Actualitate
Scandalul Teodorovici: PSD – inca un pas calculat spre euroscepticism
COMENTARIU DE BOGDAN TIBERIU IACOB (PRELUARE INPOLITICS.RO):
Cei care cred că recentul scandal amorsat de ministrul Orlando Teodorovici e doar produsul unui IQ scăzut se dovedesc la fel de naivi ca cei care, zilele trecute, au crezut în autenticitatea pozei cu mașina de aur a patriarhului, la sfințirea Catedralei Neamului. În fapt, avem motive temeinice să credem că el face parte din strategia majoră a PSD de a se vopsi în eurosceptic în perspectiva alegerilor europene, fiind un al doilea pas important după cel de la referendum.
Scriam încă de la finele lunii septembrie că brusca decizie a PSD de a organiza referendumul pentru familia tradițională – fără a fi dublată de dorința reală de a trece – este doar parte a strategiei de a se îndepărta de socialiștii europeni și de a se apropia de grupul partidelor eurosceptice.
Un grup care devine tot mai mare și mai influent și care se estimează că va provoca șocul alegerilor europarlamentare.
Propunerea lui Orlando Teodorovici privind limitarea migrației forței de muncă de la noi se înscrie pe aceeași linie.
Și nu e, în niciun caz, un derapaj singular din peisaj.
Ne amintim că acum cîteva săptămîni însuși premierul Viorica Dăncilă, aflată într-o vizită la Focșani, trăgea semnalul de alarmă privind migrația forței de muncă autohtone:
„Trebuie să recunoaştem acolo unde avem probleme. Avem o problemă legată de forţa de muncă. Am dat un act normativ pentru a avea mai multă forţă de muncă în România. Avem nevoie de forţă de muncă calificată, de aceea am introdus şi învăţământul dual, pentru avea calificarea necesară. (…) Este important pentru noi să aducem românii acasă şi cred că acest lucru l-am reuşit în domeniu medical. Mă refer la medici, unde am crescut salariile la 3-4.000 de euro, salarii destul de mari şi nu numai că nu au mai plecat medici, dar (…) o parte din medici s-au reîntors în România”, a spus premierul, potrivit Agerpres.
Nu e de mirare că, acum, o dată cu Teodorovici, iese la rampă și ministrul Sănătății, Sorina Pintea, care cere legarea parțială de glie a medicilor tineri.
Ori faptul că au loc, concomitent, ieri, două evenimente, la Palatul Parlamentului, susținut de Antena 3, și la ASE, la care se pune pe tapet aceeași problemă spinoasă a migrației românilor calificați peste granițe.
Actualii guvernanți știu foarte bine că nu au forța de a schimba, efectiv, legislația europeană în domeniu; lansînd asemenea mesaje, ei nu vizează decît fixarea propriului electorat și reorientarea discretă a acestuia spre curentul eurosceptic.
Electoratului format în mare parte din pensionari al PSD, bunăoară, nu îi e indiferent mesajul subtil al social-democraților, repetat în diverse forme, că România următorilor ani ar putea ajunge în situația de a nu putea plăti pensiile din lipsa angajaților care să susțină fondul de pensii.
Sigur că ideile tip Teodorovici pot deranja profund diaspora, dar ea nu votează oricum cu PSD, așa că nu ar fi o pagubă, electoral vorbind.
Onest vorbind, euroscepticii au partea lor de dreptate cînd trec problema migrației forței de muncă pe lista marilor probleme create de UE, pentru că respectiva migrație e unidirecțională: dinspre est spre vest, dinspre țările sărace spre cele bogate, ceea ce nu face decît să adîncească și mai mult decalajele la nivel de state.
