Actualitate
Oamenii lui Coldea, judecători din umbră, nelipsiți din instanțe

Secretarul de Stat Ovidiu Puțura s-a spovedit în fața Justiției Britanice, dezvaluie Evz.
Fostul secretar de stat în Ministerul Justiției, Ovidiu Puțura, a fost adus din penitenciar, ieri, pentru a fi audiat prin videoconferință de către un magistrat din Marea Britanie în dosarul omului de afaceri Puiu Popoviciu. Ovidiu Puțura a dat detalii despre „culoarele justiției”, despre intervențiile SRI în dosare și despre o listă cu nume de politicieni și oameni de afaceri în dreptul cărora figurau condamnări sau achitări cu mult timp înainte ca judecătorii să se pronunțe în cazul lor.
Ovidiu Puțura susține că un ofițer SRI i-a prezentat lista „spre sfârșitul anului 2015, începutul anului 2016 în virtutea unor relații personale”. Ofițerul, al cărui nume fostul secretar de stat nu l-a dezvăluit, i-ar fi arătat lista pentru a se convinge că pedeapsa pe care Puțura urma să o primească este „sigură”. Ovidiu Puțura execută 5 ani de închisoare pentru dare de mită după o condamnare definitivă din 2017. Fostul secretar de stat a fost audiat de un judecător britanic, prin videoconferință, în legătură cu două interviuri pe care le-a acordat din închisoare. Printre persoanele despre care Ovidiu Puțura a susținut că s-au aflat pe liste pe care ofițerul SRI i-a arătat-o s-a numărat și Puiu Popoviciu. Omul de afaceri a fost condamnat, definitiv, de Înalta Curte la 7 ani de închisoare cu executare în dosarul privind fraudele cu terenurile Universității de Medicină Veterinară și Științe Agricole, după ce, inițial, Curtea de Apel i-a dat o pedeapsă de 9 ani. Așa scria și pe lista pe care Ovidiu Puțura o văzuse încă din 2016: numele lui Puiu Popoviciu, iar în dreptul lui: „7-9”.
Ce i-a spus ministrul Cazanciuc
Fostul secretar de stat a dezvăluit în ședință publică de judecată că generalul Dumitru Dumbravă i-a cerut – pe vremea în care primul era secretar de stat în Ministerul Justiției, iar ultimul lucra la SRI sub comanda lui Florian Coldea – să îi predea „o parte din atribuții”. Puțura a refuzat, l-a informat pe ministrul de atunci, Robert Cazanciuc, iar după câteva luni și-a pierdut funcția și i s-a deschis dosar penal.
Puțura: Pe vremea când eram secretar de stat la MJ generalul Dumbravă a vrut să preia anumite atribuții de la mine. Am refuzat. Mi s-a spus că domnul general Coldea o să se supere.
Întrebare partea britanică: Generalul Coldea era la SRI?
Puțura: Da, era șeful operativ, șeful lui Dumbravă. Am comunicat asta ministrului de atunci (n.r. – Robert Cazanciuc, ministrul Justiției între 2013 și 2015), ministrul a spus că era mai bine să accept. Era în noiembrie-decembrie 2013, iar după refuz am fost schimbat din funcție.
Ovidiu Puțura a dat detalii despre ce anume făcea la Ministerul Justiției, pentru a fi mai clar și ce fel de atribuții urmărea generalul Dumbravă să preia de la el. „Am coordonat direcția IT din cadrul ministerului. Acest compartiment coordona la nivel național sistemul ECRIS și repartizarea aleatorii. Am aflat, astfel, care sunt punctele slabe. E o chestiune tehnică, sunt mai multe modalități, despre care am informat CSM. Concluzia e că în momentul în care o persoană cunoaște vulnerabilitățile poate să facă în așa fel încât o cauză să fie repartizată anumitor judecători. Chestiunea era cunoscută de SRI. Ei făceau în așa fel ca cifrele de pe listă să se adeverească prin repartizarea la anumiți judecători”, a declarat Ovidiu Puțura în fața instanței.
