Actualitate
Serviciile lanseaza noile smecherii electorale. Cu mina tefelistilor
COMENTARIU DE BOGDAN TIBERIU IACOB (PRELUARE INPOLITICS.RO):
De oarece vreme, în România a apărut un fenomen ținînd de noaptea minții: partide cu reprezentare parlamentară declanșează sau marșează la strîngerea de semnături pentru modificarea, prin inițiative civice, a unor proiecte legislative. Nu e, însă, decît un tertip prin care se popularizează, șmecherește, ultima găselniță a serviciilor: o nouă clasă politică emanată, zice-se, de stradă.
De ce spunem că ideea implicării parlamentare în strîngerea de semnături cetățenești pentru inițierea de legi e de noaptea minții: pentru simplu motiv că un parlamentar poate iniția o lege în mod direct, fără a avea nevoie de 100.000 de semnături de sprijin. De ce parlamentarii PNL ori ai USR ies în stradă și semnează pentru inițiative civice e, în principiu, o enigmă.
Dar și o tîmpenie, pentru că inversează un proces logic implementat de-a lungul secolelor în democrație: oamenii au creat reprezentarea parlamentară tocmai pentru a promova mai ușor legile, iar acum avem politicieni care refac traseul invers.
În fapt, însă, asistăm doar la o tentativă disperată a politicienilor de a încerca un transfer de simpatie asupra lor dinspre cetățenii simpli, aflați în stradă și de a-și spori și notorietatea, eventual.
Am atras atenția în mai multe rînduri asupra unei ciudățenii de mari proporții: cîțiva ani de proteste masive în stradă nu au reușit să producă niciun lider. Dar asta numai pentru că așa s-a vrut; un lider apărut în mod ”natural” putea reprezenta un pericol pentru păpușarii nevăzuți.
Mult mai sigură e varianta aleasă la modul concret: se creează artificial partide și mișcări în paralel cu manifestațiile de protest, iar apoi se forțează alipirea lor din mers la fenomenul Piața Victoriei, pentru a se încărca de combustibil electoral.
O asemenea manevră tocmai s-a produs azi: aflăm că USR, Mişcarea România Împreună, alături de mai multe organizaţii civice, au lansat campania de strângere de semnături pentru o nouă iniţiativă de reformă a legislaţiei electorale prin care se doreşte revenirea la două tururi de scrutin pentru alegerea primarilor, eliminarea pragurilor electorale pentru alegerile locale şi europarlamentare, vot preferenţial pe liste de partid care permit cetăţenilor să voteze persoana şi nu lista impusă de partid. De asemenea, se doreşte, potrivit Agerpres, creşterea numărului de parlamentari care reprezintă diaspora prin aplicarea normei de reprezentare naţională şi pentru cetăţenii din diaspora, iar pentru cetăţenii care trăiesc în diaspora, dar care au în continuare domiciliul în ţară se propune ca ei să poată să voteze oriunde în lume pentru circumscripţia în care îşi au domiciliul în România.
Cum se vede cu ochiul liber, România e, din nefericire, unica țară din lume, probabil, la care fiecare rundă de alegeri se derulează după reguli noi.
Cu ani în urmă, politologi de mare reputație se chinuiau să ne convingă că votul uninominal e rețeta-minune a promovării competenței și onoarei în politică. Ulterior, s-a obținut fix efectul contrar, ajungîndu-se ca interlopii să bată în alegeri miniștri ai Justiției.
Un alt experiment electoral a dus aproape la dublarea numărului de parlamentari; s-a revenit la votul pe liste, dar nici așa nu s-a obținut ceva notabil; s-a trecut la primari votați doar într-un tur, dar au explodat alte și alte nemulțumiri. S-a redus drastic numărul de fondatori ai unui partid politic, ca să se primenească scena politică, dar am rămas tot cu vechile structuri. Exemplele de experimente nefericite din trecut ar putea continua.
Acum, apar idei noi: vot preferențial pe liste de partid, și iarăși primim asigurări de la politologi respectabili că e o rețetă-minune. Și se mai vrea un număr mare de parlamentari ai diasporei, pentru că votul din străinătate e aproape imposibil de controlat.
Nu se observă un amănunt esențial: nu rețetele sunt de vină, ci bucătarii.
