Administratie
Prima femeie pilot pe un avion supersonic de vânătoare din Armata României a fost locotenentul Simona Maierean
Avionul MiG-21 LanceR a mai adus o premieră pentru Forţele Aeriene române. Două femei au reuşit să treacă barierele fizice, psihice şi de mentalitate. Ele au reuşit să zboare legendarul avion de vânătoare supersonic. Locotenenţii, pe atunci, Simona Maierean şi Romina Mîrza au demonstrat că barierele pot fi depăşite, iar femeile pot face performanţă într-un domeniu ce părea imposibil de atins, aviaţia supersonică de vânătoare românească.
Prima femeie pilot pe un avion supersonic de vânătoare din Armata României a fost locotenentul Simona Maierean. În prezenţa unei numeroase asistenţe, formată din personalul Bazei 95 Aeriene, prieteni, rude și oficialități, la 13 martie 2009, pe pista aerodromului Bacău, a primit botezul zborului supersonic.
Din cabina a doua a MiG-ului 21 LanceR, toate mişcările și reacţiile i-au fost urmărite de instructorul de zbor, căpitan-comandorul Ion David.
Drumul ei în aviaţia militară a început în 2003, când a intrat în Academia Forţelor Aeriene Henri Coandă, din Braşov, pe care a absolvit-o în 2007, și a fost șefă de promoție la absolvirea Școlii de Aplicație de la Boboc, obținând brevetul de pilot militar. Şi-a urmat visul şi a învins!

Locotenent-comandor Simona Maierean alături de instructorul sau capitan-comandorul Ion David
La 30 iulie 2009, locotenentul (pe atunci) Simona Maierean a executat pe aerodromul din Bacău, un zbor în simplă comandă pe un avionul MiG-21 LanceR, fiind prima femeie pilot pe supersonic din Armata României.
Despre această performanţă, realizată pe aerodromul Bacău, Simona Maierean avea să-și amintească: Acel zbor fusese ceva mai scurt de o oră și avusese un alt profil, nu ajunsesem la 10.000 m. Fiecare zbor reuşit înseamnă că efortul tău intelectual și fizic este răsplătit, că timpul pe care l-ai dedicat acestei meserii dă roade.
Nu știu cum s-a văzut acel moment din afară, dar pentru mine a fost cât se poate de firesc să ajung şi la acea etapă. În rest, nu am făcut nimic supraomenesc.
Mi-am adunat energia, m-am concentrat la ceea ce aveam de făcut şi am încercat să blochez tot ceea ce venea din afară până în momentul în care am aterizat şi încheiat zborul. După aceea, am putut să retrăiesc şi eu momentul. Zborurile de care m-am putut bucura cu adevărat au fost cele fără public şi blițuri.
Într-un alt interviu, acordat revistei Cer senin, locotenentul Maierean consemna: Sunt la început de pregătire în ceea ce priveşte zborul pe un avion de vânătoare și mai am foarte multe de asimilat.
Nu aș fi putut să ajung până aici dacă nu ar fi existat oameni care să aibă încredere în mine și de la care să am foarte multe de învăţat. De aceea, am un deosebit respect şi le mulţumesc tuturor foștilor mei instructori și acelor oameni care au încercat și încearcă să ne îndrume pe mine și colegii mei.
Acum, Simona Maierean este locotenent-comandor. Din cauza vremurilor și a restricțiilor bugetare, a trebuit să schimbe tipul de aeronavă. A continuat să zboare pe avioanele C-27J Spartan și C-17 Globemaster, avion pe care și-a luat calificarea de instructor.

Locotenent-comandor Simona Maierean
Nostalgia după MIG-21 LanceR o am oricum. E altceva! Dar nu îmi pare rău că am plecat, trebuie să te adaptezi la situația actuală, nu ai de ales. La 13 martie 2009 a fost primul meu zbor cu MIG-21 LanceR, cu instructorul, iar la 30 iulie 2009 am zburat singură.
La 7 martie 2012, a fost ultimul zbor cu acest avion. A fost un sentiment ciudat pentru că pot să spun că iubesc avionul, parcă s-a desprins ceva din mine, a afirmat locotenent-comandorul Simona Maierean.
