Actualitate
Saab optimist cu privire la posibila livrare a avioanelor Gripen către Ucraina

Declarațiile CEO-ului Saab la Conferința de Securitate de la Munchen
Micael Johansson, CEO-ul producătorului suedez Saab, rămâne optimist cu privire la decizia Suediei de a trimite avioane de vânătoare Gripen JAS 39 către Ucraina, care ar putea să îmbunătățească capacitățile de atac, alături de aeronavele F-16 fabricate în SUA și Mirage 2000 din Franța. Johansson a declarat pentru Breaking Defense: „Fără a sări la concluzii [la nivel politic], sper că se va întâmpla”.
Pregătirea piloților ucraineni
Johansson subliniază importanța stabilirii unui acord pe termen lung, care să permită antrenarea piloților ucraineni în Suedia. Aceștia ar învăța limba engleză și ar începe să piloteze avioanele de luptă cu motor unic, conducând la livrarea unui prim escadron de avioane de tip C/D „mai devreme decât mai târziu”. El adaugă că, „pe termen lung”, avioanele mai avansate Gripen E ar trebui, de asemenea, trimise în Ucraina.
Aspecte politice și discuții incojurătoare
Johansson menționează că „este pur și simplu o decizie politică” care trebuie luată pentru a demara întregul proces, începând cu platformele mai vechi C/D. El a spus că „nu am o înțelegere mai detaliată despre cum contemplă decizia de aprobat” discuțiile politice asociate efortului de ajutor militar. Deși nu există noutăți legate de Gripen, un purtător de cuvânt al ministerului Apărării suedez a indicat că „coaliția pentru capacitatea aviației” a sfătuit Suedia să aștepte până când F-16 va fi implementat.
Donații anterioare și planuri viitoare
Înainte de planurile privind trimiterea a 14 avioane Gripen C/D către Ucraina, Suedia a donat deja piese de schimb în valoare de 2,3 miliarde SEK (214 milioane USD). Guvernul suedez a menționat că, prin achiziția de piese de material noi, un număr de avioane JAS 39 C/D vor fi salvate de la desființare și pot — dacă guvernul suedez decide — fi considerate pentru o posibilă donație viitoare către Ucraina.
Obiecții și recomandări internaționale
Aliații NATO au cerut anterior Suediei să amâne trimiterea avioanelor Gripen, astfel încât Ucraina să se poată concentra mai întâi pe operarea avioanelor F-16 fără a suprasolicita piloții cu o varietate de tipuri de aeronave. În acest interval, un număr mic de avioane Mirage din Franța au fost deja trimise în Kyiv. Generalul Onno Eichelsheim, șeful apărării Olandei, a subliniat că, pe termen lung, ar fi ideal, dar trebuie evitată liberarea „prea multor sisteme”, din cauza lipsei de piloți.
Suprafața de operare a aeronavelor Gripen
Alte țări, precum Belgia, Danemarca, Olanda și Norvegia, au convenit să furnizeze aproximativ 80 de F-16 în cadrul unei coaliții pentru capacitatea forțelor aeriene, care include 16 națiuni. De asemenea, Danemarca, România, Marea Britanie și SUA au contribuit la antrenarea piloților ucraineni pe aceste aeronave. Înainte de livrările de F-16 și Mirage, forțele aeriene ucrainene se bazau în principal pe avioanele vechi de tip MiG-29 și Su-27 pentru a contracara invazia Rusiei.
Analiza și recomandările specialiștilor
Analiștii în apărare au susținut constant trimiterea avioanelor Gripen în Ucraina. Un raport din 2022 al institutului de cercetare Royal United Services Institute (RUSI) din Marea Britanie a catalogat aeronavele ca fiind „cu siguranță cea mai potrivită alegere” dintre avioanele de luptă fabricate în Occident, având capacitatea de a îndeplini cerințele operaționale ale Ucrainei. Raportul a subliniat, de asemenea, că utilizarea avioanelor Gripen ar minimiza riscul ca Ucraina să fie supusă atacurilor cu rachete de lungă distanță din partea Rusiei, evidențiind faptul că tacticile de apărare aeriană utilizate de forțele aeriene suedeze, care implică operarea de la baze dispersate la altitudini joase, sunt similare cu cele ale forțelor aeriene ucrainene.
