Anchete
Faptul că anumite instituții cu puteri excepționale fac opoziție mai mult sau mai puțin discretă la deciziile CCR nu este deloc un fapt anodin sau tolerabil
COMENTARIU DEUTSCHE WELLE DE HORAȚIU PEPINE:
În ziua bilanțului SRI pe 2017, liderul PSD Liviu Dragnea a anunțat că va iniția constituirea unei comisii parlamentare speciale cu misiunea de a modifica Legea securității naționale. Nu a spus în ce sens ar trebui modificată legea și în ce fel se va răsfrânge asupra atribuțiilor Serviciului Român de Informații.
În orice caz, putem bănui că SRI-ul sau cel puțin cei care ocupă poziții de comandă au destule temeri legate de evoluțiile politice care nu le-au fost în ultimii ani pe de-a-ntregul favorabile. Să reținem seria de decizii ale Curții Constituționale împotriva așa numitelor legi ”Big Brother” care ofereau SRI accesul neîngrădit la comunicațiile electronice ale tuturor cetățenilor români sau decizia privind interceptarea suspecților în procesele penale. În decizia aceea, din februarie 2016, se arăta că mandatul de supraveghere tehnică trebuie ”să fie pus în executare de procuror şi de organele de cercetare penală precum şi de către lucrătorii specializaţi din cadrul poliţiei”. Prin urmare SRI era scos din schema interceptărilor. Nu este clar astăzi dacă transferul de competențe s-a făcut cu adevărat sau dacă măcar este în curs de a fi realizat. (Ca anecdotă, actualul ministru al Justiției, Tudorel Toader, pe atunci judecător constituțional, a semnat o opinie separată împreună cu judecătoarea Simona-Maya Teodoroiu.)
Un aspect îngrijorător – dacă judecăm după opiniile care au dat impresia că se fac ecoul stărilor de spirit din interiorul instituției – este că SRI nu a primit aceste decizii cu senitătate, ci ca pe niște atacuri la adresa sa. O reacție similară s-a produs la DNA, așa cum a reieșit din înregistrarea în care șefa Departamentului, Laura Codruța Kövesi, critica anumite decizii ale Curții Constituționale într-o ședință de lucru cu procurorii. Or, faptul că anumite instituții cu puteri excepționale fac opoziție mai mult sau mai puțin discretă la deciziile CCR nu este deloc un fapt anodin sau tolerabil.
Noul director al SRI, Eduard Hellvig, a avut în schimb o poziție de natură să dea speranțe că excesele nu vor fi trecute cu vederea. În ședința de bilanț pe 2016, directorul SRI spunea: ”Susțin democrația pentru că România nu poate progresa decât prin aceste valori. Este important pentru întreaga societate ca toate activitățile SRI să se încadreze strict în limitele Constituției și legilor care stabilesc clar granițele în interiorul cărora instituția noastră este chemată să opereze.”
În sfârșit, turbulențele din jurul Serviciului au continuat cu o serie întreagă de dezvăluiri privitoare la modul excesiv în care ofițerii SRI se vor fi implicat în desfășurarea proceselor penale. Prim-ministrul Viorica Dăncilă și apoi ministrul Justiției, Tudorel Toader au cerut ca protocoalele încheiate între DNA și SRI să fie desecretizate tocmai pentru a clarifica toate suspiciunile care apasă supra credibilităților cercetărilor judiciare. CSM s-a pronunțat de asemenea în favoarea desecretizării și poate nu e lipsită de interes nici reacția președintelui Iohannis care a emis un comunicat prin care explică că CSAT (și prin urmare el însuși) nu are nicio atribuție legală privind desecretizarea. Semnificativ ar fi, de fapt, nu ceea ce spune, ci mai curând faptul că nu critică aceste inițiative părând să lase cale liberă inițiatorilor.
S-a remarcat pe bună dreptate că președintele Iohannis a adoptat o poziție favorabilă față de Guvern și în privința scrisorii adresate Comisiei Europene pe tema MCV-ului. Or, documentul adresat președintelui Comisiei, avea ca subtext tot presupusele abuzuri ale investigatorilor judiciari oricare vor fi fost aceștia și de oriunde va fi venit indicația. E posibil însă să ne înșelăm și, de astă dată, președintele Iohannis să nu fi urmărit decât o abilă aplanare a conflictului.
