Actualitate
Scenariu bizar despre Operațiunea Valiza

Vedeta Antenei 3, Adrian Ursu ne oferă informații despre un scenariu bizar. Marți seară, a avut loc o întâlnire operativă, la care au participat personaje importante, care în principiu nu ar putea să facă parte din aceeași echipă. Și au discutat despre Operațiunea Valiza, analizând cauzele care au condus la eșuarea acțiunii. Iar în continuare au încercat să identifice soluții. Adrian Ursu, ziarist cunoscut pentru prudența sa și veridicitatea informațiilor pe care le oferă, ne mai spune că la această stranie întâlnire ar fi participat și oameni politici. Acest scenariu are un potențial exploziv. Din mai multe motive.
Pentru toți analiștii a fost clar din capul locului – și noi toți am subliniat acest lucru – că nu ne-am confruntat cu simpla și întâmplătoarea găsire pe un câmp de către un țăran din Teleorman a unei valize conținând zeci de mii de informații Tel Drum, precum și numeroase alte informații, documente și imagini ținând de viața personală a lui Liviu Dragnea și a persoanelor din anturajul acestuia. Era limpede de la bun început că respectiva valiză a urmat un traseu planificat, pentru a ajunge sub lupa opiniei publice, într-un moment anume ales. Și pe o cale cât de cât credibilă.
Ne aflam în plin scandal legat de persoana președintelui Klaus Iohannis. Ministrul Justiției devoalase faptul că acesta a emis în mod ilegal decretul de numire a lui Augustin Lazăr în poziția de Procuror General al României, întrucât din dosarul pe care el trebuia să-l analizeze și să vadă dacă corespunde sub aspect tehnic, a lipsit o piesă indispensabilă și anume evaloarea profesională a candidatului. În al doilea rând, a existat și o piesă în plus în dosar, de-a dreptul scandaloasă, un document reprezentând rezoluția de clasare a unei cauze penale, în care era implicat însuși președintele. Nu numai că acest document nu avea ce să caute la dosar, întrucât el nu dovedea în niciun fel virtuți profesionale în materie de anchetă penală ale lui Augustin Lazăr, dar întrucât îl viza chiar pe președinte, existența lui în dosar s-a transformat în dovada cumpărării de influență și a unui serviciu legat de obținerea unor foloase necuvenite săvârșit de președintele României. Un scandal cât Palatul Cotroceni, având în vedere uriașa tensiune acumulată între frontul PSD și frontul anti-PSD condus de Klaus Iohannis, ultimul front utiizând din plin și în exces retorica luptei anticorupție și a statului de drept.
Ei bine, societatea românească dezbătea pe larg și în profunzime acest scandal, în epicentrul căruia nu se mai afla Augustin Lazăr, ci însuși președintele României. Pe acest fond, tam-nesam, a apărut valiza, pe care găsitorul – repet, un simplu țăran din Teleorman, în mod deloc straniu cu identitate protejată – nu a depus-o, așa cum era normal, la poliție sau la Parchet, ci la redacția unui site prea puțin cunoscut de publicul larg, care nu are nicio adresă postată și nici măcar un număr de telefon de contact. După care, încă un element bizar, site-ul în chestiune, Rise Project face teribilul anunț, fără însă a posta din capul locului documentele. Pregătind astfel opinia publică pentru ce va urma.
Au existat atât de multe lucruri curioase privind această valiză, încât în mod firesc presa a început din capul locului să se întrebe dacă nu care cumva României i-a fost servită una dintre obișnuitele abureli fabricate în laboratoarele DNA ori ale serviciilor secrete. Nu au fost necesare prea multe investigații pentru a se descoperi o coincidență, care ar putea sta la baza istoriei cu valiza. Și anume că doamna Alexandra Lăncrănjan, procuroarea de caz în dosarul Tel Drum, are un prieten apropiat în redacția Rise Project, pe care obișnuiește să-l viziteze la locul de muncă. Ba chiar uneori își deschide acolo laptopul, rezolvându-și problemele cu care se confruntă la DNA. Lucrând prin urmare pe dosare.
