Featured
Coreea de Nord și provocările relației cu Statele Unite după inaugurarea lui Trump
Testul de lansare al unei rachete de croazieră „strategice” din apă, efectuat de Coreea de Nord la o săptămână după inaugurarea președintelui Donald Trump, a readus în prim-plan o relație geopolitică cheie din primul mandat al lui Trump: abordarea sa față de liderul nord-coreean Kim Jong Un.
Relația președintelui american cu Kim a fost o sursă de declarații memorabile și dramatism între anii 2017 și 2021. A fost momentul în care au avut loc „furie și foc”, pe măsură ce criza nucleară între cele două țări a escaladat în 2017. De asemenea, aceasta a fost esența întâlnirii lui Trump din 2019 la DMZ, când președintele a fost primul lider american care a pășit pe teritoriul nord-coreean. Săptămâna trecută, Trump a declarat că va lua din nou legătura cu Kim, afirmând despre dictator: „Îi plăceam.”
Deși această relație s-a îmbunătățit pe parcursul mandatului lui Trump, Coreea de Nord are tendința de a dori să fie observată pe scena mondială cu „focuri de artificii” — sau cât mai aproape de acest concept, atunci când vine vorba despre lansările de rachete. Aceasta înseamnă că lansarea din 25 ianuarie, considerată „de succes” conform Agenției Centrale de Știri Coreene, ar fi putut fi temporizată pentru a capta atenția noului lider american.
Experții par să fie de acord că Kim se află într-o poziție mult mai puternică decât atunci când Trump a fost ales pentru prima dată în 2016, o realitate care va influența modul în care Washingtonul și Phenianul vor interacționa în anii următori. Între timp, aceștia afirmă că președintele american este mult mai predispus să se concentreze pe încheierea războiului din Ucraina, pe impunerea de taxe asupra Chinei și pe priorități interne, înainte de a continua eforturile de remodelare a relațiilor cu Kim.
Situația internă din Coreea de Nord
Să începem cu situația din Coreea de Nord însăși. Kim a reconfigurat țara sa în ultimul an, renunțând la orice cooperare cu Sudul și declarând că țara sa se află pe picior de război.
„Kim a semnalat deja o schimbare în politica de stat față de Coreea de Sud, îndepărtându-se de orice fel de reunificare și pregătind în schimb armata RPD Coreene pentru război. Astfel, construcția sa militară va continua, inclusiv investițiile în capacități avansate de rachete,” a declarat Malcolm Davis, expert în zona Indo-Pacific la Institutul Australian pentru Politică Strategică (ASPI) din Canberra, prin email. „Acestea includ o gamă de sisteme de livrare pentru forțele nucleare tactice și strategice, inclusiv arme hipersonice, rachete balistice lansate din submarine și rachete de croazieră.”
Obiectivele vestului și realitatea nord-coreeană
Ceea ce a fost mult timp un obiectiv nereușit al Vestului — abandonarea de către Coreea de Nord a armelor nucleare și permisiunea inspecțiilor asupra facilităților sale pentru a dovedi acest lucru — este puțin probabil să se întâmple, atât Davis, cât și Leonid Petrov, expert în Coreea de Nord la Universitatea Națională Australiană, au spus pentru Breaking Defense.
„Din punctul de vedere al lui Donald Trump, nu va câștiga nimic prin denuclearizarea Coreei de Nord. Coreea de Nord nu reprezintă o amenințare plauzibilă pentru teritoriul SUA,” a afirmat Petrov. „Da, poate crea probleme pentru Coreea de Sud, Japonia, și baze americane din Pacific, dar cam atât. Nu cred că Coreea de Nord este o amenințare reală pentru teritoriul SUA.”
