Actualitate
De ce ar trebui sa luam aminte la scandalul Popa-Ghita-Kovesi

COMENTARIU DE BOGDAN TIBERIU IACOB (PRELUARE INPOLITICS.RO):
Între showurile mediatice ale ultimelor zile se numără cel produs de plîngerea penală a lui Sebastian Ghiță împotriva Laurei Kovesi, care i-ar fi cerut bani pentru aducerea în țară a fugarului Nicolae Popa, din Indonezia, acum cîțiva ani. Un scandal care implică și Poliția, ANAF-ul ori chiar pe magnatul Ion Țiriac și spre care ar trebui să privim cu multă atenție, pentru că are elemente mai actuale ca oricînd. Se știe de cînd lumea că prezentul ori viitorul pot fi cel mai bine descifrate analizînd trecutul.
Iar scandalul repatrierii lui Nicolae Popa, în 2011, a avut legătură nu cu victoria lui Traian Băsescu în al doilea mandat, ci cu o cu totul altă poveste, despre care s-a mai scris, dar sunt semne că a fost dată uitării. Unii observatori ai scenei politice au speculat în aceste zile că Popa fusese adus în țară cu surle și trîmbițe pentru ca Băsescu să aibă un atu în alegeri, dar se confundă două evenimente: arestarea lui Popa în Indonezia, care avusese loc, într-adevăr, chiar înaintea prezidențialelor din 2009 și fusese utilizată de Băsescu în lupta electorală, și repatrierea lui, produsă în aprilie 2011.
Chiar Sebastian Ghiță avea să dezvăluie anul trecut, la România TV, motivele respectivei repatrieri.
Să amintim ce scriam la vremea respectivă:
Ce spunea Ghiță, pe scurt, într-un interviu: undeva, în cursul anului 2010, sistemul (Laura Kovesi, Coldea etc) a ajuns la concluzia că o televiziune de știri cu renume care să treacă de partea ”binelui” ar fi o idee deloc de neglijat.
”Kovesi m-a abordat in cladirea SRI numita K2, unde stateam impreuna la masa si mi-a spus ca ascultându-l pe Vîntu si-a dat seama ca nu mai are finantare pentru Realitatea. A văzut cat de vulnerabil este Vantu si stia că va accepta intr-un fel sa primeasca finantare si sa cedeze Realitatea tv. Am acceptat acest lucru. Dansa s-a gândit ca va putea sa-l doboare si sa-l scoata din joc mult mai repede, iar probabil Realitatea TV să devină o televiziune supusa ce va da stiri pozitive la adresa mai marilor zilei, dar lucrul acesta nu s-a intamplat.
Am semnat acel contract de management cu Vîntu si am acceptat sa finantez Realitatea TV. La ceva timp au aparut frictiunile intre mine si Vîntu, iar Kovesi a stat la pinda şi a făcut un dosar pe baza acestor frictiuni/certuri dintre mine şi Vîntu. A inceput sa-mi explice cum si in ce fel pot fi conduse discutiile cu Vîntu astfel incat ele sa para santaj, amenintare sau sa se incadreze la niste fapte penale”.
Totul se întîmpla în toamna anului 2010-primăvara anului 2011.
A deține doar managementul postului nu era suficient pentru binom. Trebuia control acționarial, iar asta nu se putea decît prin îngenuncherea lui Vîntu.
Iar asta s-a realizat prin întocmirea unei plîngeri penale halucinante pe nunele mogulului, bazată pe amenințări pe care acesta le-ar fi proferat telefonic la adresa lui Ghiță. Conform dezvăluirilor unei reputate jurnaliste acreditată pe justiție, Ana Maria Roman, plîngerea lui Ghiță a fost făcută prin mail, seara, iar dimineața deja ea se transformase în dosar penal, probabil o premieră și în privința metodei, și a celerității.
