Connect with us

Actualitate

Rezolutia de trimitere in judecata disicplinara a sefei ICCJ pentru incalcarea legii privitoare la Completele de 5

Publicat

pe

Inspectia Judiciara o desfiinteaza pe Tarcea: „A eludat dispozitii imperative ale legii… Judecatorul cercetat disciplinar a cautat a-si impune punctul de vedere folosind sintagma, ‘eu, ca presedinte’… Refuzul are drept consecinta nelegala compunere a completelor de 5… Lipseste actul de judecata de principiul repartizarii aleatorii” (Document)

Lumea Justitiei publica in exclusivitate documentul integral prin care Inspectia Judiciara a dispus trimiterea in judecata disciplinara a presedintei Inaltei Curti de Casatie si Justitie Cristina Tarcea pentru incalcarea noii Legii nr. 304/2004 privind organizarea judiciara, in legatura cu modalitatea de constiuire a Completelor de 5 judecatori ale ICCJ. Este vorba despre actiunea disciplinara intocmita de inspectorii judiciari Liliana Sanduta Poelnica si Adriana Elena Andronic de la Directia de Inspectia judiciara pentru judecatori, care a fost inaintata Consiliului Superior al Magistraturii la finalul lunii decembrie 2018, actiune prin care a fost exercitata actiunea disciplinara fata de judecatoarea Cristina Tarcea pentru savarsirea abaterilor disciplinare prevazute de art. 99 lit. f) si o) din Legea nr. 303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor.

Conform Rezolutiei nr. 6000/IJ/2717/DIJ/2018 din 17 decembrie 2018 a Inspectiei Judiciare, pe care o prezentam exclusiv, sefa Inaltei Curti de Casatie si Justitie, judecatoarea Cristina Tarcea, este acuzata ca a ignorat opiniile contrare ale colegilor judecatori care solicitau aplicarea de indata a noilor dispozitii din Legea nr. 304/2004, astfel cum a fost modificata prin Legea nr. 207/2018, dar si ca a impus variantele de urmat pentru solutionarea problemei Completelor de 5 judecatori, oferind drept alternativa, printre altele, ca judecatorii care nu sunt de acord cu ceea ce propune, sa atace hotararea colegiului de conducere: „Nu au decat sa faca cerere, sa revenim asupra… sa revocam hotararea colegiului de conducere”, a sustinut Cristina Tarcea, potrivit Rezolutiei Inspectiei Judiciare.

Mai mult, judecatoarele Liliana Sanduta Poelnica si Adriana Elena Andronic de la Inspectia Judiciara au retinut ca, in apararea sa, Cristina Tarcea a sustinut ca nu ar fi stiut de opiniile ale colegilor sai, lucru contrazis chiar de inregistrarile sedintelor din colegiul de conducere, care arata ca Tarcea cunostea pozitiile celorlalti judecatori supremi, insa a ales sa le ignore, insistand sa se adopte hotararea dupa cum aceasta a impus.

Din punctul nostru de vedere, Rezolutia de trimitere in judecata disciplinara a Cirstinei Tarcea este graitoare, relevand stilul dictatorial prin care sefa Inaltei Curti a inteles sa isi impuna pozitiile pentru neaplicarea legii. Din acest motiv, singura solutie care se impune din partea Sectiei pentru judecatori a Consiliului Superior al Magistraturii este de sanctionare disciplinara a sefei Inaltei Curti, care, astfel cum a concluzionat Inspectia Judiciara, a incalcat legea cu buna stiinta.

Sefa ICCJ a batut din picior in fata colegilor judecatori: „Nu au decat sa faca cerere, sa revenim asupra… sa revocam hotararea colegiului de conducere”

Inspectia Judiciara, analizand evolutia evenimentelor dupa aparitia noii forme a Legii nr. 304/2004, a constatat si ca in fata judecatorilor instantei supreme Cristina Tarcea a incercat sa isi impuna cu forta punctul de vedere. Concret, conform Rezolutiei Inspectiei Judiciare, la data de 3 septembrie 2018, cand s-a pus in discutie amanarea sedintei Colegiului de conducere, pe motiv ca nu sunt prezenti toti membrii acestuia, sefa Inaltei Curti ar fi impus celor prezenti la sedinta trei variante de urmat. Niciuna dintre acestea, in opinia noastra, nu putea fi luata in seama, din moment ce viza chiar nesocotirea unor pozitii ferme si argumentate ale unor judecatori supremi, in sensul aplicarii de indata a dispozitiilor Legii nr. 304/2004.

