Actualitate
PSD se poate rupe sub propria greutate

În timp ce PNL visează cai verzi pe pereți și, în același timp, dezinformează sistematic opinia publică, iar USR și PLUS se zbat în durerile facerii, există semnale din ce în ce mai consistente că PSD se poate rupe sub propria greutate. Până una alta, o primă certitudine este pierderea majortății în Camera Deputaților. Dacă analizăm realitatea statică, partidul aflat la guvernare, în alianță cu ALDE, mai are posibilitatea să-și treacă legile, inclusiv cele organice, dacă se opintește, și poate completa dinții lipsă ai Guvernului printr-o restructurare făcută în Parlament. S-ar putea să fie însă ultimele semnale ale unei puteri reale în plan legislativ. Cum-necum, s-a declanșat o hemoragie periculoasă în PSD, care poate avea urmări fatale.
PSD este singurul partid din istoria României și, probabil, din istoria lumii, care a schimbat într-un interval atât de scurt doi prim-miniștri, pe unul dintre aceștia reușind să-l dizloce doar printr-o moțiune de cenzură orchestrată de majoritate împotriva propriului Guvern. Ultimii trei prim-miniștri PSD, dintre care unul a fost și președinte al partidului, au creat o alternativă la PSD, partidul Pro România, condus de Victor Ponta, o formațiune extrem de activă și, în ultima vreme, inovativă, care lovește la temelia PSD, cu o forță mai mare decât a reușit până în prezent să o facă opoziția.
Mihai Tudose nu pleacă la Pro România de unul singur. Un alai de pesediști, care au constituit camarila sa politică, îl urmează rând pe rând. Ca să nu mai vorbim de organizația PSD Brăila și de parlamentarii promovați din respectivul județ. Sorin Grindeanu, primul premier PSD de după ultimele alegeri parlamentare, care beneficiază de o sinecură ofertă de Liviu Dragnea și susținută din umbră de către servicii, infirmă din vârful buzelor că ar fi decis să treacă cu arme și bagaje și cu susținătorii săi din Timiș în tabăra lui Victor Ponta. Dar o va face. Pentru că va răspunde ordinului pe unitate. Dronele sistemului au fost convocate. Și vor răspunde ca de fiecare dată chemării. Cei trei foști premieri au fost susținuți fiecare în parte de-a lungul carierei lor de SIE sau de SRI. În echipa acestora sunt alte drone mai mici, care și ele se pregătesc de luptă.
Într-un timp record, conducerea centrală PSD a scăpat din mână câteva centre importante de putere, care, în mod tradițional, în campania electorală au funcționat ca fiefuri puternice, ca motoare de promovare a PSD și de adjudecare a succesului în alegeri. Cel mai important dintre acestea este Bucureștiul. Niciodată în istorie, până la ultimele alegeri locale și parlamentare, nu s-a întâmplat ca PSD să aibă un primar general, să dețină majoritatea în Consiliul Municipal, să aibă primari în toate sectoarele Capitalei, să aibă toate majoritățile în aceste consilii și, în același timp, să dețină majoritatea parlamentară și guvernarea. A fost o șansă fără precedent și care probabil nu se va mai repeta niciodată.
După cum se știe, Bucureștiul, în plan electoral, face muzica. Succesul fără precedent pe care l-a obținut PSD la ultimele alegeri locale și parlamentare se datorează mare măsură victoriei categorice obținute în Capitală. Timp de opt ani, PSD ar fi putut schimba literalmente fața Capitalei. Avea tot ce trebuie. Un primar tânăr și dinamic ca politician, primari de sector aleși și susținuți fără probleme de către cetățenii Capitalei, o mașinărie impecabilă de vot la nivelul Primăriei Generale și a primăriilor de sector, un Guvern care ar fi putut adopta decizii, care să poată schimba în bine viața locuitorilor Capitalei și un Parlament în care ar fi putut fi adoptate actele normative necesare. O simplă rivalitate prost gestionată și dintr-o parte și din alta între doi poli de putere, Liviu Dragnea, în calitate de președinte al unui partid care a obținut o victorie istorică, și Gabriela Firea, având în spate cel mai numeros vot al românilor după cel obținut de președintele în exercițiu. Cutremurul din organizația PSD București pune capăt unora dintre speranțele locuitorilor Capitalei și nu are cum să nu dividă electoratul chiar în acest an, în care vor avea loc două runde importante de alegeri. În aceste condiții, devine problematică obținerea unui nou mandat de către Gabriela Firea și nici primarii de sector nu mai pot avea certitudinea continuității. Este literalmente un autogol, pe care și l-a administrat PSD, iar consecințele la nivel național nu vor întârzia să apară, fie și numai dacă ne gândim că un singur sector din București valorează politic vorbind cât două județe ale României.
