Actualitate
Cronometrul prezidențial s-a stricat puțin

Cum-necum, marea echipă de șoc Iohannis-Orban, după ce a făcut nenumărate calcule, s-a împotmolit în timp. Și a dat peste cap cronometrul. În acest moment, orice numărătoare inversă iese prost. Cei doi nu mai au nicio posibilitate de a înnădi starea de urgență cu starea de alertă. Între cele două stări, ne place sau nu ne place, va mai exista o stare. Starea de rapaus. În cele ce urmează, vă prezint calculele. Pas cu pas.
Raționamentul de mai sus nu este doar o tentativă de a șicana mediatic ciudatul tandem aflat la conducerea României. El rezultă dintr-o logică elementară de natură constituțională. Astăzi suntem în data de 12 mai. În procedură de urgență, conform solicitării Guvernului, ar urma să fie dezbătută în Parlament starea de alertă. Cea avansată sub formă de propunere pe repede-înainte ieri de către Guvern. Azi, marți, trei ceasuri rele, comisiile dezbat și, să spunem, aprobă, cu sau fără amendamente, proiectul de lege propus de Executiv. Conform acestui proiect de lege, în perioada următoare, statul român urmează să fie administrat de către Comitetul de Urgență sau cum Dumnezeu se numește, Guvernul rezervându-și dreptul de a impune restricții de la exercițiul drepturilor și libertăților fundamentale în baza unor ordonanțe de urgență. Ceea ce este strict interzis de articolul 115 din Constituție. Starea de alertă însăși, așa cum este ea definită printr-o ordonanță de urgență din 1994, va fi cu siguranță, odată atacat a CCR de către Avocatul Poporului, declarată neconstituțională. Pentru că, din nou, actul normativ contravine articolului 115 din Constituție. Curtea Constituțională se pronunță pe 15 mai. Dar tot pe 15 mai starea de urgență ar urma să fie înlocuită prin starea de alertă. Cele două stări ar trebui să fie înnodate instantaneu. Altfel se creează un hiatus.
Dacă ordonanța de urgență, care în prezent stă la baza juridică a stării de alertă, va fi declarată neconstituțională, este necesară înlocuirea ei printr-o lege dată în Parlament. Tocmai în acest scop, Guvernul a elaborat pe picior și a propus adoptarea în regim de urgență a legii care se dezbate și eventual se adoptă azi. Prin noul act normativ, Guvernul capătă puteri discreționare. Între altele, Ludovic Orban poate numi, în mod direct sau prin interpuși, orice funcționar public fără niciun fel de concurs și practic fără ca persoana respectivă să aibă obligația de a-și depune din timp o declarație de avere și de interese, care să poate fi verificată până la data numirii de către instituțiile abilitate. Peste noapte, întreg aparatul administrației publice, teoretic cel puțin, poate fi adus la un numitor comun. Acest numitor comun ar însemna „numai oamenii de casă ai PNL”. Dar să trecem peste asta. Să admitem că actul normativ este adoptat chiar și în ciuda modului în care restricționează libera circulație a cetățenilor și posibilitatea economiei de a-și reveni treptat din paralizie.
Să ne imaginăm deci că astăzi, marți, 12 mai, trei ceasuri rele, Parlamentul dezbate în comisii actul normativ în cursul dimineții, iar în cursul după-amiezii îl votează. Să presupunem că Marcel Ciolacu își primește obișnuita injecție și reușește să-i manevreze pe parlamentarii PSD, astfel încât și ei să adopte legea legați la ochi. Desigur că, în aceste condiții ALDE, Pro România și UDMR nu mai au ce face. Voturile lor rămânând minoritare. Urmează un interval de cel puțin două zile în care acest act normativ nu poate intra în vigoare. Constituția prevede că există minimum două zile în care o lege nou adoptată ar putea fi atacată de cei interesați la Curtea Constituțională. Motiv pentru care ea nu poate fi promulgată și nu poate intra în vigoare. Apoi legea, pentru a fi valabilă, în mod obligatoriu trebuie promulgată de președinte și apoi publicată în Monitorul Oficial al României. Cum-necum, Ludovic Orban și Klaus Iohannis au calculat greșit.
Din punct de vedere constituțional, orice s-ar întâmpla, este exclus ca acest act normativ, adoptat așa cum a fost livrat sau cu modificări, admițând că nu va fi totuși respins, să intre în vigoare instantaneu cu momentul încetării valabilității stării de urgență. Cu alte cuvinte, starea de urgență încetează să zicem acum, în chiar momentul în care lecturați această postare, dar starea de alertă nu intră în vigoare tot acum. Ci ceva mai târziu. Va exista deci un interval de timp oarecare în care nu vom avea nici stare de urgență nici stare de alertă. Este ca și când un muribund este deconectat de la aparatatele de supraviețuire, dar nu este reconectat instantaneu la alte aparate de supraviețuire.
