Actualitate
Scenariu bizar despre Operațiunea Valiza
Vedeta Antenei 3, Adrian Ursu ne oferă informații despre un scenariu bizar. Marți seară, a avut loc o întâlnire operativă, la care au participat personaje importante, care în principiu nu ar putea să facă parte din aceeași echipă. Și au discutat despre Operațiunea Valiza, analizând cauzele care au condus la eșuarea acțiunii. Iar în continuare au încercat să identifice soluții. Adrian Ursu, ziarist cunoscut pentru prudența sa și veridicitatea informațiilor pe care le oferă, ne mai spune că la această stranie întâlnire ar fi participat și oameni politici. Acest scenariu are un potențial exploziv. Din mai multe motive.
Pentru toți analiștii a fost clar din capul locului – și noi toți am subliniat acest lucru – că nu ne-am confruntat cu simpla și întâmplătoarea găsire pe un câmp de către un țăran din Teleorman a unei valize conținând zeci de mii de informații Tel Drum, precum și numeroase alte informații, documente și imagini ținând de viața personală a lui Liviu Dragnea și a persoanelor din anturajul acestuia. Era limpede de la bun început că respectiva valiză a urmat un traseu planificat, pentru a ajunge sub lupa opiniei publice, într-un moment anume ales. Și pe o cale cât de cât credibilă.
Ne aflam în plin scandal legat de persoana președintelui Klaus Iohannis. Ministrul Justiției devoalase faptul că acesta a emis în mod ilegal decretul de numire a lui Augustin Lazăr în poziția de Procuror General al României, întrucât din dosarul pe care el trebuia să-l analizeze și să vadă dacă corespunde sub aspect tehnic, a lipsit o piesă indispensabilă și anume evaloarea profesională a candidatului. În al doilea rând, a existat și o piesă în plus în dosar, de-a dreptul scandaloasă, un document reprezentând rezoluția de clasare a unei cauze penale, în care era implicat însuși președintele. Nu numai că acest document nu avea ce să caute la dosar, întrucât el nu dovedea în niciun fel virtuți profesionale în materie de anchetă penală ale lui Augustin Lazăr, dar întrucât îl viza chiar pe președinte, existența lui în dosar s-a transformat în dovada cumpărării de influență și a unui serviciu legat de obținerea unor foloase necuvenite săvârșit de președintele României. Un scandal cât Palatul Cotroceni, având în vedere uriașa tensiune acumulată între frontul PSD și frontul anti-PSD condus de Klaus Iohannis, ultimul front utiizând din plin și în exces retorica luptei anticorupție și a statului de drept.
Ei bine, societatea românească dezbătea pe larg și în profunzime acest scandal, în epicentrul căruia nu se mai afla Augustin Lazăr, ci însuși președintele României. Pe acest fond, tam-nesam, a apărut valiza, pe care găsitorul – repet, un simplu țăran din Teleorman, în mod deloc straniu cu identitate protejată – nu a depus-o, așa cum era normal, la poliție sau la Parchet, ci la redacția unui site prea puțin cunoscut de publicul larg, care nu are nicio adresă postată și nici măcar un număr de telefon de contact. După care, încă un element bizar, site-ul în chestiune, Rise Project face teribilul anunț, fără însă a posta din capul locului documentele. Pregătind astfel opinia publică pentru ce va urma.
Au existat atât de multe lucruri curioase privind această valiză, încât în mod firesc presa a început din capul locului să se întrebe dacă nu care cumva României i-a fost servită una dintre obișnuitele abureli fabricate în laboratoarele DNA ori ale serviciilor secrete. Nu au fost necesare prea multe investigații pentru a se descoperi o coincidență, care ar putea sta la baza istoriei cu valiza. Și anume că doamna Alexandra Lăncrănjan, procuroarea de caz în dosarul Tel Drum, are un prieten apropiat în redacția Rise Project, pe care obișnuiește să-l viziteze la locul de muncă. Ba chiar uneori își deschide acolo laptopul, rezolvându-și problemele cu care se confruntă la DNA. Lucrând prin urmare pe dosare.
