Actualitate
Putregaiul din PNL
Rând pe rând, tot ceea ce am observat că se întâmplă rău în PNL se confirmă. Iar cea mai recentă confirmare ne vine de la deputatul Daniel Zamfir. Un politician care și-a câștigat pe merit respectul nu numai al electoratului PNL, ci al unor pături largi ale populaței. Un politician de dedicat nu doar liberalismului, ci și binelui comun. Relatările sale nu fac decât să confirme deriva extrem de periculoasă a acestui partid.
Greșeala fundamentală a Partidului Național Liberal este că de mult timp nu mai acționează ca un partid politic, ci ca un fel de oaste de strânsură, care s-a mobilizat făcând sacrificii imense pentru ca domnul Klaus Iohannis să ajungă președintele României, după care a rămas agățat în siajul acestuia, evoluând fără niciun fel de țintă precisă. Să ne imaginăm un om aflat într-o barcă și plecat într-o lungă călătorie. Să ne imaginăm cum acea persoană, estimând în mod greșit că se apropie de destinație, pentru a mări viteza, începe să arunce tot ce i se pare de prisos și care, crede el, încetinește viteza ambarcațiunii. Până când elimină și vâslele. Și rămâne blocat în mijlocul mării. Descoperind prea târziu că a fost victima unei iluzii optice. Țărmul este încă invizibil. Exact în aceasta postură se află PNL.
Pentru a asigura victoria lui Klaus Iohannis în alegerile prezidențiale, PNL s-a conformat orbește dorințelor acestuia, neînțelegând că domnul Klaus Iohannis nu este în esența lui nici liberal și nici un om politic de anvergură. Nu există tradiții liberale nici în ceea ce-l privește pe el sau familia sa ori mediul din care provine. Nu există nici cea mai mică înțelegere și nicio urmă de cultură liberală în alcătuirea sa politică. De aceea, în momentul în care, la propunerea lui Crin Antonescu și a altor lideri PNL, Klaus Iohannis a fost adoptat de partid, acestuia trebuiau să i se pună în față niște condiții clare și câteva cărți despre liberalism, pe care urma să le conspecteze și să le înțeleagă. Nu s-a întâmplat acest lucru. PNL l-a luat în brațe pe Klaus Iohannis în mod necondiționat și a sfârșit prin a fi strivit în brațele acestuia. Între PNL și Klaus Iohannis ar fi trebuit să fie încheiat o înțelegere clară, din care să reiasă ce trebuie să fac liberalii pentru Klaus Iohannis și ce trebuie să facă domnul Klaus Iohannis pentru liberali. Un contract politic de bun simț, care a lipsit cu desăvârșire.
S-a jucat la noroc. La barbut. Dacă domnul Klaus Iohannis ar fi fost vreo lumină, vreun om adus de nicăieri dar extrem de inspirat, vreun personaj providențial, în stare nu numai să primească, ci și să dea, atunci norocul ar fi fost de partea PNL. Iohannis nu s-ar fi comportat ca un carierist în politică, ca un simplu beneficiar, ar fi știut să dea înapoi cu vârf și îndesat ceea ce a primit, de la societate în general și de la PNL în special, și-ar fi însușit și asumat liberalismul și ar fi ajutat Partidul Național Liberal să își identifice în mod liber, inteligent și îndrăzneț țintele politice, să-și asume aceste obiective și să devină, dacă nu imediat, măcar în perspectivă, prima vioară a politicii românești. Nu s-a întâmplat așa. Sub influența nefastă a lui Klaus Iohannis, PNL a reununțat la setul său tradițional de valori, aruncându-le pur și simplu peste bord cu frenezia călătorului sedus de Fata Morgana. Acest comportament de tip suicidar continuă și azi, el manifestându-se într-o dimensiune nouă și șocantă pentru societatea românească.
Am fost sincer convins că, dacă în fruntea PNL vine unul dintre cei mai experimentați politicieni liberali, Ludovic Orban, situația se poate schimba în bine. Puteam să jur și dacă l-aș fi votat, l-aș fi votat cu două mâini, că Ludovic Orban va readuce după o lungă perioadă de rătăcire spiritul și valorile liberale în PNL, că el va face în așa fel încât acestea să fie însușite și asimiliate de către foștii PDL-iști și că va stabili raporturi de colaborare, iar nu de subordonare cu Klaus Iohannis. Și ce-a făcut din toate acestea prietenul meu Ludovic Orban?