Iata cum a inteles Cristina Tarcea sa reactioneaza atunci cand a vazut ca sunt colegi care se opun propunerilor sale:

„Intrucat la sedinta colegiului participau numai 7 judecatori dintre cei 11 membri acestuia, doamna judecator Simona Nenita a solicitat amanarea dezbaterii pentru o data ulterioara la care sa fie prezenti toti membrii colegiului.

Solicitarea a fost reiterata si de un alt judecator prezent la sedinta, cu motivarea ca exista si alti judecatori ai instantei supreme care au alte pareri cu privire la problema constituirii completurilor de 5 judecatori.

In acest context, cu privire la problema constituirii completurilor de 5 judecatroi, presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie a exprimat, pe rand, urmatoarele puncte de vedere:

a)necesitatea intocmirii unor tabele cu numele si semnaturile judecatorilor care sustin aplicarea imediata a dispozitiilor modificate privind constituirea completurilor de 5 judecatori;

b)necesitatea sesizarii presedintelui Inaltei Curti de Casatie si Justitie de catre colegiu si nu de catre sectiile instantei;

c)necesitatea adoptarii unei hotarari cu precizarea ca judecatorii instantei care ar avea o alta optiune in raport cu aceasta ‘nu au decat sa faca cerere, sa revenim asupra… sa revocam hotararea colegiului de conducere’.”

Cultul personalitatii la Inalta Curte: „eu, ca presedinte…”

Ce este revoltator, credem noi, este ca dupa episodul in care a batut din picior pentru a-si impune punctul de vedere cu privire la modul si momentul constituirii noilor Complete de 5 judecatori, sefa ICCJ a sustinut in apararea depusa la Inspectia Judiciara ca nu ar fi stiut de opiniile contrare interpretarii sale. Acest lucru a fost insa taxat de inspectorii judiciari, care au retinut ca aceasta stia foarte bine de pozitiile colegilor sai judecatori, insa a inteles sa le ignore, insistand sa se adopte o hotarare chiar daca alti judecatori aveau alte opinii.

In Rezolutia prin care Cristina Tarcea a fost trimisa in judecata disciplinara, Inspectia Judiciara a retinut ca in fata judecatorilor care aveau opinii contrare, sefa ICCJ si-a impus punctul de vedere folosind sintagma „eu ca presedinte”: „…Presedintele exercita conducerea instantei si supune colegiului de conducere, spre dezbatere si aprobare, masurile necesare pentru buna desfasurare a activitatii acesteia. Printre aceste masuri se numara fara indoiala si acelea privind asigurarea distribuirii aleatorii a dosarelor la nivelul sectiilor Inaltei Curti de Casatie si Justitei, precum si a legalei compuneri a completurilor de cinci judecatori. Colegiul de conducere se intruneste la convocarea presedintelui instantei ori de cate ori este necesar.

Pentru considerentele ce vor fi expuse in cele ce urmeaza, apreciem ca refuzul de indeplinire a obligatiilor la care ne-am referit la punctul (2) este nejustificat intrucat presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie a eludat dispozitii imperative ale legii sub aspectul momentului punerii in aplicare. Desi avea cunostinta ca in ceea ce priveste momentul punerii in aplicare a legii modificatoare a primit interpretari diferite a insistat in impunerea propriei interpretari, ignorandu-le pe cele contrare. (…)

Apararile presedintelui instantei potrivit carora nu ar fi fost informata de existenta unor opinii contrare propriei interpretari cu privire la punerea in aplicare a modificarilor prevazute de Legea nr. 207/2018 in discutie, nu pot fi primite cata vreme, astfel cum s-a retinut in situatia de fapt, au existat judecatori care in sedintele de colegiu din 3 si 4 septembrie 2018, au atras atentia, in nume propriu, dar si prin referire la parerea altor colegi, asupra interpretarii potrivit careia dispozitiile modificatoare sunt de imediata aplicare.

Presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie nu numai ca a ignorat aceste atentionari ci a insistat, in cursul sedintei colegiului de conducere din 4 septembrie 2018, a se adopta o hotarare in aceasta privinta chiar daca alti judecatori ai instantei supreme ar fi avut opinii contrare celei a majoritatii colegiului. Dupa cum reiese din inregistrarea acelei sedinte, judecatorul cercetat disciplinar a cautat a-si impune punctul de vedere cu privire la chestiunea in discutie folosind sintagma, ‘eu, ca presedinte’ si sustinand in repetate randuri ca aceasta modificare nu este de imediata aplicabilitate. In acest context, apreciem ca presedintele Inaltei Curti, fara a lua in considerare impactul implementarii noilor reglementari, a sugerat cu usurinta posibilitatea celor nemultumiti de solutia colegiului, de a solicita revocarea hotararii acestuia. (…)

