Actualitate
Coșmarul coronavirus, coșmarul burselor și coșmarul disoluției statului român

Italia se închide. Ermetic. Ca o conservă. E primul stat din lume care își construiește la figurat un zid chinezesc. Înauntrul căruia se va consuma coșmarul coronavirus. În Statele Unite, predicțiile sunt sumbre. Oricine merge în Israel intră automat în carantină. Și așa mai departe. Această criză fără precedent, generată de un virus scăpat de sub control, se transferă într-o uriașă criză financiară. Black Monday. Așa a fost denumită ziua de ieri. Cea mai neagră zi din ultimii 90 de ani. Când bursele lumii practic s-au pulverizat. În plină furtună mondială, Guvernul României visează cai verzi pe pereți.
Prăbușirea burselor este aproape simultană. La New York, principalii indici financiari au scăzut cu peste 7%. La Londra, cu 8%. S-au prăbușit și bursele din Europa și Asia. Cum era și firesc într-o lume globalizată. De foarte mulți ani nu s-a mai întâmplat așa ceva. După ce indicele Dow Jones a scăzut cu peste 2000 de puncte, tranzacțiile au fost oprite 15 minute. Iar tendința este în jos. Căderea vertiginoasă este accelerată de războiul petrolului, declanșat între Arabia Saudită și Rusia. Rar se întâmplă în istoria lumii financiare ca toate liniile de forță negative să se întâlnească într-un singur punct, accelerând exponențial căderea. De o asemenea criză, România nu a mai avut parte de la Marele Crah mondial din 1929. Practic niciun reprezentant al generațiilor de azi nu a mai trăit așa ceva. Decât din cărți. Cine le-a citit. Iar criza coronavirusului, care a fost punctul de plecare al acestei spectaculoase și dramatice prăbușiri la nivel global, este departe de a-și fi consumat energiile.
Așa cum se întâmplă deobicei, informații și documente păstrate la secret scapă libere și buimăcesc atât opinia publică, cât și mințile decidenților politici. Că se închide ermetic Italia e una. Că oricine pătrunde în Israel intră automat în carantină e totuna. Dar e cu totul alta ce află din Statele Unite, din documente oficiale scurse în presă. Sistemul medical din Statele Unite se pregătesc pentru 91 de milioane de persoane infectate cu coronavirus, care vor genera, după cum se estimează, 4,8 milioane de spitalizați și 500.000 de decese. Până în prezent, amploarea efectelor acestui virus propagat atât de rapid este de zece ori mai mare decât cel dintr-un sezon gripal sever. Și nu s-a terminat.
România este prinsă literalmente în ochiul ciclonului. Este plasată geografic la intersecția celor mai importante trasee care leagă Europa de Euroasia. A cunoscut în ultimii 30 de ani cel mai mare val de populație care și-a părăsit țara pe timp de pace și în absența unei calamități din întreaga istorie a României. Valul de refugiați, istoric vorbind, a părăsit statul român relativ recent. Ceea ce înseamnă că poate urma un reflux. Așa se explică de ce un număr uriaș de români, care au ales Italia ca țară de destinație, face să fiarbă granițele noastre într-o încercare disperată de a părăsi în masă teritoriul Italiei pentru a se refugia în singurul loc în care pot găsi un acoperiș. Iar autoritățile de la București sunt neputincioase. Ele nu se pot împotrivi propagării efectului crah-ului mondial și nici asaltului periculosului virus. Pentru că niciodată – atenție – exceptând poate sfârșitul anului 1989, autoritățile acestui stat nu au fost mai slabe. O vulnerabilizare care vine din interior. Și care, din diverse move conjuncturale, circumscrise nevoii de a transforma România într-o pradă, sunt accelerate din exterior.
