Connect with us

Actualitate

Criteriul național

Publicat

pe

Este adevărat, nu mai există o dimensiune clar ideologică de natură să separe în campania electorală familiile de partide. Cu mici nuanțe, fiecare lansează același tip de mesaje, cu substanță în general populistă. În schimb, există și va exista un alt criteriu, care va face diferența între PSD și ALDE, pe de-o parte, și partidele din actuala opoziție, pe de altă parte. Criteriul interesului național.

Interesant este că cea mai frapantă deosebire și, ca urmare, cea mai bine percepută, dintre frontul PSD și frontul anti-PSD este cea legată de raportarea la drepturile și libertățile fundamentale ale omului, așa cum e definită tema într-o parte a spectrului politic, sau de așa-numitul stat de drept, cum o definește opoziția. Este o distincție importantă, pentru care a curs și va mai curge mult sânge. Dar, din păcate, nu drepturile omului vor face diferența. A intervenit un criteriu încă și mai dramatic. Cel al raportării la interesul național. Mai întâi, tema respectării drepturilor omului sau a statului de drept, după cum vedem jumătățile goale sau pline ale paharului, a estompat, până la anulare, distincțiile ideologice. Conform cărora Stânga împarte bunstare, în timp ce Dreapta o creează. Iar acum ne aflăm într-o confruntare cu totul și cu totul nouă sub aspect politic.

Singura distincție pe care o vor face cetățenii în cele patru runde electorale care urmează va viza modul în care partidele se raportează la interesul național. Care nu este deloc o noțiune abstractă. Cetățenii României trebuie să opteze între două direcții, ambele cu valoare de certitudine pentru o grupare sau alta. Dar care sunt premizele? România este parte a NATO și a Uniunii Europene. Prin acordurile de aderare și prin întreg efortul de integrare, fiecare stat membru renunță la o parte din atribuțiile sale legate de suveranitate. Se cedează din suveranitatea fiecărui membru în beneficiul suveranității colective. Acest proces de amputare poate fi dureros. Dar este de înțeles. Poate fi dureros, pentru că el vizează atât imaginea unui stat, cât și posibilitatea reprezentanților săi de a decide în chestiuni cardinale, exclusiv în interesul națiunii. Ei bine, acest lucru nu mai este posibil, atunci când discutăm despre exercitarea unei puteri și a unei suveranități colective.

Dacă este adevărat că, teoretic, fiecare trebuie să cedeze câte ceva, la fel de adevărat este că, în fapt, statele cedează în mod diferit elemente ale propriei identități. Să privim împreună harta politică a Europei. Este clar că Germania, care conduce economic și politic, mai voalat sau mai direct Uniunea Europeană, nu sacrifică nimic sau aproape nimic din propria suveranitate pe altarul suveranității colective. Dimpotrivă. Aproape întotdeauna, Berlinul a confundat securitatea colectivă cu propria securitate. Cu alte cuvinte, alții au făcut sacrificii, iar Germaia a fost principalul beneficiar. Cum s-a întâmplat, de exemplu, în criza economică ce a zguduit lumea începând din 2008. Berlinul, pur și simplu, în numele securității colective, a impus adoptarea unor măsuri a căror consecință a fost că Germania și-a exportat criza, respectiv costurile acesteia, către terțe țări. Pentru un stat aflat în cealaltă parte a axei puterii economice și politice, cum este România, pierderea de suveranitate este mult mai consistentă. Dar pierderea de suveranitate înseamnă, așa cum am învățat din exemplul crizei economice, costuri. România și Germania sunt două exemple la extremitate. În realitate, la nivelul Uniunii Europene, vorbim nu numai de state, ci și de grupuri de state. Statele din Est fac sacrificii mai mari pentru interesul comun decât statele din Vest. Nucleul dur absoarbe și utilizează suveranitatea aparținând nucleului slab al Uniunii Europene.

