Actualitate
CONFRUNTAREA IMPERIILOR/ROMANIA INTRE CIOCAN SI NICOVALA

Va intrebati de ce ultima perioada a fost incarcata de atata patima, patima generata de anchetarea doamnei Kovesi de catre Sectia de investigare a infractiunilor din justitie, si nu intelegeti de ce gruparea politica informala de dreapta, in frunte cu domnul Iohannis, si-a schimbat brusc discursul, din promotoare a principiului independentei justitiei, si in special al procurorilor, al neamestecului factorului politic in derularea anchetelor penale, in critic vehement al celor din Sectia mai sus amintita – si ei tot procurori, magistrati ai aceluiasi Parchet General, aflati tot in subordinea eminentului profesor Augustin Lazar. Atitudinea lor zgomotoasa, in totala distonanta cu ceea ce cantasera pana atunci, nu ne poate duce decat la concluzia ca cineva le-a schimbat partitura! Dar cine, si de ce?
Pentru a intelege mai bine ce se intampla, trebuie sa privim mai atent asupra istoriei umane a Terrei care este plina de confruntari intre semeni, de la perioada gintilor, a formatiunilor tribale, pana la cea a imperiilor puternice, confruntari generate de dorinta de dominatie, de acces total la resurse de toate genurile, de acumulare a unor bogatii imense si de ocupare a pozitiei de lider, care sa stabileasca regulile dreptatii pe care apoi sa o promoveze, sa o imparta tuturor.
Nu am sa fac o descriere a acestor confruntari si nici a felului cum au evoluat ele in decursul istoriei, mi-ar trebui foarte mult spatiu, ci am sa ma opresc la perioada ultimilor 30 de ani. Si aici sunt foarte multe de spus, dar eu am sa abordez confruntarea doar a doua imperii, despre al treilea mare imperiu facand vorbire probabil intr-o postare viitoare. Cel de-al III-lea Razboi Mondial, cunoscut sub denumirea de „Razboiul Rece”, si care a avut ca protagonisti principali cele doua mari imperii SUA si fosta Uniune Sovietica, impreuna cu satelitii lor, s-a incheiat prin victoria primului si destramarea celui de-al doilea, care a si intrat intr-un proces de disolutie rapida, dar care a avut ca rezultanta aparitia unui nou actor cu valente mondiale, pe osatura caruia functionase Uniunea Sovietica, si anume Federatia Rusa. Acest nou actor a trecut printr-o perioada foarte dificila, care punea sub semnul intrebarii insasi existenta sa, multi dandu-i putine sanse sa nu sucombe. Dar a reusit sa iasa din letargie si, incet, incet, sa devina un pol de putere din ce in ce mai vizibil si mai activ in itele tesute la nivel international. Va intrebati, probabil, de ce americanii, iesiti invingatori din razboiul amintit anterior, nu au actionat cand au avut ocazia pentru inlaturarea acestui nou pol de putere. Raspunsul nu este complicat: pentru realizarea unui echilibru de forte la nivel international in favoarea sa, prin contrapunerea unui alt mare imperiu – si anume China – a unui actor de forta cu sensibilitati istorice profunde, generate in special de disputele teritoriale si nu numai, mizand pe lejeritatea in construirea jocurilor la nivel planetar in conditiile unei confruntari permanente in diferite moduri intre acestea. Strategii americani si-au dat seama ca imperiul lor va domina Terra si isi vor putea asigura securitatea nationala daca vor domina oceanele si marile planetare, dar si spatiul aerian, si, in cosecinta, au trecut la cucerirea acestora si, dupa eforturi bugetare si umane consistente, au reusit sa o faca. Era destul de clar pentru ei ca actiunile pentru expansiunea pe alte continente, dar si cele indreptate de catre inamicii pe care ii aveau impotriva propriului teritoriu, nu puteau fi derulate decat prin cele doua cai, iar suprematia lor in aceste zone devenea cu atat mai necesara.
