Actualitate
Se retrage PSD de la guvernare?

Din ce în ce mai multe semnale vin din direcția majorității PSD plus ALDE. Încă ele sunt contradictorii. Frecvența acestora însă mă determină să iau în considerare scenariul conform căruia PSD intenționează să procedeze în așa fel, încât să i se facă vânt de la guvernare. Și să treacă cu arme și bagaje în opoziție. Cu sau fără ALDE. Iar în opoziție să se reîncarce electoral. Pentru a lua apoi la finele anului viitor din nou puterea. Nu ar fi pentru prima dată când se întâmplă așa.
Așa cum s-a dovedit, ieșirea la un moment dat și în anumite condiții de la guvernare este o mișcare extrem de profitabilă. Ca orice partid, PSD, exercitând prea mult timp puterea la nivelul administrației centrale, se erodează. Și riscă la alegeri să primească un vot negativ, nu atât din partea electoratului său captiv, ci din partea alegătorilor vulnerabili. Cum sunt de exemplu cei care, după ce au simțit pe pielea lor contraperformanțele guvernării Cioloș, au votat masiv la ultimele alegeri parlamentare cu PSD. Să trecem în revistă dezavantajele și avantajele unei asemenea operații.
Retragerea de la guvernare, dat fiind calendarul electoral, nu se poate produce decât între momentul europarlamentarelor și cel al alegerilor prezidențiale. La scurt timp după europarlamentare, PSD, dacă intenționează acest lucru, va trebui să părăsească Palatul Victoria, simulând că este împins afară printr-o moțiune de cenzură. Astfel încât să-i rămână timp suficient, până la alegerile prezidențiale, pentru a se relansa din punct de vedere electoral. Ceea ce înseamnă că rămâne în opoziție, conform acestui scenariu, mai mult decât a guvernat Dacian Cioloș. Circa un an și jumătate. Un timp care pare extrem de lung. De fapt, un interval scurt, dacă ne gândim la ce poate face și la ce nu poate face în tot acest timp actuala opoziție, care s-ar trezi peste noapte la putere.
Aparent, PSD plecă de la cașcaval, cum le place unora să se exprime. Aparent nu va mai avea, în tot acest interval, acces la resurse. Și, mai mult decât atât, tot aparent, va avea un handicap, pentru că alții vor fi cei care vor organiza alegerile prezidențiale locale și cele decisive, care sunt alegerile parlamentare. Numai că aparența este extrem de înșelătoare.
Resursele, cum le numesc eu, și cașcavalul, cum este denumit de alții, au câteva componente. Pentru un partid, în mod oficial, resursele constau în banii virați de la bugetul statului, pe de-o parte, în cotizațiile membrilor, pe de altă parte și, în al treilea rând, în donații. Sumele alocate de la buget au crescut de 20 de ori și, prin urmare, sunt și rămân extrem de consistente pentru partidul care are de la distanță cea mai mare reprezentare în Parlament. La acest capitol nu se pierde nimic. Chiar și după retragerea în opoziție, așa cum s-a văzut și în alte ocazii, PSD rămâne partidul cu cei mai mulți membri, astfel încât și cotizațiile urmează să fie încasate într-un cuantum relativ egal. La fel se întâmplă și cu donațiile, atâta timp cât mediul de afaceri va ști că PSD poate reveni oricând la guvernare, în condițiile în care, oricum, va continua să dețină cea mai mare parte a puterii locale. Prin primari și prin consilii. Un alt tip de acces la resurse are loc prin intermediul conducătorilor din deconcertate și, în general, prin tot ceea ce înseamnă societăți controlate de stat și în care PSD și-a plasat în funcții cheie oamenii. E greu pentru un guvern instalat peste noapte, încropit prin susținerea unor partide extrem de pestrițe unele în raport cu altele și, mai ales, în timpul a trei campanii electorale, să îi schimbe din mers pe cei mai mulți membri ai consiliilor de adminstrație și pe șefii de deconcentrate, pe managerii unităților teritorial-administrative, fără a încălca legile, care sunt destul de rigide în acest sens și care prevăd parcurgerea unor etape, care necesită timp.