Această variabilă în materie de suveranitate cedată se materializează prin costuri. Noi plătim pentru suveranitatea colectivă, pentru că suntem un stat foarte bogat și, în același timp, foarte slab, cele mai mari costuri din Uniunea Europeană. Aceste costuri nu sunt deloc abstracte. Ele înseamnă o uriașă forță de muncă, supercalificată mediu sau necalificată, utilizată în prezent de alții în beneficiul lor. Fără ca statul român să primească vreo compensație. Înseamnă zeci și sute de mii de hectare de pădure tăiate și exportate ca materie primă. Înseamnă aproape jumătate din pământul țării înstrăinat. Înseamnă pierderea resurselor energetice și, rând pe rând, a tuturor utilităților. Înseamnă, în final, o Românie castrată, dar cu cetățeni cu pașaport valabil UE, chiar dacă nu suntem acceptați în spațiul Schengen. Înseamnă o națiune umilită, uneori în exces, căreia partenerii îi dau neîncetat lecții, pe care ei înșiși nu le aplică și nu sunt dispuși să le primească de la alții.

În schimbul acestor umilințe, românii se așteptau să trăiască mai bine. Iar mai bine înseamnă un nivel de viață apropiat de cel al celorlalți cetățeni europeni, despre care nu se poate spune, decât exagerând, că muncesc mai mult sau mai bine.

Ei bine, pe aceste aliniamente se vor desfășura toate bătăliile electorale care urmează. Frontul PSD va invoca pentru conștiința colectivă a propriului electorat, rând pe rând, toate valorile care definesc interesul național și va încerca să explice că se luptă pentru atingerea unor asemenea ținte, de care finalmente ar putea beneficia întreaga națiune. Și va avea un întreg arsenal de argumente și de exemple în acest sens.

În același timp, frontul anti-PSD, care, în plan intern, este mai puțin coerent și mai slab, nu însă și în plan extern, va încerca să prezinte în mod convingător beneficiile globalizării în general și ale europenizării, în special. Va susține cu argumente, și ele puternice, faptul că, pe termen mediu și lung, integrându-se în Uniunea Europeană, cedând o parte din suveranitate sau, cum le place să se exprime, aliniindu-se la marile valori democratice europene și însușindu-și bunele practici UE, vor avea infinit mai mult de câștigat, decât încercând să se izoleze și să-și conserve cu orice preț arsenalul național.

Aceasta va fi noua bătălie în plan ideologic și politic pe care protagoniștii urmează să o ducă cu prilejul viitoarelor examene electorale. Să sperăm că duritatea unui război ideologic de acest tip, suprapusă peste ceea ce numim războul româno-român, nu va rupe literalmente în două această țară.

Am văzut ce se întâmplă în plan intern. În plan extern însă, din perspectiva alegerilor din România, situația este mult mai dramatică. Pentru că, aproape fără excepție, familiile de partide europene, evident cele mari, guvernele statelor membre, patidele politice din aceste state, dar și structurile de la nivelul UE vor milita și vor pune umărul în acest sens împotriva politicilor naționale practicate de frontul PSD, punându-le pe seama excesului de naționalism, a xenofobiei, a izolaționismului, a radicalismului sau chiar a tendinței de a proteja corupția și a îngenunchea statul de drept Și aceste multiple voci, pe care deja le auzim din ce în ce mai concertate, vor conta și ar putea să aibă un semnificativ impact intern, dacă ne referim la cea mai importantă resursă electorală, care este România tăcută.

Sorin Rosca Stanescu

 

Actualitate

Schimbare radicală în contractele IT ale Pentagonului: Întrebări și provocări

Publicat

pe

De

Scrisoarea lui Pete Hegseth: Încercarea de a restructura consultanța IT

Recenta notă semnată de secretarul pentru Apărare, Pete Hegseth, a stârnit controverse în rândul experților, care se întreabă cum va fi implementată această schimbare majoră în modul în care Pentagonul gestionează contractele de consultanță IT și dacă instituția poate aduce cu adevărat aceste servicii „în interior”.

Terminarea Contractelor IT de 5,1 miliarde de dolari

În data de 10 aprilie, Hegseth a ordonat încetarea a patru contracte de IT, a solicitat Chief Information Officer al Pentagonului și Departamentului condus de Elon Musk să finalizeze o revizuire a modalității de înregistrare a serviciilor de consultanță IT, și a impus un audit pentru toate licențele software deținute de departament.

Totuși, analiștii susțin că anunțarea anulării contractelor în valoare de 5,1 miliarde de dolari este probabil cea mai ușoară parte a acestui proces.

Detalii insuficiente în memoriu

Matt Pearl, directorul programului Strategic Technologies la Center for Strategic and International Studies (CSIS), a declarat că nota lui Hegseth „nu oferă multe detalii” despre modul de realizare a obiectivelor propuse.