Desi cu o existenta si experienta istorica scurta a acestui nou imperiu, strategii lor au preluat repede invataminte din istoria altor imperii, in special din cea a Imperiului Roman, si au trecut la aplicarea unor strategii si tactici similare. Cu cat se extindea mai mult Imperiul Roman, cu atat romanii isi dadeau seama ca este imposibil sa acopere cu trupe proprii aceste vaste teritorii, realizand ca este mai usor sa cuceresti decat sa mentii ceea ce ai cucerit. In aceasta situatie romanii au recurs la o alta strategie, si anume aceea a numirii ca regi sau conducatori, in zonele cucerite, a unor persoane fidele imperiului, care sa asigure buna administrare a acestora, iar prin forte proprii sa inabuse revoltele interne si sa apere granitele de navalitorii externi, urmand ca legiunile romane sa intervina punctual, doar in momentul si in locurile in care pericolul depasea capacitatea de reactie si de eliminare a acestuia de catre conducatorii locali. Si decidentii Imperiului SUA au procedat si procedeaza in aceeasi maniera. Dupa cucerirea unei zone de interes prin eforturi militare, diplomatice, intelligence, economice si de alta natura, impun, prin diverse mecanisme, in fruntea administratiilor din aceste zone oameni fideli, care sa le apere si sa le promoveze, prin orice mijloace, interesele, aruncand la cosul de gunoi partitura apararii drepturilor si libertatilor fundamentale ale omului, necesitatea realizarii si mentinerii unei veritabile democratii in tarile pe care le-au cucerit. Mai mult, cand situatia este mai greu de controlat ei instiga diversele grupari nationale formate pe criterii etnice, religioase si de alta natura, sa se confrunte in toate modurile, inclusiv armat, ei acordand sprijin si consultanta fiecarei parti, asa reusind mai bine sa ii domine.
Pe buna dreptate, va intrebati ce legatura are aceasta descriere cu Romania si cu confruntarile patimase de la noi din ultima perioada. Este o legatura, foarte serioasa! Suntem una din acele tari cucerite deja de Imperiul SUA, care se afla intr-o zona geopolitica de interes major pentru el. De ce sunt interesati americanii de Romania si de celelalte tari din Europa Centrala si de Est? Situatia este mult mai complexa decat ne-o imaginam. Ca sa intelegem trebuie sa mai facem unele precizari, si anume sa vedem cum au evoluat lucrurile in special in ultimi 10 ani. Americanii erau convinsi ca pot sa tina, sub control, miscarile Rusiei, tara cu o economie precara, usor de destabilizat la nevoie, in special prin sistemul sanctiunilor economice, sistem la care erau ferm convinsi ca vor achiesa si tarile europene, impunand Rusiei inactiunea in ceea ce priveste realizarea unor zone favorabile lor in vecinatatea acesteia, dar si in ceea ce priveste dezvoltarea unor programe privind realizarea unor tehnici si armamente moderne de lupta cu putere de distrugere foarte mare. Lucrurile nu au stat cum si le-au imaginat americanii. Rusii si-au dezvoltat aceste programe, dincolo de dificultatile economice, au realizat rachete care pun in pericol intregul teritoriu al SUA, prin capacitatea lor de a se deplasa cu viteze uimitoare, avand posibilitatea sa evite sistemele antiracheta americane si sa isi atinga tintele intr-un timp foarte scurt. In acelasi timp rusii au conceput si dat in productie si folosinta sisteme noi de rachete cu raza medie si scurta de actiune, dar foarte performante, au construit avioane de vanatoare si bombardament, de transport al trupelor, cu tehnica de lupta din dotare net superioare celor existente, submarine silentioase, greu de detectat, ca si alte nave de lupta cu performante deosebite si, nu in ultimul rand, dezvoltarea unor programe bine concepute pentru cucerirea spatiului cosmic apropiat in scopul derularii actiunilor de aparare sau de atac a obiectivelor terestre, aeriene si maritime. Peste toate acestea se suprapun si eforturile comune ale Rusiei si Chinei si a satelitilor acestora, de a gasi punti de colaborare si de sprijin reciproc in toate domeniile, pornind de la cel economic si terminand cu cel militar, ceea ce creaza vulnerabilitati foarte mari pentru americani. Trebuie mentionat si un alt important actor, deloc de neglijat, care