A făcut o cozerie. A creat un grup care conduce partidul nici în baza unei filozofii liberale, nici a unor strategii precise, fie ele pragmatice sau chiar cinice, vizând puterea cu orice preț, și nici măcar nu a vizat un parteneriat cinstit și echitabil cu un Klaus Iohannis, așa cum este el. Nimic din toate astea nu am văzut. Am văzut însă cum Ludovic Orban se umflă în pene ca un simplu baron politic, înălțat în vârful picioarelor pentru a încerca să apuce slănina. Și căruia slănina îi alunecă pur și simplu printre mâini. L-am văzut în final, în mod suprinzător, ca pe un diletant în politică. Și îl văd cum se transformă din diletant în baron politic și cum se duce cu capul în sticlă, trăgând întregul partid după el.
Să ne înțelegem bine. Fuziunea cu PDL nu ar fi fost o afacere proastă. Pentru niciunul dintre cele două partide. Cu singura condiție de fi rapidă și de a fi de la început un set de obiective și de valori asumate. Nici opțiunea pentru Klaus Iohannis ca președinte al PNL nu a fost o aiureală. Mai ales în condițiile în care Crin Antonescu, împins sau nu la spate de către DNA sau de către adversarii săi politici, abandonase practic lupta. Și nici decizia susținerii lui Klaus Iohannis pentru funcția prezidențială nu a fost o greșeală a PNL. O greșeală și mai mare ar fi fost dacă președinția era câștigată de Victor Ponta. Dar atunci, unde sunt greșelile?
Greșelile își au chintesența în faptul că nu s-a jucat cinstit, cu cărțile pe masă. Că nu a avut loc o negociere clară cu PDL. Că nu a avut loc o negociere clară și în forță cu Klaus Iohannis. Că totul a fost învăluit în ceață. Pentru că numai astfel statul paralel accepta să împingă spre victorie carul lui Iohannis. Și să rupă roțile carului condus de Victor Ponta, care și el era tot o rezervă a sistemului.
Ceea ce nu s-a negociat la timp putea fi însă negociat ulterior. Desigur, cu asumarea unor pierderi. Numai că nici până azi nu a avut loc o negociere. În schimbul abandonării întregului său set de valori de natură liberală și națională, PNL ce a obținut? Ce altceva decât pierderea rușinoasă a alegerilor locale și parlamentare? Și ce ar putea obține în viitor, altceva decât eșecuri și mai rușinoase? Un PNL slab, debusolat, cu o conducere închisă, rigidă, tâmpă, ignorând propriul set de valori liberale și naționale, nu poate obține niciun fel de succes la viitoarele alegeri, indiferent câte prostii ar mai face PSD plus ALDE la guvernare. Și un asemenea partid nu-i poate fi de niciun fel de folos lui Klaus Iohannis, dacă acesta va mai încerca să obțină un mandat prezidențial. Un Klaus Iohannis cu care nu s-a ajuns a niciun fel de înțelegere concretă, la capătul căreia fiecare dintre părți să iasă în câștig, un Klaus Iohannis la rândul său debusolat, pentră că acționează ca un lup singuratic înconjurat de o camarilă non-liberală, nu-i poate fi de niciun ajutor PNL-ului, nici în ipoteza în care Klaus Iohannis va mai fi ținut în brațe de statul parael și de aliații noștri euroatlantici, și nici în ipoteza în care el va fi abandonat în beneficiul vreunei alte cozi de topor.
