Actualitate
Serviciile lanseaza noile smecherii electorale. Cu mina tefelistilor

COMENTARIU DE BOGDAN TIBERIU IACOB (PRELUARE INPOLITICS.RO):
De oarece vreme, în România a apărut un fenomen ținînd de noaptea minții: partide cu reprezentare parlamentară declanșează sau marșează la strîngerea de semnături pentru modificarea, prin inițiative civice, a unor proiecte legislative. Nu e, însă, decît un tertip prin care se popularizează, șmecherește, ultima găselniță a serviciilor: o nouă clasă politică emanată, zice-se, de stradă.
De ce spunem că ideea implicării parlamentare în strîngerea de semnături cetățenești pentru inițierea de legi e de noaptea minții: pentru simplu motiv că un parlamentar poate iniția o lege în mod direct, fără a avea nevoie de 100.000 de semnături de sprijin. De ce parlamentarii PNL ori ai USR ies în stradă și semnează pentru inițiative civice e, în principiu, o enigmă.
Dar și o tîmpenie, pentru că inversează un proces logic implementat de-a lungul secolelor în democrație: oamenii au creat reprezentarea parlamentară tocmai pentru a promova mai ușor legile, iar acum avem politicieni care refac traseul invers.
În fapt, însă, asistăm doar la o tentativă disperată a politicienilor de a încerca un transfer de simpatie asupra lor dinspre cetățenii simpli, aflați în stradă și de a-și spori și notorietatea, eventual.
Am atras atenția în mai multe rînduri asupra unei ciudățenii de mari proporții: cîțiva ani de proteste masive în stradă nu au reușit să producă niciun lider. Dar asta numai pentru că așa s-a vrut; un lider apărut în mod ”natural” putea reprezenta un pericol pentru păpușarii nevăzuți.
Mult mai sigură e varianta aleasă la modul concret: se creează artificial partide și mișcări în paralel cu manifestațiile de protest, iar apoi se forțează alipirea lor din mers la fenomenul Piața Victoriei, pentru a se încărca de combustibil electoral.
O asemenea manevră tocmai s-a produs azi: aflăm că USR, Mişcarea România Împreună, alături de mai multe organizaţii civice, au lansat campania de strângere de semnături pentru o nouă iniţiativă de reformă a legislaţiei electorale prin care se doreşte revenirea la două tururi de scrutin pentru alegerea primarilor, eliminarea pragurilor electorale pentru alegerile locale şi europarlamentare, vot preferenţial pe liste de partid care permit cetăţenilor să voteze persoana şi nu lista impusă de partid. De asemenea, se doreşte, potrivit Agerpres, creşterea numărului de parlamentari care reprezintă diaspora prin aplicarea normei de reprezentare naţională şi pentru cetăţenii din diaspora, iar pentru cetăţenii care trăiesc în diaspora, dar care au în continuare domiciliul în ţară se propune ca ei să poată să voteze oriunde în lume pentru circumscripţia în care îşi au domiciliul în România.
Cum se vede cu ochiul liber, România e, din nefericire, unica țară din lume, probabil, la care fiecare rundă de alegeri se derulează după reguli noi.
Cu ani în urmă, politologi de mare reputație se chinuiau să ne convingă că votul uninominal e rețeta-minune a promovării competenței și onoarei în politică. Ulterior, s-a obținut fix efectul contrar, ajungîndu-se ca interlopii să bată în alegeri miniștri ai Justiției.
Un alt experiment electoral a dus aproape la dublarea numărului de parlamentari; s-a revenit la votul pe liste, dar nici așa nu s-a obținut ceva notabil; s-a trecut la primari votați doar într-un tur, dar au explodat alte și alte nemulțumiri. S-a redus drastic numărul de fondatori ai unui partid politic, ca să se primenească scena politică, dar am rămas tot cu vechile structuri. Exemplele de experimente nefericite din trecut ar putea continua.
