Administratie
Cooperarea transatlantică, într-o nouă eră

În zilele de 18 și 19 mai, la București, a avut loc cea de-a șaptea ediție a Black Sea and Balkans Security Forum, eveniment organizat de New Strategy Center și Universitatea de Științe Agronomice și Medicină Veterinară, cu sprijinul Diviziei de Diplomație Publică a NATO și în parteneriat cu Ministerul Apărării Naționale și Ministerul Afacerilor Externe.
În cele 42 de sesiuni tematice, peste 150 de invitați, din țări membre UE, NATO și partenere, au discutat subiecte legate de securitatea în regiunea Mării Negre și a Balcanilor, războiul de agresiune al Rusiei în Ucraina și de arhitectura de securitate din zona noastră.
Reziliența, regândită
În deschiderea conferinței, premierul României, Nicolae Ciucă, și omologul său din Republica Moldova, Dorin Recean, au vorbit despre conceptul de reziliență în contextul războiului care are loc la granițele noastre. Totul în materie de securitate s-a rescris și trebuie revizuit în regiunea Mării Negre, unde se consumă o mare parte a componentelor acestui război de agresiune pe scară largă al Rusiei în Ucraina. Avem cele mai clare elemente ale definiției unui război de cucerire, dar, totodată și a unui război neocolonial, a afirmat prim-ministrul Ciucă.
Acesta a subliniat revenirea pe masa de lucru a unei paradigme care face trecerea de la industria de apărare, care trebuie să devină industrie de război şi de la armatele mici, tehnologizate și sofisticate, de profesioniști, care trebuie să revină la armate de masă, cu rezerve la nivelul întregii societăți și capacități de mobilizare extinsă pentru a face față unui război pe scară largă, un război lung și de înaltă intensitate care epuizează resursele, nu doar ale țării aflată în conflict, dar și a țărilor Europei.
FOTO: gov.ro
Conform acestuia, reziliența presupune ca în cadrul societății rezervele de personal militar și capabilitățile să fie dispuse să lupte, să aibă motivația și moralul necesare, dar și să accepte un nivel de pierderi și costuri pe care le presupune apărarea teritoriului național.
În cazul unui război cu o putere precum Rusia, care caută să prelungească orice conflict, contează capacitatea de a te regenera, de a reconstrui forța iar și iar. Asta vine din rezerve și din societate. Pe aceste coordonate, este extrem de importantă revizuirea planurilor de apărare în fața perspectivei unui război pe scară largă, prin planuri de reziliență şi planificarea contracarării riscurilor și amenințărilor prezentate, a transmis Nicolae Ciucă.
La Chișinău încă nu cad rachete, dar Republica Moldova este atacată hibrid
Prim-ministrul Republicii Moldova, Dorin Recean, a precizat că, în prezent, pacea și securitatea țării sale sunt asigurate de Ucraina. Trebuie să mulțumim Ucrainei și ucrainenilor pentru că luptă îndârjit și apără Republica Moldova și Europa, dar, foarte important, apără și sistemul autentic de valori democratice în care noi toți vrem să trăim. Vreau să mulțumesc Vestului colectiv, Uniunii Europene, NATO și țărilor membre care susțin Ucraina în acest demers.
Dorin Recean a afirmat, de asemenea, că Republica Moldova își înțelege rolul în această arhitectură de securitate plină de provocări și înțelegem că trebuie să participăm prin apărarea unei frontiere de 1.200 de km. Chiar dacă la Chișinău încă nu cad rachete, Republica Moldova este atacată hibrid de ruși.
FOTO: gov.ro
Astfel, Chișinăul a făcut un salt enorm în ceea ce privește înțelegerea statutului de neutralitate. Am înțeles că statutul de neutralitate nu poate să te apere acolo unde el nu este respectat. Rusia nu a respectat și nu respectă statutul de neutralitate.
Din acest motiv, la Chișinău există discuții despre consolidarea capacității de apărare și pași vizibili în acest sens. Recean a punctat că Rep. Moldova practic a dublat bugetul pentru apărare, a crescut bugetele alocate pentru domeniul securității și are un plan foarte clar de creștere a capacității de apărare, de o participare mai intensivă la operațiunile internaționale, de participare în misiuni care asigură o creștere a capacității umane în sectorul de securitate și sectorul de apărare, dar și, foarte important, în exercițiile care asigură interoperabilitatea conform standardelor NATO.
Alte discuții care există la Chișinău țin de apartenența la o arhitectură de securitate colectivă, însă Dorin Recean nu a precizat stadiul și conținutul exact al acestora.
Prim-ministrul Recean a mulțumit României pentru sprijinul acordat de la începutul războiului din Ucraina: Vreau să mulțumesc României pentru faptul că atunci când Republica Moldova se afla într-o situație critică, în mod special pe domeniul energetic, România a intervenit prompt și am putut să depășim aceste provocări.