Prin urmare, am avut până acum de-a face cu un târg politic foarte prost. Și știm că, dacă lucrurile continuă așa, PNL devine istorie. Iar Ludovic Orban poate fi ultimul președinte al unui PNL partid parlamentar. Fără a extinde acest raționament, să punem punct și să ne luăm timp, dar nu prea mult, pentru a analiza împreună, din perspectiva de mai sus, cazul Daniel Zamfir. Un om politic întors către adevăratul set de valori liberale. Și afirmat ca atare în Parlamentul României, în calitate de șef al Comisiei economice din Camera Deputaților. Dedicat clasei de mijloc, societăților comerciale autohtone și capitalului românesc. Un negociator politic, care s-a dovedit a fi abil. Și pus, iată, la stâlpul infamiei de către Ludovic Orban. Este suficient acest caz Daniel Zamfir pentru a face o radiografie exactă a fundăturii către care se îndreaptă PNL. Și pentru a vedea cum iese la lumină întreg putregaiul din acest partid. Dar niciodată nu este totuși prea târzu. Dacă ne luminează Dumnezeu mintea.
Sorin Rosca Stanescu
Actualitate
NGA alocă 708 milioane de dolari Startup-ului Enabled Intelligence: Viziunea artificială, cheia noii generații de informații geospațiale!
Agenția Națională de Informații Geospațiale (NGA) a acordat startup-ului Enabled Intelligence un contract masiv, evaluat la până la 708 milioane de dolari pe o perioadă de maxim șapte ani. Parteneriatul strategic vizează antrenarea sistemelor de viziune computerizată bazate pe inteligență artificială, un pilon esențial pentru viitorul informațiilor geospațiale americane.
Programul Sequoia: Etichetarea datelor pentru ochiul AI din spațiu
Sub umbrela programului Sequoia, Enabled Intelligence va furniza servicii de etichetare a datelor. Această sarcină fundamentală permite sistemelor de inteligență artificială (AI) și învățare automată (ML) să discrimineze cu precizie între diverse obiecte în imagini. Concret, efortul implică învățarea sistemelor să proceseze imagini satelitare complexe și să identifice ținte de interes specifice, o capacitate crucială pentru monitorizarea globală.
O investiție record: Cel mai mare proiect de etichetare AI al Guvernului SUA
Efortul de etichetare a datelor reprezintă o capacitate fundamentală, în special pentru vastul program Maven al NGA. Oficialii NGA confirmă că acest contract reprezintă cel mai mare proiect de etichetare a datelor AI al guvernului american până în prezent. NGA a preluat gestionarea programului Maven de la Departamentul Apărării în 2022, integrând astfel această componentă vitală în strategia sa.
Contribuția NGA și parteneriatele strategice
„Contractul SEQUOIA va sprijini activitățile de etichetare a datelor pentru capabilitățile de AI și învățare automată (AI/ML) în domeniul informațiilor geospațiale (GEOINT) în cadrul mai multor programe și direcții din cadrul NGA și al membrilor comunității mai largi a Departamentului de Război (DoW) și a Comunității de Informații,” se arată într-un comunicat de presă emis luni de Enabled Intelligence. NGA, responsabilă cu colectarea și analiza imaginilor satelitare și aeriene, diseminează produse GEOINT, precum hărți 3D, către utilizatori din întregul guvern american, inclusiv lideri ai DoD și comandanți militari.
Un Startup specializat, in miezul securității naționale
Fondată în 2020 și finanțată prin capital de risc, Enabled Intelligence, cu sediul în Virginia, este specializată în etichetarea datelor AI pentru sistemele clasificate. Pentru programul Sequoia, firma a încheiat parteneriate strategice cu giganți precum BAE Systems, Vantor (fostul Maxar Intelligence), Whiteboard Federal și alți jucători importanți din industrie, consolidându-și astfel rolul esențial în modernizarea infrastructurii de informații a Statelor Unite.
Actualitate
Alertă de la supraveghetori: Programul naval de miliarde al Gărzii de Coastă, riscă blocaje și costuri exorbitante
Un organism de supraveghere guvernamental trage un semnal de alarmă serios cu privire la programul de construcție navală al Gărzii de Coastă, destinat să livreze o nouă clasă de nave esențiale pentru misiuni de aplicare a legii și de căutare-salvare. Biroul de Responsabilitate Guvernamentală (GAO) avertizează că decizia Gărzii de Coastă de a începe construcția înainte de a avea un design stabil al navelor Offshore Patrol Cutter (OPC) amenință cu „reparări costisitoare” și „întârzieri de program”.