a decis sa colaboreze cu Rusia, proiectand si realizand in comun una dintre cele mai moderne si sofisticate aeronave militare ale Secolului XXI, care este in continua perfectionare prin inglobarea semnificativa a inteligentei artificiale si nu numai, iar acesta este India. Un proiect asemanator deruleaza Rusia cu China prin construirea de catre aceasta cu sprijinul substantial al rusilor a noului avion multirol de generatia a cincea J-20, cele doua aronave fiind proiectate pentru a contracara modelele americane de ultima generatie F-22 Raptor si F-35 Lightning. Dar colaborarea nu se rezuma doar la acest domeniu, ea fiind mult mai complexa si cuprinzand o arie larga de oportunitati. In acest context international complicat in care centrul mondial de putere se transfera treptat din Atlantic in Pacific, demersurile Rusiei de a crea o dependenta serioasa pentru tarile europene de resursele sale energetice si de alte resurse pe care aceasta le are din belsug, dependenta care submineaza nu numai rolul economic al SUA in aceasta zona, si cel politic, dar mai ales cel militar, a fost perceputa de Imperiul american ca o amenintare de prim rang. Disponibilitatea deschis declarata a Berlinului, la care se alatura si Parisul, de a coopera cu Moscova, incalcand fara retinere sanctiunile impuse rusilor de catre cei de la Washington, demersul facut de catre Germania si Franta de a-si construi o forta militara comuna semnificativa, au fost receptate de SUA ca o dinamitare a NATO din interior, dar si ca o o bresa imensa in influenta pe care acestea trebuie sa o aiba in Europa. La acestea se adauga si noua pozitie a Turciei, a doua putere militara din NATO sub aspectul efectivelor militare, si intentiile ei clare de a coopera cu Rusia inclusiv in domeniul militar, punand si mai multa dinamita la temelia Aliantei Nord-Atlantice. De fapt, acum Imperiul American nu mai are relatii de parteneriat stategic real cu Uniunea Europeana, ci doar cu cateva state din aceasta zona, printre care si Romania. Una din temerile cele mai mari ale americanilor este aceea a unirii tehnologiilor avansate ale Germaniei cu resursele deosebite ale Rusiei, care impreuna pot reprezenta o amenintare de prim rang pentru SUA. Pentru a nu pierde controlul acestei zone, americanii au decis sa formeze un coridor sanitar in jurul Rusiei in partea dinspre Vest a acesteia, coridor care, pe langa rolul de a monitoriza in timp util miscarile militare ale acesteia, sa asigure si o interventie rapida care sa-i aduca primatul initiativei, inclusiv nucleare, sa aiba si rolul de a bloca aceasta colaborare intre rusi si principalele tari europene. In aceste conditii Romania a fost prinsa in acest culoar, si lipsa de verticalitate a liderilor nostri politici ne-a adus in situatia de a deveni tinta strategica a Rusiei, prin acceptarea amplasarii Scutului antiracheta de la Deveselu, si pe care rusii il considera ca fiind utilizat impotriva lor. Acum doua zile, Putin a mentionat deschis Romania ca tinta a actiunilor lor militare si de alta natura, inclusiv asimetrice! Cehia si Ungaria au refuzat sa gazduiasca scutul pe teritoriul lor, punand mai presus de orice interesul national, ceea ce nu s-a intamplat si in Romania. Acum realizam de ce este atat de importanta Romania pentru americani si atunci cand ei au un interes major intr-o anumita zona, primul lucru pe care il fac este acela de a ocupa in diverse moduri teritoriul respectiv. Principalul lor obiectiv a fost acela de a-si subordona conducerea politica de la Bucuresti si partial au reusit, au ajutat sa ajunga la Cotroceni o persoana dispusa sa joace asa cum doresc, dar nu au reusit sa-si subordoneze toti decidentii politici si administrativi. Atunci au decis sa introduca in joc o noua componenta, formata din structurile de forta, initiand infiintarea Statului Paralel, care sa preia ilegal puterea de la cei care o detineau legal si care, prin intermediul informatiilor si zanganitul catuselor, sa aduca la ascultare pe toti cei tentati sa se opuna intereselor americane in Romania, iar pe cei care nu cedau sa ii elimine din zona politica. In acelasi mod au procedat si in ceea ce priveste persoanele din zona justitiei, din cea