Greg Williams, directorul Centrului pentru Informații de Apărare, a fost mai incisiv, afirmând: „Acest memoriu pare a fi o directivă, dar nu include suficiente detalii pentru ca cineva să poată acționa. Este o direcție, o celebrare sau doar o nebunie?”

Mesaje contradictorii și provocări de implementare

Ambii experți au subliniat că memoriul din 10 aprilie transmite mesaje mixte, având în vedere că a apărut la trei zile după un alt memoriu semnat de adjunctul secretarului pentru Apărare, Stephen Feinberg, care sublinia că fiecare rol civil ar trebui „reclasificat, externalizat sau eliminat” dacă nu contribuie direct la letalitate, pregătire sau descurajare strategică.

„Este puțin confuz”, a remarcat Williams. „Ai pe adjunctul secretarului care vrea să externalizeze tot, iar peste trei zile, secretarul pentru Apărare spune că vrea să înregistreze serviciile.”

Necesitatea revizuirii rolului contractanților

În ciuda confuziilor create de nota lui Hegseth, Williams susține că organizarea unei evaluări critice cu privire la cheltuielile pe servicii externalizate de IT este o idee bună. „Se pare că încearcă să elimine intermediarii, dar întrebarea rămâne: ”Avem cu adevărat nevoie de acest intermediar?””, a declarat el.

Pearl a adăugat că există oportunități de a înregistra servicii IT care ar putea fi benefice pentru Pentagon.

Opinii divergente asupra costurilor și eficienței

David Berteau, președinte și CEO al Professional Services Council, a contestat ideea, argumentând că istoria arată că este puțin probabil ca Pentagonul să poată prelua aceste sarcini la un cost mai mic decât contractele existente. „Istoria sugerează că, atunci când sunt contabilizate toate costurile, este aproape întotdeauna mai scump pentru guvern să facă acest lucru.”

În plus, Williams a subliniat că, în cazul în care Pentagonul ar încerca să preia aceste servicii, este puțin probabil să aibă personalul necesar pentru a realiza lucrările în valoare de 4 până la 5 miliarde de dolari.

Provocări semnificative în implementarea memorandumului

Pearl a menționat că, pe lângă resursele limitate, Pentagonul nu are capacitatea să efectueze o revizuire a modului de înregistrare a serviciilor IT în termen de 30 de zile, așa cum este stipulat în memoriu. De asemenea, este nerealist să se finalizeze auditul licențelor software în termen de opt zile de la semnarea memorandumului.

„Cu Pentagonul, ai nevoie de probabil câteva săptămâni sau, realist vorbind, luni, doar pentru a înțelege toate licențele pe care le folosesc”, a concluzionat

Citeste in continuare

Actualitate

Grecia iși consolidază capacitățile de apărare cu sistemul ambițios Achilles Shield

Publicat

pe

De

Inovație în apărarea națională

În timp ce Statele Unite, Turcia și alte țări își croiesc calea către un sistem de apărare aeriană cuprinzător de tip israelian, oficialul de vârf al apărării din Grecia, ministrul Apărării Naționale Nikos Dendias, a declarat că sistemul său ambițios Achilles Shield este considerat „inima” armatei moderne a țării. Într-un articol postat pe site-ul Ministerului Apărării, Dendias a descris Achilles Shield ca având capacități „anti-rachetă, anti-aer, anti-dronă, anti-nava și anti-submarin”, permițând navelor și avioanelor de vânătoare să opereze mai departe de teritoriul grecesc.

Detalii și viitorul sistemului

Dendias nu a oferit detalii suplimentare despre Achilles Shield, dar raportările anterioare menționează că programul este evaluat la 2,8 miliarde de euro (3 miliarde de dolari), iar sistemul ar putea deveni operațional în 2027. Aceste comentarii vin după un raport Reuters din noiembrie, care afirma că Grecia a intrat în discuții cu Israelul pentru a dezvolta, potențial, o versiune a sistemului Iron Dome, bazată pe sistemul de apărare aeriană pe distanțe scurte produs de Rafael.

Contextul geopolitic și tensiunile regionale

Sistemul de apărare aeriană al Israelului constă în trei straturi de apărare, Iron Dome fiind cel mai de bază. În cursul conflictului din Gaza, Iron Dome a interceptat „mii de rachete” alături de drones și rachete de croazieră, conform Ministerului israelian al Apărării. Aceasta a atras un interes crescut din partea țărilor dornice să replicate succesul sistemului.