Cîteva zile mai tîrziu, mai precis pe 20 aprilie 2011, Sorin Vîntu, încă patron al Realitatea TV, este reținut sub acuzația că ar fi vrut să-l îngroape pe Ghiță pe dealurile Moldovei, aidoma unor rackeți moldoveni, mai apoi propus pentru mandat de arestare.
Două zile mai tîrziu, pe 22 aprilie, este adus în țară, din Indonezia, celebrul fugar Nicolae Popa, mîna dreaptă a lui SOV.
Opinia publică află, în acel moment, că operațiunea de repatriere costase peste 120.000 de euro, suportați de MAI, și fusese efectuată cu ajutorul unui avion privat.
Postul Realitatea TV obține informații că avionul, un Gulfstream Aerospace G200, aparținea companiei Ţiriac Air, dar aceasta din urmă, contactată de ziariștii ”Cotidianul” refuză să comenteze.
Pe 29 aprilie, înainte de a intra în sediul Direcției de Cercetări Penale, pentru arestul de 29 de zile care i se dictase, Vîntu declară presei că managerul postului Realitatea TV, Sebastian Ghiţă, “este doar o unealtă în mâna Cotroceniului” şi că are o “surpriză” pentru preşedintele Băsescu, pe care a promis că o va face publică luni (2 mai n.n.)
Pe 2 mai, însă, pică o altă bombă: într-o conferință extraordinară de presă, afaceristul Elan Schwartzenberg anunță că e noul proprietar al Realitatea TV, cu 92% din acțiuni, preluate de la SOV exact în ziua arestării acestuia și că se păstrează contractul de management cu Sebastian Ghiță, încheiat în toamna precedentă.
Promisele dezvăluiri ale lui Vîntu nu au mai venit.
Aducerea lui Popa în țară, pe banii Asesoft, firma lui Ghiță, nu avusese decît rolul de a frînge ultima rezistență a mogulului și a-l face să cedeze postul Realitatea TV.
Schwartzenberg nu a furnizat nicio explicație a deciziei sale – ce l-a apucat să investească într-o afacere care produce pierderi masive – dar a dat asigurări că are acces la finanțări de peste 100 de milioane de euro pentru relansarea postului.
Adevăratul motiv al lui Elan a fost dezvăluit tot de Ghiță:
”Kovesi dorea pentru sistem Realitatea TV”.
Numai că lucrurile nu erau simple. Coldea, Kovesi și Ghiță nu se regăseau chiar în aceeași tabără în interiorul sistemului, ceea ce a condus la tensiuni în creștere.
”Dupa ce am ajuns acolo au inceput sa ma preseze: sa nu mai apara anumite persoane, sa nu mai apara anumite stiri, sa dau afara jurnalisti. Mi-am dat seama ca exagereaza si am inceput sa refuz. Au aparut conflicte intre mine si sistem si practic am cedat. L-au ales pe Elan, iar eu am ales sa construiesc România TV.
Probabil s-au gandit ca proiectul va esua, dar iata ca România TV a devenit cea mai urmarita statie tv din Romania. Si nici azi nu executa ordinele sistemului” spunea Ghiță.
Execuția sub un pretext jalnic a lui SOV a permis Binomului să împuște doi iepuri dintr-un foc: pe de-o parte, Kovesi & Coldea și-au asigurat serviciile unei televiziuni cu renume; pe de alta, Kovesi și-a întărit bilanțul pe 2011, derulat în perioada în care estima că i se termină al doilea mandat la șefia Parchetului General și are nevoie de unul nou, la șefia DNA, pentru a-și prezerva influența.
Pentru a-și atinge scopul, Binomul i-a înscenat o poveste cusută cu ață albă lui Vîntu, a aranjat repatrierea urgentă a lui Popa și l-a însărcinat pe Ghiță cu achitarea notei de plată.
Totul, de dragul influenței în mass-media.
