Actualitate
RECOMANDĂRI PRIVIND SUPRAVEGHEREA FINANTELOR SERVICIILOR DE INFORMATII
Cu toate că nu există nicio abordare care să fie considerată „cea mai bună” în cazul supravegherii finanţelor serviciilor de informaţii, următoarele recomandări, extrase din legi, modele instituţionale, constituie bune practici care pot fi adaptate pentru a corespunde unei multitudini de modele legale şi instituţionale diferite. Cele mai multe recomandări pleacă de la ipoteza că există deja cadrul legal şi instituţional pentru bugetare şi auditare şi că a fost creat cadrul legal pentru gestionarea şi utilizarea fondurilor publice.

Recomandări privind bugetarea si raportarea financiară □ Bugetele serviciilor de informaţii trebuie să fie „cuprinzătoare”, ceea ce înseamnă că trebuie să acopere întreaga activitate financiară a unui serviciu. Legea trebuie să interzică în mod expres serviciilor să se angajeze în activităţi financiare care nu sunt incluse în bugetele lor.
- Guvernele trebuie să facă publice cât mai multe informaţii posibil despre bugetele serviciilor de informaţii, fără a pune în pericol siguranţa publică sau securitatea naţională. Ele trebuie să facă publice cel puţin suma totală alocată unui serviciu, subtotalurile pentru anumite categorii de costuri, precum şi obiectivele asociate anumitor cheltuieli. Informaţiile bugetare trebuie clasificate numai atunci când secretizarea este strict necesară pentru a proteja interesele naţionale legitime de Parlamentele trebuie să adopte legislaţia care să reglementeze ce informaţii financiare (inclusiv bugetele şi situaţiile financiare) trebuie făcute publice şi care anume pot rămâne confidenţiale şi/sau supuse unor proceduri extraordinare de raportare şi auditare.
- Serviciile de informaţii trebuie să elaboreze versiuni publice ale situaţiilor lor financiare, care să conţină cât mai multe informaţii posibil.
Recomandări privind controalele financiare interne
- Serviciile de informaţii nu trebuie exceptate de la legile care reglementează controalele financiare şi mecanismele de auditare interne ale agenţiilor publice.
- Dacă, ocazional, unui serviciu de informaţii i se permit abateri de la legile şi reglementările cu privire la gestionarea şi utilizarea fondurilor publice, autoritatea care aprobă astfel de abateri trebuie stabilită prin lege.
Ffecomandări privind supravegherea financiară externă
- Legea trebuie să impună instituţiilor SAI să controleze finanţele serviciilor de informaţii pentru a stabili dacă situaţiile lor financiare sunt exacte şi corecte, dacă tranzacţiile lor financiare respectă legile şi reglementările aplicabile şi dacă fondurile publice au fost întrebuinţate într-o manieră care asigură un raport optim cost-eficacitate. Pentru a realiza aceste obiective, SAI trebuie să aibă competenţa de a controla toate aspectele activităţii serviciilor, inclusiv evidenţele contabile speciale, referitoare la operaţiuni sub acoperire sau sensibile din alte puncte de vedere.
- Parlamentele şi SAI trebuie să supună finanţele serviciilor de informaţii aceluiaşi nivel de verificare pe care îl aplică în cazul altor agenţii publice. Această verificare trebuie să aibă loc pe parcursul ciclului bugetar, începând cu analiza completă a secţiunilor clasificate din propunerile de buget şi încheind cu verificarea ex post şi auditarea evidenţelor financiare ale serviciilor.
- Legea trebuie să acorde organismelor externe de supraveghere acces la toate informaţiile pe care acestea le consideră necesare pentru a-şi desfăşura activitatea şi care sunt deţinute fie de serviciul de informaţii auditat, fie de un alt organism public. Un astfel de acces trebuie susţinut prin competenţe de investigare adecvate, suficient de puternice pentru a obliga la dezvăluirea informaţiilor respective.
- Parlamentele şi SAI care dispun de acces la informaţii confidenţiale trebuie să ia măsuri pentru protejarea acestor informaţii împotriva unei dezvăluiri neautorizate. Astfel de măsuri trebuie să asigure faptul că informaţiile în cauză sunt disponibile numai pentru personalul care trebuie să le cunoască, sunt securizate fizic şi tehnologic şi că sunt instituite sancţiuni pentru a descuraja dezvăluirea neautorizată.
- Membrii comisiilor parlamentare cu responsabilităţi de supraveghere financiară trebuie să aibă suficiente resurse, atât umane, cât şi tehnologice, care să le permită să înţeleagă finanţele serviciilor de informaţii şi să efectueze verificări de substanţă.
