Actualitate
Schimbare de macaz la Forțele Aeriene Americane: Se conturează un nou program de extindere a producției de avioane-cisternă, cu Boeing KC-46 în pole-position

La doar doi ani de la dezvăluirea unei strategii pentru avioane-cisternă ce implica dezvoltarea unui model stealth futuristic, Forțele Aeriene Americane își reconfigurează din nou planurile. Un nou program de extindere a producției de avioane-cisternă este în vizor, o mutare ce ar putea avantaja KC-46 Pegasus de la Boeing.
Programul „Extinderea producției de avioane-cisternă”: O nouă direcție?
Planul revizuit, dezvăluit în documentele bugetare pentru anul fiscal 2026 recent publicate de Departamentul Apărării, prevede un program de „Extindere a producției de avioane-cisternă”, ce va fi lansat anul viitor. Forțele Aeriene solicită 23,8 milioane de dolari pentru acest efort, care ar trebui să finalizeze dezvoltarea unei cereri de propuneri până în al treilea trimestru al anului fiscal 2026, conform documentelor.
Competiție deschisă sau cale bătătorită pentru Boeing?
Nu este clar ce va decide în cele din urmă Forțele Aeriene pentru noul program de extindere a producției. O variantă ar implica o competiție care ar putea atrage oferte rivale pentru KC-46 de la actori din industrie precum Airbus și Embraer, care și-au exprimat anterior interesul de a satisface nevoile de avioane-cisternă ale serviciului. Orice ar fi ales în cele din urmă pentru acest nou program de extindere, producția ar începe după ce Boeing finalizează livrările în cadrul actualului contract KC-46, care se așteaptă să se încheie în jurul sfârșitului acestui deceniu.
Cu toate acestea, este posibil ca Forțele Aeriene să decidă pur și simplu să cumpere mai multe KC-46, fie ca urmare a unei competiții, fie ca o selecție unică. Notabil, documentele bugetare spun că Forțele Aeriene vor folosi Documentul de producție a capabilităților Pegasus „ca fiind baza de cerințe cea mai accesibilă” pentru efortul de extindere a producției.
Renunțarea la viziunea futuristică: Programul NGAS în stand-by
Noul plan de extindere a producției înlocuiește o strategie anterioară numită Programul de recapitalizare a avioanelor-cisternă KC-135, pe care oficialii au explicat-o în 2023 că va continua înlocuirile îmbătrânitului KC-135 până când o aeronavă-cisternă futuristică numită Sistemul de realimentare aeriană de generație următoare (NGAS) ar putea fi introdusă.
Platforma NGAS însăși – descrisă anterior ca un design nou care ar încorpora caracteristici greu de observat, oferind mai multă capacitate de supraviețuire decât platformele actuale care sunt derivate din aeronave comerciale – este acum pusă sub semnul întrebării în cadrul bugetului administrației Trump, care solicită aproximativ 13 milioane de dolari în anul fiscal 2026 pentru a continua analiza alternativelor și a explora modalități de a încorpora noi sisteme de misiune pentru a spori auto-protecția avioanelor-cisternă.
Întrebat anterior despre planurile NGAS, un purtător de cuvânt al Forțelor Aeriene a declarat pentru Breaking Defense pe 26 iunie că linia de finanțare de aproximativ 13 milioane de dolari „va păstra cercetarea și dezvoltarea în inițiativele de conectivitate și supraviețuire a activelor aeriene de mare valoare (HVAA) cross-platform” și că „analiza NGAS este în curs de desfășurare, deoarece Forțele Aeriene caută să abordeze în general supraviețuirea flotei de avioane-cisternă vechi și viitoare”.
Reîntoarcere la soluții consacrate?
Noua strategie pentru avioane-cisternă ar putea reflecta, de asemenea, o decizie a serviciului de a reveni la așteptările anterioare privind realimentarea. Când au fost anunțate Programul de recapitalizare a avioanelor-cisternă și planurile NGAS, pe atunci cel mai înalt oficial de achiziții al Forțelor Aeriene a spus că serviciul înclină spre achiziționarea KC-46 ca o soluție pe termen scurt pentru a continua înlocuirea KC-135.
O saga în continuă evoluție
Noua strategie marchează cea mai recentă întorsătură în saga avioanelor-cisternă a serviciului, care a cunoscut propriile schimbări și în partea industrială. Lockheed Martin, de exemplu, plănuise să se asocieze cu Airbus pentru un contract de avioane-cisternă folosind A330 Multi-Role Tanker Transport al acestuia din urmă, dar Lockheed a renunțat în cele din urmă la sfârșitul anului 2023. Airbus a declarat ulterior că va rămâne angajat cu Forțele Aeriene în planurile sale pentru avioane-cisternă. Între timp, Embraer a lansat o campanie agresivă pentru a determina Forțele Aeriene ale SUA să semneze pentru KC-390, alături de promisiuni de a fabrica avionul în SUA dacă va fi selectat.