economica si din media. Nici armata si nici biserica nu au scapat acestui demers al partenerului nostru strategic. A plecat Basescu, dar imediat au cocotat in cea mai importanta functie in Stat o marioneta dispusa sa execute cu multa staruinta ordinele lor. Au avut insa nesansa ca la guvernare sa vina o alianta care nu era dispusa sa le execute comenzile, cu vadita tenta de emancipare, si desi au asmutit asupra ei dulaii tradatori din structurile de forta sub stindardul impusei lupte anticoruptie, demersul lor nu a izbandit, cu toate victimele trimise sub ghilotina justitiei. In final Sistemul reprimator a fost compromis si au fost nevoiti sa renunte la persoane fidele din aceste structuri, ceea ce a dus la scaderea drastica a capacitatii de a controla, prin forta, oamenii politici si nu numai. Paralel cu masurile guvernamentale de crestere economica prin sprijinirea relatiei biunivoce dezvoltare-consum, consum-dezvoltare, prin parasirea solutiei austeritatii si promovarea cresterii veniturilor celor ce muncesc in detrimentul multinationalelor, dar si a pensiilor, se vedea tot mai pregnant ca o solutie de succes aceasta noua politica a guvernantilor. Americanii investesc initial mari sume de bani pentru a reusi sa ocupe zonele de interes, iar dupa ce le-au ocupat iau masuri de recuperare a acestor sume prin subordonarea economiilor nationale ale acestor state, sprijinind Supra-statalele sa ocupe pietele respective, concomitent cu eliminarea concurentei capitalului autohton, multinationale care sa actioneze dupa bunul plac, fara sa respecte nicio regula, externalizand toate profiturile si vaduvind ilegal bugetul de stat cu sute de miliarde de dolari, stiindu-se protejate de structurile de forta. Taxa pe lacomie impusa de executiv companiilor si bancilor, concomitent cu inceperea anchetei impotriva unui colaborator foarte apropiat americanilor, Kodruta Kovesi, a declansat noi actiuni din partea acestora impotriva actualului guvern. Pe de o parte le sunt lezate interesele economice, iar pe de alta parte le este pusa in pericol constructia de forta, iar pentru a da un semnal ca nu isi parasesc oamenii fideli, ii determina pe cei ramasi in aceste structuri sa capete curajul necesar derularii demersurilor pentru protejarea intereselor lor. Nu intamplator domnul Iohannis blocheaza cu atata devotament demn de alt scop, activitatea guvernului prin diverse mijloace, pornind de la nenumirea ministrilor la doua portofolii foarte importante, si continuand cu blocarea bugetului de stat pe 2019. De ce o face? Pentru ca asa i-au cerut sefii domniei-sale din exterior, interesati sa nu se dezvolte capitalul intern, economia noastra, dezvoltare care ar crea premisele unei noi concurente pe piata interna, dar si pe cea externa. De ce atata sustinere din exterior pentru Kovesi? Ce interes au cei de la Bruxelles sa o faca? De ce raspund ei unor interese americane in Romania? Din doua motive. In acest domeniu interesele americane se impletesc cu cele ale greilor din Uniunea Europeana, iar doamna Kovesi este simbolul celor care le-au aparat aceste interese. Nu in ultimul rand, trebuie sa intelegem ca multi dintre decidentii de la Bruxelles sunt sub influenta serioasa a lui Soros, de multi blamat atat in Romania, cat si in alte state europene, dintre care putini realizeaza ca el este interfata serviciilor secrete americane, servicii care ii asigura afacerile aducatoare de fonduri colosale, cu care apoi acesta le promoveaza politicile in afara teritoriului national, dar si in interiorul acestuia. Luarile de pozitie impotriva lui Soros de cei de la Casa Alba sunt doar de fatada, pentru ca ei, in ceea ce priveste politica externa si promovarea in exterior a intereselor lor majore, canta dupa aceeasi partitura intrerpretata la unison de toti politicienii, indiferent de culoarea lor politica. L-am suspectat mult timp pe ambasadorul Klemm de interese meschine, personale, in sustinerea cu atata inversunare a doamnei Kovesi, dar ulterior am realizat ca el nu facea si nu face altceva decat sa execute dispozitiile celor de la Washington, promovand amestecul brutal, intolerabil, in treburile noastre interne, si considerand Romania o colonie a lor.