- Parlamentele trebuie să se asigure că SAI au autoritatea şi resursele necesare pentru a-şi desfăşura activitatea. Mai mult, ele trebuie să promoveze punerea în aplicare a recomandărilor SAI de către serviciile de informaţii.
- Parlamentele trebuie să se asigure că există legături corespunzătoare între organismele externe de supraveghere în aşa fel, încât rezultatele verificărilor ex post şi ale auditului să poată fi folosite ca informaţii de suport în examinarea proiectelor de buget din anii următori.
- Comisiile parlamentare responsabile cu supravegherea financiară a serviciilor de informaţii trebuie să colaboreze activ cu SAI. Această colaborare ar trebui să includă examinarea rapoartelor lor, organizarea unor întâlniri de evaluare şi adoptarea măsurilor necesare prin care să se asigure că SAI dispun de competenţele şi resursele adecvate pentru auditarea serviciilor de informaţii.
Parlamentele şi SAI au responsabilitatea de a informa constant populaţia cu privire la supravegherea pe care o efectuează în cazul serviciilor de informaţii. Ele trebuie să elaboreze versiuni publice ale constatărilor lor şi să prezinte periodic opiniei publice rapoarte despre activităţile pe care le desfăşoară.
Actualitate
Sardinia: Acolo unde piloții de vânătoare învață să gândească, nu doar să zboare
Actualitate
Startup-ul Shield AI dezvăluie X-BAT, un nou concept de dronă de luptă cu inteligență artificială
Actualitate
Armata SUA intensifică producția de piese 3D, depășind restricțiile de proprietate intelectuală
Lipsa drepturilor de proprietate intelectuală asupra multor componente ale echipamentelor militare împiedică armata să le reproducă rapid și eficient prin imprimare 3D. Astfel, armata intenționează să producă singură mai multe piese.
Armata SUA întâmpină dificultăți în reproducerea și imprimarea 3D a pieselor necesare pentru arme și platforme, deoarece nu deține proprietatea intelectuală a acestora. Din acest motiv, armata ar putea începe să fabrice mai multe piese prin imprimare 3D, fără a utiliza proprietatea intelectuală a furnizorilor, a declarat șeful interimar al Comandamentului de Materiale al Armatei, pentru Breaking Defense.
Lipsa proprietății intelectuale, o problemă costisitoare și timidă
Generalul-locotenent Christopher Mohan, comandantul adjunct și comandantul interimar al AMC, a declarat că industria nu ar trebui să fie surprinsă dacă armata va începe să producă mai multe piese prin imprimare 3D, fără a utiliza proprietatea intelectuală a furnizorilor. Scopul este de a repune în funcțiune tancurile, elicopterele și alte platforme mai rapid. El a recunoscut că acest lucru face industria „îngrijorată și obosită”, dar a adăugat că a fost transparent cu furnizorii cu privire la dificultățile armatei.
„Nu mai putem aștepta”
„Am fost foarte deschiși cu ei și i-am spus ieri unuia dintre partenerii noștri din industrie, nu fiți surprinși dacă veți vedea că facem lucruri pentru că nu putem aștepta. Nu putem aștepta”, a declarat Mohan într-un interviu acordat la conferința anuală AUSA de săptămâna trecută.
„Recunosc că proprietatea lor intelectuală este proprietatea lor intelectuală”, a spus Mohan despre furnizori. „Ne este rușine că nu am cumpărat-o de la început, ceea ce este o prostie, o misiune prostească.”
Exemplu concret: O valvă de anvelopă
Ca exemplu, Mohan a spus că, în urmă cu câteva luni, unul dintre vehiculele armatei nu funcționa din cauza unei probleme provenite de la o mică valvă din anvelopă, așa că a cerut furnizorului principal datele tehnice pentru a face inginerie inversă asupra valvei. Cu toate acestea, furnizorul nu deținea datele tehnice, deoarece aparțineau celui care a fabricat valva cu aproximativ două sau trei niveluri sub principal, așa că a durat și mai mult pentru a repara piesa.
„Nu putem trăi așa, nu-i așa? Așa că, din nou, am spus să nu fiți surprinși dacă începem să facem lucruri”, a spus Mohan, adăugând: „trebuie să existe un fel de model care să spună: ‘Hei, putem cumpăra drepturile doar pentru piesa pe care trebuie să o imprimăm. Nu trebuie să cumpărăm întregul sistem de vehicule sau orice altceva.”