Dumbravă, surprins „pe coridoarele justiției”. La propriu, nu la figurat
Partea britanică a droit să știe de ce Ovidiu Puțura a spus că dosarul lui și cel al lui Puiu Popoviciu sunt două cauze în care au fost pronunțate condamnări politice, sub influența unor ofițeri SRI. Fostul secretar de stat a spus că l-a văzut pe generalul Dumitru Dumbravă în sala de judecată, în dosarul în care el era judecat pentru dare de mită, apoi l-a văzut ducându-se „pe un coridor care ducea la birourile judecătorilor”. Puțura a precizat că știe toate aceste detalii întrucât episodul s-a petrecut în aceeași instanță în care a fost adus și acum pentru audiere, adică la Curtea de Apel București. Un coridor aflat între sala Secția I și sala Secția a II-a Penală de la CAB duce la sălile Judecătoriei Sectorului 5 (spre stânga) și spre birourile judecătorilor (spre dreapta), unde accesul publicului este restricționat.
Vulnerabilitățile magistraților, speculate de Binom
În contextul precizărilor legate de „coridoarele justiției”, de prezența în instanță a generalului Dumbravă și de repartizarea cauzelor, partea britanică a dorit să afle de la Ovidiu Puțura (foto) la ce s-a referit în mod exact.
Reproducem dialogul de ieri, din sala de judecată. Partea britanică: Ați vorbit despre judecătorul Tudoran (n.r. – Corneliu Bogdan Ion Tudoran de la CAB) si rolul dânsului în cazul lui Popoviciu. Ații spus că un ofițer SRI a fost prezent la Curte. Continuați dvs.!
Puțura: Da. Așa am spus. Știam de la persoana care m-a informat despre domnul Dumbravă. Exemplul cu domul Popoviciu a fost pur întâmplător, pentru că eram în aceeași sală (n.r. – de judecată)
Judecător britanic: Ați spus că a fost prezent un ofițer de la SRI.
Puțura: Da.
Judecător: l-ați văzut?
Puțura: Da.
Judecător: Ce rost avea să fie prezent un ofițer al SRI?
Puțura: Nu știu, monitoriza, punea presiune pe judecători, nu stiu.
Judecător: când era (prezent – n.r.) judecătorul Tudoran era și ofițerul SRI?
Puțura: Da.
Judecător: Cum cum l-ați descrie pe judecătorul Tudoran? Ați folosit o expresie: a judge of the system (n.r. – un judecător al sistemului).
Puțura: L-am descries în interviu ca pe un om al sistemului.
Judecător: spuneați că domnul Tudoran avea o problemă cu băiatul lui.
Puțura: Da, îmi amintesc. Când eram la minister a fost un incident cu domnul Tudoran. O problemă pe care a avut-o băiatul acestuia cu Poliția. Nu a fost vorba de o îndulcire a situației băiatului, situația s-a rezolvat întru totul: dosarul a fost închis.
Judecător: Când dvs. ați spus că judecătorul Tudoran a devenit permisiv față de presiunile sistemului la asta v-ați referit?
Puțura: Da, am dat exemple despre astfel de vulnerabilități.
Judecător. Ați fost întrebat și în al doilea interviu despre listă. Ați fost întrebat despre faimoasa listă de ținte cu nume de cetățeni pe coloana din stânga și pedepse din dreapta. Ați spus și nume de persoane
Puțura: da.
Judecător (citește în engleză): V-ați referit Bica, Nicușor Constantinescu, David, da? V-ați referit și la dvs. Ați spus că unii erau politicieni, dar erau și oameni de afaceri.
Puțura. Da. Unul dintre nume era Popoviciu.
Judecător: La închisoare ați spus colegilor de cameră ca i se va reduce pedeapsa de la 9 la 7 ani.
Puțura: Am stat cu un procuror și cu un avocat în cameră. Și le-am spus, discutam chestiuni profesionale.
Judecător: Pe baza a ceea ce ați văzut pe listă?
Puțura: Da. Eu nu stiu ce acuzații a avut Popoviciu.
Actualitate
Realimentarea flotei aeriene americane: KC-46 Pegasus, singura opțiune viabilă până la apariția NGAS

Forțele Aeriene ale SUA se confruntă cu o nevoie stringentă de a-și moderniza flota de avioane cisternă, iar KC-46 Pegasus de la Boeing pare a fi singura soluție disponibilă pe termen scurt, până la introducerea aeronavei de generație următoare, NGAS, la mijlocul anilor 2030. Cu toate acestea, problemele legate de lanțul de aprovizionare și drepturile de acces la date ar putea reprezenta obstacole pe termen lung, conform unui document recent al serviciului.
Decizia controversată de a achiziționa mai multe KC-46
Conform unei notificări de justificare și aprobare (J&A) publicată de Forțele Aeriene pe 2 octombrie, decizia de a comanda până la 75 de aeronave KC-46 suplimentare a fost motivată de nevoia de a înlocui flota îmbătrânită de KC-135 Stratotanker și de a acoperi intervalul de timp până la disponibilitatea NGAS. Această decizie a necesitat o justificare, deoarece serviciul contractează cu Boeing pentru mai multe avioane cisternă fără o competiție deschisă.