Putem observa ținând doar ochii deschiși. Fără să facem niciun efort special. Putem observa trei fenomene care se combină în mod catastrofal. 1). Guvernul – care Guvern? – se află în disoluție. Puterea executivă este incapabilă să se exercite cu fermitate și cu eficiență, exact atunci când este nevoie de mai multă fermitate și de mai multă exigență. Dorința lui Klaus Iohannis de a se transforma în jucător a degenerat și a vulenrabilizat instituțiile fundamentale ale statului, începând chiar cu Guvernul. Nu știu dacă domnul Klaus Iohannis se va alege cu anticipatele pe care și le-a dorit, dar cu certitudine a fragilizat până la castrare puterea executivă. Avem un Guvern provizoriu pe cale de ducă peste care se suprapune toxic un Guvern propus, care fie că trece, fie că nu trece de Parlament, va fi tot lipsit de resursele de putere necesare pentru a administra în condiții normale țara și lipsit cu desăvârșire de resurse pentru condiții anormale. Prima putere a statului, Parlamentul, este vulnerabilizată la maximum după ce a fost demonizată practic în trei cicluri prezidențiale. Dacă Iohanis insistă în direcția declanșării alegerilor anticipate, atunci și Parlamentul este pe ducă. Și, la rândul său, Parlamentul, într-o încercare disperată de a salva lucrurile, s-ar putea ca în plină criză să îl acuze de înaltă trădare pe președinte, să-l suspende și să lipsească România și de acest centru de putere. În fine, această dublă criză mondială care se dezvoltă exponențial și se amplifică pe fondul unei crize interne, coincide și cu autosuspendarea celei de-a treia puteri în stat, puterea judecătorească, care în continuare se află în grevă.
Dacă cumva mai este nevoie, mai ofer opiniei publice un detaliu care poate fi subiect de reflecție. Atunci când există o calamitate de genul epidemiei cu cornavirus, care încă nu a fost declarată juridic ca atare, conform Constituției, pușcăriile se deschid. Pentru că niciun stat nu are dreptul ca, în aceste condiții, să-i țină prizonieri pe cei aflați în custodia sa. Cu titlu de exemplu, iată, un stat care este declarat nedemocatic de către euroatlantiști, republica islamică Iran a decis eliberarea imediată din închisori a circa 80.000 de deținuți. Urmează ca și alte state să procedeze la fel, în funcție de legislația internă. Dar acesta este desigur doar un detaliu mai picant, nu și foarte semnificativ în nebunia pe care suntem siliți să o traversăm și care va lăsa urme adânci nu numai în această generație, ci și în generațiile următoare.
Pentru noi, nu mai există decât o singură soluție. O singură soluție constructivă. Să ne strângem rândurile. Să uităm de cearta din casă. Sau măcar să o amânăm pentru alte vremuri mai puțin rele. Să facem cum ne cere propriul imn. Să ne deșteptăm. Iar dacă avem cu adevărat forță și putere în noi, dacă vâna noastră a supraviețuit, dacă nu ni s-a rupt cu desăvârșire coloana vertebrală, atunci să facem un efort suprem, de care numai națiunile binecuvâtate de Dumnezeu sunt capabile și să transformăm o nenorocire în oportunitate.
Sorin Rosca Stanescu
Actualitate
Realimentarea flotei aeriene americane: KC-46 Pegasus, singura opțiune viabilă până la apariția NGAS

Forțele Aeriene ale SUA se confruntă cu o nevoie stringentă de a-și moderniza flota de avioane cisternă, iar KC-46 Pegasus de la Boeing pare a fi singura soluție disponibilă pe termen scurt, până la introducerea aeronavei de generație următoare, NGAS, la mijlocul anilor 2030. Cu toate acestea, problemele legate de lanțul de aprovizionare și drepturile de acces la date ar putea reprezenta obstacole pe termen lung, conform unui document recent al serviciului.
Decizia controversată de a achiziționa mai multe KC-46
Conform unei notificări de justificare și aprobare (J&A) publicată de Forțele Aeriene pe 2 octombrie, decizia de a comanda până la 75 de aeronave KC-46 suplimentare a fost motivată de nevoia de a înlocui flota îmbătrânită de KC-135 Stratotanker și de a acoperi intervalul de timp până la disponibilitatea NGAS. Această decizie a necesitat o justificare, deoarece serviciul contractează cu Boeing pentru mai multe avioane cisternă fără o competiție deschisă.
Schimbări de strategie și priorități
Documentul detaliază planurile inițiale ale Forțelor Aeriene de a recapitaliza flota de avioane cisternă prin intermediul programului KC-135 Tanker Recapitalization Program, pentru care au fost primite răspunsuri din partea mai multor companii, inclusiv un parteneriat între Lockheed Martin și Airbus, care concura cu Boeing. Forțele Aeriene au constatat că doar Airbus și Boeing (după retragerea Lockheed din parteneriat) ar putea „îndeplini parțial cerințele preliminare” ale programului, inclusiv cerința ca o soluție să fie gata de implementare până în anul fiscal 2031.
