Actualitate
Scandal pe recursul compensatoriu

Nu se face o lege pentru un om sau pentru un caz. Și nici nu se desface o lege pentru o persoană. Este mai mult decât un principiu de drept. Este o regulă de bun simț. Și, pornind de aici, fără patimă, fără nici cea mai mică urmă de emoție, voi analiza recentul scandal generat de un infractor violent, care a beneficiat de recursul compensatoriu, după care a săvârșit o crimă. Trebuie anulată această lege? Dacă nu, de ce nu? Dacă da, de ce da?
Recursul compensatoriu este o formulă prin care statul, recunoscând că nu poate asigura condiții minime de existență civilizată pentru persoanele aflate în custodia sa, respectiv în penitenciare, a identificat o formă prin care să compenseze prin ceva mizeria la care sunt supuși deținuții. Astfel, ei primesc, în funcție de perioada luată în calcul, un anumit număr de zile, care se scad din pedeapsă. Sunt puși în libertate ceva mai repede. Fără a se face deosebire privind natura infracțiunilor săvârșite de aceștia și a cuantumului pedepsei. Întotdeauna, recursul compensatoriu este decis de o comisie de eliberare condiționată, condusă de un judecător.
Până la apariția recursului compensatoriu, o idee a ministrului de tristă amintire al Justiției, sub Guvernul Cioloș, numit Raluca Prună, deținuții beneficiau de reduceri de pedepse în funcție de vârstă, de numărul de ore lucrate în penitenciar, de comportamentul general și, în anumite situații, în funcție de cărțile scrise, considerate lucrări științifice. A fost generat un întreg scandal al acestor lucrări științifice, pentru care, pentru fiecare lucrare în parte, pedeapsa era redusă cu 30 de zile. În realitate, în ciuda acestei reglementări, deținuții nu au beneficiat niciodată decât în foarte mică măsură de asemenea reduceri, întrucât procurorii au atacat de regulă prin recurs deciziile de eliberare condiționată luate de comisiile din penitenciare și omologate de judecătorii.
Starea de spirit creată împotriva „corupților eliberați prematur din închisori” a determinat-o pe Raluca Prună să avanseze acest proiect al recursului compensatoriu. Dar Guvernul Cioloș a căzut. A venit rândul Guvernului Grindeanu să preia mingea din zbor. Proiectul de lege, supus aprobării Parlamentului, a trecut cu brio, fiind asumat, în ropot de aplauze de toate partidele politice și nu mai puțin de USR. Tocmai USR, care, astăzi, a preluat inițativa abrogării acestui act normativ, considerat o mare prostie și care pune într-un pericol grav ordinea și siguranța națională. Și totul a pornit de la recenta crimă săvârșită de o persoană, care a beneficiat de recursul compensatoriu.
Să ne așezăm puțin cu picioarele în apă și să încercăm să judecăm cu dreptate. Klaus Iohannis are de această dată perfectă dreptate, atunci când afirmă că gâlceava pe marginea acestui act normativ și a partidelor care și-l asumă nu are niciun rost și că politicienii ar face mai bine să găsească o soluție. Jumătatea goală paharului este că de acest recurs compensatoriu beneficiază, fără discriminare, atât cei condamnați pentru acte grave de violență săvârșite asupra persoanei, inclusiv crime cu premeditare, cât și infractorii cei mai mărunți, condamnați pentru fapte minore. De regulă, în politica statelor, actele de clemență, indiferent de natura lor, exclud anumite categorii de condamnați și, în primul rând, cei care au săvârșit acte de violență îndreptate împotriva persoanelor. De astă dată, așa cum a fost conceput acest act normativ, excepția ar fi fost de natură discriminatorie, pentru că ea pornește de la realitatea faptului că toți deținuții, fără deosebire, suferă în absența unor condiții minime de viață civilizată, asigurată de penitenciare. Prin urmare, se consideră astăzi un lucru rău faptul că de recursul compensatoriu beneficiază și asemenea persoane. Jumătatea plină a paharului este că, totuși, statul român a reușit să aducă o minimă reparație miilor de deținuți care trăiesc în condiții improprii. Și în felul acesta au fost evitate o serie întreagă de sancțiuni financiare date de Curtea Europeană a Drepturilor Omului.
