Actualitate
Intoarcerea lui Crin: PNL – sacrificat iar pentru pohta lui Iohannis

COMENTARIU DE BOGDAN TIBERIU IACOB (PRELUARE INPOLITICS.RO):
Nu mult după jumătatea lunii iulie, presa titra despre o întrevedere de taină Orban-Antonescu-Blaga, la care s-ar fi discutat despre participarea celor trei la alegerile europene. În aceeași zi, Crin Antonescu dezmințea categoric revenirea sa în politică, iar a doua zi, pe 19 iulie, Ludovic Orban decreta informația din presă drept ”fake news”. Azi, aflăm din chiar gura lui Crin că revine în politică și vrea pe lista de europene. Ce s-o fi întîmplat între timp cu feicniuzul? Răspunsul e simplu: a intervenit pohta lui Iohannis.
“Am depus astăzi documentele pentru candidatura la PE. Pe circuitul normal, stabilit de deciziile PNL pentru orice alt membru”, a declarat Antonescu, azi, pentru Agerpres.
Se împlinesc exact două luni de cînd, tot el, declara pentru știripesurse.ro: ”Zilele trecute am fost în București și m-am văzut cu domnul Orban, ca doi oameni pe care îi leagă o relație veche. Întâmplător, acolo m-am văzut și cu domnul Blaga, dar am discutat chestiuni de ordin general. Am discutat despre politică, despre ceea ce se mai întâmplă, n-am discutat nimic despre europarlamentare. Îmi mențin vechea poziție și anume aceea că nu voi reveni în politică”.
A doua zi, Ludovic Orban declara presei că informația privind revenirea lui Antonescu în politică ”Este fake news. Fără ca eu sau dl Antonescu să povestim ceva pe tema asta au apărut niște știri inventate”.
În acest moment, știm cu precizie că Ludovic Orban, Vasile Blaga (și-a depus tot azi dosarul de candidat) și Crin Antonescu țintesc, cîteștrei, listele europene. Primele trei locuri, ca să fie siguri.
Pentru PNL, o triplă veste proastă.
Pentru Cotroceni, o veste excelentă.
De ce sunt cele trei nume sus-pomenite nefaste pentru PNL?
În cazul lui Ludovic Orban, pentru că, așa cum am punctat și cu altă ocazia, e aiuritor să pleci la Bruxelles și Strasbourg, ca lider de partid, și să conduci de acolo treburile din formațiune și chiar din țară, dacă PNL preia guvernarea.
În cazul lui Vasile Blaga, pentru că, dincolo de problemele penale – încă mai are de depășit apelul în proces – este un personaj dintr-o generație apusă, retras aproape total în ultimii doi ani din politică, oficial cel puțin. Da, dar e, totodată, un personaj care a transmis de multă vreme apropiaților din partid că unica ambiție care i-a mai rămas e să prindă pînă la pensie un mandat de europarlamentar.
Cît despre Crin Antonescu, el a ieșit din schema politicii în mod voluntar încă din 2014, refuzînd să ajute partidul în alegerile de acum doi ani, în ciuda potențialului său. Ca să vină acum, după eșecul la europenele de acum patru ani, și să revendice hodoronc-tronc una dintre marile sinecuri ale politicii e jignitor pentru restul liberalilor care, de bine, de rău, au rămas pe baricade și au luptat. Practic, familia Antonescu transmite colegilor că e musai să-și asigure pe mai departe minim una bucată sursă comodă de venituri, în condițiile în care cei doi soți locuiesc aproape exclusiv în capitala Belgiei de ceva vreme.
O excelentă schimbare de generații la nivelul europarlamentarilor PNL, am spune, cu ghilimelele de rigoare.
La vremuri nou, tot cu cei vechi.
Întregul podium liberal de la europene, 1,2 și 3 e în politică din 1990.
Marele cîștigător e Klaus Iohannis și e foarte probabil ca el să se afle și în spatele aranjamentului.
Ne amintim că în ultimele două luni, șeful statului a comis de două ori gesturi care îi exced competențele, participînd la ședințe de partid și nu decorativ, ci cu implicare serioasă, e vorba de Consiliul Național al PNL și de Biroul Executiv de la Sibiu.
În ambele situații, Iohannis a făcut apel la reconcilierea taberelor din partid, în special pe axa PDL-PNL, la unitate, la renunțarea la atacuri pe adresa conducerii actuale.
