Connect with us

Featured

Coreea de Nord și provocările relației cu Statele Unite după inaugurarea lui Trump

Publicat

pe

Testul de lansare al unei rachete de croazieră „strategice” din apă, efectuat de Coreea de Nord la o săptămână după inaugurarea președintelui Donald Trump, a readus în prim-plan o relație geopolitică cheie din primul mandat al lui Trump: abordarea sa față de liderul nord-coreean Kim Jong Un.

Relația președintelui american cu Kim a fost o sursă de declarații memorabile și dramatism între anii 2017 și 2021. A fost momentul în care au avut loc „furie și foc”, pe măsură ce criza nucleară între cele două țări a escaladat în 2017. De asemenea, aceasta a fost esența întâlnirii lui Trump din 2019 la DMZ, când președintele a fost primul lider american care a pășit pe teritoriul nord-coreean. Săptămâna trecută, Trump a declarat că va lua din nou legătura cu Kim, afirmând despre dictator: „Îi plăceam.”

Deși această relație s-a îmbunătățit pe parcursul mandatului lui Trump, Coreea de Nord are tendința de a dori să fie observată pe scena mondială cu „focuri de artificii” — sau cât mai aproape de acest concept, atunci când vine vorba despre lansările de rachete. Aceasta înseamnă că lansarea din 25 ianuarie, considerată „de succes” conform Agenției Centrale de Știri Coreene, ar fi putut fi temporizată pentru a capta atenția noului lider american.

Experții par să fie de acord că Kim se află într-o poziție mult mai puternică decât atunci când Trump a fost ales pentru prima dată în 2016, o realitate care va influența modul în care Washingtonul și Phenianul vor interacționa în anii următori. Între timp, aceștia afirmă că președintele american este mult mai predispus să se concentreze pe încheierea războiului din Ucraina, pe impunerea de taxe asupra Chinei și pe priorități interne, înainte de a continua eforturile de remodelare a relațiilor cu Kim.

Situația internă din Coreea de Nord
Să începem cu situația din Coreea de Nord însăși. Kim a reconfigurat țara sa în ultimul an, renunțând la orice cooperare cu Sudul și declarând că țara sa se află pe picior de război.

„Kim a semnalat deja o schimbare în politica de stat față de Coreea de Sud, îndepărtându-se de orice fel de reunificare și pregătind în schimb armata RPD Coreene pentru război. Astfel, construcția sa militară va continua, inclusiv investițiile în capacități avansate de rachete,” a declarat Malcolm Davis, expert în zona Indo-Pacific la Institutul Australian pentru Politică Strategică (ASPI) din Canberra, prin email. „Acestea includ o gamă de sisteme de livrare pentru forțele nucleare tactice și strategice, inclusiv arme hipersonice, rachete balistice lansate din submarine și rachete de croazieră.”

Obiectivele vestului și realitatea nord-coreeană
Ceea ce a fost mult timp un obiectiv nereușit al Vestului — abandonarea de către Coreea de Nord a armelor nucleare și permisiunea inspecțiilor asupra facilităților sale pentru a dovedi acest lucru — este puțin probabil să se întâmple, atât Davis, cât și Leonid Petrov, expert în Coreea de Nord la Universitatea Națională Australiană, au spus pentru Breaking Defense.

„Din punctul de vedere al lui Donald Trump, nu va câștiga nimic prin denuclearizarea Coreei de Nord. Coreea de Nord nu reprezintă o amenințare plauzibilă pentru teritoriul SUA,” a afirmat Petrov. „Da, poate crea probleme pentru Coreea de Sud, Japonia, și baze americane din Pacific, dar cam atât. Nu cred că Coreea de Nord este o amenințare reală pentru teritoriul SUA.”