Desigur, e de bun simț argumentul că îmbunătățirea situației în fostele țări comuniste, spre exemplu, ar încetini migrația tinerilor spre vest. Pe de altă parte, revenirea acestor țări după decenii de comunism înghite timp îndelungat, iar oamenii s-au săturat să aștepte. Mai ales că statele puternice, aflate la butoanele UE, încurajează permanent austeritatea în țările din est, ceea ce îi face pe mulți să bombăne că Germania, spre exemplu, s-a refăcut după război cu deficit bugetar masiv, iar acum cere altora deficite fixe și joase.
Dacă România ar beneficia de taxe și impozite consistente din partea forței de muncă emigrate în UE ar fi excelent; din nefericire, grosul ei lucrează la negru, aceasta fiind și explicația refuzului diasporenilor de a se înscrie în registrul electoral, ceea ce ar echivala cu autodevoalarea.
Situația din țară a devenit dramatică în ce privește forța de muncă, în cîțiva ani, nu mulți, ar putea deveni catastrofală.
Se vorbește insistent de necesitatea reînființării școlilor de meserii, dar există, și aici, o mare problemă: cine garantează că, o dată școliți, deci introduși în circuitul forței de muncă, tinerii în cauză nu și-ar lua, și ei, tălpășița peste hotare?
Sigur că a bloca libertatea de mișcare a medicilor nu e corect. Dar, să recunoaștem cinstit, cui nu i-a trecut măcar o dată prin cap, cu năduf, că parcă nu e convenabil nici să școlești specialiști de top doar pentru a fi racolați imediat de alte țări, care nu au investit un leu în pregătirea lor?
E limpede că PSD își propune doar să exploateze electoral aceste probleme, fără a oferi în mod real și soluții de rezolvare a lor.
O mînă consistentă de ajutor i-o dă și președintele Klaus Iohannis, care niciodată, la întîlnirile cu membrii diasporei din diversele țări pe care le vizitează, nu le-a adresat, fie și formal, invitația ori rugămintea de a reveni în țară. O face, sporadic, doar în unele discursuri rostite în țară.
Dimpotrivă, accentuînd permanent, în discursuri, calitatea lor neoficială de ambasadori ai țării noastre, de promotori ai tradițiilor, apreciind buna lor integrare în statele gazdă, Iohannis pare să dea mesajul contrar, ”stați aici, că stați bine”.
Cînd medicii români din Italia își creează o asociație a lor, care ajută, între altele, medicii proaspăt sosiți din România să se integreze mai ușor în peninsulă, iar Iohannis decorează acea asociație și pe fondatorul ei, pare – oricît de frumos ar fi ca gest – o încurajare indirectă a exodului de creiere.
„Pentru a marca Ziua Românilor de Pretutindeni în acest An Centenar, Klaus Iohannis a primit la Palatul Cotroceni, un grup de români care deţin funcţii publice în ţările de reşedinţă, pentru a sublinia importanța implicării lor în comunităţile în care trăiesc şi a face un prim pas spre crearea unor reţele informale de profesionişti în care să fie promovat schimbul de experienţă şi de bune practici”, se arăta, în luna mai, într-un comunicat al Președinției.
Unul care trădează destul de bine viziunea șefului statului: diasporenii să stea unde sunt și să se organizeze cît mai bine, în numele bunelor practici.
Răstimp, din țară pleacă nouă români pe oră, iar PSD, cum se vede, nu se gîndește decît la exploatarea electorală a fenomenului. (Bogdan Tiberiu Iacob)
Actualitate
NGA alocă 708 milioane de dolari Startup-ului Enabled Intelligence: Viziunea artificială, cheia noii generații de informații geospațiale!
Agenția Națională de Informații Geospațiale (NGA) a acordat startup-ului Enabled Intelligence un contract masiv, evaluat la până la 708 milioane de dolari pe o perioadă de maxim șapte ani. Parteneriatul strategic vizează antrenarea sistemelor de viziune computerizată bazate pe inteligență artificială, un pilon esențial pentru viitorul informațiilor geospațiale americane.