De aici și până la o supoziție plauzibilă pe care analiștii au făcut-o nu a mai fost decât un pas. Tel Drum a fost supus de-a lungul anilor unui mare număr de anchete și percheziții. Desigur, piesele preluate în cursul perchezițiilor care nu erau utile în mod direct anchetei închise și, ulterior, redeschise, le-au fost înapoiate persoanelor cercetate. Se pare însă că au rămas copiile acestora. Pe care unii au găsit de cuviință să le plaseze pe piață, pentru a declanșa un război de imagine împotriva lui Liviu Dragnea. Iar pentru ca proveniența și traseul acestor documente să fie camuflate, s-a recurs la soluția unei valize aruncate și găsite pe un câmp, predată ulterior fix redacției unde doamna Lăncrănjan se relaxează sau muncește uneori.
Ei bine, în acest stadiu al tărăboiului, aparent obiectivul fusese atins. În sensul că în prim-planul dezbaterii publice această valiză tindea să ocupe întreg spațiul mediatic, punând în umbră scandalul în care era implicat președintele României.
Un context complicat, pe un model care a mai fost practicat în România, și în care, iată, unul dintre cei mai serioși jurnaliști din România, Adrian Ursu lansează o veritabilă bombă cu ceas. Ședința de marți seară a unora dintre corifeii statului paralel. Care analizează cauzele eșecului – pentru că, în cele din urmă, presa a devoalat pas cu pas Operațiunea Valiza – și soluții pentru viitor. Dar cine sunt protagonișii? Generalul Lucian Pahonțu, șeful SPP, aflat la butoanele unui important serviciu de informații, este unul dintre cei mai protejați oameni din perspectiva președintelui României. Dincolo de faptul că a scăpat basma curată, după ce mult timp a planat suspiciunea rezonabilă că a ucis un om la o partidă de vânătoare neautorizată și în mod cert a încălcat legea fugind de la locul accidentului cu armă cu tot, el a scăpat basma curată, a rămas în funcție și a continuat să răspundă de paza și protecția demnitarilor români și străini. Suspectat pe drept cuvânt că se implică de ani de zile, de pe vremea lui Traian Băsescu în acțuni de poliție politică, că ar fi înregistrat și difuzat conținutul unor ședințe politice din interiorul Parlamentului României pe vremea lui Crin Antonescu, și că ofițeri SPP repartizați pe lângă demnitari nu fac altceva decât să-i supravegheze și să-i toarne pe aceștia, motiv pentru care unii au renunțat la servicile SPP, Pahonțu rămâne totuși în picioare, viu și nevătămat, protejat fiind de președintele Klaus Iohanns. În același timp, Pahonțu este arătat cu degetul ca unul dintre cititorii statului paralel, un colaborator de nădejde al tandemului Maior-Coldea. Dacă așa stau lucrurile, evident Pahonțu este un individ absolut interesat ca din statul paralel să se salveze ce mai poate fi salvat, mai ales având în vedere faptul că se apropie vertiginos patru runde de alegeri.
Al doilea personaj este generalul Silviu Predoiu, fostul șef al Servicului de Informații Externe. Este cât se poate de plauzibil ca în ciuda veșnicei rivalități dintre SRI și SIE, într-un al plan, superior, reprezentanții celor două instituții să fi colaborat în sensul creării și consolidării unor structuri care, treptat, să se substituie instituțiior legitim alese și numite ale statuui român. De altfel, am informații certe că cei doi, Coldea și Predoiu, umăr la umăr au desfășurat nenumărate runde de întâlniri informale cu directori și redactori șefi din presă, în scopul atragerii acestora în orbita serviciilor secrete. Dar Predoiu a fost între timp schimbat prin Gabriel Vlase, aparent un fost politician de vârf al PSD, responsabil în Parlament pentru supravegherea Serviciului de Informații Externe. Ori avem certitudinea că până de curând șefii acestor structuri parlamentare era colaboratori de nădeje, dacă nu chiar ofițeri acoperiți ai instituțiilor secrete pe care trebuiau să le supravegheze. De ce l-ar fi ales Klaus Iohannis pe Gabriel Vlase, dacă nu ar fi fost convins că acesta va continua jocurile lui Silviu Predoiu? Un fapt straniu însă este că doar cu o zi în urmă, tam-nesam, acest Silviu Predoiu a rupt tăcerea și a confirmat, e adevărat, destul de bălbâit, existența statului paralel. Ca și când ar fi dorit să demonstreze că el unul nu a făcut și nu face parte din această structură, care parazitează statul român. Atunci ce a căutat totuși la respectiva întâlnire?
