Actualitate
DIICOT: Laura Kovesi a reusit sa finalizeze cu trimiteri in judecata doar 5 dosare. In restul cauzelor, Luluta a dat NUP si SUP

Documente EXPLOZIVE publicate de Lumea Justitiei:
DE ATAT A FOST IN STARE – Dupa ce a condus PICCJ si DNA, Laura Kovesi poate ajunge sefa Parchetului European chiar daca are mai putine dosare solutionate cu rechizitorii decat un procuror de parchet de judecatorie
A avut dreptate fostul presedinte al Romaniei Traian Basescu (foto stanga) acum 3 ani, cand a declarat ca a luat-o pe Laura Kovesi (foto dreapta) de la Sibiu si a numit-o Procurorul General al Romaniei, in 2006, in ciuda numarului mic de dosare in care aceasta obtinuse condamnari: „Codruta era un copil de 28 de ani din Sibiu, procuror care facuse vreo 3 dosare. (…) Tinta mea era sa gasesc o femeie si sa fie tanara. Era cel mai tanar procuror de pe lista care mi-a fost prezentata. Daca imi aduc bine aminte, avea trei dosare care se finalizasera cu condamnare. Zic: ‘Procuror tanar, rata de succes 100%, femeie. Pe Codruta o vreau Procuror General’”.
Confirmarea a venit chiar din partea DIICOT Sibiu, unitate de parchet unde Luluta a activat in intervalul 14 decembrie 2004 – 1 septembrie 2006, chiar inainte ca Basescu s-o insurubeze la sefia Ministerului Public. Intr-un raspuns adresat jurnalistei Berta Popescu de la Antena 3, Directia pentru Investigarea Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism a precizat luni, 4 martie 2019, ca Laura Kovesi a solutionat 78 de dosare, dintre care numai 5 au fost finalizate cu rechizitorii, 26 primind solutia de neincepere a urmaririi penale (NUP), 18 incheindu-se cu scoaterea de sub urmarire penala (SUP), iar alte 29 fiind declinate sau conexate. Chiar daca DIICOT nu precizeaza cate dintre cele 5 dosare trimise in judecata s-au terminat cu achitari si cate cu condamnari, e de presupus ca cifra avansata de Traian Basescu nu este departe de adevar.
Iata asadar cum Laura Kovesi, dupa ce a condus PICCJ si DNA, poate ajunge la sefia Parchetului European desi are mai putine dosare chiar si decat un procuror de parchet de judecatorie.
Iata raspunsul DIICOT (vezi facsimil):
„Doamnei procuror Laura Codruta Kovesi i-au fost repartizate spre solutionare in cadrul DIICOT – Biroul Teritorial Sibiu, in perioada 14.12.2004 – 01.09.2006, un numar de 125 de dosare, din care au fost repartizate 47 de dosare, solutionand un numar de 78 de dosare, astfel:
– Rechizitorii – 5:
- Dosar pentru savarsirea infractiunii prevazute de art. 19 alin. 1 din Legea nr. 51/1991 (n.r. privind securitatea nationala a Romaniei)
- Dosar pentru savarsirea infractiunilor prevazute de art. 7 alin. 1 din Legea nr. 39/2003 (n.r. privind privind prevenirea si combaterea criminalitatii organizate), rap. la art. 2 alin. 1 lit. a si art. 2 alin. 1 lit. b pct. 5 si pct. 18 din Legea nr. 39/2003; art. 42 alin. 1, alin. 2 din Legea nr. 161/2003 (n.r. privind privind unele masuri pentru asigurarea transparentei in exercitarea demnitatilor publice, a functiilor publice si in mediul de afaceri, prevenirea si sanctionarea coruptiei); art. 49 din Legea nr. 161/2003; art. 46 alin. 2 din Legea nr. 161/2003; art. 215 alin. 5 din Cod penal (n.r. vechiul Cod penal); art. 25 din Legea nr. 365/2002 (n.r. privind privind comertul electronic) si art. 27 alin. 3 din Legea nr. 365/2002;
- Dosar pentru savarsirea infractiunilor prevazute de art. 7 alin. 1 si 3 din Legea nr. 39/2003, rap. la art. 2 alin. 1, pct. 2, 4, 5 din Legea nr. 39/2003; art. 189 alin. 2 si 5 Cod penal; art. 180 alin. 2 Cod penal; art. 194 alin. 1 Cod penal; art. 217 alin. 1 Cod penal; art. 193 alin. 1 Cod penal; art. 20 rap. la art. 215 alin. 1, 2, 3 Cod penal; art. 215 alin. 1 si 3 Cod penal; art. 215 alin. 1, 2 si 3 Cod penal; art 291 Cod penal; art. 290 Cod penal;
- Dosar pentru savarsirea infractiunii prevazute de art. 2 din Legea nr. 143/2000 (n.r. privind privind prevenirea si combaterea traficului si consumului ilicit de droguri);
- Dosar pentru savarsirea infractiunilor prevazute de art. 208 alin. 1 si art. 209 alin. 1 lit. a, g si i Cod penal si art. 279 Cod penal combinat cu art. 138 din Legea nr. 295/2004 (n.r. privind privind regimul armelor si al munitiilor).