Cu toate acestea, la începutul anului 2025, Forțele Aeriene și-au schimbat direcția, deoarece „amenințările globale în evoluție și prioritățile concurente ale DoD” au transformat NGAS într-o „prioritate”. În acest proces, documentul menționează că Forțele Aeriene au constatat că atât Boeing, cât și Airbus ar avea nevoie de „dezvoltare semnificativă” pentru a îndeplini cerințele programului inițial de recapitalizare. Prin urmare, Forțele Aeriene au considerat că opțiunea de recapitalizare este prea costisitoare, deoarece era necesară și finanțarea dezvoltării platformei NGAS.
Astfel, serviciul a renunțat la cerințele pentru un nou efort de avioane cisternă și a optat, în schimb, pentru utilizarea celor deja existente pentru KC-46 până când NGAS va fi disponibil, conform documentului. Această decizie a deschis practic calea pentru Boeing, deoarece A330 MRTT propus de Airbus ar avea nevoie de „dezvoltare semnificativă pentru a îndeplini cerințele obligatorii”.
Timpul, factorul decisiv
Un factor cheie în decizia de a utiliza cerințele KC-46, conform documentului, a fost timpul. Forțele Aeriene înlocuiesc în prezent flota îmbătrânită de KC-135 Stratotanker cu KC-46, dar livrările Pegasus în baza unui contract existent sunt programate să se încheie în 2030 – cu aproximativ șase ani înainte ca NGAS să fie gata cel mai devreme. Pentru a continua înlocuirea KC-135 cu avioane cisternă mai noi, Forțele Aeriene au nevoie de un avion cisternă care să poată acoperi acest interval de șase ani, ceea ce, conform serviciului, doar KC-46 poate face.
Problemele persistă
Cu toate acestea, achiziționarea mai multor KC-46 va veni cu probleme. Boeing „va trebui să rezolve” problemele legate de diminuarea surselor de producție și lipsa de materiale (DMSMS), împreună cu uzura pieselor, care, conform documentului, afectează atât programul KC-46 actual, cât și extinderea acestuia. În plus, documentul ridică problema negocierii pentru mai multe drepturi asupra datelor tehnice și a software-ului, în special atunci când drepturile actuale sunt „inferioare nivelului necesar” pentru extinderea producției KC-46.
Airbus rămâne în joc
Într-o declarație pentru Breaking Defense, Airbus a afirmat: „Ne menținem soluția noastră dovedită de avioane cisternă și evoluția sa, MRTT+. Airbus rămâne angajat alături de USAF, pe măsură ce aceștia continuă să evalueze soluția lor de realimentare aeriană de generație următoare.”
NGAS: Înapoi în viitor
Soarta NGAS a fost incertă până de curând, deoarece oficialii din administrația Biden au declarat că platforma ar putea fi prea costisitoare, în timp ce bugetul FY26 al Forțelor Aeriene a alocat resurse limitate pentru eforturile de cercetare și dezvoltare.
După cum reiese clar din document, Forțele Aeriene tratează acum NGAS ca pe o nevoie critică, deși se menționează că „calea finală către NGAS nu a fost încă definită, având în vedere prioritățile concurente ale apărării”. Programul a finalizat o analiză a alternativelor, se arată în document, deși sunt în curs de desfășurare activități suplimentare de colectare a informațiilor pentru a rafina cerințele.
Conform generalului John Lamontagne, șeful Comandamentului de Mobilitate Aeriană al Forțelor Aeriene, serviciul a examinat o gamă largă de platforme potențiale – de la avioane de afaceri la aeronave cu corp fuzelat și avioane cisternă stealth, cu „semnătură gestionată” – pentru misiunea NGAS. Se așteaptă ca platforma să opereze în medii periculoase, cum ar fi Indo-Pacificul, unde pistele de aterizare sunt puține, iar sistemele de apărare aeriană sunt formidabile.