Pentru Iohannis, e crucial, de acum, să aibă susținerea, anul viitor la prezidențiale, a unui partid solid și neafectat de scandaluri interne, ori PNL nu prea e în prezent nici una, nici alta.
Planurile președintelui sunt serios încurcate, pe deasupra, de ascensiunea lui Dacian Cioloș și de refuzul USR de a se înregimenta în spatele Cotrocenilor, ceea ce produce deranj pe dreapta spectrului politic.
Prezența pe afișul PNL, la europarlamentare, a figurilor surîzătoare ale lui Blaga, Antonescu și Orban va transmite electoratului că în PNL e concordie deplină între vechiul PD, vechiul și actualul PNL, reprezentate de cei sus menționați.
Și că toate eventualele grupări din spatele lor au un element comun: susținerea lui Klaus Iohannis pentru un nou mandat.
Să ne mai mire că azi, după anunțul intențiilor sale, Antonescu s-a grăbit să declare public că sprijinul pentru Iohannis e de la sine înțeles?
Pentru europene, deci, PNL nu e musai să transmită imaginea unui partid matur, inteligent, responsabil, gata să atace marea politică europeană, cu o doctrină bine definită și cu reprezentanți bine școliți, vorbitori de limbi străine și familiarizați cu administrația bruxeleză.
E suficient doar să dea un mesaj de unitate și de sprijin pentru candidatul la prezidențiale, punct.
Adică pohta lui Iohannis.
Pentru că europenele sunt în măsură să dea semnalul scindării votului alegătorilor liberali între PNL-Iohannis, de-o parte, și USR-MRÎ-Cioloș de alta, o scindare care se va reflecta dramatic la prezidențialele de peste cîteva luni.
În concluzie, ceea ce trebuia să fie, în mod firesc, o chestiune majoră de partid a fost tranșată ca o afacere de interes personal pentru Iohannis, Crin, Blaga și chiar Orban, cel pe care apelul la concordie al președintelui l-a salvat, probabil, de la revenirea la statutul de șomer.
De aici, nu e greu de estimat frămîntarea pe care o va provoca în PNL anunțul de azi al lui Antonescu, cel care consfințește oficial ceea ce pînă acum se discuta doar pe la colțuri, anume că lista pentru PE e deja făcută în partea de sus, celor trei adăugîndu-li-se Siegfried Mureșan, importat de la PMP și Ionel Dancă, omul lui Orban. Restul liberalilor se vor bate pentru 2-3 locuri eligibile.
Vor reacționa tăios liberalii în zilele următoare față de mascarada listelor pentru PE?
Nici vorbă.
S-au obișnuit de prea mult timp să se lase încălecați de hachițele liderilor, din afara ori din interiorul PNL, ca să mai aibă curajul reacției. (Bogdan Tiberiu IACOB)
Actualitate
Realimentarea flotei aeriene americane: KC-46 Pegasus, singura opțiune viabilă până la apariția NGAS

Forțele Aeriene ale SUA se confruntă cu o nevoie stringentă de a-și moderniza flota de avioane cisternă, iar KC-46 Pegasus de la Boeing pare a fi singura soluție disponibilă pe termen scurt, până la introducerea aeronavei de generație următoare, NGAS, la mijlocul anilor 2030. Cu toate acestea, problemele legate de lanțul de aprovizionare și drepturile de acces la date ar putea reprezenta obstacole pe termen lung, conform unui document recent al serviciului.
Decizia controversată de a achiziționa mai multe KC-46
Conform unei notificări de justificare și aprobare (J&A) publicată de Forțele Aeriene pe 2 octombrie, decizia de a comanda până la 75 de aeronave KC-46 suplimentare a fost motivată de nevoia de a înlocui flota îmbătrânită de KC-135 Stratotanker și de a acoperi intervalul de timp până la disponibilitatea NGAS. Această decizie a necesitat o justificare, deoarece serviciul contractează cu Boeing pentru mai multe avioane cisternă fără o competiție deschisă.