Fostul adjunct al șefului de divizie al CIA pentru Coreea, Bruce Klingner, a declarat săptămâna trecută că există semnale contradictorii care vin din partea administrației Trump către Phenian în primele sale zile. „Toată lumea trebuie să fie pregătită pentru o varietate largă de schimbări rapide și de cursuri diferite. Și va trebui să așteptăm să vedem în legătură cu unele dintre acestea,” a spus expertul de la Heritage Foundation în cadrul unui eveniment sponsorizat de Centrul pentru Studii Strategice și Internaționale.
Michael Allen, fost consilier pentru Securitate Națională al lui George W. Bush și director executiv al Beacon Global Strategies, a observat în cadrul panelului CSIS că declarația lui Trump referitoare la discuțiile cu Kim a fost ca reacție la o întrebare. „Nu l-am auzit promovând proactiv această problemă,” a spus el.
Allen a adăugat că Trump „ar fi putut să concluzioneze că un acord pur și simplu nu este posibil.” El a afirmat că nu știe dacă discuțiile cu Coreea de Nord vor fi „o prioritate importantă” pentru președintele Trump, deoarece cred că mulți oameni privesc această situație ca pe o problemă majoră.
Provocarea relațiilor cu liderul izolat
O parte din această provocare este cum să gestionezi relațiile SUA și aliate cu liderul izolat.
„Cât despre modul în care Trump și aliații SUA ‘gestionează’ relația cu Kim — nu cred că au o strategie bine definită. Trump ar putea fi tentat să organizeze un summit, dar nu va obține nimic în urma acestuia și cel mai probabil va fi sub presiune să facă concesii,” a afirmat Davis. El a notat că Coreea de Sud, sub conducerea liderului contestat Yoon Suk Yeol, a discutat despre necesitatea armelor nucleare. Acum că Yoon pare să fie îndepărtat din funcție și opoziția se opune armelor nucleare, favorizând angajamentele cu Phenianul, Davis susține că situația devine și mai complicată pentru Trump.
Sprijinul Rusiei pentru Kim
Dar, poate cea mai mare schimbare în postura lui Kim nu este o modificare internă, ci un nou prieten puternic: liderul rus Vladimir Putin.
Petrov a subliniat faptul că „lucrurile s-au schimbat dramatic” de când Trump a pășit pe scurt în țara lui Kim, grație lui Putin, care servește acum drept noul „benefactor” al acestuia. „Putin le oferă bani, tehnologie și protecție,” a spus Petrov.
Desigur, aceasta nu a fost o asistență gratuită. Kim a trimis cel puțin 11.000 de trupe nord-coreene pentru a ajuta Rusia în războiul său împotriva Ucrainei. În schimb, Kim primește miliarde de dolari în arme avansate, alimente și petrol din partea Rusiei.
„El și-a asigurat deja regimul prin angajamentele Rusiei de a-l proteja, iar Coreea de Nord va obține suficiente tehnologii și recunoaștere, iar sancțiunile pot fi ocolite prin frontierele ruse și chineze,” a spus Petrov.
De partea sa, Kim a urmat testul de rachete cu o vizită pe 29 ianuarie la o instalație pentru arme nucleare, pe care a lăudat-o pentru „succesele epocale” în producerea materialelor pentru arme nucleare și pentru „consolidarea scutului nuclear al țării,” conform Agenției Centrale de Știri Coreene (KCNA). Kim a declarat că 2025 va fi „un an crucial” pentru îmbunătățirea forțelor sale nucleare.
Capacitățile tehnice nord-coreene
Așadar, să discutăm despre acea rachetă…
Poate cea mai importantă întrebare este dacă această rachetă de croazieră poate transporta o warhead nucleară. Coreea de Nord a susținut că are o warhead suficient de mică pentru a se încadra pe armă, dar, ca în multe privințe legate de Coreea de Nord, nimeni nu este cu adevărat sigur.