Programul în cauză vizează înlocuirea vaselor învechite cu o nouă clasă de nave OPC, vitale pentru operațiunile de patrulare și siguranță maritimă. Pentru realizarea acestora, Garda de Coastă a contractat două companii: Eastern Shipbuilding Group din Florida pentru faza 1 și Austal USA din Alabama pentru faza 2.
Faza 2: Început sub amenințarea instabilității designului
Conform raportului GAO publicat marți, constructorul din faza 2, Austal USA, și Garda de Coastă au adoptat unele „bune practici” în timpul dezvoltării designului pentru faza a doua, inclusiv revizuiri colaborative care au facilitat decizii rapide. Însă, avertismentul principal al GAO este că „construcția OPC 5 a început în august 2024 fără un design stabil”. Continuarea construcției altor nave OPC din faza a doua înainte de stabilizarea designului, așa cum intenționează Garda de Coastă, „mărește riscul ca și faza a doua să se confrunte cu reparații costisitoare și întârzieri de program”.
Miliarde de dolari și intârzieri cronice
Programul de construcție navală, care prevede achiziționarea a 25 de nave OPC, va costa Departamentul de Securitate Internă (DHS) peste 17 miliarde de dolari. Raportul GAO a fost elaborat la solicitarea Comitetului pentru Transport și Infrastructură al Camerei Reprezentanților.
Anterior, în acest an, Garda de Coastă a oprit construcția a două dintre cele patru nave OPC pe care Eastern Shipbuilding le avea contractate ca parte a primei faze. Mai mult, programul pentru prima navă este întârziat cu cinci ani, conform GAO, semne îngrijorătoare ale problemelor structurale din program.
Faza 3: Decizii premature și lipsa de testare
Serviciul maritim plănuiește un contract pentru o a treia fază „după testarea dacă designurile existente îndeplinesc obiectivele de performanță ale OPC, ceea ce este în concordanță cu politica Departamentului de Securitate Internă”, se arată în raport.
Cu toate acestea, „este puțin probabil ca programul să aibă rezultatele testelor înainte de a începe activitățile de achiziție pentru faza 3, cum ar fi dezvoltarea cererii de propuneri”, se subliniază în noul raport. GAO sugerează că „încorporarea cunoștințelor dobândite din testare – precum și alte practici de vârf în construcția navală – în procesul de achiziție pentru faza 3 ar putea ajuta Garda de Coastă să ia decizii de investiții mai bune și ar putea îmbunătăți punctualitatea livrărilor viitoare de OPC.”
Reacția DHS: Respingere și flexibilitate asumată
Jeffrey Bobich, directorul de management financiar al DHS, a apărat decizia agenției de a autoriza construcția în faza a doua înainte de atingerea parametrilor de stabilitate a designului sugerați de GAO. El a susținut că Garda de Coastă a stabilit „cerințe minime suficiente pentru maturitatea designului înainte de construcție”.
De asemenea, Bobich nu a fost de acord cu o recomandare GAO de a stabili un acord formal privind modul în care atât Marina, cât și Garda de Coastă vor supraveghea activitățile de construcție ale Austal pe viitor. „Garda de Coastă menține că coordonarea existentă cu supraveghetorul de construcție, conversie și reparații este suficientă și prezintă un front unit contractorului”, conform unui răspuns scris inclus în raportul GAO.
Totuși, Bobich a fost de acord cu două recomandări separate: revizuirea obiectivelor de cost de bază ale programului și evaluarea planurilor pentru un contract de faza a treia, ținând cont de problemele apărute până în prezent. „Ca parte a acestei evaluări, orice planuri dezvoltate pentru Faza 3 trebuie să rămână flexibile pentru a ține cont de condițiile în evoluție ale programului”, a scris el.
Actualitate
Planul de pace Trump pentru Ucraina: Garanțiile de securitate, piatra de incercare a unui acord secret
Zvonurile privind un acord preliminar între Ucraina și Statele Unite pentru a pune capăt războiului cu Rusia au agitat scena internațională marți, însă marea întrebare rămâne forma viitoarelor garanții de securitate, potrivit analiștilor de la Atlantic Council. Săptămâna trecută, administrația Trump a șocat lumea, prezentând Kievului un „plan de pace” în 28 de puncte. Acesta includea cereri controversate, considerate de unii parlamentari americani drept o „listă de dorințe” a Rusiei, cum ar fi cedarea de către Ucraina a unor teritorii pe care Moscova nu le controlează în prezent și interdicția de a adera la NATO.
