Comandantul unei forțe operative a Marinei SUA, axată pe utilizarea sistemelor fără pilot, a declarat că echipa sa ia decizii cu privire la care pot fi „operaționalizate” și care vor fi puse pe linie moartă pentru dezvoltare suplimentară.
Forța Operativă 66: Trierea tehnologiei fără pilot
„În acest moment, am lucrat cu o varietate de sisteme fără pilot, unele dintre ele fiind experimentale, altele fiind în modul de operaționalizare”, a declarat contraamiralul Michael Mattis, comandantul a ceea ce serviciul a numit „Forța Operativă 66”, într-un interviu acordat Breaking Defense.
BALTOPS 2025: Un teren de testare crucial
Forța operativă, care a fost înființată în mai 2024, a participat la Baltic Operations 2025 (BALTOPS), un exercițiu maritim internațional major recurent, cu participarea SUA și a țărilor NATO. Acest exercițiu, care a avut loc pe tot parcursul lunii iunie, a jucat un rol esențial în ajutarea serviciului de a evalua diverse USV-uri de pe piața comercială.
Costuri impuse adversarului: Focus pe sisteme low-cost
Mattis, al cărui birou se află sub comanda operațională a Marinei, US 6th Fleet, a descris Forța Operativă 66 ca fiind axată pe utilizarea sistemelor low-cost, cum ar fi USV-urile comerciale, pentru a „impune costuri adversarului”. El a adăugat că o mare parte din această muncă s-a bazat pe produsele și informațiile pe care SUA le-au furnizat Ucrainei, pe care a refuzat să le descrie în continuare, invocând nivelurile de clasificare.
Acceptare și implementare: O tendință lentă, dar sigură
Deși deciziile lui Mattis cu privire la care sisteme sunt viabile nu limitează deciziile altor comandanți de flotă, acceptarea și implementarea de către TF-66 a unor nave face parte dintr-o tendință mai largă, deși lentă, a serviciului de a-și prolifera flota cu nave de suprafață și subacvatice fără pilot.
Scrimmages „roșu versus albastru”: Testarea capacităților USV
Mattis a spus că evenimentul a inclus „scrimmages roșu versus albastru”, unde marinarii au fost însărcinați să participe de ambele părți ale unui angajament care prezenta mai multe nave de suprafață fără pilot care puneau în scenă un atac asupra unei nave de război.
Global Autonomous Reconnaissance Craft: Undă verde pentru achiziție
Mattis a spus că Marina folosea cel puțin 10 USV-uri Global Autonomous Reconnaissance Craft în timpul BALTOPS. Aceste nave au fost deja aprobate de Marina mai largă ca parte a achiziției sale prin programul Replicator al Pentagonului.
HavocAI Rampage USV: Iterații viitoare în considerare
Serviciul a folosit, de asemenea, 10 USV-uri HavocAI Rampage, pe care amiralul le-a caracterizat drept „multi-misiune”, în timpul exercițiului, axat pe misiuni logistice contestate pentru a sprijini trupele de pe țărm. El a spus că TF-66 nu intenționează să operaționalizeze configurația actuală a acelui USV, dar ia în considerare iterațiile viitoare.
Seasats Lightfish USV: Gata de operațiuni de lungă durată
BALTOPS a inclus, de asemenea, două USV-uri Seasats Lightfish, despre care Mattis a spus că sunt „operaționale în acest moment, dar le-am supus unei serii de încercări pentru a deveni în esență încrezători că le putem operaționaliza pentru durate mai lungi”.
Controlul mai multor nave autonome: Către un „singur panou de sticlă”
Tangential la operarea USV-urilor individuale, Mattis a spus că TF-66 lucrează la controlul a numeroase nave autonome printr-un „singur panou de sticlă”, referindu-se la noțiunea de a comanda mai multe vehicule printr-o stație de comandă și control singulară. Și dincolo de controlul mai multor nave americane, Mattis a spus că echipa sa lucrează, de asemenea, pentru a integra această capacitate cu aliații NATO.
Integrarea cu aliații NATO
„Am demonstrat în aceste arhitecturi software capacitatea de a controla mai multe bărci. Cred că … recordul nostru actual este controlul a aproximativ 12 USV-uri și un [sistem aerian fără pilot] simultan dintr-un singur panou de sticlă”, a spus el.