pentru fapte care indică tendinţe infracţionale;
  3. c) are dificultăţi financiare serioase sau există o discordanţă semnificativă între nivelul său de trai şi veniturile declarate;
  4. d) consumă în mod excesiv băuturi alcoolice ori este dependent de alcool, droguri sau de alte substanţe interzise prin lege care produc dependenţă;
  5. e) are sau a avut comportamente imorale sau deviaţii de comportament care pot genera riscul ca persoana să fie vulnerabilă la şantaj sau presiuni;
  6. f) a demonstrat lipsă de loialitate, necinste, incorectitudine sau indiscreţie;
  7. g) a încălcat reglementările privind protecţia informaţiilor clasificate;
  8. h) suferă sau a suferit de boli fizice sau psihice care îi pot cauza deficienţe de discernământ confirmate prin investigaţie medicală efectuată cu acordul persoanei solicitante;

 

Ca atare institutiile ce fac parte din sistemul national de aparare al tarii, in concret serviciile de informatii nominalizate prin Legea nr.51/1991, si organizate prin legi speciale cum ar fi Legea nr.14/1992 privind organizarea si functionarea Serviciului Roman de Informati, Legea nr. 1/1998 privind organizarea şi funcţionarea Serviciului de Informaţii Externe, etc, vor fi conform legii aplicabile obligate sa nu transmita nicio informatie clasificata secret de stat catre cei doi demnitari daca acestia nu indeplinesc si cerintele normative anterior citate.

Ca atare, chiar daca sunt informatii ca nivel de informare pentru cele doua functii de demnitate public in statul Roman, respectiv a doua si a treia functie statala dupa cea a presedintelui Romaniei, totusi conducerea serviciilor de informatii, inclusiv cele departamentale si SPP, nu vor putea sa le comunice intrucat s-ar incalca legile privind protectia informatiilor clasificate secret de stat si chiar Constitutia Romaniei, cu toate consecintele negative ce ar pot decurge dintr-un astfel de demes institutional.

Astfel, chiar daca prin art.7 din Legea nr.182/2002 accesul la astfel de documente clasificate ca secret de stat, este garantat de depunerea juramantului etc.., accesul nu este implicit ci este conditionat de prevederile /reglementarile normative anterior mentionat si de principiul “nevoia de a sti”, sens in care intr-o atare situatie cei doi demnitari sunt pusi in situatia de a nu isi indeplini roulul functiei ocupate si, implicit al mandatului de parlamentar stabilit prin Constitutie si regulamentele celor doua camere parlamentare. Pe acest fond se ridica o problemea majora in sfera separatiilor puterii in stat cand cele doua functii nu se pot indeplini in integrum, fiind limitate de blocarea temporara a accesului la informatii clasificate secret de stat, prin actiunea de nefurnizarea a acestora in sensul respectarii legii aplicabile, iar presedintele tarii si al CSAT poate fi informat cu aspectele ce tin de competenta sa dar nu poate discuta cu cei doi reprezentanti ai statului in Parlament pe problemele ridicate in sistem clasificat etc…..Oare ce se poate intampla intr-o astfel de stare de fapt cand cele trei functii in stat nu pot comunica intre ele in probleme de securitate national si in luarea de decizii strategice de nivel inalt in domeniul militar, aparare a tarii si securitate nationala. Dar in comunicarea cu cei doi parlamentari, respectiv cu un premier persoane care pot intra sub incidenta unor  posibile incompatibilitati ale statului lor prevazute prin legi si hotarari de guvern?

A se vedea si o serie de decizii ale Curtii Constitutionale cum ar fi Decizia CCR nr.1440/2012 unde se precizeaza:

