Actualitate
Povestea primului bolid electric din Romania

In premiera, inca din 2018, Kaufland Romania a adus in competitiile de automobilism sportiv prima masina electrica de curse, transformata la initiativa pilotului Sorin Ghisoi
Daca in urma cu cativa ani masinile electrice starneau interesul publicului intr-o proportie destul de neinsemnata, iata ca pasim in anul 2020 cu alta perspectiva. Atat la nivel mondial, dar si in Romania, numarul amatorilor de automobile electrice creste fulminant, cu atat mai mult cu cat si autoritatile si-au manifestat sprijinul in aceasta directie, sustinandu-i chiar cu cadru legislativ pe cei care isi achizitioneaza un astfel de autoturism.

In acest context, aparitia in competitii sportive oficiale a primei masini electrice de curse din Romania nu ar trebui sa mai surprinda pe nimeni. Prezentat publicului larg inca din 2018, bolidul electric al echipei Kaufland e-Rally Team are si o poveste interesanta.
Pilotul #KERT, Sorin Ghisoi, campion in repetate randuri la competitii de viteza in coasta, a avut initiativa, impreuna cu prietenii si colegii lui de la Cox e-Motorsport, de a transforma un Volkswagen Golf GTI intr-o masina electrica.
Povestea a inceput in ziua in care fiul sau de 9 ani l-a intrebat cum va arata masina viitorului, iar pilotul a gasit raspunsul chiar in garajul sau de la Brasov si in cel de la Pitesti, al colaboratorilor de la EV Romania.

Dar cum de la idee la performanta este drum lung si intortocheat, pilotul si colegii sai i-au convins pe reprezentantii Kaufland Romania sa investeasca in ideea lor. Pe fondul extinderii numarului de statii de incarcare electrice (acum sunt cateva sute in toata tara), implementate inca din 2016 in parcarile magazinelor Kaufland impreuna cu Renovatio Group, proiectul transformarii unei masini cu motor termic in una electrica s-a potrivit ca o manusa.
Astfel, Sorin Ghișoi, alaturi de echipa lui de la Cox e-Motorsport si de inginerul catalan Marc Areny, care în urmă cu câțiva ani omologa un Dacia Logan electric, s-au pus pe treaba. Munca de culise in garaj pentru prepararea si testarea masinii a durat mai bine de jumatate de an. Motorul cu combustie internă a fost înlocuit de un motor electric, iar în locul rezervorului tradițional se află acum un pachet de baterii. In total, au fost integrate trei seturi de acumulatori cu descarcare rapida, iar masa totala a modelului german este de 1.290 de kilograme.
„Bateriile au o capacitate de 16 kWh și asigură o autonomie în regim de concurs de maxim 50 de kilometri. Motorul electric este capabil să genereze 300 de cai putere și 300 Nm, iar accelerația de la 0 la 100 km/h se desfășoară în circa 6 secunde, valoare fiind influențată de setarea suspensiei sau de anvelopele utilizate.” povesteste pilotul Sorin Ghisoi cunoscatorilor.

Astfel, dupa luni intregi de transformari si testari, bijuteria electrica a fost gata de start, participand deja in 2019 la 12 evenimente de automobilism sportiv (8 etape ale Campionatului National de Viteza in Coasta si la 4 etape de Super Rally). Pe langa aspectul care a magnetizat publicul la fiecare eveniment unde si-a facut aparitia, masina echipei Kaufland e-Rally Team a bifat si la capitolul performanta, surclasand la fiecare competitie masini puternice si incheind anul fara niciun abandon.
Tot in anul 2019, Federația Română de Automobilism Sportiv a introdus și o clasă specială dedicată acestor vehicule, medaliindu-l pe Sorin Ghisoi si echipa lui pentru Inovatie.
In luna decembrie 2019, la Gala Campionilor desfasurata la Timisoara, in cadrul careia au participat peste 80 piloti insotiti de invitatii lor, intr-un cadru festiv onorat de 700 persoane din lumea sportiva, echipa Kaufland e-Rally Team a plecat acasa cu inca un trofeu, inmanat de presedintele FRAS, Norris Mageanu, acela pentru contributia adusa motorsportului romanesc.