Schimbări de strategie și priorități
Documentul detaliază planurile inițiale ale Forțelor Aeriene de a recapitaliza flota de avioane cisternă prin intermediul programului KC-135 Tanker Recapitalization Program, pentru care au fost primite răspunsuri din partea mai multor companii, inclusiv un parteneriat între Lockheed Martin și Airbus, care concura cu Boeing. Forțele Aeriene au constatat că doar Airbus și Boeing (după retragerea Lockheed din parteneriat) ar putea „îndeplini parțial cerințele preliminare” ale programului, inclusiv cerința ca o soluție să fie gata de implementare până în anul fiscal 2031.
Cu toate acestea, la începutul anului 2025, Forțele Aeriene și-au schimbat direcția, deoarece „amenințările globale în evoluție și prioritățile concurente ale DoD” au transformat NGAS într-o „prioritate”. În acest proces, documentul menționează că Forțele Aeriene au constatat că atât Boeing, cât și Airbus ar avea nevoie de „dezvoltare semnificativă” pentru a îndeplini cerințele programului inițial de recapitalizare. Prin urmare, Forțele Aeriene au considerat că opțiunea de recapitalizare este prea costisitoare, deoarece era necesară și finanțarea dezvoltării platformei NGAS.
Astfel, serviciul a renunțat la cerințele pentru un nou efort de avioane cisternă și a optat, în schimb, pentru utilizarea celor deja existente pentru KC-46 până când NGAS va fi disponibil, conform documentului. Această decizie a deschis practic calea pentru Boeing, deoarece A330 MRTT propus de Airbus ar avea nevoie de „dezvoltare semnificativă pentru a îndeplini cerințele obligatorii”.
Timpul, factorul decisiv
Un factor cheie în decizia de a utiliza cerințele KC-46, conform documentului, a fost timpul. Forțele Aeriene înlocuiesc în prezent flota îmbătrânită de KC-135 Stratotanker cu KC-46, dar livrările Pegasus în baza unui contract existent sunt programate să se încheie în 2030 – cu aproximativ șase ani înainte ca NGAS să fie gata cel mai devreme. Pentru a continua înlocuirea KC-135 cu avioane cisternă mai noi, Forțele Aeriene au nevoie de un avion cisternă care să poată acoperi acest interval de șase ani, ceea ce, conform serviciului, doar KC-46 poate face.
Problemele persistă
Cu toate acestea, achiziționarea mai multor KC-46 va veni cu probleme. Boeing „va trebui să rezolve” problemele legate de diminuarea surselor de producție și lipsa de materiale (DMSMS), împreună cu uzura pieselor, care, conform documentului, afectează atât programul KC-46 actual, cât și extinderea acestuia. În plus, documentul ridică problema negocierii pentru mai multe drepturi asupra datelor tehnice și a software-ului, în special atunci când drepturile actuale sunt „inferioare nivelului necesar” pentru extinderea producției KC-46.
Airbus rămâne în joc
Într-o declarație pentru Breaking Defense, Airbus a afirmat: „Ne menținem soluția noastră dovedită de avioane cisternă și evoluția sa, MRTT+. Airbus rămâne angajat alături de USAF, pe măsură ce aceștia continuă să evalueze soluția lor de realimentare aeriană de generație următoare.”
NGAS: Înapoi în viitor
Soarta NGAS a fost incertă până de curând, deoarece oficialii din administrația Biden au declarat că platforma ar putea fi prea costisitoare, în timp ce bugetul FY26 al Forțelor Aeriene a alocat resurse limitate pentru eforturile de cercetare și dezvoltare.
După cum reiese clar din document, Forțele Aeriene tratează acum NGAS ca pe o nevoie critică, deși se menționează că „calea finală către NGAS nu a fost încă definită, având în vedere prioritățile concurente ale apărării”. Programul a finalizat o analiză a alternativelor, se arată în document, deși sunt în curs de desfășurare activități suplimentare de colectare a informațiilor pentru a rafina cerințele.
Conform generalului John Lamontagne, șeful Comandamentului de Mobilitate Aeriană al Forțelor Aeriene, serviciul a examinat o gamă largă de platforme potențiale – de la avioane de afaceri la aeronave cu corp fuzelat și avioane cisternă stealth, cu „semnătură gestionată” – pentru misiunea NGAS. Se așteaptă ca platforma să opereze în medii periculoase, cum ar fi Indo-Pacificul, unde pistele de aterizare sunt puține, iar sistemele de apărare aeriană sunt formidabile.