Pentru a guverna, opoziția, după ce a reușit să se opintească în Parlament și să dea jos Guvernul, inclusiv cu sprijinul UDMR, va trebui, date fiind circumstanțele, fie să recurgă la o formulă aparent tehnocrată, cum a fost dezastruoasa formulă Cioloș, fie să elaboreze un complicat algoritm politic, în baza căruia, prin negocieri, să poată alcătui noul Guvern. Păruiala va începe foate repede în momentul în care componenții noului Guvern vor începe să tragă într-o direcție sau în alta.
Cum-necum, actuala opoziție, inconsistentă în ansamblul ei și contradictorie și la nivelul fiecărui partid în parte, ca să nu spun divergentă, va trebui să preia o guvernare al cărui buget, până acum aruncat în aer, se va dovedi în a doua jumătate a acestui an a fi mai degrabă o piatră de moară pentru Executiv decât o platformă de lansare a proiectelor sale. Pentru că toate investițiile sunt întârziate, iar multe dintre ele urmează a fi abandonate. Iar când nu sunt investiții, nu poate să apară valoare adăugată. Inevitabil, ritmul de creștere încetinește, țara se îndreaptă spre deficit, fie și numai pentru că, între timp, au fost crescute pensiile și salariile, iar deficitul atrage după sine măsuri de austeritate, care fac orice Guvern impopular. Iar în timpul alegerilor, acest fenomen este extrem de periculos.
PSD, cu sau fără ALDE în combinație, i-ar oferi opoziției un măr otrăvit sau chiar un cocktail Molotov , care îi poate exploda oricând în față. Fac precizarea cu sau fără ALDE întrucât nu este deloc exclus ca, într-un asemena scenariu, Călin Popescu Tăriceanu să renunțe la proiectul prezidențial în schimbul unei poziții de premier, conștient sau nu că Executivul va fi extrem de vulnerabil.
Vor spune unii, cum au mai spus-o și altă dată, că este periculos să nu fi la butoane când sunt alegeri. Dimpotrivă. Răspunderea modului în care vor fi organizate alegerile urmează să cadă exclusiv în cârca actualei opoziții, iar PSD, în varianta în care va obține rezultate bune sau chiar spectaculoase în cele trei runde de alegeri, nu va putea fi acuzat că ar fi măsluit rezultatele. În realitate, la butoane va fi tot PSD. Pur și simplu pentru că nu miniștrii sunt cei aflați la pupitrul real de comandă în timpul campaniilor electorale. Ci reprezentanții eșaloanelor doi, trei și patru ale administrației publice centrale și locale. Ca să nu mai vorbim de primari, care rămân neclintiți pe poziții. Ori pe aceștia nu are timp niciun Guvern din lume încropit și instalat peste noapte să-i dizloce.
PSD a mai procedat cu succes de două ori la asemenea aparente debarcări de la putere și nu văd niciun motiv să nu încerce și a treia oară. Cu atât mai mult cu cât, cu toată zbaterea opoziției, nu există niciun semn că între liderii acesteia ar exista vreun numitor comun.
Sorin Rosca Stanescu
Actualitate
Îngrijorări cu privire la posibile reduceri de finanțare pentru Imageria Comercială a NRO
Actualitate
Nava americană pregătește un viitor USV: Industria este invitată la zilele de discuții pentru Programul “Future Unmanned Surface Vessel”

Inițierea unui nou capitol pentru navele autonome ale Marinei SUA
Marina Statelor Unite pregătește un eveniment important pentru industria navală, urmând să organizeze o zi dedicată discuțiilor despre specificațiile pentru noul program „Future Unmanned Surface Vessel” (USV), conform unui anunț publicat astăzi.
Data și locația întâlnirii
Ziua industriei va avea loc pe 17 iunie, în Washington, DC, și va fi organizată de Biroul Executiv pentru Programe de Vehicule Navale Autonome și Combatante Mici.
Detalii despre caracteristicile USV-ului viitor
Conform solicitării, „programul Future USV va fi o navă autonomă de mare rezistență, capabilă să navigheze în open ocean cu viteze de peste 25 de noduri, fără a fi extrem de sofisticată sau costisitoare”. Vasul va fi construit conform standardelor comerciale și va avea capacitatea de a suporta interfețe, suprafață pentru încărcături și două containere de tip FEU (40 de picioare), fiecare cu o greutate de 80.000 de livre.
Importanța zilelor industriei în procesul de achiziție
Aceste evenimente sunt cruciale, deoarece reprezintă primele semne ale începerii unui proces de competiție pentru contracte valoroase, legate de programelor de bază pentru nave autonome. Participarea industriei la aceste discuții indică intenția Marinei de a avansa cu planurile pentru viitoarele USV-uri.