Actualitate
Armata SUA intensifică producția de piese 3D, depășind restricțiile de proprietate intelectuală

Lipsa drepturilor de proprietate intelectuală asupra multor componente ale echipamentelor militare împiedică armata să le reproducă rapid și eficient prin imprimare 3D. Astfel, armata intenționează să producă singură mai multe piese.
Armata SUA întâmpină dificultăți în reproducerea și imprimarea 3D a pieselor necesare pentru arme și platforme, deoarece nu deține proprietatea intelectuală a acestora. Din acest motiv, armata ar putea începe să fabrice mai multe piese prin imprimare 3D, fără a utiliza proprietatea intelectuală a furnizorilor, a declarat șeful interimar al Comandamentului de Materiale al Armatei, pentru Breaking Defense.
Lipsa proprietății intelectuale, o problemă costisitoare și timidă
Generalul-locotenent Christopher Mohan, comandantul adjunct și comandantul interimar al AMC, a declarat că industria nu ar trebui să fie surprinsă dacă armata va începe să producă mai multe piese prin imprimare 3D, fără a utiliza proprietatea intelectuală a furnizorilor. Scopul este de a repune în funcțiune tancurile, elicopterele și alte platforme mai rapid. El a recunoscut că acest lucru face industria „îngrijorată și obosită”, dar a adăugat că a fost transparent cu furnizorii cu privire la dificultățile armatei.
„Nu mai putem aștepta”
„Am fost foarte deschiși cu ei și i-am spus ieri unuia dintre partenerii noștri din industrie, nu fiți surprinși dacă veți vedea că facem lucruri pentru că nu putem aștepta. Nu putem aștepta”, a declarat Mohan într-un interviu acordat la conferința anuală AUSA de săptămâna trecută.
„Recunosc că proprietatea lor intelectuală este proprietatea lor intelectuală”, a spus Mohan despre furnizori. „Ne este rușine că nu am cumpărat-o de la început, ceea ce este o prostie, o misiune prostească.”
Exemplu concret: O valvă de anvelopă
Ca exemplu, Mohan a spus că, în urmă cu câteva luni, unul dintre vehiculele armatei nu funcționa din cauza unei probleme provenite de la o mică valvă din anvelopă, așa că a cerut furnizorului principal datele tehnice pentru a face inginerie inversă asupra valvei. Cu toate acestea, furnizorul nu deținea datele tehnice, deoarece aparțineau celui care a fabricat valva cu aproximativ două sau trei niveluri sub principal, așa că a durat și mai mult pentru a repara piesa.
„Nu putem trăi așa, nu-i așa? Așa că, din nou, am spus să nu fiți surprinși dacă începem să facem lucruri”, a spus Mohan, adăugând: „trebuie să existe un fel de model care să spună: ‘Hei, putem cumpăra drepturile doar pentru piesa pe care trebuie să o imprimăm. Nu trebuie să cumpărăm întregul sistem de vehicule sau orice altceva.”
Progrese în imprimarea 3D la scară largă
Deși lipsa deținere a proprietății intelectuale a furnizorilor rămâne o problemă pentru armată, Mohan a spus că armata a făcut progrese în utilizarea fabricației aditive la scară largă. Ca parte a unuia dintre „sprinturile” de imprimare 3D ale armatei, serviciul este pe cale să creeze 60 de piese în 60 de zile, deși Mohan nu a precizat pentru ce vor fi piesele. De obicei, ar dura săptămâni pentru a face o singură piesă.
În plus, serviciul a creat un depozit digital care are piese „simpliste” care sunt ușor de imprimat pentru soldații de pe câmpul de luptă, cum ar fi grile de ventilator, mânere de uși și multe altele.