– Scoatere de sub urmarirea penala – 3 dosare:
- dosar pentru infractiunea prevazuta de art. 23 din Legea nr. 656/2002 (n.r. pentru prevenirea si sanctionarea spalarii banilor, precum si pentru instituirea unor masuri de prevenire si combatere a finantarii terorismului)
- dosar pentru infractiunea prevazuta de art. 279 Cod penal
- dosar pentru infractiunea prevazuta de art. 279 Cod penal rap. la art. 138 din Legea nr. 295/2004
– Scoaterea de sub urmarirea penala cu aplicarea art. 18/1 Cod penal – 15 dosare:
- 8 dosare pentru infractiunea prevazuta de art. 2 si 4 din Legea nr. 143/2000
- 1 dosar pentru infractiunea prevazuta de art. 44 din Legea nr. 161/2003
- 4 dosare pentru infractiunea prevazuta de art. 279 Cod penal
- 2 dosare pentru infractiunea prevazuta de art. 280 Cod penal.
– Neincepere a urmaririi penale – 26 de dosare:
- 6 dosare pentru infractiunea prevazuta de art. 2 si 4 din Legea nr. 143/2000
- 1 dosar pentru infractiunea prevazuta de art. 42 din Legea nr. 161/2003
- 18 dosare pentru infractiunea prevazuta de art. 279 Cod penal
- 1 dosar pentru infractiunea prevazuta de art. 280 Cod penal.
– Declinate / conexate – 29 de dosare”.
Art. 18/1 din vechiul Cod penal:
„(1) Nu constituie infractiune fapta prevazuta de legea penala, daca prin atingerea minima adusa uneia din valorile aparate de lege si prin continutul ei concret, fiind lipsita in mod vadit de importanta, nu prezinta gradul de pericol social al unei infractiuni.
(2) La stabilirea in concret a gradului de pericol social se tine seama de modul si mijloacele de savarsire a faptei, de scopul urmarit, de imprejurarile in care fapta a fost comisa, de urmarea produsa sau care s-ar fi putut produce, precum si de persoana si conduita faptuitorului, daca este cunoscut.
(3) In cazul faptelor prevazute in prezentul articol, procurorul sau instanta poate aplica una dintre sanctiunile cu caracter administrativ prevazute la art. 91”.
Prevederile legale invocate in rechizitorii (in vigoare in perioada mentionata):
- Art. 19 alin. 1 din Legea nr. 51/1991 privind securitatea nationala a Romaniei:
„Initierea, organizarea sau constituirea pe teritoriul Romaniei a unor structuri informative care pot aduce atingere sigurantei nationale, sprijinirea in orice mod a acestora sau aderarea la ele, detinerea, confectionarea sau folosirea ilegala de mijloace specifice de interceptare a comunicatiilor, precum si culegerea si transmiterea de informatii cu caracter secret ori confidential, prin orice mijloace, in afara cadrului legal, constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 2 la 7 ani, daca fapta nu constituie o infractiune mai grava.
Tentativa se pedepseste”.
- Legea nr. 39/2003 privind privind prevenirea si combaterea criminalitatii organizate:
„Articolul 2
In prezenta lege termenii si expresiile de mai jos au urmatorul inteles:
- a) grup infractional organizat – grupul structurat, format din trei sau mai multe persoane, care exista pentru o perioada si actioneaza in mod coordonat in scopul comiterii uneia sau mai multor infractiuni grave, pentru a obtine direct sau indirect un beneficiu financiar sau alt beneficiu material; nu constituie grup infractional organizat grupul format ocazional in scopul comiterii imediate a uneia sau mai multor infractiuni si care nu are continuitate sau o structura determinata ori roluri prestabilite pentru membrii sai in cadrul grupului;
- b) infractiune grava – infractiunea care face parte din una dintre urmatoarele categorii: (…)
- infractiuni contra patrimoniului, care au produs consecinte deosebit de grave; (…)
- infractiuni savarsite prin intermediul sistemelor si retelelor informatice sau de comunicatii; (…)
Articolul 7
(1) Initierea sau constituirea unui grup infractional organizat ori aderarea sau sprijinirea sub orice forma a unui astfel de grup se pedepseste cu inchisoare de la 5 la 20 de ani si interzicerea unor drepturi”.