O mare întrebare care s-ar pune azi, cum ar fi trebuit pusă și în 2011: de ce justiția din România l-a adus pe infractorul Popa cu ditamai charterul de lux, ca pe un prinț saudit, plătind o sumă enormă din bani publici, dar și negri, în loc să apeleze la curse obișnuite, așa cum sunt transportați toți infractorii din lumea asta?
O ipoteză ar fi că aducerea lui în condiții de nabab i-ar fi transmis în clar lui Vîntu ideea că Popa a bătut palma cu Kovesi & comp și e gata să toarne tot despre el, ceea ce a contribuit la cedarea lui și la predarea rapidă a postului.
De ce spunem totuși, că problema e mai actuală ca oricînd?
Pentru că ceea ce s-a întîmplat în 2011 ne-a relevat ce acțiuni teribile se pot întreprinde doar pentru a obține controlul unui organ de presă major într-o perioadă agitată politic.
Iar ceea ce se întîmplă azi, culmea, cu aceeași televiziune Realitatea TV, dovedește că nu s-a schimbat nimic. După amar de ani de insolvență, în loc să asistăm la faliment răsunător și de bun simț, vedem o aprigă bătălie de culise pentru menținerea în funcțiune cu orice preț și de reorientare a postului pe alte coordonate politice, ceea ce nu poate decît să anunțe un viitor luminos în anul electoral 2019, nu-i așa?
Pentru că în statul-paralel nimic nu se pierde, totul se transformă. (Bogdan Tiberiu Iacob)
Actualitate
Realimentarea flotei aeriene americane: KC-46 Pegasus, singura opțiune viabilă până la apariția NGAS

Forțele Aeriene ale SUA se confruntă cu o nevoie stringentă de a-și moderniza flota de avioane cisternă, iar KC-46 Pegasus de la Boeing pare a fi singura soluție disponibilă pe termen scurt, până la introducerea aeronavei de generație următoare, NGAS, la mijlocul anilor 2030. Cu toate acestea, problemele legate de lanțul de aprovizionare și drepturile de acces la date ar putea reprezenta obstacole pe termen lung, conform unui document recent al serviciului.
Decizia controversată de a achiziționa mai multe KC-46
Conform unei notificări de justificare și aprobare (J&A) publicată de Forțele Aeriene pe 2 octombrie, decizia de a comanda până la 75 de aeronave KC-46 suplimentare a fost motivată de nevoia de a înlocui flota îmbătrânită de KC-135 Stratotanker și de a acoperi intervalul de timp până la disponibilitatea NGAS. Această decizie a necesitat o justificare, deoarece serviciul contractează cu Boeing pentru mai multe avioane cisternă fără o competiție deschisă.
Schimbări de strategie și priorități
Documentul detaliază planurile inițiale ale Forțelor Aeriene de a recapitaliza flota de avioane cisternă prin intermediul programului KC-135 Tanker Recapitalization Program, pentru care au fost primite răspunsuri din partea mai multor companii, inclusiv un parteneriat între Lockheed Martin și Airbus, care concura cu Boeing. Forțele Aeriene au constatat că doar Airbus și Boeing (după retragerea Lockheed din parteneriat) ar putea „îndeplini parțial cerințele preliminare” ale programului, inclusiv cerința ca o soluție să fie gata de implementare până în anul fiscal 2031.
Cu toate acestea, la începutul anului 2025, Forțele Aeriene și-au schimbat direcția, deoarece „amenințările globale în evoluție și prioritățile concurente ale DoD” au transformat NGAS într-o „prioritate”. În acest proces, documentul menționează că Forțele Aeriene au constatat că atât Boeing, cât și Airbus ar avea nevoie de „dezvoltare semnificativă” pentru a îndeplini cerințele programului inițial de recapitalizare. Prin urmare, Forțele Aeriene au considerat că opțiunea de recapitalizare este prea costisitoare, deoarece era necesară și finanțarea dezvoltării platformei NGAS.