Locotenent-comandorul Romina Mîrza a dus ștafeta femeilor la manșa avioanelor cât s-a putut de sus. Acum este pilot operațional pe avionul MiG-21 LanceR, la Baza 71 Aeriană de la Câmpia Turzii. A început zborul ca pilot-elev, în anul 2010, pe avionul de școală și antrenament Iak-52.
La început, pașii i-au fost timizi, deoarece domeniul era total necunoscut pentru ea. Prima idee și totodată primul îndemn că ar putea vreodată să zboare avionul supersonic a venit de la instructorul său de zbor din acea perioadă, comandorul Valentin Ilea. Care îi spunea: Vei fi prima fată care zboară țeava la Câmpia Turzii!…și cam așa s-a conturat un vis.
Încurajările dânsului și ale celorlalți instructori, corelate cu evoluția mea pe parcursul pregătirii la Iak-52 și IAR-99 Standard, mi-au dat încredere și m-au determinat să îndrăznesc. Astfel MiG-ul 21 LanceR a devenit obiectivul meu, care, odată atins, s-a materializat în cea mai frumoasă etapă din cariera mea de pilot militar, a specificat locotenent-comandorul Romina Mîrza.

Locotenent-comandor Romina Mirza la primele zboruri pe MiG 21LanceR
A avut răbdare și a parcurs pas cu pas fiecare treaptă de pregătire din evoluția unui pilot militar de avion supersonic. După finalizarea programului de zbor pe avionul subsonic IAR-99 Șoim, la Baza 95 Aeriană din Bacău, și acumularea unui număr suficient de ore de zbor pe reacție, a efectuat cursul de trecere pe aeronava MiG-21 LanceR, fiind încadrată în Escadrila 711 Aviație Luptă, la Baza 71 Aeriană Câmpia Turzii.
Nu i-a fost deloc ușor, dar a reușit să zboare cu legendarul cavaler de dural. Primul zbor cu avionul MiG-21 LanceR l-a executat la 6 mai 2016, întâmplător tot la Bacău, deoarece Escadrila 711 era detașată, în acea perioadă, pe respectivul aerodrom. Era a doua femeie-pilot ce zbura legendarul avion supersonic.
Această potrivire a fost în avantajul meu, emoțiile primului zbor fiind diminuate de faptul că raionul îmi era perfect cunoscut. Zburasem la Bacău doi ani și jumătate. Zborul, în sine, a fost minunat! Raionul cunoscut, avionica asemănătoare cu a Șoimului, explicațiile calme și prompte ale instructorului, au compensat diferențele legate de altă manevrabilitate și viteze mai mari.
Deși am simțit treapta de dificultate, am știut din acel moment că era doar începutul unei mari provocări, a spus locotenent-comandorul Romina Mîrza.
Zborul cu un avion supersonic i-a dat posibilitatea de a deveni de fiecare dată o variantă mai bună a sa, de a-și depăși limitele. Etapa de pregătire în zbor și apoi misiunile de antrenament pentru menținere în barem s-au desfășurat de la simplu la complex, iar nivelul de dificultate a crescut constant.
Fiecare misiune reușită, cu obiective atinse, i-au oferit satisfacție, dorință de a face mai mult şi de a se perfecționa. În spiritul acesta, a parcurs etapele de pregătire în zbor din programul inițial de calificare pe aeronavă, apoi din programul de întrebuințare în lupta aer-aer și aer-sol.
Și aproape fără să-și dea seama, în anul 2019 a obținut calificarea pe care o consideră cea mai mare realizare a carierei sale de până acum și anume pilot operațional pe aeronava MiG-21 LanceR, în Serviciul de Luptă Permanent-Poliție Aeriană sub comandă NATO. Misiunile reale de poliție aeriană pe care MiG-ul 21 LanceR le-a executat până acum reflectă importanța aeronavei care a servit cerul patriei atâția zeci de ani, ziua și noaptea.

Locotent comandor Romina Mirza
Pentru mine, acele acțiuni reale de poliție aeriană pe care le-am executat, reprezintă traducerea în practică a sutelor de ore de instrucție și antrenament.
Alarmarea, decolarea din serviciul de luptă, misiunea primită în dinamică, încordarea care însoțește apropierea de țintă, obiectivele îndeplinite și aterizarea în siguranță mi-au oferit satisfacție și mi-au demonstrat că antrenamentul pe care îl executăm în cadrul escadrilei este valoros.