Cînd, în spatele experimentelor amintite se regăsesc mereu aceiași păpușari din servicii, democrația nu are cum să nu se resimtă.
Unul dintre artizanii manevrei de azi e Dacian Cioloş, care, prezent fiind la lansarea campaniei, în Piaţa Universităţii, susține că:
“În ultimul an şi jumătate foarte mulţi români s-au convins că România are nevoie de o alternativă viabilă una pozitivă care să construiască în România şi lucrurile acestea se pot face cu oameni corecţi, cu oameni competenţi, cu oameni competenţi în politică şi cu legi bune. De aceea această iniţiativă (…) are ca obiectiv să propună un cadru legislativ care să ne permită ca încet, încet să reînnoim clasa politică şi mai ales să facem loc în mediul politic pentru oameni care vin deja cu o experienţă profesională, care vin cu o viziune şi care ştiu foarte bine ce au de făcut pentru România”.
(Adevărul e că Dacian Cioloș, ca premier, a promovat în guvernul său oameni atît de noi încît de mulți nu știm nici azi ce hram purtau.)
Îi ține isonul preşedintele USR, Dan Barna, care vrea și el oameni noi în politică:
“Marea problemă pe care o are România este vechea clasă politică coruptă şi incompetentă care s-a baricadat în spatele zidurilor de la Parlament, în spatele uşilor păzite de jandarmi şi în spatele barierelor legislative pe care această iniţiativă pe care o pornim astăzi ”Oameni noi” încearcă şi le va debloca cu siguranţă. În România este foarte greu să votezi, în România este aproape imposibil să participi ca simplu cetăţean la viaţa politică. Atât timp cât nu vom rezolva aceste probleme, nu avem nicio şansă să schimbăm actuali lideri de paie sau malefici cu cetăţeni oneşti din societate care chiar vor să contribuie”.
Cînd Barna vorbește de ”lideri de paie”, chiar înseamnă mult.
Noua manevră politică are, deci, și un nume, se cheamă Campania “Oameni noi” și este susţinută de 26 de organizaţii civice şi de patru partide – Mişcarea România Împreună, Partidul Acţiunea Civică a Tinerilor, Partidul Oamenilor Liberi, Uniunea Salvaţi România.
Mai pe scurt, partidul lui Dacian Cioloș – premierul adus la putere de protestele străzii după ”Colectiv” – , partidul USR, o creație cvasitotală a serviciilor, partidul PACT al junelui Sebastian Burduja, fiu de bancher și inițiatorul mitingului din 10 august și un partid local, cel al Oamenilor Liberi, care a dat-o politicii pe neasemuita deputată Lavinia Abu Amra, transferată la USR. Eiusdem farinae.
Sunt patru partide care se chinuie să obțină binecuvîntarea străzii pentru atacarea marii politici.
Și e momentul, poate, să amintim un mic eveniment: acum doi ani, la Predeal, Fundația ”Friedrich Naumann” din Germania în colaborare cu Inițiativa România, ONG condus de fostul consilier al Monicăi Macovei, Mihai Polițeanu, finanța organizarea unei reuniuni pentru crearea partidului lui Nicușor Dan, USR.
La eveniment participau, după cum relata Cotidianul, peste 70 de persoane, membri și invitați ai Inițiativei România, Daniel Kaddik – director de proiecte al Friedrich Naumann pe Europa de Sud-Est, Dan Mașca și Partidul Oamenilor Liberi (POL), Andrei Postolache și Pentru Iași, Nicușor Dan și Uniunea Salvați Bucureștiul, Platforma Acțiunea Civică a Tinerilor (PACT), Erwin Albu și Uniunea pentru Codlea (UPC), Vlad Alexandrescu – fost ministru al Culturii etc.
Multe dintre figurile și structurile pe care le-am găsit la evenimentul de azi.
Ne mai amintim că, după tragedia ”Colectiv”, președintele Klaus Iohannis avusese o întîlnire la Cotroceni cu așa-ziși lideri ai societății civile, între care Claudia Postelnicescu, lider al ”Iniţiativei România”. Într-un interviu dat ziare.com, aceasta dezvăluia că Iohannis le transmisese la discuție că vrea ca oamenii ieşiţi în stradă, cei din societatea civilă, să îşi facă partide și să se implice în politică. ”Dînsul crede că de acolo, din stradă, ar trebui să apară viitori lideri sau viitori oameni politici”, mai spunea Postelnicescu.
