Anchete
România, devalizată bucată cu bucată: Cum a pierdut statul 120 km de cale ferată strategică în favoarea unei firme private
Un tun imobiliar cu complicitatea statului: Cum CN CFR SA a pierdut controlul asupra infrastructurii feroviare
Într-un articol semnat de jurnalista Claudia Marcu, Cotidianul Național dezvăluie cum statul român, prin CN CFR SA, a pierdut controlul asupra a 120 km de cale ferată strategică, amplasată în puncte de frontieră, în favoarea unei firme private. Articolul scoate în evidență o serie de ilegalități semnalate de Curtea de Conturi, demersuri inexplicabile ale Ministerului Transporturilor și o decizie judecătorească stupefiantă.
Șirul ilegalităților: Executarea silită a unei căi ferate – o absurditate juridică
Conform investigației, șirul de ilegalități a început în justiție, unde instanța a decis că o cale ferată poate fi executată silit, deși aceasta este un bun imobil. Motivarea instanței a fost aceea că „o poți muta de colo-colo”, ignorând faptul că o cale ferată este parte integrantă a infrastructurii naționale.
Ministerul Transporturilor, complice prin omisiune: 15 ani de pasivitate
De mai bine de 15 ani, Ministerul Transporturilor nu a întreprins niciun demers pentru a reîntoarce în patrimoniul public liniile de cale ferată, favorizând firma privată SC Trans Expedition Feroviar SRL (SC TEF SRL), care a pus stăpânire pe aceste obiective. Această pasivitate a avut consecințe dezastruoase, cauzate de neintabularea dreptului de proprietate publică a statului român asupra terenurilor și liniilor de cale ferată.
Raportul Curții de Conturi: Dovezi clare ale prejudiciului adus statului
Un raport al Curții de Conturi a scos la iveală faptul că mai multe dispozitive de linii din incinta unor stații de cale ferată au fost preluate de SC TEF SRL încă din 2009, printr-o acțiune de executare silită mobiliară, pentru stingerea unei creanțe deținute la CN CFR SA. Liniile ferate preluate sunt situate în zone de interes comercial/economic: zone pre portuare (stația CF Palas); rafinării (stația CF Brazi, stația CF Ghighiu, stația CF Bradu Rafinare) și zone de frontieră cu Ucraina și Republica Moldova (stația CF Dornești, stația CF Halmeu, stația CF Barboși).
Apărare jalnică în instanță: Incompetență sau complicitate?
În procesele intentate, avocații sau juriștii CN CFR SA s-au limitat să invoce faptul că liniile de cale ferată sunt bunuri imobile, fără a argumenta convingător că acestea aparțin domeniului public al statului. Instanța de recurs a respins argumentele și a stabilit definitiv că liniile sunt bunuri mobile și pot fi executate silit, deoarece aparțin patrimoniului privat al companiei.
Soluții ignorate: Exproprierea pentru utilitate publică, o cale neexplorată
Curtea de Conturi a dispus încă din 2011 ca Ministerul Transporturilor și Ministerul Finanțelor să ia măsuri pentru reîntregirea patrimoniului public al statului, însă singura acțiune întreprinsă a fost o acțiune în justiție a CN CFR SA, care a fost respinsă. Curtea de Conturi a sugerat că CN CFR SA avea la dispoziție calea promovării unei hotărâri a guvernului de aprobare a exproprierii pentru utilitate publică a bunurilor executate silit, dar nimeni nu s-a sinchisit.
SC TEF SRL, stăpână pe liniile ferate: Exploatare profitabilă și avantaje competitive
Deși SC TEF SRL a obținut doar dreptul de proprietate asupra materialelor care compun calea ferată, compania exploatează liniile ca linii ferate industriale (LFI), schimbând categoria de folosință a acestora și contravinând legislației în vigoare. Această exploatare a generat profituri semnificative, deoarece SC TEF SRL nu plătește tarifele de staționare a trenurilor, creând un avantaj competitiv în raport cu ceilalți operatori de transport feroviar.
Pierderi uriașe pentru stat: Milioane de lei neîncasate de CN CFR SA
Conform datelor prezentate de CN CFR SA, în stația Palas, SC TEF SRL a exploatat un dispozitiv de linii tehnice de aproximativ 17 km, generând un volum semnificativ de staționare a vagoanelor. Valoarea cumulată a tarifelor de staționare, la nivelul anului 2023, se ridică la aproximativ 3.500.000 lei, sumă pe care CN CFR SA nu a realizat-o, iar SC TEF SRL nu a datorat-o/plătit-o.
Un tun imobiliar cu ramificații adânci: Cine se face vinovat de devalizarea statului?
Articolul din Cotidianul Național ridică întrebări grave despre modul în care statul român a permis pierderea controlului asupra unor active strategice și despre responsabilitatea celor implicați în acest tun imobiliar. Pasivitatea Ministerului Transporturilor, deciziile judecătorești controversate și exploatarea ilegală a liniilor de cale ferată de către SC TEF SRL indică o situație gravă, care necesită o anchetă amănunțită și măsuri urgente pentru recuperarea prejudiciului adus statului român.