De aici și până la o supoziție plauzibilă pe care analiștii au făcut-o nu a mai fost decât un pas. Tel Drum a fost supus de-a lungul anilor unui mare număr de anchete și percheziții. Desigur, piesele preluate în cursul perchezițiilor care nu erau utile în mod direct anchetei închise și, ulterior, redeschise, le-au fost înapoiate persoanelor cercetate. Se pare însă că au rămas copiile acestora. Pe care unii au găsit de cuviință să le plaseze pe piață, pentru a declanșa un război de imagine împotriva lui Liviu Dragnea. Iar pentru ca proveniența și traseul acestor documente să fie camuflate, s-a recurs la soluția unei valize aruncate și găsite pe un câmp, predată ulterior fix redacției unde doamna Lăncrănjan se relaxează sau muncește uneori.
Ei bine, în acest stadiu al tărăboiului, aparent obiectivul fusese atins. În sensul că în prim-planul dezbaterii publice această valiză tindea să ocupe întreg spațiul mediatic, punând în umbră scandalul în care era implicat președintele României.
Un context complicat, pe un model care a mai fost practicat în România, și în care, iată, unul dintre cei mai serioși jurnaliști din România, Adrian Ursu lansează o veritabilă bombă cu ceas. Ședința de marți seară a unora dintre corifeii statului paralel. Care analizează cauzele eșecului – pentru că, în cele din urmă, presa a devoalat pas cu pas Operațiunea Valiza – și soluții pentru viitor. Dar cine sunt protagonișii? Generalul Lucian Pahonțu, șeful SPP, aflat la butoanele unui important serviciu de informații, este unul dintre cei mai protejați oameni din perspectiva președintelui României. Dincolo de faptul că a scăpat basma curată, după ce mult timp a planat suspiciunea rezonabilă că a ucis un om la o partidă de vânătoare neautorizată și în mod cert a încălcat legea fugind de la locul accidentului cu armă cu tot, el a scăpat basma curată, a rămas în funcție și a continuat să răspundă de paza și protecția demnitarilor români și străini. Suspectat pe drept cuvânt că se implică de ani de zile, de pe vremea lui Traian Băsescu în acțuni de poliție politică, că ar fi înregistrat și difuzat conținutul unor ședințe politice din interiorul Parlamentului României pe vremea lui Crin Antonescu, și că ofițeri SPP repartizați pe lângă demnitari nu fac altceva decât să-i supravegheze și să-i toarne pe aceștia, motiv pentru care unii au renunțat la servicile SPP, Pahonțu rămâne totuși în picioare, viu și nevătămat, protejat fiind de președintele Klaus Iohanns. În același timp, Pahonțu este arătat cu degetul ca unul dintre cititorii statului paralel, un colaborator de nădejde al tandemului Maior-Coldea. Dacă așa stau lucrurile, evident Pahonțu este un individ absolut interesat ca din statul paralel să se salveze ce mai poate fi salvat, mai ales având în vedere faptul că se apropie vertiginos patru runde de alegeri.
Al doilea personaj este generalul Silviu Predoiu, fostul șef al Servicului de Informații Externe. Este cât se poate de plauzibil ca în ciuda veșnicei rivalități dintre SRI și SIE, într-un al plan, superior, reprezentanții celor două instituții să fi colaborat în sensul creării și consolidării unor structuri care, treptat, să se substituie instituțiior legitim alese și numite ale statuui român. De altfel, am informații certe că cei doi, Coldea și Predoiu, umăr la umăr au desfășurat nenumărate runde de întâlniri informale cu directori și redactori șefi din presă, în scopul atragerii acestora în orbita serviciilor secrete. Dar Predoiu a fost între timp schimbat prin Gabriel Vlase, aparent un fost politician de vârf al PSD, responsabil în Parlament pentru supravegherea Serviciului de Informații Externe. Ori avem certitudinea că până de curând șefii acestor structuri parlamentare era colaboratori de nădeje, dacă nu chiar ofițeri acoperiți ai instituțiilor secrete pe care trebuiau să le supravegheze. De ce l-ar fi ales Klaus Iohannis pe Gabriel Vlase, dacă nu ar fi fost convins că acesta va continua jocurile lui Silviu Predoiu? Un fapt straniu însă este că doar cu o zi în urmă, tam-nesam, acest Silviu Predoiu a rupt tăcerea și a confirmat, e adevărat, destul de bălbâit, existența statului paralel. Ca și când ar fi dorit să demonstreze că el unul nu a făcut și nu face parte din această structură, care parazitează statul român. Atunci ce a căutat totuși la respectiva întâlnire?