Realist vorbind – poate unii vor aprecia că sunt cinic – faptul că respectivul criminal a fost eliberat ca o consecință a recursului compensatoriu cu câteva zile mai devreme, după ce a executat un număr apreciabil de ani de închisoare, nu reprezintă și nici nu poate reprezenta cauza asasinatului săvârșit de el zilele trecute. Dacă ar fi fost eliberat câtea zile mai târziu, este de presupus că s-ar fi întâmplat exact același lucru, cu observația că poate victima ar fi fost alta. Deci nu recursul compensatoriu în sine se află la originea crimei săvârșite.
Această temă extrem de grea și de complicată pe care o abordăm, cea a recuperării unor foști infractori și a reintegrării lor în societate, nu poate fi, evident, rezolvată pe calea recursului compensatoriu, oricum ar fi schimbată această lege. Dar ce ar trebui să se întâmple?
Ar trebui să se întâmple ceea ce spun toți specialiștii de ani de zile. Peniteciarele României trebuie să asigure locuri de muncă pentru toți deținuții care doresc să muncească, posibilități de calificare a acestora în toate meseriile utile societății, precum și o remunerație financiară corespunzătoare muncii prestate, din care o parte să rămână în beneficul penitenciarului, fiind destinată îmbunătățirii condițiilor de viață ale deținuților, iar cealaltă parte să fie vărsată în conturi ale acestora, care ar putea fi accesate după punerea în libertate. În al doilea rând, dacă societatea chiar dorește diminuarea semnificativă a infracționalității și recuperarea masivă a acestor oameni – număr deținuților variază între 20 și 30 de mii de persoane – este obligatorie crearea unui sistem, prin care toți cei puși în libertate să poată fi reintegrați în viața socială prin angajare în meseriile pe care le-au deprins în penitenciare. Autoritățile trebuie să-i monitorizeze cu atenție o anumită perioadă de timp, pentru a se convinge că persoanele respective se reintegrează în societate.
Prin urmare, dacă cineva vrea și poate să ia taurul de coarne, așa trebuie procedat. Și nicidecum prin cârpeli legislative. Și nici prin generarea unor nesfârșite polemici și scandaluri.
Sorin Rosca Stanescu
Actualitate
Realimentarea flotei aeriene americane: KC-46 Pegasus, singura opțiune viabilă până la apariția NGAS

Forțele Aeriene ale SUA se confruntă cu o nevoie stringentă de a-și moderniza flota de avioane cisternă, iar KC-46 Pegasus de la Boeing pare a fi singura soluție disponibilă pe termen scurt, până la introducerea aeronavei de generație următoare, NGAS, la mijlocul anilor 2030. Cu toate acestea, problemele legate de lanțul de aprovizionare și drepturile de acces la date ar putea reprezenta obstacole pe termen lung, conform unui document recent al serviciului.
Decizia controversată de a achiziționa mai multe KC-46
Conform unei notificări de justificare și aprobare (J&A) publicată de Forțele Aeriene pe 2 octombrie, decizia de a comanda până la 75 de aeronave KC-46 suplimentare a fost motivată de nevoia de a înlocui flota îmbătrânită de KC-135 Stratotanker și de a acoperi intervalul de timp până la disponibilitatea NGAS. Această decizie a necesitat o justificare, deoarece serviciul contractează cu Boeing pentru mai multe avioane cisternă fără o competiție deschisă.
Schimbări de strategie și priorități
Documentul detaliază planurile inițiale ale Forțelor Aeriene de a recapitaliza flota de avioane cisternă prin intermediul programului KC-135 Tanker Recapitalization Program, pentru care au fost primite răspunsuri din partea mai multor companii, inclusiv un parteneriat între Lockheed Martin și Airbus, care concura cu Boeing. Forțele Aeriene au constatat că doar Airbus și Boeing (după retragerea Lockheed din parteneriat) ar putea „îndeplini parțial cerințele preliminare” ale programului, inclusiv cerința ca o soluție să fie gata de implementare până în anul fiscal 2031.