    “…în cazul de faţă, Curtea observă că îngrădirile aduse accesului la informaţii sunt prevăzute de lege – Legea nr.182/2002 -, au un scop legitim – protecţia informaţiilor clasificate şi a surselor confidenţiale ce asigură acest tip de informaţii, prin instituirea sistemului naţional de protecţie a informaţiilor -, şi sunt necesare într-o societate democratică. În consecinţă, reglementarea criticată îndeplineşte atât condiţiile prevăzute de art. 10 paragraful 2 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, cât şi pe cele ale art. 19 paragraful 3 din Pactul internaţional cu privire la drepturile civile şi politice, potrivit cărora „Exercitarea libertăţilor prevăzute la paragraful 2 al prezentului articol comportă îndatoriri şi răspunderi speciale. În consecinţă, ea poate fi supusă anumitor limitări care trebuie însă stabilite în mod expres prin lege şi care sunt necesare: a) respectării drepturilor sau reputaţiei altora; b) apărării securităţii naţionale, ordinii publice, sănătăţii sau moralei publice.” Totodată, Curtea observă că reglementarea criticată respectă şi prevederile art. 7 din Acordul dintre România şi Uniunea Europeană privind procedurile de securitate pentru schimbul de informaţii clasificate, semnat la Bruxelles la 22 aprilie 2005, ratificat prin Legea nr. 267/2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 903 din 10 octombrie 2005, potrivit cărora 1. Părţile se vor asigura că toate persoanele care, în îndeplinirea îndatoririlor oficiale, necesită acces sau ale căror îndatoriri ori funcţii pot permite accesul la informaţiile clasificate furnizate sau schimbate în temeiul prezentului acord sunt verificate corespunzător înainte de a li se acorda accesul la astfel de informaţii. 2. Procedurile de verificare vor stabili dacă o persoană poate avea acces la informaţii clasificate, ţinând cont de loialitatea, încrederea şi onestitatea sa”, precum şi pe cele ale art. 3 din Acordul dintre părţile la Tratatul Atlanticului de Nord pentru securitatea informaţiilor, adoptat la Bruxelles la 6 martie 1997, la care România a aderat prin Legea nr. 423/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 993 din 28 octombrie 2004, potrivit cărora (1) Părţile se vor asigura că toţi cetăţenii lor, care, în îndeplinirea îndatoririlor oficiale, necesită sau pot avea acces la informaţii clasificate «CONFIDENŢIAL» (SECRET) şi de nivel superior, sunt verificaţi corespunzător înainte de preluarea îndatoririlor. (2) Procedurile de verificare de securitate vor fi concepute pentru a stabili dacă, ţinând cont de loialitatea şi încrederea sa, o persoană poate avea acces la informaţii clasificate fără ca acest lucru să constituie un risc inacceptabil de securitate.

(3) La cerere, fiecare dintre părţi va coopera cu celelalte părţi la realizarea procedurilor proprii de verificare de securitate.” (Cerasela N.).

 

Actualitate

Lockheed Martin iși numeste un nou director financiar: Evan Scott preia misiunea

Publicat

pe

De

Un veteran la timona finanțelor

Lockheed Martin, gigantul din domeniul apărării, a anunțat astăzi numirea lui Evan Scott ca nou director financiar, efectiva imediat. Scott va prelua funcția de la Jesus “Jay” Malave, care a decis să își caute alte oportunități.

Experiență vastă în finanțe

Cu o carieră de 26 de ani la Lockheed Martin, Scott a ocupat în mare parte funcții în domeniul financiar, inclusiv aceea de trezorier al companiei și director financiar al două unități de afaceri. În prezent, el era CFO al diviziei de rachete și controlul focului, rol pe care l-a început în ianuarie 2024, conform profilului său de LinkedIn.

Încrederea conducerii

„Evan a câștigat respectul maxim ca lider experimentat în finanțe și operațiuni, având o înțelegere profundă a afacerii și misiunii noastre. Sunt sigur că este alegerea potrivită pentru a susține creșterea continuă a companiei și pentru a conduce organizația financiară cu excelență,” a declarat CEO-ul Lockheed, Jim Taiclet.

Schimb Ariate în conducere

Jay Malave a fost numit CFO în februarie 2022 și, spre deosebire de Scott, a venit din afara Lockheed, unde a ocupat ultima dată funcția de CFO la L3Harris.

Perspectivele financiare ale companiei

Lockheed Martin va face publice rezultatele financiare pentru primul trimestru din 2025 pe 22 aprilie. Investitorii care așteaptă detalii despre cum perspectiva financiară a companiei a fost afectată de pierderile înregistrate în programul de avion de luptă de generație a VI-a al Forțelor Aeriene și de tarifele impuse de fostul președinte Donald Trump ar putea fi dezamăgiți, deoarece executivii Lockheed „vor reafirma estimările pentru 2025, fără a include impactul evolutiv al tarifelor și anunțul recent privind Next Generation Air Dominance”, se arată într-un comunicat al companiei.