Schimbări de strategie și priorități
Documentul detaliază planurile inițiale ale Forțelor Aeriene de a recapitaliza flota de avioane cisternă prin intermediul programului KC-135 Tanker Recapitalization Program, pentru care au fost primite răspunsuri din partea mai multor companii, inclusiv un parteneriat între Lockheed Martin și Airbus, care concura cu Boeing. Forțele Aeriene au constatat că doar Airbus și Boeing (după retragerea Lockheed din parteneriat) ar putea „îndeplini parțial cerințele preliminare” ale programului, inclusiv cerința ca o soluție să fie gata de implementare până în anul fiscal 2031.
Cu toate acestea, la începutul anului 2025, Forțele Aeriene și-au schimbat direcția, deoarece „amenințările globale în evoluție și prioritățile concurente ale DoD” au transformat NGAS într-o „prioritate”. În acest proces, documentul menționează că Forțele Aeriene au constatat că atât Boeing, cât și Airbus ar avea nevoie de „dezvoltare semnificativă” pentru a îndeplini cerințele programului inițial de recapitalizare. Prin urmare, Forțele Aeriene au considerat că opțiunea de recapitalizare este prea costisitoare, deoarece era necesară și finanțarea dezvoltării platformei NGAS.
Astfel, serviciul a renunțat la cerințele pentru un nou efort de avioane cisternă și a optat, în schimb, pentru utilizarea celor deja existente pentru KC-46 până când NGAS va fi disponibil, conform documentului. Această decizie a deschis practic calea pentru Boeing, deoarece A330 MRTT propus de Airbus ar avea nevoie de „dezvoltare semnificativă pentru a îndeplini cerințele obligatorii”.
Timpul, factorul decisiv
Un factor cheie în decizia de a utiliza cerințele KC-46, conform documentului, a fost timpul. Forțele Aeriene înlocuiesc în prezent flota îmbătrânită de KC-135 Stratotanker cu KC-46, dar livrările Pegasus în baza unui contract existent sunt programate să se încheie în 2030 – cu aproximativ șase ani înainte ca NGAS să fie gata cel mai devreme. Pentru a continua înlocuirea KC-135 cu avioane cisternă mai noi, Forțele Aeriene au nevoie de un avion cisternă care să poată acoperi acest interval de șase ani, ceea ce, conform serviciului, doar KC-46 poate face.
Problemele persistă
Cu toate acestea, achiziționarea mai multor KC-46 va veni cu probleme. Boeing „va trebui să rezolve” problemele legate de diminuarea surselor de producție și lipsa de materiale (DMSMS), împreună cu uzura pieselor, care, conform documentului, afectează atât programul KC-46 actual, cât și extinderea acestuia. În plus, documentul ridică problema negocierii pentru mai multe drepturi asupra datelor tehnice și a software-ului, în special atunci când drepturile actuale sunt „inferioare nivelului necesar” pentru extinderea producției KC-46.
Airbus rămâne în joc
Într-o declarație pentru Breaking Defense, Airbus a afirmat: „Ne menținem soluția noastră dovedită de avioane cisternă și evoluția sa, MRTT+. Airbus rămâne angajat alături de USAF, pe măsură ce aceștia continuă să evalueze soluția lor de realimentare aeriană de generație următoare.”
NGAS: Înapoi în viitor
Soarta NGAS a fost incertă până de curând, deoarece oficialii din administrația Biden au declarat că platforma ar putea fi prea costisitoare, în timp ce bugetul FY26 al Forțelor Aeriene a alocat resurse limitate pentru eforturile de cercetare și dezvoltare.
După cum reiese clar din document, Forțele Aeriene tratează acum NGAS ca pe o nevoie critică, deși se menționează că „calea finală către NGAS nu a fost încă definită, având în vedere prioritățile concurente ale apărării”. Programul a finalizat o analiză a alternativelor, se arată în document, deși sunt în curs de desfășurare activități suplimentare de colectare a informațiilor pentru a rafina cerințele.