Programul Sequoia: Etichetarea datelor pentru ochiul AI din spațiu
Sub umbrela programului Sequoia, Enabled Intelligence va furniza servicii de etichetare a datelor. Această sarcină fundamentală permite sistemelor de inteligență artificială (AI) și învățare automată (ML) să discrimineze cu precizie între diverse obiecte în imagini. Concret, efortul implică învățarea sistemelor să proceseze imagini satelitare complexe și să identifice ținte de interes specifice, o capacitate crucială pentru monitorizarea globală.
O investiție record: Cel mai mare proiect de etichetare AI al Guvernului SUA
Efortul de etichetare a datelor reprezintă o capacitate fundamentală, în special pentru vastul program Maven al NGA. Oficialii NGA confirmă că acest contract reprezintă cel mai mare proiect de etichetare a datelor AI al guvernului american până în prezent. NGA a preluat gestionarea programului Maven de la Departamentul Apărării în 2022, integrând astfel această componentă vitală în strategia sa.
Contribuția NGA și parteneriatele strategice
„Contractul SEQUOIA va sprijini activitățile de etichetare a datelor pentru capabilitățile de AI și învățare automată (AI/ML) în domeniul informațiilor geospațiale (GEOINT) în cadrul mai multor programe și direcții din cadrul NGA și al membrilor comunității mai largi a Departamentului de Război (DoW) și a Comunității de Informații,” se arată într-un comunicat de presă emis luni de Enabled Intelligence. NGA, responsabilă cu colectarea și analiza imaginilor satelitare și aeriene, diseminează produse GEOINT, precum hărți 3D, către utilizatori din întregul guvern american, inclusiv lideri ai DoD și comandanți militari.
Un Startup specializat, in miezul securității naționale
Fondată în 2020 și finanțată prin capital de risc, Enabled Intelligence, cu sediul în Virginia, este specializată în etichetarea datelor AI pentru sistemele clasificate. Pentru programul Sequoia, firma a încheiat parteneriate strategice cu giganți precum BAE Systems, Vantor (fostul Maxar Intelligence), Whiteboard Federal și alți jucători importanți din industrie, consolidându-și astfel rolul esențial în modernizarea infrastructurii de informații a Statelor Unite.
Actualitate
Alertă de la supraveghetori: Programul naval de miliarde al Gărzii de Coastă, riscă blocaje și costuri exorbitante
Un organism de supraveghere guvernamental trage un semnal de alarmă serios cu privire la programul de construcție navală al Gărzii de Coastă, destinat să livreze o nouă clasă de nave esențiale pentru misiuni de aplicare a legii și de căutare-salvare. Biroul de Responsabilitate Guvernamentală (GAO) avertizează că decizia Gărzii de Coastă de a începe construcția înainte de a avea un design stabil al navelor Offshore Patrol Cutter (OPC) amenință cu „reparări costisitoare” și „întârzieri de program”.
Programul în cauză vizează înlocuirea vaselor învechite cu o nouă clasă de nave OPC, vitale pentru operațiunile de patrulare și siguranță maritimă. Pentru realizarea acestora, Garda de Coastă a contractat două companii: Eastern Shipbuilding Group din Florida pentru faza 1 și Austal USA din Alabama pentru faza 2.
Faza 2: Început sub amenințarea instabilității designului
Conform raportului GAO publicat marți, constructorul din faza 2, Austal USA, și Garda de Coastă au adoptat unele „bune practici” în timpul dezvoltării designului pentru faza a doua, inclusiv revizuiri colaborative care au facilitat decizii rapide. Însă, avertismentul principal al GAO este că „construcția OPC 5 a început în august 2024 fără un design stabil”. Continuarea construcției altor nave OPC din faza a doua înainte de stabilizarea designului, așa cum intenționează Garda de Coastă, „mărește riscul ca și faza a doua să se confrunte cu reparații costisitoare și întârzieri de program”.