Și mai este interesant de văzut cum se numesc politicienii care au luat parte la acea analiză în ceas de seară și, evident – iar acesta este esențialul – ce au decis ei pentru viitor.
Dacă a aflat câte ceva Adrian Ursu, dacă acesta a făcut public ceea ce a aflat, participanții la întâlnirea de taină trebuie să știe că printre ei se află o cârtiță. Iar această cârtiță, dintr-un motiv sau altul, este determinată să încurce treburile statului paralel. Și probabil ne va oferi prin intermediul lui Adrian Ursu sau a altui ziarist de marcă noi și picante detalii, picante sau scandaloase, despre ultimele isprăvi ale statului paralel.
Sorin Rosca Stanescu
Actualitate
NGA alocă 708 milioane de dolari Startup-ului Enabled Intelligence: Viziunea artificială, cheia noii generații de informații geospațiale!
Agenția Națională de Informații Geospațiale (NGA) a acordat startup-ului Enabled Intelligence un contract masiv, evaluat la până la 708 milioane de dolari pe o perioadă de maxim șapte ani. Parteneriatul strategic vizează antrenarea sistemelor de viziune computerizată bazate pe inteligență artificială, un pilon esențial pentru viitorul informațiilor geospațiale americane.
Programul Sequoia: Etichetarea datelor pentru ochiul AI din spațiu
Sub umbrela programului Sequoia, Enabled Intelligence va furniza servicii de etichetare a datelor. Această sarcină fundamentală permite sistemelor de inteligență artificială (AI) și învățare automată (ML) să discrimineze cu precizie între diverse obiecte în imagini. Concret, efortul implică învățarea sistemelor să proceseze imagini satelitare complexe și să identifice ținte de interes specifice, o capacitate crucială pentru monitorizarea globală.
O investiție record: Cel mai mare proiect de etichetare AI al Guvernului SUA
Efortul de etichetare a datelor reprezintă o capacitate fundamentală, în special pentru vastul program Maven al NGA. Oficialii NGA confirmă că acest contract reprezintă cel mai mare proiect de etichetare a datelor AI al guvernului american până în prezent. NGA a preluat gestionarea programului Maven de la Departamentul Apărării în 2022, integrând astfel această componentă vitală în strategia sa.
Contribuția NGA și parteneriatele strategice
„Contractul SEQUOIA va sprijini activitățile de etichetare a datelor pentru capabilitățile de AI și învățare automată (AI/ML) în domeniul informațiilor geospațiale (GEOINT) în cadrul mai multor programe și direcții din cadrul NGA și al membrilor comunității mai largi a Departamentului de Război (DoW) și a Comunității de Informații,” se arată într-un comunicat de presă emis luni de Enabled Intelligence. NGA, responsabilă cu colectarea și analiza imaginilor satelitare și aeriene, diseminează produse GEOINT, precum hărți 3D, către utilizatori din întregul guvern american, inclusiv lideri ai DoD și comandanți militari.
Un Startup specializat, in miezul securității naționale
Fondată în 2020 și finanțată prin capital de risc, Enabled Intelligence, cu sediul în Virginia, este specializată în etichetarea datelor AI pentru sistemele clasificate. Pentru programul Sequoia, firma a încheiat parteneriate strategice cu giganți precum BAE Systems, Vantor (fostul Maxar Intelligence), Whiteboard Federal și alți jucători importanți din industrie, consolidându-și astfel rolul esențial în modernizarea infrastructurii de informații a Statelor Unite.
Actualitate
Alertă de la supraveghetori: Programul naval de miliarde al Gărzii de Coastă, riscă blocaje și costuri exorbitante
Un organism de supraveghere guvernamental trage un semnal de alarmă serios cu privire la programul de construcție navală al Gărzii de Coastă, destinat să livreze o nouă clasă de nave esențiale pentru misiuni de aplicare a legii și de căutare-salvare. Biroul de Responsabilitate Guvernamentală (GAO) avertizează că decizia Gărzii de Coastă de a începe construcția înainte de a avea un design stabil al navelor Offshore Patrol Cutter (OPC) amenință cu „reparări costisitoare” și „întârzieri de program”.