Al doilea județ cu probleme este Ilfovul. După București, al doilea fief ca importanță. În Ilfov, în general puterea a fost împărțită între PSD și PNL. Astăzi, ponderea PSD este semnificativ mai mare. Numai că pesediștii din Ilfov sunt și ei rupți între două partide. Partida Dragnea și partida anti-Dragnea. Susținătorii din Ilfov ai Gabrielei Firea sunt numeroși, puternici și cu o influență considerabilă în Parlamentul României. Dar tot acolo, în Ilfov, are și Ponta fanii lui.
Brăila este pierdută în mare măsură ca o consecință a influenței pe care o are acolo Mihai Tudose. La fel se întâmplă și în Dâmbovița, care a fost în mod tradițional un fief PSD, condus cu abilitate și fermitate de Adrian Țuțuianu, exmatriculat recent din acest partid în urma unor neînțelegeri cu Liviu Dragnea și trecut cu arme și bagaje în tabăra lui Vicor Ponta. E clar că multe dintre voturile dâmbovițenilor îi vor lipsi PSD-ului în următoarele runde de alegeri. Dacă pleacă și Grindeanu la Pro România, PSD pierde și ce i-a mai rămas activ din organizația de Timiș.
Ne oprim aici cu această sumară radiografie a stării electorale din perspectiva unui proces care poate marca începutul dezintegrării PSD. Lui Codrin Ștefănescu, devenit secretar general al partidului în plină furtună, într-o furtună internă fără precedent, îi revine o misiunea grea. Dacă nu cumva imposibilă. Cum va strânge Codrin Ștefănescu rândurile într-un PSD care este realmente, cel puțin în unele organizații, în proces de dezintegrare? În cât timp pot fi refăcute și mobilizate organizațiile lovite de tsunami?
În trecere, voi pune în discuție un fenomen aparent ciudat, dar care are legătură organică cu întreg contextul pe care l-am semnalat mai sus. Prin rolul jucat în istoria recentă, PSD a rămas ancorat de câteva dintre personalitățile care i-au dat direcție în ultimii aproape 30 de ani. Cum ar fi de pildă Ion Iliescu. Sau cum ar fi Adrian Năsastase. Sunt personalități extrem de respectate în partid și care, informal, reprezintă centre importante de influență. Aceștia au adepți, fani, admiratori, susținători și protejați în structurile centrale și locale ale partidului. Din nefericire, Liviu Dragnea nu a știut să-și apropie asemenea personalități, din care eu nu am citat decât două, și să utilizeze influența lor pentru consolidarea forței electorale a PSD. În acest context, pierderea Corinei Crețu și mai ales trecerea acesteia cu arme și bagaje în tabăra Pro România, condusă de Victor Ponta , care este cel mai dur adversar din frontul Stângii al lui Liviu Dragnea, nu va fi deloc de bun augur pentru alegerile europarlamentare care urmează. Chiar dacă, în calitate de comisar european, Corina Crețu a intrat într-o coliziune cu Guvernul – sau, pentru a extinde aceaastă logică, chiar dacă Gabriela Firea a intrat într-o coliziune cu Liviu Dragnea – acești vectori politici și în același timp vectori de opinie nu trebuiau sub nicio formă îndepărtați de PSD. Pierderea Corinei Crețu înseamnă nu numai pierderea unui brand, ci și a influenței pe care principalul ei sponsor moral, Ion Iliescu o poate exercita în această campanie electorală. O campanie în care, repet, după cum se prefigurează, nu sunt sub nicio formă utizate experiența și expertiza lui Adrian Năstase.