Investiții masive în KC-46 și potențiale îmbunătățiri
Între timp, Forțele Aeriene investesc masiv în platforma KC-46, ale cărei livrări au fost reluate recent după o pauză de câteva luni. Forțele Aeriene solicită aproximativ 81,2 milioane de dolari pentru modernizări KC-46 în anul fiscal 2026, spun documentele bugetare, iar purtătorul de cuvânt al Forțelor Aeriene a declarat pentru Breaking Defense că serviciul se așteaptă, de asemenea, să crească programul de înregistrare al Pegasus la 188 de aeronave, maximul disponibil în cadrul contractului actual cu Boeing. Un „studiu de reducere a riscurilor” pentru un nou program de modernizare Block II pentru Pegasus ar fi, de asemenea, lansat în anul fiscal 2026, spun documentele, ceea ce ar implica îmbunătățiri ale „sistemelor de comunicații și navigație”. Un efort actual Block I care va echipa KC-46 cu capabilități actualizate de comunicații securizate este așteptat să se finalizeze în al doilea trimestru al anului fiscal 2028, spun documentele.
Boeing a pierdut miliarde de dolari în programul Pegasus din cauza unui contract cu preț fix pe care compania l-a încheiat cu Forțele Aeriene, deși comenzile viitoare ar putea ajuta producătorul de avioane asediat să atenueze o parte din acel tribut financiar.
Actualitate
Armata SUA intensifică producția de piese 3D, depășind restricțiile de proprietate intelectuală

Lipsa drepturilor de proprietate intelectuală asupra multor componente ale echipamentelor militare împiedică armata să le reproducă rapid și eficient prin imprimare 3D. Astfel, armata intenționează să producă singură mai multe piese.
Armata SUA întâmpină dificultăți în reproducerea și imprimarea 3D a pieselor necesare pentru arme și platforme, deoarece nu deține proprietatea intelectuală a acestora. Din acest motiv, armata ar putea începe să fabrice mai multe piese prin imprimare 3D, fără a utiliza proprietatea intelectuală a furnizorilor, a declarat șeful interimar al Comandamentului de Materiale al Armatei, pentru Breaking Defense.
Lipsa proprietății intelectuale, o problemă costisitoare și timidă
Generalul-locotenent Christopher Mohan, comandantul adjunct și comandantul interimar al AMC, a declarat că industria nu ar trebui să fie surprinsă dacă armata va începe să producă mai multe piese prin imprimare 3D, fără a utiliza proprietatea intelectuală a furnizorilor. Scopul este de a repune în funcțiune tancurile, elicopterele și alte platforme mai rapid. El a recunoscut că acest lucru face industria „îngrijorată și obosită”, dar a adăugat că a fost transparent cu furnizorii cu privire la dificultățile armatei.
„Nu mai putem aștepta”
„Am fost foarte deschiși cu ei și i-am spus ieri unuia dintre partenerii noștri din industrie, nu fiți surprinși dacă veți vedea că facem lucruri pentru că nu putem aștepta. Nu putem aștepta”, a declarat Mohan într-un interviu acordat la conferința anuală AUSA de săptămâna trecută.
„Recunosc că proprietatea lor intelectuală este proprietatea lor intelectuală”, a spus Mohan despre furnizori. „Ne este rușine că nu am cumpărat-o de la început, ceea ce este o prostie, o misiune prostească.”
Exemplu concret: O valvă de anvelopă
Ca exemplu, Mohan a spus că, în urmă cu câteva luni, unul dintre vehiculele armatei nu funcționa din cauza unei probleme provenite de la o mică valvă din anvelopă, așa că a cerut furnizorului principal datele tehnice pentru a face inginerie inversă asupra valvei. Cu toate acestea, furnizorul nu deținea datele tehnice, deoarece aparțineau celui care a fabricat valva cu aproximativ două sau trei niveluri sub principal, așa că a durat și mai mult pentru a repara piesa.
„Nu putem trăi așa, nu-i așa? Așa că, din nou, am spus să nu fiți surprinși dacă începem să facem lucruri”, a spus Mohan, adăugând: „trebuie să existe un fel de model care să spună: ‘Hei, putem cumpăra drepturile doar pentru piesa pe care trebuie să o imprimăm. Nu trebuie să cumpărăm întregul sistem de vehicule sau orice altceva.”