Nu va mai intreb daca lucrurile stau asa sau nu, domnule Iohannis, pentru ca as face-o in zadar, avand in vedere ca dumneavoastra nu vedeti, nu auziti si nu intelegeti decat ordinele sefilor din exterior, interesele noastre ale romanilor fiindu-va total straine si neimportante…(Dumitru Iliescu, fost sef SPP).
Actualitate
Realimentarea flotei aeriene americane: KC-46 Pegasus, singura opțiune viabilă până la apariția NGAS

Forțele Aeriene ale SUA se confruntă cu o nevoie stringentă de a-și moderniza flota de avioane cisternă, iar KC-46 Pegasus de la Boeing pare a fi singura soluție disponibilă pe termen scurt, până la introducerea aeronavei de generație următoare, NGAS, la mijlocul anilor 2030. Cu toate acestea, problemele legate de lanțul de aprovizionare și drepturile de acces la date ar putea reprezenta obstacole pe termen lung, conform unui document recent al serviciului.
Decizia controversată de a achiziționa mai multe KC-46
Conform unei notificări de justificare și aprobare (J&A) publicată de Forțele Aeriene pe 2 octombrie, decizia de a comanda până la 75 de aeronave KC-46 suplimentare a fost motivată de nevoia de a înlocui flota îmbătrânită de KC-135 Stratotanker și de a acoperi intervalul de timp până la disponibilitatea NGAS. Această decizie a necesitat o justificare, deoarece serviciul contractează cu Boeing pentru mai multe avioane cisternă fără o competiție deschisă.
Schimbări de strategie și priorități
Documentul detaliază planurile inițiale ale Forțelor Aeriene de a recapitaliza flota de avioane cisternă prin intermediul programului KC-135 Tanker Recapitalization Program, pentru care au fost primite răspunsuri din partea mai multor companii, inclusiv un parteneriat între Lockheed Martin și Airbus, care concura cu Boeing. Forțele Aeriene au constatat că doar Airbus și Boeing (după retragerea Lockheed din parteneriat) ar putea „îndeplini parțial cerințele preliminare” ale programului, inclusiv cerința ca o soluție să fie gata de implementare până în anul fiscal 2031.
Cu toate acestea, la începutul anului 2025, Forțele Aeriene și-au schimbat direcția, deoarece „amenințările globale în evoluție și prioritățile concurente ale DoD” au transformat NGAS într-o „prioritate”. În acest proces, documentul menționează că Forțele Aeriene au constatat că atât Boeing, cât și Airbus ar avea nevoie de „dezvoltare semnificativă” pentru a îndeplini cerințele programului inițial de recapitalizare. Prin urmare, Forțele Aeriene au considerat că opțiunea de recapitalizare este prea costisitoare, deoarece era necesară și finanțarea dezvoltării platformei NGAS.
