Actualitate
15 ianuarie, ziua lui Eminescu, Ziua Culturii Naţionale
„Ar fi meritat un Nobel pentru literatură, dar acest premiu nu se acordă postum”, afirma academicianul Eugen Simion, fostul preşedinte al Academiei Române.
Sute de pagini de poezie, proză, proiecte dramatice, traduceri, prelucrări şi adaptări, chiar şi o schiţa a unei gramatici sanscrite sau un dicţionar de rime, compun o operă vastă şi originală, lirică, nihilistă, eroică, fantastică, cosmogonică, didactică şi polemică care arată o minte iscoditoare, o bună educaţie filosofică şi o voinţă uriaşă de a stăpâni multe domenii.
Publicistica lui Eminescu, câteva mii de articole care vorbeau despre stat, progres social, civilizaţie şi cultură, a fost obiect de controversă, iar oamenii politici, ideologii sau sociologii au cultivat-o sau au repudiat-o în funcţie de interese.
Întreaga sa operă a fost influenţată de marile sisteme filosofice ale epocii sale, dar şi de filosofia antică, de la Heraclit la Platon, de sistemele de gândire ale romantismului, de teoriile lui Arthur Schopenhauer, Immanuel Kant sau Hegel şi chiar de filozofia buddhistă.
Eminescu a fost o personalitate copleşitoare, care i-a impresionat pe contemporani prin inteligenţă, memorie, curiozitate intelectuală, cultura de nivel european, bogăţia şi farmecul limbajului. Din acest motiv putem spune că fără Eminescu am fi mai altfel şi mai săraci
Tudor Vianu
“Unii, pentru că îl izolează pe Eminescu, vor să îl transforme într-un muzeu. Eminescu este un fenomen viu şi fiind un mare poet se lasă judecat de toate generaţiile şi rezistă. Ceilalţi, denigratorii lui, … nu pricep ce reprezintă Eminescu pentru poezia românescă şi chiar cea universală, ori pricep şi sunt răuvoitori. Eminescu este un poet viu, care poate să-ţi placă sau să îţi placă mai puţin” – spunea Eugen Simion.
Lectura poeziei sale începe în şcoală, iar profesori de limba română spun că Eminescu place în continuare elevilor.
„Depinde foarte mult de profesori, care deschid sensibilitatea şi ştiu ce să recomande din Eminescu, tinerii citesc mai puţin critică literară, dar ascultă de profesorii lor. Dacă ai noroc de un profesor bun, ţi-ai format sensibilitatea”, mai spunea academicianul Eugen Simion într-un interviu acordat cotidianului România Liberă în ianuarie 2011.
Mihai Eminescu s-a născut la 15 ianuarie 1850, la Botoşani, era şaptelea dintre cei unsprezece copii ai căminarului Gheorghe Eminovici şi al Ralucăi Eminovici, fiica stolnicului Juraşcu din Joldeşti. Copilăria a petrecut-o la Botoşani şi în casa părintească de la Ipoteşti, iar la Cernăuţi a urmat şcoala şi liceul german.
A debutat ca poet la 16 ani, cu o poezie scrisă în memoria fostului său profesor, Aron Pumnul, şi în acelaşi an şi-a schimbat numele în Eminescu, adoptat mai târziu şi de alţi membri ai familiei sale.
Eminescu lTimp de trei ani, din 1866 până în 1869, a pribegit între Cernăuţi, Blaj, Sibiu, Giurgiu şi Bucureşti şi a cunoscut direct poporul, limba, obiceiurile şi realitățile româneşti. A intenționat, dar nu a reuşit, să-şi continue studiile. A lucrat ca sufleor şi copist de roluri în trupele lui Iorgu Caragiale şi Mihail Pascaly şi a continuat să publice poezii, drame, fragmente de roman sau să facă traduceri din germană.
Între 1869 şi 1874, a fost student la Viena şi Berlin, ca „auditor extraordinar” la Facultatea de Filozofie și Drept din Viena şi ca bursier al asociaţiei culturale Junimea, la Berlin.