Probabil că timpul a fost prea scurt pentru ca această strategie să se aplice la alegerile din 2016.
Dar nu și pentru viitoarele alegeri.
”Bobițele” politice promovate de laboratoarele oculte încep să se adune.
Desigur, nu sunt excluse surprizele, pentru că socoteala de acasă nu se potrivește mereu cu cea din tîrg.
Cum ar fi surpriza ca ceea ce se pregătea cîndva în beneficiul lui Iohannis să se fi transformat, ulterior, în vehiculul politic al lui Dacian Cioloș.
Dar, la urma-urmei, ce ar fi politica fără asemenea riscuri? (Bogdan Tiberiu IACOB)
Actualitate
NGA alocă 708 milioane de dolari Startup-ului Enabled Intelligence: Viziunea artificială, cheia noii generații de informații geospațiale!
Agenția Națională de Informații Geospațiale (NGA) a acordat startup-ului Enabled Intelligence un contract masiv, evaluat la până la 708 milioane de dolari pe o perioadă de maxim șapte ani. Parteneriatul strategic vizează antrenarea sistemelor de viziune computerizată bazate pe inteligență artificială, un pilon esențial pentru viitorul informațiilor geospațiale americane.
Programul Sequoia: Etichetarea datelor pentru ochiul AI din spațiu
Sub umbrela programului Sequoia, Enabled Intelligence va furniza servicii de etichetare a datelor. Această sarcină fundamentală permite sistemelor de inteligență artificială (AI) și învățare automată (ML) să discrimineze cu precizie între diverse obiecte în imagini. Concret, efortul implică învățarea sistemelor să proceseze imagini satelitare complexe și să identifice ținte de interes specifice, o capacitate crucială pentru monitorizarea globală.
O investiție record: Cel mai mare proiect de etichetare AI al Guvernului SUA
Efortul de etichetare a datelor reprezintă o capacitate fundamentală, în special pentru vastul program Maven al NGA. Oficialii NGA confirmă că acest contract reprezintă cel mai mare proiect de etichetare a datelor AI al guvernului american până în prezent. NGA a preluat gestionarea programului Maven de la Departamentul Apărării în 2022, integrând astfel această componentă vitală în strategia sa.
Contribuția NGA și parteneriatele strategice
„Contractul SEQUOIA va sprijini activitățile de etichetare a datelor pentru capabilitățile de AI și învățare automată (AI/ML) în domeniul informațiilor geospațiale (GEOINT) în cadrul mai multor programe și direcții din cadrul NGA și al membrilor comunității mai largi a Departamentului de Război (DoW) și a Comunității de Informații,” se arată într-un comunicat de presă emis luni de Enabled Intelligence. NGA, responsabilă cu colectarea și analiza imaginilor satelitare și aeriene, diseminează produse GEOINT, precum hărți 3D, către utilizatori din întregul guvern american, inclusiv lideri ai DoD și comandanți militari.
Un Startup specializat, in miezul securității naționale
Fondată în 2020 și finanțată prin capital de risc, Enabled Intelligence, cu sediul în Virginia, este specializată în etichetarea datelor AI pentru sistemele clasificate. Pentru programul Sequoia, firma a încheiat parteneriate strategice cu giganți precum BAE Systems, Vantor (fostul Maxar Intelligence), Whiteboard Federal și alți jucători importanți din industrie, consolidându-și astfel rolul esențial în modernizarea infrastructurii de informații a Statelor Unite.
Actualitate
Alertă de la supraveghetori: Programul naval de miliarde al Gărzii de Coastă, riscă blocaje și costuri exorbitante
Un organism de supraveghere guvernamental trage un semnal de alarmă serios cu privire la programul de construcție navală al Gărzii de Coastă, destinat să livreze o nouă clasă de nave esențiale pentru misiuni de aplicare a legii și de căutare-salvare. Biroul de Responsabilitate Guvernamentală (GAO) avertizează că decizia Gărzii de Coastă de a începe construcția înainte de a avea un design stabil al navelor Offshore Patrol Cutter (OPC) amenință cu „reparări costisitoare” și „întârzieri de program”.