Dacă la declanșarea războiului, 100% din energia consumată de Republica Moldova era originară direct sau indirect din Rusia, astăzi Republica Moldova, datorită transformărilor radicale care au avut loc, poate să existe fără absolut niciun consum de gaze naturale sau electricitate originare din Rusia.
Cooperarea transatlantică, într-o nouă eră
În cadrul unui panel dedicat cooperării transatlantice – cu motoul sugestiv Stronger Together! – Mara E. Karlin, asistentul secretarului apărării SUA pentru strategii, planuri și capabilități, a transmis un mesaj video participanților la conferință.
Această regiune [a Mării Negre] este o regiune cu o importanță critică, strategică, leagă Orientul de Occident. Este și o zonă critică pentru securitatea transatlantică. Acum se confruntă cu cel mai mare conflict din Europa de la Al Doilea Război Mondial până în prezent, iar poziția aliaților este extraordinară. Noi trebuie să continuăm să impunem sancțiuni Rusiei pentru că trebuie respectate și protejate valorile precum suveranitatea și integritatea teritorială.
Mara Karlin a precizat că NATO și-a dublat sprijinul pe flancul de est pentru a susține o poziție de apărare și descurajare și că SUA lucrează îndeaproape cu aliații pentru a ne alinia strategiile de apărare în toate teatrele, domeniile și în tot spectrul de conflicte, pentru ca fiecare parte interesată să își poată aduce contribuția. Cooperarea robustă din jurul Ucrainei ne arată cum această strategie prinde viață.
SUA vor continua să lucreze împreună cu aliații NATO pentru a moderniza sistemele de apărare și pentru a avea o postură avansată, pentru a îmbunătăți securitatea și prosperitatea regiunii.
FOTO: Valentin Ciobîrcă
La această sesiune de discuții a participat, din partea MApN, secretarul de stat pentru politica de apărare, planificare și relații internaționale, Simona Cojocaru. Aceasta a precizat că am intrat într-o nouă eră a cooperării transatlantice, după ce agresiunea rusă în Ucraina a generat o criză cu impact asupra ordinii de securitate mondială.
Haideți să ne întrebăm ce înseamnă în prezent cooperarea transatlantică? Vorbim despre unitate, despre hotărârea de a ajuta Ucraina, despre un punct de cotitură cheie în peisajul de securitate și stabilitate euroatlantic și dacă e să tragem linie, pe lângă valorile comune pe care le împărtășim, pe lângă angajamentul de a promova și apăra pacea și prosperitatea, de fapt, ne apărăm propriul mod de viață pentru cetățenii noștri, pentru popoarele noastre și pentru democrație.
Simona Cojocaru a subliniat că între Europa și Statele Unite există legături ferme și că Marea Neagră este un punct fierbinte care are amplitudine strategică. În această zonă este pusă la încercare capacitatea cooperării transatlantice de a implementa postura de descurajare și apărare.
Apărăm valori,
nu doar teritoriu
Șeful Statului Major al Apărării, general Daniel Petrescu, a participat la un panel, alături de omologii din Cehia și Georgia. În discursul său, șeful Apărării a subliniat că pentru a avea răspunsul și rezultatele dorite în Ucraina, avem nevoie de cooperare a tuturor organizațiilor internaționale, de toți partenerii strategici, nu numai de NATO. […] Ceea ce fac forțele armate române este în sincronie cu ceea ce se întâmplă în NATO.
FOTO: Costel Pătrașcu
Generalul Petrescu a mai declarat că războiul de agresiune al Rusiei are consecințe uriașe asupra securității euroatlantice. Aceste două regiuni, a Mării Negre și a Balcanilor, au devenit regiuni de instabilitate permanentă și conflictul din Ucraina are potențialul de a alimenta de conflicte înghețate și trebuie să fim foarte atenți cu privire la aceste aspecte.
Chiar dacă nu știm când se va termina războiul, există deja o serie de lecții identificate și învățate, care vor influența modul în care planificăm și dezvoltăm capabilitățile noastre. Generalul Petrescu a mai precizat, accentuând ideea exprimată anterior, în alte paneluri, că atunci când vorbim despre apărarea fiecărui centimetru din teritoriul NATO, obiectivul primordial al aliaților, nu vorbim doar despre geografie, ci și despre valori! (D. Luca).
Administratie
Captură spectaculoasă la Cernavodă: Poliția de Frontieră confiscă peste 1.000 de litri de combustibil de contrabandă!
Administratie
Restricții majore de circulație în București pe 26 octombrie 2025, de Zilele Catedralei Naționale
Administratie
UE accelerează pregătirile pentru apărare: Planuri ambițioase pentru 2030

Comisia Europeană lansează o foaie de parcurs strategică pentru a consolida capacitățile de apărare ale Uniunii, având în vedere amenințările tot mai mari.
