Actualitate
Cine ești tu, Catrinel Brumar?

QMagazine, publicația Florianei Jucan, face o nouă dezvăluire. Și anume că agentul guvernamental al României la CEDO, timp de mai bine de șase ani, a funcționat ilegal. Se numește Catrinel Brumar. Constatându-se ilegalitatea, primul ministru a retras-o din post. Și a numit o altă persoană. Numai că lucrurile nu sunt deloc atât de simple cum par. Cine este de fapt această doamnă, Catrinel Brumar, trimisă în misiune la Curtea Europeană a Drepturilor Omului? Îi putem da jos masca?
Conform legii, România trebuie să aibă un agent guvernamental la Curtea Europeană a Drepturilor Omului. Misiunea acestuia este complexă. Suficient de complexă pentru a se putea oricând face afirmația că, dacă este de rea credință, agentul guvernamental poate zdrobi, prin mecanismul CEDO, speranțele și chiar destinele unor oameni. Pentru că judecătorii CEDO lucrează în baza a aceea ce li se livrează din țară de diferiți petenți. Iar tot ceea ce este trimis la CEDO, trece printr-un prim filtru coordonat de un reprezentant al statului român și pus în operă de salariați trimiși de la București, cei mai importanți dintre aceștia ocupându-se cu traducerea documentelor. Dacă, de exemplu, un document este dinadins tradus în mod eronat, riscul pierderii procesului este major.
Ce a constatat doamna Viorica Dăncilă? Pur și simplu faptul că, de peste șase ani de zile, un funcționar român provenit din aparatul Ministerului Afacerilor Externe a reprezenta statul la CEDO prin uzurparea de calitate oficială. În mod cert, acesta este o infracțiune și rămâne de văzut cine se mai face vinovat, evident, pe lângă Catrinel Brumar, care ar fi trebuit să știe că nu îndeplinește condițiile legale, tocmai într-un loc numit CEDO, care ar trebui să fie dominat de Zeița Dreptății. Pe scurt, ceea ce e descoperit doamna Dăncilă și a relatat QMagazine este că agentul nostru guvernamental la CEDO trebuia să fie numit acolo printr-o decizie a primului-ministru, publicată în Monitorul Oficial. Nu s-a publicat nimic în Montorul Oficial și nu s-a publicat întrucât nu a existat nicio decizie a premierului. Iar doamna Catrinel Brumar, specialistă în Drept, a plecat bine merci la CEDO și și-a desfășurat acolo activitatea ani de zile, știind că ocupă funcția printr-un abuz. Adică printr-o uzurpare de calitate oficială.
Dacă la mijloc ar fi fost doar o regretabilă și gravă neglijență, atunci doamna Dăncilă ar fi avut posibilitatea să regleze situația în mod discret, fără a expune România unui nou scandal, semnând o decizie de numire a doamnei Catrinel Brumar și publicând-o în Monitorul Oficial. Reparând astfel, în liniște, ceea ce tot în liniște stricase premierul Victor Ponta, care a trimis-o pe doama Catrinel Brumar în misiune fără a-și fi asumat emiterea unei decizii în acest sens. Dar nu a procedat așa. Oare de ce? De ce premierul Dăncilă a rechemat-o pe Catrinel Brumar de la CEDO și a numit pur și simplu, în condiții de legalitate, o altă persoană?
Pentru a încerca un răspuns la această întrebare, este necesar să vedem cum a ajuns doamna Catrinel Brumar o stea la CEDO. Ea provine dintre cadrele Ministerului de Externe al României. Anul 2012, când a fost numită, face parte dintr-o perioadă relativ restrânsă de timp, inițiată de Traian Băsescu prin 2008-2009, în care în misiuni în străinătate, sub acoperire diplomatică, au fost trimiși circa 100 de ofițeri acoperiți, (N.R- Incisiv de Prahova a dezavluit in exclusivitate si cateva nume din aceasta categorie, dar si din randurile SRI) cei mai mulți dintre aceștia provenind din SIE. Directorul operativ al SIE era Silviu Predoiu, faimos pentru legăturile sale extrem de apropiate în acea perioadă cu generalul Florian Coldea, omologul său din SRI și pentru implicarea, alături de acesta din urmă, în operațiuni secrete de poliție politică, consacrate susținerii regimului Traian Băsescu. Astăzi, Silviu Predoiu este nici mai mult nici mai puțin decât consilierul oficial al lui Victor Ponta și al partidului Pro România, pe care acesta l-a creat. Victor Ponta, la rândul său, a fost agent acoperit cu grad de căpitan în Serviciul de Informații Externe, o vreme chiar în perioada în care, oficial, a servit statul român în calitate de procuror.