Dimensiuni și tipologia navei
Deși solicitarea nu specifică în mod clar dimensiunile exacte ale viitorului USV, indicii precum capacitatea de a transporta două containere FEU sugerează o dimensiune similară cu navele existente, precum USV Mariner și navele sale înrudite. Acestea sunt derivate din nave de aprovizionare offshore, cu lungimi între 150 și 200 de picioare, fiind considerate nave USV de dimensiuni medii.
Perspective și controverse privind mărimea și scopul USV-urilor
În ianuarie, contraamiralul William Daly, șeful departamentului de cerințe pentru navele de suprafață, și-a exprimat scepticismul privind ideea inițială de a avea USV-uri de dimensiuni „Medium” și „Large”. În opinia sa, este necesară o singură navă, accesibilă, cost-eficientă și ușor de produs în serie, capabilă să găzduiască cele două tipuri de încărcături previzionate: fie un magazin de muniții de mare capacitate, fie încărcături pentru recunoaștere și monitorizare (ISR).
Controlul asupra programului și opoziția din legislativ
Ca responsabil internal, cunoscut ca N96, Daly are o influență majoră asupra direcției programelor de nave autonome, iar în perioada anterioară, doi legislatori de rang înalt care supraveghează bugetul Pentagonului au cerut Marinei să își reconsidere poziția inițială privind programul de USV-uri mari, temându-se de complexitatea și de dimensiunea acestor nave.
Această întâlnire și dezbatere vor fi decisive pentru direcția de dezvoltare a USV-urilor marinei americane, urmând să contureze specificațiile definitive și strategia de producție pentru viitoarele sisteme autonome de navigație.
Actualitate
Revelații șocante din Moldova: zone întunecate și voturi care dispar misterios

Blocat și în întuneric: voturile din anumite zone au fost resimțite ca fiind falsificate sau manipulatoriu
În ultimele ore, Republica Moldova se confruntă cu suspiciuni grave legate de integritatea alegerilor. Zone precum Ialoveni și Doroști au fost martore la fenomene extrem de suspecte: în aceste localități, voturile exprimate au fost atacate de un “blackout” inexplicabil, lăsând alegătorii și observatorii în întuneric total, atât simbolic cât și practic.
Timp în care sistemul a dezvăluit intenții de manipulare
Potrivit unor surse locale și martori, acțiunea a fost percepută ca o încercare de a disimula rezultatele reale sau de a manipula procesul electoral. În aceste zone, a fost raportat “întuneric”, o expresie folosită pentru a descrie blocajele de curent și oprirea bruscă a sistemelor de vot, semn al unui posibil truc sistematic pentru a controla rezultatele finale.
Se întunecă și voturile, și transparența
Aceste incidente au stârnit îngrijorare în rândul cetățenilor și al observatorilor independenți, care susțin că astfel de acțiuni pot fi un semn clar al încercărilor de manipulare masivă, menite să orânduiească rezultatele în favoarea unor interese obscure. În condițiile în care unele zone par să fi fost “scoase din joc”, procesul electoral riscă să fie compromis irevocabil.
-
Exclusivacum 3 zile
Scandalul imobiliar al secolului la Ploiești și București: mafie, escrocherie și impostură pe ruinele Legii!
-
Exclusivacum 2 zile
Poluare suspectă la Coca-Cola HBC Ploiești: Autoritățile, în alertă!
-
Actualitateacum 2 zile
Frauda electorală în Republica Moldova: o criză în plină desfășurare
-
Exclusivacum 4 zile
Un elev de poliție din Câmpina demonstrează curaj și responsabilitate în Târgu-Jiu
-
Exclusivacum 3 zile
Organizarea ilegală a serviciului de permanență la Poliția de Frontieră: un abuz care încalcă drepturile angajaților
-
Exclusivacum 4 zile
Trafic de droguri de mare risc documentat de polițiștii din Cluj: Un bărbat de 33 de ani, arestat preventiv
-
Exclusivacum 2 zile
Sprijinul financiar pentru șefii din Poliție: sporuri de neuro-zi fără activitate operațională?
-
Administratieacum 4 zile
DSP Gorj a aplicat amenzi în valoare totală de 85.600 de lei pentru nereguli în Secția Obstetrică-Ginecologie a Spitalului Târgu Jiu