”Ştia germana şi franceza, voia să absoarbă istoria religiilor, astronomie, filosofie, fizică, etnopsihologie, geopolitică, să facă simultan metafizică și gazetărie angajată. Un suflet romantic dedat armoniei universale, dar pe care malaxorul politicianismului valah l-a spulberat întru nimicnicia firii sale. Ce lecție mai sublimă și mai tristă, totodată, de românitate se poate închipui?”, spunea criticul literar Dan C. Mihăilescu, într-un portretul făcut lui Eminescu.
S-a întors în ţară în 1875, a fost director al Bibliotecii Centrale şi profesor suplinitor, redactor la ziarul Curierul de Iaşi, a continuat să publice în Convorbiri literare, iar Titu Maiorescu, ministrul Învătământului, l-a apreciat şi ajutat să primească un post de revizor şcolar pentru județele Iaşi şi Vaslui. Eminescu s-a împrietenit cu Ioan Slavici, Iosif Vulcan, Ion Creangă, care l-a introdus în societatea politico-literară Junimea, şi s-a îndrăgostit de Veronica Micle.
Din 1877, s-a mutat la Bucureşti şi a lucrat ca redactor la Timpul, ziarul oficial al Partidului Conservator, unde a avut o activitate publicistică excepțională, care i-a ruinat însă sănătatea. La doar 33 de ani, Eminescu a dat semne de alienare mintală. Poetul suferea de psihoză maniaco-depresivă şi a fost internat în spitale şi sanatorii în ţară, la Viena şi Odessa, pentru recuperare a călătorit în Italia, a fost îngrijit de familie şi susţinut de prieteni, iar cu ajutorului lui Iacob Negruzzi şi Mihail Kogălniceanu a reuşit să primească o mică pensie viageră.
Mihai Eminescu s-a stins la 15 iunie 1889, după ce la începutul anului boala sa devenise tot mai violentă, şi a fost înmormântat sub „teiul sfânt” din cimitirul Bellu.
„Astfel se stinse … cel mai mare poet, pe care l-a ivit şi-l va ivi vreodată, poate, pământul românesc. Ape vor seca în albie și peste locul îngropării sale va răsări pădure sau cetate, și câte o stea va veșteji pe cer în depărtări, până când acest pământ să-și strângă toate sevele și să le ridice în țeava subțire a altui crin de tăria parfumurilor sale” – scria despre moartea poetului, George Călinescu.
Manuscrisele sale, 46 de volume, aproximativ 14 mii de file, au fost dăruite de Titu Maiorescu în 1902 Academiei Române, iar în 1948 Eminescu a fost ales post-mortem membru al Academiei Române.
A fost un slogan, celebru în epoca în care, ca gazetar la ziarul Timpul, Eminescu scria despre viaţa politică, parlamentară şi guvernamentală, era şi cronicar literar, teatral sau monden, şi cu articolele sale reuşea să deranjeze lideri conservatori importanţi. Eminescu avea o viziune asupra lumii şi o poziţie clară în privinţa societăţii româneşti şi critica politicienii, indiferent de culoarea politică. Scria despre cei care făceau jocurile altor interese, străine de cele ale propriului popor, şi afirma că statul român este o creaţie împrumutată din Occident, care nu are nimic de-a face cu sufletul şi felul de-a fi al românilor.
„Acesti oameni vor să pastreze ceea ce au. Nu numai averea – căci asta n-ar insemna nimic – nu! Influenţa, vaza, rangul în ordinea sociala, jeţurile (fotoliile) din Adunare, cu un cuvant, tot ce sărmana vale a Dunării a avut de oferit (…) toate trebuie să rămână zestre inatacabilă a nulităţilor, o schimbare de guvern să nu mai fie cu putinţă“.
Sau, „S-au zidit fară îndoială multe palate în Bucuresti, s-a înmultit numărul acelora care trăiesc numai în capitală sau numai în străinatate; ţara munceşte înzecit pentru a întreţine absenteismul şi luxul, precum şi pătura numeroasă de oameni care şi-au făcut din politică o profesie lucrativă”.