Haosul inițial și rafinarea diplomatică
O serie de activități diplomatice intense au urmat, culminând cu întâlniri la nivel înalt la Geneva și Abu Dhabi. Oficiali americani și ucraineni au semnalat că au depășit unele dintre cele mai spinoase puncte de divergență. Cu toate acestea, alte aspecte rămân de rezolvat, iar acest lucru se întâmplă înainte ca Moscova să-și exprime oficial punctul de vedere. Karoline Leavitt, secretarul de presă al Casei Albe, a declarat pe platforma X că „există câteva detalii delicate, dar nu insurmontabile, care trebuie soluționate și vor necesita discuții suplimentare între Ucraina, Rusia și Statele Unite.”
În timp ce negocierile continuă, experți de la Atlantic Council au oferit o actualizare a situației. Deși nimeni nu a văzut planul actual, redus la 19 puncte, în totalitate, există sentimentul că acesta ar putea reprezenta un moment de cotitură în război. Daniel Fried, fost ambasador american în Polonia și Asistent al Secretarului de Stat pentru Europa, a rezumat reacția inițială la plan: „Proiectul inițial a fost un haos total.” Totuși, el și-a exprimat speranța că „conturul unui acord sustenabil există. Haosul, graba, titlurile sunt distracții… nu este prima dată când o administrație americană se angajează într-o diplomație grăbită.”
Scepticismul Kievului și lipsa angajamentului Rusiei
Desigur, în ciuda modului în care s-au desfășurat negocierile, acesta nu este un plan de pace între SUA și Ucraina, ci unul între Ucraina și Rusia. În acest sens, a existat un scepticism generalizat că Moscova va accepta altceva decât capitularea totală la cererile sale. „Din perspectiva ucraineană, ei nu văd acest plan în 19 puncte ca pe ceva pe care Rusia îl va accepta,” a declarat Myroslava Gongadze, cercetător asociat în Ucraina, menționând că a petrecut noaptea într-un adăpost antiaerian din cauza atacurilor rusești. „Cu toate acestea, scopul acestui exercițiu nu a fost exact de a ajunge la un acord, ci de a respinge acel plan în 28 de puncte și de a include unele interese ucrainene într-o posibilă negociere și de a arăta că Ucraina este cu adevărat dispusă să discute pacea.”
Garanțiile de securitate: Nodul gordian al păcii
Cea mai mare întrebare, au convenit experții, a fost cum ar arăta o garanție de securitate dacă Ucraina nu poate adera la NATO. Este esențial ca aceasta să asigure o siguranță reală pentru Kiev, atât din partea SUA, cât și a Europei. Planul inițial de 28 de puncte discuta garanțiile de securitate pentru Ucraina, dar într-un mod vag. „Din perspectiva mea, întrebarea esențială pe care trebuie să o punem aici este cea a garanțiilor de securitate. Cine va oferi aceste garanții? Cine va fi responsabil?” a spus Gongadze. „Deci, dacă răspunsurile sunt slabe și nu clare, atunci Ucraina este pregătită pentru o nouă criză.”
Fried a subliniat că orice garanție de securitate trebuie să includă atât SUA, cât și Europa. „Indiferent dacă SUA lucrează cu Coaliția Celor Dispuși sau cu NATO, sau cu ambele, garanțiile de securitate vor trebui să fie definite într-un mod credibil,” a declarat Fried. „Putin le va urî. Va încerca să ia acest acord ostatic pentru a le elimina. Așadar, în cele din urmă, Trump va trebui să-l înfrunte pe Putin pentru a obține acordul său într-o formă decentă.”
