Actualitate
Dancila, evreii PSD si o manevra politica de maestru

COMENTARIU DE BOGDAN TIBERIU IACOB (PRELUARE INPOLITICS.RO):
Premierul Viorica Dăncilă a amorsat un scandal de proporții anunțînd decizia de a muta ambasada României în Israel la Ierusalim. Reacțiile de protest nu au întîrziat să apară, de la președinte la candidatul Cioloș, plust comentatorii dreptei de pe rețelele sociale. Vestea neplăcută pentru ei e că ”proasta Veorica” a făcut o manevră politică de excepție, în spatele căreia e greu să nu identifici consilierii israelieni ai PSD. Oameni care își merită, se pare, shekelii cu vîrf și îndesat.
Ce anunț a făcut premierul ieri, în cadrul Conferinţei Comitetului Americano-Israelian pentru Politici Publice (AIPAC), care a avut loc în Statele Unite ale Americii:
„Guvernul României a iniţiat un proces de evaluare a oportunităţii mutării Ambasadei României la Ierusalim. De aceea sunt încântată să anunţ astăzi, în faţa audienţei AIPAC, că după finalizarea analizei de către toţi actorii constituţionali implicaţi în procesul decizional din ţara mea şi în deplin consens, eu, ca prim ministru al României şi Guvernul pe care îl conduc, vom muta ambasada României la Ierusalim, capitala Israelului”.
Și a mai anunțat Dăncilă a anunţat că preşedintele Camerei Deputaţilor, Liviu Dragnea, va promova în Parlament trei legi importante pentru comunitatea evreiască, cum ar fi acordarea cetăţeniei române pentru evreii ce au părăsit ţara sub comunism şi pensii pentru supravieţuitorii Holocaustului.
Premierul a mai declarat că România susţine comunitatea evreiască şi luptă „împotriva oricărei forme de antisemitism şi împotriva oricărei forme de discurs al urii”.
„Ne unesc valorile comune şi ne dorim să asigurăm o mai bună protecţie a comunităţilor evreieşti la nivel european. (…) România va rămâne acelaşi prieten loial şi cea mai puternică voce europeană în sprijinul poporului evreu şi al statului Israel”.
Fără doar și poate, vizita premierului în SUA nu a avut altă motivație decît exact aceste declarații, pe care adversarii PSD le iau în rîs ori le critică vehement de ieri încoace.
Reacția președintelui Klaus Iohannis: „Presedintele Romaniei, domnul Klaus Iohannis, considera ca, prin declaratiile sustinute astazi referitoare la mutarea Ambasadei Romaniei la Ierusalim, prim-ministrul Viorica Dancila demonstreaza, inca o data, totala sa ignoranta in domeniul politicii externe si in ceea ce priveste luarea unor decizii importante ale statului roman. Din dorinta de a-si revendica o decizie care nu apartine doar Guvernului Romaniei, asa cum doreste sa lase impresia, prim-ministrul Viorica Dancila se grabeste sa faca anunturi publice fara sa existe o decizie in acest sens”, se arata intr-o declaratie remisa la solicitarea Ziare.com.
Candidatul prezidențial al PLUS-USR, Dacian Cioloş, acuză PSD de ipocrizie și consideră, și el, că, prin anunţul premierului Dăncilă privind mutarea Ambasadei României în Israel de la Tel Aviv la Ierusalim, România decide, fără nicio consultare prealabilă, să aibă o poziţie disonantă faţă de partenerii europeni, chiar în momentul în care exercită preşedinţia Consiliului UE.
PNL, prin Hilde Brandl, vorbește chiar de o nouă plîngere penală pentru trădare pe adresa Viorică Dăncilă.
Reacții similare au venit și vin și de la alte voci ale opoziției ori ale societății civile care o susține.
Desigur, se poate lua în calcul faptul că reacția de-a dreptul bădărănească a președintelui, care o face proastă în termeni mai diplomatici pe Dăncilă, e impusă de un potențial rol care i-a fost trasat: acela de a spune public ceea ce nu poate spune Germania, spre exemplu.
Din păcate pentru el, asta nu îl scutește de consecințe.
Declarațiile pro-Israel ale Vioricăi Dăncilă vin într-un moment fierbinte.