Mentinerea a numai doua completuri de cinci judecatori in materie penala, avand compunerea anterioara intrarii in vigoare la Legii nr. 207/2018, este contrara spiritului legii si incalca, in mod vadit, prevederile art. 31 din Legea nr. 304/2004 in noua redactare, iar din perspectiva prezentei de drept in compunerea acestor completuri a unor judecatori cu functii de conducere (presedinte de sectie si vicepresedinti), in conditiile in care nu au fost desemnati prin tragere la sorti, cel putin in cauzele inregistrate pe rolul completurilor de cinci judecatori ulterior datei de 23 iulie 2018, pune in discutie insasi legalitatea solutiilor pronuntate.

In fine, nici apararea potrivit careia intrarea in vigoare a legii de modificare a intervenit in timpul vacantei judecatoresti, nu poate fi primita pentru a justifica pasivitatea presedintelui Inaltei Curti de Casatie si Justitie, cat timp obligatia convocarii colegiului de conducere intr-o astfel de situatie urgenta nu este nici facultativa si nici nu poate fi motivata cu acest unic argument. (…)

Refuzul presedintelui instantei supreme de a aplica noile dispozitii legale are drept consecinta nelegala compunere a completurilor de 5 judecatori in cauzele inregistrate dupa 23 iulie 2018, punand in discutie insasi independenta si impartialitatea acestora, incalcandu-se astfel garantia dreptului la un proces echitabil, respectiv instanta prevazuta de lege.

De altfel, prin Decizia Curtii Constitutionale a Romaniei nr. 685 din 7 noiembrie 2018 a fost transata problema legalitatii completurilor de 5 judecatori, in sensul celor retinute anterior.

Avand in vedere situatia de fapt retinuta, consideratiile privind inlaturarea aprarilor formulate, precum si modul in care presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie a actionat de la aparitia Legii nr. 207/2018, apreciem, sub aspectul laturii subiective, ca refuzul de indeplinire a indatoririlor de serviciu a fost unul asumat in mod constient; initial, presedintele instantei supreme nu a convocat colegiul de conducere iar, ulterior, l-a consultat formal, intrucat si-a facut cunoscuta opinia personala inca de la inceputul sedintei, insistand permanent in adoptarea acesteia, pe de o parte, si ignorand opiniile contrare, pe de alta parte. (…)

Refuzul de a implementa dispozitiile de imediata aplicare ale Legii nr. 207/2018, precum si repartizarea cauzelor unor completuri constituite astfel decat prevede aceasta, lipseste actul de judecata de una dintre garantiile sale fundamentale si anume principiul repartizarii aleatorii.

In acest context, apreciem ca efectul direct al nerespectarii acestui principiu il constituie incalcarea drepturilor partilor la un proces echitabil. In acest sens, intreaga judecata realizata de un complet desemnat cu incalcarea repartizarii aleatorii a cauzelor este lovita de nulitatea absoluta, dupa cum s-a pronuntat insasi Inalta Curte de Casatie si Justitie prin Decizia nr. 255/A din 5 iulie 2017, data in cauza penala ce formeaza obiectul dosarului nr. 2185/2/2015.

Avand in vedere ca nerespectarea dispozitiilor privind repartizarea aleatorie este o consecinta directa a refuzului nejustificat de indeplinire a indatoririlor de serviciu cu privire la constituirea completurilor de 2 si 5 judecatori, apreciem ca presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie a actionat cu intentie directa in acest sens.”

Sefa Inaltei Curti a fost infruntata de judecatori in sediul ICCJ

Singurele persoane din Inalta Curte care au avut curajul sa o infrunte pe sefa instantei supreme si sa isi exprime punctul de vedere cu privire la modalitatea de aplicarea a noilor dispozitii din Legea nr. 304/2004 au fost judecatoarele Simona Nenita membru al Colegiului de conducere care a facut opinie separata in sensul aplicarii de indata a noilor dispozitii, si de organizare imediata a tragerii la sorti pentru noile complete de 5 judecatorisi Corina Corbuuna dintre judecatoarele tarate ani de zile in procese de DNA DNA, fiind trimisa in judecata alaturi de judecatorii ICCJ Gabriela Birsan, Iuliana Pusoiu si Anton Pandrea pentru pretinse infractiuni de coruptie, si achitate in 2018.