Fostul adjunct al șefului de divizie al CIA pentru Coreea, Bruce Klingner, a declarat săptămâna trecută că există semnale contradictorii care vin din partea administrației Trump către Phenian în primele sale zile. „Toată lumea trebuie să fie pregătită pentru o varietate largă de schimbări rapide și de cursuri diferite. Și va trebui să așteptăm să vedem în legătură cu unele dintre acestea,” a spus expertul de la Heritage Foundation în cadrul unui eveniment sponsorizat de Centrul pentru Studii Strategice și Internaționale.

Michael Allen, fost consilier pentru Securitate Națională al lui George W. Bush și director executiv al Beacon Global Strategies, a observat în cadrul panelului CSIS că declarația lui Trump referitoare la discuțiile cu Kim a fost ca reacție la o întrebare. „Nu l-am auzit promovând proactiv această problemă,” a spus el.

Allen a adăugat că Trump „ar fi putut să concluzioneze că un acord pur și simplu nu este posibil.” El a afirmat că nu știe dacă discuțiile cu Coreea de Nord vor fi „o prioritate importantă” pentru președintele Trump, deoarece cred că mulți oameni privesc această situație ca pe o problemă majoră.

Provocarea relațiilor cu liderul izolat
O parte din această provocare este cum să gestionezi relațiile SUA și aliate cu liderul izolat.

„Cât despre modul în care Trump și aliații SUA ‘gestionează’ relația cu Kim — nu cred că au o strategie bine definită. Trump ar putea fi tentat să organizeze un summit, dar nu va obține nimic în urma acestuia și cel mai probabil va fi sub presiune să facă concesii,” a afirmat Davis. El a notat că Coreea de Sud, sub conducerea liderului contestat Yoon Suk Yeol, a discutat despre necesitatea armelor nucleare. Acum că Yoon pare să fie îndepărtat din funcție și opoziția se opune armelor nucleare, favorizând angajamentele cu Phenianul, Davis susține că situația devine și mai complicată pentru Trump.

Sprijinul Rusiei pentru Kim
Dar, poate cea mai mare schimbare în postura lui Kim nu este o modificare internă, ci un nou prieten puternic: liderul rus Vladimir Putin.

Petrov a subliniat faptul că „lucrurile s-au schimbat dramatic” de când Trump a pășit pe scurt în țara lui Kim, grație lui Putin, care servește acum drept noul „benefactor” al acestuia. „Putin le oferă bani, tehnologie și protecție,” a spus Petrov.

Desigur, aceasta nu a fost o asistență gratuită. Kim a trimis cel puțin 11.000 de trupe nord-coreene pentru a ajuta Rusia în războiul său împotriva Ucrainei. În schimb, Kim primește miliarde de dolari în arme avansate, alimente și petrol din partea Rusiei.

„El și-a asigurat deja regimul prin angajamentele Rusiei de a-l proteja, iar Coreea de Nord va obține suficiente tehnologii și recunoaștere, iar sancțiunile pot fi ocolite prin frontierele ruse și chineze,” a spus Petrov.

De partea sa, Kim a urmat testul de rachete cu o vizită pe 29 ianuarie la o instalație pentru arme nucleare, pe care a lăudat-o pentru „succesele epocale” în producerea materialelor pentru arme nucleare și pentru „consolidarea scutului nuclear al țării,” conform Agenției Centrale de Știri Coreene (KCNA). Kim a declarat că 2025 va fi „un an crucial” pentru îmbunătățirea forțelor sale nucleare.

Capacitățile tehnice nord-coreene
Așadar, să discutăm despre acea rachetă…

Poate cea mai importantă întrebare este dacă această rachetă de croazieră poate transporta o warhead nucleară. Coreea de Nord a susținut că are o warhead suficient de mică pentru a se încadra pe armă, dar, ca în multe privințe legate de Coreea de Nord, nimeni nu este cu adevărat sigur.