Legea nr. 161/2003 privind privind unele masuri pentru asigurarea transparentei in exercitarea demnitatilor publice, a functiilor publice si in mediul de afaceri, prevenirea si sanctionarea coruptiei:
„Articolul 42
(1) Accesul, fara drept, la un sistem informatic constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 3 luni la 3 ani sau cu amenda.
(2) Fapta prevazuta la alin. (1), savarsita in scopul obtinerii de date informatice, se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 5 ani. (…)
Articolul 46
(1) Constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 1 la 6 ani:
- a) fapta de a produce, vinde, de a importa, distribui sau de a pune la dispozitie, sub orice alta forma, fara drept, a unui dispozitiv sau program informatic conceput sau adaptat in scopul savarsirii uneia dintre infractiunile prevazute la art. 42-45;
- b) fapta de a produce, vinde, de a importa, distribui sau de a pune la dispozitie, sub orice alta forma, fara drept, a unei parole, cod de acces sau alte asemenea date informatice care permit accesul total sau partial la un sistem informatic in scopul savarsirii uneia dintre infractiunile prevazute la art. 42-45.
(2) Cu aceeasi pedeapsa se sanctioneaza si detinerea, fara drept, a unui dispozitiv, program informatic, parola, cod de acces sau data informatica dintre cele prevazute la alin. (1) in scopul savarsirii uneia dintre infractiunile prevazute la art. 42-45. (…)
Articolul 49
Fapta de a cauza un prejudiciu patrimonial unei persoane prin introducerea, modificarea sau stergerea de date informatice, prin restrictionarea accesului la aceste date ori prin impiedicarea in orice mod a functionarii unui sistem informatic, in scopul de a obtine un beneficiu material pentru sine sau pentru altul, constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 3 la 12 ani”.
Art. 215 din vechiul Cod penal:
„Inselaciunea care a avut consecinte deosebit de grave se pedepseste cu inchisoare de la 10 la 20 de ani si interzicerea unor drepturi”.
Legea nr. 365/2002 privind comertul electronic:
„Articolul 25
Detinerea de echipamente in vederea falsificarii instrumentelor de plata electronica
Fabricarea ori detinerea de echipamente, inclusiv hard-ware sau software, cu scopul de a servi la falsificarea instrumentelor de plata electronica se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 5 ani. (…)
Articolul 27
Efectuarea de operatiuni financiare in mod fraudulos
(1) Efectuarea uneia dintre operatiunile prevazute la art. 1 pct. 10, prin utilizarea unui instrument de plata electronica, inclusiv a datelor de identificare care permit utilizarea acestuia, fara consimtamantul titularului instrumentului respectiv, se pedepseste cu inchisoare de la 1 la 12 ani.
(2) Cu aceeasi pedeapsa se sanctioneaza efectuarea uneia dintre operatiunile prevazute la art. 1 pct. 10, prin utilizarea neautorizata a oricaror date de identificare sau prin utilizarea de date de identificare fictive.
(3) Cu aceeasi pedeapsa se sanctioneaza transmiterea neautorizata catre alta persoana a oricaror date de identificare, in vederea efectuarii uneia dintre operatiunile prevazute la art. 1 pct. 10”.
- Legea nr. 39/2003 privind prevenirea si combaterea criminalitatii organizate:
„Articolul 2
In prezenta lege termenii si expresiile de mai jos au urmatorul inteles:
- a) grup infractional organizat – grupul structurat, format din trei sau mai multe persoane, care exista pentru o perioada si actioneaza in mod coordonat in scopul comiterii uneia sau mai multor infractiuni grave, pentru a obtine direct sau indirect un beneficiu financiar sau alt beneficiu material; nu constituie grup infractional organizat grupul format ocazional in scopul comiterii imediate a uneia sau mai multor infractiuni si care nu are continuitate sau o structura determinata ori roluri prestabilite pentru membrii sai in cadrul grupului;
- b) infractiune grava – infractiunea care face parte din una dintre urmatoarele categorii:
- infractiuni contra patrimoniului, care au produs consecinte deosebit de grave; (…)
- infractiuni savarsite prin intermediul sistemelor si retelelor informatice sau de comunicatii”.