În Israel e campanie electorală, au mai rămas doar două săptămîni pînă la alegerile parlamentare. Transformarea Ierusalimului în capitală a Israelului reprezintă o miză electorală uriașă pentru premierul Netanyahu și al său partid, Likud, care se opun categoric existenței unui stat palestinian.
Anunțul premierului român reprezintă o mare mînă de ajutor întinsă lui Netanyahu, în aceste condiții.
Zilele trecute, un ajutor similar a venit și de la Donald Trump, care a anunțat că SUA recunoaște dreptul Israelului asupra înălțimilor Golan. Același Trump care azi repurtează o victorie istorică, ce îi va întări poziția, după punctul final în scandalul sprijinirii sale de către ruși, în alegeri.
Prin declarațiile sale, Dăncilă și PSD se poziționează solid pe o axă extrem de puternică și influentă SUA-Israel.
Lovitura este dublă, însă: anunțurile sale au scos din bîrlog oponenții politici și i-au momit să se poziționeze sever anti-Israel. Faptul că, ulterior, Dăncilă a creat impresia că bate în retragere întărește impresia de joc abil la ofsaid: adversarii apucaseră deja să se bulucească la atac.
O greșeală care ar putea să-i coste scump, în special dacă Netanyahu cîștigă alegerile de peste cîteva zile.
Și mai interesant e faptul că unicul argument plauzibil pe care l-ar putea invoca Iohannis, PNL, USR & comp, cel al deteriorării relațiilor României cu arabii, e anihilat de campania anti-Dăncilă a opoziției de zilele trecute, cînd șeful guvernului a semnat un memorandum cu președintele Dubai Ports, Vămi și Zona Liberă și președinte al Autorității Maritime a orașului Dubai, Sultan Ahmed Bin Sulayem, pentru investiții în portul Constanța. Ne amintim cum tuna și fulgera un senator PNL pe motiv că guvernul Dăncilă face, astfel, jocurile Omanului și ale Emiratelor Arabe.
Ar rezulta de aici că opoziția habar nu are ce vrea, și nu îi convine nimic, niciodată, în timp ce guvernul Dăncilă reușește, iată, să aibă relații excelente cu ambele seminții, cea arabă și cea israeliană.
Deocamdată, președintele Klaus Iohannis e tăvălit în presa israeliană, care punctează din nou opoziția sa la mutarea ambasadei. Vor urma și alte ecouri, mai ample.
Greu de crezut că manevra lui Dăncilă e opera altcuiva decît a consilierilor israelieni de campanie ai PSD.
Lucru care nu îl va încălzi deloc, totuși, pe Iohannis, un politician care se fixează, încet-încet, pe lista neagră a unor cancelarii extrem de influente. (Bogdan Tiberiu Iacob)
foto: israelnationalnews.com
Actualitate
Realimentarea flotei aeriene americane: KC-46 Pegasus, singura opțiune viabilă până la apariția NGAS

Forțele Aeriene ale SUA se confruntă cu o nevoie stringentă de a-și moderniza flota de avioane cisternă, iar KC-46 Pegasus de la Boeing pare a fi singura soluție disponibilă pe termen scurt, până la introducerea aeronavei de generație următoare, NGAS, la mijlocul anilor 2030. Cu toate acestea, problemele legate de lanțul de aprovizionare și drepturile de acces la date ar putea reprezenta obstacole pe termen lung, conform unui document recent al serviciului.
Decizia controversată de a achiziționa mai multe KC-46
Conform unei notificări de justificare și aprobare (J&A) publicată de Forțele Aeriene pe 2 octombrie, decizia de a comanda până la 75 de aeronave KC-46 suplimentare a fost motivată de nevoia de a înlocui flota îmbătrânită de KC-135 Stratotanker și de a acoperi intervalul de timp până la disponibilitatea NGAS. Această decizie a necesitat o justificare, deoarece serviciul contractează cu Boeing pentru mai multe avioane cisternă fără o competiție deschisă.
Schimbări de strategie și priorități
Documentul detaliază planurile inițiale ale Forțelor Aeriene de a recapitaliza flota de avioane cisternă prin intermediul programului KC-135 Tanker Recapitalization Program, pentru care au fost primite răspunsuri din partea mai multor companii, inclusiv un parteneriat între Lockheed Martin și Airbus, care concura cu Boeing. Forțele Aeriene au constatat că doar Airbus și Boeing (după retragerea Lockheed din parteneriat) ar putea „îndeplini parțial cerințele preliminare” ale programului, inclusiv cerința ca o soluție să fie gata de implementare până în anul fiscal 2031.
