Exclusiv
Mușamalizarea organizată: Răspunsuri insălătoare și coordonate de la vârful IGPR

Context și scopul analizei
În ultimele luni, Sindicatul Polițiștilor “Diamantul” a identificat un model sistematic de dezinformare și disimulare a adevărului din partea instituțiilor Ministerului Afacerilor Interne, ceea ce evidențiază lipsa de transparență și responsabilitate din cadrul MAI. Acest raport detaliază răspunsurile înșelătoare primite în urma solicitărilor adresate Inspectoratelor Județene de Poliție, conform Legii nr. 544/2001 privind accesul la informații de interes public.
Descoperiri relevante din răspunsurile inspectoratelor
Din cele opt răspunsuri primite, observăm o coordonare centralizată în afirmații și justificări. Toate inspectoratele au invocat același articol de lege – O.M.S. 1030/2009, art. 9, alin. (2) – pentru a susține că activitatea de “ordine publică” nu necesită autorizații sanitare. Aceasta este o tactică manipulativă, având în vedere că majoritatea inspectoratelor recunosc că dețin sau sunt în proces de obținere a acestor autorizații.
Enumerăm în continuare faptul că, în majoritatea răspunsurilor, se repetă exact aceeași formulare referitoare la Direcția Medicală și O.M.S. 1030/2009, demonstrând o evidentă strategie de răspuns unitar coordonată de la nivel central.
Discrepanța între declarații și acțiuni
Această discrepanță evidentă între afirmația că „nu au nevoie de autorizații” și acțiunile de obținere a acestora arată existența unei strategii deliberate de a induce în eroare și de a masca posibile nereguli sau culpe administrative în cadrul MAI.
Consecințele acestei mușamalizări
Este alarmant să observăm că, prin această manipulare, se ascunde o problemă reală cu privire la lipsa autorizațiilor sanitare în multe sedii ale poliției din România. Aceasta reprezintă o încălcare a legislației și poate afecta grav sănătatea nu doar a polițiștilor, ci și a cetățenilor care interacționează cu aceste instituții.
Solicitările către autorități
Sindicatul Polițiștilor “Diamantul” solicită, astfel:
- Ministerului Afacerilor Interne să clarifice care este temeiul legal REAL privind obligația sediilor de poliție de a deține autorizații sanitare, având în vedere că majoritatea inspectoratelor susțin în mod eronat că aceste autorizații nu sunt obligatorii.
- Inspectoratului General al Poliției Române să explice motivele pentru care a coordonat o campanie de răspunsuri înșelătoare și să aducă la cunoștința publicului situația reală a autorizațiilor sanitare la nivel național.
- Corpului de Control al Ministrului să investigheze modul în care a fost orchestrat acest mecanism de dezinformare și să identifice persoanele responsabile.
- Autorităților sanitare competente să efectueze controale în sediile poliției care funcționează fără autorizațiile necesare, pentru a evalua riscurile la care sunt expuși atât polițiștii cât și cetățenii.
În concluzie
Este esențial ca autoritățile să acționeze proactiv și să respecte principiile de transparență, responsabilitate și legalitate. Ceea ce se întâmplă în prezent în cadrul IGPR nu doar că subminează încrederea în instituțiile statului, ci și sănătatea publică. Sindicatul Polițiștilor “Diamantul” își propune să continue monitorizarea acestei situații și să aducă în fața opiniei publice toate strategiile de dezinformare utilizate de către instituțiile statului.
Vitalie Josanu, Președinte Sindicatul Polițiștilor Diamantul
Exclusiv
Împuternicirea pe funcție: de excepție, aproape regulă în MAI
Exclusiv
Sprijinul financiar pentru șefii din Poliție: sporuri de neuro-zi fără activitate operațională?

Mistere și controverse în beneficiile polițiștilor de rang înalt
Un subiect intens dezbătut în ultimele luni în cadrul sindicatului Diamantul și al altor organizații din poliție vizează acordarea unor sporuri financiare sub denumirea de „neuro-zi” pentru o categorie importantă de conducători și șefi din structurile poliției. În ciuda legislației clare, mulți dintre aceștia beneficiază de aceste sporuri chiar dacă nu desfășoară activități operative sau de investigare penală, ridicând semne de întrebare asupra legalității și justiției acestor practici.