Conform generalului John Lamontagne, șeful Comandamentului de Mobilitate Aeriană al Forțelor Aeriene, serviciul a examinat o gamă largă de platforme potențiale – de la avioane de afaceri la aeronave cu corp fuzelat și avioane cisternă stealth, cu „semnătură gestionată” – pentru misiunea NGAS. Se așteaptă ca platforma să opereze în medii periculoase, cum ar fi Indo-Pacificul, unde pistele de aterizare sunt puține, iar sistemele de apărare aeriană sunt formidabile.
Industria se pregătește pentru NGAS
Industria se pregătește să ofere Forțelor Aeriene candidați pentru realimentarea de generație următoare. Conform lui Roderick McLean, vicepreședinte și director general al misiunilor de mobilitate aeriană și maritime la Lockheed, compania se așteaptă ca un avion nou, capabil să supraviețuiască, să fie necesar pentru misiune.
Actualitate
Armata SUA recunoaște și remediază problemele de securitate cibernetică la Platforma NGC2

Armata SUA a anunțat că a atenuat o serie de riscuri de securitate cibernetică descoperite într-o versiune incipientă a platformei sale Next Generation Command and Control (NGC2), potrivit unui memo intern obținut de Breaking Defense.
Alarma trasă de ofițerul sef pentru tehnologie
Documentul, datat 5 septembrie și semnat de Gabriele Chiulli, ofițerul șef pentru tehnologie din cadrul Biroului Șefului pentru Informații al Armatei, avertiza că platforma NGC2 „în starea sa actuală, prezintă deficiențe critice în ceea ce privește controalele fundamentale de securitate, procesele și guvernanța.”
Chiulli a scris că armatei „îi lipsește vizibilitatea și controalele necesare pentru a asigura securitatea și integritatea platformei”. El a adăugat că „se pare că există o grabă de a introduce capabilități în sistem fără o supraveghere reală sau un proces adecvat, ceea ce crește riscul pe măsură ce acest sistem îl amplifică și mai mult.”
Reacție rapidă și măsuri corective
Cu toate acestea, oficialii armatei au declarat pentru Breaking Defense că, în cele trei săptămâni de la redactarea și distribuirea documentului, problemele au fost rezolvate. „Problemele au fost atenuate imediat”, a declarat Leonel Garciga, șeful pentru informații al armatei, într-un comunicat. El a adăugat că „procesele simplificate de securitate cibernetică au fost capabile să identifice rapid și să asiste biroul programului și furnizorul în trierea vulnerabilităților de securitate cibernetică și în implementarea măsurilor de atenuare.”
Integrarea securității cibernetice de la inceput
Generalul-locotenent Jeth Rey, șeful adjunct de stat major la G-6, departamentul armatei responsabil cu securitatea cibernetică și rețelele, a susținut că identificarea timpurie a acestor deficiențe face parte din procesul intenționat al serviciului și că au fost luate măsuri pentru a le corecta.
„Trebuie să includem securitatea cibernetică de la început în proces și cred că asta am făcut”, a spus Rey într-un interviu recent. „Aceasta este o nouă capacitate și am găsit un risc și l-am atenuat imediat. Cred că este o veste bună pentru noi în viitor. Dacă vom continua să privim lucrurile în acest mod și procesele noastre funcționează, sunt mulțumit.”
NGC2: Prioritatea numărul unu pentru modernizare
NGC2 este prioritatea numărul unu a serviciului în materie de modernizare și este conceput pentru a oferi comandanților și unităților o nouă abordare a gestionării informațiilor, a datelor și a comandamentului și controlului cu arhitecturi agile și bazate pe software.
În iulie, armata a acordat aproape 100 de milioane de dolari companiei Anduril și unei echipe de furnizori pentru a dezvolta un prototip al sistemului, care va fi extins la nivelul întregii divizii la Project Convergence Capstone 6 în această vară, cu Divizia 4 Infanterie. Un prototip a fost testat la evenimentul de anul trecut la nivel de batalion. Mai recent, Lockheed Martin și echipa sa au obținut, de asemenea, un contract pentru a dezvolta un strat de date integrat cu Divizia 25 Infanterie.
Ivy Sting: Testare incrementală și adăugare de capabilități
Pe măsură ce armata urmărește să extindă prototipul Anduril la nivelul întregii divizii, Divizia 4 Infanterie a început o serie de evenimente de tip sprint între acum și Project Convergence pentru a adăuga incremental capabilități. Aceste evenimente sunt numite seria Ivy Sting.
Deficiențe identificate în Memo-ul Chiulli
Memo-ul Chiulli, care a fost redactat cu 10 zile înainte de primul eveniment, enumera o serie de preocupări, al căror „efect cumulativ” era că NGC2 părea mai degrabă o „cutie neagră” în care serviciul nu putea controla ce utilizatori fac sau văd pe rețea.