Și mai este interesant de văzut cum se numesc politicienii care au luat parte la acea analiză în ceas de seară și, evident – iar acesta este esențialul – ce au decis ei pentru viitor.
Dacă a aflat câte ceva Adrian Ursu, dacă acesta a făcut public ceea ce a aflat, participanții la întâlnirea de taină trebuie să știe că printre ei se află o cârtiță. Iar această cârtiță, dintr-un motiv sau altul, este determinată să încurce treburile statului paralel. Și probabil ne va oferi prin intermediul lui Adrian Ursu sau a altui ziarist de marcă noi și picante detalii, picante sau scandaloase, despre ultimele isprăvi ale statului paralel.
Sorin Rosca Stanescu
Actualitate
Realimentarea flotei aeriene americane: KC-46 Pegasus, singura opțiune viabilă până la apariția NGAS

Forțele Aeriene ale SUA se confruntă cu o nevoie stringentă de a-și moderniza flota de avioane cisternă, iar KC-46 Pegasus de la Boeing pare a fi singura soluție disponibilă pe termen scurt, până la introducerea aeronavei de generație următoare, NGAS, la mijlocul anilor 2030. Cu toate acestea, problemele legate de lanțul de aprovizionare și drepturile de acces la date ar putea reprezenta obstacole pe termen lung, conform unui document recent al serviciului.
Decizia controversată de a achiziționa mai multe KC-46
Conform unei notificări de justificare și aprobare (J&A) publicată de Forțele Aeriene pe 2 octombrie, decizia de a comanda până la 75 de aeronave KC-46 suplimentare a fost motivată de nevoia de a înlocui flota îmbătrânită de KC-135 Stratotanker și de a acoperi intervalul de timp până la disponibilitatea NGAS. Această decizie a necesitat o justificare, deoarece serviciul contractează cu Boeing pentru mai multe avioane cisternă fără o competiție deschisă.
Schimbări de strategie și priorități
Documentul detaliază planurile inițiale ale Forțelor Aeriene de a recapitaliza flota de avioane cisternă prin intermediul programului KC-135 Tanker Recapitalization Program, pentru care au fost primite răspunsuri din partea mai multor companii, inclusiv un parteneriat între Lockheed Martin și Airbus, care concura cu Boeing. Forțele Aeriene au constatat că doar Airbus și Boeing (după retragerea Lockheed din parteneriat) ar putea „îndeplini parțial cerințele preliminare” ale programului, inclusiv cerința ca o soluție să fie gata de implementare până în anul fiscal 2031.
Cu toate acestea, la începutul anului 2025, Forțele Aeriene și-au schimbat direcția, deoarece „amenințările globale în evoluție și prioritățile concurente ale DoD” au transformat NGAS într-o „prioritate”. În acest proces, documentul menționează că Forțele Aeriene au constatat că atât Boeing, cât și Airbus ar avea nevoie de „dezvoltare semnificativă” pentru a îndeplini cerințele programului inițial de recapitalizare. Prin urmare, Forțele Aeriene au considerat că opțiunea de recapitalizare este prea costisitoare, deoarece era necesară și finanțarea dezvoltării platformei NGAS.