Va fi o pauză mai scurtă sau mai lungă, în care România revine la ceea ce optimiștii numeau normalitatea de dinaintea pandemiei. Probabil că la atâta se va și reduce acea Românie normală promisă de Klaus Iohannis în cea de-a doua campanie prezidențială.
În acest interval de timp se poate întâmpla orice. Pentru că toată lumea își redobândește din punct de vedere juridic libertate de care beneficia înainte de declararea primei stări de urgență. România va fi la cheremul propriilor cetățeni. Pentru că autoritatea statului se suspendă aproape în totalitate. Dar ceea ce din păcate s-a suspendat este orice urmă de credibilitate în seriozitatea guvernanților. În bunele lor intenții. În priceperea acestora de a administra republica. Să ne gândim doar la faptul că 80% dintre reprezentanții societăților comerciale nu mai dau nici doi bani pe promisiunile acestui Guvern. Ca să nu mai vorbim de cetățeni. Dintre care 300.000 au fost amendați, unii dintre ei abuziv. Iar cei neamendați s-au supus de voie de nevoie, fie de frica uriașelor penalități, fie pentru că au înțeles că în absența testărilor în masă trebuie să se protejeze ascunși acasă. Acum toate acestea încetează.
Statul rămâne la discreția cetățenilor săi. Va fi ca la revoluție. Indiferent cât timp va dura. Va fi un teribil examen al conștiinței publice. Ce vor face cetățenii? Pentru a încerca să anticipăm, trebuie să facem un exercițiu nu prea difiicil. Să recapitulăm ce s-a întâmplat în aceste câteva zile în care, ca efect al deciziei CCR, poliția s-a abținut să mai dea obișnuitele amenzi. Și chiar și să facă obișnuitele controale. Cel puțin la intensitatea la care le-a făcut. S-a întâmplat că șoselele au început din nou să se aglomereze. În piețele agroalimentare s-au creat aglomerații de nedescris. Pe străzi, mai ales în cartierele mărginașe ale orașelor și în sate, oamenii au ieșit de-a valma. Cu mic, cu mare. Riscul de contaminare a crescut. Să extrapolăm această stare de lucruri și să facem fotografia uneia dintre zilele viitoare, în care starea de urgență va rămâne dezlegată de starea de alertă. Nu mi-e greu să-mi imaginez că totul, dar absolut totul va depinde de ce se întâmplă în capul fiecărui cetățean luat în parte. Unii se vor îmbrățișa cu concetățenii lor, dând năvală în centrele carantinate după modelul lui Viorel Cataramă. Și își vor asuma în mod fățiș, ostentativ riscul de a se contamina. Dar și riscul de a-i contamina ulterior pe alții. Vor fi mulți, mă tem că prea mulți, care pur și simplu vor profita de starea temporară de libertate. Și vor fi mult mai puțin precauți, nemai respectând atât de blamatele reguli de distanțare socială. Iar alții se vor autoproteja în continuare. Totul ține de proporții. Iar proporțiile sunt date de încrederea sau lipsa de încredere în Guvern, dar și de nivelul de educație al românilor. Și îmi permit să închei cu un avertisment. Pentru a defini mai bine în ce tabără încerc eu să mă plasez. În absența posibilității de a mă testa pe mine însumi și de a afla rezultatele testelor făcute de toți oamenii cu care îmi doresc să mă aflu în contact, singura soluție rațională de autoprotecție este să rămân în continuare relativ izolat. Să-mi mențin conduita de distanțare socială. Cu totul altfel ar sta lucrurile dacă în România, așa cum s-a întâmplat de exemplu în Germania, s-ar fi făcut testări în masă, iar populația contaminată ar fi putut fi separată cumva, chiar prin autoseparare, de populația necontaminată.
Sorin Rosca Stanescu
Actualitate
Realimentarea flotei aeriene americane: KC-46 Pegasus, singura opțiune viabilă până la apariția NGAS

Forțele Aeriene ale SUA se confruntă cu o nevoie stringentă de a-și moderniza flota de avioane cisternă, iar KC-46 Pegasus de la Boeing pare a fi singura soluție disponibilă pe termen scurt, până la introducerea aeronavei de generație următoare, NGAS, la mijlocul anilor 2030. Cu toate acestea, problemele legate de lanțul de aprovizionare și drepturile de acces la date ar putea reprezenta obstacole pe termen lung, conform unui document recent al serviciului.
