Actualitate
EXPLOZIV/Pentru ce ambasadoarea franceză a incalcat uzanțele și a transmis ministrului Le Drian că e musai să o primească pe Kovesi?

COMENTARIU DE BOGDAN TIBERIU IACOB (PRELUARE INPOLITICS)
Unul dintre cele mai fierbinți evenimente ale ultimei săptămîni, totodată cel mai enigmatic, e întrevederea insuficient explicată dintre șefa DNA și ministrul francez de Externe, Jean-Yves Le Drian, aflat într-o vizită oficială în țara noastră, parte a unui turneu european. O întrevedere neprogramată și care a încălcat toate normele diplomatice imaginabile. Miza trebuie să fi fost uriașă. Aparent cei doi nu au nimic în comun: realitatea e alta, însă, după cum vom arăta în rîndurile care urmează.
După ce informația despre misterioasa întîlnire a apărut în presă pe surse, a venit, cu chiu, cu vai, și confirmarea oficială. Un rol s-ar putea să-l fi jucat chiar premierul Viorica Dăncilă, despre care se aude că l-ar fi întrebat direct pe Le Drian dacă s-a văzut cu Laura Kovesi, iar acesta a confirmat.
Fără apariția în presă a știrii, nu e exclus ca întîlnirea să fi rămas secretă.
Există, de asemenea, informații demne de încredere că întrevederea nu era programată și că ea a avut loc la cererea expresă a lui Kovesi, grație unui lobby făcut de ambasadoarea franceză la București.
O altă informație, că demnitarul francez ar fi primit un exemplar tradus al protocolului dintre SRI și Ministerul Public a fost dezmințită oficial de către DNA.
Rămîne întrebarea: ce anume a dorit Kovesi să-i transmită lui Le Drian atît de important încît să se încalce toate uzanțele diplomatice?
Ipoteza deja lansată, că șefa DNA a implorat sprijinul francezilor în scandalul în care capul său e aproape să cadă e cît se poate de viabilă.
Singurul lucru neclar e de ce a apelat pentru asta la ministrul francez de Externe, de care, aparent, nu o leagă nimic.
De ce nu a transmis rugămintea de a fi ajutată prin ambasadoarea franceză la București?
Răspunsul ar putea avea două componente, în opinia noastră.
Prima, că nu am avut de a face cu o rugăminte.
A doua, că e falsă ideea că Laura Kovesi nu are nimic în comun cu Le Drian.
Kovesi are foarte mult în comun cu el, de fapt.
Amîndoi au avut un rol uriaș în sprijinirea în momente grele a unui gigant francez, Airbus.
Să o luăm metodic.
Pînă anul trecut, actualul externist francez a fost, ani de zile, ministrul apărării.
În această calitate – poate și altele – el a dus o campanie susținută de sprijinire a Airbus, care a trecut în ultimii cîțiva ani prin anumite momente dificile.
Una dintre probleme a fost de ordin economic, mai ales în 2016, cînd una dintre marile componente ale consorțiului, divizia de elicoptere, a fost aproape în colaps.
A doua mare problemă s-a numit EADS, Airbus fiind, alături de Daimler, propietar al companiei pomenite.
EADS a intrat în scandaluri uriașe de corupție, în ultimul deceniu, din cauza practicilor de șpăguire a unor oficiali în schimbul contractelor, și nu doar în România.
Putregaiul s-a extins atît de mult încît nemții de la Daimler și-au vîndut în 2013 participația, iar francezii au decis să schimbe numele EADS, în 2014, considerat prea compromis pentru a fi reabilitat. Șeful EADS, Tom Enders, a fost adus la cîrma companiei-mamă, Airbus, iar următorul pas a fost decizia de a se debarasa de acțiunile deținute la EADS, la fel ca cei de la Daimler. Pentru că EADS devenise o emblemă a corupției, motiv pentru care în 2014 îi fusese schimbat și numele, în Airbus DS.
Acum doi ani, presa relata că, deși Angela Merkel ar fi dorit ca EADS să fie vîndută germanilor de la Rheinmetall Grupul Düsseldorf, Tom Enders a negociat cu fondurile de investiţii americane Kohlberg Kravis Roberts-KKR şi CARLYLE. Anul trecut, în februarie, tranzacția s-a efectuat, finalmente, KKR plătind 1,1 miliarde euro pentru o parte consistentă a EADS.
În paralel cu aceste negocieri pentru vînzarea EADS, cei de la Airbus au negociat din greu și cu ministrul Le Drian.
Cu succes, am spune, pentru că acesta le-a pus în mînă în repetate rînduri contracte babane cu armata franceză. Anul trecut, presa din Hexagon scria chiar că Le Drian le-a făcut un cadou de adio – înainte a părăsi ministerul, devenind ulterior ministru de externe – celor de la Airbus, respectiv un contract de 190 de elicoptere. În martie, Le Drian a vizitat personal sediul Airbus Group, în Marignane, Bouches-du-Rhone, unde a fost întîmpinat ”ca un prieten”, conform mass-media, de președintele diviziei, Guillaume Faury. În 2012, același Le Drian își exprima public regretele pentru eșecul fuziunii EADS-BAE Systems, semn că omul chiar punea suflet în afacerile Airbus. Să mai amintim că în octombrie 2016 Le Drian își anulase o vizită oficială în Polonia de nervi că că aceasta renunțase la o comandă masivă pentru Airbus?