Astfel, serviciul a renunțat la cerințele pentru un nou efort de avioane cisternă și a optat, în schimb, pentru utilizarea celor deja existente pentru KC-46 până când NGAS va fi disponibil, conform documentului. Această decizie a deschis practic calea pentru Boeing, deoarece A330 MRTT propus de Airbus ar avea nevoie de „dezvoltare semnificativă pentru a îndeplini cerințele obligatorii”.
Timpul, factorul decisiv
Un factor cheie în decizia de a utiliza cerințele KC-46, conform documentului, a fost timpul. Forțele Aeriene înlocuiesc în prezent flota îmbătrânită de KC-135 Stratotanker cu KC-46, dar livrările Pegasus în baza unui contract existent sunt programate să se încheie în 2030 – cu aproximativ șase ani înainte ca NGAS să fie gata cel mai devreme. Pentru a continua înlocuirea KC-135 cu avioane cisternă mai noi, Forțele Aeriene au nevoie de un avion cisternă care să poată acoperi acest interval de șase ani, ceea ce, conform serviciului, doar KC-46 poate face.
Problemele persistă
Cu toate acestea, achiziționarea mai multor KC-46 va veni cu probleme. Boeing „va trebui să rezolve” problemele legate de diminuarea surselor de producție și lipsa de materiale (DMSMS), împreună cu uzura pieselor, care, conform documentului, afectează atât programul KC-46 actual, cât și extinderea acestuia. În plus, documentul ridică problema negocierii pentru mai multe drepturi asupra datelor tehnice și a software-ului, în special atunci când drepturile actuale sunt „inferioare nivelului necesar” pentru extinderea producției KC-46.
Airbus rămâne în joc
Într-o declarație pentru Breaking Defense, Airbus a afirmat: „Ne menținem soluția noastră dovedită de avioane cisternă și evoluția sa, MRTT+. Airbus rămâne angajat alături de USAF, pe măsură ce aceștia continuă să evalueze soluția lor de realimentare aeriană de generație următoare.”
NGAS: Înapoi în viitor
Soarta NGAS a fost incertă până de curând, deoarece oficialii din administrația Biden au declarat că platforma ar putea fi prea costisitoare, în timp ce bugetul FY26 al Forțelor Aeriene a alocat resurse limitate pentru eforturile de cercetare și dezvoltare.
După cum reiese clar din document, Forțele Aeriene tratează acum NGAS ca pe o nevoie critică, deși se menționează că „calea finală către NGAS nu a fost încă definită, având în vedere prioritățile concurente ale apărării”. Programul a finalizat o analiză a alternativelor, se arată în document, deși sunt în curs de desfășurare activități suplimentare de colectare a informațiilor pentru a rafina cerințele.
Conform generalului John Lamontagne, șeful Comandamentului de Mobilitate Aeriană al Forțelor Aeriene, serviciul a examinat o gamă largă de platforme potențiale – de la avioane de afaceri la aeronave cu corp fuzelat și avioane cisternă stealth, cu „semnătură gestionată” – pentru misiunea NGAS. Se așteaptă ca platforma să opereze în medii periculoase, cum ar fi Indo-Pacificul, unde pistele de aterizare sunt puține, iar sistemele de apărare aeriană sunt formidabile.
Industria se pregătește pentru NGAS
Industria se pregătește să ofere Forțelor Aeriene candidați pentru realimentarea de generație următoare. Conform lui Roderick McLean, vicepreședinte și director general al misiunilor de mobilitate aeriană și maritime la Lockheed, compania se așteaptă ca un avion nou, capabil să supraviețuiască, să fie necesar pentru misiune.
Actualitate
Armata SUA recunoaște și remediază problemele de securitate cibernetică la Platforma NGC2

Armata SUA a anunțat că a atenuat o serie de riscuri de securitate cibernetică descoperite într-o versiune incipientă a platformei sale Next Generation Command and Control (NGC2), potrivit unui memo intern obținut de Breaking Defense.