Miliarde de dolari și intârzieri cronice
Programul de construcție navală, care prevede achiziționarea a 25 de nave OPC, va costa Departamentul de Securitate Internă (DHS) peste 17 miliarde de dolari. Raportul GAO a fost elaborat la solicitarea Comitetului pentru Transport și Infrastructură al Camerei Reprezentanților.
Anterior, în acest an, Garda de Coastă a oprit construcția a două dintre cele patru nave OPC pe care Eastern Shipbuilding le avea contractate ca parte a primei faze. Mai mult, programul pentru prima navă este întârziat cu cinci ani, conform GAO, semne îngrijorătoare ale problemelor structurale din program.
Faza 3: Decizii premature și lipsa de testare
Serviciul maritim plănuiește un contract pentru o a treia fază „după testarea dacă designurile existente îndeplinesc obiectivele de performanță ale OPC, ceea ce este în concordanță cu politica Departamentului de Securitate Internă”, se arată în raport.
Cu toate acestea, „este puțin probabil ca programul să aibă rezultatele testelor înainte de a începe activitățile de achiziție pentru faza 3, cum ar fi dezvoltarea cererii de propuneri”, se subliniază în noul raport. GAO sugerează că „încorporarea cunoștințelor dobândite din testare – precum și alte practici de vârf în construcția navală – în procesul de achiziție pentru faza 3 ar putea ajuta Garda de Coastă să ia decizii de investiții mai bune și ar putea îmbunătăți punctualitatea livrărilor viitoare de OPC.”
Reacția DHS: Respingere și flexibilitate asumată
Jeffrey Bobich, directorul de management financiar al DHS, a apărat decizia agenției de a autoriza construcția în faza a doua înainte de atingerea parametrilor de stabilitate a designului sugerați de GAO. El a susținut că Garda de Coastă a stabilit „cerințe minime suficiente pentru maturitatea designului înainte de construcție”.
De asemenea, Bobich nu a fost de acord cu o recomandare GAO de a stabili un acord formal privind modul în care atât Marina, cât și Garda de Coastă vor supraveghea activitățile de construcție ale Austal pe viitor. „Garda de Coastă menține că coordonarea existentă cu supraveghetorul de construcție, conversie și reparații este suficientă și prezintă un front unit contractorului”, conform unui răspuns scris inclus în raportul GAO.
Totuși, Bobich a fost de acord cu două recomandări separate: revizuirea obiectivelor de cost de bază ale programului și evaluarea planurilor pentru un contract de faza a treia, ținând cont de problemele apărute până în prezent. „Ca parte a acestei evaluări, orice planuri dezvoltate pentru Faza 3 trebuie să rămână flexibile pentru a ține cont de condițiile în evoluție ale programului”, a scris el.
Actualitate
Planul de pace Trump pentru Ucraina: Garanțiile de securitate, piatra de incercare a unui acord secret
Zvonurile privind un acord preliminar între Ucraina și Statele Unite pentru a pune capăt războiului cu Rusia au agitat scena internațională marți, însă marea întrebare rămâne forma viitoarelor garanții de securitate, potrivit analiștilor de la Atlantic Council. Săptămâna trecută, administrația Trump a șocat lumea, prezentând Kievului un „plan de pace” în 28 de puncte. Acesta includea cereri controversate, considerate de unii parlamentari americani drept o „listă de dorințe” a Rusiei, cum ar fi cedarea de către Ucraina a unor teritorii pe care Moscova nu le controlează în prezent și interdicția de a adera la NATO.
Haosul inițial și rafinarea diplomatică
O serie de activități diplomatice intense au urmat, culminând cu întâlniri la nivel înalt la Geneva și Abu Dhabi. Oficiali americani și ucraineni au semnalat că au depășit unele dintre cele mai spinoase puncte de divergență. Cu toate acestea, alte aspecte rămân de rezolvat, iar acest lucru se întâmplă înainte ca Moscova să-și exprime oficial punctul de vedere. Karoline Leavitt, secretarul de presă al Casei Albe, a declarat pe platforma X că „există câteva detalii delicate, dar nu insurmontabile, care trebuie soluționate și vor necesita discuții suplimentare între Ucraina, Rusia și Statele Unite.”