Programul în cauză vizează înlocuirea vaselor învechite cu o nouă clasă de nave OPC, vitale pentru operațiunile de patrulare și siguranță maritimă. Pentru realizarea acestora, Garda de Coastă a contractat două companii: Eastern Shipbuilding Group din Florida pentru faza 1 și Austal USA din Alabama pentru faza 2.
Faza 2: Început sub amenințarea instabilității designului
Conform raportului GAO publicat marți, constructorul din faza 2, Austal USA, și Garda de Coastă au adoptat unele „bune practici” în timpul dezvoltării designului pentru faza a doua, inclusiv revizuiri colaborative care au facilitat decizii rapide. Însă, avertismentul principal al GAO este că „construcția OPC 5 a început în august 2024 fără un design stabil”. Continuarea construcției altor nave OPC din faza a doua înainte de stabilizarea designului, așa cum intenționează Garda de Coastă, „mărește riscul ca și faza a doua să se confrunte cu reparații costisitoare și întârzieri de program”.
Miliarde de dolari și intârzieri cronice
Programul de construcție navală, care prevede achiziționarea a 25 de nave OPC, va costa Departamentul de Securitate Internă (DHS) peste 17 miliarde de dolari. Raportul GAO a fost elaborat la solicitarea Comitetului pentru Transport și Infrastructură al Camerei Reprezentanților.
Anterior, în acest an, Garda de Coastă a oprit construcția a două dintre cele patru nave OPC pe care Eastern Shipbuilding le avea contractate ca parte a primei faze. Mai mult, programul pentru prima navă este întârziat cu cinci ani, conform GAO, semne îngrijorătoare ale problemelor structurale din program.
Faza 3: Decizii premature și lipsa de testare
Serviciul maritim plănuiește un contract pentru o a treia fază „după testarea dacă designurile existente îndeplinesc obiectivele de performanță ale OPC, ceea ce este în concordanță cu politica Departamentului de Securitate Internă”, se arată în raport.
Cu toate acestea, „este puțin probabil ca programul să aibă rezultatele testelor înainte de a începe activitățile de achiziție pentru faza 3, cum ar fi dezvoltarea cererii de propuneri”, se subliniază în noul raport. GAO sugerează că „încorporarea cunoștințelor dobândite din testare – precum și alte practici de vârf în construcția navală – în procesul de achiziție pentru faza 3 ar putea ajuta Garda de Coastă să ia decizii de investiții mai bune și ar putea îmbunătăți punctualitatea livrărilor viitoare de OPC.”
Reacția DHS: Respingere și flexibilitate asumată
Jeffrey Bobich, directorul de management financiar al DHS, a apărat decizia agenției de a autoriza construcția în faza a doua înainte de atingerea parametrilor de stabilitate a designului sugerați de GAO. El a susținut că Garda de Coastă a stabilit „cerințe minime suficiente pentru maturitatea designului înainte de construcție”.
De asemenea, Bobich nu a fost de acord cu o recomandare GAO de a stabili un acord formal privind modul în care atât Marina, cât și Garda de Coastă vor supraveghea activitățile de construcție ale Austal pe viitor. „Garda de Coastă menține că coordonarea existentă cu supraveghetorul de construcție, conversie și reparații este suficientă și prezintă un front unit contractorului”, conform unui răspuns scris inclus în raportul GAO.
Totuși, Bobich a fost de acord cu două recomandări separate: revizuirea obiectivelor de cost de bază ale programului și evaluarea planurilor pentru un contract de faza a treia, ținând cont de problemele apărute până în prezent. „Ca parte a acestei evaluări, orice planuri dezvoltate pentru Faza 3 trebuie să rămână flexibile pentru a ține cont de condițiile în evoluție ale programului”, a scris el.
Actualitate
Planul de pace Trump pentru Ucraina: Garanțiile de securitate, piatra de incercare a unui acord secret
Zvonurile privind un acord preliminar între Ucraina și Statele Unite pentru a pune capăt războiului cu Rusia au agitat scena internațională marți, însă marea întrebare rămâne forma viitoarelor garanții de securitate, potrivit analiștilor de la Atlantic Council. Săptămâna trecută, administrația Trump a șocat lumea, prezentând Kievului un „plan de pace” în 28 de puncte. Acesta includea cereri controversate, considerate de unii parlamentari americani drept o „listă de dorințe” a Rusiei, cum ar fi cedarea de către Ucraina a unor teritorii pe care Moscova nu le controlează în prezent și interdicția de a adera la NATO.