Alarma trasă de ofițerul sef pentru tehnologie
Documentul, datat 5 septembrie și semnat de Gabriele Chiulli, ofițerul șef pentru tehnologie din cadrul Biroului Șefului pentru Informații al Armatei, avertiza că platforma NGC2 „în starea sa actuală, prezintă deficiențe critice în ceea ce privește controalele fundamentale de securitate, procesele și guvernanța.”
Chiulli a scris că armatei „îi lipsește vizibilitatea și controalele necesare pentru a asigura securitatea și integritatea platformei”. El a adăugat că „se pare că există o grabă de a introduce capabilități în sistem fără o supraveghere reală sau un proces adecvat, ceea ce crește riscul pe măsură ce acest sistem îl amplifică și mai mult.”
Reacție rapidă și măsuri corective
Cu toate acestea, oficialii armatei au declarat pentru Breaking Defense că, în cele trei săptămâni de la redactarea și distribuirea documentului, problemele au fost rezolvate. „Problemele au fost atenuate imediat”, a declarat Leonel Garciga, șeful pentru informații al armatei, într-un comunicat. El a adăugat că „procesele simplificate de securitate cibernetică au fost capabile să identifice rapid și să asiste biroul programului și furnizorul în trierea vulnerabilităților de securitate cibernetică și în implementarea măsurilor de atenuare.”
Integrarea securității cibernetice de la inceput
Generalul-locotenent Jeth Rey, șeful adjunct de stat major la G-6, departamentul armatei responsabil cu securitatea cibernetică și rețelele, a susținut că identificarea timpurie a acestor deficiențe face parte din procesul intenționat al serviciului și că au fost luate măsuri pentru a le corecta.
„Trebuie să includem securitatea cibernetică de la început în proces și cred că asta am făcut”, a spus Rey într-un interviu recent. „Aceasta este o nouă capacitate și am găsit un risc și l-am atenuat imediat. Cred că este o veste bună pentru noi în viitor. Dacă vom continua să privim lucrurile în acest mod și procesele noastre funcționează, sunt mulțumit.”
NGC2: Prioritatea numărul unu pentru modernizare
NGC2 este prioritatea numărul unu a serviciului în materie de modernizare și este conceput pentru a oferi comandanților și unităților o nouă abordare a gestionării informațiilor, a datelor și a comandamentului și controlului cu arhitecturi agile și bazate pe software.
În iulie, armata a acordat aproape 100 de milioane de dolari companiei Anduril și unei echipe de furnizori pentru a dezvolta un prototip al sistemului, care va fi extins la nivelul întregii divizii la Project Convergence Capstone 6 în această vară, cu Divizia 4 Infanterie. Un prototip a fost testat la evenimentul de anul trecut la nivel de batalion. Mai recent, Lockheed Martin și echipa sa au obținut, de asemenea, un contract pentru a dezvolta un strat de date integrat cu Divizia 25 Infanterie.
Ivy Sting: Testare incrementală și adăugare de capabilități
Pe măsură ce armata urmărește să extindă prototipul Anduril la nivelul întregii divizii, Divizia 4 Infanterie a început o serie de evenimente de tip sprint între acum și Project Convergence pentru a adăuga incremental capabilități. Aceste evenimente sunt numite seria Ivy Sting.
Deficiențe identificate în Memo-ul Chiulli
Memo-ul Chiulli, care a fost redactat cu 10 zile înainte de primul eveniment, enumera o serie de preocupări, al căror „efect cumulativ” era că NGC2 părea mai degrabă o „cutie neagră” în care serviciul nu putea controla ce utilizatori fac sau văd pe rețea.
„Lipsa de guvernanță înseamnă că nu există o persoană sau o entitate responsabilă pentru acceptarea acestui risc în numele armatei”, se arată în document. „Având în vedere postura actuală de securitate a platformei și a aplicațiilor terțe găzduite, probabilitatea ca un adversar să obțină acces persistent nedetectabil la platformă necesită ca sistemul să fie tratat ca fiind cu risc foarte ridicat.”