„Ne pregatim cu emotie pentru un nou pas inainte. Daca pana acum am fost precursori, inovatori si singurii concurenti la Clasa Electrica in cadrul Campionatelor sportive organizate de Federatia Romana de Automobilism Sportiv, de acum inainte am auzit ca avem concurenta. Sunt cativa colegi de-ai mei de breasla care am auzit ca vin si ei cu masini electrice in campionate, ceea ce ma bucura tare. Unde e competitie e si performanta”, incheie Sorin Ghisoi.
Actualitate
Startup-ul Shield AI dezvăluie X-BAT, un nou concept de dronă de luptă cu inteligență artificială
Actualitate
Armata SUA intensifică producția de piese 3D, depășind restricțiile de proprietate intelectuală
Lipsa drepturilor de proprietate intelectuală asupra multor componente ale echipamentelor militare împiedică armata să le reproducă rapid și eficient prin imprimare 3D. Astfel, armata intenționează să producă singură mai multe piese.
Armata SUA întâmpină dificultăți în reproducerea și imprimarea 3D a pieselor necesare pentru arme și platforme, deoarece nu deține proprietatea intelectuală a acestora. Din acest motiv, armata ar putea începe să fabrice mai multe piese prin imprimare 3D, fără a utiliza proprietatea intelectuală a furnizorilor, a declarat șeful interimar al Comandamentului de Materiale al Armatei, pentru Breaking Defense.
Lipsa proprietății intelectuale, o problemă costisitoare și timidă
Generalul-locotenent Christopher Mohan, comandantul adjunct și comandantul interimar al AMC, a declarat că industria nu ar trebui să fie surprinsă dacă armata va începe să producă mai multe piese prin imprimare 3D, fără a utiliza proprietatea intelectuală a furnizorilor. Scopul este de a repune în funcțiune tancurile, elicopterele și alte platforme mai rapid. El a recunoscut că acest lucru face industria „îngrijorată și obosită”, dar a adăugat că a fost transparent cu furnizorii cu privire la dificultățile armatei.
„Nu mai putem aștepta”
„Am fost foarte deschiși cu ei și i-am spus ieri unuia dintre partenerii noștri din industrie, nu fiți surprinși dacă veți vedea că facem lucruri pentru că nu putem aștepta. Nu putem aștepta”, a declarat Mohan într-un interviu acordat la conferința anuală AUSA de săptămâna trecută.
„Recunosc că proprietatea lor intelectuală este proprietatea lor intelectuală”, a spus Mohan despre furnizori. „Ne este rușine că nu am cumpărat-o de la început, ceea ce este o prostie, o misiune prostească.”
Exemplu concret: O valvă de anvelopă
Ca exemplu, Mohan a spus că, în urmă cu câteva luni, unul dintre vehiculele armatei nu funcționa din cauza unei probleme provenite de la o mică valvă din anvelopă, așa că a cerut furnizorului principal datele tehnice pentru a face inginerie inversă asupra valvei. Cu toate acestea, furnizorul nu deținea datele tehnice, deoarece aparțineau celui care a fabricat valva cu aproximativ două sau trei niveluri sub principal, așa că a durat și mai mult pentru a repara piesa.
„Nu putem trăi așa, nu-i așa? Așa că, din nou, am spus să nu fiți surprinși dacă începem să facem lucruri”, a spus Mohan, adăugând: „trebuie să existe un fel de model care să spună: ‘Hei, putem cumpăra drepturile doar pentru piesa pe care trebuie să o imprimăm. Nu trebuie să cumpărăm întregul sistem de vehicule sau orice altceva.”
Progrese în imprimarea 3D la scară largă
Deși lipsa deținere a proprietății intelectuale a furnizorilor rămâne o problemă pentru armată, Mohan a spus că armata a făcut progrese în utilizarea fabricației aditive la scară largă. Ca parte a unuia dintre „sprinturile” de imprimare 3D ale armatei, serviciul este pe cale să creeze 60 de piese în 60 de zile, deși Mohan nu a precizat pentru ce vor fi piesele. De obicei, ar dura săptămâni pentru a face o singură piesă.