Potrivit Rezolutiei de trimitere in judecata disciplinara a Cristinei Tarcea, atat Simona Nenita, cat si Corina Corbu au opinat ca se impune ca Inalta Curte sa efectueze trageri la sorti pentru noile Complete de 5 judecatori inca din iulie 2018, dupa intrarea in vigoarea a noii Legi nr. 304/2004 (modificata prin Legea nr. 207/2018), si nu la inceputul anului 2019.

Prezentam in continuare scurte pasaje din cuprinsul Rezolutiei Inspectiei Judiciare:

„Judecator Simona Nenita, care a relatat ca dupa aparitia Legii nr. 207/2018, nu s-au discutat oficial la nivel de sectie, instanta sau colegiu de conducere modificarile aduse prin acest act normativ, dar ca a avut discutii cu cativa colegi judecatori, ca o problema de drept, despre cum sunt vazute noile modificari si cu privire la completul de 5 judecatori, fata de reglementarile anterioare, respectv Legea nr. 304/2004, constatand ca exista modificari pentru ca la art. 23 din Legea nr. 207/2018, respectiv 2 aliniate in plus fata de reglementarea anterioara, in sensul ca la alin. 6 se prevede expres situatia in care completul va fi prezitat prin rotatie de catre un judecator, atunci cand presedintele sau vicepresedintele nu sunt desemnati prin tragere la sorti. (…)

In sedinta de colegiu din data de 4 septembrie, cu privire la completul de 5 judecatori, doamna judecator si-a exprimat punctul de vedere, in sensul ca presedintele/vicepresedintii/presedintele de sectie, nu pot participa in complet decat daca sunt trasi la sorti, raportat la prevederile art. 32 alin. 5 si ca dispozitiile ce tin de compunerea completului de judecata sunt prevazute sub sanctiunea nulitatii absolute. (…)

Argumentele sale au fost sustinute si de doamna Corina Corbu, presedintele Sectiei de contencios, care a precizat ca si in sectia dumneai sunt judecatori care impartasesc aceeasi opinie. (…)

In sedinta din 4 septembrie 2018, spre deosebire de toti ceilalti participanti la aceasta, doamnele judecator Simona Nenita si Corina Corbu (aceasta avand calitatea de invitat la lucrarile colegiului) au sustinut ca in cadrul Sectiilor din care fac parte exista judecatori care apreciaza ca fiind necesara imediata aplicare a noilor dispozitii legale privind tragerea la sorti a tuturor membrilor completurilor de 5 judecatori. Anterior sustinerii acestui punct de vedere, astfel cum rezulta din inregistrarea audio a sedintei, presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie a subliniat in mai multe randuri ca in calitatea pe care o are, interpreteaza sintagma ‘la inceputul fiecarui an’ in sensul ca tragerea la sorti trebuie sa aiba loc la inceputul anului 2019 si a precizat ca nici nu ar fi trebuit sa ii intrebe pe membrii colegiului de conducere cu privire la argumentarea juridica a obligatiei de constituire a completurilor, cate vreme aceasta revine presedintelui sau vicepresedintilor instantei.”

Cristina Tarcea s-a consultat cu magistratii asistenti cum sa aplice noua lege

Absolut aberant, desi problema compunerii Completelor de 5 judecatori ale Inaltei Curti era intens discutata in spatiul public, solicitandu-se conducerii ICCJ sa puna in aplicarea dispozitiile noii legi, potrivit Rezolutiei Inspectiei Judiciare, Cristina Tarcea, in loc sa se consulte cu colegii judecatori, a inteles sa poarte discutii prin birouri cu magistratii asistenti, la una dintre discutii participand si vicepresedintele Inaltei Curti, Elena Gabriela Bogasiu:

Din probele administrate, rezulta ca anterior primei sedinte a colegiului de conducere, presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie a discutat despre modificarile aduse prin Legea nr. 207/2018, numai cu magistratii asistenti Adina Vlasceanu si Aneta Ionescu, la una dintre aceste discutii participand si doamna judecator Gabriela Elena Bogasiu, vicepresedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie. Mai mult, presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie, desi in cursul cercetarii prealabile, a sustinut ca ar fi rezolvat problema compunerii completurilor de 2 judecatori pentru solutionarea contestatiilor prevazute la art. 31 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 304/2004 modificat prin Legea nr. 207/2018, inca din data de 23 iulie 2018, in nici una dintre notele de relatii comunicate in cursul verificarilor prealabile nu a facut vreo referire la acest aspect.”