Citeste in continuare

Actualitate

Avertisment pentru Industria de Apărare: Tarifele impuse de Trump pun în pericol capacitatea de achiziție a Pentagonului

Publicat

pe

De

Efecte devastatoare asupra micilor companii din sectorul apărării

Senatoarea Jeanne Shaheen, membră senior a Comitetelor pentru Servicii Armate și Aprobatări din Senat, a tras un semnal de alarmă cu privire la impactul pe care tarifele impuse de administrația Trump îl pot avea asupra industriei de apărare. Aceasta avertizează că prețurile mai mari ar putea slăbi puterea de cumpărare a Departamentului Apărării, afectând în special micile firme din domeniu.

Într-o scrisoare adresată secretarului apărării, Pete Hegseth, Shaheen subliniază că tarifele vor amplifica presiunile financiare cu care se confruntă deja Pentagonul, ceea ce ar putea duce la o creștere a bugetului fără a aduce beneficii suplimentare în ceea ce privește capabilitățile.

Costuri în creștere pentru lanțul de aprovizionare în apărare

„Tarifele anunțate vor crește pe termen scurt costurile pentru companiile din lanțul de aprovizionare al apărării din SUA,” a declarat aceasta în scrisoare. „Companiile din sectorul apărării și furnizorii lor ar putea fi nevoiți să suporte aceste costuri, ceea ce ar putea determina mai multe companii și locuri de muncă să iasă din acest lanț de aprovizionare, sufocând astfel inovația.” Pe termen lung, tarifele vor duce la creșterea costurilor de contractare și achiziție ale Pentagonului, limitând puterea de cumpărare a acestuia și afectând pregătirea militară.

Senatoarea a pus la îndoială capacitatea Pentagonului de a evalua impactul complet al acestor tarife asupra lanțului său de aprovizionare, având în vedere că aproximativ 12.000 de companii din SUA fac parte din sectoare secundare și terțiare ale industriei aerospațiale, multe dintre ele situate în afara Statelor Unite.

Incertitudini în rândul industriei

Scrisoarea lui Shaheen a fost trimisă în contextul desfășurării conferinței anuale Sea Air Space, unde discuțiile despre tarifele anunțate pe 2 aprilie au fost intense. Reacțiile din industrie au fost timide, iar specialiștii din domeniu se străduiesc să înțeleagă impactul real al acestor măsuri asupra sănătății industriei și asupra puterii de cumpărare a miliție americane.

Pe parcursul conferinței, a fost anunțată o suspendare de 90 de zile a tuturor tarifelor reciproce, cu excepția celor aplicate Chinei, ceea ce a amplificat confuzia în rândul planificatorilor din industrie. „Este încă totul nou,” a afirmat George Whittier, CEO al Fairbanks Morse Defense. „Nimeni nu va accepta să suporte costurile și tarifele. Totul se va răsfrânge asupra Navy, care va cheltui mai mult.”

Perspectiva unei soluții în cadrul contractelor

Unii experți din industrie sunt de părere că tarifele ar putea activa clauze de ajustare economică a prețului în cadrul contractelor, forțând Pentagonul să compenseze costurile mai mari. Ei speră, de asemenea, că administrația Trump va introduce o excepție care să scutească produsele de apărare de sub incidența acestor tarife.

„Avem protecție în contractele noastre împotriva tarifelor,” a declarat un executiv din industria de apărare. „Există contracte cu preț fix afectate, dar în majoritate nu suntem foarte îngrijorați.” Deși constrângerile din lanțul de aprovizionare în sectorul de apărare par să se reducă, tarifele adaugă un strop de incertitudine.

În concluzie, chiar dacă acțiunile lui Trump au suscitat anxietăți în industrii precum aerospațiala comercială și automotive, în sectorul apărării acțiunile de pe piață s-au comportat relativ bine, iar perspectivele bugetare favorabile ar putea oferi un refugiu în mijlocul riscurilor macroeconomice și tarifelor.