Industria se pregătește pentru NGAS
Industria se pregătește să ofere Forțelor Aeriene candidați pentru realimentarea de generație următoare. Conform lui Roderick McLean, vicepreședinte și director general al misiunilor de mobilitate aeriană și maritime la Lockheed, compania se așteaptă ca un avion nou, capabil să supraviețuiască, să fie necesar pentru misiune.
Actualitate
Armata SUA recunoaște și remediază problemele de securitate cibernetică la Platforma NGC2

Armata SUA a anunțat că a atenuat o serie de riscuri de securitate cibernetică descoperite într-o versiune incipientă a platformei sale Next Generation Command and Control (NGC2), potrivit unui memo intern obținut de Breaking Defense.
Alarma trasă de ofițerul sef pentru tehnologie
Documentul, datat 5 septembrie și semnat de Gabriele Chiulli, ofițerul șef pentru tehnologie din cadrul Biroului Șefului pentru Informații al Armatei, avertiza că platforma NGC2 „în starea sa actuală, prezintă deficiențe critice în ceea ce privește controalele fundamentale de securitate, procesele și guvernanța.”
Chiulli a scris că armatei „îi lipsește vizibilitatea și controalele necesare pentru a asigura securitatea și integritatea platformei”. El a adăugat că „se pare că există o grabă de a introduce capabilități în sistem fără o supraveghere reală sau un proces adecvat, ceea ce crește riscul pe măsură ce acest sistem îl amplifică și mai mult.”
Reacție rapidă și măsuri corective
Cu toate acestea, oficialii armatei au declarat pentru Breaking Defense că, în cele trei săptămâni de la redactarea și distribuirea documentului, problemele au fost rezolvate. „Problemele au fost atenuate imediat”, a declarat Leonel Garciga, șeful pentru informații al armatei, într-un comunicat. El a adăugat că „procesele simplificate de securitate cibernetică au fost capabile să identifice rapid și să asiste biroul programului și furnizorul în trierea vulnerabilităților de securitate cibernetică și în implementarea măsurilor de atenuare.”
Integrarea securității cibernetice de la inceput
Generalul-locotenent Jeth Rey, șeful adjunct de stat major la G-6, departamentul armatei responsabil cu securitatea cibernetică și rețelele, a susținut că identificarea timpurie a acestor deficiențe face parte din procesul intenționat al serviciului și că au fost luate măsuri pentru a le corecta.
„Trebuie să includem securitatea cibernetică de la început în proces și cred că asta am făcut”, a spus Rey într-un interviu recent. „Aceasta este o nouă capacitate și am găsit un risc și l-am atenuat imediat. Cred că este o veste bună pentru noi în viitor. Dacă vom continua să privim lucrurile în acest mod și procesele noastre funcționează, sunt mulțumit.”
NGC2: Prioritatea numărul unu pentru modernizare
NGC2 este prioritatea numărul unu a serviciului în materie de modernizare și este conceput pentru a oferi comandanților și unităților o nouă abordare a gestionării informațiilor, a datelor și a comandamentului și controlului cu arhitecturi agile și bazate pe software.
În iulie, armata a acordat aproape 100 de milioane de dolari companiei Anduril și unei echipe de furnizori pentru a dezvolta un prototip al sistemului, care va fi extins la nivelul întregii divizii la Project Convergence Capstone 6 în această vară, cu Divizia 4 Infanterie. Un prototip a fost testat la evenimentul de anul trecut la nivel de batalion. Mai recent, Lockheed Martin și echipa sa au obținut, de asemenea, un contract pentru a dezvolta un strat de date integrat cu Divizia 25 Infanterie.
Ivy Sting: Testare incrementală și adăugare de capabilități
Pe măsură ce armata urmărește să extindă prototipul Anduril la nivelul întregii divizii, Divizia 4 Infanterie a început o serie de evenimente de tip sprint între acum și Project Convergence pentru a adăuga incremental capabilități. Aceste evenimente sunt numite seria Ivy Sting.
Deficiențe identificate în Memo-ul Chiulli
Memo-ul Chiulli, care a fost redactat cu 10 zile înainte de primul eveniment, enumera o serie de preocupări, al căror „efect cumulativ” era că NGC2 părea mai degrabă o „cutie neagră” în care serviciul nu putea controla ce utilizatori fac sau văd pe rețea.