Astfel, serviciul a renunțat la cerințele pentru un nou efort de avioane cisternă și a optat, în schimb, pentru utilizarea celor deja existente pentru KC-46 până când NGAS va fi disponibil, conform documentului. Această decizie a deschis practic calea pentru Boeing, deoarece A330 MRTT propus de Airbus ar avea nevoie de „dezvoltare semnificativă pentru a îndeplini cerințele obligatorii”.
Timpul, factorul decisiv
Un factor cheie în decizia de a utiliza cerințele KC-46, conform documentului, a fost timpul. Forțele Aeriene înlocuiesc în prezent flota îmbătrânită de KC-135 Stratotanker cu KC-46, dar livrările Pegasus în baza unui contract existent sunt programate să se încheie în 2030 – cu aproximativ șase ani înainte ca NGAS să fie gata cel mai devreme. Pentru a continua înlocuirea KC-135 cu avioane cisternă mai noi, Forțele Aeriene au nevoie de un avion cisternă care să poată acoperi acest interval de șase ani, ceea ce, conform serviciului, doar KC-46 poate face.
Problemele persistă
Cu toate acestea, achiziționarea mai multor KC-46 va veni cu probleme. Boeing „va trebui să rezolve” problemele legate de diminuarea surselor de producție și lipsa de materiale (DMSMS), împreună cu uzura pieselor, care, conform documentului, afectează atât programul KC-46 actual, cât și extinderea acestuia. În plus, documentul ridică problema negocierii pentru mai multe drepturi asupra datelor tehnice și a software-ului, în special atunci când drepturile actuale sunt „inferioare nivelului necesar” pentru extinderea producției KC-46.
Airbus rămâne în joc
Într-o declarație pentru Breaking Defense, Airbus a afirmat: „Ne menținem soluția noastră dovedită de avioane cisternă și evoluția sa, MRTT+. Airbus rămâne angajat alături de USAF, pe măsură ce aceștia continuă să evalueze soluția lor de realimentare aeriană de generație următoare.”
NGAS: Înapoi în viitor
Soarta NGAS a fost incertă până de curând, deoarece oficialii din administrația Biden au declarat că platforma ar putea fi prea costisitoare, în timp ce bugetul FY26 al Forțelor Aeriene a alocat resurse limitate pentru eforturile de cercetare și dezvoltare.
După cum reiese clar din document, Forțele Aeriene tratează acum NGAS ca pe o nevoie critică, deși se menționează că „calea finală către NGAS nu a fost încă definită, având în vedere prioritățile concurente ale apărării”. Programul a finalizat o analiză a alternativelor, se arată în document, deși sunt în curs de desfășurare activități suplimentare de colectare a informațiilor pentru a rafina cerințele.
Conform generalului John Lamontagne, șeful Comandamentului de Mobilitate Aeriană al Forțelor Aeriene, serviciul a examinat o gamă largă de platforme potențiale – de la avioane de afaceri la aeronave cu corp fuzelat și avioane cisternă stealth, cu „semnătură gestionată” – pentru misiunea NGAS. Se așteaptă ca platforma să opereze în medii periculoase, cum ar fi Indo-Pacificul, unde pistele de aterizare sunt puține, iar sistemele de apărare aeriană sunt formidabile.
Industria se pregătește pentru NGAS
Industria se pregătește să ofere Forțelor Aeriene candidați pentru realimentarea de generație următoare. Conform lui Roderick McLean, vicepreședinte și director general al misiunilor de mobilitate aeriană și maritime la Lockheed, compania se așteaptă ca un avion nou, capabil să supraviețuiască, să fie necesar pentru misiune.
Actualitate
Armata SUA recunoaște și remediază problemele de securitate cibernetică la Platforma NGC2

Armata SUA a anunțat că a atenuat o serie de riscuri de securitate cibernetică descoperite într-o versiune incipientă a platformei sale Next Generation Command and Control (NGC2), potrivit unui memo intern obținut de Breaking Defense.