În timp ce negocierile continuă, experți de la Atlantic Council au oferit o actualizare a situației. Deși nimeni nu a văzut planul actual, redus la 19 puncte, în totalitate, există sentimentul că acesta ar putea reprezenta un moment de cotitură în război. Daniel Fried, fost ambasador american în Polonia și Asistent al Secretarului de Stat pentru Europa, a rezumat reacția inițială la plan: „Proiectul inițial a fost un haos total.” Totuși, el și-a exprimat speranța că „conturul unui acord sustenabil există. Haosul, graba, titlurile sunt distracții… nu este prima dată când o administrație americană se angajează într-o diplomație grăbită.”
Scepticismul Kievului și lipsa angajamentului Rusiei
Desigur, în ciuda modului în care s-au desfășurat negocierile, acesta nu este un plan de pace între SUA și Ucraina, ci unul între Ucraina și Rusia. În acest sens, a existat un scepticism generalizat că Moscova va accepta altceva decât capitularea totală la cererile sale. „Din perspectiva ucraineană, ei nu văd acest plan în 19 puncte ca pe ceva pe care Rusia îl va accepta,” a declarat Myroslava Gongadze, cercetător asociat în Ucraina, menționând că a petrecut noaptea într-un adăpost antiaerian din cauza atacurilor rusești. „Cu toate acestea, scopul acestui exercițiu nu a fost exact de a ajunge la un acord, ci de a respinge acel plan în 28 de puncte și de a include unele interese ucrainene într-o posibilă negociere și de a arăta că Ucraina este cu adevărat dispusă să discute pacea.”
Garanțiile de securitate: Nodul gordian al păcii
Cea mai mare întrebare, au convenit experții, a fost cum ar arăta o garanție de securitate dacă Ucraina nu poate adera la NATO. Este esențial ca aceasta să asigure o siguranță reală pentru Kiev, atât din partea SUA, cât și a Europei. Planul inițial de 28 de puncte discuta garanțiile de securitate pentru Ucraina, dar într-un mod vag. „Din perspectiva mea, întrebarea esențială pe care trebuie să o punem aici este cea a garanțiilor de securitate. Cine va oferi aceste garanții? Cine va fi responsabil?” a spus Gongadze. „Deci, dacă răspunsurile sunt slabe și nu clare, atunci Ucraina este pregătită pentru o nouă criză.”
Fried a subliniat că orice garanție de securitate trebuie să includă atât SUA, cât și Europa. „Indiferent dacă SUA lucrează cu Coaliția Celor Dispuși sau cu NATO, sau cu ambele, garanțiile de securitate vor trebui să fie definite într-un mod credibil,” a declarat Fried. „Putin le va urî. Va încerca să ia acest acord ostatic pentru a le elimina. Așadar, în cele din urmă, Trump va trebui să-l înfrunte pe Putin pentru a obține acordul său într-o formă decentă.”
Leslie Shedd, cercetător asociat al Consiliului, a menționat că, în funcție de modul în care este formulată o garanție de securitate, aceasta ar putea necesita ratificarea Senatului SUA. Chiar dacă nu este o cerință legală, ar trimite un semnal important dacă Congresul și-ar arăta sprijinul. „Implicarea atât a Camerei Reprezentanților, cât și a Senatului ar putea fi un mesaj chiar mai puternic decât simpla ratificare a unui tratat prin Senat. Cred că acesta este un pas crucial. Cred, de asemenea, că ar trece cu un sprijin bipartizan semnificativ în ambele camere,” a spus ea. „Rămâne o mare parte a oamenilor de ambele părți ale spectrului politic care sunt foarte frustrați de Rusia, care nu cred că Rusia este prietenul nostru, și, prin urmare, cred că ar exista sprijin pentru asta.” Potrivit Financial Times, acordul va plafona forțele militare ale Ucrainei la 800.000 de soldați. Deși un plafon al forțelor ar părea o victorie pentru Rusia, există întrebări serioase dacă Ucraina ar putea menține oricum o forță atât de mare pentru o perioadă lungă de timp în afara războiului activ.