Industria se pregătește pentru NGAS
Industria se pregătește să ofere Forțelor Aeriene candidați pentru realimentarea de generație următoare. Conform lui Roderick McLean, vicepreședinte și director general al misiunilor de mobilitate aeriană și maritime la Lockheed, compania se așteaptă ca un avion nou, capabil să supraviețuiască, să fie necesar pentru misiune.
Actualitate
Armata SUA recunoaște și remediază problemele de securitate cibernetică la Platforma NGC2

Armata SUA a anunțat că a atenuat o serie de riscuri de securitate cibernetică descoperite într-o versiune incipientă a platformei sale Next Generation Command and Control (NGC2), potrivit unui memo intern obținut de Breaking Defense.
Alarma trasă de ofițerul sef pentru tehnologie
Documentul, datat 5 septembrie și semnat de Gabriele Chiulli, ofițerul șef pentru tehnologie din cadrul Biroului Șefului pentru Informații al Armatei, avertiza că platforma NGC2 „în starea sa actuală, prezintă deficiențe critice în ceea ce privește controalele fundamentale de securitate, procesele și guvernanța.”
Chiulli a scris că armatei „îi lipsește vizibilitatea și controalele necesare pentru a asigura securitatea și integritatea platformei”. El a adăugat că „se pare că există o grabă de a introduce capabilități în sistem fără o supraveghere reală sau un proces adecvat, ceea ce crește riscul pe măsură ce acest sistem îl amplifică și mai mult.”
Reacție rapidă și măsuri corective
Cu toate acestea, oficialii armatei au declarat pentru Breaking Defense că, în cele trei săptămâni de la redactarea și distribuirea documentului, problemele au fost rezolvate. „Problemele au fost atenuate imediat”, a declarat Leonel Garciga, șeful pentru informații al armatei, într-un comunicat. El a adăugat că „procesele simplificate de securitate cibernetică au fost capabile să identifice rapid și să asiste biroul programului și furnizorul în trierea vulnerabilităților de securitate cibernetică și în implementarea măsurilor de atenuare.”
Integrarea securității cibernetice de la inceput
Generalul-locotenent Jeth Rey, șeful adjunct de stat major la G-6, departamentul armatei responsabil cu securitatea cibernetică și rețelele, a susținut că identificarea timpurie a acestor deficiențe face parte din procesul intenționat al serviciului și că au fost luate măsuri pentru a le corecta.
„Trebuie să includem securitatea cibernetică de la început în proces și cred că asta am făcut”, a spus Rey într-un interviu recent. „Aceasta este o nouă capacitate și am găsit un risc și l-am atenuat imediat. Cred că este o veste bună pentru noi în viitor. Dacă vom continua să privim lucrurile în acest mod și procesele noastre funcționează, sunt mulțumit.”
NGC2: Prioritatea numărul unu pentru modernizare
NGC2 este prioritatea numărul unu a serviciului în materie de modernizare și este conceput pentru a oferi comandanților și unităților o nouă abordare a gestionării informațiilor, a datelor și a comandamentului și controlului cu arhitecturi agile și bazate pe software.
În iulie, armata a acordat aproape 100 de milioane de dolari companiei Anduril și unei echipe de furnizori pentru a dezvolta un prototip al sistemului, care va fi extins la nivelul întregii divizii la Project Convergence Capstone 6 în această vară, cu Divizia 4 Infanterie. Un prototip a fost testat la evenimentul de anul trecut la nivel de batalion. Mai recent, Lockheed Martin și echipa sa au obținut, de asemenea, un contract pentru a dezvolta un strat de date integrat cu Divizia 25 Infanterie.
Ivy Sting: Testare incrementală și adăugare de capabilități
Pe măsură ce armata urmărește să extindă prototipul Anduril la nivelul întregii divizii, Divizia 4 Infanterie a început o serie de evenimente de tip sprint între acum și Project Convergence pentru a adăuga incremental capabilități. Aceste evenimente sunt numite seria Ivy Sting.
Deficiențe identificate în Memo-ul Chiulli
Memo-ul Chiulli, care a fost redactat cu 10 zile înainte de primul eveniment, enumera o serie de preocupări, al căror „efect cumulativ” era că NGC2 părea mai degrabă o „cutie neagră” în care serviciul nu putea controla ce utilizatori fac sau văd pe rețea.