Astfel, serviciul a renunțat la cerințele pentru un nou efort de avioane cisternă și a optat, în schimb, pentru utilizarea celor deja existente pentru KC-46 până când NGAS va fi disponibil, conform documentului. Această decizie a deschis practic calea pentru Boeing, deoarece A330 MRTT propus de Airbus ar avea nevoie de „dezvoltare semnificativă pentru a îndeplini cerințele obligatorii”.
Timpul, factorul decisiv
Un factor cheie în decizia de a utiliza cerințele KC-46, conform documentului, a fost timpul. Forțele Aeriene înlocuiesc în prezent flota îmbătrânită de KC-135 Stratotanker cu KC-46, dar livrările Pegasus în baza unui contract existent sunt programate să se încheie în 2030 – cu aproximativ șase ani înainte ca NGAS să fie gata cel mai devreme. Pentru a continua înlocuirea KC-135 cu avioane cisternă mai noi, Forțele Aeriene au nevoie de un avion cisternă care să poată acoperi acest interval de șase ani, ceea ce, conform serviciului, doar KC-46 poate face.
Problemele persistă
Cu toate acestea, achiziționarea mai multor KC-46 va veni cu probleme. Boeing „va trebui să rezolve” problemele legate de diminuarea surselor de producție și lipsa de materiale (DMSMS), împreună cu uzura pieselor, care, conform documentului, afectează atât programul KC-46 actual, cât și extinderea acestuia. În plus, documentul ridică problema negocierii pentru mai multe drepturi asupra datelor tehnice și a software-ului, în special atunci când drepturile actuale sunt „inferioare nivelului necesar” pentru extinderea producției KC-46.
Airbus rămâne în joc
Într-o declarație pentru Breaking Defense, Airbus a afirmat: „Ne menținem soluția noastră dovedită de avioane cisternă și evoluția sa, MRTT+. Airbus rămâne angajat alături de USAF, pe măsură ce aceștia continuă să evalueze soluția lor de realimentare aeriană de generație următoare.”
NGAS: Înapoi în viitor
Soarta NGAS a fost incertă până de curând, deoarece oficialii din administrația Biden au declarat că platforma ar putea fi prea costisitoare, în timp ce bugetul FY26 al Forțelor Aeriene a alocat resurse limitate pentru eforturile de cercetare și dezvoltare.
După cum reiese clar din document, Forțele Aeriene tratează acum NGAS ca pe o nevoie critică, deși se menționează că „calea finală către NGAS nu a fost încă definită, având în vedere prioritățile concurente ale apărării”. Programul a finalizat o analiză a alternativelor, se arată în document, deși sunt în curs de desfășurare activități suplimentare de colectare a informațiilor pentru a rafina cerințele.
Conform generalului John Lamontagne, șeful Comandamentului de Mobilitate Aeriană al Forțelor Aeriene, serviciul a examinat o gamă largă de platforme potențiale – de la avioane de afaceri la aeronave cu corp fuzelat și avioane cisternă stealth, cu „semnătură gestionată” – pentru misiunea NGAS. Se așteaptă ca platforma să opereze în medii periculoase, cum ar fi Indo-Pacificul, unde pistele de aterizare sunt puține, iar sistemele de apărare aeriană sunt formidabile.
Industria se pregătește pentru NGAS
Industria se pregătește să ofere Forțelor Aeriene candidați pentru realimentarea de generație următoare. Conform lui Roderick McLean, vicepreședinte și director general al misiunilor de mobilitate aeriană și maritime la Lockheed, compania se așteaptă ca un avion nou, capabil să supraviețuiască, să fie necesar pentru misiune.
Actualitate
Armata SUA recunoaște și remediază problemele de securitate cibernetică la Platforma NGC2

Armata SUA a anunțat că a atenuat o serie de riscuri de securitate cibernetică descoperite într-o versiune incipientă a platformei sale Next Generation Command and Control (NGC2), potrivit unui memo intern obținut de Breaking Defense.