Prezentam integral Rezolutia Inspectiei Judiciare in cazul Cristinei Tarcea:

https://www.luju.ro/institutii/csm/sfarsitul-lui-tarcea-exclusiv-rezolutia-de-trimitere-in-judecata-disicplinara-a-sefei-iccj-pentru-incalcarea-legii-privitoare-la-completele-de-5-inspectia-judiciara-o-desfiinteaza-pe-tarcea-a-eludat-dispozitii-imperative-ale-legii-judecatorul-cercetat-dis

 

Actualitate

Trump semneaza acorduri militare cu Qatar în valoare de aproape 3 miliarde de dolari, intensificând parteneriatul strategic

Publicat

pe

De

Într-un moment cheie pentru securitatea regională, Qatar va cumpăra drone de ultimă generație și sisteme anti-drone din partea companiilor americane de apărare

Trump încheie acorduri majore cu Qatar pentru întărirea alianței

Președintele Donald Trump a semnat astăzi, în cadrul unei ceremonii oficiale, două importante acorduri de apărare cu Qatar, consolidând astfel parteneriatul strategic în domeniul securității regionale. Qatar va plăti aproape 2 miliarde de dolari pentru dronele fără pilot MQ-9B de la General Atomics și un miliard de dolari pentru sisteme de contramăsuri anti-drone de la Raytheon.

Acordurile, deja aprobate, primesc acum o confirmare oficială

Deși ambele achiziții fuseseră deja aprobate de Departamentul de Stat al SUA, evenimentul de semnare a reprezentat angajamentul oficial al Administrației Trump de a accelera investițiile Qatarului în securitatea comună. White House a subliniat că aceste decizii „accentuează intenția președintelui Trump de a intensifica colaborarea în domeniul apărării, sporind descurajarea regională și beneficiind industria de apărare americană”.

Un semn clar al angajamentului în regiune

Prezent în timpul ceremoniei, Trump a fost filmat semnând documentele, însoțit de oficiali și de reprezentanți ai companiilor implicate, în timp ce alte acorduri comerciale valorând miliarde de dolari au fost anunțate ca fiind parte din pachetul de colaborare economică.

Detaliile acordurilor de apărare

Potrivit Departamentului de Stat, în martie a fost aprobată vânzarea a opt drone MQ-9B către Qatar, cu o valoare estimată la aproape 2 miliarde de dolari. În pachetul de livrare se includ, pe lângă drone, sute de bombe, rachete, radare, sisteme de comunicații prin satelit și echipamente conexe, precum și suport tehnic american.

De asemenea, deal-ul pentru sistemele anti-drone datează din noiembrie 2022, fiind aprobat încă de atunci. În documentație se menționa solicitarea pentru 10 sisteme FS-LIDS (Fixed Site – Low, Slow, Small Unmanned Aerial System Integrated Defeat System), împreună cu 100 de interceptori, kituri de război electronic și alte echipamente conexe.

Context geopolitic și alte acorduri semnificative

Acordurile cu Qatar vin pe fondul unui alt pact major, anunțat de Casa Albă, de aproape 142 de miliarde de dolari, cu Arabia Saudită, deși detaliile respective rămân confidențiale și există semne că negocierile sunt încă în curs. În verdictul general, aceste acorduri reflectă o strategie de consolidare a influenței americane în regiune și de reconfigurare a apărării din Orientul Mijlociu, într-un moment de instabilitate și tensiuni crescute.

Citeste in continuare

Actualitate

Vânzarea militară în străinătate pentru Emiratele Arabe Unite: Șase avioane Chinook și alte echipamente în valoare de peste 1,3 miliarde de dolari

Publicat

pe

De

Aprobarea oficială în contextul vizitei Președintelui Trump în Orientul Mijlociu
Pe fondul vizitei oficiale a președintelui Donald Trump în regiune, care a început în Arabia Saudită, Departamentul de Stat al SUA a anunțat că a aprobat o posibilă vânzare militară externă (FMS) către Emiratele Arabe Unite a șase elicoptere Chinook CH-47F, în valoare estimată la 1,32 miliarde de dolari.

Detalii despre acord: Echipamente și capabilități avansate
Potrivit comunicatului, această tranzacție va dota flota de elicoptere, construite de Boeing, cu capabilități de refulare aer-aer, inclusiv 12 motoare T-55-GA-714A și patru piese de schimb, dar și cu sisteme GPS, de comunicație, avertizare contra rachetelor, armament, radar și detectare laser.