Cu toate acestea, la începutul anului 2025, Forțele Aeriene și-au schimbat direcția, deoarece „amenințările globale în evoluție și prioritățile concurente ale DoD” au transformat NGAS într-o „prioritate”. În acest proces, documentul menționează că Forțele Aeriene au constatat că atât Boeing, cât și Airbus ar avea nevoie de „dezvoltare semnificativă” pentru a îndeplini cerințele programului inițial de recapitalizare. Prin urmare, Forțele Aeriene au considerat că opțiunea de recapitalizare este prea costisitoare, deoarece era necesară și finanțarea dezvoltării platformei NGAS.
Astfel, serviciul a renunțat la cerințele pentru un nou efort de avioane cisternă și a optat, în schimb, pentru utilizarea celor deja existente pentru KC-46 până când NGAS va fi disponibil, conform documentului. Această decizie a deschis practic calea pentru Boeing, deoarece A330 MRTT propus de Airbus ar avea nevoie de „dezvoltare semnificativă pentru a îndeplini cerințele obligatorii”.
Timpul, factorul decisiv
Un factor cheie în decizia de a utiliza cerințele KC-46, conform documentului, a fost timpul. Forțele Aeriene înlocuiesc în prezent flota îmbătrânită de KC-135 Stratotanker cu KC-46, dar livrările Pegasus în baza unui contract existent sunt programate să se încheie în 2030 – cu aproximativ șase ani înainte ca NGAS să fie gata cel mai devreme. Pentru a continua înlocuirea KC-135 cu avioane cisternă mai noi, Forțele Aeriene au nevoie de un avion cisternă care să poată acoperi acest interval de șase ani, ceea ce, conform serviciului, doar KC-46 poate face.
Problemele persistă
Cu toate acestea, achiziționarea mai multor KC-46 va veni cu probleme. Boeing „va trebui să rezolve” problemele legate de diminuarea surselor de producție și lipsa de materiale (DMSMS), împreună cu uzura pieselor, care, conform documentului, afectează atât programul KC-46 actual, cât și extinderea acestuia. În plus, documentul ridică problema negocierii pentru mai multe drepturi asupra datelor tehnice și a software-ului, în special atunci când drepturile actuale sunt „inferioare nivelului necesar” pentru extinderea producției KC-46.
Airbus rămâne în joc
Într-o declarație pentru Breaking Defense, Airbus a afirmat: „Ne menținem soluția noastră dovedită de avioane cisternă și evoluția sa, MRTT+. Airbus rămâne angajat alături de USAF, pe măsură ce aceștia continuă să evalueze soluția lor de realimentare aeriană de generație următoare.”
NGAS: Înapoi în viitor
Soarta NGAS a fost incertă până de curând, deoarece oficialii din administrația Biden au declarat că platforma ar putea fi prea costisitoare, în timp ce bugetul FY26 al Forțelor Aeriene a alocat resurse limitate pentru eforturile de cercetare și dezvoltare.
După cum reiese clar din document, Forțele Aeriene tratează acum NGAS ca pe o nevoie critică, deși se menționează că „calea finală către NGAS nu a fost încă definită, având în vedere prioritățile concurente ale apărării”. Programul a finalizat o analiză a alternativelor, se arată în document, deși sunt în curs de desfășurare activități suplimentare de colectare a informațiilor pentru a rafina cerințele.
Conform generalului John Lamontagne, șeful Comandamentului de Mobilitate Aeriană al Forțelor Aeriene, serviciul a examinat o gamă largă de platforme potențiale – de la avioane de afaceri la aeronave cu corp fuzelat și avioane cisternă stealth, cu „semnătură gestionată” – pentru misiunea NGAS. Se așteaptă ca platforma să opereze în medii periculoase, cum ar fi Indo-Pacificul, unde pistele de aterizare sunt puține, iar sistemele de apărare aeriană sunt formidabile.
Industria se pregătește pentru NGAS
Industria se pregătește să ofere Forțelor Aeriene candidați pentru realimentarea de generație următoare. Conform lui Roderick McLean, vicepreședinte și director general al misiunilor de mobilitate aeriană și maritime la Lockheed, compania se așteaptă ca un avion nou, capabil să supraviețuiască, să fie necesar pentru misiune.