Alarma trasă de ofițerul sef pentru tehnologie
Documentul, datat 5 septembrie și semnat de Gabriele Chiulli, ofițerul șef pentru tehnologie din cadrul Biroului Șefului pentru Informații al Armatei, avertiza că platforma NGC2 „în starea sa actuală, prezintă deficiențe critice în ceea ce privește controalele fundamentale de securitate, procesele și guvernanța.”
Chiulli a scris că armatei „îi lipsește vizibilitatea și controalele necesare pentru a asigura securitatea și integritatea platformei”. El a adăugat că „se pare că există o grabă de a introduce capabilități în sistem fără o supraveghere reală sau un proces adecvat, ceea ce crește riscul pe măsură ce acest sistem îl amplifică și mai mult.”
Reacție rapidă și măsuri corective
Cu toate acestea, oficialii armatei au declarat pentru Breaking Defense că, în cele trei săptămâni de la redactarea și distribuirea documentului, problemele au fost rezolvate. „Problemele au fost atenuate imediat”, a declarat Leonel Garciga, șeful pentru informații al armatei, într-un comunicat. El a adăugat că „procesele simplificate de securitate cibernetică au fost capabile să identifice rapid și să asiste biroul programului și furnizorul în trierea vulnerabilităților de securitate cibernetică și în implementarea măsurilor de atenuare.”
Integrarea securității cibernetice de la inceput
Generalul-locotenent Jeth Rey, șeful adjunct de stat major la G-6, departamentul armatei responsabil cu securitatea cibernetică și rețelele, a susținut că identificarea timpurie a acestor deficiențe face parte din procesul intenționat al serviciului și că au fost luate măsuri pentru a le corecta.
„Trebuie să includem securitatea cibernetică de la început în proces și cred că asta am făcut”, a spus Rey într-un interviu recent. „Aceasta este o nouă capacitate și am găsit un risc și l-am atenuat imediat. Cred că este o veste bună pentru noi în viitor. Dacă vom continua să privim lucrurile în acest mod și procesele noastre funcționează, sunt mulțumit.”
NGC2: Prioritatea numărul unu pentru modernizare
NGC2 este prioritatea numărul unu a serviciului în materie de modernizare și este conceput pentru a oferi comandanților și unităților o nouă abordare a gestionării informațiilor, a datelor și a comandamentului și controlului cu arhitecturi agile și bazate pe software.
În iulie, armata a acordat aproape 100 de milioane de dolari companiei Anduril și unei echipe de furnizori pentru a dezvolta un prototip al sistemului, care va fi extins la nivelul întregii divizii la Project Convergence Capstone 6 în această vară, cu Divizia 4 Infanterie. Un prototip a fost testat la evenimentul de anul trecut la nivel de batalion. Mai recent, Lockheed Martin și echipa sa au obținut, de asemenea, un contract pentru a dezvolta un strat de date integrat cu Divizia 25 Infanterie.
Ivy Sting: Testare incrementală și adăugare de capabilități
Pe măsură ce armata urmărește să extindă prototipul Anduril la nivelul întregii divizii, Divizia 4 Infanterie a început o serie de evenimente de tip sprint între acum și Project Convergence pentru a adăuga incremental capabilități. Aceste evenimente sunt numite seria Ivy Sting.
Deficiențe identificate în Memo-ul Chiulli
Memo-ul Chiulli, care a fost redactat cu 10 zile înainte de primul eveniment, enumera o serie de preocupări, al căror „efect cumulativ” era că NGC2 părea mai degrabă o „cutie neagră” în care serviciul nu putea controla ce utilizatori fac sau văd pe rețea.
„Lipsa de guvernanță înseamnă că nu există o persoană sau o entitate responsabilă pentru acceptarea acestui risc în numele armatei”, se arată în document. „Având în vedere postura actuală de securitate a platformei și a aplicațiilor terțe găzduite, probabilitatea ca un adversar să obțină acces persistent nedetectabil la platformă necesită ca sistemul să fie tratat ca fiind cu risc foarte ridicat.”