Articolul 7
(1) Initierea sau constituirea unui grup infractional organizat ori aderarea sau sprijinirea sub orice forma a unui astfel de grup se pedepseste cu inchisoare de la 5 la 20 de ani si interzicerea unor drepturi.(…)
(3) Daca faptele prevazute la alin. (1) au fost urmate de savarsirea unei infractiuni grave, se aplica regulile de la concursul de infractiuni”.
Vechiul Cod Penal:
„Articolul 20
(1) Tentativa consta in punerea in executare a hotararii de a savarsi infractiunea, executare care a fost insa intrerupta sau nu si-a produs efectul.
(2) Exista tentativa si in cazul in care consumarea infractiunii nu a fost posibila datorita insuficientei sau defectuozitatii mijloacelor folosite, ori datorita imprejurarii ca in timpul cand s-au savarsit actele de executare, obiectul lipsea de la locul unde faptuitorul credea ca se afla.
(3) Nu exista tentativa atunci cand imposibilitatea de consumare a infractiunii este datorita modului cum a fost conceputa executarea. (…)
Articolul 180 (…)
(2) Lovirea sau actele de violenta care au pricinuit o vatamare ce necesita pentru vindecare ingrijiri medicale de cel mult 20 de zile se pedepsesc cu inchisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amenda. (…)
Articolul 189 (…)
(1) Lipsirea de libertate a unei persoane in mod ilegal se pedepseste cu inchisoare de la 3 la 10 ani.
(2) In cazul in care fapta este savarsita prin simularea de calitati oficiale, prin rapire, de o persoana inarmata, de doua sau mai multe persoane impreuna sau daca in schimbul eliberarii se cere un folos material sau orice alt avantaj, precum si in cazul in care victima este minora sau este supusa unor suferinte ori sanatatea sau viata ii este pusa in pericol, pedeapsa este inchisoarea de la 7 la 15 ani.
(3) Cu pedeapsa inchisorii de la 7 la 15 ani se sanctioneaza si lipsirea de libertate a unei persoane savarsita in scopul de a o obliga la practicarea prostitutiei.
(4) Daca pentru eliberarea persoanei se cere, in orice mod, ca statul, o persoana juridica, o organizatie internationala interguvernamentala sau un grup de persoane sa indeplineasca sau sa nu indeplineasca un anumit act, pedeapsa este inchisoarea de la 7 la 18 ani.
(5) Daca faptele prevazute la alin. 1-4 se savarsesc de catre o persoana care face parte dintr-un grup organizat, pedeapsa este inchisoarea de la 5 la 15 ani, in cazul alin. 1, inchisoarea de la 7 la 18 ani, in cazul alin. 2 si 3, inchisoarea de la 10 la 20 de ani, in cazul alin. 4. (…)
Articolul 193
(1) Fapta de a ameninta o persoana cu savarsirea unei infractiuni sau a unei fapte pagubitoare indreptate impotriva ei, a sotului ori a unei rude apropiate, daca este de natura sa o alarmeze, se pedepseste cu inchisoare de la 3 luni la un an sau cu amenda, fara ca pedeapsa aplicata sa poata depasi sanctiunea prevazuta de lege pentru infractiunea care a format obiectul amenintarii. (…)
Articolul 194
(1) Constrangerea unei persoane, prin violenta sau amenintare, sa dea, sa faca, sa nu faca sau sa sufere ceva, daca fapta este comisa spre a dobandi in mod injust un folos, pentru sine sau pentru altul, se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 5 ani. (…)
Articolul 215
(1) Inducerea in eroare a unei persoane, prin prezentarea ca adevarata a unei fapte mincinoase sau ca mincinoasa a unei fapte adevarate, in scopul de a obtine pentru sine sau pentru altul un folos material injust si daca s-a pricinuit o paguba, se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 12 ani.
(2) Inselaciunea savarsita prin folosire de nume sau calitati mincinoase ori de alte mijloace frauduloase se pedepseste cu inchisoare de la 3 la 15 ani. Daca mijlocul fraudulos constituie prin el insusi o infractiune, se aplica regulile privind concursul de infractiuni.
(3) Inducerea sau mentinerea in eroare a unei persoane cu prilejul incheierii sau executarii unui contract, savarsita in asa fel incat, fara aceasta eroare, cel inselat nu ar fi incheiat sau executat contractul in conditiile stipulate, se sanctioneaza cu pedeapsa prevazuta in alineatele precedente, dupa distinctiile acolo aratate.