Actualitate
Armata SUA recunoaște și remediază problemele de securitate cibernetică la Platforma NGC2

Armata SUA a anunțat că a atenuat o serie de riscuri de securitate cibernetică descoperite într-o versiune incipientă a platformei sale Next Generation Command and Control (NGC2), potrivit unui memo intern obținut de Breaking Defense.
Alarma trasă de ofițerul sef pentru tehnologie
Documentul, datat 5 septembrie și semnat de Gabriele Chiulli, ofițerul șef pentru tehnologie din cadrul Biroului Șefului pentru Informații al Armatei, avertiza că platforma NGC2 „în starea sa actuală, prezintă deficiențe critice în ceea ce privește controalele fundamentale de securitate, procesele și guvernanța.”
Chiulli a scris că armatei „îi lipsește vizibilitatea și controalele necesare pentru a asigura securitatea și integritatea platformei”. El a adăugat că „se pare că există o grabă de a introduce capabilități în sistem fără o supraveghere reală sau un proces adecvat, ceea ce crește riscul pe măsură ce acest sistem îl amplifică și mai mult.”
Reacție rapidă și măsuri corective
Cu toate acestea, oficialii armatei au declarat pentru Breaking Defense că, în cele trei săptămâni de la redactarea și distribuirea documentului, problemele au fost rezolvate. „Problemele au fost atenuate imediat”, a declarat Leonel Garciga, șeful pentru informații al armatei, într-un comunicat. El a adăugat că „procesele simplificate de securitate cibernetică au fost capabile să identifice rapid și să asiste biroul programului și furnizorul în trierea vulnerabilităților de securitate cibernetică și în implementarea măsurilor de atenuare.”
Integrarea securității cibernetice de la inceput
Generalul-locotenent Jeth Rey, șeful adjunct de stat major la G-6, departamentul armatei responsabil cu securitatea cibernetică și rețelele, a susținut că identificarea timpurie a acestor deficiențe face parte din procesul intenționat al serviciului și că au fost luate măsuri pentru a le corecta.
„Trebuie să includem securitatea cibernetică de la început în proces și cred că asta am făcut”, a spus Rey într-un interviu recent. „Aceasta este o nouă capacitate și am găsit un risc și l-am atenuat imediat. Cred că este o veste bună pentru noi în viitor. Dacă vom continua să privim lucrurile în acest mod și procesele noastre funcționează, sunt mulțumit.”
NGC2: Prioritatea numărul unu pentru modernizare
NGC2 este prioritatea numărul unu a serviciului în materie de modernizare și este conceput pentru a oferi comandanților și unităților o nouă abordare a gestionării informațiilor, a datelor și a comandamentului și controlului cu arhitecturi agile și bazate pe software.
În iulie, armata a acordat aproape 100 de milioane de dolari companiei Anduril și unei echipe de furnizori pentru a dezvolta un prototip al sistemului, care va fi extins la nivelul întregii divizii la Project Convergence Capstone 6 în această vară, cu Divizia 4 Infanterie. Un prototip a fost testat la evenimentul de anul trecut la nivel de batalion. Mai recent, Lockheed Martin și echipa sa au obținut, de asemenea, un contract pentru a dezvolta un strat de date integrat cu Divizia 25 Infanterie.
Ivy Sting: Testare incrementală și adăugare de capabilități
Pe măsură ce armata urmărește să extindă prototipul Anduril la nivelul întregii divizii, Divizia 4 Infanterie a început o serie de evenimente de tip sprint între acum și Project Convergence pentru a adăuga incremental capabilități. Aceste evenimente sunt numite seria Ivy Sting.
Deficiențe identificate în Memo-ul Chiulli
Memo-ul Chiulli, care a fost redactat cu 10 zile înainte de primul eveniment, enumera o serie de preocupări, al căror „efect cumulativ” era că NGC2 părea mai degrabă o „cutie neagră” în care serviciul nu putea controla ce utilizatori fac sau văd pe rețea.