„Măsurile economice ale demagogiei sunt o maimuţărie. Îi vezi creând drumuri nouă de fier, tot atâtea canaluri pentru scurgerea industriei şi prisosului de populaţie din străinătate, pe când adevărate măsuri ar fi acelea menite a dezvolta aptitudinile cari sunt în germene în chiar poporul românesc. Căile ce se deschid concurenţei absolute, departe de-a dezvolta unul din acei germeni, îi face să se usuce şi să degenereze, restrângând pe român numai la acel teren mărginit pe care mai poate suporta concurenţa, la agricultură. Dar, nefiind toţi plugari, ce devine restul ?” Sună actual ?
Versurile lui sale au fost citite în aproape toate colţurile lumii pentru că Eminescu a fost tradus în 60 de limbi de pe toate continentele.
Ca urmare a formaţiei sale culturale germane, primele traduceri ale operei sale poetice au fost în limba germană, au făcute chiar de Regina Carmen Sylva, care l-a chemat la Palatul Peleş pe Eminescu pentru a-l determina să colaboreze la proiectele ei culturale. Prima regină a României a scris mult, poezii şi proză, sub pseudonimul Carmen Sylva, şi numai doi oameni au îndrăznit să-i prezinte observaţiile lor, Mihail Kogalniceanu şi poetul Eminescu, care, dupa ce a tradus suveranei o nuvela, i-a spus cu sinceritate că n-ar fi bine s-o publice.
Traducerilor în limba germană li s-au adăugat şi cele în franceză, engleză, spaniolă, portugheză, italiană, maghiară, ucraineană, găgăuză sau rromani, dar şi în chineză, japoneză, arabă, hindi, sanscrită şi chiar în Esperanto.
Şi, ca recunoaştere a universalităţii sale, la 100 de ani de la moartea poetul naţional, anul 1989 a fost declarat de UNESCO, “Anul internaţional Eminescu”, şi tot UNESCO a decis ca Mihai Eminescu să fie declarat poetul anului 2000.
Cu poemul Luceafărul, la care marele poet a lucrat nouă ani şi jumătate, a făcut zeci de variante şi peste 3 mii de modificări, Eminescu a intrat, în 2009, şi în Guinness Book of Records. Cu cele 98 de strofe, Luceafărul a fost omologat drept cel mai lung poem de dragoste.
asemenea, NASA a numit cu numele lui Eminescu un crater cu un diametru de 125 de kilometri de pe planeta Mercur.
Iar, în catalogul planetelor mici („Minor Planet Names – alphabetical list) printre cele 233.943 de planete din Univers care poartă un nume, la poziția 9.495 se află şi Planeta Eminescu.
Actualitate
Vulturul Cenușiu: Aripile digitale care anticipează viitorul imprevizibil al războiului
Pe marginea abisului: O eră imprevizibilă cere soluții robuste
Armata Statelor Unite și partenerii săi globali se confruntă cu o eră mai imprevizibilă decât oricând în acest secol. Pe fondul unei instabilități geopolitice crescânde și al progreselor tehnologice galopante, întrebarea crucială este cum pot fi siguri că mișcările actuale sunt cele corecte pentru a pregăti viitorul? Un lucru rămâne constant, indiferent de tulburările vremurilor: nevoia de recunoaștere, supraveghere și achiziție de ținte (RST) și alte roluri vitale pe câmpul de luptă.
În acest context, General Atomics Aeronautical Systems, Inc. (GA-ASI) continuă să stabilească standardul cu platformele sale modernizate, Modernized Gray Eagle® Extended Range (ER) și Gray Eagle® Short Takeoff and Landing (STOL). Aceste două aeronave de top, cu anduranță mare și capabilități de zbor la altitudine medie, sunt proiectate să răspundă nevoilor operaționale atât ale Armatei SUA, cât și ale clienților internaționali. Ceea ce le face să se distingă este arhitectura lor modulară deschisă, un palmares impresionant de ore de zbor, adaptabilitatea la diverse sarcini utile și armament, precum și rolul indispensabil în recunoaștere și în logistica contestată – aspecte cruciale, în special în teatrele de operații din Pacificul de Vest.
Arhitectura deschisă modulară: Flexibilitate ca un smartphone
Modernized Gray Eagle ER și Gray Eagle STOL se bazează pe arhitectura modulară deschisă a sistemelor (MOSA), o filozofie de design modernă care prioritizează flexibilitatea și inovația. Această abordare asigură integrarea perfectă cu multiple sarcini utile, senzori și sisteme de date, permițând operatorilor să personalizeze configurațiile misiunilor rapid și eficient.