Haosul inițial și rafinarea diplomatică
O serie de activități diplomatice intense au urmat, culminând cu întâlniri la nivel înalt la Geneva și Abu Dhabi. Oficiali americani și ucraineni au semnalat că au depășit unele dintre cele mai spinoase puncte de divergență. Cu toate acestea, alte aspecte rămân de rezolvat, iar acest lucru se întâmplă înainte ca Moscova să-și exprime oficial punctul de vedere. Karoline Leavitt, secretarul de presă al Casei Albe, a declarat pe platforma X că „există câteva detalii delicate, dar nu insurmontabile, care trebuie soluționate și vor necesita discuții suplimentare între Ucraina, Rusia și Statele Unite.”
În timp ce negocierile continuă, experți de la Atlantic Council au oferit o actualizare a situației. Deși nimeni nu a văzut planul actual, redus la 19 puncte, în totalitate, există sentimentul că acesta ar putea reprezenta un moment de cotitură în război. Daniel Fried, fost ambasador american în Polonia și Asistent al Secretarului de Stat pentru Europa, a rezumat reacția inițială la plan: „Proiectul inițial a fost un haos total.” Totuși, el și-a exprimat speranța că „conturul unui acord sustenabil există. Haosul, graba, titlurile sunt distracții… nu este prima dată când o administrație americană se angajează într-o diplomație grăbită.”
Scepticismul Kievului și lipsa angajamentului Rusiei
Desigur, în ciuda modului în care s-au desfășurat negocierile, acesta nu este un plan de pace între SUA și Ucraina, ci unul între Ucraina și Rusia. În acest sens, a existat un scepticism generalizat că Moscova va accepta altceva decât capitularea totală la cererile sale. „Din perspectiva ucraineană, ei nu văd acest plan în 19 puncte ca pe ceva pe care Rusia îl va accepta,” a declarat Myroslava Gongadze, cercetător asociat în Ucraina, menționând că a petrecut noaptea într-un adăpost antiaerian din cauza atacurilor rusești. „Cu toate acestea, scopul acestui exercițiu nu a fost exact de a ajunge la un acord, ci de a respinge acel plan în 28 de puncte și de a include unele interese ucrainene într-o posibilă negociere și de a arăta că Ucraina este cu adevărat dispusă să discute pacea.”
Garanțiile de securitate: Nodul gordian al păcii
Cea mai mare întrebare, au convenit experții, a fost cum ar arăta o garanție de securitate dacă Ucraina nu poate adera la NATO. Este esențial ca aceasta să asigure o siguranță reală pentru Kiev, atât din partea SUA, cât și a Europei. Planul inițial de 28 de puncte discuta garanțiile de securitate pentru Ucraina, dar într-un mod vag. „Din perspectiva mea, întrebarea esențială pe care trebuie să o punem aici este cea a garanțiilor de securitate. Cine va oferi aceste garanții? Cine va fi responsabil?” a spus Gongadze. „Deci, dacă răspunsurile sunt slabe și nu clare, atunci Ucraina este pregătită pentru o nouă criză.”
Fried a subliniat că orice garanție de securitate trebuie să includă atât SUA, cât și Europa. „Indiferent dacă SUA lucrează cu Coaliția Celor Dispuși sau cu NATO, sau cu ambele, garanțiile de securitate vor trebui să fie definite într-un mod credibil,” a declarat Fried. „Putin le va urî. Va încerca să ia acest acord ostatic pentru a le elimina. Așadar, în cele din urmă, Trump va trebui să-l înfrunte pe Putin pentru a obține acordul său într-o formă decentă.”