„Este un magazin containerizat. [Soldații] au putut să treacă prin rețelele tactice până la capăt, să se conecteze la depozitul digital, să descarce piesa și să o imprime pe teren, așa că știm că funcționează”, a spus Mohan. „Nu este atât de ușor pe cât ne-am dorit, dar știm că avem capacitatea de a face asta.”
Economii substanțiale și piese mai rezistente
Secretarul armatei, Dan Driscoll, a făcut ecou sentimentelor lui Mohan, arătând unei mulțimi de la AUSA o aripioară pentru rezervorul de combustibil extern al unui Black Hawk pe care serviciul a creat-o fără proprietatea intelectuală a companiei.
„Acest lucru poate suna banal, dar simpla posibilitate de a ne face sau repara propriile piese poate economisi milioane de dolari și poate salva vieți”, a spus Driscoll în timpul discursului său de deschidere la AUSA săptămâna trecută.
„Sunt construite ieftin, așa că se strică des. Furnizorul percepe peste 14.000 de dolari pentru o înlocuire. Echipa noastră o poate face mai bine. Au scanat-o 3D, au făcut inginerie inversă, au imprimat prototipuri și au efectuat validarea structurală în doar 43 de zile”, a adăugat el, ținând piesa în mână.
El a spus că armata a reușit să fabrice piesa cu puțin peste 3.000 de dolari, adăugând că piesa fabricată de armată era „cu 300% mai puternică și cu 78% mai ieftină”.
Autorizarea soldaților de a repara pe câmpul de luptă
În plus, în septembrie, Driscoll a dat soldaților autoritatea de a repara ceea ce trebuie reparat pe câmpul de luptă, în cadrul anumitor linii directoare create de armată.
De exemplu, dacă există un risc mic de a repara ceva, soldații nu trebuie să treacă printr-un proces birocratic mai înalt pentru a obține aprobarea, dar dacă există un risc „mediu” sau „mare”, soldații vor trebui să treacă printr-un proces de aprobare lung. Acest nou sistem este benefic, a spus Mohan, deoarece anterior exista o abordare „unică pentru toți” pentru a obține aprobarea de a repara ceva pe teren, astfel încât soldații nu puteau repara nimic, chiar dacă era „risc scăzut”.
„Sunt în armată de mult timp. Nu am văzut niciodată pe nimeni să aibă probleme pentru că a reparat ceva, nu-i așa? a spus Mohan. „Trebuie să schimbăm modul în care gândim.”
Actualitate
Baza Aeriană din SUA devine poligon de antrenament pentru Qatar: Un semnal geopolitic puternic
Actualitate
Germania și Japonia se aliază pentru rachete de croazieră cu rază extinsă
-
Exclusivacum 2 zile
Burcu acuză: „SNPP transformă angajații în carne de tun pentru răzbunări personale! – Nu apără, ci exploatează!”
-
Exclusivacum 5 zile
Penitenciarul Ploiești: Comisarul Matei – De la „apt-limitat” la „infrat-nelimitat”?
-
Ancheteacum 2 zile
ANP liniștește spiritele: Salariile polițiștilor de penitenciare nu sunt în pericol, restructurările nu implică disponibilizări
-
Administratieacum 2 zile
Penitenciarul de Femei Ploiești – Târgșorul Nou: O abordare proactivă pentru reintegrarea socială, cu beneficii concrete pentru angajatorii din Prahova
-
Exclusivacum 5 zile
Pușcăria românească: Între reforme ‘pe hârtie’ și orgoliile umflate ale sefilor ANP – Va exploda sistemul?
-
Exclusivacum o zi
Protest divizat în penitenciare: Acuzații de deturnare și manipulare în SNPP – Reacția polițiștilor de penitenciare
-
Exclusivacum o zi
Jilavawood: Minciuni, padocuri și proteste de carton – Clanul Teoroc joacă teatru ieftin pe scena Justiției!
-
Exclusivacum 3 zile
Spitalul fantomă de la Târgu Ocna: Salarii grase pentru nimeni, pacienți trimiși la plimbare!