Articolul 217
(1) Distrugerea, degradarea ori aducerea in stare de neintrebuintare a unui bun apartinand altuia sau impiedicarea luarii masurilor de conservare ori de salvare a unui astfel de bun, precum si inlaturarea masurilor luate, se pedepsesc cu inchisoare de la o luna la 3 ani sau cu amenda.
Articolul 290
(1) Falsificarea unui inscris sub semnatura privata prin vreunul din modurile aratate in art. 288, daca faptuitorul foloseste inscrisul falsificat ori il incredinteaza altei persoane spre folosire, in vederea producerii unei consecinte juridice, se pedepseste cu inchisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amenda.
(2) Tentativa se pedepseste.
Articolul 291
Folosirea unui inscris oficial ori sub semnatura privata, cunoscand ca este fals, in vederea producerii unei consecinte juridice, se pedepseste cu inchisoare de la 3 luni la 3 ani cand inscrisul este oficial, si cu inchisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amenda cand inscrisul este sub semnatura privata”.
- Art. 2 din Legea nr. 143/2000 privind privind prevenirea si combaterea traficului si consumului ilicit de droguri:
„(1) Cultivarea, producerea, fabricarea, experimentarea, extragerea, prepararea, transformarea, oferirea, punerea in vanzare, vanzarea, distribuirea, livrarea cu orice titlu, trimiterea, transportul, procurarea, cumpararea, detinerea ori alte operatiuni privind circulatia drogurilor de risc, fara drept, se pedepsesc cu inchisoare de la 3 la 15 ani si interzicerea unor drepturi.
(2) Daca faptele prevazute la alin. (1) au ca obiect droguri de mare risc, pedeapsa este inchisoarea de la 10 la 20 de ani si interzicerea unor drepturi”.
- Vechiul Cod penal:
„Articolul 208
(1) Luarea unui bun mobil din posesia sau detentia altuia, fara consimtamantul acestuia, in scopul de a si-l insusi pe nedrept, se pedepseste cu inchisoare de la unu la 12 ani. (…)
Articolul 209
(1) Furtul savarsit in urmatoarele imprejurari:
- a) de doua sau mai multe persoane impreuna; (…)
- g) in timpul noptii; (…)
- i) prin efractie, escaladare sau prin folosirea fara drept a unei chei adevarate ori a unei chei mincinoase. (…)
Articolul 279
(1) Detinerea, portul, confectionarea, transportul, precum si orice operatie privind circulatia armelor si munitiilor sau functionarea atelierelor de reparat arme, fara drept, se pedepsesc cu inchisoare de la 2 la 8 ani.
(2) Cu aceeasi pedeapsa se sanctioneaza si nedepunerea armei sau a munitiei in termenul fixat de lege la organul competent, de catre cel caruia i s-a respins cererea pentru prelungirea valabilitatii permisului.
(3) Se pedepseste cu inchisoare de la 3 la 10 ani:
- a) detinerea, instrainarea sau portul, fara drept, de arme ascunse ori de arme militare, precum si a munitiei pentru astfel de arme;
- b) detinerea, instrainarea sau portul, fara drept, a mai multor arme cu exceptia celor prevazute la lit. a), precum si a armelor de panoplie, ori munitiei respective in cantitati mari.
(3/1) Portul de arme, fara drept, in localul unitatilor de stat sau al altor unitati la care se refera art. 145, la intruniri publice ori in localuri de alegeri, se pedepseste cu inchisoare de la 5 la 15 ani.
(4) Tentativa se pedepseste”.
Art. 138 din Legea nr. 295/2004 privind privind regimul armelor si al munitiilor:
„Efectuarea oricaror operatiuni cu arme sau munitii, fara drept, constituie infractiune si se pedepseste potrivit art. 279 alin. (1) din Codul penal”.
Actualitate
Trump semneaza acorduri militare cu Qatar în valoare de aproape 3 miliarde de dolari, intensificând parteneriatul strategic

Într-un moment cheie pentru securitatea regională, Qatar va cumpăra drone de ultimă generație și sisteme anti-drone din partea companiilor americane de apărare
Trump încheie acorduri majore cu Qatar pentru întărirea alianței
Președintele Donald Trump a semnat astăzi, în cadrul unei ceremonii oficiale, două importante acorduri de apărare cu Qatar, consolidând astfel parteneriatul strategic în domeniul securității regionale. Qatar va plăti aproape 2 miliarde de dolari pentru dronele fără pilot MQ-9B de la General Atomics și un miliard de dolari pentru sisteme de contramăsuri anti-drone de la Raytheon.