Despre doamna Catrinel Brumar nu au reieșit până în prezent informații conform cărora ea ar fi fost sau ar mai fi ofițer acoperit SIE, disimulat sub acoperirea de funcționar internațional. De regulă, sunt greu, dacă nu chiar imposibil de aflat și de documentat asemenea apartenențe, din simplul motiv că SIE este un serviciu secret. Și care, cu câteva excepții, Victor Ponta fiind una dintre acestea, își păstrează bine secretele. În schimb, se știe că pentru numirea în acest post de la CEDO, doamna Catrinel Brumar a beneficiat totuși, pe lângă acoperirea de funcționar în Ministerul Român de Externe și de o a doua acoperire. Cea de amantă a lui Bogdan Aurescu, actual consilier prezidențial al lui Klaus Iohannis și fost ministru de Externe în Guvernul Victor Ponta. Iar Bogdan Aurescu, în ciuda calităților sale de diplomat, este de presupus că a servit statul român pe multiple planuri, altele decât cele diplomatice. Dar dacă este vorba de un simplu amantlâc, fie el și de durată și de un mic trafic de influență pentru promovarea într-un post important a amantei, atunci desigur, s-ar putea pune și problema unei operațiuni ceva mai complexe decât acest soi de nepotism.
Într-un mod absolut senzațional, o informație cu oarecare greutate ne vine tocmai din tabăra de presă a talibanilor serviciilor secrete, și chiar de la un reprezetant de frunte al acestea. Nu cu mult timp în urmă, Ioana Ene Dogioiu, de la site-ul sub drapel Ziare.com, a încercat să obțină, conform legii accesului public la informație, câteva răspunsuri despre funcționarea CEDO și, acest scop, s-a adresat doamnei Catrinel Brumar. Disciplinată, ca orice ofițer care se respectă, aceasta a dirijat-o politicos către centrală. Respectiv către Ministerul de Externe. De acolo, Ioana Ene Dogioiu a aflat că, pentru a obține informațiile necesare, trebuie să-i adreseze în scris doamnei Catrinel Brumar un anumit număr de întrebări, la care aceasta va răspunde în următoarele zile, tot în scris. Întrebările i-au fost adresate, dar răspunsurile nu au mai sosit niciodată. Este tipic pentru un ofțer acoperit – dar noi nu avem nicio probă că doamna Catrinel Brumar e ofițer acoperit – să evite să răspundă la orice fel de întrebări adresate de oricine altcineva, cu excepția superiorilor.
Această istorie nu se poate termina aici. Ea va avea cu necesitate o desfășurare în plan juridic, în sensul că, fiind vorba de o uzurpare de calități oficiale, produsă pe un interval larg de timp, dar și cu concursul unor oficiali ai statului român, fapta va trebui cercetată penal. Iar între timp presa va săpa și va răspunde la întrebarea cine este cu adevărat această doamnă Catrinel Brumar, dincolo de statutul ei oficial de funcționar al Exernelor de la București și de statutul mai puțin oficial, dar public, de amantă a lui Bogdan Aurescu. Și, în definitiv, de ce Victor Ponta nu a semnat decizia? În calitate de prim ministru și de fost agent acoperit SIE, el știa că, dacă doamna Brumar ar fi la rândul ei agent acoperit, numirea ei într-o curte internațională de justiție reprezintă o ilegalitate. Poate că din acest motiv, pentru a nu-și asuma nicio răspundere, nu a mai respectat procedurile.
Sorin Rosca Stanescu
Actualitate
Realimentarea flotei aeriene americane: KC-46 Pegasus, singura opțiune viabilă până la apariția NGAS

Forțele Aeriene ale SUA se confruntă cu o nevoie stringentă de a-și moderniza flota de avioane cisternă, iar KC-46 Pegasus de la Boeing pare a fi singura soluție disponibilă pe termen scurt, până la introducerea aeronavei de generație următoare, NGAS, la mijlocul anilor 2030. Cu toate acestea, problemele legate de lanțul de aprovizionare și drepturile de acces la date ar putea reprezenta obstacole pe termen lung, conform unui document recent al serviciului.