RPD a arătat mai multe arme nucleare pretinse. În 2016 și 2017, au prezentat două modele legate de rachetele balistice. Nu este clar dacă acestea erau reale, dar în orice caz erau prea mari pentru a se încadra într-o rachetă de croazieră. Totuși, mai recent, în martie 2023, au dezvăluit warheadul nuclear ‘Hwasan-31’, care ar putea să se încadreze într-o rachetă de croazieră,” a afirmat Ralph Savelsberg, expert în rachete de la Academia de Apărare a Olandei, adăugând că „nu poate evalua dacă acestea sunt reale.”

Anunțul KCNA privind lansarea, publicat în engleză târziu pe 26 ianuarie, a inclus detalii presupuse ale testului, pe care îi spune că Kim l-a observat.

„Pe baza declarației de presă, racheta a zburat 1.500 km,” a spus Savelsberg. „Dacă aceasta este raza sa, atunci, lansată din RPD, ar pune toate Japonia, inclusiv Okinawa, în raza de acțiune. Dacă poate fi lansată dintr-o submarină, în funcție de rază, ar putea amenința Guam. Ei afirmă că au lansat o submarină nucleară în septembrie 2023 și aceasta ar putea teoretic chiar amenința Hawaii sau coasta de vest a SUA.”

În unele privințe, o rachetă mai mică ca aceasta reprezintă o amenințare mai dificil de gestionat pentru SUA, Coreea de Sud, Japonia și alte țări aflate în raza sa, deoarece rachetele de croazieră sunt „difícile de apărat. Nu zboară la fel de repede ca o rachetă balistică, dar sunt mici și zboară la altitudini joase, ceea ce le face dificil de detectat. În plus, pot urma un traseu imprevizibil și pot ataca dintr-o direcție pe care nu o anticipezi,” a adăugat Savelsberg.

Un detaliu interesant din relatarea de la Phenian este că „testul de lansare nu a avut un impact negativ asupra securității țărilor vecine.” Conform lui Savelsberg, nord-coreenii „par să le zboare în cercuri sau în modele de figură-opt, pentru a evita survolarea vecinilor lor.”

Acest lucru poate fi un indicator clar al dorinței Coreei de Nord de a reaminti lumii despre armele sale fără a provoca reacții serioase la acțiunile sale.

Yonhap, agenția de știri semi-oficială din Coreea de Sud, a raportat că Statul Major comun din Coreea de Sud a trimis un mesaj text reporterilor, afirmând că „specificațiile detaliate sunt în prezent analizate cu atenție de autoritățile de informații din Coreea de Sud și Statele Unite.” Nu au fost făcute declarații sau comentarii din partea Comandamentului SUA pentru Indul Pacific de la lansare.

Comenteaza si tu

Notice: Undefined variable: user_ID in /home/incisivdeprahova/public_html/wp-content/themes/zox-news/comments.php on line 48

You must be logged in to post a comment Login

Leave a Reply

Exclusiv

Emil Pascut: Critica managementului din MAI și reflexele regimului autoritar

Publicat

pe

De

Reflexe ale regimului comunist în MAI
Emil Pascut, reprezentant al Sindicatului Diamantul, a declarat că Ministerul Afacerilor Interne (MAI) păstrează reflexe ale regimului autoritar comunist, evidențiind modul în care opiniile critice sunt etichetate ca „opinii politice” sau acte anti-sistem. Aceasta este o strategie de control social care transformă disidența într-o faptă pedepsibilă, subminând astfel principiile statului de drept și creând un climat de frică.

Caracteristicile regimurilor autoritare
Pascut a enumerat principalele trăsături ale regimurilor autoritare:

  • Centralizarea puterii
  • Represiunea disidenței
  • Controlul informației, inclusiv cenzura opiniilor critice și manipularea narativelor publice.

În aceste condiții, critica este percepută ca o amenințare la adresa stabilității regimului, indiferent de conținutul său.

