Administratie
Umbra uriaşă a unui imperiu tricontinental a planat asupra lumii carpato-dunărene, cu consecinţe care au grevat fundamental naşterea unui mentalităţi româneşti moderne

Unul dintre locurile comune ale istoriografiei româneşti, exasperând prin caracterul său necritic şi vetust, ca şi prin reluarea sa obsedantă în cursuri şi manuale este cel potrivit căruia evul nostru mediu s-a prelungit până, cândva, în timpul Vladimirescului sau chiar al Bălcescului.
Trecând peste comoditatea unei judecăţi care acolo unde vede boieri, proprietăţi şi ranguri, vede şi alcătuiri feudale ţinând de mediul ev şi investigând dincolo de veacul al XVIII-lea fanariot – care el însuşi are atâtea alcătuiri de noutate modernă – am încercat, încă de acum mai bine de un deceniu, să arăt de ce mijlocul secolului al XVI-lea, aşadar vremea din jurul lui 1550, a fost epoca în care s-au săvârşit mutaţii ce indică – şi mai peste tot în Europa a fost la fel – un fel de sfârşit de medievalitate. După încercările de a desluşi o „Renaştere Românească” în veacul de după 1500 mi se par fără sorţi de izbândă – reamintesc că fenomenul renascentist nu poate fiinţa decât acolo unde sunt reunite trei simptome, anume viziunea antropocentrică, emulaţia burgheză şi răsturnarea perspectivelor ştiinţifice faţă de evul mediu – sigur este că a doua parte a secolului al XVI-lea, în timpul unor Alexandru Lăpuşneanu şi Iacob Heraclit Despotul, Petru Șchiopul, Petru Cercel sau Ieremia Movilă era altceva decât o medievalitate târzie de felul celei patronate de Ștefan cel Mare, de Neagoe Basarab şi, parţial, chiar de Petru Rareş. Era o pagină de civilizaţie nouă, postmedievală, pe care generaţii de istorici nu au ştiut a o citi corect, în ciuda faptului că încă acum şaizeci de ani Nicolae Iorga, în sinteza-i de Istoria Românilor (Volumul al V-lea, din 1937, subintitulat Vitejii) observa, cu intuiţia sa unică, cum după mijlocul acelui al XVI-lea veac se deschidea un „secol de istorie modernă faţă de evul mediu ce fusese până atunci”.
Dacă enumerăm câteva dintre noutăţile vechii noastre civilizaţii de acum patru secole vedem că, practic, întreg câmpul vieţii româneşti este acoperit, de la politică la credinţă. Ne afăm, înainte, de toate, într-o totală schimbare de peisaj istoric prin instaurarea, acum, a unei
autorităţi turceşti care duce la transformarea independenţei statale medievale într-o autonomie statală premodernă unde cuvântul Stambulului devenea decisiv, de la alegerea domnului la mazilirea sa, de la impunerea numeroaselor peşcheşuri la controlul militar; nu mai puţin, însă, Muntenia, Moldova şi Transilvania, ca principate autonome, îşi păstrau statalitatea – obiect de lupte şi de tranzacţii nesfârşite -, într-o vreme în care, pe urma ţărilor balcanice, spaţiul unguresc şi cel ceho-boem şi-o pierduseră în chip dramatic, în favoarea Sublimei Porţi sau a Hasburgilor.
Campania victorioasă din 1538 a lui Soliman Magnifcul împotriva Moldovei lui Petru Rareş, mai vechiul control otoman asupra scaunului domnesc de la Bucureşti – acolo unde a trebuit să vină voievozii din mai retrasa cetate a Târgoviştei -, „turcirile” unor membri ai familiei princiare – cazul lui Iliaş Rareş în 1551 în Moldova, cel al lui Mihnea al II-lea în Ţara Românească, patruzeci de ani mai târziu, în 1591, ce s-au adăugat altor renegări contemporane din spaţiul mediteranean – au făcut ca umbra uriaşă a unui imperiu tricontinental să planeze
şi asupra lumii carpato-dunărene, cu consecinţe care au grevat fundamental naşterea unui mentalităţi româneşti moderne.
În ceea ce priveşte lumea ardeleană, cea a unui principat tot mai bine individualizat după dezastrul maghiar de la Mohács (1526) şi în timpul dinastiei Zápolya, cu scaunele sale săseşti şi secuieşti, cu ţinuturile bănăţene, cu comitatele din Ungaria superioară şi din aşa-numitul Partium („Partes Regni Hungarie”), cu districtele de la Bistriţa, Făgăraş şi Braşov, pragul 1550 însemna triumful defnitiv al luteranismului, în formula moderată a lui Melanchton, în mediile saxone creatoare de civilizaţie urbană, ceea ce va marca o şi mai mare diferenţiere a acestor provincii româneşti de dincolo de munţi faţă de spaţiul fostei Ungarii regale, unde protestantismul câştiga teren în varianta sa calvină.
Nu mai puţin veacul al XVI-lea este şi cel al apariţiei unei noi boierimi româneşti. Sunt acei „oameni noi”, găsiţi şi în Apus („parvenus”, „new-comers”) şi în Rusia (noua „boiarstvo” a lui Ivan cel Groaznic) – peste un secol şi mai bine cu o altă perspectivă, Brâncoveanu avea să-i numească, pe cei din vremea sa, „mojici graşi şi plini de bani” -, cei care înlocuiesc pe marii feudali ai evului mediu ale căror rânduri fuseseră rărite şi prin „tăierile de boieri” din timpul lui Mircea Ciobanul în Ţara Românească şi al lui Alexandru Lăpuşneanu în Moldova. Aceşti noi boieri şi dregători, români şi levantini, ajunşi chiar pe tron în veacul următor – un Vasile Lupu sau un Gheorghe Duca, Ghiculeştii şi Cantacuzinii – s-au ilustrat printr-un patronaj cultural vădit în ctitorii şi în tipărituri, cu aplecări spre fast şi heraldică, spre abordarea unor semne exterioare ale puterii, spre afrmări de genealogii efective sau fctive.