RPD a arătat mai multe arme nucleare pretinse. În 2016 și 2017, au prezentat două modele legate de rachetele balistice. Nu este clar dacă acestea erau reale, dar în orice caz erau prea mari pentru a se încadra într-o rachetă de croazieră. Totuși, mai recent, în martie 2023, au dezvăluit warheadul nuclear ‘Hwasan-31’, care ar putea să se încadreze într-o rachetă de croazieră,” a afirmat Ralph Savelsberg, expert în rachete de la Academia de Apărare a Olandei, adăugând că „nu poate evalua dacă acestea sunt reale.”
Anunțul KCNA privind lansarea, publicat în engleză târziu pe 26 ianuarie, a inclus detalii presupuse ale testului, pe care îi spune că Kim l-a observat.
„Pe baza declarației de presă, racheta a zburat 1.500 km,” a spus Savelsberg. „Dacă aceasta este raza sa, atunci, lansată din RPD, ar pune toate Japonia, inclusiv Okinawa, în raza de acțiune. Dacă poate fi lansată dintr-o submarină, în funcție de rază, ar putea amenința Guam. Ei afirmă că au lansat o submarină nucleară în septembrie 2023 și aceasta ar putea teoretic chiar amenința Hawaii sau coasta de vest a SUA.”
În unele privințe, o rachetă mai mică ca aceasta reprezintă o amenințare mai dificil de gestionat pentru SUA, Coreea de Sud, Japonia și alte țări aflate în raza sa, deoarece rachetele de croazieră sunt „difícile de apărat. Nu zboară la fel de repede ca o rachetă balistică, dar sunt mici și zboară la altitudini joase, ceea ce le face dificil de detectat. În plus, pot urma un traseu imprevizibil și pot ataca dintr-o direcție pe care nu o anticipezi,” a adăugat Savelsberg.
Un detaliu interesant din relatarea de la Phenian este că „testul de lansare nu a avut un impact negativ asupra securității țărilor vecine.” Conform lui Savelsberg, nord-coreenii „par să le zboare în cercuri sau în modele de figură-opt, pentru a evita survolarea vecinilor lor.”
Acest lucru poate fi un indicator clar al dorinței Coreei de Nord de a reaminti lumii despre armele sale fără a provoca reacții serioase la acțiunile sale.
Yonhap, agenția de știri semi-oficială din Coreea de Sud, a raportat că Statul Major comun din Coreea de Sud a trimis un mesaj text reporterilor, afirmând că „specificațiile detaliate sunt în prezent analizate cu atenție de autoritățile de informații din Coreea de Sud și Statele Unite.” Nu au fost făcute declarații sau comentarii din partea Comandamentului SUA pentru Indul Pacific de la lansare.
Exclusiv
Pârâul Dâmbu, salvat de la sufocare: Intervenția fermă a Poliției Locale Ploiești, Serviciul Protecția Mediului
Exclusiv
Sistemul Antigrindină: Miliarde evaporate, zero rezultate și recole record fără rachete – Raportul Exclusiv care demască jaful secolului!
De ani de zile, așa cum am documentat în repetate rânduri , Sistemul Național Antigrindină (SNAG) a fost subiectul unor controverse aprinse, acuzat fiind de ineficiență crasă, sifonare a banilor publici și chiar de agravarea secetei. Ceea ce părea o „rețetă perfectă pentru un jaf cu aprobare guvernamentală”, transformând HG 256/2010 într-o „biblie a mafiei antigrindină” și un „bilet direct spre Maldive” pentru beneficiari, primește acum o confirmare zdrobitoare.
Ziarul nostru de investigații, Incisiv de Prahova, a obținut în exclusivitate un Raport preliminar de o acuratețe dezarmantă, care demonstrează, fără replică, că toate dezvăluirile noastre au fost nu doar exacte, ci și profetic de corecte. Datele oficiale, furnizate chiar de Direcția Agricolă Județeană Prahova (DAJ Prahova) pentru perioada 2015-2025, aruncă în aer narațiunea oficială a unui sistem funcțional, expunând o realitate crudă: milioane de euro aruncați pe fereastră pentru o tehnologie fără niciun efect detectabil, ba chiar suspectată de a fi contribuit la problemele climatice.