Acum, apar idei noi: vot preferențial pe liste de partid, și iarăși primim asigurări de la politologi respectabili că e o rețetă-minune. Și se mai vrea un număr mare de parlamentari ai diasporei, pentru că votul din străinătate e aproape imposibil de controlat.
Nu se observă un amănunt esențial: nu rețetele sunt de vină, ci bucătarii.
Cînd, în spatele experimentelor amintite se regăsesc mereu aceiași păpușari din servicii, democrația nu are cum să nu se resimtă.
Unul dintre artizanii manevrei de azi e Dacian Cioloş, care, prezent fiind la lansarea campaniei, în Piaţa Universităţii, susține că:
“În ultimul an şi jumătate foarte mulţi români s-au convins că România are nevoie de o alternativă viabilă una pozitivă care să construiască în România şi lucrurile acestea se pot face cu oameni corecţi, cu oameni competenţi, cu oameni competenţi în politică şi cu legi bune. De aceea această iniţiativă (…) are ca obiectiv să propună un cadru legislativ care să ne permită ca încet, încet să reînnoim clasa politică şi mai ales să facem loc în mediul politic pentru oameni care vin deja cu o experienţă profesională, care vin cu o viziune şi care ştiu foarte bine ce au de făcut pentru România”.
(Adevărul e că Dacian Cioloș, ca premier, a promovat în guvernul său oameni atît de noi încît de mulți nu știm nici azi ce hram purtau.)
Îi ține isonul preşedintele USR, Dan Barna, care vrea și el oameni noi în politică:
“Marea problemă pe care o are România este vechea clasă politică coruptă şi incompetentă care s-a baricadat în spatele zidurilor de la Parlament, în spatele uşilor păzite de jandarmi şi în spatele barierelor legislative pe care această iniţiativă pe care o pornim astăzi ”Oameni noi” încearcă şi le va debloca cu siguranţă. În România este foarte greu să votezi, în România este aproape imposibil să participi ca simplu cetăţean la viaţa politică. Atât timp cât nu vom rezolva aceste probleme, nu avem nicio şansă să schimbăm actuali lideri de paie sau malefici cu cetăţeni oneşti din societate care chiar vor să contribuie”.
Cînd Barna vorbește de ”lideri de paie”, chiar înseamnă mult.
Noua manevră politică are, deci, și un nume, se cheamă Campania “Oameni noi” și este susţinută de 26 de organizaţii civice şi de patru partide – Mişcarea România Împreună, Partidul Acţiunea Civică a Tinerilor, Partidul Oamenilor Liberi, Uniunea Salvaţi România.
Mai pe scurt, partidul lui Dacian Cioloș – premierul adus la putere de protestele străzii după ”Colectiv” – , partidul USR, o creație cvasitotală a serviciilor, partidul PACT al junelui Sebastian Burduja, fiu de bancher și inițiatorul mitingului din 10 august și un partid local, cel al Oamenilor Liberi, care a dat-o politicii pe neasemuita deputată Lavinia Abu Amra, transferată la USR. Eiusdem farinae.
Sunt patru partide care se chinuie să obțină binecuvîntarea străzii pentru atacarea marii politici.
Și e momentul, poate, să amintim un mic eveniment: acum doi ani, la Predeal, Fundația ”Friedrich Naumann” din Germania în colaborare cu Inițiativa România, ONG condus de fostul consilier al Monicăi Macovei, Mihai Polițeanu, finanța organizarea unei reuniuni pentru crearea partidului lui Nicușor Dan, USR.
La eveniment participau, după cum relata Cotidianul, peste 70 de persoane, membri și invitați ai Inițiativei România, Daniel Kaddik – director de proiecte al Friedrich Naumann pe Europa de Sud-Est, Dan Mașca și Partidul Oamenilor Liberi (POL), Andrei Postolache și Pentru Iași, Nicușor Dan și Uniunea Salvați Bucureștiul, Platforma Acțiunea Civică a Tinerilor (PACT), Erwin Albu și Uniunea pentru Codlea (UPC), Vlad Alexandrescu – fost ministru al Culturii etc.