În orice caz s-a creat o presiune asupra SRI, care ar putea culmina cu o modificare a legislației și în subsidiar cu o definire și limitare mai clară a atribuțiilor. Deocamdată sunt simple presupuneri pe care le vom putea verifica pe parcurs, dar problema, nu e deloc neglijabilă. În esență e vorba de temerea societății că, sub stindardul legitim al luptei anticorupție, s-a consolidat un sistem de putere care excede limitele constituționale.
Anchete
Procurorul Ioan Bene, readus în funcție de termenul legal: Suspendarea incetează de drept, dar dosarul disciplinar continuă
Procurorul Ioan Bene, fost șef al Parchetului de pe lângă Judecătoria Salonta, se pregătește să revină în activitate, o decizie ce ridică semne de întrebare în mediul juridic. Secția pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii (CSM) a confirmat miercuri, 12 noiembrie, încetarea de drept a suspendării sale din funcție, începând cu sâmbătă, 15 noiembrie. Acest lucru se întâmplă chiar dacă dosarul disciplinar ce-l vizează pentru nu mai puțin de șapte abateri grave este încă în derulare.
Un dosar disciplinar cu sapte acuzații grave
Situația a intrat în atenția publicului pe 15 mai 2025, când Secția pentru procurori în materie disciplinară a CSM a dispus suspendarea din funcție a lui Ioan Bene. Măsura fusese luată în urma unui dosar deschis de Inspecția Judiciară, care viza, conform publicației Lumea Justiției, nu mai puțin de șapte abateri disciplinare presupuse. Aceste acuzații au atras o atenție considerabilă asupra activității procurorului și au justificat la acel moment suspendarea sa preventivă.
Legea intervine: Suspendarea incetează de drept
Însă, conform prevederilor legale, durata unei suspendări din funcție nu poate depăși un anumit interval. Astfel, Art. 52 alin. 7 din Legea nr. 303/2022 privind Consiliul Superior al Magistraturii stipulează clar: „Durata suspendării din funcție dispuse în condițiile prezentului articol nu poate depăși 6 luni, la împlinirea acestui termen suspendarea încetând de drept. Încetarea suspendării se constată prin hotărâre de secția corespunzătoare a Consiliului Superior al Magistraturii”.
Această prevedere legală este motivul pentru care, pe 12 noiembrie, procurorii CSM au constatat că, sâmbătă, 15 noiembrie, suspendarea lui Ioan Bene încetează automat. Chiar și cu cele șapte abateri disciplinare încă în sarcina sa și cu procedura disciplinară neterminată, mecanismul legal nu permite menținerea suspendării dincolo de pragul de jumătate de an. Altfel spus, chiar și dacă ar fi dorit, membrii CSM nu ar fi putut prelungi această suspendare.
Implicații și semne de intrebare: Revenirea în activitate sub incidența investigației
Această situație procedurală ridică multiple semne de întrebare cu privire la eficiența și celeritatea mecanismelor disciplinare din sistemul judiciar. Permisiunea unui magistrat acuzat de abateri grave să revină în activitate înainte de finalizarea investigației poate afecta percepția publică asupra integrității sistemului. Decizia CSM subliniază respectarea strictă a literei legii, însă pune în balanță celeritatea procedurii disciplinare cu drepturile fundamentale ale magistraților, într-un echilibru ce generează discuții aprinse în mediul juridic și atrage atenția asupra necesității unei armonizări mai eficiente între prevederile legale și așteptările de rigoare etică și profesională. Rămâne de văzut care va fi finalul dosarului disciplinar și cum va influența acesta cariera procurorului Ioan Bene. (Irinel I.).
Anchete
Justiția pierde un apărător al legalității: Judecătorul Marius Galan, cel care a demontat un abuz guvernamental, se pensionează
Un semnal de alarmă pentru sistemul judiciar: Valul de retrageri alături de un magistrat emblematic
Sistemul judiciar românesc este pe cale să piardă o figură emblematică, o veste care, potrivit publicației „Lumea Justiției”, generează deja ecouri profunde. Judecătorul Marius-Ionel Galan, vicepreședinte al Curții de Apel Suceava, recunoscut pentru o decizie ce a anulat o hotărâre guvernamentală de prelungire a stării de alertă, a solicitat pensionarea. Plecarea sa nu este, însă, un caz izolat, ci se înscrie într-un trend îngrijorător de retrageri din magistratură, ridicând semne de întrebare serioase privind stabilitatea și atractivitatea profesiei.