În timp ce unele publicații, locale sau naționale, își arogă acum, cu o întârziere demnă de analele presei autohtone, ‘exclusivitatea’ dezvăluirilor despre sistemul antigrindină – un scenariu familiar- după cum am documentat până la saturație (aici), (aici), (aici), (aici), (aici), (aici), (aici), (aici), (AICI), (aici), (aici), (aici), (aici), (aici), (aici), (aici), (aici) e (aici), (aici), (aici), (aici), (aici), (aici), (aici), (aici), (aici), (aici), (aici), (aici), (aici), (aici), (aici), (aici), (aici), (aici), (aici), (aici), (aici), (aici), (aici), (aici), (aici), (aici), (aici), (aici), (aici), (aici), (aici), (aici) , etc. și în tot internetul care mai are curajul să spună adevărul), sistemul antigrindină a fost o mafie transpartinică, protejată de politicieni corupți și de foști securiști cu pensii nesimțite, aidoma cazului WHITE TOWER (aici), unde abia în 2023 începeau să „descopere” ce Incisiv de Prahova documentase și publicase deja, cu acte (adevarate rechizitorii), încă din 2020 – noi le oferim indulgența noastră, deplângându-le, totodată, lipsa cronică de originalitate și de viteză.
„Scutul” fantomă: Când variabilitatea devine dovada ineficienței
Conform anexei 1 a HG 256/2010, ar fi trebuit să beneficiem de un sistem antigrindină ultramodern, rodul unor studii științifice și tehnologii inovatoare. Realitatea, așa cum o relevă datele DAJ Prahova, este complet diferită. Pe parcursul a nouă ani (2015-2024) în care sistemul antigrindină a funcționat „normal” în județul Prahova, suprafața medie afectată de grindină a fost de 560,32 hectare pe an. O cifră care, la prima vedere, ar putea părea acceptabilă. Însă, statistica nu minte și scoate la iveală adevărul brutal: abaterea standard a suprafețelor afectate este de ±738 hectare, adică mai mare decât valoarea medie însăși!
Ce înseamnă asta? Explicația este simplă și devastatoare pentru susținătorii sistemului: într-un sistem tehnic eficient, variațiile de la un an la altul ar trebui să fie minime, controlate. Aici, fenomenul grindinei rămâne complet aleatoriu, „sărind” dramatic, exact ca și cum sistemul nu ar exista. Verdictul statistic este clar: sistemul nu controlează grindina. Banii publici, alocați „studiilor fără rezultate, omologărilor fictive și programelor experimentale eșuate”
Sistemul Antigrindină: Miliarde evaporate, zero rezultate și recole record fără rachete – Raportul Exclusiv care demască jaful secolului!, nu au produs nimic concret, ci doar o vastă operațiune de sifonare a bugetului.
Paradoxul prahovean: Fără rachete, mai puțină grindină și recole istorice!
Dacă ineficiența statistică nu era suficientă, anul 2025 oferă dovada supremă a inutilității sistemului. În 2024, sistemul a funcționat doar parțial (aprilie-iulie), iar în 2025, a fost oprit complet. Logica ar fi dictat o creștere masivă a pagubelor. Realitatea, însă, contrazice flagrant această așteptare, confirmând, încă o dată, acuzațiile Incisiv de Prahova privind „sistemul fantomă pe banii noștri”:
- 2024: 313 hectare afectate de grindină (sub media anilor cu sistem activ).
- 2025: 459,84 hectare afectate de grindină (tot sub media anilor cu sistem activ).
Cu alte cuvinte, în absența rachetelor, grindina nu a devenit mai severă; dimpotrivă, pagubele au fost mai mici! Acest fenomen, bine cunoscut în știință, indică faptul că intervenția artificială nu avea, în realitate, niciun efect benefic.