Programul în cauză vizează înlocuirea vaselor învechite cu o nouă clasă de nave OPC, vitale pentru operațiunile de patrulare și siguranță maritimă. Pentru realizarea acestora, Garda de Coastă a contractat două companii: Eastern Shipbuilding Group din Florida pentru faza 1 și Austal USA din Alabama pentru faza 2.
Faza 2: Început sub amenințarea instabilității designului
Conform raportului GAO publicat marți, constructorul din faza 2, Austal USA, și Garda de Coastă au adoptat unele „bune practici” în timpul dezvoltării designului pentru faza a doua, inclusiv revizuiri colaborative care au facilitat decizii rapide. Însă, avertismentul principal al GAO este că „construcția OPC 5 a început în august 2024 fără un design stabil”. Continuarea construcției altor nave OPC din faza a doua înainte de stabilizarea designului, așa cum intenționează Garda de Coastă, „mărește riscul ca și faza a doua să se confrunte cu reparații costisitoare și întârzieri de program”.
Miliarde de dolari și intârzieri cronice
Programul de construcție navală, care prevede achiziționarea a 25 de nave OPC, va costa Departamentul de Securitate Internă (DHS) peste 17 miliarde de dolari. Raportul GAO a fost elaborat la solicitarea Comitetului pentru Transport și Infrastructură al Camerei Reprezentanților.
Anterior, în acest an, Garda de Coastă a oprit construcția a două dintre cele patru nave OPC pe care Eastern Shipbuilding le avea contractate ca parte a primei faze. Mai mult, programul pentru prima navă este întârziat cu cinci ani, conform GAO, semne îngrijorătoare ale problemelor structurale din program.
Faza 3: Decizii premature și lipsa de testare
Serviciul maritim plănuiește un contract pentru o a treia fază „după testarea dacă designurile existente îndeplinesc obiectivele de performanță ale OPC, ceea ce este în concordanță cu politica Departamentului de Securitate Internă”, se arată în raport.
Cu toate acestea, „este puțin probabil ca programul să aibă rezultatele testelor înainte de a începe activitățile de achiziție pentru faza 3, cum ar fi dezvoltarea cererii de propuneri”, se subliniază în noul raport. GAO sugerează că „încorporarea cunoștințelor dobândite din testare – precum și alte practici de vârf în construcția navală – în procesul de achiziție pentru faza 3 ar putea ajuta Garda de Coastă să ia decizii de investiții mai bune și ar putea îmbunătăți punctualitatea livrărilor viitoare de OPC.”
Reacția DHS: Respingere și flexibilitate asumată
Jeffrey Bobich, directorul de management financiar al DHS, a apărat decizia agenției de a autoriza construcția în faza a doua înainte de atingerea parametrilor de stabilitate a designului sugerați de GAO. El a susținut că Garda de Coastă a stabilit „cerințe minime suficiente pentru maturitatea designului înainte de construcție”.
De asemenea, Bobich nu a fost de acord cu o recomandare GAO de a stabili un acord formal privind modul în care atât Marina, cât și Garda de Coastă vor supraveghea activitățile de construcție ale Austal pe viitor. „Garda de Coastă menține că coordonarea existentă cu supraveghetorul de construcție, conversie și reparații este suficientă și prezintă un front unit contractorului”, conform unui răspuns scris inclus în raportul GAO.
Totuși, Bobich a fost de acord cu două recomandări separate: revizuirea obiectivelor de cost de bază ale programului și evaluarea planurilor pentru un contract de faza a treia, ținând cont de problemele apărute până în prezent. „Ca parte a acestei evaluări, orice planuri dezvoltate pentru Faza 3 trebuie să rămână flexibile pentru a ține cont de condițiile în evoluție ale programului”, a scris el.
Actualitate
Planul de pace Trump pentru Ucraina: Garanțiile de securitate, piatra de incercare a unui acord secret
Zvonurile privind un acord preliminar între Ucraina și Statele Unite pentru a pune capăt războiului cu Rusia au agitat scena internațională marți, însă marea întrebare rămâne forma viitoarelor garanții de securitate, potrivit analiștilor de la Atlantic Council. Săptămâna trecută, administrația Trump a șocat lumea, prezentând Kievului un „plan de pace” în 28 de puncte. Acesta includea cereri controversate, considerate de unii parlamentari americani drept o „listă de dorințe” a Rusiei, cum ar fi cedarea de către Ucraina a unor teritorii pe care Moscova nu le controlează în prezent și interdicția de a adera la NATO.