Cu toate acestea, la începutul anului 2025, Forțele Aeriene și-au schimbat direcția, deoarece „amenințările globale în evoluție și prioritățile concurente ale DoD” au transformat NGAS într-o „prioritate”. În acest proces, documentul menționează că Forțele Aeriene au constatat că atât Boeing, cât și Airbus ar avea nevoie de „dezvoltare semnificativă” pentru a îndeplini cerințele programului inițial de recapitalizare. Prin urmare, Forțele Aeriene au considerat că opțiunea de recapitalizare este prea costisitoare, deoarece era necesară și finanțarea dezvoltării platformei NGAS.
Astfel, serviciul a renunțat la cerințele pentru un nou efort de avioane cisternă și a optat, în schimb, pentru utilizarea celor deja existente pentru KC-46 până când NGAS va fi disponibil, conform documentului. Această decizie a deschis practic calea pentru Boeing, deoarece A330 MRTT propus de Airbus ar avea nevoie de „dezvoltare semnificativă pentru a îndeplini cerințele obligatorii”.
Timpul, factorul decisiv
Un factor cheie în decizia de a utiliza cerințele KC-46, conform documentului, a fost timpul. Forțele Aeriene înlocuiesc în prezent flota îmbătrânită de KC-135 Stratotanker cu KC-46, dar livrările Pegasus în baza unui contract existent sunt programate să se încheie în 2030 – cu aproximativ șase ani înainte ca NGAS să fie gata cel mai devreme. Pentru a continua înlocuirea KC-135 cu avioane cisternă mai noi, Forțele Aeriene au nevoie de un avion cisternă care să poată acoperi acest interval de șase ani, ceea ce, conform serviciului, doar KC-46 poate face.
Problemele persistă
Cu toate acestea, achiziționarea mai multor KC-46 va veni cu probleme. Boeing „va trebui să rezolve” problemele legate de diminuarea surselor de producție și lipsa de materiale (DMSMS), împreună cu uzura pieselor, care, conform documentului, afectează atât programul KC-46 actual, cât și extinderea acestuia. În plus, documentul ridică problema negocierii pentru mai multe drepturi asupra datelor tehnice și a software-ului, în special atunci când drepturile actuale sunt „inferioare nivelului necesar” pentru extinderea producției KC-46.
Airbus rămâne în joc
Într-o declarație pentru Breaking Defense, Airbus a afirmat: „Ne menținem soluția noastră dovedită de avioane cisternă și evoluția sa, MRTT+. Airbus rămâne angajat alături de USAF, pe măsură ce aceștia continuă să evalueze soluția lor de realimentare aeriană de generație următoare.”
NGAS: Înapoi în viitor
Soarta NGAS a fost incertă până de curând, deoarece oficialii din administrația Biden au declarat că platforma ar putea fi prea costisitoare, în timp ce bugetul FY26 al Forțelor Aeriene a alocat resurse limitate pentru eforturile de cercetare și dezvoltare.
După cum reiese clar din document, Forțele Aeriene tratează acum NGAS ca pe o nevoie critică, deși se menționează că „calea finală către NGAS nu a fost încă definită, având în vedere prioritățile concurente ale apărării”. Programul a finalizat o analiză a alternativelor, se arată în document, deși sunt în curs de desfășurare activități suplimentare de colectare a informațiilor pentru a rafina cerințele.
Conform generalului John Lamontagne, șeful Comandamentului de Mobilitate Aeriană al Forțelor Aeriene, serviciul a examinat o gamă largă de platforme potențiale – de la avioane de afaceri la aeronave cu corp fuzelat și avioane cisternă stealth, cu „semnătură gestionată” – pentru misiunea NGAS. Se așteaptă ca platforma să opereze în medii periculoase, cum ar fi Indo-Pacificul, unde pistele de aterizare sunt puține, iar sistemele de apărare aeriană sunt formidabile.