Anchete
Verdict final în cazul procurorului Alin Mocioi: Cariera în magistratură se incheie după decizia ÎCCJ!
Anchete
CSM își alege conducerea pentru 2026: Tradiția invinge suspansul, fără contracandidați
Anchete
Hidroelectrica, gigantul bursier, fără conducere permanentă: Selecția CEO, un eșec răsunător
Hidroelectrica, cea mai valoroasă companie listată la Bursa de Valori București, a confirmat miercuri seara, printr-un anunț oficial transmis investitorilor, eșecul procedurii de selecție pentru funcția de director general (CEO). Decizia validă informațiile anterioare vehiculate pe surse, inclusiv de către Mediafax, și subliniază dificultatea gigantului energetic de a identifica un lider pe măsura exigențelor.
Un proces riguros, un rezultat neașteptat
Procedura de recrutare, desfășurată conform rigorilor Ordonanței de Urgență a Guvernului 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice – o obligație legală pentru companiile cu capital majoritar de stat – a fost supervizată de un expert independent. Raportarea oficială arată că acesta a finalizat evaluarea candidaților fără a propune, însă, nicio persoană pentru numire în funcție.
Standarde inalte, niciun candidat la inălțime
Analiza detaliată a inclus declarații de intenție și interviuri, bazate pe criterii clar definite anterior. Cu toate acestea, în ședința din 26 noiembrie 2025, Consiliul de Supraveghere a Hidroelectrica a constatat că niciunul dintre candidații rămași în cursă nu corespundea pe deplin cerințelor funcției de director general, având în vedere contextul operațional și strategic actual al companiei. „Menținerea standardelor de competență este o obligație legală, nu o opțiune”, se arată în comunicatul transmis de companie, care reiterează angajamentul pentru o „guvernanță solidă, transparentă și performantă”. Menționăm că procesul inițial a vizat atât funcția de director general, cât și pe cea de director financiar, însă niciun candidat nu a îndeplinit criteriile impuse.
Pe muchie de cuțit: Reluarea de urgență și conducerea interimară
Ca urmare a acestui eșec, Consiliul a decis reluarea imediată a procedurii de selecție, într-o cursă contra-cronometru pentru identificarea viitorilor CEO și CFO. Pentru a asigura continuitatea operațională, Hidroelectrica va menține măsurile interimare de conducere, atât pentru poziția de director general, cât și pentru cea de director financiar, până la finalizarea noii proceduri. Decizia Consiliului a survenit cu doar două zile înainte de termenul oficial de finalizare a selecției, stabilit pentru 28 noiembrie. Potrivit informațiilor Mediafax, doi candidați rămăseseră în cursa finală: Mihai Aniței și Radu Ioan Constantin.
Context tulbure: Scăderi de producție și schimbări de management
Acest moment delicat se înscrie într-un context complicat pentru Hidroelectrica. Primele nouă luni din 2025 au marcat o scădere atât a producției, cât și a profitului net, rezultate influențate de condițiile meteorologice nefavorabile și de o serie de schimbări succesive de management. Aceste turbulențe au fost, de asemenea, corelate cu cerințele de reformă impuse prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), adăugând presiune suplimentară asupra companiei de stat, care rămâne un pilon strategic al economiei românești. (Irinel I.).
-
Exclusivacum 5 zileSINAIA, MONARHIA ABSOLUTĂ MARCA OPREA: Sora „impăratului” cade în cap, Prefectul se „trezește” la Parchet, iar PNL Prahova fierbe în suc propriu!
-
Exclusivacum 2 zileCircul macabru al absurdității la Poliția Capitalei: SAS-ul bâjbâie, sefii manelizează, iar adevărul e declarat „delict”! Saga agentului-șef Wilhelm Constantin Bendriș
-
Exclusivacum 5 zileLegea pumnului în gură la SAS: Cum a devenit „vagabond” un delict de 20% din salariu, sub privirea ironică a manualului de Mobbing al MAI! Saga agentului-șef Wilhelm Constantin Bendriș
-
Exclusivacum 12 oreIPJ Prahova: Circul ielelor, trompeților și „ofițerilor” reciclați! Balul mascat al incompetenței atinge noi culmi de patos!
-
Exclusivacum 4 zilePrahova, tărâmul reîncarnării: „Metoda Portocală” revine, dar acum e sub licență politică!
-
Featuredacum 5 zileScandal de proporții la vârful Poliției Române: Sindicatul Diamantul cere DNA să ancheteze o mușamalizare de patru ani
-
Exclusivacum 5 zileCIRCUL JUSTIȚIEI ROMÂNE: Dosarul POP IONUȚ-COSTIN, RECLASAT LA CATEGORIA „PROBLEME REZOLVATE… DE NOI” – CHIAR ȘI CU INSTANȚA LA UȘĂ!
-
Exclusivacum 5 zileJustiția Română: Spectacolul absurd continuă! Procuratura clasează, justificând incălcări flagrante! moștenitorii, nu morții, plătesc biletul!