Multe dintre figurile și structurile pe care le-am găsit la evenimentul de azi.
Ne mai amintim că, după tragedia ”Colectiv”, președintele Klaus Iohannis avusese o întîlnire la Cotroceni cu așa-ziși lideri ai societății civile, între care Claudia Postelnicescu, lider al ”Iniţiativei România”. Într-un interviu dat ziare.com, aceasta dezvăluia că Iohannis le transmisese la discuție că vrea ca oamenii ieşiţi în stradă, cei din societatea civilă, să îşi facă partide și să se implice în politică. ”Dînsul crede că de acolo, din stradă, ar trebui să apară viitori lideri sau viitori oameni politici”, mai spunea Postelnicescu.
Probabil că timpul a fost prea scurt pentru ca această strategie să se aplice la alegerile din 2016.
Dar nu și pentru viitoarele alegeri.
”Bobițele” politice promovate de laboratoarele oculte încep să se adune.
Desigur, nu sunt excluse surprizele, pentru că socoteala de acasă nu se potrivește mereu cu cea din tîrg.
Cum ar fi surpriza ca ceea ce se pregătea cîndva în beneficiul lui Iohannis să se fi transformat, ulterior, în vehiculul politic al lui Dacian Cioloș.
Dar, la urma-urmei, ce ar fi politica fără asemenea riscuri? (Bogdan Tiberiu IACOB)
Actualitate
Realimentarea flotei aeriene americane: KC-46 Pegasus, singura opțiune viabilă până la apariția NGAS

Forțele Aeriene ale SUA se confruntă cu o nevoie stringentă de a-și moderniza flota de avioane cisternă, iar KC-46 Pegasus de la Boeing pare a fi singura soluție disponibilă pe termen scurt, până la introducerea aeronavei de generație următoare, NGAS, la mijlocul anilor 2030. Cu toate acestea, problemele legate de lanțul de aprovizionare și drepturile de acces la date ar putea reprezenta obstacole pe termen lung, conform unui document recent al serviciului.
Decizia controversată de a achiziționa mai multe KC-46
Conform unei notificări de justificare și aprobare (J&A) publicată de Forțele Aeriene pe 2 octombrie, decizia de a comanda până la 75 de aeronave KC-46 suplimentare a fost motivată de nevoia de a înlocui flota îmbătrânită de KC-135 Stratotanker și de a acoperi intervalul de timp până la disponibilitatea NGAS. Această decizie a necesitat o justificare, deoarece serviciul contractează cu Boeing pentru mai multe avioane cisternă fără o competiție deschisă.
Schimbări de strategie și priorități
Documentul detaliază planurile inițiale ale Forțelor Aeriene de a recapitaliza flota de avioane cisternă prin intermediul programului KC-135 Tanker Recapitalization Program, pentru care au fost primite răspunsuri din partea mai multor companii, inclusiv un parteneriat între Lockheed Martin și Airbus, care concura cu Boeing. Forțele Aeriene au constatat că doar Airbus și Boeing (după retragerea Lockheed din parteneriat) ar putea „îndeplini parțial cerințele preliminare” ale programului, inclusiv cerința ca o soluție să fie gata de implementare până în anul fiscal 2031.
Cu toate acestea, la începutul anului 2025, Forțele Aeriene și-au schimbat direcția, deoarece „amenințările globale în evoluție și prioritățile concurente ale DoD” au transformat NGAS într-o „prioritate”. În acest proces, documentul menționează că Forțele Aeriene au constatat că atât Boeing, cât și Airbus ar avea nevoie de „dezvoltare semnificativă” pentru a îndeplini cerințele programului inițial de recapitalizare. Prin urmare, Forțele Aeriene au considerat că opțiunea de recapitalizare este prea costisitoare, deoarece era necesară și finanțarea dezvoltării platformei NGAS.