Mulți ofițeri generali și lideri de programe fac o pauză în discuția despre munca lor pentru a-și ridica smartphone-ul: „Așa ceva îmi doresc”, spun ei – un hardware care își poate modifica funcționalitățile cu simplitatea descărcării unei noi aplicații. Ei bine, aeronava Gray Eagle este exact acel tip de sistem.
Ceea ce face aceste platforme unice este capacitatea lor de a rămâne interoperabile cu cadrele existente de comandă, control și partajare a datelor. Arhitectura modulară permite, de asemenea, Armatei SUA și forțelor aliate să integreze noi tehnologii – cum ar fi sisteme radar avansate, capabilități de război electronic sau instrumente de luare a deciziilor bazate pe inteligență artificială – fără a necesita modificări costisitoare sau consumatoare de timp. Pe măsură ce amenințările evoluează, aceste sisteme aeriene fără pilot (UAS) pot evolua alături de ele.
Fiabilitate câștigată în peste 9 milioane de ore de zbor: Un palmares fără egal
GA-ASI a fost recunoscută de mult timp pentru contribuțiile sale la aviația de luptă, cu un palmares definitoriu pentru industrie, care se întinde pe mai mult de trei decenii. Aeronavele companiei, inclusiv Predator®, Reaper® și Gray Eagle, au depășit, în mod colectiv, peste 9 milioane de ore de zbor – o dovadă incontestabilă a fiabilității, anduranței și valorii lor operaționale.
Pentru Armata SUA, aceasta înseamnă că Modernized Gray Eagle ER și Gray Eagle STOL sunt platforme testate în luptă, cu o eficacitate operațională dovedită într-o multitudine de misiuni. Aceste aeronave și-au demonstrat capacitatea de a se adapta și de a prospera sub presiune. Clienții internaționali obțin acces la platforme susținute nu doar de tehnologie de vârf, ci și de decenii de experiență în operațiuni reale, insuflând încredere în capacitatea Gray Eagle de a oferi rezultate.
Versatilitatea misiunii: O multitudine de sarcini utile pentru fiecare scenariu
Unul dintre atributele remarcabile ale Modernized Gray Eagle ER și Gray Eagle STOL este adaptabilitatea sarcinilor utile. Aceste platforme pot fi echipate cu o gamă diversă de senzori, de la camere electro-optice/infraroșii la radar cu deschidere sintetică, module de război electronic și suite de informații de semnalizare. Această versatilitate permite seturi de misiuni care acoperă informații, supraveghere și recunoaștere (ISR); achiziție de ținte; lovituri precise; și multe altele.
Nicăieri nu este versatilitatea misiunii mai utilă decât în teatrul de operații din Indo-Pacific. Forțele americane și aliate trebuie să opereze pe distanțe vaste, adesea în zone cu acces limitat la suport logistic. Acest lucru recompensează o aeronavă eficientă, fiabilă, durabilă și persistentă în toate domeniile. Modernized Gray Eagle ER și Gray Eagle STOL se ridică la înălțimea situației.
Gray Eagle STOL: Pionierul logisticii contestate și al suportului aerian flexibil
Gray Eagle STOL, în special, adaugă un element crucial la această ecuație – capacitatea organică de decolare scurtă (STOL). Aceasta permite aeronavei să opereze de pe aerodromuri austere sau chiar de pe nave militare, eliminând dependența de bazele fixe mari, care ar putea fi țintite de adversari. Poate oferi suport indispensabil cu ISR susținut, reaprovizionare și lovituri, toate în cadrul aceluiași zbor.
Gray Eagle STOL ar putea decola dintr-o bază din zona din spate, încărcat cu provizii pentru forțele SUA sau aliate aflate într-o poziție avansată. Aeronava poate zbura la destinație fără risc pentru un echipaj uman la bord, poate folosi o pistă neamenajată sau improvizată pentru a ateriza și a livra hrană, medicamente și muniție, apoi redecola pentru a survola zona și a asigura supravegherea în timp ce forțele locale recuperează proviziile. Dacă rămân amenințări, Gray Eagle STOL poate fi desfășurat pentru a le angaja sau pentru a coordona cu alte forțe.