Să adăugăm la toate considerațiile de mai sus și inevitabila uzură, de care suferă orice partid aflat la guvernare. Un partid care a promis și de la care se așteptau performanțe mult mai mari decât cele pe care le putem consemna acum. În acest an de două ori electoral, este exclus ca populația să nu observe că intrăm în luna februarie, fără a avea un buget. Și fără ca Guvernul sau majoriattea parlamentară să fie capabile să explice cum este posibil acest lucru. Inevitabil,
populația este silită să crediteze teoriile conform cărora Executivul ar fi făcut cheltuieli nesăbuite, pe care nu le poate acoperi prin venituri. Absența bugetului afectează nenumărați jucători economici, dar și importanți jucători politici. Cum sunt primarii, unii aflați în război deschis cu Guvernul, alții organizați pe picior în apărători ai acestuia.
Era vorba ca întreg programul social inițiat de PSD și salutat de cea mai mare parte a populației să fie susținut financiar de un amplu program economic generator de valoare adăugată, de creștere economică solidă, iar motorul acestei creșteri, așa cum s-a angajat PSD în urmă cu trei ani, urma să fie faimosul Fond Suveran de Dezvoltare. Cum și de către cine a fost conceput acest proiect ambițios? De ce nu funcționează? De ce opinia publică nu știe până în acest moment cum e gândit acest fond suveran? În absența lui, care este motorul de dezvoltare accelerată a României?
Aceste mari erori politice și economice, lipsa unei orientări clare tactice și stategice pot alimenta un fenomen extrem de periculos într-un an dublu electoral cum este 2019. Și anume pot genera, într-o oarecare măsură, o dezintegrare a partidului și acel fenomen pe care l-am definit drept o ipotetică rupere a PSD sub propria greutate.
Sorin Rosca Stanescu
Actualitate
Trump anunță un proiect de 175 miliarde de dolari pentru un scut antirachetă de ultimă generație, condus de generalul Guetlein

Un plan ambițios cu perspective de extindere internațională
Președintele Donald Trump a anunțat astăzi un nou proiect de amploare, denumit „Golden Dome” (Cupa de Aur), al cărui cost estimat depășește 175 miliarde de dolari. Proiectul, menit să revoluționeze apărarea antirachetă a Statelor Unite, va fi condus de generalul Michael Guetlein, vicecomandant al Forței Spațiale, și va avea ca scop interceptarea rachetelor chiar și dincolo de granițele terestre, inclusiv din spațiu.
Un sistem de apărare capabil să contracareze orice amenințare
„Odată finalizat, Golden Dome va putea intercepta rachete lansate din orice parte a lumii, chiar și din spațiu, și vom avea cel mai performant sistem vreodată construit”, a declarat Trump într-un briefing în Biroul Oval, fiind însoțit de secretarul Apărării, Pete Hegseth, senatori americani și generalul Guetlein.
Președintele a afirmat cu convingere că proiectul va fi complet operațional până la sfârșitul mandatului său. La nivel internațional, Canada a exprimat deja interesul de a se alătura inițiativei. „Vor să se implice și să vadă dacă pot fi parte a acestui proiect”, a explicat Trump referindu-se la vecinii de la Nord, cu care administrația sa avut relații tensionate. „Nu va fi foarte dificil. Vor plăti partea lor de contribuție”, a adăugat el.
Finanțare și provocări tehnice
Inițial, proiectul Golden Dome va fi finanțat cu o sumă de 25 miliarde de dolari, provenind dintr-un proiect de legislație republicană pentru reconciliere bugetară, însă această lege se află în prezent în impas, din cauza opoziției din partea partidului Republican din Camera Reprezentanților.
Deși președintele și cei prezenți în Biroul Oval au fost mai puțin clari în privința arhitecturii exacte a sistemului care ar urma să fie operațional până la sfârșitul mandatului, expertul în apărare antirachetă Tom Karako a explicat că „depinde de modul în care se definește ‘operațional’” și a subliniat că procesul va fi evolutiv, în mai multe etape.
Guetlein, o figură cheie pentru spațiu
Generalul Guetlein, considerat printre cei mai potriviți pentru conducerea acestui proiect datorită experienței sale volume în domeniul spațial, aduce cu sine o vastă experiență în comandarea sistemelor spațiale, fiind anterior șef al Space Systems Command și colaborând direct cu constelația de sateliți de avertizare și urmărire a rachetelor a Pentagonului.
El a subliniat necesitatea de a intensifica protecția teritorială, mai ales în fața amenințărilor moderne, precum rachetele de croazieră capabile să elude radarul și sistemele de apărare. „Este crucial să ne concentrăm mai mult pe apărarea națiunii”, a spus Guetlein, descriind inițiativa ca fiind „o abordare curajoasă și agresivă”.