Astfel, serviciul a renunțat la cerințele pentru un nou efort de avioane cisternă și a optat, în schimb, pentru utilizarea celor deja existente pentru KC-46 până când NGAS va fi disponibil, conform documentului. Această decizie a deschis practic calea pentru Boeing, deoarece A330 MRTT propus de Airbus ar avea nevoie de „dezvoltare semnificativă pentru a îndeplini cerințele obligatorii”.
Timpul, factorul decisiv
Un factor cheie în decizia de a utiliza cerințele KC-46, conform documentului, a fost timpul. Forțele Aeriene înlocuiesc în prezent flota îmbătrânită de KC-135 Stratotanker cu KC-46, dar livrările Pegasus în baza unui contract existent sunt programate să se încheie în 2030 – cu aproximativ șase ani înainte ca NGAS să fie gata cel mai devreme. Pentru a continua înlocuirea KC-135 cu avioane cisternă mai noi, Forțele Aeriene au nevoie de un avion cisternă care să poată acoperi acest interval de șase ani, ceea ce, conform serviciului, doar KC-46 poate face.
Problemele persistă
Cu toate acestea, achiziționarea mai multor KC-46 va veni cu probleme. Boeing „va trebui să rezolve” problemele legate de diminuarea surselor de producție și lipsa de materiale (DMSMS), împreună cu uzura pieselor, care, conform documentului, afectează atât programul KC-46 actual, cât și extinderea acestuia. În plus, documentul ridică problema negocierii pentru mai multe drepturi asupra datelor tehnice și a software-ului, în special atunci când drepturile actuale sunt „inferioare nivelului necesar” pentru extinderea producției KC-46.
Airbus rămâne în joc
Într-o declarație pentru Breaking Defense, Airbus a afirmat: „Ne menținem soluția noastră dovedită de avioane cisternă și evoluția sa, MRTT+. Airbus rămâne angajat alături de USAF, pe măsură ce aceștia continuă să evalueze soluția lor de realimentare aeriană de generație următoare.”
NGAS: Înapoi în viitor
Soarta NGAS a fost incertă până de curând, deoarece oficialii din administrația Biden au declarat că platforma ar putea fi prea costisitoare, în timp ce bugetul FY26 al Forțelor Aeriene a alocat resurse limitate pentru eforturile de cercetare și dezvoltare.
După cum reiese clar din document, Forțele Aeriene tratează acum NGAS ca pe o nevoie critică, deși se menționează că „calea finală către NGAS nu a fost încă definită, având în vedere prioritățile concurente ale apărării”. Programul a finalizat o analiză a alternativelor, se arată în document, deși sunt în curs de desfășurare activități suplimentare de colectare a informațiilor pentru a rafina cerințele.
Conform generalului John Lamontagne, șeful Comandamentului de Mobilitate Aeriană al Forțelor Aeriene, serviciul a examinat o gamă largă de platforme potențiale – de la avioane de afaceri la aeronave cu corp fuzelat și avioane cisternă stealth, cu „semnătură gestionată” – pentru misiunea NGAS. Se așteaptă ca platforma să opereze în medii periculoase, cum ar fi Indo-Pacificul, unde pistele de aterizare sunt puține, iar sistemele de apărare aeriană sunt formidabile.
Industria se pregătește pentru NGAS
Industria se pregătește să ofere Forțelor Aeriene candidați pentru realimentarea de generație următoare. Conform lui Roderick McLean, vicepreședinte și director general al misiunilor de mobilitate aeriană și maritime la Lockheed, compania se așteaptă ca un avion nou, capabil să supraviețuiască, să fie necesar pentru misiune.
Actualitate
Armata SUA recunoaște și remediază problemele de securitate cibernetică la Platforma NGC2

Armata SUA a anunțat că a atenuat o serie de riscuri de securitate cibernetică descoperite într-o versiune incipientă a platformei sale Next Generation Command and Control (NGC2), potrivit unui memo intern obținut de Breaking Defense.