„Lipsa de guvernanță înseamnă că nu există o persoană sau o entitate responsabilă pentru acceptarea acestui risc în numele armatei”, se arată în document. „Având în vedere postura actuală de securitate a platformei și a aplicațiilor terțe găzduite, probabilitatea ca un adversar să obțină acces persistent nedetectabil la platformă necesită ca sistemul să fie tratat ca fiind cu risc foarte ridicat.”
Problemele enumerate includ lipsa controlului accesului și a responsabilității, codul sursă neverificat și vulnerabil pentru aplicațiile terțe, lacune critice în guvernanță și igiena de bază a securității și lipsa guvernanței datelor.
Prima deficiență evidențiată a menționat că sistemul nu avea control al accesului bazat pe roluri, ceea ce înseamnă că, odată ce unui utilizator i se acordă acces, acesta ar avea acces nerestricționat la toate aplicațiile și la toate datele – o anatema pentru principiile mai largi de încredere zero ale Pentagonului. Memo-ul a descris acest lucru ca fiind o defecțiune critică de securitate care ar putea duce la un potențial acces și utilizare abuzivă a informațiilor clasificate.
În ceea ce privește aplicațiile terțe, memo-ul notează că Serviciul Federal de Cloud Palantir care găzduiește aplicațiile într-o metodologie de găzduire a containerelor nu a fost evaluat de armată sau de o politică a CIO a armatei care să susțină funcția de conductă deținută/operată de contractant. Niciuna dintre aplicații nu a fost supusă scanării de rutină a securității aplicațiilor web.
Memo-ul a susținut că sistemul funcționează cu vulnerabilități cunoscute, neatinuate, similar cu desfășurarea unui sistem de arme cu defecte cunoscute. Fără un proprietar clar al misiunii care să își asume responsabilitatea pentru securitatea operațională a sistemului, memo-ul a avertizat că securitatea va fi compromisă.
Măsuri concrete și rezultate pozitive
Oficialii armatei nu au precizat exact cum sau când a fost abordată fiecare presupusă deficiență, dar, la Ivy Sting pe 15 septembrie, NGC2 a funcționat bine, potrivit lui Garciga. El a menționat că procesele simplificate de securitate cibernetică au permis ca Ivy Sting 1 să „avanseze fără întârziere.”
Maiorul Sean Minton, un purtător de cuvânt al armatei, a declarat că „armata este într-o transformare unică în generație pentru a oferi soldaților noștri capabilitățile de care au nevoie rapid.”
„După cum s-a demonstrat în acest caz, postura noastră proactivă de securitate cibernetică este concepută pentru a identifica riscurile și a le atenua, minimizând în același timp efectele asupra forței”, a spus el.
Actualitate
Cursa pentru motoare mai mici: Companiile se luptă pentru contracte pe piața UAV-urilor attritabile, în ciuda incertitudinilor privind CCA
-
Exclusivacum 4 zile
PANICĂ LA MITITELU! Corupții din Poliția Penitenciară, în corzi! Vine DNA-ul?!
-
Exclusivacum 4 zile
Penitenciarul Ploiești: De la gunoaie de lux la instagramul promisiunilor pierdute – Un director cu „APT Limitat” la decență!
-
Exclusivacum 17 ore
Dezamăgire în Poliție: Tineri polițiști vor să renunțe din cauza presiunii, lipsei de sprijin și salarizării precare
-
Exclusivacum 3 zile
Justiția imobiliară română: O nouă modă – Morții dau case, judecătorii pupă cruci, poliția acoperă hoții!
-
Exclusivacum 3 zile
Marioara „ciuruitoarea”, Nichita „smecherul” și justiția „somnoroasă”: Ploieștiul, capitala fraudelor imobiliare?
-
Exclusivacum 5 zile
Panică în MAI: Guvernul vrea creșterea vârstei de pensionare, sindicatul Diamantul avertizează asupra riscurilor și inechităților
-
Exclusivacum 2 zile
Prahova sub asediu: Cum mafia imobiliară ne vinde sicrie cu vedere. „White Tower”, „City Gate”, „Mărășești”: Triunghiul Bermudelor imobiliare
-
Exclusivacum 4 zile
Coca-Cola: Sifonul penalității de la Ploiești – Cum Nan și gașca au transformat „băutura fericirii” într-un cocktail Molotov de otrăvuri și minciuni!