Decizia controversată de a achiziționa mai multe KC-46
Conform unei notificări de justificare și aprobare (J&A) publicată de Forțele Aeriene pe 2 octombrie, decizia de a comanda până la 75 de aeronave KC-46 suplimentare a fost motivată de nevoia de a înlocui flota îmbătrânită de KC-135 Stratotanker și de a acoperi intervalul de timp până la disponibilitatea NGAS. Această decizie a necesitat o justificare, deoarece serviciul contractează cu Boeing pentru mai multe avioane cisternă fără o competiție deschisă.
Schimbări de strategie și priorități
Documentul detaliază planurile inițiale ale Forțelor Aeriene de a recapitaliza flota de avioane cisternă prin intermediul programului KC-135 Tanker Recapitalization Program, pentru care au fost primite răspunsuri din partea mai multor companii, inclusiv un parteneriat între Lockheed Martin și Airbus, care concura cu Boeing. Forțele Aeriene au constatat că doar Airbus și Boeing (după retragerea Lockheed din parteneriat) ar putea „îndeplini parțial cerințele preliminare” ale programului, inclusiv cerința ca o soluție să fie gata de implementare până în anul fiscal 2031.
Cu toate acestea, la începutul anului 2025, Forțele Aeriene și-au schimbat direcția, deoarece „amenințările globale în evoluție și prioritățile concurente ale DoD” au transformat NGAS într-o „prioritate”. În acest proces, documentul menționează că Forțele Aeriene au constatat că atât Boeing, cât și Airbus ar avea nevoie de „dezvoltare semnificativă” pentru a îndeplini cerințele programului inițial de recapitalizare. Prin urmare, Forțele Aeriene au considerat că opțiunea de recapitalizare este prea costisitoare, deoarece era necesară și finanțarea dezvoltării platformei NGAS.
Astfel, serviciul a renunțat la cerințele pentru un nou efort de avioane cisternă și a optat, în schimb, pentru utilizarea celor deja existente pentru KC-46 până când NGAS va fi disponibil, conform documentului. Această decizie a deschis practic calea pentru Boeing, deoarece A330 MRTT propus de Airbus ar avea nevoie de „dezvoltare semnificativă pentru a îndeplini cerințele obligatorii”.
Timpul, factorul decisiv
Un factor cheie în decizia de a utiliza cerințele KC-46, conform documentului, a fost timpul. Forțele Aeriene înlocuiesc în prezent flota îmbătrânită de KC-135 Stratotanker cu KC-46, dar livrările Pegasus în baza unui contract existent sunt programate să se încheie în 2030 – cu aproximativ șase ani înainte ca NGAS să fie gata cel mai devreme. Pentru a continua înlocuirea KC-135 cu avioane cisternă mai noi, Forțele Aeriene au nevoie de un avion cisternă care să poată acoperi acest interval de șase ani, ceea ce, conform serviciului, doar KC-46 poate face.
Problemele persistă
Cu toate acestea, achiziționarea mai multor KC-46 va veni cu probleme. Boeing „va trebui să rezolve” problemele legate de diminuarea surselor de producție și lipsa de materiale (DMSMS), împreună cu uzura pieselor, care, conform documentului, afectează atât programul KC-46 actual, cât și extinderea acestuia. În plus, documentul ridică problema negocierii pentru mai multe drepturi asupra datelor tehnice și a software-ului, în special atunci când drepturile actuale sunt „inferioare nivelului necesar” pentru extinderea producției KC-46.
Airbus rămâne în joc
Într-o declarație pentru Breaking Defense, Airbus a afirmat: „Ne menținem soluția noastră dovedită de avioane cisternă și evoluția sa, MRTT+. Airbus rămâne angajat alături de USAF, pe măsură ce aceștia continuă să evalueze soluția lor de realimentare aeriană de generație următoare.”
NGAS: Înapoi în viitor
Soarta NGAS a fost incertă până de curând, deoarece oficialii din administrația Biden au declarat că platforma ar putea fi prea costisitoare, în timp ce bugetul FY26 al Forțelor Aeriene a alocat resurse limitate pentru eforturile de cercetare și dezvoltare.
După cum reiese clar din document, Forțele Aeriene tratează acum NGAS ca pe o nevoie critică, deși se menționează că „calea finală către NGAS nu a fost încă definită, având în vedere prioritățile concurente ale apărării”. Programul a finalizat o analiză a alternativelor, se arată în document, deși sunt în curs de desfășurare activități suplimentare de colectare a informațiilor pentru a rafina cerințele.