Obiectivele misiunilor și implicațiile pentru apărarea UAE
„Vânzarea propusă va îmbunătăți capacitatea Emiratelor Arabe Unite de a răspunde amenințărilor curente și viitoare, extinzând raza de zbuc,” se precizează în comunicat. Se așteaptă ca aceste echipamente să fie folosite în operațiuni de căutare și salvare, asistență umanitară, intervenții în caz de dezastru sau contraterorism. Oficialii asigură că Emiratele Arabe Unite vor putea integra cu ușurință aceste echipamente în forțele sale armate.

Forța de muncă și aspecte legate de transfer tehnologic
Pentru implementarea acestei vânzări, va fi nevoie de 10 reprezentanți americani (doi guvernamentali și opt contractor). Cu toate acestea, nicio mențiune nu a fost făcută despre transferul tehnologic, deși Emiratele și Arabia Saudită au solicitat producție locală în cazul oricărui angajament militar extern.

Statusul contractului și situația anterioară a pieței de Rotorcraft
Aceasta este o notificare formală transmiasă Congresului prin intermediul Agenției pentru Cooperare în Domeniul Securității și Apărării (DSCA). Totuși, acordul nu este încă definitiv, întrucât numărul de echipamente și valoarea pot fi ajustate în timpul negocierilor. În plus, această notificare deschide o perioadă de 30 de zile pentru eventuale blocări ale legislației.

În mai 2023, UAE a anulat un contract de 888 milioane de dolari pentru elicoptere Caracal cu Airbus, din cauza costurilor de întreținere ridicate și a dificultăților de adaptare la noile cerințe modulare. Acest lucru a lăsat cererea pentru noi elicoptere fără răspuns până la acest anunț.

Suport pentru Forțele Aeriene ale UAE
Pe lângă diagrama principală, Statul Departamentul a aprobat și o altă vânzare militară în valoare de 130 milioane de dolari pentru susținerea și echiparea F-16E/F Block 60, cunoscute ca „Desert Falcon”, operaționate de Emirate.

Vizita lui Trump și posibile acorduri militare viitoare
Președintele Trump a sosit astăzi în Arabia Saudită în prima sa vizită internațională oficială, urmată de întâlniri cu liderii din Emiratele Arabe Unite și Qatar. Se așteaptă anunțarea altor acorduri militare, unele semnate încă din primul său mandat. La acea vreme, administrația Trump a autorizat prima înțelegere pentru vânzarea de F-35 către un stat arab, însă această autorizare a fost ulterior suspendată de administrația Biden din cauza îngrijorărilor legate de utilizarea avioanelor stealth într-o țară cu rețeaua 5G Huawei din China.

Citeste in continuare

Actualitate

Planul lui Donald Trump de a transforma temporar un Boeing 747 din Qatar în Air Force One, criticat de democrați

Publicat

pe

De

O potentială încălcare a conflictului de interese și riscuri pentru securitatea națională

Planul fostului președinte Donald Trump de a accepta „temporar”, ca un cadou, un avion Boeing 747 deținut anterior de familia regală din Qatar pentru a-l transforma în noul Air Force One a fost criticat vehement, astăzi, de congresmeni democrați, care au avertizat asupra unor riscuri serioase pentru interesul național și securitatea statului.

Conflicte de interese și riscuri de securitate

Potrivit mai multor publicații, în weekend, administrația Trump plănuia să accepte ca dar de la guvernul Qatarului acest avion și să-l folosească ca transport oficial pentru președinte în timpul mandatului actual. Surse citate de The New York Times susțineau că această înțelegere ar permite transferul ulterioar al proprietății către biblioteca prezidențială a lui Trump, după ce acesta părăsește funcția, ceea ce ar putea deschide calea pentru utilizarea personală a avionului.

Deși oficialii Qatarului afirmă că încă nu s-a luat o decizie finală, Trump a confirmat indirect planul, într-o postare pe Truth Social, spunând că „Departamentul de Apărare primește un CADOU, GRATUIT, un avion 747 pentru înlocuirea Air Force One învechit de 40 de ani.” Anunțul oficial urma să fie făcut în cadrul vizitei în Qatar, relatează ABC News.

Critici din partea congresmenilor

Senatorul Jack Reed (D), membru de rang al Comitetului pentru Servicii Armate din Senat, a avertizat că acceptarea avionului fără aprobarea Congresului reprezintă o „încălcare clară” a Clauzei de Emolument, care interzice oficialilor federali să accepte cadouri sau beneficii financiare din partea unor state străine fără ok-ul legislativ.

„Mai alarmant este ideea că acest avion ar putea fi folosit ca Air Force One, ceea ce ar crea riscuri imense de contrainformații, oferind o țară străină acces la sisteme sensibile și comunicații”, a declarat Reed.