Acordurile, deja aprobate, primesc acum o confirmare oficială
Deși ambele achiziții fuseseră deja aprobate de Departamentul de Stat al SUA, evenimentul de semnare a reprezentat angajamentul oficial al Administrației Trump de a accelera investițiile Qatarului în securitatea comună. White House a subliniat că aceste decizii „accentuează intenția președintelui Trump de a intensifica colaborarea în domeniul apărării, sporind descurajarea regională și beneficiind industria de apărare americană”.
Un semn clar al angajamentului în regiune
Prezent în timpul ceremoniei, Trump a fost filmat semnând documentele, însoțit de oficiali și de reprezentanți ai companiilor implicate, în timp ce alte acorduri comerciale valorând miliarde de dolari au fost anunțate ca fiind parte din pachetul de colaborare economică.
Detaliile acordurilor de apărare
Potrivit Departamentului de Stat, în martie a fost aprobată vânzarea a opt drone MQ-9B către Qatar, cu o valoare estimată la aproape 2 miliarde de dolari. În pachetul de livrare se includ, pe lângă drone, sute de bombe, rachete, radare, sisteme de comunicații prin satelit și echipamente conexe, precum și suport tehnic american.
De asemenea, deal-ul pentru sistemele anti-drone datează din noiembrie 2022, fiind aprobat încă de atunci. În documentație se menționa solicitarea pentru 10 sisteme FS-LIDS (Fixed Site – Low, Slow, Small Unmanned Aerial System Integrated Defeat System), împreună cu 100 de interceptori, kituri de război electronic și alte echipamente conexe.
Context geopolitic și alte acorduri semnificative
Acordurile cu Qatar vin pe fondul unui alt pact major, anunțat de Casa Albă, de aproape 142 de miliarde de dolari, cu Arabia Saudită, deși detaliile respective rămân confidențiale și există semne că negocierile sunt încă în curs. În verdictul general, aceste acorduri reflectă o strategie de consolidare a influenței americane în regiune și de reconfigurare a apărării din Orientul Mijlociu, într-un moment de instabilitate și tensiuni crescute.
Actualitate
Vânzarea militară în străinătate pentru Emiratele Arabe Unite: Șase avioane Chinook și alte echipamente în valoare de peste 1,3 miliarde de dolari

Aprobarea oficială în contextul vizitei Președintelui Trump în Orientul Mijlociu
Pe fondul vizitei oficiale a președintelui Donald Trump în regiune, care a început în Arabia Saudită, Departamentul de Stat al SUA a anunțat că a aprobat o posibilă vânzare militară externă (FMS) către Emiratele Arabe Unite a șase elicoptere Chinook CH-47F, în valoare estimată la 1,32 miliarde de dolari.
Detalii despre acord: Echipamente și capabilități avansate
Potrivit comunicatului, această tranzacție va dota flota de elicoptere, construite de Boeing, cu capabilități de refulare aer-aer, inclusiv 12 motoare T-55-GA-714A și patru piese de schimb, dar și cu sisteme GPS, de comunicație, avertizare contra rachetelor, armament, radar și detectare laser.
Obiectivele misiunilor și implicațiile pentru apărarea UAE
„Vânzarea propusă va îmbunătăți capacitatea Emiratelor Arabe Unite de a răspunde amenințărilor curente și viitoare, extinzând raza de zbuc,” se precizează în comunicat. Se așteaptă ca aceste echipamente să fie folosite în operațiuni de căutare și salvare, asistență umanitară, intervenții în caz de dezastru sau contraterorism. Oficialii asigură că Emiratele Arabe Unite vor putea integra cu ușurință aceste echipamente în forțele sale armate.
Forța de muncă și aspecte legate de transfer tehnologic
Pentru implementarea acestei vânzări, va fi nevoie de 10 reprezentanți americani (doi guvernamentali și opt contractor). Cu toate acestea, nicio mențiune nu a fost făcută despre transferul tehnologic, deși Emiratele și Arabia Saudită au solicitat producție locală în cazul oricărui angajament militar extern.
Statusul contractului și situația anterioară a pieței de Rotorcraft
Aceasta este o notificare formală transmiasă Congresului prin intermediul Agenției pentru Cooperare în Domeniul Securității și Apărării (DSCA). Totuși, acordul nu este încă definitiv, întrucât numărul de echipamente și valoarea pot fi ajustate în timpul negocierilor. În plus, această notificare deschide o perioadă de 30 de zile pentru eventuale blocări ale legislației.