Leslie Shedd, cercetător asociat al Consiliului, a menționat că, în funcție de modul în care este formulată o garanție de securitate, aceasta ar putea necesita ratificarea Senatului SUA. Chiar dacă nu este o cerință legală, ar trimite un semnal important dacă Congresul și-ar arăta sprijinul. „Implicarea atât a Camerei Reprezentanților, cât și a Senatului ar putea fi un mesaj chiar mai puternic decât simpla ratificare a unui tratat prin Senat. Cred că acesta este un pas crucial. Cred, de asemenea, că ar trece cu un sprijin bipartizan semnificativ în ambele camere,” a spus ea. „Rămâne o mare parte a oamenilor de ambele părți ale spectrului politic care sunt foarte frustrați de Rusia, care nu cred că Rusia este prietenul nostru, și, prin urmare, cred că ar exista sprijin pentru asta.” Potrivit Financial Times, acordul va plafona forțele militare ale Ucrainei la 800.000 de soldați. Deși un plafon al forțelor ar părea o victorie pentru Rusia, există întrebări serioase dacă Ucraina ar putea menține oricum o forță atât de mare pentru o perioadă lungă de timp în afara războiului activ.
Ascensiunea lui Dan Driscoll: Secretarul Armatei, jucător cheie neașteptat
De-a lungul acestui proces, Secretarul Armatei, Dan Driscoll, a apărut ca un interlocutor cheie, o apariție rară pentru un secretar de ramură. Driscoll a livrat planul Ucrainei, s-a deplasat la Geneva pentru negocieri cu națiunile europene, iar apoi a călătorit la Abu Dhabi pentru consultări directe cu rușii și ucrainenii. Rolul lui Driscoll în această negociere este puțin probabil să liniștească zvonurile din Washington care îl indică drept viitor secretar al apărării, dacă Pete Hegseth ar părăsi Pentagonul.
Shedd l-a numit pe Driscoll „o stea în ascensiune a administrației,” care a „câștigat încrederea președintelui” până la punctul în care este lăsat să participe la negocieri. „Sunt de acord că este cu siguranță neconvențional, dar Președintele Trump tinde să conducă un cabinet neconvențional, o administrație neconvențională. Și, știți, cred că adesea există părți foarte bune în asta,” a spus Shedd. „Nu vrei să trimiți aceiași oameni în mod repetat dacă simți că a existat un blocaj în negociere.” Fried a fost de acord că Driscoll pare să aibă influență în cadrul administrației și a declarat că, în cele din urmă, este un lucru bun că se află acolo. Cu toate acestea, „aș adăuga că ai nevoie de cineva ca Driscoll, care înțelege detaliile, deoarece rușii se pot aștepta să arunce diverse șiretlicuri deghizate în oferte tentante. Ai nevoie de cineva care să detecteze bombele mirositoare în ambalajul frumos.”
-
Exclusivacum 5 zileSINAIA, MONARHIA ABSOLUTĂ MARCA OPREA: Sora „impăratului” cade în cap, Prefectul se „trezește” la Parchet, iar PNL Prahova fierbe în suc propriu!
-
Exclusivacum 2 zileCircul macabru al absurdității la Poliția Capitalei: SAS-ul bâjbâie, sefii manelizează, iar adevărul e declarat „delict”! Saga agentului-șef Wilhelm Constantin Bendriș
-
Exclusivacum 5 zileLegea pumnului în gură la SAS: Cum a devenit „vagabond” un delict de 20% din salariu, sub privirea ironică a manualului de Mobbing al MAI! Saga agentului-șef Wilhelm Constantin Bendriș
-
Exclusivacum 14 oreIPJ Prahova: Circul ielelor, trompeților și „ofițerilor” reciclați! Balul mascat al incompetenței atinge noi culmi de patos!
-
Exclusivacum 4 zilePrahova, tărâmul reîncarnării: „Metoda Portocală” revine, dar acum e sub licență politică!
-
Featuredacum 5 zileScandal de proporții la vârful Poliției Române: Sindicatul Diamantul cere DNA să ancheteze o mușamalizare de patru ani
-
Exclusivacum 5 zileCIRCUL JUSTIȚIEI ROMÂNE: Dosarul POP IONUȚ-COSTIN, RECLASAT LA CATEGORIA „PROBLEME REZOLVATE… DE NOI” – CHIAR ȘI CU INSTANȚA LA UȘĂ!
-
Exclusivacum 5 zileJustiția Română: Spectacolul absurd continuă! Procuratura clasează, justificând incălcări flagrante! moștenitorii, nu morții, plătesc biletul!