Decizia controversată de a achiziționa mai multe KC-46
Conform unei notificări de justificare și aprobare (J&A) publicată de Forțele Aeriene pe 2 octombrie, decizia de a comanda până la 75 de aeronave KC-46 suplimentare a fost motivată de nevoia de a înlocui flota îmbătrânită de KC-135 Stratotanker și de a acoperi intervalul de timp până la disponibilitatea NGAS. Această decizie a necesitat o justificare, deoarece serviciul contractează cu Boeing pentru mai multe avioane cisternă fără o competiție deschisă.
Schimbări de strategie și priorități
Documentul detaliază planurile inițiale ale Forțelor Aeriene de a recapitaliza flota de avioane cisternă prin intermediul programului KC-135 Tanker Recapitalization Program, pentru care au fost primite răspunsuri din partea mai multor companii, inclusiv un parteneriat între Lockheed Martin și Airbus, care concura cu Boeing. Forțele Aeriene au constatat că doar Airbus și Boeing (după retragerea Lockheed din parteneriat) ar putea „îndeplini parțial cerințele preliminare” ale programului, inclusiv cerința ca o soluție să fie gata de implementare până în anul fiscal 2031.
Cu toate acestea, la începutul anului 2025, Forțele Aeriene și-au schimbat direcția, deoarece „amenințările globale în evoluție și prioritățile concurente ale DoD” au transformat NGAS într-o „prioritate”. În acest proces, documentul menționează că Forțele Aeriene au constatat că atât Boeing, cât și Airbus ar avea nevoie de „dezvoltare semnificativă” pentru a îndeplini cerințele programului inițial de recapitalizare. Prin urmare, Forțele Aeriene au considerat că opțiunea de recapitalizare este prea costisitoare, deoarece era necesară și finanțarea dezvoltării platformei NGAS.
Astfel, serviciul a renunțat la cerințele pentru un nou efort de avioane cisternă și a optat, în schimb, pentru utilizarea celor deja existente pentru KC-46 până când NGAS va fi disponibil, conform documentului. Această decizie a deschis practic calea pentru Boeing, deoarece A330 MRTT propus de Airbus ar avea nevoie de „dezvoltare semnificativă pentru a îndeplini cerințele obligatorii”.
Timpul, factorul decisiv
Un factor cheie în decizia de a utiliza cerințele KC-46, conform documentului, a fost timpul. Forțele Aeriene înlocuiesc în prezent flota îmbătrânită de KC-135 Stratotanker cu KC-46, dar livrările Pegasus în baza unui contract existent sunt programate să se încheie în 2030 – cu aproximativ șase ani înainte ca NGAS să fie gata cel mai devreme. Pentru a continua înlocuirea KC-135 cu avioane cisternă mai noi, Forțele Aeriene au nevoie de un avion cisternă care să poată acoperi acest interval de șase ani, ceea ce, conform serviciului, doar KC-46 poate face.
Problemele persistă
Cu toate acestea, achiziționarea mai multor KC-46 va veni cu probleme. Boeing „va trebui să rezolve” problemele legate de diminuarea surselor de producție și lipsa de materiale (DMSMS), împreună cu uzura pieselor, care, conform documentului, afectează atât programul KC-46 actual, cât și extinderea acestuia. În plus, documentul ridică problema negocierii pentru mai multe drepturi asupra datelor tehnice și a software-ului, în special atunci când drepturile actuale sunt „inferioare nivelului necesar” pentru extinderea producției KC-46.
Airbus rămâne în joc
Într-o declarație pentru Breaking Defense, Airbus a afirmat: „Ne menținem soluția noastră dovedită de avioane cisternă și evoluția sa, MRTT+. Airbus rămâne angajat alături de USAF, pe măsură ce aceștia continuă să evalueze soluția lor de realimentare aeriană de generație următoare.”
NGAS: Înapoi în viitor
Soarta NGAS a fost incertă până de curând, deoarece oficialii din administrația Biden au declarat că platforma ar putea fi prea costisitoare, în timp ce bugetul FY26 al Forțelor Aeriene a alocat resurse limitate pentru eforturile de cercetare și dezvoltare.
După cum reiese clar din document, Forțele Aeriene tratează acum NGAS ca pe o nevoie critică, deși se menționează că „calea finală către NGAS nu a fost încă definită, având în vedere prioritățile concurente ale apărării”. Programul a finalizat o analiză a alternativelor, se arată în document, deși sunt în curs de desfășurare activități suplimentare de colectare a informațiilor pentru a rafina cerințele.