Inima recunoașterii și achiziției tintelor: O privire constantă asupra câmpului de luptă
Pentru Armata SUA și forțele armate globale, recunoașterea, căutarea și achiziția țintelor rămân fundamentale pentru războiul modern. Modernized Gray Eagle ER și Gray Eagle STOL s-au dovedit instrumentale în furnizarea de informații acționabile comandanților din multiple domenii – fie că este vorba de urmărirea mișcărilor inamice, monitorizarea țintelor de mare valoare sau securizarea punctelor critice maritime.
Aceste platforme excelează în furnizarea de capabilități ISR persistente, oferind o acoperire continuă a infrastructurii critice, a liniilor frontului și a zonelor contestate. Abilitatea lor de a furniza date aproape în timp real comandanților de la toate nivelurile asigură că luarea deciziilor este informată, rapidă și eficientă. În spațiile de luptă complexe, unde amenințările asimetrice, roiurile de drone și rachetele de croazieră care zboară la joasă înălțime se împletesc cu provocările tradiționale ale adversarilor statali, platformele Gray Eagle oferă o conștientizare situațională fără egal.
Deși noile sisteme mici alimentate cu baterii au un rol pe viitoarele câmpuri de luptă, doar platformele mari, cu aripi lungi, în stilul aeronavelor tradiționale, pot gestiona aceste cerințe esențiale în modul în care Armata SUA și partenerii săi au nevoie.
Avantajul GA-ASI: Liderii mondiali în sistemele aeriene fără pilot
În centrul succesului Modernized Gray Eagle ER și Gray Eagle STOL se află avantajul fundamental al GA-ASI. Cu o istorie de livrare a peste 1.100 de aeronave pe parcursul a trei decenii și avansuri pionierat în aviația de luptă, GA-ASI și-a consolidat reputația de lider mondial în dezvoltarea UAS. Fie că sprijină asistența umanitară, cercetarea științifică sau operațiunile de luptă, sistemele companiei au redefinit rolul platformelor fără pilot în războiul modern.
Pentru Armata SUA și aliații săi globali, Modernized Gray Eagle ER și Gray Eagle STOL de la GA-ASI rămân standardul de aur. Într-o eră definită de evoluția tehnologică rapidă și complexitatea operațională, aceste aeronave reprezintă o investiție vitală în securitatea și eficacitatea viitoare.
Actualitate
Schimbare de putere navală: China comisionează Portavionul Fujian, primul cu catapulte
Actualitate
Criza din Penitenciare: Soluția „salvarea rezerviștilor”, blocată în sertarele ANP?
-
Exclusivacum 5 zileEXCLUSIV: Abuzuri și hărțuire în Serviciul pentru Acțiuni Speciale al Poliției Capitalei – Un polițist rupe tăcerea! (I)
-
Exclusivacum 3 zileMAFIA DIPLOMATICĂ: CUM MINISTERUL DE EXTERNE A DEVENIT FEUDA „SIRENEI” ȘI A „CONSULILOR” DE PLASTIC, CU PARLAMENTUL PE POST DE TEATRU DE PĂPUȘI!
-
Exclusivacum 4 zileValentin Matei: De la imputernicitul etern la ejectatul toxic – O cronică a incompetenței cu inimioare pe Instagram
-
Exclusivacum 2 zileJilava, pușcăria statului: Între clanuri, cadavre și caricatura justiției!
-
Exclusivacum 5 zileIPJ Prahova: De la păpuși gonflabile la flori furate – Un circ al incompetenței care continuă!
-
Exclusivacum 4 zileDezastru la Academia de Poliție: Reabilitare de 8,3 milioane de euro, mistuită de vânt și birocrație
-
Exclusivacum 4 zileInvestiție de peste 16 milioane lei ingropată într-un proiect IT nefuncțional la MAI: REN-FEC, un eșec costisitor?
-
Exclusivacum o ziȘefi din Poliția Română, sub lupa procurorilor