„Lipsa de guvernanță înseamnă că nu există o persoană sau o entitate responsabilă pentru acceptarea acestui risc în numele armatei”, se arată în document. „Având în vedere postura actuală de securitate a platformei și a aplicațiilor terțe găzduite, probabilitatea ca un adversar să obțină acces persistent nedetectabil la platformă necesită ca sistemul să fie tratat ca fiind cu risc foarte ridicat.”
Problemele enumerate includ lipsa controlului accesului și a responsabilității, codul sursă neverificat și vulnerabil pentru aplicațiile terțe, lacune critice în guvernanță și igiena de bază a securității și lipsa guvernanței datelor.
Prima deficiență evidențiată a menționat că sistemul nu avea control al accesului bazat pe roluri, ceea ce înseamnă că, odată ce unui utilizator i se acordă acces, acesta ar avea acces nerestricționat la toate aplicațiile și la toate datele – o anatema pentru principiile mai largi de încredere zero ale Pentagonului. Memo-ul a descris acest lucru ca fiind o defecțiune critică de securitate care ar putea duce la un potențial acces și utilizare abuzivă a informațiilor clasificate.
În ceea ce privește aplicațiile terțe, memo-ul notează că Serviciul Federal de Cloud Palantir care găzduiește aplicațiile într-o metodologie de găzduire a containerelor nu a fost evaluat de armată sau de o politică a CIO a armatei care să susțină funcția de conductă deținută/operată de contractant. Niciuna dintre aplicații nu a fost supusă scanării de rutină a securității aplicațiilor web.
Memo-ul a susținut că sistemul funcționează cu vulnerabilități cunoscute, neatinuate, similar cu desfășurarea unui sistem de arme cu defecte cunoscute. Fără un proprietar clar al misiunii care să își asume responsabilitatea pentru securitatea operațională a sistemului, memo-ul a avertizat că securitatea va fi compromisă.
Măsuri concrete și rezultate pozitive
Oficialii armatei nu au precizat exact cum sau când a fost abordată fiecare presupusă deficiență, dar, la Ivy Sting pe 15 septembrie, NGC2 a funcționat bine, potrivit lui Garciga. El a menționat că procesele simplificate de securitate cibernetică au permis ca Ivy Sting 1 să „avanseze fără întârziere.”
Maiorul Sean Minton, un purtător de cuvânt al armatei, a declarat că „armata este într-o transformare unică în generație pentru a oferi soldaților noștri capabilitățile de care au nevoie rapid.”
„După cum s-a demonstrat în acest caz, postura noastră proactivă de securitate cibernetică este concepută pentru a identifica riscurile și a le atenua, minimizând în același timp efectele asupra forței”, a spus el.
Actualitate
Cursa pentru motoare mai mici: Companiile se luptă pentru contracte pe piața UAV-urilor attritabile, în ciuda incertitudinilor privind CCA
-
Exclusivacum 4 zile
PANICĂ LA MITITELU! Corupții din Poliția Penitenciară, în corzi! Vine DNA-ul?!
-
Exclusivacum 4 zile
Penitenciarul Ploiești: De la gunoaie de lux la instagramul promisiunilor pierdute – Un director cu „APT Limitat” la decență!
-
Exclusivacum 13 ore
Dezamăgire în Poliție: Tineri polițiști vor să renunțe din cauza presiunii, lipsei de sprijin și salarizării precare
-
Exclusivacum 3 zile
Marioara „ciuruitoarea”, Nichita „smecherul” și justiția „somnoroasă”: Ploieștiul, capitala fraudelor imobiliare?
-
Exclusivacum 3 zile
Justiția imobiliară română: O nouă modă – Morții dau case, judecătorii pupă cruci, poliția acoperă hoții!
-
Exclusivacum 5 zile
Panică în MAI: Guvernul vrea creșterea vârstei de pensionare, sindicatul Diamantul avertizează asupra riscurilor și inechităților
-
Exclusivacum o zi
Prahova sub asediu: Cum mafia imobiliară ne vinde sicrie cu vedere. „White Tower”, „City Gate”, „Mărășești”: Triunghiul Bermudelor imobiliare
-
Exclusivacum 4 zile
Coca-Cola: Sifonul penalității de la Ploiești – Cum Nan și gașca au transformat „băutura fericirii” într-un cocktail Molotov de otrăvuri și minciuni!