Deputatul Joe Courtney (D), președintele subcomitetului de operațiuni navale și forțe de proiecție a Camerei, care supraveghează programul Air Force One, a spus că planul este „total inutil” având în vedere faptul că programul de înlocuire VC-25B este programat pentru livrare în 2027.

„Air Force One nu este doar un avion de lux, ci necesită sisteme avansate de securitate și comunicații”, a spus Courtney. „Dacă Trump alege să urmeze această cale, va genera costuri și întârzieri inutile în modernizarea flotei actuale.”

Riscuri de contrainformații și vulnerabilități

Senatorul Mark Kelly (D), fost pilot de Navy și membru în subcomitetul pentru aviație și teren, a avertizat că tot aeroplanul trebuie să fie securizat și actualizat pentru a proteja conversațiile președintelui și interesele naționale, fiind nevoie de tehnologii sofisticate, sensori, comunicații criptate și sisteme de apărare antirachetă.

Mai mulți senatori democrati au declarat că ar putea merge până la introducerea măsurilor legislative pentru a bloca această înțelegere.

Senatorii Brian Schatz, Chris Coons, Cory Booker și Chris Murphy au spus că vor cere Senatului să reafirme principiul conform căruia oficialii publici nu trebuie să folosească poziția pentru câștig personal. Un consilier al senatorului Schatz a confirmat că acesta intenționează să depună o rezoluție de condamnare a planului lui Trump.

Obiecții și investigații

Senatorul Murphy a declarat pe rețeaua X că va obstrucționa vânzările de arme către țări care ar putea să-i favorizeze personal pe Trump, menționând în mod special darul Qatarului și investițiile din Emiratele Arabe Mudele.

Deputatul Ritchie Torres a trimis o scrisoare către inspectorul general al Departamentului Apărării și alte organisme de control, solicitând anchete asupra transferului avionului.

Trump consideră că avionul este un cadou pentru Departamentul de Apărare

Întrebat despre îngrijorările legate de faptul că avionul ar reprezenta un cadou personal, Trump a insistat că este un dar pentru Departamentul de Apărare și a spus: „Ne dau un avion gratuit. Aș putea să spun că nu dorim, să plătim noi, sau chiar să spun: ‚Mulțumesc foarte mult,’ știți?”

Contextul mai larg al planurilor de înlocuire a Air Force One

Planul lui Trump de a primi această aeronavă vine într-un context mai amplu, în care administrația sa pregătește achiziționarea primului dintre cele două noi aeronave presidintiale de la Boeing, cu termen limită înainte de 2029. Acest efort implică și colaborarea cu miliardarul Elon Musk pentru reducerea costurilor și accelerarea proiectului.

Experta Darlene Costello, responsabilă de achiziții în cadrul Forțelor Aeriene, a declarat săptămâna trecută că Boeing anticipează că primul VC-25B ar putea fi livrat în 2027, dacă cerințele tehnice actuale sunt relaxate. În opinia companiei, costurile programului s-au triplat față de contractul de 3,9 miliarde dolari, iar finalizarea proiectului mai întârzie din cauza obstacolelor tehnice legate de modernizarea avionului.

Viziunea asupra modificărilor planificate

CNBC a raportat că o companie precum L3Harris colaborează deja cu guvernul pentru a modifica avionul Qatarian, însă natura completă a modificărilor rămâne neclară. Un oficial american a spus pentru The New York Times că speranța este ca avionul Qatarian să fie livrat până la sfârșitul anului, dar acest termen, cel mai probabil, nu va permite realizarea modificărilor majore.

Riscuri de securitate și vulnerabilități

Senatorul Elissa Slotkin (fost analist CIA) a avertizat pe rețelele sociale că avionul Qatarian ar putea fi extrem de vulnerabil la bug-uri, dispozitive de urmărire și alte echipamente de spionaj, mai ales pentru că Qatarul a avut acces asupra avionului în timpul fazelor de producție. Ea a făcut referire la operațiunei secrete israeliene de sabotaj din Liban, adăugând că accesul în timpul fabricației poate avea consecințe grave pentru securitatea națională.

Citeste in continuare

Aveți un PONT?

Cel mai complet ziar de investigații dedicat cititorilor din România. Aveți un pont despre fapte de corupție la nivel local și/sau național? Garantăm confidențialitatea! Scrie-ne la Whatsapp: 0735.085.503 Sau la adresa: incisiv.anticoruptie@gmail.com Departament Investigații - Secția Anticorupție

Știri calde

Exclusiv23 de ore ago

Scandalul imobiliar al secolului la Ploiești și București: mafie, escrocherie și impostură pe ruinele Legii!