Industria se pregătește pentru NGAS
Industria se pregătește să ofere Forțelor Aeriene candidați pentru realimentarea de generație următoare. Conform lui Roderick McLean, vicepreședinte și director general al misiunilor de mobilitate aeriană și maritime la Lockheed, compania se așteaptă ca un avion nou, capabil să supraviețuiască, să fie necesar pentru misiune.
Actualitate
Armata SUA recunoaște și remediază problemele de securitate cibernetică la Platforma NGC2

Armata SUA a anunțat că a atenuat o serie de riscuri de securitate cibernetică descoperite într-o versiune incipientă a platformei sale Next Generation Command and Control (NGC2), potrivit unui memo intern obținut de Breaking Defense.
Alarma trasă de ofițerul sef pentru tehnologie
Documentul, datat 5 septembrie și semnat de Gabriele Chiulli, ofițerul șef pentru tehnologie din cadrul Biroului Șefului pentru Informații al Armatei, avertiza că platforma NGC2 „în starea sa actuală, prezintă deficiențe critice în ceea ce privește controalele fundamentale de securitate, procesele și guvernanța.”
Chiulli a scris că armatei „îi lipsește vizibilitatea și controalele necesare pentru a asigura securitatea și integritatea platformei”. El a adăugat că „se pare că există o grabă de a introduce capabilități în sistem fără o supraveghere reală sau un proces adecvat, ceea ce crește riscul pe măsură ce acest sistem îl amplifică și mai mult.”
Reacție rapidă și măsuri corective
Cu toate acestea, oficialii armatei au declarat pentru Breaking Defense că, în cele trei săptămâni de la redactarea și distribuirea documentului, problemele au fost rezolvate. „Problemele au fost atenuate imediat”, a declarat Leonel Garciga, șeful pentru informații al armatei, într-un comunicat. El a adăugat că „procesele simplificate de securitate cibernetică au fost capabile să identifice rapid și să asiste biroul programului și furnizorul în trierea vulnerabilităților de securitate cibernetică și în implementarea măsurilor de atenuare.”
Integrarea securității cibernetice de la inceput
Generalul-locotenent Jeth Rey, șeful adjunct de stat major la G-6, departamentul armatei responsabil cu securitatea cibernetică și rețelele, a susținut că identificarea timpurie a acestor deficiențe face parte din procesul intenționat al serviciului și că au fost luate măsuri pentru a le corecta.
„Trebuie să includem securitatea cibernetică de la început în proces și cred că asta am făcut”, a spus Rey într-un interviu recent. „Aceasta este o nouă capacitate și am găsit un risc și l-am atenuat imediat. Cred că este o veste bună pentru noi în viitor. Dacă vom continua să privim lucrurile în acest mod și procesele noastre funcționează, sunt mulțumit.”
NGC2: Prioritatea numărul unu pentru modernizare
NGC2 este prioritatea numărul unu a serviciului în materie de modernizare și este conceput pentru a oferi comandanților și unităților o nouă abordare a gestionării informațiilor, a datelor și a comandamentului și controlului cu arhitecturi agile și bazate pe software.
În iulie, armata a acordat aproape 100 de milioane de dolari companiei Anduril și unei echipe de furnizori pentru a dezvolta un prototip al sistemului, care va fi extins la nivelul întregii divizii la Project Convergence Capstone 6 în această vară, cu Divizia 4 Infanterie. Un prototip a fost testat la evenimentul de anul trecut la nivel de batalion. Mai recent, Lockheed Martin și echipa sa au obținut, de asemenea, un contract pentru a dezvolta un strat de date integrat cu Divizia 25 Infanterie.
Ivy Sting: Testare incrementală și adăugare de capabilități
Pe măsură ce armata urmărește să extindă prototipul Anduril la nivelul întregii divizii, Divizia 4 Infanterie a început o serie de evenimente de tip sprint între acum și Project Convergence pentru a adăuga incremental capabilități. Aceste evenimente sunt numite seria Ivy Sting.
Deficiențe identificate în Memo-ul Chiulli
Memo-ul Chiulli, care a fost redactat cu 10 zile înainte de primul eveniment, enumera o serie de preocupări, al căror „efect cumulativ” era că NGC2 părea mai degrabă o „cutie neagră” în care serviciul nu putea controla ce utilizatori fac sau văd pe rețea.