La toate aceste misiuni, LanceR-ul a fost prietenul meu. O dată cu legarea în chingi și începerea operațiunilor de pornire pulsul se liniștește, mintea se concentrează, cabina aeronavei fiind mediul confortabil pe care îl cunosc atât de bine. Avionul devine liantul dintre necunoscut (misiunea reală) și cunoscut (antrenamentul), a declarat locotenent-comandorul Romina Mîrza.
În cei 13 ani de activitate a avut două momente grele, care, deloc surprinzător, nu sunt legate de zbor, ci de lipsa acestuia. Primul a fost perioada anului 2014, în care promoției sale i-au fost alocate un număr foarte redus de ore de zbor. Al doilea, a fost anul trecut, când LanceR-ul a fost suspendat temporar de la zbor.
Deși, în ansamblu, accelerarea achiziției avioanelor F-16 pentru a doua și a treia escadrilă este binevenită și necesară, măsura suspendării MiG-ului i-a luat total pe neașteptate, a creat confuzie și incertitudine.
A afectat deopotrivă imaginea avionului și a piloților de MiG-21 LanceR. Îmi doresc ca prin diverse acțiuni precum aceasta, întreprinsă de Observatorul militar, să încercăm să-i acordăm credinciosului cavaler de dural, la final de carieră, omagiul și recunoștința pe care le merită.
Cele mai mari realizări și satisfacții profesionale le datorez avionului MiG-21 LanceR, întregii echipe din jurul acestuia și colegilor din Escadrila 711 Aviație Luptă, a afirmat locotenent-comandorul Romina Mîrza.
Povestea celor două femei-pilot continuă în aviația militară. Locotenent-comandorul Simona Maierean lucrează acum în Statul Major al Forțelor Aeriene. Locotenent-comandorul Romina Mîrza va urma masterul de comandă și stat major la Air Command and Staff College, Maxwell Air University, Alabama, Statele Unite ale Americii, și dorește să devină pilot pe F-16.
Luptătoarele LanceR-ului nu și-au dorit niciodată publicitate, nu au urmărit faima. Știindu-le, aș putea spune din contră! În schimb, și-au dorit enorm să zboare, să fie în carlingele avioanelor, unde să-și facă datoria față de țară. ( Lucian Irimia; Foto – Adrian Sultănoiu)
Administratie
Alertă de apă ridicată în Șirna: Locuitorii din Tăriceni pot consuma lichidul vital fără griji!
Administratie
MAI mobilizează peste 24.000 de oameni pentru minivacanța de 1 Decembrie: Siguranță maximă pe fondul alegerilor!
Ministerul Afacerilor Interne (MAI) anunță o mobilizare masivă a forțelor pentru minivacanța de 1 Decembrie, Ziua Națională a României. Peste 24.000 de angajați vor fi prezenți zilnic pe teren, având ca misiune asigurarea ordinii publice, fluidizarea traficului și intervenția rapidă în situații de urgență. Anunțul a fost făcut astăzi, din Centrul Național de Conducere Integrată al MAI, într-un context marcat și de campania electorală pentru alegerile locale parțiale din 7 decembrie 2025.
1 Decembrie, sub ochiul vigilent al legii: Un efort național pentru siguranță
Eforturile structurilor MAI se vor concentra în stațiunile turistice, zonele de agrement și în locurile unde se anticipează o prezență numeroasă a publicului. Peste 400 de manifestări publice sunt programate la nivel național, cele mai ample evenimente fiind așteptate în București și Alba Iulia, puncte fierbinți ale celebrării Zilei Naționale. Echipajele MAI sunt pregătite să prevină faptele antisociale și să ofere un răspuns prompt oricărei situații neprevăzute, reiterând angajamentul ministerului pentru siguranța cetățenilor.
Campania electorală, monitorizată indeaproape: Incidente minore, fără tulburări majore
Pe fondul campaniei electorale pentru alegerile locale parțiale din 7 decembrie, oficialii MAI au raportat un bilanț liniștitor. Până în prezent, nu au fost semnalate incidente majore, înregistrându-se 11 situații raportate, dintre care 6 au fost confirmate și 3 sunt încă în curs de verificare. Cele 3 manifestări publice cu caracter electoral desfășurate în ultimele zile s-au derulat în condiții de siguranță, fără evenimente care să fi tulburat ordinea publică, demonstrând capacitatea forțelor de ordine de a menține stabilitatea chiar și în perioade sensibile.