Citeste in continuare

Actualitate

Guardienii Gheaței: US Coast Guard iși caută parteneri pentru construirea noilor Ghețari

Publicat

pe

De

Recent, US Coast Guard (USCG) a lansat un apel către industrie — atât națională cât și internațională — privind capacitatea și disponibilitatea de a construi ghețari de dimensiuni medii, subliniind o fereastră de 36 de luni pentru lansarea navei în urma semnării contractului.

Obiectivul apelului: Informații cruciale pentru proiectare

Conform anunțului publicat pe 11 aprilie, scopul acestei solicitări de informații (RFI) este de a crește înțelegerea USCG cu privire la stadiul actual și capacitatea bazelor industriale maritime din SUA și din întreaga lume în ceea ce privește vasele capabile de spargere a gheții. Autoritatea caută în mod specific informații privind vasele existente sau design-urile de nave care sunt pregătite pentru construcție sau deja în producție.

Specificațiile Ghețarului: Cerințe tehnice stricte

Ambarcațiunile solicitate trebuie să respecte specificații precise, inclusiv o lungime maximă de 360 de picioare, o lățime de 78 de picioare, un pescaj de 23 de picioare, o hangar pentru elicoptere și capacitatea de a sparge gheața de 3 picioare la o viteză continuă de 3 noduri. De asemenea, navă trebuie să aibă o autonomie de 6,500 de mile marine la 12 noduri și o rezistență de 60 de zile. Toate răspunsurile sunt așteptate până pe 25 aprilie, informația fiind difuzată pentru prima dată de publicația „Sixty Degrees North”, condusă de fostul comandant al Marinei SUA, Peter Rybski.

Unghiul de viziune: Programul arctic Security Cutter

Ghețarii sunt clasificați în funcție de dimensiunea lor, ceea ce se corelează aproximativ cu capacitatea lor de a sparge gheața în cele mai dure condiții. Programul principal al USCG, Polar Security Cutter, urmărește construirea a patru sau cinci ghețari de clasă grea capabili să opereze în aproape orice climă, tot anul. În contrast, RFI-ul recent se referă la programul Arctic Security Cutter, destinat dezvoltării ghețarilor de dimensiuni medii care vor opera alături de PSC-uri, asigurând astfel accesul fiabil al USCG și al marinei militare în regiunile Arctic și Antarctic.

USCG deține în prezent două ghețari polari, 18 ghețari domestici și 16 tenderi capabili de a opera în condiții de gheață, conform afirmațiilor unui purtător de cuvânt al serviciului.

Cercetarea pieței și planificarea viitoare

“USCG efectuează în mod regulat cercetări de piață pentru a se asigura că are informații actualizate referitoare la capacitățile bazei industriale maritime. Acest RFI oferă agențiilor interne și internaționale oportunitatea de a trimite informații despre vasele existente sau design-urile ce pot fi construite”, a declarat un purtător de cuvânt al USCG. “Răspunsurile vor fi utilizate pentru a informa activitățile viitoare ale programului, în vederea dezvoltării Arctic Security Cutters care să îndeplinească cerințele operaționale în ceea ce privește capacitatea de spargere a gheții în regiunile polare.”

Emiterea RFI-ului vine în urma mai multor apeluri din partea fostului președinte Donald Trump de a spori semnificativ numărul ghețarilor din SUA, USCG exprimând dorința de a dobândi patru sau cinci ghețari grei din programul Polar Security Cutter și, ulterior, un număr similar din programul Arctic Security Cutter.

Citeste in continuare

Aveți un PONT?

Cel mai complet ziar de investigații dedicat cititorilor din România. Aveți un pont despre fapte de corupție la nivel local și/sau național? Garantăm confidențialitatea! Scrie-ne la Whatsapp: 0735.085.503 Sau la adresa: incisiv.anticoruptie@gmail.com Departament Investigații - Secția Anticorupție

Știri calde

Exclusiv10 ore ago

Procurorul „aruncat”: Mâna nevăzută a senatorului „Melcilor” asupra justiției

Teatrul absurdității în afacerile cu deșeuri Un circ în jurul gunoaielor (aici), (aici), (aici), (aici), (aici), (aici), (aici), etc Într-o...