Conform generalului John Lamontagne, șeful Comandamentului de Mobilitate Aeriană al Forțelor Aeriene, serviciul a examinat o gamă largă de platforme potențiale – de la avioane de afaceri la aeronave cu corp fuzelat și avioane cisternă stealth, cu „semnătură gestionată” – pentru misiunea NGAS. Se așteaptă ca platforma să opereze în medii periculoase, cum ar fi Indo-Pacificul, unde pistele de aterizare sunt puține, iar sistemele de apărare aeriană sunt formidabile.
Industria se pregătește pentru NGAS
Industria se pregătește să ofere Forțelor Aeriene candidați pentru realimentarea de generație următoare. Conform lui Roderick McLean, vicepreședinte și director general al misiunilor de mobilitate aeriană și maritime la Lockheed, compania se așteaptă ca un avion nou, capabil să supraviețuiască, să fie necesar pentru misiune.
Actualitate
Armata SUA recunoaște și remediază problemele de securitate cibernetică la Platforma NGC2

Armata SUA a anunțat că a atenuat o serie de riscuri de securitate cibernetică descoperite într-o versiune incipientă a platformei sale Next Generation Command and Control (NGC2), potrivit unui memo intern obținut de Breaking Defense.
Alarma trasă de ofițerul sef pentru tehnologie
Documentul, datat 5 septembrie și semnat de Gabriele Chiulli, ofițerul șef pentru tehnologie din cadrul Biroului Șefului pentru Informații al Armatei, avertiza că platforma NGC2 „în starea sa actuală, prezintă deficiențe critice în ceea ce privește controalele fundamentale de securitate, procesele și guvernanța.”
Chiulli a scris că armatei „îi lipsește vizibilitatea și controalele necesare pentru a asigura securitatea și integritatea platformei”. El a adăugat că „se pare că există o grabă de a introduce capabilități în sistem fără o supraveghere reală sau un proces adecvat, ceea ce crește riscul pe măsură ce acest sistem îl amplifică și mai mult.”
Reacție rapidă și măsuri corective
Cu toate acestea, oficialii armatei au declarat pentru Breaking Defense că, în cele trei săptămâni de la redactarea și distribuirea documentului, problemele au fost rezolvate. „Problemele au fost atenuate imediat”, a declarat Leonel Garciga, șeful pentru informații al armatei, într-un comunicat. El a adăugat că „procesele simplificate de securitate cibernetică au fost capabile să identifice rapid și să asiste biroul programului și furnizorul în trierea vulnerabilităților de securitate cibernetică și în implementarea măsurilor de atenuare.”
Integrarea securității cibernetice de la inceput
Generalul-locotenent Jeth Rey, șeful adjunct de stat major la G-6, departamentul armatei responsabil cu securitatea cibernetică și rețelele, a susținut că identificarea timpurie a acestor deficiențe face parte din procesul intenționat al serviciului și că au fost luate măsuri pentru a le corecta.
„Trebuie să includem securitatea cibernetică de la început în proces și cred că asta am făcut”, a spus Rey într-un interviu recent. „Aceasta este o nouă capacitate și am găsit un risc și l-am atenuat imediat. Cred că este o veste bună pentru noi în viitor. Dacă vom continua să privim lucrurile în acest mod și procesele noastre funcționează, sunt mulțumit.”
NGC2: Prioritatea numărul unu pentru modernizare
NGC2 este prioritatea numărul unu a serviciului în materie de modernizare și este conceput pentru a oferi comandanților și unităților o nouă abordare a gestionării informațiilor, a datelor și a comandamentului și controlului cu arhitecturi agile și bazate pe software.
În iulie, armata a acordat aproape 100 de milioane de dolari companiei Anduril și unei echipe de furnizori pentru a dezvolta un prototip al sistemului, care va fi extins la nivelul întregii divizii la Project Convergence Capstone 6 în această vară, cu Divizia 4 Infanterie. Un prototip a fost testat la evenimentul de anul trecut la nivel de batalion. Mai recent, Lockheed Martin și echipa sa au obținut, de asemenea, un contract pentru a dezvolta un strat de date integrat cu Divizia 25 Infanterie.
Ivy Sting: Testare incrementală și adăugare de capabilități
Pe măsură ce armata urmărește să extindă prototipul Anduril la nivelul întregii divizii, Divizia 4 Infanterie a început o serie de evenimente de tip sprint între acum și Project Convergence pentru a adăuga incremental capabilități. Aceste evenimente sunt numite seria Ivy Sting.
Deficiențe identificate în Memo-ul Chiulli
Memo-ul Chiulli, care a fost redactat cu 10 zile înainte de primul eveniment, enumera o serie de preocupări, al căror „efect cumulativ” era că NGC2 părea mai degrabă o „cutie neagră” în care serviciul nu putea controla ce utilizatori fac sau văd pe rețea.