Afaceri murdare, „rețineri” de paradă și un sistem corupt care plutește deasupra dreptății În timp ce victimele megaescrocheriei imobiliare de...

Exclusiv23 de ore ago

Organizarea ilegală a serviciului de permanență la Poliția de Frontieră: un abuz care încalcă drepturile angajaților

Timp de muncă excesiv și manipularea normelor legale pentru reducerea costurilor Recent, sindicaliștii și specialiștii din domeniu semnalează o practică...

Exclusiv2 zile ago

Un elev de poliție din Câmpina demonstrează curaj și responsabilitate în Târgu-Jiu

Norocul și pentru el, dar și pentru comunitate Numărul 13 s-a dovedit a fi, în cazul de față, un simbol...

Exclusiv2 zile ago

Trafic de droguri de mare risc documentat de polițiștii din Cluj: Un bărbat de 33 de ani, arestat preventiv

Activitate infracțională de amploare, legată de traficul cu substanțe interzise Polițiștii Brigăzii de Combatere a Criminalității Organizate Cluj-Napoca, în colaborare...

Exclusiv3 zile ago

Secția-fantomă de la Penitenciarul Târgșor: milioane risipite și o stare de criză repetată

Un proiect eșuat în doar câteva luni, în plină coregrafie a orgoliului și a nepăsării În decembrie 2024, conducerea Penitenciarului...

Exclusiv3 zile ago

Inspecția Muncii din IGPR, un exemplu de ineficiență și birocrație

Răspunsuri întârziate și lipsă de implicare efectivă Sindicatul Diamantul critică dur modul în care funcționează Inspecția Muncii din cadrul IGPR,...

Exclusiv4 zile ago

Teatru de proastă calitate și impostori de doi bani în Ploiești: Escrocheria anului – doi farisei care-și fură „icoanele” și-și joacă rolurile de-adevărate prosteală

Bine ați venit în orașul unde hoția, corupția și trădarea sunt la ordinea zilei, iar justiția e doar un cimitir...

Exclusiv4 zile ago

Vlad Nichita, la marginea eșecului? Avocatul plătește prețul dezvăluirilor noastre și amână verdictul final

Speriat de repercusiuni, avocatul își schimbă strategia Probabil conștient de impactul dezvăluirilor „Incisiv de Prahova”, Vlad Nichita a renunțat la...

Exclusiv4 zile ago

Tot mai multe confirmări oficiale despre ilegalitățile din Vama Ploiești: O criză generalizată de corupție și ilegalități

„Incisiv de Prahova”: Investigații explozive despre criminalitatea economică și corupția din gestionarea deșeurilor Dublă ancheta în domeniul deșeurilor, În intregul...

Exclusiv5 zile ago

De trei ani, Incisiv de Prahova avertiza: Iată adevărul despre corupția din Penitenciarul Ploiești

Statul paralel din penitenciare: dezvăluiri revoluționare despre o structură de influență ascunsă și legături cu cercurile corupției Un nou episod...

Exclusiv6 zile ago

Scandal la Interne: Sindicatul Diamantul acuză abuzuri grave în acordarea majorărilor salariale „Bayraktar”

Emil Păscuț: „Secretizarea regulilor este o modalitate de a ne fura banii fără să ne putem apăra!” Într-o declarație incendiară,...

Exclusivo săptămână ago

Ordinul MAI [S/7/2018] contrazice deciziile judecătorești privind plata sporurilor în concediu

Sindicatul Polițiștilor din România DIAMANTUL solicită respectarea legislației privind sporurile de condiții grele și plata pe perioada concediilor Organizația reacționează...

Exclusivo săptămână ago

Dezastru în tabăra lui Nicușor Dan: campanie de dezinformare și atacuri neacoperite

USR și fostul ministru Stelian Ion recurg la tactici disperate pentru influențarea alegerilor USR, în derivă după declarații și acuzații...

Exclusivo săptămână ago

Performanță managerială: ANP gestionează calm procesul de creștere salarială fără scandal

Un exemplu de dialog profesional și responsabilitate De această dată, Administrația Națională a Penitenciarelor (ANP) a demonstrat că se pot...

Exclusivo săptămână ago

Avocatul Vlad Nichita pariază pe ridicarea sechestrului asigurator în scandalul White Tower: „Cu bani și influență, poți face orișice în Republica Ploiești”

După ridicarea controlului judiciar, Vlad Nichita pare decis să-și recupereze averea considerabilă, în timp ce complexul City Gate si White...

Partener media exclusiv

stiri actualizate Raspandacul

Parteneri

Top Articole Incisiv