Haosul inițial și rafinarea diplomatică
O serie de activități diplomatice intense au urmat, culminând cu întâlniri la nivel înalt la Geneva și Abu Dhabi. Oficiali americani și ucraineni au semnalat că au depășit unele dintre cele mai spinoase puncte de divergență. Cu toate acestea, alte aspecte rămân de rezolvat, iar acest lucru se întâmplă înainte ca Moscova să-și exprime oficial punctul de vedere. Karoline Leavitt, secretarul de presă al Casei Albe, a declarat pe platforma X că „există câteva detalii delicate, dar nu insurmontabile, care trebuie soluționate și vor necesita discuții suplimentare între Ucraina, Rusia și Statele Unite.”
În timp ce negocierile continuă, experți de la Atlantic Council au oferit o actualizare a situației. Deși nimeni nu a văzut planul actual, redus la 19 puncte, în totalitate, există sentimentul că acesta ar putea reprezenta un moment de cotitură în război. Daniel Fried, fost ambasador american în Polonia și Asistent al Secretarului de Stat pentru Europa, a rezumat reacția inițială la plan: „Proiectul inițial a fost un haos total.” Totuși, el și-a exprimat speranța că „conturul unui acord sustenabil există. Haosul, graba, titlurile sunt distracții… nu este prima dată când o administrație americană se angajează într-o diplomație grăbită.”
Scepticismul Kievului și lipsa angajamentului Rusiei
Desigur, în ciuda modului în care s-au desfășurat negocierile, acesta nu este un plan de pace între SUA și Ucraina, ci unul între Ucraina și Rusia. În acest sens, a existat un scepticism generalizat că Moscova va accepta altceva decât capitularea totală la cererile sale. „Din perspectiva ucraineană, ei nu văd acest plan în 19 puncte ca pe ceva pe care Rusia îl va accepta,” a declarat Myroslava Gongadze, cercetător asociat în Ucraina, menționând că a petrecut noaptea într-un adăpost antiaerian din cauza atacurilor rusești. „Cu toate acestea, scopul acestui exercițiu nu a fost exact de a ajunge la un acord, ci de a respinge acel plan în 28 de puncte și de a include unele interese ucrainene într-o posibilă negociere și de a arăta că Ucraina este cu adevărat dispusă să discute pacea.”
Garanțiile de securitate: Nodul gordian al păcii
Cea mai mare întrebare, au convenit experții, a fost cum ar arăta o garanție de securitate dacă Ucraina nu poate adera la NATO. Este esențial ca aceasta să asigure o siguranță reală pentru Kiev, atât din partea SUA, cât și a Europei. Planul inițial de 28 de puncte discuta garanțiile de securitate pentru Ucraina, dar într-un mod vag. „Din perspectiva mea, întrebarea esențială pe care trebuie să o punem aici este cea a garanțiilor de securitate. Cine va oferi aceste garanții? Cine va fi responsabil?” a spus Gongadze. „Deci, dacă răspunsurile sunt slabe și nu clare, atunci Ucraina este pregătită pentru o nouă criză.”
Fried a subliniat că orice garanție de securitate trebuie să includă atât SUA, cât și Europa. „Indiferent dacă SUA lucrează cu Coaliția Celor Dispuși sau cu NATO, sau cu ambele, garanțiile de securitate vor trebui să fie definite într-un mod credibil,” a declarat Fried. „Putin le va urî. Va încerca să ia acest acord ostatic pentru a le elimina. Așadar, în cele din urmă, Trump va trebui să-l înfrunte pe Putin pentru a obține acordul său într-o formă decentă.”