Alarma trasă de ofițerul sef pentru tehnologie
Documentul, datat 5 septembrie și semnat de Gabriele Chiulli, ofițerul șef pentru tehnologie din cadrul Biroului Șefului pentru Informații al Armatei, avertiza că platforma NGC2 „în starea sa actuală, prezintă deficiențe critice în ceea ce privește controalele fundamentale de securitate, procesele și guvernanța.”
Chiulli a scris că armatei „îi lipsește vizibilitatea și controalele necesare pentru a asigura securitatea și integritatea platformei”. El a adăugat că „se pare că există o grabă de a introduce capabilități în sistem fără o supraveghere reală sau un proces adecvat, ceea ce crește riscul pe măsură ce acest sistem îl amplifică și mai mult.”
Reacție rapidă și măsuri corective
Cu toate acestea, oficialii armatei au declarat pentru Breaking Defense că, în cele trei săptămâni de la redactarea și distribuirea documentului, problemele au fost rezolvate. „Problemele au fost atenuate imediat”, a declarat Leonel Garciga, șeful pentru informații al armatei, într-un comunicat. El a adăugat că „procesele simplificate de securitate cibernetică au fost capabile să identifice rapid și să asiste biroul programului și furnizorul în trierea vulnerabilităților de securitate cibernetică și în implementarea măsurilor de atenuare.”
Integrarea securității cibernetice de la inceput
Generalul-locotenent Jeth Rey, șeful adjunct de stat major la G-6, departamentul armatei responsabil cu securitatea cibernetică și rețelele, a susținut că identificarea timpurie a acestor deficiențe face parte din procesul intenționat al serviciului și că au fost luate măsuri pentru a le corecta.
„Trebuie să includem securitatea cibernetică de la început în proces și cred că asta am făcut”, a spus Rey într-un interviu recent. „Aceasta este o nouă capacitate și am găsit un risc și l-am atenuat imediat. Cred că este o veste bună pentru noi în viitor. Dacă vom continua să privim lucrurile în acest mod și procesele noastre funcționează, sunt mulțumit.”
NGC2: Prioritatea numărul unu pentru modernizare
NGC2 este prioritatea numărul unu a serviciului în materie de modernizare și este conceput pentru a oferi comandanților și unităților o nouă abordare a gestionării informațiilor, a datelor și a comandamentului și controlului cu arhitecturi agile și bazate pe software.
În iulie, armata a acordat aproape 100 de milioane de dolari companiei Anduril și unei echipe de furnizori pentru a dezvolta un prototip al sistemului, care va fi extins la nivelul întregii divizii la Project Convergence Capstone 6 în această vară, cu Divizia 4 Infanterie. Un prototip a fost testat la evenimentul de anul trecut la nivel de batalion. Mai recent, Lockheed Martin și echipa sa au obținut, de asemenea, un contract pentru a dezvolta un strat de date integrat cu Divizia 25 Infanterie.
Ivy Sting: Testare incrementală și adăugare de capabilități
Pe măsură ce armata urmărește să extindă prototipul Anduril la nivelul întregii divizii, Divizia 4 Infanterie a început o serie de evenimente de tip sprint între acum și Project Convergence pentru a adăuga incremental capabilități. Aceste evenimente sunt numite seria Ivy Sting.
Deficiențe identificate în Memo-ul Chiulli
Memo-ul Chiulli, care a fost redactat cu 10 zile înainte de primul eveniment, enumera o serie de preocupări, al căror „efect cumulativ” era că NGC2 părea mai degrabă o „cutie neagră” în care serviciul nu putea controla ce utilizatori fac sau văd pe rețea.
„Lipsa de guvernanță înseamnă că nu există o persoană sau o entitate responsabilă pentru acceptarea acestui risc în numele armatei”, se arată în document. „Având în vedere postura actuală de securitate a platformei și a aplicațiilor terțe găzduite, probabilitatea ca un adversar să obțină acces persistent nedetectabil la platformă necesită ca sistemul să fie tratat ca fiind cu risc foarte ridicat.”