Conform generalului John Lamontagne, șeful Comandamentului de Mobilitate Aeriană al Forțelor Aeriene, serviciul a examinat o gamă largă de platforme potențiale – de la avioane de afaceri la aeronave cu corp fuzelat și avioane cisternă stealth, cu „semnătură gestionată” – pentru misiunea NGAS. Se așteaptă ca platforma să opereze în medii periculoase, cum ar fi Indo-Pacificul, unde pistele de aterizare sunt puține, iar sistemele de apărare aeriană sunt formidabile.
Industria se pregătește pentru NGAS
Industria se pregătește să ofere Forțelor Aeriene candidați pentru realimentarea de generație următoare. Conform lui Roderick McLean, vicepreședinte și director general al misiunilor de mobilitate aeriană și maritime la Lockheed, compania se așteaptă ca un avion nou, capabil să supraviețuiască, să fie necesar pentru misiune.
Actualitate
Armata SUA recunoaște și remediază problemele de securitate cibernetică la Platforma NGC2

Armata SUA a anunțat că a atenuat o serie de riscuri de securitate cibernetică descoperite într-o versiune incipientă a platformei sale Next Generation Command and Control (NGC2), potrivit unui memo intern obținut de Breaking Defense.
Alarma trasă de ofițerul sef pentru tehnologie
Documentul, datat 5 septembrie și semnat de Gabriele Chiulli, ofițerul șef pentru tehnologie din cadrul Biroului Șefului pentru Informații al Armatei, avertiza că platforma NGC2 „în starea sa actuală, prezintă deficiențe critice în ceea ce privește controalele fundamentale de securitate, procesele și guvernanța.”
Chiulli a scris că armatei „îi lipsește vizibilitatea și controalele necesare pentru a asigura securitatea și integritatea platformei”. El a adăugat că „se pare că există o grabă de a introduce capabilități în sistem fără o supraveghere reală sau un proces adecvat, ceea ce crește riscul pe măsură ce acest sistem îl amplifică și mai mult.”
Reacție rapidă și măsuri corective
Cu toate acestea, oficialii armatei au declarat pentru Breaking Defense că, în cele trei săptămâni de la redactarea și distribuirea documentului, problemele au fost rezolvate. „Problemele au fost atenuate imediat”, a declarat Leonel Garciga, șeful pentru informații al armatei, într-un comunicat. El a adăugat că „procesele simplificate de securitate cibernetică au fost capabile să identifice rapid și să asiste biroul programului și furnizorul în trierea vulnerabilităților de securitate cibernetică și în implementarea măsurilor de atenuare.”
Integrarea securității cibernetice de la inceput
Generalul-locotenent Jeth Rey, șeful adjunct de stat major la G-6, departamentul armatei responsabil cu securitatea cibernetică și rețelele, a susținut că identificarea timpurie a acestor deficiențe face parte din procesul intenționat al serviciului și că au fost luate măsuri pentru a le corecta.
„Trebuie să includem securitatea cibernetică de la început în proces și cred că asta am făcut”, a spus Rey într-un interviu recent. „Aceasta este o nouă capacitate și am găsit un risc și l-am atenuat imediat. Cred că este o veste bună pentru noi în viitor. Dacă vom continua să privim lucrurile în acest mod și procesele noastre funcționează, sunt mulțumit.”
NGC2: Prioritatea numărul unu pentru modernizare
NGC2 este prioritatea numărul unu a serviciului în materie de modernizare și este conceput pentru a oferi comandanților și unităților o nouă abordare a gestionării informațiilor, a datelor și a comandamentului și controlului cu arhitecturi agile și bazate pe software.
În iulie, armata a acordat aproape 100 de milioane de dolari companiei Anduril și unei echipe de furnizori pentru a dezvolta un prototip al sistemului, care va fi extins la nivelul întregii divizii la Project Convergence Capstone 6 în această vară, cu Divizia 4 Infanterie. Un prototip a fost testat la evenimentul de anul trecut la nivel de batalion. Mai recent, Lockheed Martin și echipa sa au obținut, de asemenea, un contract pentru a dezvolta un strat de date integrat cu Divizia 25 Infanterie.
Ivy Sting: Testare incrementală și adăugare de capabilități
Pe măsură ce armata urmărește să extindă prototipul Anduril la nivelul întregii divizii, Divizia 4 Infanterie a început o serie de evenimente de tip sprint între acum și Project Convergence pentru a adăuga incremental capabilități. Aceste evenimente sunt numite seria Ivy Sting.