Iar surprizele nu se opresc aici! Anul 2025, singurul sezon fără intervenții antigrindină, a înregistrat și cele mai mari producții agricole din întreg intervalul 2015-2025! Grâul a „explodat” de la 3.500-5.000 kg/ha la aproximativ 8.000 kg/ha; rapița a urcat la circa 4.500 kg/ha; floarea-soarelui a revenit la 2.500 kg/ha; iar porumbul a atins un nivel excepțional de peste 6.500 kg/ha. O creștere simultană pe toate culturile majore, exact în anul în care rachetele au tăcut, reprezintă un argument statistic irefutabil: oprirea însămânțărilor cu iodură de argint a coincis cu cel mai productiv an agricol al ultimului deceniu în Prahova.
Seceta: Adevăratul dușman ignorat, agravat de iluzii costisitoare
În timp ce statul român a investit zeci de milioane de euro într-un sistem antigrindină demonstrat acum ca fiind ineficient, a ignorat complet adevăratul flagel al agriculturii: seceta. O comparație a datelor DAJ Prahova este elocventă:
- Grindină (media 2015-2024): 560,32 hectare afectate.
- Secetă (media 2015-2024): 14.013 hectare afectate, adică de peste 25 de ori mai mult! În ani extremi, diferența a atins chiar și 50-100 de ori.
Cu toate acestea, finanțarea s-a concentrat exclusiv pe rachete, în timp ce seceta, responsabilă pentru peste 90% din pagubele agricole, a rămas complet neadministrată. Mai mult, analiza variabilității arată o abatere standard a secetei de 16.636 hectare, mult mai mare decât media, indicând un fenomen natural sever, pe care sistemul antigrindină nu doar că nu îl reduce, dar pare chiar să îl agraveze, coincizând anii cu consum mare de rachete cu anii de secetă severă (2020, 2024).
Și aici, anul 2025 aduce o altă revelație. În anul fără rachete, suprafața afectată de secetă a scăzut la 7.018 hectare, adică cu 50% mai puțin decât media ultimului deceniu. Astfel, în absența intervențiilor atmosferice, indicatorii agricoli s-au îmbunătățit drastic: mai puțină grindină, mai puțină secetă și producții record. Este pentru prima dată când datele oficiale arată simultan aceste trei tendințe pozitive, într-un an fără sistem antigrindină!
De La HG 256/2010 la salarii de nababi: Anatomia unei decepții de stat
Aceste descoperiri șocante amplifică acuzațiile noastre anterioare (sursa: Incisiv de Prahova) privind jaful din spatele Sistemului Național Antigrindină. HG 256/2010, prezentată drept fundamentul SNAG, s-a dovedit a fi „Hârtia ilegalității, biblia mafiei antigrindină”. Iar Autoritatea pentru Administrarea Sistemului Antigrindină (AASAG) continuă să funcționeze ca o „instituție-fantomă” , chiar și acum când activitatea sa principală este suspendată.
Cu 106 puncte de lansare inactive și o activitate „zero” de peste un an, AASAG continuă să plătească salarii de zeci de mii de lei. Directorul Dragoș Manole, plătit cu nu mai puțin de 20.000 de lei pe lună (sursa: Antena 3 CNN, Incisiv de Prahova), exemplifică perfect „școala tăcerii cu onoruri”, refuzând să detalieze în ce a constat „activitatea categorică” a instituției. Este o „orgie de sifonare a banilor publici” care sfidează orice logică economică și morală, mai ales într-o perioadă de austeritate.
DNA și Ministrul Agriculturii: Ultimul tren spre transparență și justiție?
Aceste noi date, irefutabile, intensifică apelurile repetate ale Incisiv de Prahova către Direcția Națională Anticorupție (DNA) de a se autosesiza și a investiga modul în care a fost implementată HG 256/2010. Sunt necesare răspunsuri clare și transparente cu privire la respectarea procedurilor legale, studiile de impact reale, monitorizarea cheltuielilor și eventualele conflicte de interese.