Problemele enumerate includ lipsa controlului accesului și a responsabilității, codul sursă neverificat și vulnerabil pentru aplicațiile terțe, lacune critice în guvernanță și igiena de bază a securității și lipsa guvernanței datelor.
Prima deficiență evidențiată a menționat că sistemul nu avea control al accesului bazat pe roluri, ceea ce înseamnă că, odată ce unui utilizator i se acordă acces, acesta ar avea acces nerestricționat la toate aplicațiile și la toate datele – o anatema pentru principiile mai largi de încredere zero ale Pentagonului. Memo-ul a descris acest lucru ca fiind o defecțiune critică de securitate care ar putea duce la un potențial acces și utilizare abuzivă a informațiilor clasificate.
În ceea ce privește aplicațiile terțe, memo-ul notează că Serviciul Federal de Cloud Palantir care găzduiește aplicațiile într-o metodologie de găzduire a containerelor nu a fost evaluat de armată sau de o politică a CIO a armatei care să susțină funcția de conductă deținută/operată de contractant. Niciuna dintre aplicații nu a fost supusă scanării de rutină a securității aplicațiilor web.
Memo-ul a susținut că sistemul funcționează cu vulnerabilități cunoscute, neatinuate, similar cu desfășurarea unui sistem de arme cu defecte cunoscute. Fără un proprietar clar al misiunii care să își asume responsabilitatea pentru securitatea operațională a sistemului, memo-ul a avertizat că securitatea va fi compromisă.
Măsuri concrete și rezultate pozitive
Oficialii armatei nu au precizat exact cum sau când a fost abordată fiecare presupusă deficiență, dar, la Ivy Sting pe 15 septembrie, NGC2 a funcționat bine, potrivit lui Garciga. El a menționat că procesele simplificate de securitate cibernetică au permis ca Ivy Sting 1 să „avanseze fără întârziere.”
Maiorul Sean Minton, un purtător de cuvânt al armatei, a declarat că „armata este într-o transformare unică în generație pentru a oferi soldaților noștri capabilitățile de care au nevoie rapid.”
„După cum s-a demonstrat în acest caz, postura noastră proactivă de securitate cibernetică este concepută pentru a identifica riscurile și a le atenua, minimizând în același timp efectele asupra forței”, a spus el.
Actualitate
Cursa pentru motoare mai mici: Companiile se luptă pentru contracte pe piața UAV-urilor attritabile, în ciuda incertitudinilor privind CCA
-
Exclusivacum 4 zile
PANICĂ LA MITITELU! Corupții din Poliția Penitenciară, în corzi! Vine DNA-ul?!
-
Exclusivacum 4 zile
Penitenciarul Ploiești: De la gunoaie de lux la instagramul promisiunilor pierdute – Un director cu „APT Limitat” la decență!
-
Exclusivacum 13 ore
Dezamăgire în Poliție: Tineri polițiști vor să renunțe din cauza presiunii, lipsei de sprijin și salarizării precare
-
Exclusivacum 3 zile
Marioara „ciuruitoarea”, Nichita „smecherul” și justiția „somnoroasă”: Ploieștiul, capitala fraudelor imobiliare?
-
Exclusivacum 3 zile
Justiția imobiliară română: O nouă modă – Morții dau case, judecătorii pupă cruci, poliția acoperă hoții!
-
Exclusivacum 5 zile
Panică în MAI: Guvernul vrea creșterea vârstei de pensionare, sindicatul Diamantul avertizează asupra riscurilor și inechităților
-
Exclusivacum o zi
Prahova sub asediu: Cum mafia imobiliară ne vinde sicrie cu vedere. „White Tower”, „City Gate”, „Mărășești”: Triunghiul Bermudelor imobiliare
-
Exclusivacum 4 zile
Coca-Cola: Sifonul penalității de la Ploiești – Cum Nan și gașca au transformat „băutura fericirii” într-un cocktail Molotov de otrăvuri și minciuni!