Raționamentul din spatele Achilles Shield se leagă de tensiunile regionale, în special cu Turcia și disputele de lungă durată asupra Ciprului și Mării Egee. Dendias a subliniat importanța consolidării „prezenței de apărare” a Greciei și rolului său ca pilon de stabilitate și furnizor de securitate în regiunea mediteraneană estică și Europa de sud-est.

Modernizare strategică și inovație

Grecia plănuiește o modernizare ambițioasă a forțelor sale armate, cu un cost estimat de 25 de miliarde de euro pe parcursul următorilor 12 ani, conform Agenda 2030. Armata greacă va beneficia de cea mai mare reformă de acest tip, cu scopul de a proiecta puterea națională printr-o politică de apărare totală.

Centrele pentru Apărare și Inovație, înființate anul trecut, au început deja să contribuie la această schimbare și vor consolida „prezența Greciei” ca producător de soluții inovatoare, reducând dependența de sistemele fabricate în străinătate. Ministrul a menționat, de asemenea, că Grecia este pregătită să „profite” de deciziile recente din cadrul programului ReArm Europe al Uniunii Europene.

Achiziții navale și colaborare cu SUA

Pe de altă parte, Dendias a evidențiat că este examinată „posibilitatea participării țării la proiectarea și construcția fregatelor de tip Constellation împreună cu Statele Unite.” SUA a însărcinat constructorul de nave italian Fincantieri să construiască aceste fregate înlocuind navele de luptă Littoral, deși construcția se află cu ani în întârziere.

În concluzie, Grecia își redefinește strategia de apărare prin investiții în tehnologii avansate și colaborări internaționale, asigurându-și astfel un rol proeminent în stabilitatea regională.

Citeste in continuare

Actualitate

Atenție la schemele de recrutare: Air Force alertează asupra riscurilor implicate în ofertele de la entități străine

Publicat

pe

De

Prudență la ofertele de locuri de muncă

Biroul de Investigații Speciale al Forțelor Aeriene (AFOSI) a emis un avertisment către membrii săi, actuali și foști, cu privire la o „schemă de recrutare” menită să îi determine să lucreze pentru entități de informații străine. Aceste oferte, deghizate sub forma unor joburi bine plătite, sunt de fapt operațiuni de informații, a menționat agentul special Lee Russ, director executiv al Biroului de Proiecte Speciale din cadrul AFOSI.

Ținte vizate și mesaje

Un analist de contrainformații anonim a subliniat că aceste mesaje nu sunt întâmplătoare, ci încercări deliberate de a exploata încrederea. Mesajele vin adesea sub forma unor oferte de consultanță de pe rețelele sociale, tactică ce a devenit tot mai agresivă și rafinată.

Lipsa de supraveghere instituțională

Atunci când entitățile străine contactează membrii forțelor în mod privat, aceasta aduce o lipsă de supraveghere instituțională. Acțiunile personale nu beneficiază de aceleași măsuri de siguranță ca cele oficiale, permițând adversarilor să profite de lipsa de protecție.

Alerte și reacții guvernamentale

Avertismentul AFOSI vine în contextul altor avertismente similare de la guvernul SUA și partenerii săi internaționali. Centrul Național de Contrainformații și Securitate (NCSC) a semnalat eforturi de recrutare de spioni străini, inclusiv chinezi, care se prezintă drept firme de consultanță sau headhunteri pe platformele de networking social și profesional.

Eforturile Chinei și reacția internațională

În iunie 2024, parteneriatul de informații Five Eyes a acuzat în mod colectiv China de recrutarea personalului militar occidental pentru instruirea armatei sale. Armata Populară de Eliberare a Chinei a utilizat firme private pentru a-și ascunde legăturile, oferind salarii exorbitante.

Directorul NCSC de atunci, Michael Casey, a afirmat că guvernele occidentale au luat măsuri recente care au afectat aceste operațiuni, dar eforturile de recrutare ale PLA continuă să evolueze ca răspuns.

Citeste in continuare

Aveți un PONT?

Cel mai complet ziar de investigații dedicat cititorilor din România. Aveți un pont despre fapte de corupție la nivel local și/sau național? Garantăm confidențialitatea! Scrie-ne la Whatsapp: 0735.085.503 Sau la adresa: incisiv.anticoruptie@gmail.com Departament Investigații - Secția Anticorupție

Știri calde

Exclusiv22 de ore ago

23 Aprilie 2025 – Sărbătoarea Sfântului Gheorghe

Importanța sărbătorii Pe 23 aprilie, Biserica Ortodoxă sărbătorește Sfântul Mare Mucenic Gheorghe, un sfânt venerat de creștini, cunoscut și sub...