În plus, serviciul a creat un depozit digital care are piese „simpliste” care sunt ușor de imprimat pentru soldații de pe câmpul de luptă, cum ar fi grile de ventilator, mânere de uși și multe altele.
„Este un magazin containerizat. [Soldații] au putut să treacă prin rețelele tactice până la capăt, să se conecteze la depozitul digital, să descarce piesa și să o imprime pe teren, așa că știm că funcționează”, a spus Mohan. „Nu este atât de ușor pe cât ne-am dorit, dar știm că avem capacitatea de a face asta.”
Economii substanțiale și piese mai rezistente
Secretarul armatei, Dan Driscoll, a făcut ecou sentimentelor lui Mohan, arătând unei mulțimi de la AUSA o aripioară pentru rezervorul de combustibil extern al unui Black Hawk pe care serviciul a creat-o fără proprietatea intelectuală a companiei.
„Acest lucru poate suna banal, dar simpla posibilitate de a ne face sau repara propriile piese poate economisi milioane de dolari și poate salva vieți”, a spus Driscoll în timpul discursului său de deschidere la AUSA săptămâna trecută.
„Sunt construite ieftin, așa că se strică des. Furnizorul percepe peste 14.000 de dolari pentru o înlocuire. Echipa noastră o poate face mai bine. Au scanat-o 3D, au făcut inginerie inversă, au imprimat prototipuri și au efectuat validarea structurală în doar 43 de zile”, a adăugat el, ținând piesa în mână.
El a spus că armata a reușit să fabrice piesa cu puțin peste 3.000 de dolari, adăugând că piesa fabricată de armată era „cu 300% mai puternică și cu 78% mai ieftină”.
Autorizarea soldaților de a repara pe câmpul de luptă
În plus, în septembrie, Driscoll a dat soldaților autoritatea de a repara ceea ce trebuie reparat pe câmpul de luptă, în cadrul anumitor linii directoare create de armată.
De exemplu, dacă există un risc mic de a repara ceva, soldații nu trebuie să treacă printr-un proces birocratic mai înalt pentru a obține aprobarea, dar dacă există un risc „mediu” sau „mare”, soldații vor trebui să treacă printr-un proces de aprobare lung. Acest nou sistem este benefic, a spus Mohan, deoarece anterior exista o abordare „unică pentru toți” pentru a obține aprobarea de a repara ceva pe teren, astfel încât soldații nu puteau repara nimic, chiar dacă era „risc scăzut”.
„Sunt în armată de mult timp. Nu am văzut niciodată pe nimeni să aibă probleme pentru că a reparat ceva, nu-i așa? a spus Mohan. „Trebuie să schimbăm modul în care gândim.”
Actualitate
Baza Aeriană din SUA devine poligon de antrenament pentru Qatar: Un semnal geopolitic puternic
-
Exclusivacum 3 zileBurcu acuză: „SNPP transformă angajații în carne de tun pentru răzbunări personale! – Nu apără, ci exploatează!”
-
Ancheteacum 3 zileANP liniștește spiritele: Salariile polițiștilor de penitenciare nu sunt în pericol, restructurările nu implică disponibilizări
-
Administratieacum o ziBăicoi: Primăria asigură verificări gratuite ale instalațiilor de gaz, prioritizând siguranța locuitorilor
-
Administratieacum 3 zilePenitenciarul de Femei Ploiești – Târgșorul Nou: O abordare proactivă pentru reintegrarea socială, cu beneficii concrete pentru angajatorii din Prahova
-
Exclusivacum 3 zileProtest divizat în penitenciare: Acuzații de deturnare și manipulare în SNPP – Reacția polițiștilor de penitenciare
-
Exclusivacum 2 zileJilavawood: Minciuni, padocuri și proteste de carton – Clanul Teoroc joacă teatru ieftin pe scena Justiției!
-
Exclusivacum 15 orePenitenciarul Ploiești si eternul Valentin Matei: Comisar-Șef, influencer de ocazie și păzitorul mistic al mormanului de gunoi
-
Exclusivacum 4 zileSpitalul fantomă de la Târgu Ocna: Salarii grase pentru nimeni, pacienți trimiși la plimbare!