El vizitase, în schimb, în 2015, sediul EADS din Toulouse, nu mult după rebrănduirea firmei, probabil pentru a da un semnal de încredere în viitorul acesteia.
Și acum, marea întrebare: oare ce impact ar fi avut detonarea internațională, de către DNA, a dosarului de corupție EADS, în ultimii 3-4 ani, cînd, așa cum am arătat mai sus, francezii au făcut eforturi să mențină prestigiul firmei pentru a o putea vinde cît mai avantajos și, totodată, pentru a nu crea probleme firmei-mamă, Airbus? Anul trecut, reamintim, Austria a declanșat o anchetă de corupție în legătură cu Airbus, acuzată că a umflat un contract de avioane Eurofighter, între suspecți fiind și fostul șef al EADS, Tom Enders. În plus, austriecii cer returnarea a aproape 200 de milioane de euro.
Fără îndoială, efectul ar fi fost devastator. Sufocată de mai multe anchete de corupție și cu probleme economice majore, Airbus ar fi putut rata vînzarea EADS și alte obiective.
Din fericire, cineva din România a avut grijă ca firma ”prietenă” a lui Le Drian să nu aibă nicio problemă de corupție la noi. Mai ales că orice problemă a Airbus s-ar fi spart în capul lui Le Drian, marele lor furnizor de contracte din bani publici.
Vînzarea EADS a mers șnur.
Acum, însă, acel ”cineva” are propriile probleme majore.
Cum să nu ceri sprijinul celui căruia i-ai dat o mînă de ajutor în momente grele?
Pentru ca ambasadoarea franceză să încalce uzanțele și să îi transmită ministrului Le Drian că e musai să o primească pe Kovesi, trebuie ca ea să fi știut că subiectul implică chestiuni extrem de grele.
Atît de grele încît nu e clar dacă Laura Kovesi o fi venit la întîlnire cu rugăminți sau, dimpotrivă, cu amenințări. (Irinel I.).
Actualitate
Startup-ul Shield AI dezvăluie X-BAT, un nou concept de dronă de luptă cu inteligență artificială
Actualitate
Armata SUA intensifică producția de piese 3D, depășind restricțiile de proprietate intelectuală

Lipsa drepturilor de proprietate intelectuală asupra multor componente ale echipamentelor militare împiedică armata să le reproducă rapid și eficient prin imprimare 3D. Astfel, armata intenționează să producă singură mai multe piese.
Armata SUA întâmpină dificultăți în reproducerea și imprimarea 3D a pieselor necesare pentru arme și platforme, deoarece nu deține proprietatea intelectuală a acestora. Din acest motiv, armata ar putea începe să fabrice mai multe piese prin imprimare 3D, fără a utiliza proprietatea intelectuală a furnizorilor, a declarat șeful interimar al Comandamentului de Materiale al Armatei, pentru Breaking Defense.
Lipsa proprietății intelectuale, o problemă costisitoare și timidă
Generalul-locotenent Christopher Mohan, comandantul adjunct și comandantul interimar al AMC, a declarat că industria nu ar trebui să fie surprinsă dacă armata va începe să producă mai multe piese prin imprimare 3D, fără a utiliza proprietatea intelectuală a furnizorilor. Scopul este de a repune în funcțiune tancurile, elicopterele și alte platforme mai rapid. El a recunoscut că acest lucru face industria „îngrijorată și obosită”, dar a adăugat că a fost transparent cu furnizorii cu privire la dificultățile armatei.
„Nu mai putem aștepta”
„Am fost foarte deschiși cu ei și i-am spus ieri unuia dintre partenerii noștri din industrie, nu fiți surprinși dacă veți vedea că facem lucruri pentru că nu putem aștepta. Nu putem aștepta”, a declarat Mohan într-un interviu acordat la conferința anuală AUSA de săptămâna trecută.
„Recunosc că proprietatea lor intelectuală este proprietatea lor intelectuală”, a spus Mohan despre furnizori. „Ne este rușine că nu am cumpărat-o de la început, ceea ce este o prostie, o misiune prostească.”
Exemplu concret: O valvă de anvelopă
Ca exemplu, Mohan a spus că, în urmă cu câteva luni, unul dintre vehiculele armatei nu funcționa din cauza unei probleme provenite de la o mică valvă din anvelopă, așa că a cerut furnizorului principal datele tehnice pentru a face inginerie inversă asupra valvei. Cu toate acestea, furnizorul nu deținea datele tehnice, deoarece aparțineau celui care a fabricat valva cu aproximativ două sau trei niveluri sub principal, așa că a durat și mai mult pentru a repara piesa.