Problemele din MAI
Pascut subliniază că la MAI există simptomele enumerate mai sus, facilitate de o legislație defectuoasă și de calitatea morală și profesională scăzută a unor funcționari de conducere. Legea 360/2002, de exemplu, este considerată un cadru normativ defectuos, utilizat pentru a suprima dizidența și opinile critice, fără o delimitare clară a „opiniilor politice” de cele care sunt pur critice.

Impactul Legii 360/2002
Lipsa unei definiții precise a „opiniei politice” permite o interpretare extinsă, astfel încât orice opinie contrară narativului oficial poate fi etichetată ca „opinie politică.” Pascut reamintește că înainte de cazurile recente, cercetările disciplinare pentru opinii politice erau rare, însă acestea au crescut în intensitate după evenimente recente, afectând grav activitatea sindicală și libertatea de exprimare a polițiștilor.

Distincția între critică și compromiterea imaginilor
Pascut evidențiază importanța de a face o distincție clară între critica legitimă, care abordează problemele structurale, și comportamentele care compromit imaginea instituției. Legislația existente, cum ar fi apreciația standardelor CEDO, ar trebui să ghideze sancționarea funcționarilor pentru exprimarea opinilor critice.

Jurisprudența CEDO ca fundament
Pascut face referire la cazuri relevante de la CEDO, precum „Vogt v. Germania” și „Baka v. Ungaria”, pentru a argumenta că sancțiunile aplicate funcționarilor publici trebuie să fie proporționale, legale și să demonstreze un impact real asupra reputației instituției, nu doar un discomfort.

Concluzie: Nevoia de schimbare
Misiunea MAI de a proteja drepturile cetățenilor și de a asigura transparența în activitatea sa este esențială. Pascut atrage atenția că o interpretare extinsă a legilor și penalizarea criticilor pot submina aceste valori fundamentale, fiind necesară o evaluare responsabilă și echilibrată a comportamentului funcționarilor publici.

Experiența acumulată pe parcursul a 18 ani de activitate juridică și observație critică a MAI îi oferă lui Emil Pascut autoritatea de a formula aceste concluzii esențiale pentru viitorul instituției și al societății românești. (Cristina T.).

Citeste in continuare

Anchete

Recalcularea drepturilor salariale pentru personalul din structurile de apărare

Publicat

pe

De

Plafonarea ilegală a majorărilor
Prin Decizia nr. 75 din 18.11.2024, Înalta Curte de Casație și Justiție (ÎCCJ) a stabilit că plafonarea „majorării pentru lucrări de excepție și misiuni speciale” la valoarea salariului de funcție din anul 2018, conform OUG 114/2018, este ilegală. Aceasta trebuie să se raporteze la salariul de funcție aflat în plată.

Contextul deciziei
Decizia a venit ca urmare a sutelor de procese în instanță, după ce structurile de apărare au început, la 01.01.2024, să raporteze brusc drepturile salariale la salariul/solda de funcție aflat în plată, fără nicio intervenție legislativă.

Acțiunile Ministerului Apărării Naționale
Pentru a se conforma cu Decizia ÎCCJ, Ministerul Apărării Naționale (MApN) a publicat pe site-un proiect de ordonanță de urgență care vizează plata unor diferențe de drepturi salariale pentru personalul din structurile de apărare, ordine publică și siguranță națională.

I. Recalcularea drepturilor pentru personalul aflaat în activitate:

  • Se va realiza pentru toți beneficiarii acestui drept din perioada 01.01.2019 – 31.12.2023.
  • Recalcularea se va face la salariul de funcție aflat în plată în perioada respectivă.
  • Termenul pentru recalculare este de 120 de zile de la intrarea în vigoare a ordonanței.
  • Sumele rezultate se vor plăti eșalonat pe o perioadă de 5 ani:
    • 5% în primul an, până la 04.12.2025
    • 10% în al doilea an, până la 04.12.2026
    • 25% în al treilea an, până la 04.12.2027
    • 25% în al patrulea an, până la 04.12.2028
    • 35% în al cincilea an, până la 04.12.2029
  • Diferențele vor fi actualizate cu rata inflației.