Exclusiv22 de ore ago

Avertisment de la DNSC privind o fraudă în creștere prin apeluri telefonice false

Tipuri de fraudă folosind identități false Directoratul Național pentru Securitate Cibernetică (DNSC) a emis un avertisment cu privire la un...

Exclusiv2 zile ago

Minunea de Paște la Baia Mare: Un bărbat in cărucior cu rotile își recapătă mobilitatea

O poveste uimitoare Într-o întâmplare surprinzătoare, un bărbat din Baia Mare, care a decis să cerșească folosind un cărucior cu...

Exclusiv3 zile ago

Sfârșit de epocă: Moartea Papei Francisc la 88 de ani marcheză o transformare globală

Un lider spiritual simbolic se stinge, lăsând în urma sa o moștenire de deschidere și reformă în Biserica Catolică Un...

Exclusiv3 zile ago

Incident rutier: Șofer cu permis suspendat și alcoolemie mare, prins în urma unei urmăriri

Un bărbat care avea permisul de conducere suspendat de 6 luni și o alcoolemie de 0,88 mg/l alcool pur în...

Exclusiv4 zile ago

Mesaj de Paște de la Echipa Incisiv de Prahova

Dragi cititori, Cu ocazia Sfintelor Sărbători de Paște, vă transmitem cele mai calde urări de sănătate, liniște sufletească și bucurii...

Exclusiv5 zile ago

Sâmbăta Mare: Tradiții, obiceiuri și ce nu trebuie să faci in această zi

Pregătiri pentru Învierea Domnului Sâmbăta Mare este ziua de dinaintea Învierii Domnului, un moment de tihnă și pregătire spirituală pentru...

Exclusiv5 zile ago

Reflectii asupra indiferenței sociale

Provocare la meditație Vitalie Josanu, reprezentant al Sindicatului Diamantul, invită la o profundă meditație asupra valorilor morale și a responsabilității...

Exclusiv5 zile ago

Procurorul „aruncat”: Mâna nevăzută a senatorului „Melcilor” asupra justiției

Teatrul absurdității în afacerile cu deșeuri Un circ în jurul gunoaielor (aici), (aici), (aici), (aici), (aici), (aici), (aici), etc Într-o...

Exclusiv6 zile ago

Analiză juridică asupra inaplicabilității interdicțiilor din proiectul de lege privind mercenariatul pentru polițiștii suspendați

Considerații preliminare Analiza se concentrează asupra aplicabilității interdicțiilor incluse în proiectul de lege ce modifică diverse acte normative din domeniul...

Exclusiv6 zile ago

Mușamalizarea organizată: Răspunsuri insălătoare și coordonate de la vârful IGPR

Context și scopul analizei În ultimele luni, Sindicatul Polițiștilor “Diamantul” a identificat un model sistematic de dezinformare și disimulare a...

Exclusiv6 zile ago

Alerta roșie: FSANP cere acțiuni imediate pentru siguranța penitenciarelor din România

Context internațional și precedent alarmant Recenta serie de atacuri asupra închisorilor din Franța a generat un semnal de alarmă în...

Exclusiv6 zile ago

Destructurarea unei rețele internaționale de inșelăciune în domeniul suplimentelor alimentare

Sprijin internațional în combaterea infracționalității Poliția Română, în colaborare cu specialiști din cadrul EUROPOL, a oferit asistență ofițerilor de investigație...

Exclusiv6 zile ago

Percheziții în Pogoanele: Trei persoane reținute pentru inșelăciune în domeniul relațiilor online

Acțiune coordonată împotriva infracțiunilor economice Polițiștii Serviciului de Investigații Criminale Buzău, sub coordonarea Parchetului de pe lângă Judecătoria Pogoanele, au...

Exclusiv7 zile ago

CSM acordă certificat de bună purtare foștilor procurori de la DNA Ploiești/„Dezvăluiri de noaptea minții”

Secția pentru procurori în materie disciplinară din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii (CSM) a emis un nou certificat de bună...

Partener media exclusiv

stiri actualizate Raspandacul

Parteneri

Top Articole Incisiv