Alarma trasă de ofițerul sef pentru tehnologie
Documentul, datat 5 septembrie și semnat de Gabriele Chiulli, ofițerul șef pentru tehnologie din cadrul Biroului Șefului pentru Informații al Armatei, avertiza că platforma NGC2 „în starea sa actuală, prezintă deficiențe critice în ceea ce privește controalele fundamentale de securitate, procesele și guvernanța.”
Chiulli a scris că armatei „îi lipsește vizibilitatea și controalele necesare pentru a asigura securitatea și integritatea platformei”. El a adăugat că „se pare că există o grabă de a introduce capabilități în sistem fără o supraveghere reală sau un proces adecvat, ceea ce crește riscul pe măsură ce acest sistem îl amplifică și mai mult.”
Reacție rapidă și măsuri corective
Cu toate acestea, oficialii armatei au declarat pentru Breaking Defense că, în cele trei săptămâni de la redactarea și distribuirea documentului, problemele au fost rezolvate. „Problemele au fost atenuate imediat”, a declarat Leonel Garciga, șeful pentru informații al armatei, într-un comunicat. El a adăugat că „procesele simplificate de securitate cibernetică au fost capabile să identifice rapid și să asiste biroul programului și furnizorul în trierea vulnerabilităților de securitate cibernetică și în implementarea măsurilor de atenuare.”
Integrarea securității cibernetice de la inceput
Generalul-locotenent Jeth Rey, șeful adjunct de stat major la G-6, departamentul armatei responsabil cu securitatea cibernetică și rețelele, a susținut că identificarea timpurie a acestor deficiențe face parte din procesul intenționat al serviciului și că au fost luate măsuri pentru a le corecta.
„Trebuie să includem securitatea cibernetică de la început în proces și cred că asta am făcut”, a spus Rey într-un interviu recent. „Aceasta este o nouă capacitate și am găsit un risc și l-am atenuat imediat. Cred că este o veste bună pentru noi în viitor. Dacă vom continua să privim lucrurile în acest mod și procesele noastre funcționează, sunt mulțumit.”
NGC2: Prioritatea numărul unu pentru modernizare
NGC2 este prioritatea numărul unu a serviciului în materie de modernizare și este conceput pentru a oferi comandanților și unităților o nouă abordare a gestionării informațiilor, a datelor și a comandamentului și controlului cu arhitecturi agile și bazate pe software.
În iulie, armata a acordat aproape 100 de milioane de dolari companiei Anduril și unei echipe de furnizori pentru a dezvolta un prototip al sistemului, care va fi extins la nivelul întregii divizii la Project Convergence Capstone 6 în această vară, cu Divizia 4 Infanterie. Un prototip a fost testat la evenimentul de anul trecut la nivel de batalion. Mai recent, Lockheed Martin și echipa sa au obținut, de asemenea, un contract pentru a dezvolta un strat de date integrat cu Divizia 25 Infanterie.
Ivy Sting: Testare incrementală și adăugare de capabilități
Pe măsură ce armata urmărește să extindă prototipul Anduril la nivelul întregii divizii, Divizia 4 Infanterie a început o serie de evenimente de tip sprint între acum și Project Convergence pentru a adăuga incremental capabilități. Aceste evenimente sunt numite seria Ivy Sting.
Deficiențe identificate în Memo-ul Chiulli
Memo-ul Chiulli, care a fost redactat cu 10 zile înainte de primul eveniment, enumera o serie de preocupări, al căror „efect cumulativ” era că NGC2 părea mai degrabă o „cutie neagră” în care serviciul nu putea controla ce utilizatori fac sau văd pe rețea.
„Lipsa de guvernanță înseamnă că nu există o persoană sau o entitate responsabilă pentru acceptarea acestui risc în numele armatei”, se arată în document. „Având în vedere postura actuală de securitate a platformei și a aplicațiilor terțe găzduite, probabilitatea ca un adversar să obțină acces persistent nedetectabil la platformă necesită ca sistemul să fie tratat ca fiind cu risc foarte ridicat.”