II. Recalcularea drepturilor pentru personalul care a incetat raporturile de serviciu (Pensionarii militari):

  • Vor beneficia de o dublă recalculare, atât de fostul angajator, cât și de Casa de Pensii.
  • Recalcularea de către fostul angajator se va realiza pentru toți beneficiarii acestui drept din perioada 01.01.2019 – 31.12.2023.
  • Sumele rezultate se vor plăti eșalonat de fostul angajator pe o perioadă de 5 ani, similar cu cei activi:
    • 5% în primul an, până la 04.12.2025
    • 10% în al doilea an, până la 04.12.2026
    • 25% în al treilea an, până la 04.12.2027
    • 25% în al patrulea an, până la 04.12.2028
    • 35% în al cincilea an, până la 04.12.2029
  • Diferențele plătite de fostul angajator se vor actualiza cu rata inflației.
  • Revizuirea pensiilor se va face din oficiu în termen de 240 de zile de la intrarea în vigoare a ordonanței de urgență, iar restanțele vor fi achitate eșalonat de Casa de Pensii pe o perioadă de 5 ani, similar cu calitatea celor activi.

Concluzie

Această reformă vizează asigurarea unor drepturi salariale corecte pentru personalul din structurile de apărare și este un pas important în remedierea situațiilor generate de aplicarea defectuoasă a legii. Deciziile luate de MApN vor avea un impact semnificativ asupra veniturilor și stabilității financiare a acestui sector esențial. (Irinel I.).

Citeste in continuare

Featured

Haos la Urziceni: Doi frați uciși într-un conflict violent

Publicat

pe

De

Incidentul dramatic
În Urziceni, doi frați, de 22 și 28 de ani, au fost uciși într-un conflict izbucnit în urma unei confruntări cu un grup din Pucheni, Prahova, care a venit să ia o tânără conform unor tradiții primitive. Până în prezent, autorii acestui incident violent nu au fost identificați.

Intervenție inadecvată a poliției
În momentul încăierării, pe teren se afla o singură patrulă de poliție, iar Inspectoratul de Poliție Județean Ialomița a fost nevoit să sune la alarmă și să cheme polițiști de acasă pentru a face față situației. Această lipsă de forțe de ordine a evidențiat necesitatea unui detașament specializat, cum ar fi DMIOP, propus de SIDEPOL, intervenția depinzând de alte efective din diferite structuri.

Consecințe și ingrijorări
Incidentul a ridicat semne de întrebare cu privire la capacitatea autorităților de a gestiona situații de urgență și de a asigura siguranța cetățenilor. Asigurarea unui Număr suficient de echipe de intervenție specializate este esențială pentru a preveni repetarea unor asemenea evenimente violente. (Cerasela N.).

Citeste in continuare

Aveți un PONT?

Cel mai complet ziar de investigații dedicat cititorilor din România. Aveți un pont despre fapte de corupție la nivel local și/sau național? Garantăm confidențialitatea! Scrie-ne la Whatsapp: 0735.085.503 Sau la adresa: incisiv.anticoruptie@gmail.com Departament Investigații - Secția Anticorupție

Știri calde

Exclusiv4 ore ago

Emil Pascut: Critica managementului din MAI și reflexele regimului autoritar

Reflexe ale regimului comunist în MAI Emil Pascut, reprezentant al Sindicatului Diamantul, a declarat că Ministerul Afacerilor Interne (MAI) păstrează...

Exclusiv21 de ore ago

Aroganta și ipocrizia în conducerea ANP: Întâlnire cu realitatea

Contextul discuțiilor pe fondul protestelor Vineri, Bogdan Ivan, ministrul Economiei, s-a alăturat protestatarilor pentru a purta discuții despre soluții. Spre...