Un complex sistem de apărare, inspirat de sistemul israelo-palestinian Iron Dome
Inițiativa Golden Dome, denumită după sistemul israelian Iron Dome, urmărește crearea unui adevărat scut aerian pentru Statele Unite. Nu vorbim însă despre un singur sistem, ci despre o „sistem de sisteme” format din multiple straturi de apărare, ce includ senzori terestrați și sateliți, precum și interceptori de pe teren și din spațiu.
Primul nivel va consta din senzori de la sol și până în orbită, pentru colectarea datelor despre amenințări, aceste informații fiind folosite apoi pentru a ghida un arsenal de interceptori, capabili să doboare rachetele inamice în faza de boost, în spațiul de lansare.
Obstacole majore: finanțare și tehnologie
Totuși, Golden Dome se confruntă cu numeroase provocări, inclusiv cele financiare, estimările variază de la câteva sute de miliarde până la trilioane de dolari, oficiali precum senatorul republican din Montana, Tim Sheehy, avertizând că costurile totale ar putea ajunge chiar și la nivelul de „trilioni de dolari”. În plus, realizarea efectivă a unei arhitecturi spațiale de interceptare rămâne un obstacol tehnic major, având în vedere necesitatea utilizării radarelor în banda de frecvențe 3.1-3.45 GHz, iar utilizarea comercială a acestor porțiuni de spectru poate compromite sistemele critice ale inițiativei.
O altă problemă majoră este integrarea și funcționarea în tandem a diverselor sub-sisteme, astfel încât acestea să devină un sistem eficient, nu doar o colecție de componente.
Critici și riscuri geopolitice
Inițiativa nu este privită favorabil de toți, experții în controlul armamentelor avertizând că o astfel de tehnologie ar putea destabiliza echilibrul nuclear global, periclitând doctrina descurajării reciproce. De asemenea, criticii se tem că implicarea unor companii private precum SpaceX, condusă de Elon Musk, ar putea aduce riscuri etice și strategice, având în vedere influența majoră pe care o are industria spațială privată în aceste proiecte.
Participare largă a industriei și competiție globală
Senatorul republican din Alaska, Dan Sullivan, a menționat că sistemul va cuprinde interceptori de la mari contractori precum Lockheed Martin și Raytheon, dar și companii mai mici, noi pe piață, interesate să ofere tehnologii mai ieftine și inovatoare. Trump a amintit de „cele mai strălucite minți din Silicon Valley”, sugerând că inovația tehnologică ar putea veni de oriunde.
„Ce e important este că oricine poate participa, poate concura”, a spus senatorul republican Kevin Cramer, din Dakota de Nord.
Perspectiva experților și importanța proiectului
După anunț, analiști de la TD Cowen, precum Roman Schweizer și Liz Huseynov, au exprimat rezervări privind fezabilitatea unui scut continental imun total, dar au subliniat că Golden Dome reprezintă un catalizator vital pentru dezvoltarea și implementarea capacităților spațiale critice.
Președintele Trump și-a exprimat convingerea că Statele Unite dispun de o „super-tehnologie” pe care nimeni altcineva nu o are, susținând că această avantaj reprezintă un atu major în cadrul inițiativei Golden Dome, chiar dacă nu a intrat în detalii.
Actualitate
Acord istoric între Uniunea Europeană și Regatul Unit pentru apărare și securitate post-Brexit

O nouă etapă în colaborarea de securitate
După ani de tensiuni politice generate de Brexit, Uniunea Europeană și Regatul Unit au convenit asupra unui acord de cooperare în domeniul apărării și securității, ca parte a unui pachet economic mai amplu. Anunțul a fost făcut în cadrul unui summit desfășurat la Londra, unde Ursula von der Leyen, președinta Comisiei Europene, a declarat că parteneriatul vizează consolidarea colaborării într-o serie de domenii, inclusiv industrie, mobilitate militară, menținerea păcii, gestionarea crizelor și contracararea amenințărilor hibride.
Primul pas spre integrare în programele europene de apărare
Von der Leyen a subliniat că acest acord reprezintă un „prim pas” către implicarea Regatului Unit în programele și inițiativele de apărare ale UE, dar a menționat că va fi nevoie de negocieri suplimentare pentru ca industria britanică să poată concura pentru achiziții comune, în cadrul proiectului SAFE, care are o valoare de 150 miliarde de euro (aproximativ 169 miliarde de dolari).