În mai 2023, UAE a anulat un contract de 888 milioane de dolari pentru elicoptere Caracal cu Airbus, din cauza costurilor de întreținere ridicate și a dificultăților de adaptare la noile cerințe modulare. Acest lucru a lăsat cererea pentru noi elicoptere fără răspuns până la acest anunț.
Suport pentru Forțele Aeriene ale UAE
Pe lângă diagrama principală, Statul Departamentul a aprobat și o altă vânzare militară în valoare de 130 milioane de dolari pentru susținerea și echiparea F-16E/F Block 60, cunoscute ca „Desert Falcon”, operaționate de Emirate.
Vizita lui Trump și posibile acorduri militare viitoare
Președintele Trump a sosit astăzi în Arabia Saudită în prima sa vizită internațională oficială, urmată de întâlniri cu liderii din Emiratele Arabe Unite și Qatar. Se așteaptă anunțarea altor acorduri militare, unele semnate încă din primul său mandat. La acea vreme, administrația Trump a autorizat prima înțelegere pentru vânzarea de F-35 către un stat arab, însă această autorizare a fost ulterior suspendată de administrația Biden din cauza îngrijorărilor legate de utilizarea avioanelor stealth într-o țară cu rețeaua 5G Huawei din China.
Actualitate
Planul lui Donald Trump de a transforma temporar un Boeing 747 din Qatar în Air Force One, criticat de democrați

O potentială încălcare a conflictului de interese și riscuri pentru securitatea națională
Planul fostului președinte Donald Trump de a accepta „temporar”, ca un cadou, un avion Boeing 747 deținut anterior de familia regală din Qatar pentru a-l transforma în noul Air Force One a fost criticat vehement, astăzi, de congresmeni democrați, care au avertizat asupra unor riscuri serioase pentru interesul național și securitatea statului.
Conflicte de interese și riscuri de securitate
Potrivit mai multor publicații, în weekend, administrația Trump plănuia să accepte ca dar de la guvernul Qatarului acest avion și să-l folosească ca transport oficial pentru președinte în timpul mandatului actual. Surse citate de The New York Times susțineau că această înțelegere ar permite transferul ulterioar al proprietății către biblioteca prezidențială a lui Trump, după ce acesta părăsește funcția, ceea ce ar putea deschide calea pentru utilizarea personală a avionului.
Deși oficialii Qatarului afirmă că încă nu s-a luat o decizie finală, Trump a confirmat indirect planul, într-o postare pe Truth Social, spunând că „Departamentul de Apărare primește un CADOU, GRATUIT, un avion 747 pentru înlocuirea Air Force One învechit de 40 de ani.” Anunțul oficial urma să fie făcut în cadrul vizitei în Qatar, relatează ABC News.
Critici din partea congresmenilor
Senatorul Jack Reed (D), membru de rang al Comitetului pentru Servicii Armate din Senat, a avertizat că acceptarea avionului fără aprobarea Congresului reprezintă o „încălcare clară” a Clauzei de Emolument, care interzice oficialilor federali să accepte cadouri sau beneficii financiare din partea unor state străine fără ok-ul legislativ.
„Mai alarmant este ideea că acest avion ar putea fi folosit ca Air Force One, ceea ce ar crea riscuri imense de contrainformații, oferind o țară străină acces la sisteme sensibile și comunicații”, a declarat Reed.
Deputatul Joe Courtney (D), președintele subcomitetului de operațiuni navale și forțe de proiecție a Camerei, care supraveghează programul Air Force One, a spus că planul este „total inutil” având în vedere faptul că programul de înlocuire VC-25B este programat pentru livrare în 2027.
„Air Force One nu este doar un avion de lux, ci necesită sisteme avansate de securitate și comunicații”, a spus Courtney. „Dacă Trump alege să urmeze această cale, va genera costuri și întârzieri inutile în modernizarea flotei actuale.”
Riscuri de contrainformații și vulnerabilități
Senatorul Mark Kelly (D), fost pilot de Navy și membru în subcomitetul pentru aviație și teren, a avertizat că tot aeroplanul trebuie să fie securizat și actualizat pentru a proteja conversațiile președintelui și interesele naționale, fiind nevoie de tehnologii sofisticate, sensori, comunicații criptate și sisteme de apărare antirachetă.