Pe drumuri și la frontiere: Siguranța rutieră și controlul fluxului de călători
Pentru siguranța rutieră, echipajele de poliție vor utiliza zilnic aproximativ 300 de aparate radar pe drumurile considerate cu risc ridicat. Acțiunile de control vor continua atât pe timpul zilei, cât și pe parcursul nopții. Conducătorilor auto li se recomandă prudență sporită, adaptarea vitezei la condițiile meteo și pregătirea corespunzătoare a vehiculelor pentru sezonul rece, evitând călătoriile în cazul în care autoturismul nu este echipat adecvat.
La frontiera externă, dispozitivele de supraveghere și control au fost suplimentate. În funcție de valorile de trafic înregistrate, vor fi deschise artere de control suplimentare, până la capacitatea maximă permisă de infrastructura fiecărui punct de frontieră, pentru a facilita fluidizarea traficului de călători.
De la vârful munților la intervenții de urgență: Pompieri și jandarmi montani, gata de acțiune
Turiștii care aleg să petreacă minivacanța în zona montană sunt îndemnați să folosească echipament adecvat sezonului rece și să urmeze exclusiv traseele deschise. Peste 160 de jandarmi montani sunt pregătiți să intervină pentru sprijinirea persoanelor aflate în dificultate, asigurând siguranța celor care se aventurează pe cărările alpine.
La nivel național, aproximativ 5.000 de pompieri sunt în alertă maximă, pregătiți să acționeze în cazul producerii unor incendii, altor situații de urgență sau pentru acordarea primului ajutor medical, consolidând astfel rețeaua de intervenție rapidă.
Apel la responsabilitate: Recomandări pentru o sărbătoare fără griji
Pentru o sărbătoare fără incidente, MAI recomandă cetățenilor să evite consumul excesiv de alcool, să acorde atenție sporită bunurilor personale și să supravegheze permanent copiii în zonele aglomerate. În cazul în care se ivește o nevoie de ajutor, cetățenii sunt încurajați să apeleze cu încredere la polițiștii, jandarmii și pompierii aflați în teren sau să sune la numărul unic de urgență 112.
„Suntem aici pentru siguranța dumneavoastră!”, transmit oficialii MAI, asigurând publicul că toate structurile sunt pregătite să facă față provocărilor acestei minivacanțe. (Paul D.).
Administratie
Operațiune a Poliției de Frontieră: Cinci cetățeni din Bangladesh, opriți în drum spre Schengen, ascunși într-un automarfar!
-
Exclusivacum 4 zileSINAIA, MONARHIA ABSOLUTĂ MARCA OPREA: Sora „impăratului” cade în cap, Prefectul se „trezește” la Parchet, iar PNL Prahova fierbe în suc propriu!
-
Exclusivacum o ziCircul macabru al absurdității la Poliția Capitalei: SAS-ul bâjbâie, sefii manelizează, iar adevărul e declarat „delict”! Saga agentului-șef Wilhelm Constantin Bendriș
-
Exclusivacum 4 zileLegea pumnului în gură la SAS: Cum a devenit „vagabond” un delict de 20% din salariu, sub privirea ironică a manualului de Mobbing al MAI! Saga agentului-șef Wilhelm Constantin Bendriș
-
Exclusivacum 3 zilePrahova, tărâmul reîncarnării: „Metoda Portocală” revine, dar acum e sub licență politică!
-
Exclusivacum 7 oreIPJ Prahova: Circul ielelor, trompeților și „ofițerilor” reciclați! Balul mascat al incompetenței atinge noi culmi de patos!
-
Featuredacum 4 zileScandal de proporții la vârful Poliției Române: Sindicatul Diamantul cere DNA să ancheteze o mușamalizare de patru ani
-
Exclusivacum 4 zileCIRCUL JUSTIȚIEI ROMÂNE: Dosarul POP IONUȚ-COSTIN, RECLASAT LA CATEGORIA „PROBLEME REZOLVATE… DE NOI” – CHIAR ȘI CU INSTANȚA LA UȘĂ!
-
Exclusivacum 4 zileJustiția Română: Spectacolul absurd continuă! Procuratura clasează, justificând incălcări flagrante! moștenitorii, nu morții, plătesc biletul!