Marius Galan: Sentința care a incomodat Executivul
Numele judecătorului Marius-Ionel Galan a căpătat o rezonanță specială în opinia publică în anul 2021. La acel moment, magistratul de la Curtea de Apel Suceava a pronunțat o hotărâre de primă instanță care a anulat una dintre deciziile de Guvern privind prelungirea stării de alertă (sursa: Lumea Justiției). Această acțiune, descrisă de observatori ca „demontarea unui abuz” al executivului, a reprezentat o reafirmare a principiului legalității și a independenței judecătorului în fața puterii politice. Plecarea sa din sistem, într-un moment în care integritatea și curajul magistraților sunt esențiale, este percepută ca o pierdere semnificativă pentru justiția română.
Un val de retrageri: Nu doar Galan spune adio robei
Fenomenul retragerilor din magistratură pare să capete proporții îngrijorătoare. Cererea de pensionare a judecătorului Marius Galan nu este un caz singular, ci se înscrie într-un context mai amplu. Publicația „Lumea Justiției” (sursa citată) dezvăluie că, alături de vicepreședintele Curții de Apel Suceava, încă cinci judecători de prestigiu își doresc să părăsească sistemul judiciar. Această listă include nume sonore din diferite curți de apel și tribunale, sugerând o stare de nemulțumire sau o presiune crescută în rândul corpului magistraților:
- Judecătoarea Lucica Dobrin, președinta Secției I civile de la Curtea de Apel Timișoara;
- Judecătoarea Diana-Mușata Georgescu de la Curtea de Apel Ploiești;
- Judecătoarea Cornelia-Ana Dima de la Curtea de Apel Târgu Mureș;
- Judecătoarea Raluca-Elena Galea de la Curtea de Apel București;
- Judecătoarea Mariana-Raluca Ivanica de la Tribunalul Ialomița.
CSM, pe ordinea de zi: Viitorul magistraturii românești
Toate cele șase solicitări de pensionare vor fi analizate de Secția pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii (CSM) în ședința programată pentru joi, 13 noiembrie 2025. Acest val de plecări din justiție, incluzând judecători cu experiență considerabilă și integritate recunoscută, ridică semne de întrebare serioase cu privire la climatul din sistemul judiciar și la capacitatea acestuia de a reține profesioniști de calibru. Implicațiile pe termen lung ale acestor retrageri asupra funcționării justiției și a încrederii publice sunt de natură să preocupe profund societatea românească. (Irinel I.).
Anchete
Înalta Curte confirmă sancțiunea: Procurorul Sorin Lia, salariul tăiat pentru atingere adusă prestigiului justiției
-
Exclusivacum 3 zilePoliția Capitalei: SAS-ul bâjbâie, sefii manelizează, subalternii patimesc! O poveste cu inel magic și psihologi „dotați”!
-
Exclusivacum 2 zileSAS, de la acțiuni speciale la acțiuni penale: Poliția „Elite” unde psihologii hărțuiesc, iar sefii joacă „inelul magic” cu carierele!
-
Exclusivacum 4 zileVălenii de Munte: Imperiul crăiesc al corupției și micul dejun ilegal al elitelor!
-
Exclusivacum 4 zileI.P.J. PRAHOVA, DE LA DOREL LA CARACAL: MAEȘTRII CIRCULUI, SUB BAGHETA GONFLABILĂ A INCOMPETENȚEI! (VIDEO)!
-
Exclusivacum 21 de oreMAE: Academia de diplomație sau bârlogul faraonilor fiscali? Oana Țoiu „reformează” cu concursuri viciate și platforme piratate – Detalii exclusiv Incisiv de Prahova!
-
Exclusivacum 3 zileIPJ Prahova: Școala de falși polițiști, filiala „Gonflabila” – Absolvenți cu opt clase și mentori în uniformă!
-
Exclusivacum 4 zileVălenii de Munte: Pălinca de prună și jecmăneala de om! Festivalul foamei „Împăratului”, Ediția XXVI!
-
Exclusivacum 2 zileRomânia: „Sat fără câini” cu epoleți și „inelul magic” al corupției – Băsescu sună alarma, iar sistemul râde în haimanale!