Problemele enumerate includ lipsa controlului accesului și a responsabilității, codul sursă neverificat și vulnerabil pentru aplicațiile terțe, lacune critice în guvernanță și igiena de bază a securității și lipsa guvernanței datelor.
Prima deficiență evidențiată a menționat că sistemul nu avea control al accesului bazat pe roluri, ceea ce înseamnă că, odată ce unui utilizator i se acordă acces, acesta ar avea acces nerestricționat la toate aplicațiile și la toate datele – o anatema pentru principiile mai largi de încredere zero ale Pentagonului. Memo-ul a descris acest lucru ca fiind o defecțiune critică de securitate care ar putea duce la un potențial acces și utilizare abuzivă a informațiilor clasificate.
În ceea ce privește aplicațiile terțe, memo-ul notează că Serviciul Federal de Cloud Palantir care găzduiește aplicațiile într-o metodologie de găzduire a containerelor nu a fost evaluat de armată sau de o politică a CIO a armatei care să susțină funcția de conductă deținută/operată de contractant. Niciuna dintre aplicații nu a fost supusă scanării de rutină a securității aplicațiilor web.
Memo-ul a susținut că sistemul funcționează cu vulnerabilități cunoscute, neatinuate, similar cu desfășurarea unui sistem de arme cu defecte cunoscute. Fără un proprietar clar al misiunii care să își asume responsabilitatea pentru securitatea operațională a sistemului, memo-ul a avertizat că securitatea va fi compromisă.
Măsuri concrete și rezultate pozitive
Oficialii armatei nu au precizat exact cum sau când a fost abordată fiecare presupusă deficiență, dar, la Ivy Sting pe 15 septembrie, NGC2 a funcționat bine, potrivit lui Garciga. El a menționat că procesele simplificate de securitate cibernetică au permis ca Ivy Sting 1 să „avanseze fără întârziere.”
Maiorul Sean Minton, un purtător de cuvânt al armatei, a declarat că „armata este într-o transformare unică în generație pentru a oferi soldaților noștri capabilitățile de care au nevoie rapid.”
„După cum s-a demonstrat în acest caz, postura noastră proactivă de securitate cibernetică este concepută pentru a identifica riscurile și a le atenua, minimizând în același timp efectele asupra forței”, a spus el.
Actualitate
Cursa pentru motoare mai mici: Companiile se luptă pentru contracte pe piața UAV-urilor attritabile, în ciuda incertitudinilor privind CCA
-
Exclusivacum 4 zile
PANICĂ LA MITITELU! Corupții din Poliția Penitenciară, în corzi! Vine DNA-ul?!
-
Exclusivacum 4 zile
Penitenciarul Ploiești: De la gunoaie de lux la instagramul promisiunilor pierdute – Un director cu „APT Limitat” la decență!
-
Exclusivacum 11 ore
Dezamăgire în Poliție: Tineri polițiști vor să renunțe din cauza presiunii, lipsei de sprijin și salarizării precare
-
Exclusivacum 3 zile
Justiția imobiliară română: O nouă modă – Morții dau case, judecătorii pupă cruci, poliția acoperă hoții!
-
Exclusivacum 3 zile
Marioara „ciuruitoarea”, Nichita „smecherul” și justiția „somnoroasă”: Ploieștiul, capitala fraudelor imobiliare?
-
Exclusivacum 5 zile
Panică în MAI: Guvernul vrea creșterea vârstei de pensionare, sindicatul Diamantul avertizează asupra riscurilor și inechităților
-
Exclusivacum o zi
Prahova sub asediu: Cum mafia imobiliară ne vinde sicrie cu vedere. „White Tower”, „City Gate”, „Mărășești”: Triunghiul Bermudelor imobiliare
-
Exclusivacum 4 zile
Coca-Cola: Sifonul penalității de la Ploiești – Cum Nan și gașca au transformat „băutura fericirii” într-un cocktail Molotov de otrăvuri și minciuni!