„Lipsa de guvernanță înseamnă că nu există o persoană sau o entitate responsabilă pentru acceptarea acestui risc în numele armatei”, se arată în document. „Având în vedere postura actuală de securitate a platformei și a aplicațiilor terțe găzduite, probabilitatea ca un adversar să obțină acces persistent nedetectabil la platformă necesită ca sistemul să fie tratat ca fiind cu risc foarte ridicat.”
Problemele enumerate includ lipsa controlului accesului și a responsabilității, codul sursă neverificat și vulnerabil pentru aplicațiile terțe, lacune critice în guvernanță și igiena de bază a securității și lipsa guvernanței datelor.
Prima deficiență evidențiată a menționat că sistemul nu avea control al accesului bazat pe roluri, ceea ce înseamnă că, odată ce unui utilizator i se acordă acces, acesta ar avea acces nerestricționat la toate aplicațiile și la toate datele – o anatema pentru principiile mai largi de încredere zero ale Pentagonului. Memo-ul a descris acest lucru ca fiind o defecțiune critică de securitate care ar putea duce la un potențial acces și utilizare abuzivă a informațiilor clasificate.
În ceea ce privește aplicațiile terțe, memo-ul notează că Serviciul Federal de Cloud Palantir care găzduiește aplicațiile într-o metodologie de găzduire a containerelor nu a fost evaluat de armată sau de o politică a CIO a armatei care să susțină funcția de conductă deținută/operată de contractant. Niciuna dintre aplicații nu a fost supusă scanării de rutină a securității aplicațiilor web.
Memo-ul a susținut că sistemul funcționează cu vulnerabilități cunoscute, neatinuate, similar cu desfășurarea unui sistem de arme cu defecte cunoscute. Fără un proprietar clar al misiunii care să își asume responsabilitatea pentru securitatea operațională a sistemului, memo-ul a avertizat că securitatea va fi compromisă.
Măsuri concrete și rezultate pozitive
Oficialii armatei nu au precizat exact cum sau când a fost abordată fiecare presupusă deficiență, dar, la Ivy Sting pe 15 septembrie, NGC2 a funcționat bine, potrivit lui Garciga. El a menționat că procesele simplificate de securitate cibernetică au permis ca Ivy Sting 1 să „avanseze fără întârziere.”
Maiorul Sean Minton, un purtător de cuvânt al armatei, a declarat că „armata este într-o transformare unică în generație pentru a oferi soldaților noștri capabilitățile de care au nevoie rapid.”
„După cum s-a demonstrat în acest caz, postura noastră proactivă de securitate cibernetică este concepută pentru a identifica riscurile și a le atenua, minimizând în același timp efectele asupra forței”, a spus el.
Actualitate
Cursa pentru motoare mai mici: Companiile se luptă pentru contracte pe piața UAV-urilor attritabile, în ciuda incertitudinilor privind CCA
-
Exclusivacum 4 zile
PANICĂ LA MITITELU! Corupții din Poliția Penitenciară, în corzi! Vine DNA-ul?!
-
Exclusivacum 4 zile
Penitenciarul Ploiești: De la gunoaie de lux la instagramul promisiunilor pierdute – Un director cu „APT Limitat” la decență!
-
Exclusivacum 15 ore
Dezamăgire în Poliție: Tineri polițiști vor să renunțe din cauza presiunii, lipsei de sprijin și salarizării precare
-
Exclusivacum 3 zile
Justiția imobiliară română: O nouă modă – Morții dau case, judecătorii pupă cruci, poliția acoperă hoții!
-
Exclusivacum 3 zile
Marioara „ciuruitoarea”, Nichita „smecherul” și justiția „somnoroasă”: Ploieștiul, capitala fraudelor imobiliare?
-
Exclusivacum 5 zile
Panică în MAI: Guvernul vrea creșterea vârstei de pensionare, sindicatul Diamantul avertizează asupra riscurilor și inechităților
-
Exclusivacum 2 zile
Prahova sub asediu: Cum mafia imobiliară ne vinde sicrie cu vedere. „White Tower”, „City Gate”, „Mărășești”: Triunghiul Bermudelor imobiliare
-
Exclusivacum 4 zile
Coca-Cola: Sifonul penalității de la Ploiești – Cum Nan și gașca au transformat „băutura fericirii” într-un cocktail Molotov de otrăvuri și minciuni!