„Lipsa de guvernanță înseamnă că nu există o persoană sau o entitate responsabilă pentru acceptarea acestui risc în numele armatei”, se arată în document. „Având în vedere postura actuală de securitate a platformei și a aplicațiilor terțe găzduite, probabilitatea ca un adversar să obțină acces persistent nedetectabil la platformă necesită ca sistemul să fie tratat ca fiind cu risc foarte ridicat.”
Problemele enumerate includ lipsa controlului accesului și a responsabilității, codul sursă neverificat și vulnerabil pentru aplicațiile terțe, lacune critice în guvernanță și igiena de bază a securității și lipsa guvernanței datelor.
Prima deficiență evidențiată a menționat că sistemul nu avea control al accesului bazat pe roluri, ceea ce înseamnă că, odată ce unui utilizator i se acordă acces, acesta ar avea acces nerestricționat la toate aplicațiile și la toate datele – o anatema pentru principiile mai largi de încredere zero ale Pentagonului. Memo-ul a descris acest lucru ca fiind o defecțiune critică de securitate care ar putea duce la un potențial acces și utilizare abuzivă a informațiilor clasificate.
În ceea ce privește aplicațiile terțe, memo-ul notează că Serviciul Federal de Cloud Palantir care găzduiește aplicațiile într-o metodologie de găzduire a containerelor nu a fost evaluat de armată sau de o politică a CIO a armatei care să susțină funcția de conductă deținută/operată de contractant. Niciuna dintre aplicații nu a fost supusă scanării de rutină a securității aplicațiilor web.
Memo-ul a susținut că sistemul funcționează cu vulnerabilități cunoscute, neatinuate, similar cu desfășurarea unui sistem de arme cu defecte cunoscute. Fără un proprietar clar al misiunii care să își asume responsabilitatea pentru securitatea operațională a sistemului, memo-ul a avertizat că securitatea va fi compromisă.
Măsuri concrete și rezultate pozitive
Oficialii armatei nu au precizat exact cum sau când a fost abordată fiecare presupusă deficiență, dar, la Ivy Sting pe 15 septembrie, NGC2 a funcționat bine, potrivit lui Garciga. El a menționat că procesele simplificate de securitate cibernetică au permis ca Ivy Sting 1 să „avanseze fără întârziere.”
Maiorul Sean Minton, un purtător de cuvânt al armatei, a declarat că „armata este într-o transformare unică în generație pentru a oferi soldaților noștri capabilitățile de care au nevoie rapid.”
„După cum s-a demonstrat în acest caz, postura noastră proactivă de securitate cibernetică este concepută pentru a identifica riscurile și a le atenua, minimizând în același timp efectele asupra forței”, a spus el.
Actualitate
Cursa pentru motoare mai mici: Companiile se luptă pentru contracte pe piața UAV-urilor attritabile, în ciuda incertitudinilor privind CCA
-
Exclusivacum 4 zile
PANICĂ LA MITITELU! Corupții din Poliția Penitenciară, în corzi! Vine DNA-ul?!
-
Exclusivacum 4 zile
Penitenciarul Ploiești: De la gunoaie de lux la instagramul promisiunilor pierdute – Un director cu „APT Limitat” la decență!
-
Exclusivacum 17 ore
Dezamăgire în Poliție: Tineri polițiști vor să renunțe din cauza presiunii, lipsei de sprijin și salarizării precare
-
Exclusivacum 3 zile
Justiția imobiliară română: O nouă modă – Morții dau case, judecătorii pupă cruci, poliția acoperă hoții!
-
Exclusivacum 3 zile
Marioara „ciuruitoarea”, Nichita „smecherul” și justiția „somnoroasă”: Ploieștiul, capitala fraudelor imobiliare?
-
Exclusivacum 5 zile
Panică în MAI: Guvernul vrea creșterea vârstei de pensionare, sindicatul Diamantul avertizează asupra riscurilor și inechităților
-
Exclusivacum 2 zile
Prahova sub asediu: Cum mafia imobiliară ne vinde sicrie cu vedere. „White Tower”, „City Gate”, „Mărășești”: Triunghiul Bermudelor imobiliare
-
Exclusivacum 4 zile
Coca-Cola: Sifonul penalității de la Ploiești – Cum Nan și gașca au transformat „băutura fericirii” într-un cocktail Molotov de otrăvuri și minciuni!