„Lipsa de guvernanță înseamnă că nu există o persoană sau o entitate responsabilă pentru acceptarea acestui risc în numele armatei”, se arată în document. „Având în vedere postura actuală de securitate a platformei și a aplicațiilor terțe găzduite, probabilitatea ca un adversar să obțină acces persistent nedetectabil la platformă necesită ca sistemul să fie tratat ca fiind cu risc foarte ridicat.”
Problemele enumerate includ lipsa controlului accesului și a responsabilității, codul sursă neverificat și vulnerabil pentru aplicațiile terțe, lacune critice în guvernanță și igiena de bază a securității și lipsa guvernanței datelor.
Prima deficiență evidențiată a menționat că sistemul nu avea control al accesului bazat pe roluri, ceea ce înseamnă că, odată ce unui utilizator i se acordă acces, acesta ar avea acces nerestricționat la toate aplicațiile și la toate datele – o anatema pentru principiile mai largi de încredere zero ale Pentagonului. Memo-ul a descris acest lucru ca fiind o defecțiune critică de securitate care ar putea duce la un potențial acces și utilizare abuzivă a informațiilor clasificate.
În ceea ce privește aplicațiile terțe, memo-ul notează că Serviciul Federal de Cloud Palantir care găzduiește aplicațiile într-o metodologie de găzduire a containerelor nu a fost evaluat de armată sau de o politică a CIO a armatei care să susțină funcția de conductă deținută/operată de contractant. Niciuna dintre aplicații nu a fost supusă scanării de rutină a securității aplicațiilor web.
Memo-ul a susținut că sistemul funcționează cu vulnerabilități cunoscute, neatinuate, similar cu desfășurarea unui sistem de arme cu defecte cunoscute. Fără un proprietar clar al misiunii care să își asume responsabilitatea pentru securitatea operațională a sistemului, memo-ul a avertizat că securitatea va fi compromisă.
Măsuri concrete și rezultate pozitive
Oficialii armatei nu au precizat exact cum sau când a fost abordată fiecare presupusă deficiență, dar, la Ivy Sting pe 15 septembrie, NGC2 a funcționat bine, potrivit lui Garciga. El a menționat că procesele simplificate de securitate cibernetică au permis ca Ivy Sting 1 să „avanseze fără întârziere.”
Maiorul Sean Minton, un purtător de cuvânt al armatei, a declarat că „armata este într-o transformare unică în generație pentru a oferi soldaților noștri capabilitățile de care au nevoie rapid.”
„După cum s-a demonstrat în acest caz, postura noastră proactivă de securitate cibernetică este concepută pentru a identifica riscurile și a le atenua, minimizând în același timp efectele asupra forței”, a spus el.
Actualitate
Cursa pentru motoare mai mici: Companiile se luptă pentru contracte pe piața UAV-urilor attritabile, în ciuda incertitudinilor privind CCA
-
Exclusivacum 3 zile
PANICĂ LA MITITELU! Corupții din Poliția Penitenciară, în corzi! Vine DNA-ul?!
-
Exclusivacum 4 zile
Penitenciarul Ploiești: De la gunoaie de lux la instagramul promisiunilor pierdute – Un director cu „APT Limitat” la decență!
-
Exclusivacum 5 zile
ANP: Paradisul pensionarilor sau infernul angajaților? Un sondaj socant dezvăluie realitatea din spatele gratiilor
-
Exclusivacum 2 zile
Marioara „ciuruitoarea”, Nichita „smecherul” și justiția „somnoroasă”: Ploieștiul, capitala fraudelor imobiliare?
-
Exclusivacum 2 zile
Justiția imobiliară română: O nouă modă – Morții dau case, judecătorii pupă cruci, poliția acoperă hoții!
-
Exclusivacum 4 zile
Panică în MAI: Guvernul vrea creșterea vârstei de pensionare, sindicatul Diamantul avertizează asupra riscurilor și inechităților
-
Exclusivacum o zi
Prahova sub asediu: Cum mafia imobiliară ne vinde sicrie cu vedere. „White Tower”, „City Gate”, „Mărășești”: Triunghiul Bermudelor imobiliare
-
Exclusivacum 3 zile
Coca-Cola: Sifonul penalității de la Ploiești – Cum Nan și gașca au transformat „băutura fericirii” într-un cocktail Molotov de otrăvuri și minciuni!