În contextul geopolitic actual, marcat de conflicte și instabilitate, Uniunea Europeană își intensifică eforturile de consolidare a capacităților de apărare. Săptămâna trecută, Comisia Europeană și Înaltul Reprezentant au propus statelor membre un plan cuprinzător, Foaia de parcurs pentru 2030 privind menținerea păcii – pregătirea pentru apărare, menit să asigure un nivel de pregătire optim al Europei până la sfârșitul deceniului.
Consolidarea apărării europene: O prioritate absolută
La data de 15 octombrie, la Bruxelles, miniștrii apărării din statele membre s-au reunit pentru a discuta măsurile necesare pentru a atinge obiectivele stabilite pentru anul 2030 (Defence Readiness 2030), conform informațiilor furnizate de Comisia Europeană. Reuniunea a reprezentat o oportunitate pentru prezentarea elementelor principale ale viitoarei foi de parcurs, un document ce va fi prezentat Consiliului European din 23-24 octombrie.
Implicare consolidată și abordări comune
Miniștrii apărării au subliniat importanța unei implicări mai consistente a UE în implementarea obiectivelor din Carta Albă privind pregătirea europeană pentru apărare 2030, cu accent pe reducerea deficitelor critice de capabilități. Aceștia au susținut adoptarea unor abordări comune, coordonarea eforturilor în cadrul coalițiilor de capabilități și consolidarea mandatului Agenției Europene de Apărare.
Sprijin pentru Ucraina și inițiative europene de apărare
Înaltul Reprezentant al Uniunii Europene pentru afaceri externe și politica de securitate, Kaja Kallas, a prezentat o evaluare a sprijinului oferit Ucrainei, invitând statele membre să identifice oportunități suplimentare de conectare și integrare a acestui partener în inițiativele europene de apărare.
Patru inițiative emblematice pentru apărarea europeană
Pe 16 octombrie, Comisia a prezentat oficial Foaia de parcurs pentru 2030 privind menținerea păcii – pregătirea pentru apărare (Preserving Peace – Defence Readiness Roadmap 2030). Conform președintei Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, foaia de parcurs prezintă un plan clar, cu obiective comune și etape concrete către 2030, propunând patru inițiative emblematice europene:
- „Inițiativa europeană de apărare împotriva dronelor”
- „Eastern Flank Watch”
- „Scutul aerian european”
- „Scutul spațial european”
Obiective și etape clare pentru consolidarea apărării
Foaia de parcurs privind apărarea prezintă obiective și etape clare pentru eliminarea lacunelor în materie de capabilități, accelerarea investițiilor în domeniul apărării în toate statele membre și orientarea progreselor UE către pregătirea deplină pentru apărare până în 2030.
Finalizarea coalițiilor de capacități și zone de mobilitate militară
Foaia de parcurs invită statele membre să finalizeze formarea Coalițiilor de Capacități în nouă domenii cheie, precum apărarea aeriană și antirachetă, factorii facilitatori strategici, mobilitatea militară, sistemele de artilerie, sistemul cibernetic, inteligența artificială, războiul electronic, rachetele și munițiile, dronele și contradronele, forțele terestre și maritime. De asemenea, se dorește crearea unei zone de mobilitate militară la nivelul UE până în 2027, cu norme armonizate și o rețea de rute terestre, aeriene și maritime pentru a deplasa rapid trupe și echipamente în întreaga Europă. (Paul D.).
-
Exclusivacum 2 zile
Burcu acuză: „SNPP transformă angajații în carne de tun pentru răzbunări personale! – Nu apără, ci exploatează!”
-
Ancheteacum 3 zile
ANP liniștește spiritele: Salariile polițiștilor de penitenciare nu sunt în pericol, restructurările nu implică disponibilizări
-
Administratieacum 17 ore
Băicoi: Primăria asigură verificări gratuite ale instalațiilor de gaz, prioritizând siguranța locuitorilor
-
Administratieacum 3 zile
Penitenciarul de Femei Ploiești – Târgșorul Nou: O abordare proactivă pentru reintegrarea socială, cu beneficii concrete pentru angajatorii din Prahova
-
Exclusivacum 2 zile
Protest divizat în penitenciare: Acuzații de deturnare și manipulare în SNPP – Reacția polițiștilor de penitenciare
-
Exclusivacum 2 zile
Jilavawood: Minciuni, padocuri și proteste de carton – Clanul Teoroc joacă teatru ieftin pe scena Justiției!
-
Exclusivacum 3 zile
Spitalul fantomă de la Târgu Ocna: Salarii grase pentru nimeni, pacienți trimiși la plimbare!
-
Exclusivacum 4 zile
ÎCCJ clarifică drepturile funcționarilor publici în cazul sancțiunilor disciplinare: Cercetare prealabilă și audiere obligatorii chiar și pentru „mustrarea scrisă”