„Nu putem trăi așa, nu-i așa? Așa că, din nou, am spus să nu fiți surprinși dacă începem să facem lucruri”, a spus Mohan, adăugând: „trebuie să existe un fel de model care să spună: ‘Hei, putem cumpăra drepturile doar pentru piesa pe care trebuie să o imprimăm. Nu trebuie să cumpărăm întregul sistem de vehicule sau orice altceva.”
Progrese în imprimarea 3D la scară largă
Deși lipsa deținere a proprietății intelectuale a furnizorilor rămâne o problemă pentru armată, Mohan a spus că armata a făcut progrese în utilizarea fabricației aditive la scară largă. Ca parte a unuia dintre „sprinturile” de imprimare 3D ale armatei, serviciul este pe cale să creeze 60 de piese în 60 de zile, deși Mohan nu a precizat pentru ce vor fi piesele. De obicei, ar dura săptămâni pentru a face o singură piesă.
În plus, serviciul a creat un depozit digital care are piese „simpliste” care sunt ușor de imprimat pentru soldații de pe câmpul de luptă, cum ar fi grile de ventilator, mânere de uși și multe altele.
„Este un magazin containerizat. [Soldații] au putut să treacă prin rețelele tactice până la capăt, să se conecteze la depozitul digital, să descarce piesa și să o imprime pe teren, așa că știm că funcționează”, a spus Mohan. „Nu este atât de ușor pe cât ne-am dorit, dar știm că avem capacitatea de a face asta.”
Economii substanțiale și piese mai rezistente
Secretarul armatei, Dan Driscoll, a făcut ecou sentimentelor lui Mohan, arătând unei mulțimi de la AUSA o aripioară pentru rezervorul de combustibil extern al unui Black Hawk pe care serviciul a creat-o fără proprietatea intelectuală a companiei.
„Acest lucru poate suna banal, dar simpla posibilitate de a ne face sau repara propriile piese poate economisi milioane de dolari și poate salva vieți”, a spus Driscoll în timpul discursului său de deschidere la AUSA săptămâna trecută.
„Sunt construite ieftin, așa că se strică des. Furnizorul percepe peste 14.000 de dolari pentru o înlocuire. Echipa noastră o poate face mai bine. Au scanat-o 3D, au făcut inginerie inversă, au imprimat prototipuri și au efectuat validarea structurală în doar 43 de zile”, a adăugat el, ținând piesa în mână.
El a spus că armata a reușit să fabrice piesa cu puțin peste 3.000 de dolari, adăugând că piesa fabricată de armată era „cu 300% mai puternică și cu 78% mai ieftină”.
Autorizarea soldaților de a repara pe câmpul de luptă
În plus, în septembrie, Driscoll a dat soldaților autoritatea de a repara ceea ce trebuie reparat pe câmpul de luptă, în cadrul anumitor linii directoare create de armată.
De exemplu, dacă există un risc mic de a repara ceva, soldații nu trebuie să treacă printr-un proces birocratic mai înalt pentru a obține aprobarea, dar dacă există un risc „mediu” sau „mare”, soldații vor trebui să treacă printr-un proces de aprobare lung. Acest nou sistem este benefic, a spus Mohan, deoarece anterior exista o abordare „unică pentru toți” pentru a obține aprobarea de a repara ceva pe teren, astfel încât soldații nu puteau repara nimic, chiar dacă era „risc scăzut”.
„Sunt în armată de mult timp. Nu am văzut niciodată pe nimeni să aibă probleme pentru că a reparat ceva, nu-i așa? a spus Mohan. „Trebuie să schimbăm modul în care gândim.”
Actualitate
Baza Aeriană din SUA devine poligon de antrenament pentru Qatar: Un semnal geopolitic puternic
-
Exclusivacum 3 zile
Burcu acuză: „SNPP transformă angajații în carne de tun pentru răzbunări personale! – Nu apără, ci exploatează!”
-
Ancheteacum 3 zile
ANP liniștește spiritele: Salariile polițiștilor de penitenciare nu sunt în pericol, restructurările nu implică disponibilizări
-
Administratieacum o zi
Băicoi: Primăria asigură verificări gratuite ale instalațiilor de gaz, prioritizând siguranța locuitorilor
-
Administratieacum 3 zile
Penitenciarul de Femei Ploiești – Târgșorul Nou: O abordare proactivă pentru reintegrarea socială, cu beneficii concrete pentru angajatorii din Prahova
-
Exclusivacum 3 zile
Protest divizat în penitenciare: Acuzații de deturnare și manipulare în SNPP – Reacția polițiștilor de penitenciare
-
Exclusivacum 2 zile
Jilavawood: Minciuni, padocuri și proteste de carton – Clanul Teoroc joacă teatru ieftin pe scena Justiției!
-
Exclusivacum 17 ore
Penitenciarul Ploiești si eternul Valentin Matei: Comisar-Șef, influencer de ocazie și păzitorul mistic al mormanului de gunoi
-
Exclusivacum 4 ore
Circul Teoroc își joacă ultima reprezentație: Lacrimi sindicale pentru „Finu” și un grad de chestor confiscat de la obraz!