Concomitent, urcau în scaunele de la Târgovişte şi Bucureşti, de la Suceava şi Iaşi noi dinastii înrudite cu „începătorii de ţară” Basarabi şi Muşatini, având începători iluştri legaţi de marea boierime, precum Neagoe ce şi-a zis Basarab, în 1512, marcând prin ctitoria sa de la Argeş intenţia creării unei noi linii dinastice; precum Ieremia Movilă, în 1595, fiul ficei lui Petru Rareş, care punea ca Suceviţa neamului său să fe acoperită cu aceaşi pictură exterioară ce împodobise cândva lăcaşurile bunicului său matern; precum Mihneştii, în fine, cei care vor unii dinastic Muntenia şi Moldova între 1574 şi 1591, prin domniile, la sud şi la nord de Milcov, ale unor fraţi, unchi şi nepoţi ca Alexandru al II-lea Mircea, Mircea Turcitul şi Petre Șchiopul, continuaţi şi la începutul veacului următorde descendenţii lor direcţi, Radu Mihnea şi Alexandru Coconul (chiar această apropiere moldo-munteană, prefaţând momentul Mihai Viteazul şi urmându-i imediat, era un semn al depăşirii medievalităţii). Abia menţionatul neam al Mihneştilor, coborâtori din Basarabii veacului al XV-lea, avea să-şi proclame, prin portrete pictate şi prin arhitecturi relgioase, ataşamentul faţă de strămoşi – aceştia au fost munteanul Vlad Ţepeş şi moldoveanul Ștefan cel Mare -, la fel cum Alexandru Lăpuşneanu, în ctitoriile de la Rădăuţi sau Bistriţa omagia, după 1550, memoria unui înaintaş ca Alexandru cel Bun, al cărui prenume îl şi purta.
Realmente deschişi spre forme de cultură occidentală, spre cele ale Renaşterii Italiene mai ales, Mihneştii înrudiţi cu familii italo-greceşti din Levant, posesori de opere de artă apuseană, donatori la biserici din Roma şi Veneţia, sau principele transilvan Ioan al II-lea Sigismund – descendent din Sforza şi protector al antitrinitarienilor de felurite naţii -, ca şi succesorii săi Báthoreşti, înconjuraţi de arhitecţi şi muzicieni veniţi din Italia, au fost cârmuitori ai celor trei ţări de la Carpaţi şi Dunăre, contemporani cu o schimbare notabilă de sensibilitate. O schimbare pe care o comentam astfel, cu ani în urmă, în cartea mea Civilizaţia românilor între medieval şi modern (I, 1987, pp. 20-21): Retoricul şi narativul unor texte slavone scrise de călugări români spre mijlocul şi în a doua parte a veacului al XVI-lea, ca şi cele ale unor picturi murale ce izbucnesc pe faţade, datorate unor zugravi moldavi şi alogeni spre sfârşitul primei jumătăţi şi îndată după mijlocul aceluiaşi secol făceau parte, stilistic vorbind, dintr-o aceeaşi nouă etapă a culturii noastre pe care încercam să o sugerez, răspundeau nevoii de poveste, de istorie în sensul cel mai strict al cuvântului”. Într-adevăr, triumful naraţiei – îl găsim în cronic lui Macarie şi în cele ale „macarienilor”, dar şi în frizele picturii exterioare moldoveneşti explodând după 1530 -, gustul pentru istorisirea faptelor de seamă în documentele de cancelarie, în epigrafe funerare (cum era cel de la Argeş al lui Radu de la Afumaţi în 1529, cel al lui Albu Golescu la Vieroşi în 1574, cel al lui Stroie Buzescu la Stăneşti în 1602), în cronicile murale („Wandchroniken”) din bisericile săteşti ardelene, între 1566 şi 1592, ca şi din bisericile ortodoxe (la Bucovăţ în 1574, la Suceava în 1570) fac din secolul al XVI-lea începutul unui timp nou. Cel din care vor ieşi Neculce şi Cantemir, Budai Deleanu şi Anton Pann. (acad. Razvan Theodorescu)
Administratie
Acțiune comună împotriva traficului de persoane în Tălmaciu
Administratie
EXERCIȚIU TACTIC AL STRUCTURILOR SPECIALE PENTRU MISIUNI CRITICE
Administratie
Accidente rutiere în România: Aplicația eSAR pentru reducerea comportamentului agresiv în trafic
-
Exclusivacum o zi
Când legea devine opțională: FSANP îi prezintă nota de plată lui Halchin
-
Exclusivacum 4 zile
Vălenii de Munte: Dovada video expune caracatița corupției – Un sistem putred până la maduvă
-
Ancheteacum 3 zile
ANP: O săptămână de transparență sub conducerea Ioanei Morar
-
Exclusivacum 4 zile
DSDRP: O direcție între îndrumare și haos – cazul Ilie și Spătaru
-
Exclusivacum o zi
WHITE TOWER: Percheziții, audieri și rețineri la Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Ploiești
-
Exclusivacum 3 zile
Bombă ecologică cu ceas la Vama Ploiești: Ilegalități, corupție și un risc de dezastru iminent! (I)
-
Exclusivacum o zi
O nouă proba de corupție: Caracatița de la Vălenii de Munte își dezvăluie tentaculele
-
Exclusivacum 4 zile
Escrocheria White Tower & City Gate: „Cei Trei Muschetari Notariali” și rețeaua de corupție