Mai mulți senatori democrati au declarat că ar putea merge până la introducerea măsurilor legislative pentru a bloca această înțelegere.
Senatorii Brian Schatz, Chris Coons, Cory Booker și Chris Murphy au spus că vor cere Senatului să reafirme principiul conform căruia oficialii publici nu trebuie să folosească poziția pentru câștig personal. Un consilier al senatorului Schatz a confirmat că acesta intenționează să depună o rezoluție de condamnare a planului lui Trump.
Obiecții și investigații
Senatorul Murphy a declarat pe rețeaua X că va obstrucționa vânzările de arme către țări care ar putea să-i favorizeze personal pe Trump, menționând în mod special darul Qatarului și investițiile din Emiratele Arabe Mudele.
Deputatul Ritchie Torres a trimis o scrisoare către inspectorul general al Departamentului Apărării și alte organisme de control, solicitând anchete asupra transferului avionului.
Trump consideră că avionul este un cadou pentru Departamentul de Apărare
Întrebat despre îngrijorările legate de faptul că avionul ar reprezenta un cadou personal, Trump a insistat că este un dar pentru Departamentul de Apărare și a spus: „Ne dau un avion gratuit. Aș putea să spun că nu dorim, să plătim noi, sau chiar să spun: ‚Mulțumesc foarte mult,’ știți?”
Contextul mai larg al planurilor de înlocuire a Air Force One
Planul lui Trump de a primi această aeronavă vine într-un context mai amplu, în care administrația sa pregătește achiziționarea primului dintre cele două noi aeronave presidintiale de la Boeing, cu termen limită înainte de 2029. Acest efort implică și colaborarea cu miliardarul Elon Musk pentru reducerea costurilor și accelerarea proiectului.
Experta Darlene Costello, responsabilă de achiziții în cadrul Forțelor Aeriene, a declarat săptămâna trecută că Boeing anticipează că primul VC-25B ar putea fi livrat în 2027, dacă cerințele tehnice actuale sunt relaxate. În opinia companiei, costurile programului s-au triplat față de contractul de 3,9 miliarde dolari, iar finalizarea proiectului mai întârzie din cauza obstacolelor tehnice legate de modernizarea avionului.
Viziunea asupra modificărilor planificate
CNBC a raportat că o companie precum L3Harris colaborează deja cu guvernul pentru a modifica avionul Qatarian, însă natura completă a modificărilor rămâne neclară. Un oficial american a spus pentru The New York Times că speranța este ca avionul Qatarian să fie livrat până la sfârșitul anului, dar acest termen, cel mai probabil, nu va permite realizarea modificărilor majore.
Riscuri de securitate și vulnerabilități
Senatorul Elissa Slotkin (fost analist CIA) a avertizat pe rețelele sociale că avionul Qatarian ar putea fi extrem de vulnerabil la bug-uri, dispozitive de urmărire și alte echipamente de spionaj, mai ales pentru că Qatarul a avut acces asupra avionului în timpul fazelor de producție. Ea a făcut referire la operațiunei secrete israeliene de sabotaj din Liban, adăugând că accesul în timpul fabricației poate avea consecințe grave pentru securitatea națională.
-
Exclusivacum 3 zile
Teatru de proastă calitate și impostori de doi bani în Ploiești: Escrocheria anului – doi farisei care-și fură „icoanele” și-și joacă rolurile de-adevărate prosteală
-
Exclusivacum 2 zile
Secția-fantomă de la Penitenciarul Târgșor: milioane risipite și o stare de criză repetată
-
Exclusivacum 3 zile
Vlad Nichita, la marginea eșecului? Avocatul plătește prețul dezvăluirilor noastre și amână verdictul final
-
Exclusivacum 4 zile
De trei ani, Incisiv de Prahova avertiza: Iată adevărul despre corupția din Penitenciarul Ploiești
-
Exclusivacum 3 zile
Tot mai multe confirmări oficiale despre ilegalitățile din Vama Ploiești: O criză generalizată de corupție și ilegalități
-
Featuredacum 4 zile
Unsprezece comercianți suspectați de fraudare a Sistemului de Garanție-Returnare: verificări în curs și semne de întrebare despre „musterii” din Prahova
-
Exclusivacum 5 zile
Scandal la Interne: Sindicatul Diamantul acuză abuzuri grave în acordarea majorărilor salariale „Bayraktar”
-
Exclusivacum o zi
Un elev de poliție din Câmpina demonstrează curaj și responsabilitate în Târgu-Jiu