Un document comun, semnat tot astăzi între UE și Regatul Unit, menționează că cele două părți “trebuie să exploreze rapid posibilitățile de cooperare sporită, benefică reciproc, create de instrumentul SAFE, odată ce acesta va fi adoptat, în conformitate cu cadrul legal propriu fiecărei părți”.
Initiativa EU ReArm și potențialul pentru companii britanice
Acordul se înscrie în cadrul inițiativei ReArm a UE, estimată la până la 800 de miliarde de euro, destinată creșterii cheltuielilor militare și capacităților industriale din tot continentul. SAFE permite statelor membre să acceseze credite pentru investiții în echipamente militare majore, sporind interoperabilitatea și acoperirea lacunelor militare.
Von der Leyen a afirmat că acest program va „crea noi oportunități pentru industriile de apărare” ale UE și va “contribui la sporirea pregătirii militare”. Decizia Marii Britanii de a părăsi UE în 2020 a restricționat companiile locale de la participarea la contractele de apărare ale blocului comunitar. Cu toate acestea, noul acord deschide perspective semnificative pentru companii precum BAE Systems, Babcock și Rolls Royce.
Reacții mixte și așteptări
Kevin Craven, CEO al organizației britanice ADS Group, a calificat acordul drept “o dezvoltare binevenită”, dar a adăugat că este prea devreme pentru a se bucura, deoarece detaliile nu sunt încă clare:
„Este un pas important, dar încă trebuie să vedem exact cu ce beneficii concrete vine pentru industria de apărare a Marii Britanii.”
De cealaltă parte, Antonio Costa, președintele Consiliului European, a salutat acordurile ca pe un “nou început” în relația UE-Regatul Unit, afirmând că acestea “reprezintă mai mult decât simple documente, ci un angajament comun pentru securitate, prosperitate și dezvoltare”.
Împreună, liderii promit o colaborare mai profundă în apărare și un rol întărit pentru Europa în comunul front NATO, precum și sprijin pentru eforturile de pace din Ucraina, inclusiv prin sancțiuni suplimentare împotriva Rusiei.
Un angajament politic, cu semne de întrebare despre ambiție
Premierul britanic Keir Starmer a subliniat că noua înțelegere de comerț asigură Regatului Unit cel mai bun acces la piața UE, păstrând totodată angajamentele de a nu reîntregi unilateral piața unică, uniunea vamală sau libertatea de mișcare.
Pe de altă parte, expertul Ed Arnold de la Royal United Services Institute a exprimat scepticism cu privire la nivelul de ambiție al acestui parteneriat, menționând lipsa de „obiective concrete sau repere realizabile” până în prezent.
Actualitate
Odin plyus nol’ ravno odin. Matematika vsegda prosta.

Nikushor Dan, novyy prezident Rumynii: yavnaya pobeda na vyborakh, sostyazaniyakh i politicheskikh vyzovakh
-
Exclusivacum 3 zile
Jaf și corupție la nivel național: Incisiv de Prahova dezvăluie adevărul despre mafia deșeurilor din Prahova – autoritățile, complice sau ineficiente?
-
Exclusivacum 18 ore
Problemele din penitenciare: Critici acerbe la adresa DSDRP pentru lipsa de sprijin și coordonare
-
Exclusivacum 2 zile
Corupție și afaceri cu statul în Vălenii de Munte: Lumea ascunsă a ilegalităților și a înțelegerilor oculte
-
Exclusivacum 2 zile
Ploieștiul, orașul sfidării și al corupției: de la stalpi montati la mașini pe trotuar/O nouă fază a scandalului WHITE TOWER
-
Exclusivacum 4 zile
Electromecanica Ploiești: O promisiune minciunoasă? Cum Sistemul Antigrindină joacă la două capete, ignorând disperarea fermierilor
-
Uncategorizedacum 16 ore
Escrocheria imobiliară „White Tower – City Gate”: O rețea de înșelăciune și impostură în lumea afacerilor
-
Exclusivacum 2 zile
Scandalul Coca-Cola din România: Între practici ilegale, manipulare și protecție dubioasă
-
Exclusivacum 5 zile
Împuternicirea pe funcție: de excepție, aproape regulă în MAI