Ministrul Agriculturii, deși a avut curajul să suspende sistemul, are acum o datorie morală și legală sporită. Nu este suficient să oprești sistemul; trebuie „să-i trimiți pe hoți la Bălăcăneanca și să te asiguri că nu vor mai avea ocazia să fure niciodată ploaia și viitorul României!” . Acum, cu dovezile statistice că absența sistemului aduce beneficii reale, cazul devine de-a dreptul exploziv.
Concluzie: Să curățăm grădina statului de buruienile costisitoare ale incompetenței și corupției
„Fermierii – eroi ai pământului”, mai buni decât orice detectiv 007, au pus APIA la colț și au adus în atenția publică un jaf colosal. Noile date de la DAJ Prahova nu fac decât să le valideze pe deplin avertismentele și să arate că „sistemul antigrindină a fost o mafie transpartinică, protejată de politicieni corupți și de foști securiști cu pensii nesimțite” .
Acest episod jenant nu este doar o știre, ci un simptom al unei boli profunde: corupția și incompetența la nivel înalt, protejate de un sistem inert. E timpul ca lopata să intre adânc în grădina statului, să scoatem la lumină toate aceste buruieni costisitoare și să le trimitem acolo unde le este locul: fie la Remat, ca rachetele, fie la Bălăcăneanca, ca pe toți hoții!
Vom reveni, pentru că această poveste este departe de a fi încheiată. (Cristina T.).
Exclusiv
Circ la SAS! Când „Acțiunile Speciale” devin „acțiuni penale” orchestrate de psihologi-călăi și șefi cu „inel magic” – Totul la vedere, în fața Justiției!
-
Exclusivacum o zi„Ne ducem în cap!” Alerta ANP: Sistemul Penitenciar, la un pas de colaps din lipsă de personal
-
Exclusivacum 5 zilePoliția Capitalei: SAS-ul bâjbâie, sefii manelizează, subalternii patimesc! O poveste cu inel magic și psihologi „dotați”!
-
Exclusivacum 4 zileSAS, de la acțiuni speciale la acțiuni penale: Poliția „Elite” unde psihologii hărțuiesc, iar sefii joacă „inelul magic” cu carierele!
-
Exclusivacum 2 zileMAE: Academia de diplomație sau bârlogul faraonilor fiscali? Oana Țoiu „reformează” cu concursuri viciate și platforme piratate – Detalii exclusiv Incisiv de Prahova!
-
Exclusivacum 5 zileIPJ Prahova: Școala de falși polițiști, filiala „Gonflabila” – Absolvenți cu opt clase și mentori în uniformă!
-
Exclusivacum 2 zileSAS, de la „echipă de intervenție rapidă” la „brigada psihologilor cu bâtă”: Când statul de drept e suspendat, iar abuzul e Lege!
-
Exclusivacum 4 zileRomânia: „Sat fără câini” cu epoleți și „inelul magic” al corupției – Băsescu sună alarma, iar sistemul râde în haimanale!
-
Exclusivacum 2 zileRăzboiul secrete-transparență: Ordinul MAI S/108/2011, sub asalt juridic


Bomba ADN… adică, DNA! Când instituția se autodenunță pentru „fals și abuz în serviciu”!
Aici ajungem la cireașa de pe tort, un element trecut cu vederea în amploarea abuzurilor, dar acum, prin plângerea de la Tribunal, adus în prim-plan cu forță devastatoare. Serviciul Control Intern al DGPMB a depus o sesizare din oficiu la Parchetul de pe lângă Judecătoria Sector 3 pentru… fals intelectual și abuz în serviciu! (Vom reveni cu documente INCENDIARE!). Obiectul acestei sesizări? Chiar acea „Adresă a Biroului Psihologie nr. 214.756 din 31.07.2023” – exact documentul secret care a stat la baza suspendării polițistului Bendriș!
„Interogatoriul tăcerii”: Polițistul cere răspunsuri, sefii transpiră