Exclusivo zi ago

A apărut proiectul de OUG pentru recalcularea salariilor și pensiilor militare

Detalii despre proiectul de ordonanță de urgență Sindicatul Diamantul, reprezentat de Emil Pascut, a anunțat lansarea în consultare a proiectului...

Exclusiv2 zile ago

Scandalul White Tower: Abuzuri imobiliare și corupție în România

Contextul scandalului Scandalul White Tower din Ploiești a scos în evidență o problemă sistemică a fraudelor imobiliare din România, evidențiind...

Exclusiv2 zile ago

Critici dure la adresa lui Dan Halchin în urma bilanțului de la Penitenciarul Iași

Probleme de leadership Dan Halchin, directorul general al Administrației Naționale a Penitenciarelor, a fost subiectul unor critici severe după discursul...

Exclusiv3 zile ago

Poliția sau mafia? Războiul politic care distruge afaceri in Cerasu/Rețeaua corupției de la Vălenii de Munte: între putere și abuz

Corupție și abuzuri în Vălenii de Munte: O rețea complexă de interese La data de 19 decembrie 2024, publicația noastră,...

Exclusiv3 zile ago

Corupție și intimidare: Adevărul din umbră al gestionării deșeurilor în Prahova

Corupție și complicitate: Marea escrocherie a companiei ROSAL și implicarea serviciilor secrete Silviu Prigoană a fost „forțat” să vândă compania...

Exclusiv3 zile ago

Sindicatul Polițiștilor „Diamantul” formularizează denunț penal impotriva conducerii Poliției Române pentru abuz în serviciu

Înregistrarea oficială a denunțului Sindicatul Polițiștilor din România „Diamantul”, persoană juridică cu personalitate legală, conform sentinței civile nr. 22(PJ)/23.11.2006 pronunțată...

Actualitate3 zile ago

Clinica stomatologică Joker Dent

Clinica stomatologică Joker Dent din Bacău își propune să ofere pacienților săi servicii de înaltă calitate, punând accent pe prevenție,...

Exclusiv4 zile ago

FSANP propune amendament pentru acordarea drepturilor salariale polițiștilor de penitenciare

Introducere și context Federația Sindicatelor din Administrația Națională a Penitenciarelor (FSANP) a înaintat un amendament la Legea Bugetului 2025, având...

Exclusiv4 zile ago

Proteste ale polițiștilor din Mehedinți impotriva tăierilor salariale

Nemulțumiri față de tăierile salariale Seria acțiunilor de protest continuă, iar ieri, polițiștii din cadrul IPJ Mehedinți, polițiștii de frontieră...

Exclusiv5 zile ago

Schelete în dulapul Ploieștiului: Corupția la nivel local

Înțelegeri ilegale și presiuni exercitate de primar În perioada aprilie-septembrie 2021, Andrei Liviu Volosevici, primarul municipiului Ploiești, ar fi adresat...

Exclusiv5 zile ago

Reflecții asupra structurilor de putere în MAI

Emil Pascut, reprezentant al Sindicatului Diamantul, aduce în discuție o serie de aspecte legate de structurile de putere din cadrul...

Exclusiv5 zile ago

Apel la solidaritate: Salvarea Unității de Asistență Socială din Boldești-Scăeni

Îndemn către comunitate Salutare, prieteni ai orașului Boldești-Scăeni! Acest mesaj se adresează întregii comunități, indiferent de poziția avută în legătură...

Exclusiv6 zile ago

SE SPARGE FRATIA LA I.J.P. PRAHOVA? Majorările ilegale de 50% (OSCAR-uri) dispuse ilegal de chestorul Mirițescu Eduard (II)

Favoritisme nepotrivite În episodul anterior (aici) am prezentat situația generată la I.J.P. Prahova de către Mirițescu Eduard, care, contrar deciziei...

Partener media exclusiv

stiri actualizate Raspandacul

Parteneri

Top Articole Incisiv