Exclusiv22 de ore ago

Analiză juridică asupra inaplicabilității interdicțiilor din proiectul de lege privind mercenariatul pentru polițiștii suspendați

Considerații preliminare Analiza se concentrează asupra aplicabilității interdicțiilor incluse în proiectul de lege ce modifică diverse acte normative din domeniul...

Exclusiv22 de ore ago

Mușamalizarea organizată: Răspunsuri insălătoare și coordonate de la vârful IGPR

Context și scopul analizei În ultimele luni, Sindicatul Polițiștilor “Diamantul” a identificat un model sistematic de dezinformare și disimulare a...

Exclusiv22 de ore ago

Alerta roșie: FSANP cere acțiuni imediate pentru siguranța penitenciarelor din România

Context internațional și precedent alarmant Recenta serie de atacuri asupra închisorilor din Franța a generat un semnal de alarmă în...

Exclusiv22 de ore ago

Destructurarea unei rețele internaționale de inșelăciune în domeniul suplimentelor alimentare

Sprijin internațional în combaterea infracționalității Poliția Română, în colaborare cu specialiști din cadrul EUROPOL, a oferit asistență ofițerilor de investigație...

Exclusiv22 de ore ago

Percheziții în Pogoanele: Trei persoane reținute pentru inșelăciune în domeniul relațiilor online

Acțiune coordonată împotriva infracțiunilor economice Polițiștii Serviciului de Investigații Criminale Buzău, sub coordonarea Parchetului de pe lângă Judecătoria Pogoanele, au...

Exclusiv2 zile ago

CSM acordă certificat de bună purtare foștilor procurori de la DNA Ploiești/„Dezvăluiri de noaptea minții”

Secția pentru procurori în materie disciplinară din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii (CSM) a emis un nou certificat de bună...

Exclusiv3 zile ago

Corupția în sistem: Legătura dintre inculpatul pseudo-jurnalist spagar si santajist Cătălin Stavri și forțele de ordine

Corupția în sistem: Legătura dintre INFRACTORUL – INCULPAT spagar si santajist Cătălin Stavri și forțele de ordine Cum site-ul de...

Exclusiv3 zile ago

Corupția în justiție: Cazul inculpatului pseudo – jurnalist spagar si santajist  Cătălin Stavri și murdăriile din White Tower

Scandalul White Tower: Între escrocherii și complicități neimaginabile Miza imobiliară care scoate la iveală colapsul moral al justiției Într-un nou...

Exclusiv3 zile ago

Suspiciuni în IGPR: Director cercetat pentru o afacere discretă cu Bolt?

Emil Pascut de la Sindicatul Diamantul a dezvăluit informații intrigante privind un director din cadrul Inspectoratului General al Poliției Române...

Exclusiv3 zile ago

Sindicatul Europol răspunde IGPR: Dovada lipsei de carburant este adevărată

Sindicatul Europol reamintește reacția inițială a IGPR în legătură cu acuzațiile privind lipsa de carburant. Atunci, conducerea Poliției Române a...

Exclusiv4 zile ago

Cătălin Stavri: Pseudo-jurnalistul infractor al sit-ului de denigrare și șantaje Incomod.ro – Dezvăluiri explozive și inregistrări despre corupție

Cazul Cătălin Stavri: Pseudo-jurnalistul implicat în santaj și corupție – Dezvăluiri explozive și inregistrări revelatoare Un infractor sub presiune: Revelații...

Exclusiv4 zile ago

„Adio, Halchin!”. Ieri, a fost ultima zi a Directorului General al ANP/Urmeaza Valentin Matei de la Penitenciarul Ploiesti?

Pe 14 aprilie 2025, la ora 16:00, Dan Halchin si-a încheiat mandatul în funcția de director general al Administrației Naționale...

Exclusiv4 zile ago

Provocarea consumului de combustibil: Poliția Capitalei își regândește patrularea

Într-o situație tensionată, agentii se confruntă cu o autonomie redusă Cei de la Sindicatul Europol aduc în discuție o problemă...

Exclusiv5 zile ago

Vlad Nichita: Între corupție și evaziune – O nouă fază a scandalului WHITE TOWER

O judecată controversată Pe data de 15 aprilie 2025, Vlad Nichita se va afla din nou în fața instanței, contestând...

Partener media exclusiv

stiri actualizate Raspandacul

Parteneri

Top Articole Incisiv