Care sunt condițiile legale pentru sporurile de neuro-zi?
Conform legislației în vigoare, acordarea sporurilor de neuro-zi trebuie să fie strict legată de anumite criterii, în special de implicarea efectivă în activități de cercetare penală și investigare. Legea obligă ca doar polițiștii specializați în aceste domenii, aflați în structuri specifice, să beneficieze de aceste facilități financiare.
Ce spun reglementările?
- Ordinul Ministrului Administrației și Internelor nr. 484/2005 (nesecret, nepublicat oficial) stabilește clar că:
- Doar polițiștii din compartimentele de cercetare penală, investigații criminale, combaterea criminalității organizate, traficului de persoane sau substanțe interzise, și alte structuri similare pot fi numiți în funcții de poliție judiciară.
- Nu pot fi numiți în aceste funcții acei polițiști care nu desfășoară în mod direct și permanent activități de anchetă și investigare penală.
- Ordinul nr. 1504/2006 precizează că:
- Calitatea de organ de cercetare al poliției judiciare încetează automat dacă polițistul este promovat sau mutat în alte funcții ce nu implică activități investigative, cu avizul procurorului general.
Care sunt problemele?
Deși legea impune criterii stricte pentru accesul la aceste sporuri, în practică, există numeroși șefi din poliție, inclusiv conducători de nivel înalt, care beneficiază de aceste salarii suplimentare fără a fi implicați în activități reale de anchetă sau investigație. Acest lucru devine o sursă de nemulțumiri în rândul polițiștilor care respectă legea și care se întreabă dacă nu cumva se face o dezechilibrare ilegală sau o practică de favoritism.
Este legal și corect?
Specialiștii și sindicatele din poliție afirmă că astfel de practici pot fi contestabile din punct de vedere legal și moral. Dacă legea stipulează clar că sporurile pentru neuro-zi pot fi acordate doar celor implicați direct în activități de investigare, orice diferență sau acordare discreționară fără această implicare poate constitui un abuz sau o încălcare a drepturilor angajaților.
Ce urmează?
Pentru a evita asemenea situații, este nevoie de o verificare amănunțită a legalității acestor practici și, eventual, de o ajustare a reglementărilor pentru clarificarea condițiilor în care aceste sporuri pot fi acordate. În același timp, opinia publică și opinia profesională solicită transparență și responsabilitate din partea conducerii Poliției pentru a asigura corectitudinea distribuției beneficiilor financiare.
Concluzie
În contextul în care legislația e clară, iar practicile actuale ridică semne de întrebare, revitalizarea cadrului legal și respectarea strictă a regulilor în acordarea acestor sporuri devine o necesitate pentru menținerea încrederii în instituțiile statului și pentru combaterea corupției din rândul funcționarilor publici. Șefii de poliție trebuie să fie, în primul rând, exemple de integritate și corectitudine, în special când vine vorba de beneficiile financiare ale funcției lor. (Cristina T.).
Exclusiv
Poluare suspectă la Coca-Cola HBC Ploiești: Autoritățile, în alertă!
-
Exclusivacum 5 zile
Secția-fantomă de la Penitenciarul Târgșor: milioane risipite și o stare de criză repetată
-
Exclusivacum 3 zile
Scandalul imobiliar al secolului la Ploiești și București: mafie, escrocherie și impostură pe ruinele Legii!
-
Exclusivacum 2 zile
Poluare suspectă la Coca-Cola HBC Ploiești: Autoritățile, în alertă!
-
Actualitateacum o zi
Frauda electorală în Republica Moldova: o criză în plină desfășurare
-
Exclusivacum 4 zile
Un elev de poliție din Câmpina demonstrează curaj și responsabilitate în Târgu-Jiu
-
Ancheteacum 5 zile
Primul judecător de la Înalta Curte de Casă și Justiție care se pensionează după anunțul creșterii vârstei de pensionare
-
Exclusivacum 5 zile
Inspecția Muncii din IGPR, un exemplu de ineficiență și birocrație
-
Exclusivacum 3 zile
Organizarea ilegală a serviciului de permanență la Poliția de Frontieră: un abuz care încalcă drepturile angajaților