Progrese în imprimarea 3D la scară largă
Deși lipsa deținere a proprietății intelectuale a furnizorilor rămâne o problemă pentru armată, Mohan a spus că armata a făcut progrese în utilizarea fabricației aditive la scară largă. Ca parte a unuia dintre „sprinturile” de imprimare 3D ale armatei, serviciul este pe cale să creeze 60 de piese în 60 de zile, deși Mohan nu a precizat pentru ce vor fi piesele. De obicei, ar dura săptămâni pentru a face o singură piesă.
În plus, serviciul a creat un depozit digital care are piese „simpliste” care sunt ușor de imprimat pentru soldații de pe câmpul de luptă, cum ar fi grile de ventilator, mânere de uși și multe altele.
„Este un magazin containerizat. [Soldații] au putut să treacă prin rețelele tactice până la capăt, să se conecteze la depozitul digital, să descarce piesa și să o imprime pe teren, așa că știm că funcționează”, a spus Mohan. „Nu este atât de ușor pe cât ne-am dorit, dar știm că avem capacitatea de a face asta.”
Economii substanțiale și piese mai rezistente
Secretarul armatei, Dan Driscoll, a făcut ecou sentimentelor lui Mohan, arătând unei mulțimi de la AUSA o aripioară pentru rezervorul de combustibil extern al unui Black Hawk pe care serviciul a creat-o fără proprietatea intelectuală a companiei.
„Acest lucru poate suna banal, dar simpla posibilitate de a ne face sau repara propriile piese poate economisi milioane de dolari și poate salva vieți”, a spus Driscoll în timpul discursului său de deschidere la AUSA săptămâna trecută.
„Sunt construite ieftin, așa că se strică des. Furnizorul percepe peste 14.000 de dolari pentru o înlocuire. Echipa noastră o poate face mai bine. Au scanat-o 3D, au făcut inginerie inversă, au imprimat prototipuri și au efectuat validarea structurală în doar 43 de zile”, a adăugat el, ținând piesa în mână.
El a spus că armata a reușit să fabrice piesa cu puțin peste 3.000 de dolari, adăugând că piesa fabricată de armată era „cu 300% mai puternică și cu 78% mai ieftină”.
Autorizarea soldaților de a repara pe câmpul de luptă
În plus, în septembrie, Driscoll a dat soldaților autoritatea de a repara ceea ce trebuie reparat pe câmpul de luptă, în cadrul anumitor linii directoare create de armată.
De exemplu, dacă există un risc mic de a repara ceva, soldații nu trebuie să treacă printr-un proces birocratic mai înalt pentru a obține aprobarea, dar dacă există un risc „mediu” sau „mare”, soldații vor trebui să treacă printr-un proces de aprobare lung. Acest nou sistem este benefic, a spus Mohan, deoarece anterior exista o abordare „unică pentru toți” pentru a obține aprobarea de a repara ceva pe teren, astfel încât soldații nu puteau repara nimic, chiar dacă era „risc scăzut”.
„Sunt în armată de mult timp. Nu am văzut niciodată pe nimeni să aibă probleme pentru că a reparat ceva, nu-i așa? a spus Mohan. „Trebuie să schimbăm modul în care gândim.”
-
Exclusivacum 4 zileBurcu acuză: „SNPP transformă angajații în carne de tun pentru răzbunări personale! – Nu apără, ci exploatează!”
-
Exclusivacum 16 oreCircul Teoroc își joacă ultima reprezentație: Lacrimi sindicale pentru „Finu” și un grad de chestor confiscat de la obraz!
-
Ancheteacum 4 zileANP liniștește spiritele: Salariile polițiștilor de penitenciare nu sunt în pericol, restructurările nu implică disponibilizări
-
Administratieacum 2 zileBăicoi: Primăria asigură verificări gratuite ale instalațiilor de gaz, prioritizând siguranța locuitorilor
-
Administratieacum 4 zilePenitenciarul de Femei Ploiești – Târgșorul Nou: O abordare proactivă pentru reintegrarea socială, cu beneficii concrete pentru angajatorii din Prahova
-
Exclusivacum 3 zileProtest divizat în penitenciare: Acuzații de deturnare și manipulare în SNPP – Reacția polițiștilor de penitenciare
-
Exclusivacum o ziPenitenciarul Ploiești si eternul Valentin Matei: Comisar-Șef, influencer de ocazie și păzitorul mistic al mormanului de gunoi
-
Exclusivacum 3 zileJilavawood: Minciuni, padocuri și proteste de carton – Clanul Teoroc joacă teatru ieftin pe scena Justiției!