Progrese în imprimarea 3D la scară largă
Deși lipsa deținere a proprietății intelectuale a furnizorilor rămâne o problemă pentru armată, Mohan a spus că armata a făcut progrese în utilizarea fabricației aditive la scară largă. Ca parte a unuia dintre „sprinturile” de imprimare 3D ale armatei, serviciul este pe cale să creeze 60 de piese în 60 de zile, deși Mohan nu a precizat pentru ce vor fi piesele. De obicei, ar dura săptămâni pentru a face o singură piesă.
În plus, serviciul a creat un depozit digital care are piese „simpliste” care sunt ușor de imprimat pentru soldații de pe câmpul de luptă, cum ar fi grile de ventilator, mânere de uși și multe altele.
„Este un magazin containerizat. [Soldații] au putut să treacă prin rețelele tactice până la capăt, să se conecteze la depozitul digital, să descarce piesa și să o imprime pe teren, așa că știm că funcționează”, a spus Mohan. „Nu este atât de ușor pe cât ne-am dorit, dar știm că avem capacitatea de a face asta.”
Economii substanțiale și piese mai rezistente
Secretarul armatei, Dan Driscoll, a făcut ecou sentimentelor lui Mohan, arătând unei mulțimi de la AUSA o aripioară pentru rezervorul de combustibil extern al unui Black Hawk pe care serviciul a creat-o fără proprietatea intelectuală a companiei.
„Acest lucru poate suna banal, dar simpla posibilitate de a ne face sau repara propriile piese poate economisi milioane de dolari și poate salva vieți”, a spus Driscoll în timpul discursului său de deschidere la AUSA săptămâna trecută.
„Sunt construite ieftin, așa că se strică des. Furnizorul percepe peste 14.000 de dolari pentru o înlocuire. Echipa noastră o poate face mai bine. Au scanat-o 3D, au făcut inginerie inversă, au imprimat prototipuri și au efectuat validarea structurală în doar 43 de zile”, a adăugat el, ținând piesa în mână.
El a spus că armata a reușit să fabrice piesa cu puțin peste 3.000 de dolari, adăugând că piesa fabricată de armată era „cu 300% mai puternică și cu 78% mai ieftină”.
Autorizarea soldaților de a repara pe câmpul de luptă
În plus, în septembrie, Driscoll a dat soldaților autoritatea de a repara ceea ce trebuie reparat pe câmpul de luptă, în cadrul anumitor linii directoare create de armată.
De exemplu, dacă există un risc mic de a repara ceva, soldații nu trebuie să treacă printr-un proces birocratic mai înalt pentru a obține aprobarea, dar dacă există un risc „mediu” sau „mare”, soldații vor trebui să treacă printr-un proces de aprobare lung. Acest nou sistem este benefic, a spus Mohan, deoarece anterior exista o abordare „unică pentru toți” pentru a obține aprobarea de a repara ceva pe teren, astfel încât soldații nu puteau repara nimic, chiar dacă era „risc scăzut”.
„Sunt în armată de mult timp. Nu am văzut niciodată pe nimeni să aibă probleme pentru că a reparat ceva, nu-i așa? a spus Mohan. „Trebuie să schimbăm modul în care gândim.”
Actualitate
Baza Aeriană din SUA devine poligon de antrenament pentru Qatar: Un semnal geopolitic puternic
Actualitate
Germania și Japonia se aliază pentru rachete de croazieră cu rază extinsă
-
Exclusivacum 2 zile
Burcu acuză: „SNPP transformă angajații în carne de tun pentru răzbunări personale! – Nu apără, ci exploatează!”
-
Exclusivacum 5 zile
Penitenciarul Ploiești: Comisarul Matei – De la „apt-limitat” la „infrat-nelimitat”?
-
Ancheteacum 2 zile
ANP liniștește spiritele: Salariile polițiștilor de penitenciare nu sunt în pericol, restructurările nu implică disponibilizări
-
Administratieacum 2 zile
Penitenciarul de Femei Ploiești – Târgșorul Nou: O abordare proactivă pentru reintegrarea socială, cu beneficii concrete pentru angajatorii din Prahova
-
Exclusivacum 2 zile
Protest divizat în penitenciare: Acuzații de deturnare și manipulare în SNPP – Reacția polițiștilor de penitenciare
-
Exclusivacum o zi
Jilavawood: Minciuni, padocuri și proteste de carton – Clanul Teoroc joacă teatru ieftin pe scena Justiției!
-
Exclusivacum 3 zile
Spitalul fantomă de la Târgu Ocna: Salarii grase pentru nimeni, pacienți trimiși la plimbare!
-
Exclusivacum 4 zile
ÎCCJ clarifică drepturile funcționarilor publici în cazul sancțiunilor disciplinare: Cercetare prealabilă și audiere obligatorii chiar și pentru „mustrarea scrisă”