Deficiențe identificate în Memo-ul Chiulli
Memo-ul Chiulli, care a fost redactat cu 10 zile înainte de primul eveniment, enumera o serie de preocupări, al căror „efect cumulativ” era că NGC2 părea mai degrabă o „cutie neagră” în care serviciul nu putea controla ce utilizatori fac sau văd pe rețea.
„Lipsa de guvernanță înseamnă că nu există o persoană sau o entitate responsabilă pentru acceptarea acestui risc în numele armatei”, se arată în document. „Având în vedere postura actuală de securitate a platformei și a aplicațiilor terțe găzduite, probabilitatea ca un adversar să obțină acces persistent nedetectabil la platformă necesită ca sistemul să fie tratat ca fiind cu risc foarte ridicat.”
Problemele enumerate includ lipsa controlului accesului și a responsabilității, codul sursă neverificat și vulnerabil pentru aplicațiile terțe, lacune critice în guvernanță și igiena de bază a securității și lipsa guvernanței datelor.
Prima deficiență evidențiată a menționat că sistemul nu avea control al accesului bazat pe roluri, ceea ce înseamnă că, odată ce unui utilizator i se acordă acces, acesta ar avea acces nerestricționat la toate aplicațiile și la toate datele – o anatema pentru principiile mai largi de încredere zero ale Pentagonului. Memo-ul a descris acest lucru ca fiind o defecțiune critică de securitate care ar putea duce la un potențial acces și utilizare abuzivă a informațiilor clasificate.
În ceea ce privește aplicațiile terțe, memo-ul notează că Serviciul Federal de Cloud Palantir care găzduiește aplicațiile într-o metodologie de găzduire a containerelor nu a fost evaluat de armată sau de o politică a CIO a armatei care să susțină funcția de conductă deținută/operată de contractant. Niciuna dintre aplicații nu a fost supusă scanării de rutină a securității aplicațiilor web.
Memo-ul a susținut că sistemul funcționează cu vulnerabilități cunoscute, neatinuate, similar cu desfășurarea unui sistem de arme cu defecte cunoscute. Fără un proprietar clar al misiunii care să își asume responsabilitatea pentru securitatea operațională a sistemului, memo-ul a avertizat că securitatea va fi compromisă.
Măsuri concrete și rezultate pozitive
Oficialii armatei nu au precizat exact cum sau când a fost abordată fiecare presupusă deficiență, dar, la Ivy Sting pe 15 septembrie, NGC2 a funcționat bine, potrivit lui Garciga. El a menționat că procesele simplificate de securitate cibernetică au permis ca Ivy Sting 1 să „avanseze fără întârziere.”
Maiorul Sean Minton, un purtător de cuvânt al armatei, a declarat că „armata este într-o transformare unică în generație pentru a oferi soldaților noștri capabilitățile de care au nevoie rapid.”
„După cum s-a demonstrat în acest caz, postura noastră proactivă de securitate cibernetică este concepută pentru a identifica riscurile și a le atenua, minimizând în același timp efectele asupra forței”, a spus el.
Actualitate
Cursa pentru motoare mai mici: Companiile se luptă pentru contracte pe piața UAV-urilor attritabile, în ciuda incertitudinilor privind CCA
-
Exclusivacum 4 zile
PANICĂ LA MITITELU! Corupții din Poliția Penitenciară, în corzi! Vine DNA-ul?!
-
Exclusivacum 4 zile
Penitenciarul Ploiești: De la gunoaie de lux la instagramul promisiunilor pierdute – Un director cu „APT Limitat” la decență!
-
Exclusivacum 15 ore
Dezamăgire în Poliție: Tineri polițiști vor să renunțe din cauza presiunii, lipsei de sprijin și salarizării precare
-
Exclusivacum 3 zile
Justiția imobiliară română: O nouă modă – Morții dau case, judecătorii pupă cruci, poliția acoperă hoții!
-
Exclusivacum 3 zile
Marioara „ciuruitoarea”, Nichita „smecherul” și justiția „somnoroasă”: Ploieștiul, capitala fraudelor imobiliare?
-
Exclusivacum 5 zile
Panică în MAI: Guvernul vrea creșterea vârstei de pensionare, sindicatul Diamantul avertizează asupra riscurilor și inechităților
-
Exclusivacum 2 zile
Prahova sub asediu: Cum mafia imobiliară ne vinde sicrie cu vedere. „White Tower”, „City Gate”, „Mărășești”: Triunghiul Bermudelor imobiliare
-
Exclusivacum 4 zile
Coca-Cola: Sifonul penalității de la Ploiești – Cum Nan și gașca au transformat „băutura fericirii” într-un cocktail Molotov de otrăvuri și minciuni!