Leslie Shedd, cercetător asociat al Consiliului, a menționat că, în funcție de modul în care este formulată o garanție de securitate, aceasta ar putea necesita ratificarea Senatului SUA. Chiar dacă nu este o cerință legală, ar trimite un semnal important dacă Congresul și-ar arăta sprijinul. „Implicarea atât a Camerei Reprezentanților, cât și a Senatului ar putea fi un mesaj chiar mai puternic decât simpla ratificare a unui tratat prin Senat. Cred că acesta este un pas crucial. Cred, de asemenea, că ar trece cu un sprijin bipartizan semnificativ în ambele camere,” a spus ea. „Rămâne o mare parte a oamenilor de ambele părți ale spectrului politic care sunt foarte frustrați de Rusia, care nu cred că Rusia este prietenul nostru, și, prin urmare, cred că ar exista sprijin pentru asta.” Potrivit Financial Times, acordul va plafona forțele militare ale Ucrainei la 800.000 de soldați. Deși un plafon al forțelor ar părea o victorie pentru Rusia, există întrebări serioase dacă Ucraina ar putea menține oricum o forță atât de mare pentru o perioadă lungă de timp în afara războiului activ.
Ascensiunea lui Dan Driscoll: Secretarul Armatei, jucător cheie neașteptat
De-a lungul acestui proces, Secretarul Armatei, Dan Driscoll, a apărut ca un interlocutor cheie, o apariție rară pentru un secretar de ramură. Driscoll a livrat planul Ucrainei, s-a deplasat la Geneva pentru negocieri cu națiunile europene, iar apoi a călătorit la Abu Dhabi pentru consultări directe cu rușii și ucrainenii. Rolul lui Driscoll în această negociere este puțin probabil să liniștească zvonurile din Washington care îl indică drept viitor secretar al apărării, dacă Pete Hegseth ar părăsi Pentagonul.
Shedd l-a numit pe Driscoll „o stea în ascensiune a administrației,” care a „câștigat încrederea președintelui” până la punctul în care este lăsat să participe la negocieri. „Sunt de acord că este cu siguranță neconvențional, dar Președintele Trump tinde să conducă un cabinet neconvențional, o administrație neconvențională. Și, știți, cred că adesea există părți foarte bune în asta,” a spus Shedd. „Nu vrei să trimiți aceiași oameni în mod repetat dacă simți că a existat un blocaj în negociere.” Fried a fost de acord că Driscoll pare să aibă influență în cadrul administrației și a declarat că, în cele din urmă, este un lucru bun că se află acolo. Cu toate acestea, „aș adăuga că ai nevoie de cineva ca Driscoll, care înțelege detaliile, deoarece rușii se pot aștepta să arunce diverse șiretlicuri deghizate în oferte tentante. Ai nevoie de cineva care să detecteze bombele mirositoare în ambalajul frumos.”
-
Exclusivacum 5 zileSINAIA, MONARHIA ABSOLUTĂ MARCA OPREA: Sora „impăratului” cade în cap, Prefectul se „trezește” la Parchet, iar PNL Prahova fierbe în suc propriu!
-
Exclusivacum 2 zileCircul macabru al absurdității la Poliția Capitalei: SAS-ul bâjbâie, sefii manelizează, iar adevărul e declarat „delict”! Saga agentului-șef Wilhelm Constantin Bendriș
-
Exclusivacum 5 zileLegea pumnului în gură la SAS: Cum a devenit „vagabond” un delict de 20% din salariu, sub privirea ironică a manualului de Mobbing al MAI! Saga agentului-șef Wilhelm Constantin Bendriș
-
Exclusivacum 16 oreIPJ Prahova: Circul ielelor, trompeților și „ofițerilor” reciclați! Balul mascat al incompetenței atinge noi culmi de patos!
-
Exclusivacum 4 zilePrahova, tărâmul reîncarnării: „Metoda Portocală” revine, dar acum e sub licență politică!
-
Featuredacum 5 zileScandal de proporții la vârful Poliției Române: Sindicatul Diamantul cere DNA să ancheteze o mușamalizare de patru ani
-
Exclusivacum 5 zileCIRCUL JUSTIȚIEI ROMÂNE: Dosarul POP IONUȚ-COSTIN, RECLASAT LA CATEGORIA „PROBLEME REZOLVATE… DE NOI” – CHIAR ȘI CU INSTANȚA LA UȘĂ!
-
Exclusivacum 5 zileJustiția Română: Spectacolul absurd continuă! Procuratura clasează, justificând incălcări flagrante! moștenitorii, nu morții, plătesc biletul!