Leslie Shedd, cercetător asociat al Consiliului, a menționat că, în funcție de modul în care este formulată o garanție de securitate, aceasta ar putea necesita ratificarea Senatului SUA. Chiar dacă nu este o cerință legală, ar trimite un semnal important dacă Congresul și-ar arăta sprijinul. „Implicarea atât a Camerei Reprezentanților, cât și a Senatului ar putea fi un mesaj chiar mai puternic decât simpla ratificare a unui tratat prin Senat. Cred că acesta este un pas crucial. Cred, de asemenea, că ar trece cu un sprijin bipartizan semnificativ în ambele camere,” a spus ea. „Rămâne o mare parte a oamenilor de ambele părți ale spectrului politic care sunt foarte frustrați de Rusia, care nu cred că Rusia este prietenul nostru, și, prin urmare, cred că ar exista sprijin pentru asta.” Potrivit Financial Times, acordul va plafona forțele militare ale Ucrainei la 800.000 de soldați. Deși un plafon al forțelor ar părea o victorie pentru Rusia, există întrebări serioase dacă Ucraina ar putea menține oricum o forță atât de mare pentru o perioadă lungă de timp în afara războiului activ.
Ascensiunea lui Dan Driscoll: Secretarul Armatei, jucător cheie neașteptat
De-a lungul acestui proces, Secretarul Armatei, Dan Driscoll, a apărut ca un interlocutor cheie, o apariție rară pentru un secretar de ramură. Driscoll a livrat planul Ucrainei, s-a deplasat la Geneva pentru negocieri cu națiunile europene, iar apoi a călătorit la Abu Dhabi pentru consultări directe cu rușii și ucrainenii. Rolul lui Driscoll în această negociere este puțin probabil să liniștească zvonurile din Washington care îl indică drept viitor secretar al apărării, dacă Pete Hegseth ar părăsi Pentagonul.
Shedd l-a numit pe Driscoll „o stea în ascensiune a administrației,” care a „câștigat încrederea președintelui” până la punctul în care este lăsat să participe la negocieri. „Sunt de acord că este cu siguranță neconvențional, dar Președintele Trump tinde să conducă un cabinet neconvențional, o administrație neconvențională. Și, știți, cred că adesea există părți foarte bune în asta,” a spus Shedd. „Nu vrei să trimiți aceiași oameni în mod repetat dacă simți că a existat un blocaj în negociere.” Fried a fost de acord că Driscoll pare să aibă influență în cadrul administrației și a declarat că, în cele din urmă, este un lucru bun că se află acolo. Cu toate acestea, „aș adăuga că ai nevoie de cineva ca Driscoll, care înțelege detaliile, deoarece rușii se pot aștepta să arunce diverse șiretlicuri deghizate în oferte tentante. Ai nevoie de cineva care să detecteze bombele mirositoare în ambalajul frumos.”
-
Exclusivacum 4 zileSINAIA, MONARHIA ABSOLUTĂ MARCA OPREA: Sora „impăratului” cade în cap, Prefectul se „trezește” la Parchet, iar PNL Prahova fierbe în suc propriu!
-
Exclusivacum 2 zileCircul macabru al absurdității la Poliția Capitalei: SAS-ul bâjbâie, sefii manelizează, iar adevărul e declarat „delict”! Saga agentului-șef Wilhelm Constantin Bendriș
-
Exclusivacum 4 zileLegea pumnului în gură la SAS: Cum a devenit „vagabond” un delict de 20% din salariu, sub privirea ironică a manualului de Mobbing al MAI! Saga agentului-șef Wilhelm Constantin Bendriș
-
Exclusivacum 3 zilePrahova, tărâmul reîncarnării: „Metoda Portocală” revine, dar acum e sub licență politică!
-
Exclusivacum 9 oreIPJ Prahova: Circul ielelor, trompeților și „ofițerilor” reciclați! Balul mascat al incompetenței atinge noi culmi de patos!
-
Featuredacum 4 zileScandal de proporții la vârful Poliției Române: Sindicatul Diamantul cere DNA să ancheteze o mușamalizare de patru ani
-
Exclusivacum 4 zileCIRCUL JUSTIȚIEI ROMÂNE: Dosarul POP IONUȚ-COSTIN, RECLASAT LA CATEGORIA „PROBLEME REZOLVATE… DE NOI” – CHIAR ȘI CU INSTANȚA LA UȘĂ!
-
Exclusivacum 4 zileJustiția Română: Spectacolul absurd continuă! Procuratura clasează, justificând incălcări flagrante! moștenitorii, nu morții, plătesc biletul!