Problemele enumerate includ lipsa controlului accesului și a responsabilității, codul sursă neverificat și vulnerabil pentru aplicațiile terțe, lacune critice în guvernanță și igiena de bază a securității și lipsa guvernanței datelor.
Prima deficiență evidențiată a menționat că sistemul nu avea control al accesului bazat pe roluri, ceea ce înseamnă că, odată ce unui utilizator i se acordă acces, acesta ar avea acces nerestricționat la toate aplicațiile și la toate datele – o anatema pentru principiile mai largi de încredere zero ale Pentagonului. Memo-ul a descris acest lucru ca fiind o defecțiune critică de securitate care ar putea duce la un potențial acces și utilizare abuzivă a informațiilor clasificate.
În ceea ce privește aplicațiile terțe, memo-ul notează că Serviciul Federal de Cloud Palantir care găzduiește aplicațiile într-o metodologie de găzduire a containerelor nu a fost evaluat de armată sau de o politică a CIO a armatei care să susțină funcția de conductă deținută/operată de contractant. Niciuna dintre aplicații nu a fost supusă scanării de rutină a securității aplicațiilor web.
Memo-ul a susținut că sistemul funcționează cu vulnerabilități cunoscute, neatinuate, similar cu desfășurarea unui sistem de arme cu defecte cunoscute. Fără un proprietar clar al misiunii care să își asume responsabilitatea pentru securitatea operațională a sistemului, memo-ul a avertizat că securitatea va fi compromisă.
Măsuri concrete și rezultate pozitive
Oficialii armatei nu au precizat exact cum sau când a fost abordată fiecare presupusă deficiență, dar, la Ivy Sting pe 15 septembrie, NGC2 a funcționat bine, potrivit lui Garciga. El a menționat că procesele simplificate de securitate cibernetică au permis ca Ivy Sting 1 să „avanseze fără întârziere.”
Maiorul Sean Minton, un purtător de cuvânt al armatei, a declarat că „armata este într-o transformare unică în generație pentru a oferi soldaților noștri capabilitățile de care au nevoie rapid.”
„După cum s-a demonstrat în acest caz, postura noastră proactivă de securitate cibernetică este concepută pentru a identifica riscurile și a le atenua, minimizând în același timp efectele asupra forței”, a spus el.
Actualitate
Cursa pentru motoare mai mici: Companiile se luptă pentru contracte pe piața UAV-urilor attritabile, în ciuda incertitudinilor privind CCA
-
Exclusivacum 4 zile
PANICĂ LA MITITELU! Corupții din Poliția Penitenciară, în corzi! Vine DNA-ul?!
-
Exclusivacum 4 zile
Penitenciarul Ploiești: De la gunoaie de lux la instagramul promisiunilor pierdute – Un director cu „APT Limitat” la decență!
-
Exclusivacum 17 ore
Dezamăgire în Poliție: Tineri polițiști vor să renunțe din cauza presiunii, lipsei de sprijin și salarizării precare
-
Exclusivacum 3 zile
Justiția imobiliară română: O nouă modă – Morții dau case, judecătorii pupă cruci, poliția acoperă hoții!
-
Exclusivacum 3 zile
Marioara „ciuruitoarea”, Nichita „smecherul” și justiția „somnoroasă”: Ploieștiul, capitala fraudelor imobiliare?
-
Exclusivacum 5 zile
Panică în MAI: Guvernul vrea creșterea vârstei de pensionare, sindicatul Diamantul avertizează asupra riscurilor și inechităților
-
Exclusivacum 2 zile
Prahova sub asediu: Cum mafia imobiliară ne vinde sicrie cu vedere. „White Tower”, „City Gate”, „Mărășești”: Triunghiul Bermudelor imobiliare
-
Exclusivacum 4 zile
Coca-Cola: Sifonul penalității de la Ploiești – Cum Nan și gașca au transformat „băutura fericirii” într-un cocktail Molotov de otrăvuri și minciuni!