Problemele enumerate includ lipsa controlului accesului și a responsabilității, codul sursă neverificat și vulnerabil pentru aplicațiile terțe, lacune critice în guvernanță și igiena de bază a securității și lipsa guvernanței datelor.
Prima deficiență evidențiată a menționat că sistemul nu avea control al accesului bazat pe roluri, ceea ce înseamnă că, odată ce unui utilizator i se acordă acces, acesta ar avea acces nerestricționat la toate aplicațiile și la toate datele – o anatema pentru principiile mai largi de încredere zero ale Pentagonului. Memo-ul a descris acest lucru ca fiind o defecțiune critică de securitate care ar putea duce la un potențial acces și utilizare abuzivă a informațiilor clasificate.
În ceea ce privește aplicațiile terțe, memo-ul notează că Serviciul Federal de Cloud Palantir care găzduiește aplicațiile într-o metodologie de găzduire a containerelor nu a fost evaluat de armată sau de o politică a CIO a armatei care să susțină funcția de conductă deținută/operată de contractant. Niciuna dintre aplicații nu a fost supusă scanării de rutină a securității aplicațiilor web.
Memo-ul a susținut că sistemul funcționează cu vulnerabilități cunoscute, neatinuate, similar cu desfășurarea unui sistem de arme cu defecte cunoscute. Fără un proprietar clar al misiunii care să își asume responsabilitatea pentru securitatea operațională a sistemului, memo-ul a avertizat că securitatea va fi compromisă.
Măsuri concrete și rezultate pozitive
Oficialii armatei nu au precizat exact cum sau când a fost abordată fiecare presupusă deficiență, dar, la Ivy Sting pe 15 septembrie, NGC2 a funcționat bine, potrivit lui Garciga. El a menționat că procesele simplificate de securitate cibernetică au permis ca Ivy Sting 1 să „avanseze fără întârziere.”
Maiorul Sean Minton, un purtător de cuvânt al armatei, a declarat că „armata este într-o transformare unică în generație pentru a oferi soldaților noștri capabilitățile de care au nevoie rapid.”
„După cum s-a demonstrat în acest caz, postura noastră proactivă de securitate cibernetică este concepută pentru a identifica riscurile și a le atenua, minimizând în același timp efectele asupra forței”, a spus el.
Actualitate
Cursa pentru motoare mai mici: Companiile se luptă pentru contracte pe piața UAV-urilor attritabile, în ciuda incertitudinilor privind CCA
-
Exclusivacum 4 zile
PANICĂ LA MITITELU! Corupții din Poliția Penitenciară, în corzi! Vine DNA-ul?!
-
Exclusivacum 4 zile
Penitenciarul Ploiești: De la gunoaie de lux la instagramul promisiunilor pierdute – Un director cu „APT Limitat” la decență!
-
Exclusivacum 5 zile
ANP: Paradisul pensionarilor sau infernul angajaților? Un sondaj socant dezvăluie realitatea din spatele gratiilor
-
Exclusivacum 2 zile
Justiția imobiliară română: O nouă modă – Morții dau case, judecătorii pupă cruci, poliția acoperă hoții!
-
Exclusivacum 2 zile
Marioara „ciuruitoarea”, Nichita „smecherul” și justiția „somnoroasă”: Ploieștiul, capitala fraudelor imobiliare?
-
Exclusivacum 4 zile
Panică în MAI: Guvernul vrea creșterea vârstei de pensionare, sindicatul Diamantul avertizează asupra riscurilor și inechităților
-
Exclusivacum 9 ore
Dezamăgire în Poliție: Tineri polițiști vor să renunțe din cauza presiunii, lipsei de sprijin și salarizării precare
-
Exclusivacum o zi
Prahova sub asediu: Cum mafia imobiliară ne vinde sicrie cu vedere. „White Tower”, „City Gate”, „Mărășești”: Triunghiul Bermudelor imobiliare