Ascensiunea lui Dan Driscoll: Secretarul Armatei, jucător cheie neașteptat
De-a lungul acestui proces, Secretarul Armatei, Dan Driscoll, a apărut ca un interlocutor cheie, o apariție rară pentru un secretar de ramură. Driscoll a livrat planul Ucrainei, s-a deplasat la Geneva pentru negocieri cu națiunile europene, iar apoi a călătorit la Abu Dhabi pentru consultări directe cu rușii și ucrainenii. Rolul lui Driscoll în această negociere este puțin probabil să liniștească zvonurile din Washington care îl indică drept viitor secretar al apărării, dacă Pete Hegseth ar părăsi Pentagonul.
Shedd l-a numit pe Driscoll „o stea în ascensiune a administrației,” care a „câștigat încrederea președintelui” până la punctul în care este lăsat să participe la negocieri. „Sunt de acord că este cu siguranță neconvențional, dar Președintele Trump tinde să conducă un cabinet neconvențional, o administrație neconvențională. Și, știți, cred că adesea există părți foarte bune în asta,” a spus Shedd. „Nu vrei să trimiți aceiași oameni în mod repetat dacă simți că a existat un blocaj în negociere.” Fried a fost de acord că Driscoll pare să aibă influență în cadrul administrației și a declarat că, în cele din urmă, este un lucru bun că se află acolo. Cu toate acestea, „aș adăuga că ai nevoie de cineva ca Driscoll, care înțelege detaliile, deoarece rușii se pot aștepta să arunce diverse șiretlicuri deghizate în oferte tentante. Ai nevoie de cineva care să detecteze bombele mirositoare în ambalajul frumos.”
-
Exclusivacum 4 zileSINAIA, MONARHIA ABSOLUTĂ MARCA OPREA: Sora „impăratului” cade în cap, Prefectul se „trezește” la Parchet, iar PNL Prahova fierbe în suc propriu!
-
Exclusivacum o ziCircul macabru al absurdității la Poliția Capitalei: SAS-ul bâjbâie, sefii manelizează, iar adevărul e declarat „delict”! Saga agentului-șef Wilhelm Constantin Bendriș
-
Exclusivacum 4 zileLegea pumnului în gură la SAS: Cum a devenit „vagabond” un delict de 20% din salariu, sub privirea ironică a manualului de Mobbing al MAI! Saga agentului-șef Wilhelm Constantin Bendriș
-
Exclusivacum 3 zilePrahova, tărâmul reîncarnării: „Metoda Portocală” revine, dar acum e sub licență politică!
-
Exclusivacum 7 oreIPJ Prahova: Circul ielelor, trompeților și „ofițerilor” reciclați! Balul mascat al incompetenței atinge noi culmi de patos!
-
Featuredacum 4 zileScandal de proporții la vârful Poliției Române: Sindicatul Diamantul cere DNA să ancheteze o mușamalizare de patru ani
-
Exclusivacum 4 zileCIRCUL JUSTIȚIEI ROMÂNE: Dosarul POP IONUȚ-COSTIN, RECLASAT LA CATEGORIA „PROBLEME REZOLVATE… DE NOI” – CHIAR ȘI CU INSTANȚA LA UȘĂ!
-
Exclusivacum 4 zileJustiția Română: Spectacolul absurd continuă! Procuratura clasează, justificând incălcări flagrante! moștenitorii, nu morții, plătesc biletul!