„Lipsa de guvernanță înseamnă că nu există o persoană sau o entitate responsabilă pentru acceptarea acestui risc în numele armatei”, se arată în document. „Având în vedere postura actuală de securitate a platformei și a aplicațiilor terțe găzduite, probabilitatea ca un adversar să obțină acces persistent nedetectabil la platformă necesită ca sistemul să fie tratat ca fiind cu risc foarte ridicat.”
Problemele enumerate includ lipsa controlului accesului și a responsabilității, codul sursă neverificat și vulnerabil pentru aplicațiile terțe, lacune critice în guvernanță și igiena de bază a securității și lipsa guvernanței datelor.
Prima deficiență evidențiată a menționat că sistemul nu avea control al accesului bazat pe roluri, ceea ce înseamnă că, odată ce unui utilizator i se acordă acces, acesta ar avea acces nerestricționat la toate aplicațiile și la toate datele – o anatema pentru principiile mai largi de încredere zero ale Pentagonului. Memo-ul a descris acest lucru ca fiind o defecțiune critică de securitate care ar putea duce la un potențial acces și utilizare abuzivă a informațiilor clasificate.
În ceea ce privește aplicațiile terțe, memo-ul notează că Serviciul Federal de Cloud Palantir care găzduiește aplicațiile într-o metodologie de găzduire a containerelor nu a fost evaluat de armată sau de o politică a CIO a armatei care să susțină funcția de conductă deținută/operată de contractant. Niciuna dintre aplicații nu a fost supusă scanării de rutină a securității aplicațiilor web.
Memo-ul a susținut că sistemul funcționează cu vulnerabilități cunoscute, neatinuate, similar cu desfășurarea unui sistem de arme cu defecte cunoscute. Fără un proprietar clar al misiunii care să își asume responsabilitatea pentru securitatea operațională a sistemului, memo-ul a avertizat că securitatea va fi compromisă.
Măsuri concrete și rezultate pozitive
Oficialii armatei nu au precizat exact cum sau când a fost abordată fiecare presupusă deficiență, dar, la Ivy Sting pe 15 septembrie, NGC2 a funcționat bine, potrivit lui Garciga. El a menționat că procesele simplificate de securitate cibernetică au permis ca Ivy Sting 1 să „avanseze fără întârziere.”
Maiorul Sean Minton, un purtător de cuvânt al armatei, a declarat că „armata este într-o transformare unică în generație pentru a oferi soldaților noștri capabilitățile de care au nevoie rapid.”
„După cum s-a demonstrat în acest caz, postura noastră proactivă de securitate cibernetică este concepută pentru a identifica riscurile și a le atenua, minimizând în același timp efectele asupra forței”, a spus el.
Actualitate
Cursa pentru motoare mai mici: Companiile se luptă pentru contracte pe piața UAV-urilor attritabile, în ciuda incertitudinilor privind CCA
-
Exclusivacum 4 zile
PANICĂ LA MITITELU! Corupții din Poliția Penitenciară, în corzi! Vine DNA-ul?!
-
Exclusivacum 4 zile
Penitenciarul Ploiești: De la gunoaie de lux la instagramul promisiunilor pierdute – Un director cu „APT Limitat” la decență!
-
Exclusivacum 16 ore
Dezamăgire în Poliție: Tineri polițiști vor să renunțe din cauza presiunii, lipsei de sprijin și salarizării precare
-
Exclusivacum 3 zile
Justiția imobiliară română: O nouă modă – Morții dau case, judecătorii pupă cruci, poliția acoperă hoții!
-
Exclusivacum 3 zile
Marioara „ciuruitoarea”, Nichita „smecherul” și justiția „somnoroasă”: Ploieștiul, capitala fraudelor imobiliare?
-
Exclusivacum 5 zile
Panică în MAI: Guvernul vrea creșterea vârstei de pensionare, sindicatul Diamantul avertizează asupra riscurilor și inechităților
-
Exclusivacum 2 zile
Prahova sub asediu: Cum mafia imobiliară ne vinde sicrie cu vedere. „White Tower”, „City Gate”, „Mărășești”: Triunghiul Bermudelor imobiliare
-
Exclusivacum 4 zile
Coca-Cola: Sifonul penalității de la Ploiești – Cum Nan și gașca au transformat „băutura fericirii” într-un cocktail Molotov de otrăvuri și minciuni!